Tesla har stoppa alla leveranser till hamnarna i Sverge låter de som i många nyhetsartiklar. Känns som de har någon annan plan på att få ut/leverera bilar i Sverige.. undrar hur länge de funkar innan de läggs andra blockader.
Känns som en katten och råttan spel.
Optioner i Tesla utfärdade från 2021 och framåt är värdelösa förutom som de utfärdades dec22/jan23 om nu det skedde.
Givet Teslas nuvarande värdering och verksamhet ser jag det som en väldigt dålig form av ersättning för de anställda även de kommande fem åren om de inte har några helt fantastiska villkor.
Billigt för Tesla är det däremot.
Hur vet du det? Har du sett hur deras optionsprogram ser ut?
Optioner innebär att man köpa aktier i framtiden till ett förutbestämt pris. Det är ibland samma men oftast högre pris som aktierna hade när optionerna utfärdades. Det får inte vara lägre, då måste man förmånsbeskattas. Nu är ju aktievärdet lägre än vad de var då så optionerna är med stor sannolikhet värdelösa. De kan vara värda något om aktiekursen stiger över inlösenpriset tills inlösenperioden för optionerna
Det där stämmer inte.
Optionen har ett (ofta stort) värde även om lösenkursen är högre än aktiens nuvarande kurs. Särskilt stort blir det i optioner med en underliggande aktie som Tesla som är mycket volatil.
Förmånsvärde blir det på hela diffen mellan optionens marknadsvärde vid förvärvet och vad den anställde faktiskt fått betala.
(Sen är det såklart väldigt svårt att korrekt sätta ett marknadsvärde för tex optioner i bolag som ej är noterade då det då inte finns någon faktisk volatilitet, men det är en annan diskussion.).
Jo det stämmer visst. Vi säger nästan samma sak.
Visst optionen kan ha värdet i att aktierna svänger mycket omkring inlösen, då kan ön ”spela” på chansen att den stiger över inlösenpriset.
Sen är det skillnad på 2 saker som du missar. Anskaffningsvärde av option och inlösenpriset. Anskaffningsvärdeet på optionen får man förmånsbeskattas om man inte betalar för det. Annars förmånsbeskattas man motsvarande summa vilket i praktiken blir samma kostnad som om man fått de pengarna på lönen istället och betalt själv.
Inlösenpriset och den dagen du löser in optionerna ska du inte behöva skatta på mellanskillnaden om du betalar inlösenpriset. Om du inte betalar något, utan din arbetsgivare löser in de åt dig, då ska du förmånsbeskattas inlösenpriset.
Men som det framgick av någon annan så verkar det inte vara vanliga optioner tesla har.
Nja, vi säger inte samma sak. Ditt påstående om "Det får inte vara lägre, då måste man förmånsbeskattas." är inte korrekt. Optionen kan ställas ut med lägre strike än aktuell aktiekurs, det är inte det som avgör beskattningen.
Det är inte "svänger mycket omkring inlösen" som ger optionen ett stort värde, utan att underliggande svänger under hela löptiden... En lång löptid kombinerat med en volatil underliggande är det som ger ett högt värde på optionen. Det är just det som är hela problematiken. Den volatilitet som man använder i Black & Scholes-beräkningen gör extremt stor skillnad på optionens värde, men samtidigt kan ingen säga att volatilitet X är korrekt i en onoterad aktie.
Tro mig, jag har inte missat skillnaden mellan optionens pris och strike
Tesla har stoppa alla leveranser till hamnarna i Sverge låter de som i många nyhetsartiklar. Känns som de har någon annan plan på att få ut/leverera bilar i Sverige.. undrar hur länge de funkar innan de läggs andra blockader.
Känns som en katten och råttan spel.
Vem är katten och vem är råttan?
Jo jag tänkte själv de när jag skrev den texten. Jag tror vi var och en får fundera på den frågan
Tesla har stoppa alla leveranser till hamnarna i Sverge låter de som i många nyhetsartiklar. Känns som de har någon annan plan på att få ut/leverera bilar i Sverige.. undrar hur länge de funkar innan de läggs andra blockader.
Känns som en katten och råttan spel.
Ganska naturligt att inte skeppa bilar till svenska hamnar då transport lagt blockad på att köra av dem från fartyget. Blir snabbt väldigt problematiskt att hantera om bilarna blir kvar på fartygen.
Det mest intressanta blir om de har tänkt sig en annan lösning, låta bilarna lasta av i Danmark och köra dem på lastbil ut i Sverige eller annan lösning.
Tesla och IF Metall fortsatte förhandlingarna på måndagen, men de gav inget, enligt IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
– De är tydliga med oss, det blir inget avtal, säger han.
