Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Maw »

Mickep skrev: 04 nov 2023 11:39
Det kunde lika väl vara elon som satte pistolen mot tinningen mot en tesla anställd och hotade att ta bort all dess förmåner. För den sanningen är lika verklig.
Jag tyckte dock den var ganska träffande. För vad är en förhandling om facket inte kunde göra något? Då hade elon totalt ignorerat kraven. Så till viss del handlar det om maktbalansen mellan anställd och arbetsgivare.
Den stora skillnaden är att om Elon hållit i pistolen på bilden så hade den anställde redan fått ett skott i tinningen och hjärnsubstansen hade sprutat ut på andra sidan. I Elons pratbubbla hade det stått ”You are fired”


[Obs Satir! Visst var det kul? Eller gäller det bara om man skojar åt rätt håll?]
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

slugger75 skrev: 04 nov 2023 11:22
themax skrev: 04 nov 2023 10:47
TiborBlomhall skrev:
SwedishAdvocate skrev: 03 nov 2023 23:48
Herr X skrev: 03 nov 2023 23:43
[En högst opassande ill.]
Inlägget är anmält till Moderatorn.
Personpåhopp modereras. Har dock svårt att se vem denna satiriska teckning skulle angripa. Oavsett vad man tycker om den.
Jag tycker det är osmakligt att rikta ett vapen i en pågående konflikt mellan arbetsmarknadens parter även om det är ”på skoj”. Men det är uppenbart att de starka rösterna i denna tråd hejar på Tesla och vill ta bort den svenska modellen. Då förstår jag din ståndpunkt som president att acceptera även osmaklig humor.
Lättkränkt much?

Ja det finns olika syn på denna konflikt. Personligen tror jag inte på cancel culture så fort nån tycker olika. Att anmäla nån till moderatorn för en skämtteckning, tja det är ju att försöka införa en form av censur i debatten här.
100% bra inlägg!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5538
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 04 nov 2023 12:38
Mickep skrev: 04 nov 2023 11:39
Det kunde lika väl vara elon som satte pistolen mot tinningen mot en tesla anställd och hotade att ta bort all dess förmåner. För den sanningen är lika verklig.
Jag tyckte dock den var ganska träffande. För vad är en förhandling om facket inte kunde göra något? Då hade elon totalt ignorerat kraven. Så till viss del handlar det om maktbalansen mellan anställd och arbetsgivare.
Den stora skillnaden är att om Elon hållit i pistolen på bilden så hade den anställde redan fått ett skott i tinningen och hjärnsubstansen hade sprutat ut på andra sidan. I Elons pratbubbla hade det stått ”You are fired”


[Obs Satir! Visst var det kul? Eller gäller det bara om man skojar åt rätt håll?]
Har funderat lite på att skriva ngn liknande satir om Elon hållandes i en pistol. Bara på skoj så klart. Men du hann före.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Brages skrev: 04 nov 2023 12:27
Fredrik j skrev: 04 nov 2023 12:19
Alla referenser till maffia är ju löjliga då vårt system är bestämt på demokratisk väg.
Om det ser ut som en anka, går som en anka, låter som en anka
Man kan fejka mycket idag med ai idag så nej inte så ens detta håller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av themax »

slugger75 skrev:
Lättkränkt much?

Ja det finns olika syn på denna konflikt. Personligen tror jag inte på cancel culture så fort nån tycker olika. Att anmäla nån till moderatorn för en skämtteckning, tja det är ju att försöka införa en form av censur i debatten här.
Inte direkt. Men jag föredrar förhandling över lagstiftning på arbetsmarknaden, och då måste debatten hållas på en saklig och respektfull nivå.

