Vindrutetorkarna i Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dykbosse
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 aug 2014 20:57
Ort: Osby

Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Dykbosse »

Har problem med vindrutetorkarna vid körning med farthållaren, de går kontinuerligt och går ju inte att stänga av, av säkerhetsskäl.
Nu har jag felanmält det till Service, men de påstår att det inte är något hårdvarufel, utan har med mjukvaran att göra.
Jag har ställt en rad frågor till dem, om det är många som har problemet och vad de ska göra åt det.
De svarar i princip inte på mina frågor, utan hänvisar bara till att mjukvaran är en beta version, som är under utveckling och då får man acceptera att det inte fungerar så bra.
Vi kör rätt långa sträckor ibland, eftersom vi har barn både i Norge och långt hemifrån i Sverige, då är det extremt irriterande när man kör med farthållare, att inte kunna stänga av torkarna när de inte fungerar som de ska.
När de tröttnade på mina frågor, stängde de bara konversationen i appen, så om jag nu ska skriva mer med dem, måste jag börja om igen.

Någon som har likande erfarenhet?
Model 3 LR 2019 Svart, SÅLD
Model Y LR 2023 Quicksilver
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av sebiva »

Ja det är många som har samma problem, finns exempelvis den här tråden: viewtopic.php?t=32393

Vi tröttnade till slut och skaffade s3xy buttons (https://enhauto.com/) som vi haft några veckor nu, funkar toppen, men riktigt surt att behöva köpa en tredjepartspryl för att bilen ska funka som när man köpte den...
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av zsh »

Mina går inte kontinuerligt, men de går igång lite när de känner för det.
Ena stunden fint, ljust, torrt de går igång och vägrar stanna på egen hand. Brukar avaktivera FH ngn minut och aktivera igen så brukar det lösa sig. Sen finns det tillfällen då rutan är helt dränkt så man knappt ser något ut genom den, men då vägrar de köra igång.

När familjen är med, så har vi gjort det till lite av ett sällskapsspel där vi gissar hur de kommer bette sig i olika scenario. Kul för stora och små :D

"Perpetual beta syndrom", där man kan pusha ut halvfärdigt mög och ta betalt för de och ändå gömma sig bakom frasen "its beta".
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Dykbosse skrev: 06 nov 2023 15:27
Har problem med vindrutetorkarna vid körning med farthållaren, de går kontinuerligt och går ju inte att stänga av, av säkerhetsskäl.
Nu har jag felanmält det till Service, men de påstår att det inte är något hårdvarufel, utan har med mjukvaran att göra.
Jag har ställt en rad frågor till dem, om det är många som har problemet och vad de ska göra åt det.
De svarar i princip inte på mina frågor, utan hänvisar bara till att mjukvaran är en beta version, som är under utveckling och då får man acceptera att det inte fungerar så bra.
Vi kör rätt långa sträckor ibland, eftersom vi har barn både i Norge och långt hemifrån i Sverige, då är det extremt irriterande när man kör med farthållare, att inte kunna stänga av torkarna när de inte fungerar som de ska.
När de tröttnade på mina frågor, stängde de bara konversationen i appen, så om jag nu ska skriva mer med dem, måste jag börja om igen.

Någon som har likande erfarenhet?
De har levererat bilar utan regnsensor i fem (5) år nu, hur troligt är det att automatiken börjar funka efter nästa uppdatering?

Tidigare var det lite irriterande, men då var det bara att stänga av automatiken. Efter att de "avlägsnade" radarn så går det inte längre att stänga av automatiken när man kör på farthållare, och det gör jag närmare 90% av av total körsträcka.
Min bil levererades med radar, men den stängde Tesla av i samband med service. Jag har anmält detta till ARN.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Thed75 »

löser man inte problemet med en sexy button? Så att man kan stänga av torkarna när man kör på auto?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av AAKEE »

Thed75 skrev: 06 nov 2023 16:59
löser man inte problemet med en sexy button? Så att man kan stänga av torkarna när man kör på auto?
Ja det går. Med sexy buttons slår du av automatiken efter att ha aktiverat AP.

