Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Moderator: Redaktion
Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Som ämnesrubriken lyder, finns det några alternativ om man vill ha en tyst, komfortabel och lyxig bil, men samtidigt inte vill köra en bil i de större storlekssegmenten? Jag tänker typ som en påkostad BMW i7 eller någon av de finare Mercorna, fast i ett format som ligger närmre mellanklassen. I nuläget kan jag inte riktigt hitta något. Kan man ens hoppas på att det dyker upp något framöver, eller är lyxen för alltid reserverat till riktigt stora bilar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Jag har inte riktigt varit intresserad av det segmentet tidigare så det var därför jag frågade, men det verkar så nej. Så det är kanske dumt att ens hoppas att det ska dyka upp något eldrivet och fylla den luckan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Jo, fast den är ganska stor den också. En bra bit över fem meter och över två meter bred. Dessutom mer sportigt lyxig än extravagant/komfortabelt lyxig. Men det verkar bli en riktigt fin bil!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Är inte i4:an ganska fin då? Går väl att utrusta med en massa skinn osv om man vill?
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Ok. Kan du ge något exempel på en fossilbil som skulle passa in på din kravbild?
Model S90D -16
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Håller med det som Banane skrev ovan. Tyvärr inte lätt att hitta riktigt lyxiga bilar med måttliga yttermått.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Nej, det är det jag inte kan Men jag är inte jätteinsatt i den marknaden, så det är därför jag undrar om det ens är lönt att hoppas att det kommer en elbil i mellanklassen med en lyxnivå som i de lite större tyskarna (inte för att den behöver vara just tysk).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2278
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Jaguar i Pace är väl en liten lyxig elbil?
.
.
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Jo, i4:an är extremt fin och jag är vansinnigt nöjd med den. Jag trodde inte jag skulle uppskatta en riktigt fin interiör, de fina köregenskaperna och premiumkänslan så mycket som jag gör. Men mycket vill ha mer. Just för att jag uppskattar min i4:a så väldigt mycket vill jag vid nästa bilbyte ta det ett steg till uppåt, utan att för den skull gå upp i storlek. BMW i4 är en tyst bil, men den kunde varit ännu tystare. Det fortplantar sig en del vägljud genom chassit och in i kupén, och rutorna är inte optimalt ljudisolerade. En i7 är till exempel helt säkerligen bättre på de punkterna. Sen är den adaptiva fjädringen i i4 är väldigt bra och bilen har grymma köregenskaper, men den är åt det hårdare hållet (utan att vara stötig) även i komfortläget. Jag hade velat se ett större spann av inställningsmöjligheter vad det gäller fjädringen. Vad jag vill ha är nog egentligen en BMW i7 (eller motsvarande av annat märke), men i BMW i4 format.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
En EQE eller i5? Något större än i4 men går säkert att få riktigt fina.iAkita skrev: ↑11 nov 2023 19:32Jo, i4:an är extremt fin och jag är vansinnigt nöjd med den. Jag trodde inte jag skulle uppskatta en riktigt fin interiör, de fina köregenskaperna och premiumkänslan så mycket som jag gör. Men mycket vill ha mer. Just för att jag uppskattar min i4:a så väldigt mycket vill jag vid nästa bilbyte ta det ett steg till uppåt, utan att för den skull gå upp i storlek. BMW i4 är en tyst bil, men den kunde varit ännu tystare. Det fortplantar sig en del vägljud genom chassit och in i kupén, och rutorna är inte optimalt ljudisolerade. En i7 är till exempel helt säkerligen bättre på de punkterna. Sen är den adaptiva fjädringen i i4 är väldigt bra och bilen har grymma köregenskaper, men den är åt det hårdare hållet (utan att vara stötig) även i komfortläget. Jag hade velat se ett större spann av inställningsmöjligheter vad det gäller fjädringen. Vad jag vill ha är nog egentligen en BMW i7 (eller motsvarande av annat märke), men i BMW i4 format.
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Tack för tipsen! i5 är fin men 3 dm längre än i4 (och även några centimeter bredare). Dock inte ohanterligt stor. Men det stör mig att jag måste gå upp i storlek och köpa en större bil än vad jag har behov för, för att få något ännu finare. Varför kan man inte få en i4 i samma nivå som en i7, eller en EQE i samma nivå som en EQS?Banane skrev: ↑11 nov 2023 19:47En EQE eller i5? Något större än i4 men går säkert att få riktigt fina.iAkita skrev: ↑11 nov 2023 19:32Jo, i4:an är extremt fin och jag är vansinnigt nöjd med den. Jag trodde inte jag skulle uppskatta en riktigt fin interiör, de fina köregenskaperna och premiumkänslan så mycket som jag gör. Men mycket vill ha mer. Just för att jag uppskattar min i4:a så väldigt mycket vill jag vid nästa bilbyte ta det ett steg till uppåt, utan att för den skull gå upp i storlek. BMW i4 är en tyst bil, men den kunde varit ännu tystare. Det fortplantar sig en del vägljud genom chassit och in i kupén, och rutorna är inte optimalt ljudisolerade. En i7 är till exempel helt säkerligen bättre på de punkterna. Sen är den adaptiva fjädringen i i4 är väldigt bra och bilen har grymma köregenskaper, men den är åt det hårdare hållet (utan att vara stötig) även i komfortläget. Jag hade velat se ett större spann av inställningsmöjligheter vad det gäller fjädringen. Vad jag vill ha är nog egentligen en BMW i7 (eller motsvarande av annat märke), men i BMW i4 format.
Nåväl, jag får väl se hur det ser ut på marknaden om 1-2 år, när det börjar bli dags att byta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Audi e-tron GT/Porsche Taycan?
Den där Maserati-cupén – GranTurismo eller vad den heter... Men den kanske är för liten/för sportig/för 'flashig'...
Annars är väl i4 det som kommer närmast.
Nästa tänkbara skulle väl kunna vara ifall det kommer ngn mellanklassare från Citroëns DS-gren, Jaguar eller Lexus. Annars kommer det väl dröja tills Audi lanserar en eldriven A4/A5.
Den där Maserati-cupén – GranTurismo eller vad den heter... Men den kanske är för liten/för sportig/för 'flashig'...
Annars är väl i4 det som kommer närmast.
Nästa tänkbara skulle väl kunna vara ifall det kommer ngn mellanklassare från Citroëns DS-gren, Jaguar eller Lexus. Annars kommer det väl dröja tills Audi lanserar en eldriven A4/A5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Jag har ju kört BMW 3-seriebilar i många år innan jag beställde Teslan. BMW i4 är ju närmast att betrakta som en arvtagare till 3-serien. I BMW:s sortiment har det alltid varit så att 3-serien främst prioriterat sportiga och spänstiga köregenskaper, medan lyxigheten betonats mer i de större modellerna. Har tyvärr svårt att tro att det mönstret kommer att ändra sig i någon överskådlig framtid och dessutom verkar andra tillverkare resonera i liknande banor. Jag förstår din tankegång och kan också sympatisera med den, men den har inte varit BMW:s melodi dessvärre.iAkita skrev: ↑11 nov 2023 19:55Tack för tipsen! i5 är fin men 3 dm längre än i4 (och även några centimeter bredare). Dock inte ohanterligt stor. Men det stör mig att jag måste gå upp i storlek och köpa en större bil än vad jag har behov för, för att få något ännu finare. Varför kan man inte få en i4 i samma nivå som en i7, eller en EQE i samma nivå som en EQS?
Nåväl, jag får väl se hur det ser ut på marknaden om 1-2 år, när det börjar bli dags att byta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Du har nog helt rätt i det tyvärr, och det verkar inte gälla enbart BMW nej. Jag kör mycket motorvägspendling och önskar att det fanns ett lyxigt ultratyst och ultrakomfortabelt motorvägslok, som samtidigt var hanterbart i stadsmiljö/parkeringsgarage och tillräckligt litet för att kunna ha lite kul på de fina skånska landsvägarna.Niklas Z skrev: ↑11 nov 2023 20:02Jag har ju kört BMW 3-seriebilar i många år innan jag beställde Teslan. BMW i4 är ju närmast att betrakta som en arvtagare till 3-serien. I BMW:s sortiment har det alltid varit så att 3-serien främst prioriterat sportiga och spänstiga köregenskaper, medan lyxigheten betonats mer i de större modellerna. Har tyvärr svårt att tro att det mönstret kommer att ändra sig i någon överskådlig framtid och dessutom verkar andra tillverkare resonera i liknande banor. Jag förstår din tankegång och kan också sympatisera med den, men den har inte varit BMW:s melodi dessvärre.iAkita skrev: ↑11 nov 2023 19:55Tack för tipsen! i5 är fin men 3 dm längre än i4 (och även några centimeter bredare). Dock inte ohanterligt stor. Men det stör mig att jag måste gå upp i storlek och köpa en större bil än vad jag har behov för, för att få något ännu finare. Varför kan man inte få en i4 i samma nivå som en i7, eller en EQE i samma nivå som en EQS?
Nåväl, jag får väl se hur det ser ut på marknaden om 1-2 år, när det börjar bli dags att byta.
Det får antagligen förbli en önskan att döma av svaren i denna tråd. Jag får längta efter att BMW lanserar sin Neue klasse 2025 istället, och se vad som kommer ut ur det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Lyxig till nya prislappen iafOff Grid Byggaren skrev: ↑11 nov 2023 19:24Jaguar i Pace är väl en liten lyxig elbil?
.jipace19mystudio01031802.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
När jag tänkt ett varv till kanske jag kan spekulera i en öppning. 3-serien var ju länge den minsta bilen i BMW:s sortiment. I och med att 1-serien kom för 15-20 år sedan och tog över rollen som den minsta bilen kanske BMW mer och mer låter den ta över som det mest körglada alternativet och låter 3/4-serien gå mer åt det lyxiga hållet. 3-seriebilarna har ju svällt en aning varje gång det kommit en ny modell. Vi får väl se vad det blir av Neue Klasse, kanske går BMW åt det hållet som du önskar.iAkita skrev: ↑11 nov 2023 20:15Du har nog helt rätt i det tyvärr, och det verkar inte gälla enbart BMW nej. Jag kör mycket motorvägspendling och önskar att det fanns ett lyxigt ultratyst och ultrakomfortabelt motorvägslok, som samtidigt var hanterbart i stadsmiljö/parkeringsgarage och tillräckligt litet för att kunna ha lite kul på de fina skånska landsvägarna.Niklas Z skrev: ↑11 nov 2023 20:02Jag har ju kört BMW 3-seriebilar i många år innan jag beställde Teslan. BMW i4 är ju närmast att betrakta som en arvtagare till 3-serien. I BMW:s sortiment har det alltid varit så att 3-serien främst prioriterat sportiga och spänstiga köregenskaper, medan lyxigheten betonats mer i de större modellerna. Har tyvärr svårt att tro att det mönstret kommer att ändra sig i någon överskådlig framtid och dessutom verkar andra tillverkare resonera i liknande banor. Jag förstår din tankegång och kan också sympatisera med den, men den har inte varit BMW:s melodi dessvärre.iAkita skrev: ↑11 nov 2023 19:55Tack för tipsen! i5 är fin men 3 dm längre än i4 (och även några centimeter bredare). Dock inte ohanterligt stor. Men det stör mig att jag måste gå upp i storlek och köpa en större bil än vad jag har behov för, för att få något ännu finare. Varför kan man inte få en i4 i samma nivå som en i7, eller en EQE i samma nivå som en EQS?
Nåväl, jag får väl se hur det ser ut på marknaden om 1-2 år, när det börjar bli dags att byta.
Det får antagligen förbli en önskan att döma av svaren i denna tråd. Jag får längta efter att BMW lanserar sin Neue klasse 2025 istället, och se vad som kommer ut ur det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Jag tänker BMW ix1 (heter en väl?) eller volvo ex30. Men visst de är ju inte super små och inte lika lyxiga som en BMW 7 serie.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
EQE skulle jag säga. Mer komfortabel än i4 och känns mkt rymligare. Har för mig den går att få med luftfjädring. Kul är den dock inte..
Kanske du skulle provköra en Highland?
Kanske du skulle provköra en Highland?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
EQE är ju lite mer komfortabel och så men vet inte om jag tyckte den var mkt rymligare, fått sedan som taxi många gånger nu och baksätet är mindre bekvämt än det var i min i4a då jag slår huvudet i taket i EQE. Största problemet med den är väl att den är galet mycket dyrare också, den skall nog jämföras med i5 och skulle tro att den inte längre är mer komfortabel och rymligare då.
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Om man tar hänsyn till den evighetslånga kampanjen de kört så är den väl i samma prisnivå ungefär. 699k med hyfsat mycket utrustning.OfarligTesla skrev: ↑12 nov 2023 10:22EQE är ju lite mer komfortabel och så men vet inte om jag tyckte den var mkt rymligare, fått sedan som taxi många gånger nu och baksätet är mindre bekvämt än det var i min i4a då jag slår huvudet i taket i EQE. Största problemet med den är väl att den är galet mycket dyrare också, den skall nog jämföras med i5 och skulle tro att den inte längre är mer komfortabel och rymligare då.
Personligen tycker jag dock inte i4 eller EQE uppfyller varken "liten" eller "lyxig".
Känns inte som det finns några sådana alternativ. Mini Electric kanske kommer närmast. Vet inte om man kan kryssa i skinn osv i den.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Tänkte mer om man ska ha fyrhjulsdrift och vettig prestanda, då börjar EQE på 1,2 mille i listpris, sen skall man på med 200k utrustning om den skall vara i närheten av ”lyxig”.Legato skrev: ↑12 nov 2023 10:38Om man tar hänsyn till den evighetslånga kampanjen de kört så är den väl i samma prisnivå ungefär. 699k med hyfsat mycket utrustning.
Personligen tycker jag dock inte i4 eller EQE uppfyller varken "liten" eller "lyxig".
Känns inte som det finns några sådana alternativ. Mini Electric kanske kommer närmast. Vet inte om man kan kryssa i skinn osv i den.
Men ja jag håller med om att ingen av dem är ju några lyxbilar direkt, att säga att i4an är liten kan jag nog däremot köpa idag då bilar svällt så galet mycket senaste åren så i jämförelse är den iaf hyfsat liten.
Re: Lyxiga (el)bilar som inte är jättestora - finns det?
Ok, håller inte med om prisnivån. 850k är nya listpriset för 500 4-Matic. Så snarare 1 miljon än 1,4 om den ska utrustas generöst.OfarligTesla skrev: ↑12 nov 2023 10:43Tänkte mer om man ska ha fyrhjulsdrift och vettig prestanda, då börjar EQE på 1,2 mille i listpris, sen skall man på med 200k utrustning om den skall vara i närheten av ”lyxig”.Legato skrev: ↑12 nov 2023 10:38Om man tar hänsyn till den evighetslånga kampanjen de kört så är den väl i samma prisnivå ungefär. 699k med hyfsat mycket utrustning.
Personligen tycker jag dock inte i4 eller EQE uppfyller varken "liten" eller "lyxig".
Känns inte som det finns några sådana alternativ. Mini Electric kanske kommer närmast. Vet inte om man kan kryssa i skinn osv i den.
Men ja jag håller med om att ingen av dem är ju några lyxbilar direkt, att säga att i4an är liten kan jag nog däremot köpa idag då bilar svällt så galet mycket senaste åren så i jämförelse är den iaf hyfsat liten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021