Facket anser att Tesla ägnar sig åt strejkbryteri. Enligt Säikkälä har han konfronterat bolaget med omständigheter som visar på att Tesla har tagit in folk, dels från utlandet, dels från andra orter i Sverige, för att täcka upp för strejkande medlemmar.
Han får till svar att Tesla kommer att fortsätta med det för att upprätthålla verksamheten. Strejkbryteri får alla fack att se rött. Så nu kommer fler stridsåtgärder, från andra fack.
– Det kommer att komma fler sympatiåtgärder, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Det finns i nuläget inga fler förhandlingstider utsatta. Kompromisser ser han inga:
– Vet inte hur en sån skulle se ut, vi vill ha ett kollektivavtal, de säger att de inte vill det.
På frågan om Tesla målat upp några motåtgärder, som att lämna Sverige, säger Säikkälä.
Att sätta in strejkbrytare låter som en rimlig åtgärd från företaget om det blivit satt i strejk och blockad. Hur annars ska ett företag kunna få något förhandlingsutrymme? Men antar att fackens utgångspunkt är att ett företag inte ska kunna ha något förhandlingsutrymme utan bara acceptera deras avtal.
Tesla och IF Metall fortsatte förhandlingarna på måndagen, men de gav inget, enligt IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
– De är tydliga med oss, det blir inget avtal, säger han.
Facket anser att Tesla ägnar sig åt strejkbryteri. Enligt Säikkälä har han konfronterat bolaget med omständigheter som visar på att Tesla har tagit in folk, dels från utlandet, dels från andra orter i Sverige, för att täcka upp för strejkande medlemmar.
Han får till svar att Tesla kommer att fortsätta med det för att upprätthålla verksamheten. Strejkbryteri får alla fack att se rött. Så nu kommer fler stridsåtgärder, från andra fack.
– Det kommer att komma fler sympatiåtgärder, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Det finns i nuläget inga fler förhandlingstider utsatta. Kompromisser ser han inga:
– Vet inte hur en sån skulle se ut, vi vill ha ett kollektivavtal, de säger att de inte vill det.
På frågan om Tesla målat upp några motåtgärder, som att lämna Sverige, säger Säikkälä.
– Nej, det har vi inte hört.
TT söker Tesla.
Det blir ju intressant att se vilka nya sympatiåtgärder som facket kommer med. Riktade direkt mot Tesla eller även Tesla-bil-ägare. Tex kan man ju inte serva sin privatägda Tesla hos Werksta längre. Vad blir nästa steg. Ingen ström till SuC? Eller ingen internet uppkoppling till tesla bilar?
Angående Teslas "aktieoptioner" har jag nu fått förklarat lite hur det fungerar.
Vid anställning får den anställde tilldelad en pott med ett antal aktier. Säg 160 stycken (fått ej exakt siffra där så häng er inte upp på just 160). Men de får inte aktierna på en gång utan kvartal för kvartal under fyra år. Så efter första kvartalet de jobbat får de ut 10 aktier. Nästa kvartal 10 till. Etc under de första fyra åren, 4 år x 4 kvartal.
Fast de får inte ut alla aktier för en del går bort i skatt. Man får istället ut ungefär hälften. Som man sedan äger och kan själv välja sälja eller behålla. När man säljer aktierna blir det skatt igen, på vinsten. Som beror på vad kursen var när man fått aktierna. Så säljer man en bunt aktier efter några år gäller det att hålla reda på vilka kvartal man fick dem och vad kursen var då. Krångligt system, men aktierna blir inte "värdelösa" bara för att kursen inte gått upp. Fast man vet ju inte i förväg vid anställning vad potten egentligen är värd. Jag har en känsla av att i USA är nog inte upplägget lika hårt beskattat som här i Sverige.
Blir man kickad eller slutar på jobbet blir man av med de outbetalda aktierna. Men får förstås behålla dem man redan fått ut.
Tesla och IF Metall fortsatte förhandlingarna på måndagen, men de gav inget, enligt IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
– De är tydliga med oss, det blir inget avtal, säger han.
Facket anser att Tesla ägnar sig åt strejkbryteri. Enligt Säikkälä har han konfronterat bolaget med omständigheter som visar på att Tesla har tagit in folk, dels från utlandet, dels från andra orter i Sverige, för att täcka upp för strejkande medlemmar.
Han får till svar att Tesla kommer att fortsätta med det för att upprätthålla verksamheten. Strejkbryteri får alla fack att se rött. Så nu kommer fler stridsåtgärder, från andra fack.
– Det kommer att komma fler sympatiåtgärder, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Det finns i nuläget inga fler förhandlingstider utsatta. Kompromisser ser han inga:
– Vet inte hur en sån skulle se ut, vi vill ha ett kollektivavtal, de säger att de inte vill det.
