Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

Imolarot skrev: 10 nov 2023 16:58
Mats60 skrev: 10 nov 2023 16:41
nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
Såg på YouTube att man bara kunde trycka på ikonen på skärmen så tystas ljudet. Kanske inte sparas till nästa gång man kör?
Nope, är en del av lagen att funktionen aktiveras vid nästa uppstart.
Men ja, det är enkelt att koppla bort signalen från skärmen, vilket rutinmässigt för de allra flesta kommer att ske direkt vid start, varvid funktionen inte fyller, just precis, någon funktion längre :D
Däremot bra att inte avslöja det för frugan då hon har en tendens att åka fast för fortkörning :D
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Hertsh »

p3tT4n skrev:
Nicke Nyfiken skrev: 09 nov 2023 11:51
p3tT4n skrev: 09 nov 2023 08:02

Att sätta sig i en gammal Model S är, i mitt tycke, en tragisk upplevelse när det kommer till många faktorer som jag, personligen värderar. Kanske en ren smaksak, men det har hänt en del när det kommer till kvalité och passform, materialval och estetik hos Tesla genom åren.

Jag har alltid sneglat på Tesla, men de har aldrig varit ett alternativ, tills för några år sedan. I mångt och mycket på grund av mina tjänstebilar genom åren, där Tesla, runt 2015 - 2020, ej varit något alternativ (utifrån flera orsaker, bland annat med anledning av att ej kunna väljas genom den leverantör som vi samarbetade med).

Vad jag ägde år 2015? Det året sålde jag min privatägda BMW 320d Touring M-sport (M är mycket viktigt) som ersattes mot en tjänstebil. En, kanske då, pionjär inom PHEV i fråga om att vara en rymlig fyrhjulsdriven familjebil/SUV, en Mitsubishi Outlander. Jo, jag var också med på tåget mot eldrivet, men från ett annat perspektiv, med andra behov och från en annan situation.
Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.

Oavsett våra oegentligheter när det kommer till Teslas val av nyutveckling, så önskar jag dig en framtida bilpark bestående av många spännande fordon – Tesla eller ej kvittar, följ ditt hjärta, som tycks tukta efter någonting annat.
Du är helt historielös.

En Model S från 2014 var ett tekniskt underverk. Förutom de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna att den hade bra fungerande adaptiv farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik och parkeringssensorer, så kunde den även styra och byta fil själv. Slog man på blinkersen så började bilen accelerera (i mån av plats) innan den själv bytte fil, vilket var väldigt smidigt. Dagens bilar snarare bromsar lite när den passerar mittlinjen och accelererar inte förrän filbytet är färdigt. Den kunde även parkera helt på egen hand, både fickparkera och parallellparkera. Den kunde köra ut ur garaget utan att man satt i. Den både öppnade och stängde den elektriska garageporten efter sig. Det fanns ingen annan bil som kunde göra detta på den tiden. Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.

Idag 9 år senare kan inte din nya bil någonting av ovanstående. Och även de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna jag nämnde ovan fungerar betydligt sämre på din bil. Ändå tycker du att en gammal Model S är en "tragisk upplevelse" samtidigt som du tycker din nya bil är helt fantastisk och i framkant av tekniken.

Förutom att prutta och blinka med ljusen i takt med musik och annat meningslöst trams, finns det något din bil kan göra som inga andra bilmärken kan göra lika bra eller bättre? Jag tror du är förblindad av något.

Jag tycker att Teslas bilar är trevliga att köra, har bra räckvidd och ett fantastiskt laddnätverk, och det har hittills hållit kvar mig vid Tesla. Men jag inbillar mig inte att det är ett tekniskt underverk jag åker runt i som på något sätt skulle ligga i framkant av något. Det är snarare en bil som på vissa plan är efterbliven och sämre än sina föregångare. Och det är enbart på grund av Elons spariver, för Tesla skulle kunna bygga en mycket bättre bil om de ville.

”Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.”
Vi har uppenbarligen helt olika subjektiva preferenser när det kommer till bilar – uppenbarligen när Model S lanserades och förmodligen även idag – vilket jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg – jag värderar helt andra saker än du gör. Vet inte riktigt vad du försöker bevisa genom att kalla mig ”historielös” i sammanhanget dock.

Du verkar uppenbarligen oerhört upprörd över Teslas beslut och strategi. Du kanske bör lägga din energi på att påtala allt ditt missnöje direkt till dem i stället för till mig; av en händelse råkar jag nämligen vara nöjd - ber om ursäkt för om det kränker dig.
:) Du är otroligt kritisk till Teslas kvalitet år 2015 och körde själv en Outlander vid samma tidpunkt. Tillåt mig le.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10469
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev: 10 nov 2023 18:33
p3tT4n skrev:
Nicke Nyfiken skrev: 09 nov 2023 11:51
p3tT4n skrev: 09 nov 2023 08:02

Att sätta sig i en gammal Model S är, i mitt tycke, en tragisk upplevelse när det kommer till många faktorer som jag, personligen värderar. Kanske en ren smaksak, men det har hänt en del när det kommer till kvalité och passform, materialval och estetik hos Tesla genom åren.

Jag har alltid sneglat på Tesla, men de har aldrig varit ett alternativ, tills för några år sedan. I mångt och mycket på grund av mina tjänstebilar genom åren, där Tesla, runt 2015 - 2020, ej varit något alternativ (utifrån flera orsaker, bland annat med anledning av att ej kunna väljas genom den leverantör som vi samarbetade med).

Vad jag ägde år 2015? Det året sålde jag min privatägda BMW 320d Touring M-sport (M är mycket viktigt) som ersattes mot en tjänstebil. En, kanske då, pionjär inom PHEV i fråga om att vara en rymlig fyrhjulsdriven familjebil/SUV, en Mitsubishi Outlander. Jo, jag var också med på tåget mot eldrivet, men från ett annat perspektiv, med andra behov och från en annan situation.
Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.

Oavsett våra oegentligheter när det kommer till Teslas val av nyutveckling, så önskar jag dig en framtida bilpark bestående av många spännande fordon – Tesla eller ej kvittar, följ ditt hjärta, som tycks tukta efter någonting annat.
Du är helt historielös.

En Model S från 2014 var ett tekniskt underverk. Förutom de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna att den hade bra fungerande adaptiv farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik och parkeringssensorer, så kunde den även styra och byta fil själv. Slog man på blinkersen så började bilen accelerera (i mån av plats) innan den själv bytte fil, vilket var väldigt smidigt. Dagens bilar snarare bromsar lite när den passerar mittlinjen och accelererar inte förrän filbytet är färdigt. Den kunde även parkera helt på egen hand, både fickparkera och parallellparkera. Den kunde köra ut ur garaget utan att man satt i. Den både öppnade och stängde den elektriska garageporten efter sig. Det fanns ingen annan bil som kunde göra detta på den tiden. Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.

Idag 9 år senare kan inte din nya bil någonting av ovanstående. Och även de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna jag nämnde ovan fungerar betydligt sämre på din bil. Ändå tycker du att en gammal Model S är en "tragisk upplevelse" samtidigt som du tycker din nya bil är helt fantastisk och i framkant av tekniken.

Förutom att prutta och blinka med ljusen i takt med musik och annat meningslöst trams, finns det något din bil kan göra som inga andra bilmärken kan göra lika bra eller bättre? Jag tror du är förblindad av något.

Jag tycker att Teslas bilar är trevliga att köra, har bra räckvidd och ett fantastiskt laddnätverk, och det har hittills hållit kvar mig vid Tesla. Men jag inbillar mig inte att det är ett tekniskt underverk jag åker runt i som på något sätt skulle ligga i framkant av något. Det är snarare en bil som på vissa plan är efterbliven och sämre än sina föregångare. Och det är enbart på grund av Elons spariver, för Tesla skulle kunna bygga en mycket bättre bil om de ville.

”Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.”
Vi har uppenbarligen helt olika subjektiva preferenser när det kommer till bilar – uppenbarligen när Model S lanserades och förmodligen även idag – vilket jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg – jag värderar helt andra saker än du gör. Vet inte riktigt vad du försöker bevisa genom att kalla mig ”historielös” i sammanhanget dock.

Du verkar uppenbarligen oerhört upprörd över Teslas beslut och strategi. Du kanske bör lägga din energi på att påtala allt ditt missnöje direkt till dem i stället för till mig; av en händelse råkar jag nämligen vara nöjd - ber om ursäkt för om det kränker dig.
:) Du är otroligt kritisk till Teslas kvalitet år 2015 och körde själv en Outlander vid samma tidpunkt. Tillåt mig le.
Nyfiken, vad är det som är underhållande i det?

Att kvalitetsupplevelsen i tidiga Teslor är riktigt usel är för mig lika uppenbart som för "p3tT4n". Jag har ingen aning om Outlanders kvalitet vid tidspunkten, men det sa han väl inget om?

Jag blir alltid uppriktigt fascinerad över att det finns folk som kör omkring i gamla Model S och på fullt allvar tycker de är bättre bilar än nuvarande. I mina ögon är bilarna som natt och dag på en rad olika områden och det är väldigt, väldigt sällan till fördel för de gamla modellerna...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

Hertsh skrev: 10 nov 2023 18:33
p3tT4n skrev:
Nicke Nyfiken skrev: 09 nov 2023 11:51
p3tT4n skrev: 09 nov 2023 08:02

Att sätta sig i en gammal Model S är, i mitt tycke, en tragisk upplevelse när det kommer till många faktorer som jag, personligen värderar. Kanske en ren smaksak, men det har hänt en del när det kommer till kvalité och passform, materialval och estetik hos Tesla genom åren.

Jag har alltid sneglat på Tesla, men de har aldrig varit ett alternativ, tills för några år sedan. I mångt och mycket på grund av mina tjänstebilar genom åren, där Tesla, runt 2015 - 2020, ej varit något alternativ (utifrån flera orsaker, bland annat med anledning av att ej kunna väljas genom den leverantör som vi samarbetade med).

Vad jag ägde år 2015? Det året sålde jag min privatägda BMW 320d Touring M-sport (M är mycket viktigt) som ersattes mot en tjänstebil. En, kanske då, pionjär inom PHEV i fråga om att vara en rymlig fyrhjulsdriven familjebil/SUV, en Mitsubishi Outlander. Jo, jag var också med på tåget mot eldrivet, men från ett annat perspektiv, med andra behov och från en annan situation.
Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.

Oavsett våra oegentligheter när det kommer till Teslas val av nyutveckling, så önskar jag dig en framtida bilpark bestående av många spännande fordon – Tesla eller ej kvittar, följ ditt hjärta, som tycks tukta efter någonting annat.
Du är helt historielös.

En Model S från 2014 var ett tekniskt underverk. Förutom de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna att den hade bra fungerande adaptiv farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik och parkeringssensorer, så kunde den även styra och byta fil själv. Slog man på blinkersen så började bilen accelerera (i mån av plats) innan den själv bytte fil, vilket var väldigt smidigt. Dagens bilar snarare bromsar lite när den passerar mittlinjen och accelererar inte förrän filbytet är färdigt. Den kunde även parkera helt på egen hand, både fickparkera och parallellparkera. Den kunde köra ut ur garaget utan att man satt i. Den både öppnade och stängde den elektriska garageporten efter sig. Det fanns ingen annan bil som kunde göra detta på den tiden. Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.

Idag 9 år senare kan inte din nya bil någonting av ovanstående. Och även de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna jag nämnde ovan fungerar betydligt sämre på din bil. Ändå tycker du att en gammal Model S är en "tragisk upplevelse" samtidigt som du tycker din nya bil är helt fantastisk och i framkant av tekniken.

Förutom att prutta och blinka med ljusen i takt med musik och annat meningslöst trams, finns det något din bil kan göra som inga andra bilmärken kan göra lika bra eller bättre? Jag tror du är förblindad av något.

Jag tycker att Teslas bilar är trevliga att köra, har bra räckvidd och ett fantastiskt laddnätverk, och det har hittills hållit kvar mig vid Tesla. Men jag inbillar mig inte att det är ett tekniskt underverk jag åker runt i som på något sätt skulle ligga i framkant av något. Det är snarare en bil som på vissa plan är efterbliven och sämre än sina föregångare. Och det är enbart på grund av Elons spariver, för Tesla skulle kunna bygga en mycket bättre bil om de ville.

”Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.”
Vi har uppenbarligen helt olika subjektiva preferenser när det kommer till bilar – uppenbarligen när Model S lanserades och förmodligen även idag – vilket jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg – jag värderar helt andra saker än du gör. Vet inte riktigt vad du försöker bevisa genom att kalla mig ”historielös” i sammanhanget dock.

Du verkar uppenbarligen oerhört upprörd över Teslas beslut och strategi. Du kanske bör lägga din energi på att påtala allt ditt missnöje direkt till dem i stället för till mig; av en händelse råkar jag nämligen vara nöjd - ber om ursäkt för om det kränker dig.
:) Du är otroligt kritisk till Teslas kvalitet år 2015 och körde själv en Outlander vid samma tidpunkt. Tillåt mig le.
Om du läser om min kortfattade historia om min tid med Outlandern så finner du detta:

”Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.”

Vet inte varför jag ska behöva förtydliga detta, men jag gör det likväl: det jag syftade på var just tråkig, smaklös design på insidan, med bristfälliga kvalitetsval – ja, en interiör (och exteriör) som mitt hjärta inte klappade något särskilt för. Men visst, den hade många andra kvaliteter, många av vilka jag då föll för, men när det kom till just designen, känslan och kvalitén i materialval, nja, där blev det total-nej till ny Outlander som tjänstebil efter ett år.

Ja, jag ler också mot valet av bil det året – men den lyckades dock förse mig och familjen med en rymlig SUV med god framkomlighet och förmåga till ren eldrift (till och från jobbet endast vissa perioder under året dock – PHEV…). Den snittade också under en full tank genom Tyskland på 1,1, vilket var särskilt lustigt med tanke på att den just då predikades som miljöbil – jo tack! 😊

Valet av bil nästkommande tjänstebilsår föll mig mer i smaken i fråga om mina personliga preferenser – en Audi A4 Avant 2,0 tdi (ny modell för året, som andades kvalitet rakt igenom). Men visst, eldriften från Outlandern satte vissa spår i senare val av bilar.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

[/quote]
:) Du är otroligt kritisk till Teslas kvalitet år 2015 och körde själv en Outlander vid samma tidpunkt. Tillåt mig le.
[/quote]

Nyfiken, vad är det som är underhållande i det?

Att kvalitetsupplevelsen i tidiga Teslor är riktigt usel är för mig lika uppenbart som för "p3tT4n". Jag har ingen aning om Outlanders kvalitet vid tidspunkten, men det sa han väl inget om?

Jag blir alltid uppriktigt fascinerad över att det finns folk som kör omkring i gamla Model S och på fullt allvar tycker de är bättre bilar än nuvarande. I mina ögon är bilarna som natt och dag på en rad olika områden och det är väldigt, väldigt sällan till fördel för de gamla modellerna...
[/quote]


Av samma anledning som folk kör runt i gamla Audi A8:or, Mercedes S-klass eller BMW 7-serie? ;)
Skämt o sido: jag kan absolut se tjusningen med gamla Model S, speciellt om man kan ladda dem gratis, men ja, kvalitetskänslan på insidan väcker allt annat än positiva känslor hos mig.

Har ett litet pinsamt minne från ett Tesla Showroom. Model X var helt ny och jag passade på att klämma och känna på bilen. Hade just då inte tidigare suttit i någon Model S, så jag hade inget att jämföra med i Teslaväg, men jag kommer ihåg att jag blev ytterst besviken; på allvar undrade jag hur den hade lyckats ta sig igenom alla interna kvalitetskrav och blivit satt i produktion. Lekte lite med mittkonsolens facksystem, varefter jag ryckt lite lyckades slita loss hela jäkla partiet. Fick inte tillbaka enheten heller och fick lämna den som den var… :lol:
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 apr 2017 16:13
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Beppe »

Fick idag den första Highland LR i Stockholm! En ytterst positiv upplevelse.
Användarvisningsbild
cyli
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 sep 2023 10:54

Re: Model 3 Highland

Inlägg av cyli »

Beppe skrev: 10 nov 2023 23:20
Fick idag den första Highland LR i Stockholm! En ytterst positiv upplevelse.
Grattis! Hur var upphämtningen? Hade du beställt vinterhjul (och fick dem?)
Model 3 Highland LR AWD White, 18"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av HelectriC »

Beppe skrev: 10 nov 2023 23:20
Fick idag den första Highland LR i Stockholm! En ytterst positiv upplevelse.

Kan du på något vis kolla fälgarnas spec? ET tex
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

HelectriC skrev: 11 nov 2023 08:58
Beppe skrev: 10 nov 2023 23:20
Fick idag den första Highland LR i Stockholm! En ytterst positiv upplevelse.

Kan du på något vis kolla fälgarnas spec? ET tex
All information om däck och fälgar finns i Teslas egna Owners guide:

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 92B6B.html

18x8,5 och ET 38
19x8,5 och ET 38
J-B
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jun 2019 13:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av J-B »

Är det någon som har en kommentar kring hur helljuset är? Om jag fattat det rätt är det nya lampor på Highland.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

J-B skrev: 11 nov 2023 15:34
Är det någon som har en kommentar kring hur helljuset är? Om jag fattat det rätt är det nya lampor på Highland.
Har ingen tidigare Tesla att jämföra mot, så mina ord kanske inte är så mycket av värde, men kan efter en kvällskörning på ca 7 mil konstatera att de är klart godkända enligt mina egna, ändå bortskämda mått - räckvidden var framför allt riktigt bra.

Autofunktionen är en ren avbländande historia, helt utan kurvfunktion eller avstängning av vissa separata ljusdioder/enheter. Funkade helt ok, trots mycket regn, men hade vid enstaka tillfällen sitt eget liv (likt alla andra automatiska avbländande helljus jag stött på, innefattande även Audis Matrixlampor).

Slutsats: nöjd, men inte imponerad på något sätt (möjligtvis räckvidden då).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av HelectriC »

p3tT4n skrev: 11 nov 2023 09:32
HelectriC skrev: 11 nov 2023 08:58
Beppe skrev: 10 nov 2023 23:20
Fick idag den första Highland LR i Stockholm! En ytterst positiv upplevelse.

Kan du på något vis kolla fälgarnas spec? ET tex
All information om däck och fälgar finns i Teslas egna Owners guide:

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 92B6B.html

18x8,5 och ET 38
19x8,5 och ET 38


Schysst! Men är detta för Highland eller gamla eller samma för båda?

Edit! Ser att det är för Highland. Någon som har ET för gamla Model 3?

Edit2: verkar som gamla har ET40, så då borde det ju funka. Max skillnad som är laglig är väl 7,5mm?

Då återstår bara frågan om det är samma TPMS?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5430
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev: 11 nov 2023 17:11
p3tT4n skrev: 11 nov 2023 09:32
HelectriC skrev: 11 nov 2023 08:58
Beppe skrev: 10 nov 2023 23:20
Fick idag den första Highland LR i Stockholm! En ytterst positiv upplevelse.

Kan du på något vis kolla fälgarnas spec? ET tex
All information om däck och fälgar finns i Teslas egna Owners guide:

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 92B6B.html

18x8,5 och ET 38
19x8,5 och ET 38


Schysst! Men är detta för Highland eller gamla eller samma för båda?

Edit! Ser att det är för Highland. Någon som har ET för gamla Model 3?

Edit2: verkar som gamla har ET40, så då borde det ju funka. Max skillnad som är laglig är väl 7,5mm?

Då återstår bara frågan om det är samma TPMS?
Ja det stämmer det är ET +40 på gamla Model 3 SR och LR så i praktiken ingen skillnad mot Highland. P har dock +35 eller +34 beroende på om det är Sport eller Überturbine.

Det är samma BLE TPMS-givare på alla nya Tesla inkl. Highland.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Imolarot »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 17:46
Ja det stämmer det är ET +40 på gamla Model 3 SR och LR så i praktiken ingen skillnad mot Highland. P har dock +35 eller +34 beroende på om det är Sport eller Überturbine.

Det är samma BLE TPMS-givare på alla nya Tesla inkl. Highland.
Uberturbine är även 9" vilket påverkar ET med...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5430
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Imolarot skrev: 11 nov 2023 18:33
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 17:46
Ja det stämmer det är ET +40 på gamla Model 3 SR och LR så i praktiken ingen skillnad mot Highland. P har dock +35 eller +34 beroende på om det är Sport eller Überturbine.

Det är samma BLE TPMS-givare på alla nya Tesla inkl. Highland.
Uberturbine är även 9" vilket påverkar ET med...
Även Sport/Stiletto är 9" breda.
Men nu finns det inga Highland P så det är nog ointressant för frågeställningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Imolarot »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 18:45
Imolarot skrev: 11 nov 2023 18:33
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 17:46
Ja det stämmer det är ET +40 på gamla Model 3 SR och LR så i praktiken ingen skillnad mot Highland. P har dock +35 eller +34 beroende på om det är Sport eller Überturbine.

Det är samma BLE TPMS-givare på alla nya Tesla inkl. Highland.
Uberturbine är även 9" vilket påverkar ET med...
Även Sport/Stiletto är 9" breda.
Men nu finns det inga Highland P så det är nog ointressant för frågeställningen.
Sist jag kollade är 20" Stiletto från M3P 8.5 ET40... Men kanske finns olika varianter.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 Highland

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag brukar inte göra det men i det här fallet har det urartat så mycket och det var så många som klagade att jag ber er som vill diskutera gamla Teslor vs nya bilar göra det här borta istället:

viewtopic.php?p=755796#p755796

Så det här tråden kan fortsätta handla om nya Model 3 Highland i fred.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5430
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Imolarot skrev: 11 nov 2023 21:03
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 18:45
Imolarot skrev: 11 nov 2023 18:33
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 17:46
Ja det stämmer det är ET +40 på gamla Model 3 SR och LR så i praktiken ingen skillnad mot Highland. P har dock +35 eller +34 beroende på om det är Sport eller Überturbine.

Det är samma BLE TPMS-givare på alla nya Tesla inkl. Highland.
Uberturbine är även 9" vilket påverkar ET med...
Även Sport/Stiletto är 9" breda.
Men nu finns det inga Highland P så det är nog ointressant för frågeställningen.
Sist jag kollade är 20" Stiletto från M3P 8.5 ET40... Men kanske finns olika varianter.
My bad!
Du har rätt.
Blandade ihop med Zero G som var en del av Model 3 Performance Track Package.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 apr 2017 16:13
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Beppe »

cyli skrev: 11 nov 2023 08:22
Beppe skrev: 10 nov 2023 23:20
Fick idag den första Highland LR i Stockholm! En ytterst positiv upplevelse.
Grattis! Hur var upphämtningen? Hade du beställt vinterhjul (och fick dem?)
Det fungerade utmärkt! Och ja vinterdäcken var monterade och sommardäck fanns med.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Bjelke »

Mats60 skrev: 10 nov 2023 16:41
nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
Extra irriterande blir det ju om bilen har helt fel angående hastigheten, den tror ganska ofta
att det är tex 70 på en 80-väg osv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 12 nov 2023 19:13
Mats60 skrev: 10 nov 2023 16:41
nån duktig borde kunna ta bort ljudet som kommer när man kör 1km för fort ...nån som kan gå in i datorn och stänga av för alltid
betalar gärna för det..
EU hittar på allt mer dumheter..kom ett direktiv om man skulle bli tvingad att skrota sin gamla bil..
myndigheterna ska bara ta den,, värre än en diktatur eu
Extra irriterande blir det ju om bilen har helt fel angående hastigheten, den tror ganska ofta
att det är tex 70 på en 80-väg osv…
Ja, visserligen har den blivit mycket bättre på senare tid, den läser t.ex. av tillfälliga skyltar vid vägbyggen på motorvägar, men idag visade den 100 där det är 80 och 80 där det är 70 på E4 norr om Kista. Dock lär det inte pipa när den visar för mycket. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Tomsgbg »

Hur var det med HW4 på Highland?
Är kamerorna uppgraderade?
current
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av current »

Hur fungerar speditionen av bilarna? Står 3-6 veckor. Vart finns bilarna? Har stått 3-6 veckor sen den kom upp på hemsidan.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Romeo_ohlsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 sep 2023 12:33

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Romeo_ohlsson »

current skrev: 12 nov 2023 22:34
Hur fungerar speditionen av bilarna? Står 3-6 veckor. Vart finns bilarna? Har stått 3-6 veckor sen den kom upp på hemsidan.
När vi fick slutfakturan så fick vi även ett datum, som är sent i December. På hemsidan under bilinformation så står det ett spann mellan två datum som är sent i december.

Hade vart bra om vi startade en tråd enbart för leveranser nu iom strejen tror jag.
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Model 3 Highland

Inlägg av -JTM3- »

Jag är ruskigt nära att klicka hem en grå highland. Var och provkörde förra helgen. Tycker den är riktigt bra!
Har försökt läsa på lite ang referrals, visst finns det inget sånt gällande model 3 nu?
Spännande tider med strejk och allt, nån som märkt nåt om det går trögare att sälja begagnad tesla nu? Kanske för tidigt än så länge.
Hade det kommit en sån räntekampanj som de kör med ibland så hade jag huggit en direkt.
Skriv svar