Jag ser teckningen som osmaklig då den insinuerar att facket skulle skjuta Tesla om de hade ett vapen. Det står sig fritt att tycka annorlunda och jag tänker inte censurera din rätt att uttrycka dina åsikter. Alla uppmaningar till våld – som skämt eller allvar – har konsekvenser. Men fortsätt för all del att klistra epitetet lättkränkt på mig. Jag anmäler inte det inlägget som personangrepp, så varsågod.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Herr X skrev: 04 nov 2023 12:02
TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 11:54
Enda problemet med systemet är egentligen låtsas frivilligheten. Det skulle varit mycket enklare om det var lagstadgat att alla företag med fler än X antal anställda skall ha kollektivavtal, punkt slut. Då skulle konflikter som Tesla, Toys'R'us, Klarna mfl aldrig ens ha uppstått. Utländska företag skulle fattat hur systemet fungerar, inte trott att avtalet är frivilligt. Många av de strejker och blockader vi haft under dessa generationer skulle ha undvikits. Vi skulle då haft samma system som vi de facto har idag men utan konflikter och anklagelser om "maffiametoder".

Edit: Herr X du hann före
Vi är helt överens här. Från politiskt håll säger politikerna ”kom överens, annars lagstiftar vi”. Det är inte ett val, utan ett krav. Därför blir kollektivavtal i slutänden ett krav och Tesla behöver därför signera.
Däremot är det rimligt att diskutera innehållet i avtalen – är det några detaljer i avtalet som Tesla inte kan leva med, eller handlar det från Teslas sida om att man inte ”gillar uppgörelser med facket”?
Problemet är ju att tesla inte är ens velat prata med facket.. m n som du skriver i ett annat inlägg, Tesla sverige har nog hamnat i kläm mellan facket och Elon.. kanske detta (strejken) är katalysatorn som krävs för att starta förhandlingen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Lurkern
Inlägg: 909
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Tror inte Elon var speciellt medveten om detta, tills det spårade ur.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

VilkenElbilBlirDet skrev: 03 nov 2023 16:58
Fantastiskt, 43 sidor runt och runt och runt i cirklar.
...och denna förekommer inte tillräckligt ofta.
Screenshot_20231103_162414_Photos.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Pratat med de jag känner på Klarna och det var inga glada miner där kan jag säga, vilket såklart är rimligt när de tvingas på ett avtal med försämringar. Facket lär ha skapat ett antal livslånga motståndare där iaf, på samma sätt som jag blev en när facket blandade sig i och förstörde för mig. Facket bryr sig såklart inte då deras motto verkar vara att alla skall ha det lika dåligt snarare än att alla skall ha det så bra som möjligt.

Det finns dock ljusning i tunneln då anslutningsgraden trendar nedåt så med tiden lär lär pendeln slå över.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev: 04 nov 2023 13:06
Herr X skrev: 04 nov 2023 12:02
TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 11:54
Enda problemet med systemet är egentligen låtsas frivilligheten. Det skulle varit mycket enklare om det var lagstadgat att alla företag med fler än X antal anställda skall ha kollektivavtal, punkt slut. Då skulle konflikter som Tesla, Toys'R'us, Klarna mfl aldrig ens ha uppstått. Utländska företag skulle fattat hur systemet fungerar, inte trott att avtalet är frivilligt. Många av de strejker och blockader vi haft under dessa generationer skulle ha undvikits. Vi skulle då haft samma system som vi de facto har idag men utan konflikter och anklagelser om "maffiametoder".

Edit: Herr X du hann före
Vi är helt överens här. Från politiskt håll säger politikerna ”kom överens, annars lagstiftar vi”. Det är inte ett val, utan ett krav. Därför blir kollektivavtal i slutänden ett krav och Tesla behöver därför signera.
Däremot är det rimligt att diskutera innehållet i avtalen – är det några detaljer i avtalet som Tesla inte kan leva med, eller handlar det från Teslas sida om att man inte ”gillar uppgörelser med facket”?
Problemet är ju att tesla inte är ens velat prata med facket.. m n som du skriver i ett annat inlägg, Tesla sverige har nog hamnat i kläm mellan facket och Elon.. kanske detta (strejken) är katalysatorn som krävs för att starta förhandlingen.
Det verkar absolut vara så, Tesla har öht inte ens pratat med metall, eftersom Elon sagt att det
inte är OK öht. Det blir då lite extra ”komiskt” att totalt säga nej (eller tiga ihjäl saken) när dom inte ens
vet VAD dom säger nej till (Tesla Sverige har säkert som redan påpekats åtminstone lite koll men
knappast centralt).
Det blir ju lite ”gör om gör rätt”, här i Sverige alltså (hur Tesla borde agera i andra länder har jag
ingen större koll på).
Sedan verkar alla som hatar facken ha typ en enda sak som blir katastrof med ett kollektivavtal,
och det är sämre pension, och det fullständigt undantagslöst… jag vet inte jag… är det verkligen så?
För precis allt och alla? Måste det isf bli samma sak på Tesla?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Herr X skrev: 04 nov 2023 12:27
frippe skrev: 04 nov 2023 12:11
TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 11:54
Enda problemet med systemet är egentligen låtsas frivilligheten. Det skulle varit mycket enklare om det var lagstadgat att alla företag med fler än X antal anställda skall ha kollektivavtal, punkt slut. Då skulle konflikter som Tesla, Toys'R'us, Klarna mfl aldrig ens ha uppstått. Utländska företag skulle fattat hur systemet fungerar, inte trott att avtalet är frivilligt. Många av de strejker och blockader vi haft under dessa generationer skulle ha undvikits. Vi skulle då haft samma system som vi de facto har idag men utan konflikter och anklagelser om "maffiametoder".

Edit: Herr X du hann före
Fast, kan man inte förvänta sig att ett stort företag som tesla faktiskt sätter sig in i vilka spelregler som satts upp i respektive land? Istället för att tro att man kan göra lite hur som bara man är populär och framgångsrik.
Jag skulle gissa på att ledningen i Tesla Sverige mycket väl vet vad som gäller. De har säkert försökt kommunicera detta till sin internationella ledning, som avfärdat dem med hänvisning till intern policy. Tror inte att det från Teslas sida handlar om att man ”tror att man kan göra som man vill pga. man är populär och framgångsrik”, utan ett beslut från högsta ort och Elon Musks generella inställning till fackförbund och kollektivavtal. Tesla Sverige har nog hamnat i kläm här utan möjlighet att agera.
Jag tror också att tesla vet vad som är kutym i Sverige. Men mitt svar var till Tibors inlägg där jag tolkade det som att han menade att utländska företag inte ska behöva lära sig vad som gäller i respektive land förutom lagstiftning. Vilket jag kan tycka blir lite fel eftersom att alla länder har olika sätt att lösa problem på.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev: 04 nov 2023 13:22
Pratat med de jag känner på Klarna och det var inga glada miner där kan jag säga, vilket såklart är rimligt när de tvingas på ett avtal med försämringar. Facket lär ha skapat ett antal livslånga motståndare där iaf, på samma sätt som jag blev en när facket blandade sig i och förstörde för mig. Facket bryr sig såklart inte då deras motto verkar vara att alla skall ha det lika dåligt snarare än att alla skall ha det så bra som möjligt.

Det finns dock ljusning i tunneln då anslutningsgraden trendar nedåt så med tiden lär lär pendeln slå över.
Fast då har man inte förstått vad kollektivavtalet innebär. Det hindrar inte en arbetsgivare från att ha bättre förmåner. Det låter mer som ett uselt sätt från en arbetsgivare att skylla försämringar på någon annan för att slippa ta ansvar för sina beslut.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev: 04 nov 2023 13:34
Fast då har man inte förstått vad kollektivavtalet innebär. Det hindrar inte en arbetsgivare från att ha bättre förmåner. Det låter mer som ett uselt sätt från en arbetsgivare att skylla försämringar på någon annan för att slippa ta ansvar för sina beslut.
Då kan du förklara hur en arbetsgivare magiskt kan göra så att 12 <= 7? För det är vad de hade behövt göra för att försämringarna inte skall komma som ett brev på posten då kollektivavtalet som tecknades kräver att en viss del av pensionen investeras i sådant som har haft genomsnittsavkastning kring 7% istället för sådant som haft 12%.