På frågan om Tesla målat upp några motåtgärder, som att lämna Sverige, säger Säikkälä.
– Nej, det har vi inte hört.
TT söker Tesla.
Det blir ju intressant att se vilka nya sympatiåtgärder som facket kommer med. Riktade direkt mot Tesla eller även Tesla-bil-ägare. Tex kan man ju inte serva sin privatägda Tesla hos Werksta längre. Vad blir nästa steg. Ingen ström till SuC? Eller ingen internet uppkoppling till tesla bilar?
Sympatiåtgärder i andra länder skulle man kanske kunna tänka sig. Exempelvis skulle IF Metall i Tyskland kunna lägga ner arbetet i lackeringsverkstaden i Teslas bilfabrik under en period.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skulle inte kalla det optioner utan då är det aktier man får. Optioner har jag lärt mig är när man får en option att köpa för ett pris som är förbestämt. Men sak samma det är oviktigt om tesla drar in förmånen. De nämdes att det skulle vara värt ca 80 000 vilket är till och från ungefär vad 10 st är värd. (såvida inte aktien går ned eller upp mycket).
Att sätta in strejkbrytare låter som en rimlig åtgärd från företaget om det blivit satt i strejk och blockad. Hur annars ska ett företag kunna få något förhandlingsutrymme? Men antar att fackens utgångspunkt är att ett företag inte ska kunna ha något förhandlingsutrymme utan bara acceptera deras avtal.
Det är historielöst. Det är saker som lett till blodspillan. Att reta upp facken och infektera den svenska modellen är närmast en krigsförklaring.
Hoppas inte företaget bränns ned i grunden av någon galen person. den svenska modellen strävar efter fred på arbetsmarknaden, det tesla gör går åt motsatt håll.
Det blir ju intressant att se vilka nya sympatiåtgärder som facket kommer med. Riktade direkt mot Tesla eller även Tesla-bil-ägare. Tex kan man ju inte serva sin privatägda Tesla hos Werksta längre. Vad blir nästa steg. Ingen ström till SuC? Eller ingen internet uppkoppling till tesla bilar?
Kanske inte direkta elleveranser, men elektrikerna som tillhör Elektrikerförbundet kan i sammanhanget låta bli att serva SuC. Dvs där anställda, fackanslutna, via sina förbund tas ut i sympatistrejk.
Besiktningstekniker likaså (Unionen), i övrigt så skrivs det om Unionen-medlemmar anställda hos tesla som också kan komma att tas ut i strejk, av samma anledning som pågående strejken.
Reservdelstransporter, you name it..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Synd att Tesla inte respekterar arbetstagarnas rätt att teckna kollektivavtal skulle man lika gärna kunna säga…
Som att säga:
Synd att inte Moderaterna respekterar sossarnas rätt att styra Sverige.
Vad tycker egentligen Moderaterna då? Har för mig att Ulf Kristersson har uppmanat Tesla att skriva på.
Alternativet till kollektivavtal är inte garanterat bättre för arbetsgivaren. Det skulle garanterat bli svårare att förutse reglerna framöver då de i princip skulle kunna ändras vart fjärde år.
Bara de riktigt cyniska önskar väl en helt avreglerad arbetsmarknad enligt USA:s modell?
Synd att Tesla inte respekterar arbetstagarnas rätt att teckna kollektivavtal skulle man lika gärna kunna säga…
Som att säga:
Synd att inte Moderaterna respekterar sossarnas rätt att styra Sverige.
Kristersson har uttryckt sig så här:
– Svensk lagstiftning är tydlig och svensk tradition på arbetsmarknaden är tydlig, så jag förväntar mig att man löser det här på ett normalt sett parterna emellan, säger han till TT.
Plus:
– Det finns också hjälp för att kunna lösa den sortens konflikter, regeringen lägger sig inte i detta. Men vi förväntar oss att man sköter det på det sätt som vi vill ha svensk arbetsmarknad, säger Ulf Kristersson.
Så, moderaterna som det statsbärande partiet de vill vara verkar tycka den svenska modellen med kollektivavtal som ganska bra.
Håller Tesla detta flytande ett tag till samtidigt som merparten av personalen står på sin arbetsgivares sids kan vi se slutet på den svenska modellen där facken kan runda avtalsfriheten med tvång.
Håller Tesla detta flytande ett tag till samtidigt som merparten av personalen står på sin arbetsgivares sids kan vi se slutet på den svenska modellen där facken kan runda avtalsfriheten med tvång.
Som sagt "Be careful what you wish for". Nästa val kommer att vinnas av de rödgröna. Just saying...