Återskapa raderade dashcam filer, berättelse

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

ThomasA
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 mar 2021 15:07
Referralkod: ts.la/thomas50012

Återskapa raderade dashcam filer, berättelse

Inlägg av ThomasA »

Hej

Tänkte jag skulle dela med mig, kanske hjälper det någon som söker i forumet och råkat ut för något liknande.

Vad som hände:
Min fru blev påkörd bakifrån när hon stannade för en buss som blinkade och körde ut från sin hållplats på en 40 väg.

Problemet:
Trots instruktioner och pedagogiskt förklarande av bilens funktioner så sparade hon inte dashcam filmerna när olyckan var framme. Dessutom så la hon i P vid olycksplatsen, och sen körde hon vidare och gjorde det samma några hundra meter senare vid en andra kontroll av skadorna. Resultatet när hon kom hem var att krocken hade raderats för att göra plats för nya filer.

Lösningen:
Jag tog ur teslas USB minne ur bilen direkt när hon kom hem (viktigt att göra detta så fort som möjligt så att inte en annan fil hinner skriva över den borttagna filen). Testade några olika recovery program och det som fungerade bra och var gratis heter Recuva från ccleaner. Fick titta igenom massa filer då de saknade namn men lyckades tillslut hitta de förlorade filerna.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Återskapa raderade dashcam filer, berättelse

Inlägg av joel80 »

Irriterande att filerna försvinner så snabbt. Jag kör med "egna" dashcams i mina bilar och då har man ju upp mot 10-15 timmars körning med 3 kameror på ett 256GB-kort. Tesla har nån mer kamera men det borde inte behöva ta mycket plats att spara nån timme bakåt. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
ThomasA
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 mar 2021 15:07
Referralkod: ts.la/thomas50012

Re: Återskapa raderade dashcam filer, berättelse

Inlägg av ThomasA »

Dom där 256Gb delas med sentry mode. Sen hade jag två klipp sparade av misstag som också tog upp plats.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Återskapa raderade dashcam filer, berättelse

Inlägg av taliz »

joel80 skrev: 15 okt 2023 18:41
Irriterande att filerna försvinner så snabbt. Jag kör med "egna" dashcams i mina bilar och då har man ju upp mot 10-15 timmars körning med 3 kameror på ett 256GB-kort. Tesla har nån mer kamera men det borde inte behöva ta mycket plats att spara nån timme bakåt. :/
Det är som sagt många kameror och körning är ju ett konstant flöde.
Om de sparar massor med körning så minskar det ju platsen för sentry.
Inkluderat minne är väl bara på 64GB också(?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Återskapa raderade dashcam filer, berättelse

Inlägg av Dr Mabuse »

Det är lägre upplösning på filmerna än var jag väntade mig.
Trodde att det skulle vara full-HD med det är "bara" ca 1200x960. (minns inte exakta siffror, med i runda tag dessa)

Min gamla Dash-cam jag hade i Volvon, för 350kr på Ebay hade full HD 1920x1080.
Blev lite besviken när jag insåg att man måste komma ganska nära andra bilar för att kunna läsa deras reg-nummer på filmen.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Skriv svar