Jag kör en S med radar, så jag har ännu inte behövt stänga automatiken då den beter dig som min model 3 gjorde innan Tesla stängde av radarn.
Model S har även den torkaren i auto när man kör AP men eftersom den har en radar att lita på behöver inte bilen paniktorka alls.

Bilen har kanske gjort tre torkarslag med AP igång när det inte regnat på 800 mil och fyra månader.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Thed75 skrev: 06 nov 2023 16:59
löser man inte problemet med en sexy button? Så att man kan stänga av torkarna när man kör på auto?
Jo, men det är dyrt och krångligt (att installera).
Det är f-n att något sådant skall behövas...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av drbager »

När mina torkare spårade ur så tvättade jag vindrutan framför kamerorna ordentligt. Enbart spolning med vindrutetorkarna räckte inte, utan manuell tvätt alltså. Funkade fint sen. Upprepar tvättproceduren när de återfaller i torrtorkarsjukan och upplever att det hjälper bra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

drbager skrev: 06 nov 2023 19:45
När mina torkare spårade ur så tvättade jag vindrutan framför kamerorna ordentligt. Enbart spolning med vindrutetorkarna räckte inte, utan manuell tvätt alltså. Funkade fint sen. Upprepar tvättproceduren när de återfaller i torrtorkarsjukan och upplever att det hjälper bra.
Jag upplever att de fungerar sämre (går på torr ruta) efter att jag tvättat bilen med bilshampoo.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av slugger75 »

Allt som Tesla försöker lösa med kameror, dvs:
- Parkering
- Skyltavläsning
- Autopilot
- Helljusautomatik
- Vindrutetorkarautomatik

med mera, fungerar med varierande framgång. Ibland fungerar det bra, ibland dåligt. För vissa fungerar det bra nästan jämt, för andra nästan aldrig. Efter en uppdatering kan det fungera bättre (eller sämre) ett tag, för att vid nästa uppdatering ändras 180 grader.

Det som en person upplever behöver inte stämma överens med vad en annan person upplever, fast de har likadana bilar.

Det är alltså mycket olika användarupplevelser, och så lär det fortsätta så länge Elon enbart vill förlita sig på kameror.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 06 nov 2023 21:24
drbager skrev: 06 nov 2023 19:45
När mina torkare spårade ur så tvättade jag vindrutan framför kamerorna ordentligt. Enbart spolning med vindrutetorkarna räckte inte, utan manuell tvätt alltså. Funkade fint sen. Upprepar tvättproceduren när de återfaller i torrtorkarsjukan och upplever att det hjälper bra.
Jag upplever att de fungerar sämre (går på torr ruta) efter att jag tvättat bilen med bilshampoo.
Lite IPA just vid kameran kanske? Då lär det iaf inte ligga någon hinna med någon
produkt kvar där från schampot, men jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 07 nov 2023 18:10
mikebike skrev: 06 nov 2023 21:24
drbager skrev: 06 nov 2023 19:45
När mina torkare spårade ur så tvättade jag vindrutan framför kamerorna ordentligt. Enbart spolning med vindrutetorkarna räckte inte, utan manuell tvätt alltså. Funkade fint sen. Upprepar tvättproceduren när de återfaller i torrtorkarsjukan och upplever att det hjälper bra.
Jag upplever att de fungerar sämre (går på torr ruta) efter att jag tvättat bilen med bilshampoo.
Lite IPA just vid kameran kanske? Då lär det iaf inte ligga någon hinna med någon
produkt kvar där från schampot, men jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad :(
Ja, det lär hjälpa, eller ge f-n i att tvätta med shampoot just framför kameran. :mrgreen:
Fast det är ju helt sjukt att det skall vara så känsligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Jaegaern »

Man måste tvätta på insidan för att få bort alla "hinnor". Plasten i bilen avger partiklar som sätter sig överallt, även innanför kamerahuset då det inte är helt stängt. Googla "Off-gasing"
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 07 nov 2023 21:32
Man måste tvätta på insidan för att få bort alla "hinnor". Plasten i bilen avger partiklar som sätter sig överallt, även innanför kamerahuset då det inte är helt stängt. Googla "Off-gasing"
Konstigt att inte Tesla själva vet om det. Jag frågade förra gången bilen var inne på SC om de tvättat på insidan:
"Näe?"

Nu senast så var inre backspegeln rejält felinställd när jag hämtade bilen, så förhoppningsvis gjorde de rent denna gång.
Inga ofrivilliga torkningar på senaste långresan, men alldeles för låg torkfrekvens i mörker. Sämre än någonsin faktiskt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 08 nov 2023 08:16
Jaegaern skrev: 07 nov 2023 21:32
Man måste tvätta på insidan för att få bort alla "hinnor". Plasten i bilen avger partiklar som sätter sig överallt, även innanför kamerahuset då det inte är helt stängt. Googla "Off-gasing"
Konstigt att inte Tesla själva vet om det. Jag frågade förra gången bilen var inne på SC om de tvättat på insidan:
"Näe?"

Nu senast så var inre backspegeln rejält felinställd när jag hämtade bilen, så förhoppningsvis gjorde de rent denna gång.
Inga ofrivilliga torkningar på senaste långresan, men alldeles för låg torkfrekvens i mörker. Sämre än någonsin faktiskt.
Ja alla vet inte om detta. Men jag tror inte det gör speciellt stor skillnad egentligen. Det mesta av hinnan borde komma på resten av rutan. Och det borde avstanna efter nått år eller så när bilen inte luktar ny längre.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Gunnergard1337 »

På min gamla volvo (2015) var rengöring på insidan vindrutan en av servicepunkterna för att automatiken skulle fungera bra. En gång om året alltså...

med ovan sagt har jag upplevt en stor förbättring i senaste mjukvaran. körde 80 mil i olika regnförhållanden och behövde inte pilla en endaste gång på inställningen. Ingen annan som upplevt detta alltså?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Gunnergard1337 skrev: 09 nov 2023 07:51
På min gamla volvo (2015) var rengöring på insidan vindrutan en av servicepunkterna för att automatiken skulle fungera bra. En gång om året alltså...

med ovan sagt har jag upplevt en stor förbättring i senaste mjukvaran. körde 80 mil i olika regnförhållanden och behövde inte pilla en endaste gång på inställningen. Ingen annan som upplevt detta alltså?
Körde du i mörker något? Alltså riktigt mörkt utan mötande trafik och gatlysen.
Jag gjorde det för drygt en vecka sedan. Automatiken fungerade sämre än någonsin. Normalt brukar det räcka att dutta på spaken ibland, men nu var jag tvungen att välja manuell hastighet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Ubiquity »

Påpekade i ett serviceärende att vindrutetorkarna går oregelbundet beroende på väderlek. Fick detta som svar:
Hej, Vi är nu klara med fördiagnosen på er bil och har bekräftat att problemet ni upplever med dom automatiska torkarna är på grund av bilens mjukvara. Vi kan ej se nagra tecken på hårdvarufel och kommer därför ej att gå vidare med diagnosen och stänga ert ärende. Det är en del av den bilens miukvara där torkarblad sätts på automatiskt vid användning av autopilot och farthållare för att kunna säkerställa god vision för bilens kameror, därmed kan man inte avaktivera funktionen. Funktionen för automatiska torkarblad är i beta-stadie och det pågar kontinuerlig förbättring för beteendet genom de mjukvaruuppdateringar som skickas ut till er bil regelbundet. Därmed kan funktionen bete sig oförväntat, exempelvis kan torkarbladen gå på torr ruta då kameran kan ändå ha dålig sikt på grund av flera olika faktorer.
Exempelvis smuts eller skräp på kameraytan; Miljöförhållanden som regn, dimma, snö eller dagg; Starkt solljus eller bländning från en annan ljuskälla. Mvh Tesla Service
Varpå jag svarade:
Ifall det är ett problem på bilens mjukvara så bör det anses vara ett problem på bilen då mjukvaran är en del utav bilen. Jag har inte köpt en bil och accepterat testa mjukvara som är i beta-stadiet. Bilen anses vara produktionsredo vid leverans och eventuella problem ska atgärdas inom ramen för bilens garanti.
Och sedan fick detta märkliga svar:
Hej, Vi är ledsna att du är missnöjd. Tesla är en produkt som konstant är under utveckling och det får du som kund ta hänsyn till när du väljer att köpa en bil från oss, vi jobbar ständigt med produktutvecklingen och är mycket färskare pä marknaden än de allra flesta andra biltillverkare. Därav är det svårt att jämföra Tesla med andra biltillverkare. Någon ersättning eller prisreducering är inget vi kommer kunna erbjuda dig eller nagon annan då det är upp till varje kund att vara medvetna och läsa på om vad det är de köper. Vänligen, Tesla Service
Man ska alltså som Tesla köpare ha i åtanke att man köper en bil som kanske inte fungerar och att man som förare blir ofrivillig beta-mjukvarutestare... Det stod det inget om när jag köpte bilen.
Model Y LR - 23
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Melon Must »

