Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10952
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev: 12 nov 2023 13:20
Fredrik j skrev: 12 nov 2023 12:42
Pontus skrev: 12 nov 2023 12:17
Kan facket sätta vilka företag som helst i blockad förutsatt att de är kollektivavtalsbundna? Tex skulle dom kunna tvinga en macka att inte sälja en macka till en Teslaägare för dom tror det skulle kunna gynna deras mål.
I praktiken går det ju till så att facket ber om blockad hos arbetsgivarorganisationen som kontaktar sina medlemsföretag. Även arbetsgivarsidan är ju i regel måna om att det finns kollektivavtal.
Kan det nu ha varit så att det blivit en miss i kommunikationen och företaget Tesla blivit ihop blandat med bilarna Tesla? Varför skulle arbetsgivarorganisationen annars godkänna att man blockerar allt jobb på Teslabilar som privatpersoner äger?
För att arbetsgivarorganisationen delar fackets åsikt att arbetsgivare bör ha kollektivavtal. Bilden att det är facket som vill ha kollektivavtal och att arbetsgivarsidan vill komma undan är skev.
Jag tycker dock det här gått för långt. Det drabbar kunder och andra än tesla mest.
När det drabbar enskilda kunder som inte har några alternativ tycker jag det blir fel. Syftet med blockaden är ju att göra det dyrt/krångligt för tesla.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev: 12 nov 2023 13:08
Vill man se mer av sådana här strejker och blokader så vill man se mindre kollektivavtal. (eller att det blir lagstadgade minilöner).
När arbetsgivarna inte vill förhandla så har arbetsarna bara ett sätt att sätta emot och det är strejk. Att gå till en annan arbetsgivare är inte förstahandsvalet.
Förstår inte varför folk klagar på facket och sedan tycker kollektivavtal är dåligt. med kollektivavtal har vi historiskt sluppit sådana här åtgärder som if metall tar till. För det just sådana vi kommer se om kollektivavtal försvinner.
Men är ens de anställda ens intresserade av att ha facket på Tesla? Jag tycker facket har en bra funktion och i vissa branscher behövs det verkligen men är det verkligen rimligt att facken bryter mot svensk lagstiftning för att få ett företag att skriva på ett frivilligt avtal utan att kunna visa att de anställda verkligen vill ha det?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev: 12 nov 2023 13:21
Pontus skrev: 12 nov 2023 13:17
Mickep skrev: 12 nov 2023 13:08
Vill man se mer av sådana här strejker och blokader så vill man se mindre kollektivavtal. (eller att det blir lagstadgade minilöner).
När arbetsgivarna inte vill förhandla så har arbetsarna bara ett sätt att sätta emot och det är strejk. Att gå till en annan arbetsgivare är inte förstahandsvalet.
Förstår inte varför folk klagar på facket och sedan tycker kollektivavtal är dåligt. med kollektivavtal har vi historiskt sluppit sådana här åtgärder som if metall tar till. För det just sådana vi kommer se om kollektivavtal försvinner.
Eller så lär sig facket att acceptera att vi har avtalsfrihet i det här landet och riktar sina resurser till att hjälpa de medlemmar som behöver och vill ha hjälp.
Ja men valfrihet beror om man vill ha strejker eller ej. väljer mans strejk (ej kollektivavtal) så får man ta konsekvenserna. Det är avtalsfriheten och val man gör. strejk eller kollektivavtal.
Varför skulle ett icke kollektivavtal innebära mer strejker? Jag har aldrig varit på ett företag utan kollektivavtal som haft strejk. Samma sak nu bara en jäkla massa företag med kollektivavtal som strejkar. Jag tror inte valet är kollektivavtal eller strejker.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

Frank_c skrev: 11 nov 2023 21:40
Vad är kärnfrågan?
Kollektivavtal eller inte Kollektivavtal?
Läser att många av er hatar ordet kollektivavtal, ja ni tycker att ni betalar för få något löst eller levererat!
Men vad vi som gör jobbet, tycker o upplever är rätt ointressant i era ögon?
Bara jag får min bil fixad snabbast möjligt...
Faktum är att många er som lämnar in bilen till oss, vill inte ens se oss i ögonen?
Är vi värda mindre? Min disponibla tid för att åtgärda era fel ger oss inte många minuter, att leverera en 100% service. Ja, mitt ackord ger oss inte tid att försöka tolka idiot felbeskrivningar. O det händer att reparationen är gravt bristfällig – men hinns med i ackordet. Och månadens lön räddad. Yrkesstolthet är bort blåst på min arbetsplats, vi har ackord istället.

Kör försiktigt.
Jag vet inte om du jobbar för Tesla eller ej men ville bara bekräfta det fina svar du fått från agehall:

Jag tycker att tekniker har all rätt att arbeta efter eget tempo och tid samt få bra betalat för det arbete som utförs. Ni har en bred utbildning och väldigt ofta ovärderliga erfarenheter som jag betalar mer än gärna för. Ni skall inte behöva räkna på minuterna och stressa. Kan nämna att jag, och säkert många andra, aldrig någonsin krävt att få tillbaka bilen så fort som möjligt utan snarare vill man bara att arbetet utförs på ett bra sätt. Samtidigt som ni får skäligt betalt. Vi är i denna ekonomi tillsammans och vill varandra väl.

Kortfattat: det är ingen som vill ha bilen reparerad för minsta möjliga kostnad, så fort som möjligt, medan teknikerna får minimalt med tid och ersättning för utfört arbete. Utan diskussionen handlar snarare om ett eller flera av följande punkter.

1. Det verkar som att majoriteten anställda inte ville starta någon strejk och vissa är väldigt oroliga av detta.
2. Facket har varit ovanligt (?) aggressiva i eskaleringen utan att kunna påvisa dåliga förhållanden, vilket drabbar fler företag än Tesla.
3. Många åtgärder är lite för hårda mot befintliga ägare.
4. Verkar vara en principfråga/prövning av IF Metall istället för att i all välvilja skapa bättre förutsättningar för alla inblandade.
5. Man vill hellre att Tesla lämnar landet än att låta nöjda anställda få ha kvar sitt arbete.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HelectriC »

Blir intressant om tyska fackföreningen IG Metall blandar sig i. Då räcker det inte att Tesla lämnar Sverige, då får de även överge Tyskland och Giga Berlin. Tveksamt om det är att föredra. Tesla måste nog vika sig!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

HelectriC skrev: 12 nov 2023 13:47
Blir intressant om tyska fackföreningen IG Metall blandar sig i. Då räcker det inte att Tesla lämnar Sverige, då får de även överge Tyskland och Giga Berlin. Tveksamt om det är att föredra. Tesla måste nog vika sig!
Tro nog snarare det lutar åt att dom lämnar tyskland då också och bygger ny eller bygger ut någon av fabrikerna dom redan har och skeppar bilarna längre igen istället.

Givetvis till högre priser men bilarna kommer säljas ändå.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

DanneB skrev: 12 nov 2023 03:26
1. Dörrhandtagen slutade fungera på båda sidor fram. Fick dem utbytta på SC och kände och framför allt hörde på vägen hem, när jag kom ut på den större vägen att rutan var nere. Men den var uppe. Var en glipa så det drog in i kupén och ett vindbrus som om den hade varit nere 1-2 cm. Fick beställa en ny tid för att fixa detta, vilket inte gick att ordna direkt. Under tiden hann jag väl köra runt 300 mil med detta och mitt vänster öra var inte på bästa humör. Fick komma in och få det fixat, avboka en hel dags jobb igen, för att återigen höra detta ljud när jag åkte hemåt. Inte lika mycket luftdrag, men ljudet.... Boka ny tid och avboka jobb igen. Lämnar in och nu ska de sätta in tätningslist.
Hämtar bilen och samma ljud igen...................... Sen har jag inte orkat bråka mer. Den är ju inom deras spec säger Tesla.
Tänker hitta någon mer seriös som kan rätta till rutan ordentligt. Man ser trots allt utifrån att rutan sitter väldigt snett i ovankanten.

2. Har problem i framvagnen. Som jag varit inne med flera gånger och fortfarande, fastän jag lagt ut runt 70-80000kr på detta, inte är åtgärdat. Felet kvarstår och välkommen tillbaka och ge oss dina pengar. Skulle inte förvåna mig om jag fortsatte att de till slut hittar felet och det är något som från början hade kostat 5000kr, om de i verkstaden bara hade fått lägga tid på felsökning.

Oavsett märke jag haft tidigare, har jag aldrig varit med om någon verkstad som släppt iväg bilar på detta sättet. Har jag haft problem, så har de fixat det och jag har fått det jag betalat för. Hos Tesla SC har jag mest känt mig grundlurad.

Du har rätt i att detta inte handlar om kollektivavtal, men jag svarade på "Frank_c" kommentar. Detta handlar i grunden om hur Tesla som företag behandlar sina anställda i verkstaden och sina kunder, oss.
Tycker det är tråkigt att du verkar haft väldigt mycket bristfällig service och blivit behandlad så dåligt. Då förstår jag att man vill byta märke för att markera. Är det så att man lägger ner så mycket pengar då borde verkstaden eskalera problemet inom företaget och lösa det med detsamma. Lider med dig...

Gällande punkt 1. enligt ovan: hade själv en Mercedes som var inne på garantiärende. Valde att åka knappt 200 km till en verkstad i mindre ort som en god vän rekommenderade. Var riktigt duktiga killar och tjejer där! Det var vinter och halvvägs hem efter reparation så öppnades fönstret på min sida (förare) utan att på något sätt kunna stänga det. Var en upplevelse minst sagt. Vi skrattar åt det så här i efterhand. Men man tycker att det inte bör hända på vare sig Tesla eller Mercedes.

Tolkar det som att problemet inte är löst än? Är det möjligtvis en Model S? Man måste justera vinkeln på fönstret så att det trycker ordentligt mot tätningslisten. Annars får man de problem du beskriver. Tar lite tid att justera dock.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HelectriC »

Collin87 skrev: 12 nov 2023 13:53
HelectriC skrev: 12 nov 2023 13:47
Blir intressant om tyska fackföreningen IG Metall blandar sig i. Då räcker det inte att Tesla lämnar Sverige, då får de även överge Tyskland och Giga Berlin. Tveksamt om det är att föredra. Tesla måste nog vika sig!
Tro nog snarare det lutar åt att dom lämnar tyskland då också och bygger ny eller bygger ut någon av fabrikerna dom redan har och skeppar bilarna längre igen istället.

Givetvis till högre priser men bilarna kommer säljas ändå.
Verkar drastiskt istället för att bara anpassa sig till den europeiska metoden. Men den som lever får se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HelectriC »

Dessutom så kan dom ju i så fall inte sälja eller serva bilar i Tyskland för "all framtid". Tyskarna går ju aldrig med på att dom lägger ned fabriken i Tyskland men sen tar in bilar från tex Polen eller var dom då bygger ny fabrik. Ultimat, sä får dom överge hela Europa och det tror jag verkligen inte dom gör eller önskar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

Varför tror alla att man skulle överge Sverige eller Tyskland? De kan ju driva sina egna verkstäder bäst de vill. Här har det blivit ett problem mer lackverkstäder och plåtverkstäder. Men det kan Tesla lätt fixa nya kontakt för eller starta egna. Det är ju faktiskt inte Sverige eller Tyskland som vill göra sig av mig Tesla. Utan tvärtom Socialdemokraterna genom facken som existerar på grund av/tillsammans.

Och dialogerna som jag tror snart kommer tas upp på högre instanser kommer vara dämpande för
sympatistrejkandet, tror jag.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev: 12 nov 2023 14:21
Dessutom så kan dom ju i så fall inte sälja eller serva bilar i Tyskland för "all framtid". Tyskarna går ju aldrig med på att dom lägger ned fabriken i Tyskland men sen tar in bilar från tex Polen eller var dom då bygger ny fabrik. Ultimat, sä får dom överge hela Europa och det tror jag verkligen inte dom gör eller önskar.
Då får nog tyskarna lämna EU först.
Fri handel med varor och tjänster inom hela unionen är en grundsten i EU.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10952
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Jaegaern skrev: 12 nov 2023 14:25
Varför tror alla att man skulle överge Sverige eller Tyskland? De kan ju driva sina egna verkstäder bäst de vill. Här har det blivit ett problem mer lackverkstäder och plåtverkstäder. Men det kan Tesla lätt fixa nya kontakt för eller starta egna. Det är ju faktiskt inte Sverige eller Tyskland som vill göra sig av mig Tesla. Utan tvärtom Socialdemokraterna genom facken som existerar på grund av/tillsammans.

Och dialogerna som jag tror snart kommer tas upp på högre instanser kommer vara dämpande för
sympatistrejkandet, tror jag.
För att förstå det här behöver du släppa bilden att kollektivavtal är något fackföreningarna vill ha medans arbetsgivarna helst vill slippa. Det finns stora fördelar med att kunna teckna fleråriga avtal med fredsplikt mellan. Det ger förutsägbarhet samt att branscher som det för tillfället går bra för inte springer iväg. Lönesänkningar när det bromsar in är inget bra.
I eu-debatten om lagstiftning kring arbetsmarknad är det ju vänstern som är pådrivande. Högern/konservativa är ju bromsande. Arbetsgivarna vill inte ha mer lagstiftning istället.
Framförallt vill man inte förhandla på individnivå med sina anställda i lite större företag.
Jag förstår att det inte riktigt går ihop för dig att kraven på företag att delta i blockad kommer från arbetsgivarorganisationer. Visserligen på uppdrag från fackföreningar men arbetsgivarna är alltså generellt inte motståndare till kollektivavtal.
Kan du ge exempel på eu-lagstiftning som skulle vara positivt för arbetsgivare?
Jag är seriöst nyfiken om jag missat något som högersidan är för och vänstersida emot på det området.

Men som sagt, jag tycker det går för långt när det går ut över enskilda som inte har några alternativ som t.ex. en teslaägare som vill få sin bil reparerad.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2023 14:48
HelectriC skrev: 12 nov 2023 14:21
Dessutom så kan dom ju i så fall inte sälja eller serva bilar i Tyskland för "all framtid". Tyskarna går ju aldrig med på att dom lägger ned fabriken i Tyskland men sen tar in bilar från tex Polen eller var dom då bygger ny fabrik. Ultimat, sä får dom överge hela Europa och det tror jag verkligen inte dom gör eller önskar.
Då får nog tyskarna lämna EU först.
Fri handel med varor och tjänster inom hela unionen är en grundsten i EU.
Strejka och blockera kan dom ju fortsätta med på samma sätt som de nu kanske kommer göra med IG Metall.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Jag funderar fortfarande på om det är lagligt att neka teslaägare service? Tänka om det var frisörkedjan Ebony hair som skulle blockeras. Färgade människor blir blockerade att köpa hårprodukter om dom varit kunder till denna frisör. Skulle ju inte fungera så vart går gränsen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev: 12 nov 2023 15:18
Jag funderar fortfarande på om det är lagligt att neka teslaägare service? Tänka om det var frisörkedjan Ebony hair som skulle blockeras. Färgade människor blir blockerade att köpa hårprodukter om dom varit kunder till denna frisör. Skulle ju inte fungera så vart går gränsen?
Enligt Konsumentverket så verkar detta ej vara fallet men frågan är hur lång tid det skulle ta att ta via domstol.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -strejken/
backe
Inlägg: 1875
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Elon verkar vara en bra chef och för en bra och trygg arbetsmiljö.
A Reuters investigation into unsafe working conditions at SpaceX has uncovered more than 600 injuries going back to 2014 that have not been publicly reported until now. Current and former employees cited in the report blame CEO Elon Musk’s aggressive deadlines and hatred of bureaucracy, alleging his goal of getting humans to Mars “as fast as possible” has led the company to cut corners and eschew proper protocols.

Injury rates at some SpaceX facilities are much higher than the industry average of .8 injuries or illnesses per 100 workers, Reuters found. At its Brownsville, Texas location, the 2022 injury rate was 4.8 per 100 workers. At the Hawthorne, California manufacturing facility, it was 1.8. In McGregor, Texas, where the company conducts rocket tests, the injury rate was 2.7.
https://www.engadget.com/spacex-workers ... 35095.html
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

Har något kollat på vilka tjänster som sökes hos tesla just nu? Säger mycket om framtiden.

Bodyshop technician, målare m.m. till Segeltorp.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

subarctic2123 skrev: 12 nov 2023 16:35
Har något kollat på vilka tjänster som sökes hos tesla just nu? Säger mycket om framtiden.

Bodyshop technician, målare m.m. till Segeltorp.
Typiskt Tesla, ta allting in-house.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1427
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Niclas »

Pontus skrev: 12 nov 2023 15:18
Jag funderar fortfarande på om det är lagligt att neka teslaägare service? Tänka om det var frisörkedjan Ebony hair som skulle blockeras. Färgade människor blir blockerade att köpa hårprodukter om dom varit kunder till denna frisör. Skulle ju inte fungera så vart går gränsen?
Håller med, känns spontant som att detta agerande inte kan vara förenligt med lagar.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

TiborBlomhall skrev: 12 nov 2023 16:40
subarctic2123 skrev: 12 nov 2023 16:35
Har något kollat på vilka tjänster som sökes hos tesla just nu? Säger mycket om framtiden.

Bodyshop technician, målare m.m. till Segeltorp.
Typiskt Tesla, ta allting in-house.
Jepp, de söker också truckdrivers. Så allt lär bli inhouse snart.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HelectriC »

det gick ju bra för Toys'r'us när dom försökte komma undan facken :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

HelectriC skrev: 12 nov 2023 17:02
det gick ju bra för Toys'r'us när dom försökte komma undan facken :?
Tror Tesla har lite mer muskler. Risken är att dom lämnar Sverige och gör ett jättevarsel hos Werksta på vägen. Det blir en rejäl backaffär hos facket med många fler uppsagda än vad dom hade fått som medlemmar.

Inte en chans att dom ger sig med tanke på alla nya jobb som annonseras ut nu.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1427
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Niclas »

Jag tror inte heller på att Tesla skulle lämna.
Klart att de kommer göra allt själva, det är ju inte olagligt på något sätt. De säger ju bara upp avtalen med de strejkande enheterna, kollektivavtal är ju valfritt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

subarctic2123 skrev: 12 nov 2023 17:11
HelectriC skrev: 12 nov 2023 17:02
det gick ju bra för Toys'r'us när dom försökte komma undan facken :?
Tror Tesla har lite mer muskler. Risken är att dom lämnar Sverige och gör ett jättevarsel hos Werksta på vägen. Det blir en rejäl backaffär hos facket med många fler uppsagda än vad dom hade fått som medlemmar.

Inte en chans att dom ger sig med tanke på alla nya jobb som annonseras ut nu.

Klart de inte lämnar. Vad skulle det skicka för signaler till kunder i andra länder där facken också är starka?
Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
Referralkod: ts.la/stefan266987

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av StefanFalun »

Werksta har försvunnit från Teslas hemsida på listan med auktoriserade Tesla-verkstäder…



Niclas skrev: 12 nov 2023 17:15
Jag tror inte heller på att Tesla skulle lämna.
Klart att de kommer göra allt själva, det är ju inte olagligt på något sätt. De säger ju bara upp avtalen med de strejkande enheterna, kollektivavtal är ju valfritt.
Skriv svar