Navigeringen räknar som en kratta helt plötsligt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Navigeringen räknar som en kratta helt plötsligt?

Inlägg av Peter_D »

IMG_7958.jpeg
Stockholm - Hamburg tur o retur senaste veckan. Model S Raven som tidigare räknat ganska ok på förbrukning o behov av laddning.
Denna resan dock har navigeringen räknat ungefär lika bra som en 3-månaders griskulting på crack.
På bilden t ex ses ett exempel. Efter att ha kört i timmar med förbrukning på ca 200-220 Wh/km så tror bilen att jag behöver 60 kW för att köra 205 km (dvs nästan 300 Wh/km)! Resultatet är att den planerar in laddstopp alldeles för tidigt.
När jag kör tar det också upp till en timme innan den uppdaterar förväntad batteriprocent vid ankomst så det är inte bara något kortvarigt fel som rättar till sig när jag börjar köra.

Kan tillägga att jag startat om allt ett par gånger då den också vid flera tillfällen "hängt sig" och inte klarat av att beräkna en resa. Ena gången fick den fram rutt i instrumentpanelen men INTE i den stora skärmen.

Eftersom jag haft bilen i 4 år så kan jag nu räkna själv med +/- 2%-enheter exakt så resan har gått bra ändå och jag har struntat i bilens förslag. Men det har aldrig varit så här dåligt innan.

Någon annan som upplevt plötsligt försämrad navigation? (Hoppas det löser sig i kommande uppdatering av mjukvara)
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Navigeringen räknar som en kratta helt plötsligt?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Japp!

Körde Malmö - Göteborg för 8 dagar sedan och navigatorn räknade helt uppåt väggarna.
När jag slog in destinationen beräknade den 19 % kvar vid ankomst. Det stämmer med vad det brukar vara när jag kör den sträckan.

Men när jag kört ca 5 mil skulle jag plötsligt inte klara mig till slutdestinationen så den ville att jag skulle ladda i Halmstad dit jag skulle komma med ca 60% kvar. Det finns ytterligare 4 SuC på vägen efter Halmstad så att ladda redan vid 60% SOC var helt tokigt. Det var så gott som tomt på alla SuC (söndag morgon) så det var inte någon "smart" funktion som låg bakom för att undvika köbildning

Stängde av navigeringen och slog in destinationen igen lite senare och då ville den inte ladda längs vägen länge. Kom fram med 18% kvar så den första beräkningen stämde väldigt bra.

När jag sedan körde hem så visade kartan att jag körde 50-70 meter till höger om vägen och navigeringen höll hela tiden på att berätta hur jag skulle köra för att komma ut till "stora vägen". Detta gick till sig efter några mil och sedan funkade allt som vanligt.

Jag har inte gjort någon uppdatering på många veckor och navigeringen har funkat bra sedan dess ända tills för 8 dagar sedan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar