Hertsh skrev: ↑10 nov 2023 18:33
p3tT4n skrev:Nicke Nyfiken skrev: ↑09 nov 2023 11:51
p3tT4n skrev: ↑09 nov 2023 08:02
Att sätta sig i en gammal Model S är, i mitt tycke, en tragisk upplevelse när det kommer till många faktorer som jag, personligen värderar. Kanske en ren smaksak, men det har hänt en del när det kommer till kvalité och passform, materialval och estetik hos Tesla genom åren.
Jag har alltid sneglat på Tesla, men de har aldrig varit ett alternativ, tills för några år sedan. I mångt och mycket på grund av mina tjänstebilar genom åren, där Tesla, runt 2015 - 2020, ej varit något alternativ (utifrån flera orsaker, bland annat med anledning av att ej kunna väljas genom den leverantör som vi samarbetade med).
Vad jag ägde år 2015? Det året sålde jag min privatägda BMW 320d Touring M-sport (M är mycket viktigt) som ersattes mot en tjänstebil. En, kanske då, pionjär inom PHEV i fråga om att vara en rymlig fyrhjulsdriven familjebil/SUV, en Mitsubishi Outlander. Jo, jag var också med på tåget mot eldrivet, men från ett annat perspektiv, med andra behov och från en annan situation.
Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.
Oavsett våra oegentligheter när det kommer till Teslas val av nyutveckling, så önskar jag dig en framtida bilpark bestående av många spännande fordon – Tesla eller ej kvittar, följ ditt hjärta, som tycks tukta efter någonting annat.
Du är helt historielös.
En Model S från 2014 var ett tekniskt underverk. Förutom de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna att den hade bra fungerande adaptiv farthållare, torkarautomatik, helljusautomatik och parkeringssensorer, så kunde den även styra och byta fil själv. Slog man på blinkersen så började bilen accelerera (i mån av plats) innan den själv bytte fil, vilket var väldigt smidigt. Dagens bilar snarare bromsar lite när den passerar mittlinjen och accelererar inte förrän filbytet är färdigt. Den kunde även parkera helt på egen hand, både fickparkera och parallellparkera. Den kunde köra ut ur garaget utan att man satt i. Den både öppnade och stängde den elektriska garageporten efter sig. Det fanns ingen annan bil som kunde göra detta på den tiden. Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.
Idag 9 år senare kan inte din nya bil någonting av ovanstående. Och även de grundläggande bekvämlighetsfunktionerna jag nämnde ovan fungerar betydligt sämre på din bil. Ändå tycker du att en gammal Model S är en "tragisk upplevelse" samtidigt som du tycker din nya bil är helt fantastisk och i framkant av tekniken.
Förutom att prutta och blinka med ljusen i takt med musik och annat meningslöst trams, finns det något din bil kan göra som inga andra bilmärken kan göra lika bra eller bättre? Jag tror du är förblindad av något.
Jag tycker att Teslas bilar är trevliga att köra, har bra räckvidd och ett fantastiskt laddnätverk, och det har hittills hållit kvar mig vid Tesla. Men jag inbillar mig inte att det är ett tekniskt underverk jag åker runt i som på något sätt skulle ligga i framkant av något. Det är snarare en bil som på vissa plan är efterbliven och sämre än sina föregångare. Och det är enbart på grund av Elons spariver, för Tesla skulle kunna bygga en mycket bättre bil om de ville.
”Att kvalitet och passform var amerikansk, överglänstes av tekniken som var cutting edge.”
Vi har uppenbarligen helt olika subjektiva preferenser när det kommer till bilar – uppenbarligen när Model S lanserades och förmodligen även idag – vilket jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg – jag värderar helt andra saker än du gör. Vet inte riktigt vad du försöker bevisa genom att kalla mig ”historielös” i sammanhanget dock.
Du verkar uppenbarligen oerhört upprörd över Teslas beslut och strategi. Du kanske bör lägga din energi på att påtala allt ditt missnöje direkt till dem i stället för till mig; av en händelse råkar jag nämligen vara nöjd - ber om ursäkt för om det kränker dig.
Du är otroligt kritisk till Teslas kvalitet år 2015 och körde själv en Outlander vid samma tidpunkt. Tillåt mig le.
Om du läser om min kortfattade historia om min tid med Outlandern så finner du detta:
”Kan ju nämna att det inte blev någon ny Outlander efter att tjänstebilsavtalet löpte ut ett år senare – inte det bästa valet av bil, utifrån min smak, men de gjorde något nytt och våghalsigt, vilket jag föll för.”
Vet inte varför jag ska behöva förtydliga detta, men jag gör det likväl: det jag syftade på var just tråkig, smaklös design på insidan, med bristfälliga kvalitetsval – ja, en interiör (och exteriör) som mitt hjärta inte klappade något särskilt för. Men visst, den hade många andra kvaliteter, många av vilka jag då föll för, men när det kom till just designen, känslan och kvalitén i materialval, nja, där blev det total-nej till ny Outlander som tjänstebil efter ett år.
Ja, jag ler också mot valet av bil det året – men den lyckades dock förse mig och familjen med en rymlig SUV med god framkomlighet och förmåga till ren eldrift (till och från jobbet endast vissa perioder under året dock – PHEV…). Den snittade också under en full tank genom Tyskland på 1,1, vilket var särskilt lustigt med tanke på att den just då predikades som miljöbil – jo tack!
Valet av bil nästkommande tjänstebilsår föll mig mer i smaken i fråga om mina personliga preferenser – en Audi A4 Avant 2,0 tdi (ny modell för året, som andades kvalitet rakt igenom). Men visst, eldriften från Outlandern satte vissa spår i senare val av bilar.