Facken ljuger som vanligt och säger att inget försämras vilket innebär att de säger att 7% avkastning inte är sämre än 12%, det riktigt sjuka är väl att vissa uppenbarligen går på det…
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Herr X »

frippe skrev: 04 nov 2023 13:31
Herr X skrev: 04 nov 2023 12:27
frippe skrev: 04 nov 2023 12:11
TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 11:54
Enda problemet med systemet är egentligen låtsas frivilligheten. Det skulle varit mycket enklare om det var lagstadgat att alla företag med fler än X antal anställda skall ha kollektivavtal, punkt slut. Då skulle konflikter som Tesla, Toys'R'us, Klarna mfl aldrig ens ha uppstått. Utländska företag skulle fattat hur systemet fungerar, inte trott att avtalet är frivilligt. Många av de strejker och blockader vi haft under dessa generationer skulle ha undvikits. Vi skulle då haft samma system som vi de facto har idag men utan konflikter och anklagelser om "maffiametoder".

Edit: Herr X du hann före
Fast, kan man inte förvänta sig att ett stort företag som tesla faktiskt sätter sig in i vilka spelregler som satts upp i respektive land? Istället för att tro att man kan göra lite hur som bara man är populär och framgångsrik.
Jag skulle gissa på att ledningen i Tesla Sverige mycket väl vet vad som gäller. De har säkert försökt kommunicera detta till sin internationella ledning, som avfärdat dem med hänvisning till intern policy. Tror inte att det från Teslas sida handlar om att man ”tror att man kan göra som man vill pga. man är populär och framgångsrik”, utan ett beslut från högsta ort och Elon Musks generella inställning till fackförbund och kollektivavtal. Tesla Sverige har nog hamnat i kläm här utan möjlighet att agera.
Jag tror också att tesla vet vad som är kutym i Sverige. Men mitt svar var till Tibors inlägg där jag tolkade det som att han menade att utländska företag inte ska behöva lära sig vad som gäller i respektive land förutom lagstiftning. Vilket jag kan tycka blir lite fel eftersom att alla länder har olika sätt att lösa problem på.
Jag tolkade Tibor så här:
Den svenska modellen där arbetsmarknadens parter gör upp frivilligt inte kan innebära att det är upp till enskilda företag att frivilligt teckna kollektivavtal. ”Frivilligheten” finns på systemnivå där arbetsgivarorganisationer och fackföreningar tecknar frivilliga avtal för att slippa att arbetsmarknaden detaljregleras av politiker.
Givet detta finns det ingen anledning att tecknande av kollektivavtal är frivilligt, utan borde vara ett lagkrav där företag över X anställda/omsättning måste ha ett sådant avtal. Detta skulle ge ökad tydlighet gentemot utländska bolag som etablerar sig i Sverige.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev: 04 nov 2023 13:43
frippe skrev: 04 nov 2023 13:31
Herr X skrev: 04 nov 2023 12:27
frippe skrev: 04 nov 2023 12:11
TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 11:54
Enda problemet med systemet är egentligen låtsas frivilligheten. Det skulle varit mycket enklare om det var lagstadgat att alla företag med fler än X antal anställda skall ha kollektivavtal, punkt slut. Då skulle konflikter som Tesla, Toys'R'us, Klarna mfl aldrig ens ha uppstått. Utländska företag skulle fattat hur systemet fungerar, inte trott att avtalet är frivilligt. Många av de strejker och blockader vi haft under dessa generationer skulle ha undvikits. Vi skulle då haft samma system som vi de facto har idag men utan konflikter och anklagelser om "maffiametoder".

Edit: Herr X du hann före
Fast, kan man inte förvänta sig att ett stort företag som tesla faktiskt sätter sig in i vilka spelregler som satts upp i respektive land? Istället för att tro att man kan göra lite hur som bara man är populär och framgångsrik.
Jag skulle gissa på att ledningen i Tesla Sverige mycket väl vet vad som gäller. De har säkert försökt kommunicera detta till sin internationella ledning, som avfärdat dem med hänvisning till intern policy. Tror inte att det från Teslas sida handlar om att man ”tror att man kan göra som man vill pga. man är populär och framgångsrik”, utan ett beslut från högsta ort och Elon Musks generella inställning till fackförbund och kollektivavtal. Tesla Sverige har nog hamnat i kläm här utan möjlighet att agera.
Jag tror också att tesla vet vad som är kutym i Sverige. Men mitt svar var till Tibors inlägg där jag tolkade det som att han menade att utländska företag inte ska behöva lära sig vad som gäller i respektive land förutom lagstiftning. Vilket jag kan tycka blir lite fel eftersom att alla länder har olika sätt att lösa problem på.
Jag tolkade Tibor så här:
Den svenska modellen där arbetsmarknadens parter gör upp frivilligt inte kan innebära att det är upp till enskilda företag att frivilligt teckna kollektivavtal. ”Frivilligheten” finns på systemnivå där arbetsgivarorganisationer och fackföreningar tecknar frivilliga avtal för att slippa att arbetsmarknaden detaljregleras av politiker.
Givet detta finns det ingen anledning att tecknande av kollektivavtal är frivilligt, utan borde vara ett lagkrav där företag över X anställda/omsättning måste ha ett sådant avtal. Detta skulle ge ökad tydlighet gentemot utländska bolag som etablerar sig i Sverige.
Det vore nog det bästa… men skulle det ens gå att lagstifta om? Och har man haft den
diskussionen redan (på systemnivå/regeringsnivå)? Vore intressant iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1615
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

Tycker den norska modellen är bra, att det kräver X procent fackligt ansluta på arbetsplatsen för att facken ska kunna utlysa strejk. Om fler är missnöjda och anser att ett kollektivavtal är bra så går de då med i facket som till sist ökar andelen som gör att facket kan agera.

Om de anställda är nöjda så finns det ingen anledning att införa ett kollektivavtal. Låter vettigt kan jag tycka.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7389
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

frippe skrev: 04 nov 2023 13:31
Herr X skrev: 04 nov 2023 12:27
frippe skrev: 04 nov 2023 12:11
TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 11:54
Enda problemet med systemet är egentligen låtsas frivilligheten. Det skulle varit mycket enklare om det var lagstadgat att alla företag med fler än X antal anställda skall ha kollektivavtal, punkt slut. Då skulle konflikter som Tesla, Toys'R'us, Klarna mfl aldrig ens ha uppstått. Utländska företag skulle fattat hur systemet fungerar, inte trott att avtalet är frivilligt. Många av de strejker och blockader vi haft under dessa generationer skulle ha undvikits. Vi skulle då haft samma system som vi de facto har idag men utan konflikter och anklagelser om "maffiametoder".

Edit: Herr X du hann före
Fast, kan man inte förvänta sig att ett stort företag som tesla faktiskt sätter sig in i vilka spelregler som satts upp i respektive land? Istället för att tro att man kan göra lite hur som bara man är populär och framgångsrik.
Jag skulle gissa på att ledningen i Tesla Sverige mycket väl vet vad som gäller. De har säkert försökt kommunicera detta till sin internationella ledning, som avfärdat dem med hänvisning till intern policy. Tror inte att det från Teslas sida handlar om att man ”tror att man kan göra som man vill pga. man är populär och framgångsrik”, utan ett beslut från högsta ort och Elon Musks generella inställning till fackförbund och kollektivavtal. Tesla Sverige har nog hamnat i kläm här utan möjlighet att agera.
Jag tror också att tesla vet vad som är kutym i Sverige. Men mitt svar var till Tibors inlägg där jag tolkade det som att han menade att utländska företag inte ska behöva lära sig vad som gäller i respektive land förutom lagstiftning. Vilket jag kan tycka blir lite fel eftersom att alla länder har olika sätt att lösa problem på.
Jag menar inte att företag inte ska behöva lära sig de lokala reglerna utan att med lagstiftning så blir det tydligt. Nu kan det bli svårt för svenska dotterbolag som själv naturligtvis är väl insatta i lokala systemet att förklara för sina utländska ägare hur ett frivilligt system ändå inte är frivilligt. Rent pedagogiskt skulle lagstiftning underlätta för dem i sina interna samtal med huvudkontoret.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev: 04 nov 2023 13:39
frippe skrev: 04 nov 2023 13:34
Fast då har man inte förstått vad kollektivavtalet innebär. Det hindrar inte en arbetsgivare från att ha bättre förmåner. Det låter mer som ett uselt sätt från en arbetsgivare att skylla försämringar på någon annan för att slippa ta ansvar för sina beslut.
Då kan du förklara hur en arbetsgivare magiskt kan göra så att 12 <= 7? För det är vad de hade behövt göra för att försämringarna inte skall komma som ett brev på posten då kollektivavtalet som tecknades kräver att en viss del av pensionen investeras i sådant som har haft genomsnittsavkastning kring 7% istället för sådant som haft 12%.

Facken ljuger som vanligt och säger att inget försämras vilket innebär att de säger att 7% avkastning inte är sämre än 12%, det riktigt sjuka är väl att vissa uppenbarligen går på det…
Vad jag vet så är historisk avkastning inte en garant för framtida avkastning.

Samt, i det kollektivavtal de tecknat på klarna, BAO-avtalet, verkar förvaltare vara olika beroende på vilken arbetsgivare du har. Samt i ett tidigare inlägg verkar du berömma de bankanställdas kollektivavtal och är det inte det klarna tecknat?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev: 04 nov 2023 14:39
Vad jag vet så är historisk avkastning inte en garant för framtida avkastning.

Samt, i det kollektivavtal de tecknat på klarna, BAO-avtalet, verkar förvaltare vara olika beroende på vilken arbetsgivare du har. Samt i ett tidigare inlägg verkar du berömma de bankanställdas kollektivavtal och är det inte det klarna tecknat?
Ja visst är det inte garanterat att skillnaden kvarstår men att investeringsvärlden vänds upp och ned på 30-40 års sikt och det som gjorts för att ha lägre avkastning skulle börja avkasta mer är det nog inte många som tror på.

BAO-avtalet är bättre än Unionens avtal men fortfarande sämre än vad som fanns innan, det är helt enkelt en påtvingad försämring som iaf ingen jag pratat med har efterfrågat (vem vill få sämre pension). Tyvärr är folk inte speciellt pålästa om sin pension så många lär gå på lögnerna som Unionen spritt, bara att de gång på gång står och ljuger för att lura folk är tillräckligt för att jag skall bli fackmotståndare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7389
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Maw skrev: 04 nov 2023 12:38
Mickep skrev: 04 nov 2023 11:39
Det kunde lika väl vara elon som satte pistolen mot tinningen mot en tesla anställd och hotade att ta bort all dess förmåner. För den sanningen är lika verklig.
Jag tyckte dock den var ganska träffande. För vad är en förhandling om facket inte kunde göra något? Då hade elon totalt ignorerat kraven. Så till viss del handlar det om maktbalansen mellan anställd och arbetsgivare.
Den stora skillnaden är att om Elon hållit i pistolen på bilden så hade den anställde redan fått ett skott i tinningen och hjärnsubstansen hade sprutat ut på andra sidan. I Elons pratbubbla hade det stått ”You are fired”


[Obs Satir! Visst var det kul? Eller gäller det bara om man skojar åt rätt håll?]
Satirens själva uppgift är just att vissa ska tycka den är träffande och rolig medan andra tycka den är smaklös. Har vi fler tecknarbegåvningar startar jag gärna en ny tråd med satirteckningar om konflikten. Kan till och med göra det till en tävling med fina priser.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 14:53
Maw skrev: 04 nov 2023 12:38
Mickep skrev: 04 nov 2023 11:39
Det kunde lika väl vara elon som satte pistolen mot tinningen mot en tesla anställd och hotade att ta bort all dess förmåner. För den sanningen är lika verklig.
Jag tyckte dock den var ganska träffande. För vad är en förhandling om facket inte kunde göra något? Då hade elon totalt ignorerat kraven. Så till viss del handlar det om maktbalansen mellan anställd och arbetsgivare.
Den stora skillnaden är att om Elon hållit i pistolen på bilden så hade den anställde redan fått ett skott i tinningen och hjärnsubstansen hade sprutat ut på andra sidan. I Elons pratbubbla hade det stått ”You are fired”


[Obs Satir! Visst var det kul? Eller gäller det bara om man skojar åt rätt håll?]
Satirens själva uppgift är just att vissa ska tycka den är träffande och rolig medan andra tycka den är smaklös. Har vi fler tecknarbegåvningar startar jag gärna en ny tråd med satirteckningar om konflikten. Kan till och med göra det till en tävling med fina priser.
Om jag hade kunnat rita hade jag ritat en ombudsman från IF Metall som håller en grupp oskyldiga Teslaägare som gisslan. "Om ni inte övertygar Tesla att skriva på så får ni inte köra era fina bilar".

För så är det ju. Vilka sympatiåtgärder svenska fack får vidta är helt oreglerat i lag, men jag tror den här situationen aldrig uppstått tidigare. Med ett fack som uttryckligen hindrar oss från att använda vår egendom - som inte har något med TM Sweden att göra.

Kikar man på Mål C-341/05 i Europadomstolen, det så kallade Lavalfallet, så skriver domstolen:

"Även om rätten att vidta fackliga stridsåtgärder skall erkännas som en grundläggande rättighet som utgör en integrerad del av de allmänna principerna för gemenskapsrätten, vars efterlevnad säkerställs av domstolen, kan det för utövandet av denna rättighet inte desto mindre gälla vissa begränsningar. Såsom bekräftas i artikel 28 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna är denna rättighet nämligen skyddad enligt gemenskapsrätten samt nationell lagstiftning och praxis.

Skyddet för de grundläggande rättigheterna utgör visserligen ett legitimt intresse som i princip motiverar inskränkningar i de skyldigheter som följer av gemenskapsrätten, även sådana som följer av en i fördraget garanterad grundläggande frihet. Utövandet av dessa rättigheter undgår emellertid inte tillämpningsområdet för bestämmelserna i fördraget och måste ske i samklang med de krav som följer av de i fördraget skyddade rättigheterna och i överensstämmelse med proportionalitetsprincipen."

Är Teslaägare som gisslan proportionerligt?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7389
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Andersen skrev: 04 nov 2023 15:39
Om jag hade kunnat rita
Kan man fortfarande dra denna ursäkt år 2023 med Dall-e, Stable Diffusion med flera AI bildgeneratorer? ;)
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

TiborBlomhall skrev: 04 nov 2023 14:53
Maw skrev: 04 nov 2023 12:38
Mickep skrev: 04 nov 2023 11:39
Det kunde lika väl vara elon som satte pistolen mot tinningen mot en tesla anställd och hotade att ta bort all dess förmåner. För den sanningen är lika verklig.
Jag tyckte dock den var ganska träffande. För vad är en förhandling om facket inte kunde göra något? Då hade elon totalt ignorerat kraven. Så till viss del handlar det om maktbalansen mellan anställd och arbetsgivare.
Den stora skillnaden är att om Elon hållit i pistolen på bilden så hade den anställde redan fått ett skott i tinningen och hjärnsubstansen hade sprutat ut på andra sidan. I Elons pratbubbla hade det stått ”You are fired”


[Obs Satir! Visst var det kul? Eller gäller det bara om man skojar åt rätt håll?]
Satirens själva uppgift är just att vissa ska tycka den är träffande och rolig medan andra tycka den är smaklös. Har vi fler tecknarbegåvningar startar jag gärna en ny tråd med satirteckningar om konflikten. Kan till och med göra det till en tävling med fina priser.
Mycket bra svar. Jag blir skrämd av hur många här som inte förstår ens vad satir är och dess värde genom tiden.
Det är ju helt tydligt att det handlar om symbolik och att IF Metall utpressar Tesla att gå med.
Lyder ni inte så gör vi allt för att förstöra.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Herr X »

Sparren skrev: 04 nov 2023 15:50
Mycket bra svar. Jag blir skrämd av hur många här som inte förstår ens vad satir är och dess värde genom tiden.
Det är ju helt tydligt att det handlar om symbolik och att IF Metall utpressar Tesla att gå med.
Lyder ni inte så gör vi allt för att förstöra.
Min tanke var mest att visa absurditeten i att tala om ”frivilliga uppgörelser” när det i praktiken inte handlar om frivillighet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5538
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sparren skrev: 04 nov 2023 15:50
...] Lyder ni inte så gör vi allt för att förstöra.
Nej. Hur handlar det här om att "förstöra"?

Det här handlar om hur man ska bygga!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar