Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Banane »

Ni som har gratis SuC, kolla er mail!
friSuc.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av taliz »

Intressant att det även gäller Y. Kanske Juniper kommer i Q1?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av mans71 »

Som jag tolkar det så flyttas det till bilen och gäller inte bara första ägaren?
Model S P85DL+
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Banane »

mans71 skrev: 28 okt 2023 13:50
Som jag tolkar det så flyttas det till bilen och gäller inte bara första ägaren?
Känns knappast troligt. Men kanske?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Banane »

taliz skrev: 28 okt 2023 13:40
Intressant att det även gäller Y. Kanske Juniper kommer i Q1?
Vill man ha blinkers- och växelspak får man skynda sig. :D
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av KKER »

Har ni fått mail om detta?
Jag har inget mail eller meddelande i appen.
Har fri suc på MS uttagen 2020.
Detta skulle kunna vara riktigt intressant för mig.
Synd att priserna på X gått upp, undrar om de ska ner något innan årsskiftet?
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Banane »

KKER skrev: 28 okt 2023 14:17
Har ni fått mail om detta?
Jag har inget mail eller meddelande i appen.
Har fri suc på MS uttagen 2020.
Detta skulle kunna vara riktigt intressant för mig.
Synd att priserna på X gått upp, undrar om de ska ner något innan årsskiftet?
10:03 idag kom det ett mail om detta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av taliz »

Ropa hem ett gammalt S/X vrak på kvd/bilia/klaravik, flytta SUC och sen dumpa på auktion igen? :lol:
(Man måste förstås köra vääääldigt mkt för att det ska vara värt det)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Ether »

Jag fick samma mail idag.

MEN, det hela är ju inte riktigt som att man "flyttar över" fri SUC, eftersom du ju enligt det finstilta inte flyttar över till den nya BILEN utan till dig som ÄGARE. Med andra ord så har detta bara värde så länge du själv äger bilen.

Tesla gör det här för de vill ha bort alla bilar med fri SUC eftersom man aldrig kan veta när de skrotas. De kanske körs ad infinitum, och det blir dyrt för Tesla.

Jag har idag kikat lite på om jag skulle ersätta min gamla model s med fri SUC till en ny model s eller y. Men hjälp vad dyrt det är! Jag får kanske 300.000 för en gammal s med fri sur, och en ny Y (för bilen måste vara NY enligt erbjudandet) kostar ju typ 700.000 med vettig utrustning och det är ju en ganska liten bil jämfört med min fina model s (om man ska spetsa till det lite).

Det jag vill åt är dels snabbare laddning (laddar bara på supercharge, inte hemma), och ett batteri som man VET inte kan ta slut i närtid. Men jag skulle behöva platsen och komforten av en model s, och de kostar ju minst 1.2 MKR!

Tydligen får man heller inte kombinera det här erbjudandet med andra erbjudanden från tesla, som rabatter eller sänkt ränta (för den som vill finansiera via Teslas billån).

Nej, jag är tveksam. Är det någon annan som kommer nappa på detta eller ska vi vänta på ett bättre erbjudande? Det slutar väl med att Tesla betalar 500.000 för bilen så jag ska sluta ladda, hahaha (om 8-10 år när elen kanske är jättedyr).

Ni som ska nappa på detta, hur ser kalkylen ut, vilken bil är bästa att köpa. Ska man snåla med en bakhjulsdriven modell y, eller ska man fläska på med en Model S plaid när ändå Elon kommer tanka den de kommande 20 åren?

/Ether
Senast redigerad av Ether, redigerad totalt 1 gånger.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Banane »

Ether skrev: 28 okt 2023 14:58
Jag fick samma mail idag.

Det är endast de som har en bil med fri supercharge som följer med bilen (inte ägaren) som får erbjudandet.

MEN, det hela är ju inte riktigt som att man "flyttar över" fri SUC, eftersom du ju enligt det finstilta inte flyttar över till den nya BILEN utan till dig som ÄGARE. Med andra ord så har detta bara värde så länge du själv äger bilen.

Tesla gör det här för de vill ha bort alla bilar med fri SUC eftersom man aldrig kan veta när de skrotas. De kanske körs ad infinitum, och det blir dyrt för Tesla.

Jag har idag kikat lite på om jag skulle ersätta min gamla model s med fri SUC till en ny model s eller y. Men hjälp vad dyrt det är! Jag får kanske 300.000 för en gammal s med fri sur, och en ny Y (för bilen måste vara NY enligt erbjudandet) kostar ju typ 700.000 med vettig utrustning och det är ju en ganska liten bil jämfört med min fina model s (om man ska spetsa till det lite).

Det jag vill åt är dels snabbare laddning (laddar bara på supercharge, inte hemma), och ett batteri som man VET inte kan ta slut i närtid. Men jag skulle behöva platsen och komforten av en model s, och de kostar ju minst 1.2 MKR!

Tydligen får man heller inte kombinera det här erbjudandet med andra erbjudanden från tesla, som rabatter eller sänkt ränta (för den som vill finansiera via Teslas billån).

Nej, jag är tveksam. Är det någon annan som kommer nappa på detta eller ska vi vänta på ett bättre erbjudande? Det slutar väl med att Tesla betalar 500.000 för bilen så jag ska sluta ladda, hahaha (om 8-10 år när elen kanske är jättedyr).

Ni som ska nappa på detta, hur ser kalkylen ut, vilken bil är bästa att köpa. Ska man snåla med en bakhjulsdriven modell y, eller ska man fläska på med en Model S plaid när ändå Elon kommer tanka den de kommande 20 åren?

/Ether

Jag har fri SuC som inte följer bilen men fick ändå mailet. Vad har du för källa? Eller spekulerar du bara?
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Ether »

[/quote]
Jag har fri SuC som inte följer bilen men fick ändå mailet. Vad har du för källa? Eller spekulerar du bara?
[/quote]

Jag ber om ursäkt, jag hade fel där - rättat!
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Ether »

Ether skrev: 28 okt 2023 15:02
Jag har fri SuC som inte följer bilen men fick ändå mailet. Vad har du för källa? Eller spekulerar du bara?
Jag ber om ursäkt, jag hade fel där - rättat!
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Ether »

Banane skrev: 28 okt 2023 13:53
mans71 skrev: 28 okt 2023 13:50
Som jag tolkar det så flyttas det till bilen och gäller inte bara första ägaren?
Känns knappast troligt. Men kanske?
Nej, det flyttas till ägaren, inte bilen - förloras vid försäljning till nästa ägare.
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av KKER »

Surt att jag inte fått mailet, men har väldigt nära till Tesla så jag får väl knalla in och fråga.
Står det att man inte kan kombinera detta med pågående räntkampanj som gäller till 17/11?
Köpte en Y LR i september på räntekampanjen så sitter nu på en Y och en S. Skulle vilja byta min S mot en X men det känns för dyrt när man får två Y för samma pris och jag kan inte övertala mig själv till det..
Kunna flytta med fria laddningen från min S och få räntekampanjen på en ny Y då kan jag nog inte motstå.
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av joem65 »

Användarvillkoren i avtalet är enligt följande:

Överföringsavtal för Supercharging

Programerbjudande: Få gratis Supercharging till en ny Tesla Model Y, Model S eller
Model X som levereras mellan den 19 oktober 2023 och 31 december 2023 genom
att förverka ditt nuvarande Tesla-fordons gratis obegränsade Supercharging med
hjälp av detta överföringsavtal för Supercharging (”avtalet”). Tesla garanterar inte
leverans inom programmets slutdatum. Om det nya fordonet av någon anledning
inte har levererats senast den 31 december 2023 kommer du inte få gratis
Supercharging till det nya fordonet och gratis obegränsad Supercharging kommer
att finnas kvar (eller återaktiveras) för ditt nuvarande fordon.
Användarvillkor:
För att vara kvalificerad för detta program måste du:
1. Vara den juridiska och registrerade ägaren till ett Tesla-fordon som har
gratis obegränsad Supercharging vid tidpunkten för leveransen av det nya Tesla-
fordonet. Fordonet kan inte vara föremål för en pågående begäran om annullering
eller återköp, ha några utestående betalningar eller användas som säkerhet för
något lån. De som har operationell leasing hos tredje parts leasing- och
vagnparksföretag är inte behöriga om de inte först köper fordonet av leasingbolaget.
2. Ta emot leveransen av ditt nya Tesla-fordon mellan den 19 oktober 2023
och den 31 december 2023.
3. Acceptera att gratis obegränsad Supercharging förverkas för ditt nuvarande
Tesla-fordon eller byt in det hos Tesla när du köper ditt nya Tesla-fordon. Tesla
kommer att ta bort gratis obegränsad Supercharging från ditt nuvarande Tesla-
fordon upp till en vecka före leverans av det nya fordonet. Gratis Supercharging
kommer att aktiveras för ditt nya fordon upp till en vecka efter leveransen av det.
4. Du är införstådd med att du kommer att vara utan gratis Supercharging
under perioden från det att funktionen tas bort för ditt nuvarande fordon tills den
aktiveras för ditt nya fordon. Tesla kommer att ersätta dig för all Supercharging som
genomförs med något av fordonen under denna period, med undantag för
eventuella Supercharging-relaterade avgifter, inklusive trängselavgifter.
Du är dessutom underförstådd med att följande villkor gäller:
5. Erhållen gratis Supercharging kommer endast att vara aktiv så länge du
fortfarande är ägare till det nya fordonet. Om du säljer eller på annat sätt överför
ägarskapet för det nya fordonet kommer gratis Supercharging att tas bort från fordonet
och den nya ägaren kommer att få betala per användning för Supercharging.
6. Du ansvarar för eventuella Supercharging-relaterade avgifter utöver
kostnaden för laddning, inklusive trängselavgifter. I enlighet med Teslas policy
kommer obetalda trängselavgifter att leda till förlorad åtkomst av Supercharging tills
det utestående beloppet har betalats.
7. Förverkandet av gratis obegränsad Supercharging för ditt nuvarande fordon
kan inte upphävas efter att du har godkänt detta avtal, inte ens om det nya fordonet
bedöms som en totalförlust eller om du avbryter köpet av ditt nya fordon efter
leveransen, såvida du inte är en konsument som ångrar ditt köp med stöd av en
lagstadgad ångerrätt.
8. Gratis Supercharging kan bara överföras en enda gång. Erbjudandet kan inte
kombineras med andra kampanjer eller fordonsrabatter, kan inte lösas in mot
kontanter och kan inte överföras till någon annan person eller ett annat fordon.
9. Erbjudandet kan inte kombineras med andra förmåner, inklusive men inte
begränsat till värvningar, prisjusteringar, sänkt ränta, Supercharging-poäng osv.
Genom att acceptera detta erbjudande samtycker du till att avstå från dessa andra
förmåner i samband med köp av ditt nya fordon. Om det nya fordonet ändå levereras
med andra förmåner ska Tesla ha rätten att ta tillbaka överföringen av gratis
Supercharging.
10. Begagnade fordon och fordon som används för kommersiella ändamål
omfattas inte av detta program. De med operationell leasing från tredje parts leasing-
och vagnparksföretag är inte heller behöriga.
11. Tesla kan ta bort gratis Supercharging från ditt nya fordon om vi i god tro anser
att du har brutit mot något av dessa villkor eller gjort felaktiga framställningar om gratis
obegränsad Supercharging för ditt nuvarande fordon.
12. Detta erbjudande upphör automatiskt vid leverans av det nya fordonet och kan
inte tillämpas retroaktivt efter att det nya Tesla-fordonet har levererats.
13. Tesla förbehåller sig rätten att ändra, modifiera eller avsluta det här
erbjudandet när som helst och utan föregående meddelande.
14. Eventuella tvister gällande detta avtal löses genom skiljedom i enlighet med
beställningsavtalet för ditt nya fordon.
15. Du samtycker till att följa Teslas policy för rättvis användning av
Supercharging, som finns att läsa här: tesla.com/legal/terms#supercharger-fair-use-
policy.
16. Tesla överför gratis Supercharging till ditt nya fordon baserat på din förfrågan.
Om du inte undertecknar överföringsavtalet för Supercharging men Tesla redan har
fört över gratis Supercharging till ditt nya fordon kommer Tesla att förutsätta att du
godkänner dessa villkor vid din första Supercharging-laddning.
17. Om du säljer ditt nuvarande fordon till en tredje part måste du informera
köparen om att fordonet saknar gratis obegränsad Supercharging.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Ether »

KKER skrev: 28 okt 2023 16:04
Surt att jag inte fått mailet, men har väldigt nära till Tesla så jag får väl knalla in och fråga.
Står det att man inte kan kombinera detta med pågående räntkampanj som gäller till 17/11?
Köpte en Y LR i september på räntekampanjen så sitter nu på en Y och en S. Skulle vilja byta min S mot en X men det känns för dyrt när man får två Y för samma pris och jag kan inte övertala mig själv till det..
Kunna flytta med fria laddningen från min S och få räntekampanjen på en ny Y då kan jag nog inte motstå.
Enligt avtal kan du INTE få detta i kombination med räntekampanjen
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Banane »

Ether skrev: 29 okt 2023 10:24
KKER skrev: 28 okt 2023 16:04
Surt att jag inte fått mailet, men har väldigt nära till Tesla så jag får väl knalla in och fråga.
Står det att man inte kan kombinera detta med pågående räntkampanj som gäller till 17/11?
Köpte en Y LR i september på räntekampanjen så sitter nu på en Y och en S. Skulle vilja byta min S mot en X men det känns för dyrt när man får två Y för samma pris och jag kan inte övertala mig själv till det..
Kunna flytta med fria laddningen från min S och få räntekampanjen på en ny Y då kan jag nog inte motstå.
Enligt avtal kan du INTE få detta i kombination med räntekampanjen
Vad är ordinarie ränta? 5,5%?

Nån som orkar räkna ut värdet av räntekampanjen? Efter ev ränteavdrag.

Det fina med fri SuC är att det gynnar privatekonomin om man har förmåns/tjänstebil. Räntekostnaden tas av företaget.

Har man bilen gratis och betalar räntan privat så får man väl göra avdrag för räntekostnaden?

Det jag är ute efter är var brytpunkten går. Hur mycket man måste ladda för att gå break even.
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av 100miljoner »

Banane skrev: 29 okt 2023 10:28
Ether skrev: 29 okt 2023 10:24
KKER skrev: 28 okt 2023 16:04
Surt att jag inte fått mailet, men har väldigt nära till Tesla så jag får väl knalla in och fråga.
Står det att man inte kan kombinera detta med pågående räntkampanj som gäller till 17/11?
Köpte en Y LR i september på räntekampanjen så sitter nu på en Y och en S. Skulle vilja byta min S mot en X men det känns för dyrt när man får två Y för samma pris och jag kan inte övertala mig själv till det..
Kunna flytta med fria laddningen från min S och få räntekampanjen på en ny Y då kan jag nog inte motstå.
Enligt avtal kan du INTE få detta i kombination med räntekampanjen
Vad är ordinarie ränta? 5,5%?

Nån som orkar räkna ut värdet av räntekampanjen? Efter ev ränteavdrag.

Det fina med fri SuC är att det gynnar privatekonomin om man har förmåns/tjänstebil. Räntekostnaden tas av företaget.

Har man bilen gratis och betalar räntan privat så får man väl göra avdrag för räntekostnaden?

