Klickande ljud från vänster fram + "dunk" vid drivning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Klickande ljud från vänster fram + "dunk" vid drivning

Inlägg av Kylbalsam »

Nu börjar det riktigt spännande med ägandet av en 1,2 miljonersbil. :D ...som dessutom är endast 4 månader gammal.

För några veckor sedan hördes för första gången ett klickande ljud från vänster fram när man svänger. Mest när man svänger åt höger. Det är alltid vid låg fart, när man måste svänga nästan fullt rattutslag...t.ex. när man parkerar.

För mig låter det som ett solklart fall av en fallerad drivknut á la Saab 99/900/9000. Svänger man 100% rattutslag, fortfarande åt höger, så låter det som något skrapar i.

Har tittat och ser inget löst som skrapar i. Däcket går heller inte i. (19" däck)

Nu till lite extra info...som kanske har med saken att göra:
Det är ett glapp mellan acceleration och regen. Det var det inte från början. Ett sånt där irriterande "klonk" innan man får drivning efter att ha motorbromsat.
Det låter inte, men det känns i bilen och är skitirriterande. ;) Känns som man är tillbaka i en otajt fossil igen. :(

Ännu en sak som kanske har ett samband är det vanligt förekommande vinande ljudet vid ca 80km/h. Det är som borta... En teori för att det har försvunnit, är att kuggarna i "utväxlingslådan" har nött in sig på sin plats. Nya kuggar brukar vara så tajta att de låter i frekvens med kuggarnas möte i varandra..men efter ett tag så nöts de in. Och ett litet glapp skapas. Dock är detta glapp alldeles för stort för att vara ok och behagligt att köra med.

Så summa summarum på teorierna:
Drivknut är "klickandet" vid rattutslag och inkörd utväxlingslåda är "klonket". Klonket skulle också kunna vara en kass drivknut...

Har nämnt klickande ljudet för SC och har en tid i november, men ska också påpeka fördröjningen/klonket asap.

Någon som håller med detta eller har erfarenheter från något liknande? :roll:

Bilen är en facelift 90D.
Senast redigerad av Kylbalsam, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av Gustafsson »

Vinandet försvann i min 70D också efter en tid. Hörs fortfarande vid inspirerad acceleration och regen och i range mode. Ingen glappkänsla. Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av crex »

Jag har också ett klickande ljud vänster fram. Dock så låter det mest när jag svänger vänster och inte höger. Hade bilen inne för att för detta och trodde att det blev löst men jag hör fortfarande ljudet. Såhär stod det i rapporten:
Performed validation test drive. Confirmed that there is a clicking noise when turning
the steering wheel from left to right at a stand still. Recommend performing Steering
Wheel Clicking Sound bulletin.
Corrections: Install Shims and Replace Steering Rack Bolts To Prevent Steering
Wheel Clicking (Dual Motor Vehicle)
Jag hade alltså ljud när jag körde fullt rattutslag stillastående. Trodde att detta hängde ihop med det klickande ljudet jag hör när jag kör, men det verkar alltså inte vara relaterat. Ska maila om detta och be om ny tid för att få det löst ordentligt.
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av P_EL »

Gustafsson skrev:
Vinandet försvann i min 70D också efter en tid. Hörs fortfarande vid inspirerad acceleration och regen och i range mode. Ingen glappkänsla. Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
"Knaket" när du byter från back till fram och vice versa kan vara att du har bromsat emellan och därmed har bromsarna slagit till (som de gör tex vid rödljus) om du dessutom samtidigt har vridit ratten för att du backat ut från parkeringsficka så blir det ett knack-ljud när bromsen släpper igen och du kör framåt. Har lagt märke till det på min och förstått det som ovan. Tror man kan stänga av auto-brake i settings och då borde du inte höra knaket...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av Kylbalsam »

Gustafsson skrev:
Vinandet försvann i min 70D också efter en tid. Hörs fortfarande vid inspirerad acceleration och regen och i range mode. Ingen glappkänsla. Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
Helt rätt Gustavsson...när man svänger vid t.ex. parkering och man har bra fäste, så smäller det till ibland för att vinkelnskillnaden mellan de två framhjulen blir för stor - ett hjul vill åt ett håll och det andra åt ett annat håll...blir verkliga spänningar.
Som konstruktör inom mekanik, så gör det riktigt ont när man hör det. För man vet att bussningar, länkarmar, däck, fälg etc. är under enorm spänning när man svänger...speciellt med hälften av 2,3 ton på framvagnen.
Bilen verkar mest vara gjord för att gå rakt fram...då är allt frid och fröjd, men ska man svänga så är det för mycket spänningar. Detta har gjort att jag helst inte svänger längre. :D Alltså parkerar i trånga utrymmen. Mycket underligt att de konstruerat en sådan framvagn...finns säkert en bra förklaring. :?
Visst ska det finnas en vinkel mellan framhjulen för att bilen ska gå rakt fram när man släpper ratten, men...måste få det förklarat varför det är sådana spänningar vid sväng. Har inte upplevt detta in någon annan bil innan. Visst, lite grann, men inte så här pass mycket.
crex skrev:
Jag har också ett klickande ljud vänster fram. Dock så låter det mest när jag svänger vänster och inte höger. Hade bilen inne för att för detta och trodde att det blev löst men jag hör fortfarande ljudet. Såhär stod det i rapporten:
Performed validation test drive. Confirmed that there is a clicking noise when turning
the steering wheel from left to right at a stand still. Recommend performing Steering
Wheel Clicking Sound bulletin.
Corrections: Install Shims and Replace Steering Rack Bolts To Prevent Steering
Wheel Clicking (Dual Motor Vehicle)
Jag hade alltså ljud när jag körde fullt rattutslag stillastående. Trodde att detta hängde ihop med det klickande ljudet jag hör när jag kör, men det verkar alltså inte vara relaterat. Ska maila om detta och be om ny tid för att få det löst ordentligt.
Hmmm...crex, Rapporten låter som BS (bullshit) i mina öron. Speciellt då du fortfarande hör det. Byta bultar...mekaniskt varför? Var de trasiga/glapp/för små/korta efter shimsningen...? Mycket underlig problemlösning. :?: Men...jag jobbar ju inte på Tesla SC. :roll:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av mahulkp »

Kylbalsam skrev:
Gustafsson skrev:
Vinandet försvann i min 70D också efter en tid. Hörs fortfarande vid inspirerad acceleration och regen och i range mode. Ingen glappkänsla. Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
Helt rätt Gustavsson...när man svänger vid t.ex. parkering och man har bra fäste, så smäller det till ibland för att vinkelnskillnaden mellan de två framhjulen blir för stor - ett hjul vill åt ett håll och det andra åt ett annat håll...blir verkliga spänningar.
Som konstruktör inom mekanik, så gör det riktigt ont när man hör det. För man vet att bussningar, länkarmar, däck, fälg etc. är under enorm spänning när man svänger...speciellt med hälften av 2,3 ton på framvagnen.
Bilen verkar mest vara gjord för att gå rakt fram...då är allt frid och fröjd, men ska man svänga så är det för mycket spänningar. Detta har gjort att jag helst inte svänger längre. :D Alltså parkerar i trånga utrymmen. Mycket underligt att de konstruerat en sådan framvagn...finns säkert en bra förklaring. :?
Visst ska det finnas en vinkel mellan framhjulen för att bilen ska gå rakt fram när man släpper ratten, men...måste få det förklarat varför det är sådana spänningar vid sväng. Har inte upplevt detta in någon annan bil innan. Visst, lite grann, men inte så här pass mycket.
crex skrev:
Jag har också ett klickande ljud vänster fram. Dock så låter det mest när jag svänger vänster och inte höger. Hade bilen inne för att för detta och trodde att det blev löst men jag hör fortfarande ljudet. Såhär stod det i rapporten:
Performed validation test drive. Confirmed that there is a clicking noise when turning
the steering wheel from left to right at a stand still. Recommend performing Steering
Wheel Clicking Sound bulletin.
Corrections: Install Shims and Replace Steering Rack Bolts To Prevent Steering
Wheel Clicking (Dual Motor Vehicle)
Jag hade alltså ljud när jag körde fullt rattutslag stillastående. Trodde att detta hängde ihop med det klickande ljudet jag hör när jag kör, men det verkar alltså inte vara relaterat. Ska maila om detta och be om ny tid för att få det löst ordentligt.
Hmmm...crex, Rapporten låter som BS (bullshit) i mina öron. Speciellt då du fortfarande hör det. Byta bultar...mekaniskt varför? Var de trasiga/glapp/för små/korta efter shimsningen...? Mycket underlig problemlösning. :?: Men...jag jobbar ju inte på Tesla SC. :roll:
Nja detta är ett känt fel som justerats på vissa av på D-bilarna. Hade samma symtom på min MS och det löstes med ovanstående åtgärd.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av ovelundkvist »

Samma här. Åtgärden löste det missljud jag hade vid rattutslag stillastående.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av Plinder »

Det är samma sak för mig, i alla fall när jag backar med fullt rattutslag vänster (nu när jag tänker på det är typ alla mina backmanövrar med rattutslag åt vänster. Med högertrafik blir det väl så). Det känns om att hjulet hoppar till en gång, ungefär som om man kört över ett rör eller liknande, fast endast från hjulet höger fram.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Klickande ljud från vänster fram + "dunk" i drivning

Inlägg av Kylbalsam »

Har nu varit i kontakt med SC i Sthlm ang. "dunket" eller "klonket" när man pendlar mellan drivning till regen.

Det är tydligen ett känt problem på bakre drivlinan (vid D-version...ev. också på 2WD).
Som jag förstod det, så var det "växellådan" på bakre motorn som får detta glapp efter ett tag, då det är den som tar mest stryk vid start-stop körning (alltså inte motorvägskörning, då går främre in).

Tidigare har man bytt hela DU...Drive Unit (motor + växellåda) i bak. Men det kostar så mycket för dem (120k på garanti), så de har sett till att ingenjörerna på Tesla ska få fram en billigare "quickfix". Den finns tyvärr inte än, men den "bör" komma inom kort. Vi får se om den finns tillgänglig innan 22 nov då det är dags för service av både klickandet i fram och "dunket" vid drivning vs regen. Detta "dunk-ljud" är det tydligen fler kunder som väntar på att få fixat...nån som känner igen sig?


Frågade också lite om klickandet i fram när man rullar långsamt (inte när man står still). Dock fick jag inte klart för mig exakt vad felet låg, men att det också var ett känt problem.
Verkar som allt är lite hysch-hysch när det kommer till vad som är fel. :D Så jäkla spännande!

När jag väl är på plats vid inlämning för service, så blir det utfrågning à la hardcore! :ugeek:

TBC....To be continued 8-)

/Anders
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Klickande ljud från vänster fram + "dunk" vid drivning

Inlägg av fakerlind »

Någon update på detta? Hämtade ut min bil igår och hörde ett liknande missljud från fronten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Speedyidol
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 sep 2015 09:33
Ort: Ängelholm

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av Speedyidol »

Plinder skrev: 11 okt 2016 23:44
Det är samma sak för mig, i alla fall när jag backar med fullt rattutslag vänster (nu när jag tänker på det är typ alla mina backmanövrar med rattutslag åt vänster. Med högertrafik blir det väl så). Det känns om att hjulet hoppar till en gång, ungefär som om man kört över ett rör eller liknande, fast endast från hjulet höger fram.
Hej!

Gammal tråd, men har samma problem på min 2015 Model S att när bilen stått några timmar och man backar ut med mycket rattutslag så "klonkar" det till och det känns om hjulen flyttar sig i sidled. Fick du någonsin kollat upp detta eller reda på vad det kan vara?
MODEL S 85D
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Klickande ljud från vänster fram

Inlägg av Generalbogge »

Speedyidol skrev: 15 nov 2023 14:30
Plinder skrev: 11 okt 2016 23:44
Det är samma sak för mig, i alla fall när jag backar med fullt rattutslag vänster (nu när jag tänker på det är typ alla mina backmanövrar med rattutslag åt vänster. Med högertrafik blir det väl så). Det känns om att hjulet hoppar till en gång, ungefär som om man kört över ett rör eller liknande, fast endast från hjulet höger fram.
Hej!

Gammal tråd, men har samma problem på min 2015 Model S att när bilen stått några timmar och man backar ut med mycket rattutslag så "klonkar" det till och det känns om hjulen flyttar sig i sidled. Fick du någonsin kollat upp detta eller reda på vad det kan vara?
Jag har också något liknande bekymmer med min gamla MS 90D från 2017. När man svänger, främst åt vänster, med max eller nära max rattutslag så känns det som att höger hjul fram trycks/flyttar sig i sidled, med ett dovt ljud. Har också hört ett skrapande metalliskt ljud, när man backar ibland. Brukar främst uppstå när man kört. Det tycker jag också kommer ifrån något av hjulen fram.

Bilen besiktigades för ett par veckor sedan, men de hade inget att anmärka på då. Så det verkar inte vara något som är synligt vid okulär inspektion, när hjulen pekar rakt fram.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Texandan
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 apr 2020 18:19

Re: Klickande ljud från vänster fram + "dunk" i drivning

Inlägg av Texandan »

Kylbalsam skrev: 12 okt 2016 20:08
Har nu varit i kontakt med SC i Sthlm ang. "dunket" eller "klonket" när man pendlar mellan drivning till regen.

Det är tydligen ett känt problem på bakre drivlinan (vid D-version...ev. också på 2WD).
Som jag förstod det, så var det "växellådan" på bakre motorn som får detta glapp efter ett tag, då det är den som tar mest stryk vid start-stop körning (alltså inte motorvägskörning, då går främre in).

Tidigare har man bytt hela DU...Drive Unit (motor + växellåda) i bak. Men det kostar så mycket för dem (120k på garanti), så de har sett till att ingenjörerna på Tesla ska få fram en billigare "quickfix". Den finns tyvärr inte än, men den "bör" komma inom kort. Vi får se om den finns tillgänglig innan 22 nov då det är dags för service av både klickandet i fram och "dunket" vid drivning vs regen. Detta "dunk-ljud" är det tydligen fler kunder som väntar på att få fixat...nån som känner igen sig?
Jag har samma problem, har varit så sen jag köpte bilen (MS 85D) begagnad 2022. Anmälde detta i april 2023 vid ett besök hos SC i Malmö, jag fick vid uthämtning ta med mig en tekniker för att denne skulle höra/förstå vad problemet var. Han visste inte vad det kunde vara då och sa att eftersom det inte fanns några andra problem med detta klonket mellan drivning och regen så var det bara att köra vidare. Jag tycker det blivit lite högre ljudnivå på klonket sen dess. Kan det vara en "kontaktor" som skapar detta oljud, låter lite så...

Har du @kylbalsam hört något mer sen?
Skriv svar