Det är två olika problem som diskuteras här.

1. Torkarna går fast det inte regnar.
2. Automatiken funkar inte så att torkarna går för mycket/för lite.

För problem nr 1 som jag haft ibland så är det enligt min erfarenhet skit framför kameran. har tvättservetter i bilen och en avtorkning hjälper. Spelar ingen roll hur mycket spolarvätska jag försökt använda för att få bort skiten. Händer ofta om man parkerat under träd.

Nr 2 upplever jag inte så ofta, dock ibland när det är blött på vägbanan men inte rgnar då jag måste dutta på knappen eller sätta manuell hastighet.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av AAKEE »

Angående ”hinnan” på insidan av rutan;

Min M3P hade aldrig ett enda paniktork med torkarna tills samma dag som vision infördes och radarn kopplades ur. Då bröt helvetet loss.
(Jag läste om förslag på hinna på utsidan och har kört tex IPA-rengöring utan någon som helst skillnad)

Min nya MSP har aldrig paniktorkat, men den har å andra sidan radar som komplement till vision.

Nu har den gått 800 mil och utöver skiten som bilen kom med på insidan av rutan har den bildat en grymt kraftig hinna nu. Jag borde nog putsat rutan direkt efter leverans eftersom den kom skitig och borde definitivt gjort det innan idag, men det har helt enkelt inte blivit av.
(Ska ta tag i det innan det blir böter)

Har bilen slagit något extra slag med torkarna nyligen? Har den paniktorkat rent allmänt eller har den paniktorkat med solnedgång i fören?

Svaret på alla frågorna är Nej!

Personligen tror jag frågor om hinnor på rutorna är mer skrönor än annat och att torkarna går för att kameran ibland inte ser det de borde, ibland kanske beroende på kamerans kvalitet och ibland kanske omgivingingen (tex motljus) och att programvaran är lärd att köra torkaren om den inte ser tillräckligt bra.

Det är precis som med ”kamera på H / V sidostolpe blockerad eller bländad” som alltid kommer vid körning i mörkt mörker.
Kommer man in i ett samhälle slutar varningen och när man kör ut ur mörkret kommer det igen. Folk skriver att det är imma, men det är nig inte alltid det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av wector »

Men alltså, tesla verkar ju hävda att torkarna är beta. När opt man in för den? När man köpte bilen? Tror inte jag godkände något sådant.
Autopilot är väl inte beta längre heller väl?
Konstigt att tvinga på kunder beta-versioner utan att säga något. Fall för arn?
Ubiquity
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Ubiquity »

wector skrev: 09 nov 2023 10:40
Men alltså, tesla verkar ju hävda att torkarna är beta. När opt man in för den? När man köpte bilen? Tror inte jag godkände något sådant.
Autopilot är väl inte beta längre heller väl?
Konstigt att tvinga på kunder beta-versioner utan att säga något. Fall för arn?
Hade gärna anmält till ARN men är företagskund och då går det tyvärr inte. Men om någon vill driva frågan som konsument så supportar jag det helt!
Model Y LR - 23
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Melon Must »

AAKEE skrev: 09 nov 2023 10:34
Angående ”hinnan” på insidan av rutan;