Det jag är ute efter är var brytpunkten går. Hur mycket man måste ladda för att gå break even.
Det blir väl lite extra svårt att räkna på med tanke på att priserna på SuC har gått upp och ner så mycket det senaste året.
Nu är priserna väl nere runt 3-4 kronor/kwh i nästan hela landet, men hamnar priserna runt 6-8 kronor igen lär det gå mycket snabbare :)
Model 3 LR - 22
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av Banane »

100miljoner skrev: 29 okt 2023 10:58
Banane skrev: 29 okt 2023 10:28
Ether skrev: 29 okt 2023 10:24
KKER skrev: 28 okt 2023 16:04
Surt att jag inte fått mailet, men har väldigt nära till Tesla så jag får väl knalla in och fråga.
Står det att man inte kan kombinera detta med pågående räntkampanj som gäller till 17/11?
Köpte en Y LR i september på räntekampanjen så sitter nu på en Y och en S. Skulle vilja byta min S mot en X men det känns för dyrt när man får två Y för samma pris och jag kan inte övertala mig själv till det..
Kunna flytta med fria laddningen från min S och få räntekampanjen på en ny Y då kan jag nog inte motstå.
Enligt avtal kan du INTE få detta i kombination med räntekampanjen
Vad är ordinarie ränta? 5,5%?

Nån som orkar räkna ut värdet av räntekampanjen? Efter ev ränteavdrag.

Det fina med fri SuC är att det gynnar privatekonomin om man har förmåns/tjänstebil. Räntekostnaden tas av företaget.

Har man bilen gratis och betalar räntan privat så får man väl göra avdrag för räntekostnaden?

Det jag är ute efter är var brytpunkten går. Hur mycket man måste ladda för att gå break even.
Det blir väl lite extra svårt att räkna på med tanke på att priserna på SuC har gått upp och ner så mycket det senaste året.
Nu är priserna väl nere runt 3-4 kronor/kwh i nästan hela landet, men hamnar priserna runt 6-8 kronor igen lär det gå mycket snabbare :)

Jovisst men först vill jag veta vad ränterabatten är värd. :) Sen kan man ta och höfta vad det kan vara värt uttryckt i antal laddade kWh. Tycker man kan räkna 5:-/kWh som snitt. Ute i Europa är det ju både billigare och dyrare än här hemma också.
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Köp en ny Tesla, behåll gratis, obegränsad Supercharging

Inlägg av 100miljoner »

Banane skrev: 29 okt 2023 11:50
100miljoner skrev: 29 okt 2023 10:58
Banane skrev: 29 okt 2023 10:28
Ether skrev: 29 okt 2023 10:24
KKER skrev: 28 okt 2023 16:04
Surt att jag inte fått mailet, men har väldigt nära till Tesla så jag får väl knalla in och fråga.
Står det att man inte kan kombinera detta med pågående räntkampanj som gäller till 17/11?
Köpte en Y LR i september på räntekampanjen så sitter nu på en Y och en S. Skulle vilja byta min S mot en X men det känns för dyrt när man får två Y för samma pris och jag kan inte övertala mig själv till det..
Kunna flytta med fria laddningen från min S och få räntekampanjen på en ny Y då kan jag nog inte motstå.
Enligt avtal kan du INTE få detta i kombination med räntekampanjen
Vad är ordinarie ränta? 5,5%?

Nån som orkar räkna ut värdet av räntekampanjen? Efter ev ränteavdrag.

Det fina med fri SuC är att det gynnar privatekonomin om man har förmåns/tjänstebil. Räntekostnaden tas av företaget.

Har man bilen gratis och betalar räntan privat så får man väl göra avdrag för räntekostnaden?

Det jag är ute efter är var brytpunkten går. Hur mycket man måste ladda för att gå break even.
Det blir väl lite extra svårt att räkna på med tanke på att priserna på SuC har gått upp och ner så mycket det senaste året.
Nu är priserna väl nere runt 3-4 kronor/kwh i nästan hela landet, men hamnar priserna runt 6-8 kronor igen lär det gå mycket snabbare :)

Jovisst men först vill jag veta vad ränterabatten är värd. :) Sen kan man ta och höfta vad det kan vara värt uttryckt i antal laddade kWh. Tycker man kan räkna 5:-/kWh som snitt. Ute i Europa är det ju både billigare och dyrare än här hemma också.
Jag försökte tidigare räkna på skillnaden på en Model Y för ca 700 000 med 150 000 kontantinsats, och prisskillnaden mellan 5% ränta som jag har idag och 3% är ca 900 kronor i månaden!
Model 3 LR - 22
Skriv svar