Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Att ge sig på Tesla som inte hr många med i facket är inte klokt.
Dom borde ge sig på Amazon, dom är ju kända för att hantera personalen dåligt med både löner och annat.

Var tog det vägen att det var frivilligt att ha kollektivavtal ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av unumlapis »

Mippaloo skrev: 13 nov 2023 22:46
Har för mig att Facebook inte har kollektivavtal och ändå verkar inte LO och deras fackförbund ha något problem med att nyttja deras tjänster. Känns inte som ett helt konsekvent agerande.
Det stämmer när man söker på Unionens hemsida - Facebook Sweden AB och då bör väl rimligen IF Metal, LO Stockholm, Socialdemokraterna samt Unionen fundera över sitt online engagemang via Facebook då helt enkelt.
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 2 gång.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av StefL »

Toja skrev: 14 nov 2023 09:51
Att ge sig på Tesla som inte hr många med i facket är inte klokt.
Dom borde ge sig på Amazon, dom är ju kända för att hantera personalen dåligt med både löner och annat.

Var tog det vägen att det var frivilligt att ha kollektivavtal ?
Fast Amazon har tydligen löst det så att den personal som jobbar åt dem i Sverige omfattas av kollektivavtal, hörde om detta i en diskussion i P1 imorse där man diskuterade att en liknande lösning skulle kunna vara möjlig för Tesla. Hos Amazon har man nämligen startat ett separat bolag som tecknat kollektivavtal och där personalen är anställd och som sedan anlitas av Amazon för att utföra arbetet i deras logistikcenter. På det sätter behöver inte själva bolaget svenska Amazon teckna något kollektivavtal, och jag vill minnas att det var IF Metalls avtalssekreterare som imorse menade att de skulle acceptera en likande lösning för Tesla.
Samtidigt kan man undra hur det skulle ändra något rent principiellt för Tesla och om de skulle acceptera en sån lösning.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Nu har LO börjat köra betald marknadsföring på Aftonbladet där Tesla smutskastas med Teslas varumärke och allt.

Undrar när Elon tröttnar och drar in advokater. Kan bli en saftig stämning...

Hela det här utpressningsförfarandet som tillåts fortgå osar bananrepublik för mig :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Legato skrev: 14 nov 2023 10:21
Nu har LO börjat köra betald marknadsföring på Aftonbladet där Tesla smutskastas med Teslas varumärke och allt.

Undrar när Elon tröttnar och drar in advokater. Kan bli en saftig stämning...

Hela det här utpressningsförfarandet som tillåts fortgå osar bananrepublik för mig :roll:
Jag ser att de har använt Teslas logga utan att ha bett om lov (förmodligen).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Men behöver de lov? Det är ju uppenbart att kommunikationen inte kommer från Tesla.
Jag antar att fackets användning inte räknas som att den används i näringsverksamhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

bylund skrev: 14 nov 2023 10:35
Men behöver de lov? Det är ju uppenbart att kommunikationen inte kommer från Tesla.
I näringsverksamhet så spelar det ingen roll (från VML 1:10):
"om användningen utan skälig anledning drar otillbörlig fördel av eller är till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende, oavsett om användningen avser varor eller tjänster av samma, liknande eller annat slag."

Men ja, fackföreningar är inte näringsverksamhet så det är mycket möjligt att de får göra vad de vill, de verkar de ju få göra på alla andra områden i detta land ;)

Gällande varumärken gissar jag dock att det även kan finnas EU-rätt eller internationell rätt som hindrar tom fackförbund från att smutskasta varumärket i reklamkampanjer... :roll:
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mippaloo »

Lite humoristiskt att IF metall använder Twitter.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Mippaloo skrev: 14 nov 2023 10:49
Lite humoristiskt att IF metall använder Twitter.
Har twitter många metallare i Sverige anställda?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Screenshot_20231114_111514.jpg
Är jag strejkbrytare nu?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Jag sitter här på E4an i min X och har fått punktering. Väntar på bärgningsbil. Får se hur det går med den och hjälpen på verkstaden, ska som tur är till en lite Gnosjö kommun. Ringde en bilfirma i Jönköping och när jag sa att det var en Tesla fick jag känslan av att det var väldigt mycket att göra så de inte hade tid, men o andra sidan har det ju snöat lite inatt.
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mippaloo »

Banane skrev: 14 nov 2023 10:58
Mippaloo skrev: 14 nov 2023 10:49
Lite humoristiskt att IF metall använder Twitter.
Har twitter många metallare i Sverige anställda?
Så det är OK så länge det inte är i Sverige att nyttja dessa tjänster? Är inte arbetsvillkor lika viktigt att värna om så fort det är utanför Sveriges gränser? Antar att Twitter anställda har ungefär samma typ av avtal som Tesla anställda. För mig är det dubbelmoral i dess renaste form.
Men om vi ska ta den diskussionen.
Var går gränsen anser du i antal anställda när det ska vara obligatoriskt med kollektivavtal i Sverige?
Ge mig en siffra. Fackets siffra ligger någonstans under 3 deltidsanställda som det var på Wild n fresh.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Alla elbilsägare berörs av fackens blockad!

På fredag inleds Elektrikerförbundets blockad mot service och reparation av Teslas supercharger (SUC), Det är en ”vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet”, som facket formulerat det. Hur snabbt effekten märks av vid laddstationerna är svår att förutse.

Idag används SUC inte bara av Teslaägare utan i stor utsträckning också av ägare av alla elbilsmärken, troligen för att SUC är billigast och driftsäkrast.

Om Elektrikernas blockad mot Teslas ca 1000 laddpunkter på 213 orter i Sverige kommer att ge, för facken, önskat resultat så är det inte bara 50 000 teslaägare utan även alla elbilsbilsägare som kommer att hänvisas till övriga laddstationer i Sverige.

Jag vet inte i vilken omfattning det krävs service och reparation av SUC men skulle effekten av blockaden märkas redan under december så bör alla med elbil ta en fundering var de i år ska tillbringa jul och nyår. Planeras långresa så kan samtliga med elbil förbereda sig på kaos vid laddstationerna….
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dr Mabuse »

Banane skrev: 13 nov 2023 14:29
Dr Mabuse skrev: 13 nov 2023 14:24
Banane skrev: 13 nov 2023 13:47
Pontus skrev: 12 nov 2023 15:18
Jag funderar fortfarande på om det är lagligt att neka teslaägare service? Tänka om det var frisörkedjan Ebony hair som skulle blockeras. Färgade människor blir blockerade att köpa hårprodukter om dom varit kunder till denna frisör. Skulle ju inte fungera så vart går gränsen?
Måste jag verkligen förklara för dig att Tesla-ägare inte är en ras?
Vem har påstått att det fackliga hatet skulle vara rationellt?
Vad pratar du om? Hat?
Förlåt att jag var otydlig. Många forum-medlemmar verkar hata facket.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Lurkern
Inlägg: 919
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Tror inte det finns någon fackhatare på forumer, däremot en del som funderar på om de lägger medlemmarnas pengar på rätt sorts aktiviteter.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

En ostoppbar kraft möter en orubbbart hinder. vad kommer hända?
Lurkern
Inlägg: 919
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Kraften går runt hindret, sen följer övriga delen av strömmen med runt hindret.

500 år senare kliar sig arkeologerna i huvudet när de undrar varför hindret uppstod.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Legato skrev: 14 nov 2023 10:21
Nu har LO börjat köra betald marknadsföring på Aftonbladet där Tesla smutskastas med Teslas varumärke och allt.

Undrar när Elon tröttnar och drar in advokater. Kan bli en saftig stämning...

Hela det här utpressningsförfarandet som tillåts fortgå osar bananrepublik för mig :roll:
Yttrandefriheten är stark i Sverige, jag har väldigt svårt att se hur en kampanj mot Tesla av ett fackförbund - hur fel jag än tycker det är - skulle kunna leda till någon framgångsrik tvist.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1310
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

Legato skrev: 14 nov 2023 10:21
Nu har LO börjat köra betald marknadsföring på Aftonbladet där Tesla smutskastas med Teslas varumärke och allt.

Undrar när Elon tröttnar och drar in advokater. Kan bli en saftig stämning...

Hela det här utpressningsförfarandet som tillåts fortgå osar bananrepublik för mig :roll:
Samtidigt står det i annonsen:
Svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige
Valfriheten...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Daniel R »

https://sverigesradio.se/artikel/if-met ... kten-losas
Bilmekanikerna på Tesla skulle kunna anställas i ett annat företag med kollektivavtal men fortsätta utföra arbete åt Tesla. Det är en tänkbar lösning på konflikten mellan facket och företaget, enligt IF Metall som har tagit ut sina medlemmar i strejk.
Så de som är medlemmar tas in via bemanningsbolag och då tappar aktieprogrammet. Antar att de som inte är medlemmar kan vara kvar som anställda på Tesla?

Låter som en bra lösning för alla parter.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

MartinG skrev: 14 nov 2023 12:03
Legato skrev: 14 nov 2023 10:21
Nu har LO börjat köra betald marknadsföring på Aftonbladet där Tesla smutskastas med Teslas varumärke och allt.

Undrar när Elon tröttnar och drar in advokater. Kan bli en saftig stämning...

Hela det här utpressningsförfarandet som tillåts fortgå osar bananrepublik för mig :roll:
Yttrandefriheten är stark i Sverige, jag har väldigt svårt att se hur en kampanj mot Tesla av ett fackförbund - hur fel jag än tycker det är - skulle kunna leda till någon framgångsrik tvist.
Yttrandefriheten absolut, och jag tror inte det hade varit något problem om de skrev Tesla i fritext. Men att använda Teslas logotyp tror jag är något helt annat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev: 14 nov 2023 12:13
svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Så det har ingen betydelse att arbetare kan välja om de endast tar jobb där företaget har kollektivavtal eller om de är villiga att ta ett företag som inte har det men som då själva får förtydliga om deras villkor?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Daniel R skrev: 14 nov 2023 12:18
https://sverigesradio.se/artikel/if-met ... kten-losas
Bilmekanikerna på Tesla skulle kunna anställas i ett annat företag med kollektivavtal men fortsätta utföra arbete åt Tesla. Det är en tänkbar lösning på konflikten mellan facket och företaget, enligt IF Metall som har tagit ut sina medlemmar i strejk.
Så de som är medlemmar tas in via bemanningsbolag och då tappar aktieprogrammet. Antar att de som inte är medlemmar kan vara kvar som anställda på Tesla?

Låter som en bra lösning för alla parter.
Något sådant tror jag också kan vara ett ett sätt att lösa knuten. Aktieutdelning går fortfarande om det är avtalat så. beror på arbetsgivaren och dess relation med tesla. men det är utöver kollektivavtalet och något man kan tycka vad man vill om.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

vigge50 skrev: 14 nov 2023 12:21
Så det har ingen betydelse att arbetare kan välja om de endast tar jobb där företaget har kollektivavtal eller om de är villiga att ta ett företag som inte har det men som då själva får förtydliga om deras villkor?
Hade varit förödande för facken om det var valbart med kollektivavtal, hade slutat med att de som är duktigare hade hamnat på bolag utan kollektivavtal då de kunnat förhandla fram bättre förmåner där.
Skriv svar