Personligen tror jag frågor om hinnor på rutorna är mer skrönor än annat och att torkarna går för att kameran ibland inte ser det de borde, ibland kanske beroende på kamerans kvalitet och ibland kanske omgivingingen (tex motljus) och att programvaran är lärd att köra torkaren om den inte ser tillräckligt bra.
Det handlar inte om hinna på insidan utan FRAMFÖR kameran... Kameran sitter ovanför backspegeln, det är på utsidan vindrutan där du ska torka. ligger det smuts där så försöker bilen svepa bort det eftersom den inte ser. Det är ingen skröna om du nu tror det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Melon Must skrev: 09 nov 2023 12:09
AAKEE skrev: 09 nov 2023 10:34
Angående ”hinnan” på insidan av rutan;

Personligen tror jag frågor om hinnor på rutorna är mer skrönor än annat och att torkarna går för att kameran ibland inte ser det de borde, ibland kanske beroende på kamerans kvalitet och ibland kanske omgivingingen (tex motljus) och att programvaran är lärd att köra torkaren om den inte ser tillräckligt bra.
Det handlar inte om hinna på insidan utan FRAMFÖR kameran... Kameran sitter ovanför backspegeln, det är på utsidan vindrutan där du ska torka. ligger det smuts där så försöker bilen svepa bort det eftersom den inte ser. Det är ingen skröna om du nu tror det.
Fast den sveper hej vilt på nytvättad vindruta, så det behövs inget smuts för att torkarna skall gå utan att det regnar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Ubiquity skrev: 09 nov 2023 10:00
Påpekade i ett serviceärende att vindrutetorkarna går oregelbundet beroende på väderlek. Fick detta som svar:
Hej, Vi är nu klara med fördiagnosen på er bil och har bekräftat att problemet ni upplever med dom automatiska torkarna är på grund av bilens mjukvara. Vi kan ej se nagra tecken på hårdvarufel och kommer därför ej att gå vidare med diagnosen och stänga ert ärende. Det är en del av den bilens miukvara där torkarblad sätts på automatiskt vid användning av autopilot och farthållare för att kunna säkerställa god vision för bilens kameror, därmed kan man inte avaktivera funktionen. Funktionen för automatiska torkarblad är i beta-stadie och det pågar kontinuerlig förbättring för beteendet genom de mjukvaruuppdateringar som skickas ut till er bil regelbundet. Därmed kan funktionen bete sig oförväntat, exempelvis kan torkarbladen gå på torr ruta då kameran kan ändå ha dålig sikt på grund av flera olika faktorer.
Exempelvis smuts eller skräp på kameraytan; Miljöförhållanden som regn, dimma, snö eller dagg; Starkt solljus eller bländning från en annan ljuskälla. Mvh Tesla Service
Varpå jag svarade:
Ifall det är ett problem på bilens mjukvara så bör det anses vara ett problem på bilen då mjukvaran är en del utav bilen. Jag har inte köpt en bil och accepterat testa mjukvara som är i beta-stadiet. Bilen anses vara produktionsredo vid leverans och eventuella problem ska atgärdas inom ramen för bilens garanti.
Och sedan fick detta märkliga svar:
Hej, Vi är ledsna att du är missnöjd. Tesla är en produkt som konstant är under utveckling och det får du som kund ta hänsyn till när du väljer att köpa en bil från oss, vi jobbar ständigt med produktutvecklingen och är mycket färskare pä marknaden än de allra flesta andra biltillverkare. Därav är det svårt att jämföra Tesla med andra biltillverkare. Någon ersättning eller prisreducering är inget vi kommer kunna erbjuda dig eller nagon annan då det är upp till varje kund att vara medvetna och läsa på om vad det är de köper. Vänligen, Tesla Service
Man ska alltså som Tesla köpare ha i åtanke att man köper en bil som kanske inte fungerar och att man som förare blir ofrivillig beta-mjukvarutestare... Det stod det inget om när jag köpte bilen.
Ja, att felet beror på mjukvara är ju ingen anledning till att kunder skall acceptera det. Fast i detta fall kan man ju säga att det beror på hårdvara, eller avsaknaden av hårdvara (regnsensor).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar