Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 17:50

Just det, som när Elon Musk kastade ut 80% av folket från Twitter, så mycket "investering" var det med dem.
Han sket dessutom att betala någon ersättning, men det kanske är så ni vill ha det?
https://futurism.com/the-byte/elon-musk ... es-lawsuit
LAS har inget med facket att göra. Så frågan kvarstår, vad ska jag svara på? För du menar väl inte att utan facket så upphör svensk lag?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

agehall skrev: 15 nov 2023 18:22
AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 18:09
Så du vill ha det som i USA då?

"
Musk’s brash approach as an employer also raises an important question about U.S. labor rights: Is it legal to terminate thousands of workers with little or no warning?
The courts may have a chance to weigh in, since several of those mass-fired workers have already filed a class-action lawsuit. They allege that Twitter broke federal and state laws for failing to give them the advance notice required.
But as a scholar of employment law and policy, I believe that Twitter’s new management team is probably not going to face much legal fallout for dismissing half its workforce. That’s because “at-will employment” – in which employers may fire an employee at any time for any legal reason, and their workers are also free to quit without facing legal consequences – is the foundation of U.S. labor laws.
"
Det är ganska tröttsamt att många inte verkar förstå att bara för att ett företag i Sverige tackar nej till erbjudandet om att teckna kollektivavtal så kommer inte arbetsmarknaden att bli som i USA. Vi har LAS och det påverkas inte av kollektivavtal.
Det är ganska tröttsamt att många av er så historielösa. Varför har vi en LAS som skyddar de anställda bättre än i USA, varför har vi lagstadgad semester på 5 veckor när man inte har någon sådan lag i USA alls, jobbar man på rätt företag kanske 2-3 veckor, 25% har ingen semester alls.
Vi kanske ska vara glada att vi har haft förhållandevis starka fackförbund under många år annars kanske det hade varit samma här?
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 18:41
Sparren skrev: 15 nov 2023 18:37
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 09:30
Sparren skrev: 15 nov 2023 08:23
erfaren bilmek skrev: 15 nov 2023 07:44
Detta gäller inte att de Teslaansrällda ha det bra idag. Det finns en framtid också.

Om de Teslaanställda "vill" ha avtal eller ej är inte direkt relevant. Detta handlar om hela Sveriges anställdas trygghet. Tesla kan inte undergräva otryggheten att skippa dem.

Om de Teslaanställda får kollektivavtal så innebär det trygghet för dem i framtiden, enligt mitt tidigare inlägg.
Det var nog det dummaste jag läst på länge. Oavsett om du tror att pappa IF Metall vet bättre än de anställda så har vi avtalsfrihet.

Om de anställda inte vill ha den tryggheten eller inte tror på den så skall det tvingas på den. Luktar lite Kina/Nordkorea.
Jag tycker det här "nog" var "det dummaste jag läst på länge". Varför inte testa att starta upp en fackförening i Kina eller Nordkorea? Återkom sen och berätta hur det gick.

Jo nämen visst sörru...
Kina behöver ingen fackförening för de har Kommunistpartiet som fyller samma funktion. Vi vet vad som är bäst för alla. Lite som IF Metall.
'Synd' att hela den liknelsen faller platt som en pannkaka eftersom Kina är en Militärdiktatur.

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023
https://freedomhouse.org/country/sweden ... world/2023
Du värnar ju INTE demokrati då du tycker att företag skall följa oskrivna icke lagstadgade "regler" som såssar satt upp.
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

Airlift skrev: 15 nov 2023 18:42
AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 17:50

Just det, som när Elon Musk kastade ut 80% av folket från Twitter, så mycket "investering" var det med dem.
Han sket dessutom att betala någon ersättning, men det kanske är så ni vill ha det?
https://futurism.com/the-byte/elon-musk ... es-lawsuit
LAS har inget med facket att göra. Så frågan kvarstår, vad ska jag svara på? För du menar väl inte att utan facket så upphör svensk lag?
Facket har kanske bidragit till att vi har just LAS?
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

men vi har det bra på Tesla i Sverige :D

"
Elon Musk sent a message to Twitter Inc staff telling them they had until Thursday to decide whether they wanted to stay on at the company to work "long hours at high intensity" or take a severance package of three months pay.

Musk told Twitter employees that anyone who had not clicked on a link confirming "you want to be part of the new Twitter" by Thursday evening New York time would be considered to have quit.
"

https://www.reuters.com/technology/musk ... 022-11-16/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev: 14 nov 2023 12:13
svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Varför inte låta våra demokratiskt valda representanter stifta lagar istället?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 18:39
Och i USA har mer än 1100 människor som strejkat för bättre villkor dödats(!)... Undrar varför fackföreningsrörelsen i USA ser ut som den gör...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_w ... r_disputes
Och vad jag kan se är det senaste dödsfallet från 1971 och det var en mob som gav sig på några. (Obs - jag scrollade igenom listan snabbt på min iPad - kan ha missat någon senare incident) Ser ut som att skotten i ådalen är mer moderna än de flesta incidenter på listan där arbetsgivare gett sig på strejkande arbetare.

Sverige och USA skiljer sig fundamentalt åt på många sätt. Även om vi skulle vilja bli som USA och började jobba på det imorgon skulle det troligen ta årtionden eller generationer innan vi var ens i närheten av där de är nu.

Jag har svårt att se att bara för att ett företag med färre än 300 anställda inte tecknar ett kollektivavtal (som ska vara frivilligt enligt alla parters utsago!) så faller hela svenska modellen och vi får amerikanska lagar.

Men varför stanna där? Vi kanske inför konstitutionens andra tillägg också så att vemsomhelst kan köpa en automatkarbin över disk för att jaga med. Och Svenska som språk kan vi ju lägga ner - varför behöver vi något annat än engelska?

Ok, slut på ironin. Poängen är att detta är inte binärt. Bara för att en sak inte inträffar (TM tecknar kollektivavtal) så kommer inte en annan verklighet att infinna sig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev: 15 nov 2023 18:57
Mickep skrev: 14 nov 2023 12:13
svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Varför inte låta våra demokratiskt valda representanter stifta lagar istället?
Är det någon annan som stiftar lagar nu menar du?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Tänkte lite på hela konflikten och jag undrar om inte Elon (och då Tesla) är galen nog att ”bränna” fabriken i Tyskland och bygga en ny i Kina ifall det går så långt, han brände långt mer än vad den kostat på Twitteraffären. I Kina behöver han inte heller oroa sig för sådana här saker som kan ställa till det.

Men sen tror jag nog att tyska IG Metall har mer vett i skallen än att dra det så långt att de driver Tesla från EU vad gäller tillverkning.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 18:55
men vi har det bra på Tesla i Sverige :D

"
Elon Musk sent a message to Twitter Inc staff telling them they had until Thursday to decide whether they wanted to stay on at the company to work "long hours at high intensity" or take a severance package of three months pay.

Musk told Twitter employees that anyone who had not clicked on a link confirming "you want to be part of the new Twitter" by Thursday evening New York time would be considered to have quit.
"

https://www.reuters.com/technology/musk ... 022-11-16/
Vad har detta med Sverige att göra?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

agehall skrev: 15 nov 2023 18:58
...] Jag har svårt att se att bara för att ett företag med färre än 300 anställda inte tecknar ett kollektivavtal (som ska vara frivilligt enligt alla parters utsago!) så faller hela svenska modellen och vi får amerikanska lagar. [...
TM Sverige AB hade 289 anställda i december förra året.

https://www.allabolag.se/5569314098/bokslut

Så jag tror nog de har passerat 300 anställda vid det här laget, eller har du någon annan uppgift?...

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det här innan Tesla har börjat sälja den så kallade 25 000 USD-modellen i Sverige och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Sverige och övriga Europa... Hur många anställda kommer de ha när båda de här nya modellerna börjar säljas i volym även i Sverige och Europa?...

Om inte Tesla behöver teckna kollektivavtal i Sverige, varför ska något annat privat företag göra det då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det verkar som sympatistrejker från de övriga nordiska transport-facken är på gång. Spola fram till 01:07:

https://sverigesradio.se/artikel/if-met ... om-blockad
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 18:44
agehall skrev: 15 nov 2023 18:22
AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 18:09
Så du vill ha det som i USA då?

"
Musk’s brash approach as an employer also raises an important question about U.S. labor rights: Is it legal to terminate thousands of workers with little or no warning?
The courts may have a chance to weigh in, since several of those mass-fired workers have already filed a class-action lawsuit. They allege that Twitter broke federal and state laws for failing to give them the advance notice required.
But as a scholar of employment law and policy, I believe that Twitter’s new management team is probably not going to face much legal fallout for dismissing half its workforce. That’s because “at-will employment” – in which employers may fire an employee at any time for any legal reason, and their workers are also free to quit without facing legal consequences – is the foundation of U.S. labor laws.
"
Det är ganska tröttsamt att många inte verkar förstå att bara för att ett företag i Sverige tackar nej till erbjudandet om att teckna kollektivavtal så kommer inte arbetsmarknaden att bli som i USA. Vi har LAS och det påverkas inte av kollektivavtal.
Det är ganska tröttsamt att många av er så historielösa. Varför har vi en LAS som skyddar de anställda bättre än i USA, varför har vi lagstadgad semester på 5 veckor när man inte har någon sådan lag i USA alls, jobbar man på rätt företag kanske 2-3 veckor, 25% har ingen semester alls.
Vi kanske ska vara glada att vi har haft förhållandevis starka fackförbund under många år annars kanske det hade varit samma här?
Anställdas villkor i Europa är likvärdiga trots att länderna haft väldigt olika vägar dit. Men visst har fackföreningar spelat en stor roll historiskt. Liksom många andra grupper haft en historiskt viktig roll, tex frikyrkor. Men nu gäller det hur fackföreningar fungerar och agerar idag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev: 15 nov 2023 19:15
LarsL skrev: 15 nov 2023 18:57
Mickep skrev: 14 nov 2023 12:13
svenska modellen är ingenting värt om det är valfritt. det måste helt enkelt kosta lite att stå utanför, det är valfriheten. dvs att inte ha kollektivavtal blir kostsamt. det är därför vi inte har tvingande lagar. om det var "valfritt" kommer vi ha oseriösa arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften. jag ser inte tesla som oseriösa.
dock kan sympatiåtgärden från andra nagga systemet i kanten då priset arbetarna betalar är arbetsfreden (från strejk).
Varför inte låta våra demokratiskt valda representanter stifta lagar istället?
Är det någon annan som stiftar lagar nu menar du?
Nej, men det hade väl varit bättre om valda politiker satt upp lagar och regler för arbetsmarknaden än att odemokratiska organisationer sätter sina egna regler?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Love_O skrev: 14 nov 2023 14:51
Dr Mabuse skrev: 14 nov 2023 14:45
Norrlands skrev: 14 nov 2023 12:47
Dr Mabuse skrev: 14 nov 2023 12:44
Mippaloo skrev: 14 nov 2023 11:22


Så det är OK så länge det inte är i Sverige att nyttja dessa tjänster? Är inte arbetsvillkor lika viktigt att värna om så fort det är utanför Sveriges gränser? Antar att Twitter anställda har ungefär samma typ av avtal som Tesla anställda. För mig är det dubbelmoral i dess renaste form.
Det finns inget svenskt alternativ till Twitter. Inte något alternativ med ens i närheten av så många svenska användare.
Har Twitter några anställda i Sverige?
Det är hyckleriet han syftar på. Är ju inte så svårt att förstå bara man försöker lite
Jag tycker inte att det är hyckleri, eftersom det inte finns någon annan kanal för dem att använda om de ska få samma genomslag. Alternativet är att annonsera i dagstidningar. Men de är inte sökbara på samma sätt som Twitter. Och även då skulle folk twittra om det, och då hamnar de ju ändå på Twitter. För att sedan anklagas för hyckleri eftersom deras budskap förmedlas över Twitter.
Ni har redan bestämt er för att IF Metall är ondska, och vad de än gör för att försvara fackföreningarnas organiserande i Sverige kommer att vara fel.
Det är därför jag känner mer och mer avsmak för detta forum.
Det har ju sina egna kanaler i form utav tidning och hemsida. Kan ju använda dessa.

Det blir hyckleri när det är okej att strunta i kollektivavtal när det passar facket.

Exempel, facket käkar lunch. Det är ”tvungna” att gå till resturang med kollektivavtal. Samma när det skall transportera sig osv. Varför inte även sociala medier ?

Investera i Tesla går bra. Ja förutom när tesla ska hamna i strejk och blockad, då är det bäst att sälja innan.
Har man några som helst andra ideal och värderingar som skiljer sig från nyliberala libertarianer är det fullkomligt omöjligt att leva i Sverige idag utan att 'hyckla'.

Twitter nämns ju ovan. Ifall det har passerat obemärkt för någon i den här tråden så finns det 'ganska mycket' alldeles utmärkt information på Twitter om den ryska Militärdiktatorns folkmord på människor i Ukraina. Vad menar ni som smetar 'hycklare' omkring er att jag som DEMOKRAT, sosse, feminist och fackföreningsvän ska använda mig av istället för Twitter för att ta del av den här informationen?!...

För mig är valet hur lätt som helst!

Jag 'hycklar' 100 gånger av 100 istället för att ändra på mina värderingar och ideal bara för att någon inte ska kunna 'beskylla mig' för att 'hyckla'.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

MartinG skrev: 15 nov 2023 19:54

Anställdas villkor i Europa är likvärdiga trots att länderna haft väldigt olika vägar dit. Men visst har fackföreningar spelat en stor roll historiskt. Liksom många andra grupper haft en historiskt viktig roll, tex frikyrkor. Men nu gäller det hur fackföreningar fungerar och agerar idag.

Från EU håll finns idéer om ytterligare likställighet inom unionen. Har dock svårt att se att ”svenska modellen” skulle bli den som blir styrande… isf inte efter detta debaclet.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1384
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 18:47
Airlift skrev: 15 nov 2023 18:42
AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 17:50

Just det, som när Elon Musk kastade ut 80% av folket från Twitter, så mycket "investering" var det med dem.
Han sket dessutom att betala någon ersättning, men det kanske är så ni vill ha det?
https://futurism.com/the-byte/elon-musk ... es-lawsuit
LAS har inget med facket att göra. Så frågan kvarstår, vad ska jag svara på? För du menar väl inte att utan facket så upphör svensk lag?
Facket har kanske bidragit till att vi har just LAS?
Eller inte.

Initiativet till LAS kom först från Liberalerna som tyckte att det var fel att anställda måste arbeta i företag med kollektivavtal för att få anställningsskydd.

Fack och arbetsgivare var emot förslaget eftersom de inte tyckte att politikerna skulle lägga sig i villkoren på arbetsmarknaden.

Vänsterkälla:

https://ka.se/2020/10/08/tio-fragor-och ... ober-2020/

Så har vi alltså anställningstrygghet TROTS att facket motarbetade det - tack vare ett högerparti som värnade om arbetarna.

Bättre kolla upp fakta än att tro på fackets propaganda kanske.
Senast redigerad av thebishop, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1384
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

”Om inte Tesla behöver teckna kollektivavtal i Sverige, varför ska något annat privat företag göra det då?”

Det skall företaget göra om de tycker att det är ett bra sätt att attrahera anställda. Annars inte.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

thebishop skrev: 15 nov 2023 20:12
”Om inte Tesla behöver teckna kollektivavtal i Sverige, varför ska något annat privat företag göra det då?”

Det skall företaget göra om de tycker att det är ett bra sätt att attrahera anställda. Annars inte.
Låter som en bra balans mellan arbetstagare och arbetsgivare, i synnerhet med tanke på att lagstiftning som kan reglera detta förhållande i stora delar saknas.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 19:37
agehall skrev: 15 nov 2023 18:58
...] Jag har svårt att se att bara för att ett företag med färre än 300 anställda inte tecknar ett kollektivavtal (som ska vara frivilligt enligt alla parters utsago!) så faller hela svenska modellen och vi får amerikanska lagar. [...
TM Sverige AB hade 289 anställda i december förra året.

https://www.allabolag.se/5569314098/bokslut

Så jag tror nog de har passerat 300 anställda vid det här laget, eller har du någon annan uppgift?...
My bad - trodde uppgiften om 289 anställda var nyare än så. Förändrar inte min poäng speciellt mycket om vi säger 400 eller 500 anställda istället.
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 19:37
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det här innan Tesla har börjat sälja den så kallade 25 000 USD-modellen i Sverige och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Sverige och övriga Europa... Hur många anställda kommer de ha när båda de här nya modellerna börjar säljas i volym även i Sverige och Europa?...
Och vänta bara på att SpaceX börjar skjuta upp raketer från Essrange!
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 19:37
Om inte Tesla behöver teckna kollektivavtal i Sverige, varför ska något annat privat företag göra det då?
Det behöver de inte. Alla parter säger ju att det är frivilligt. Sist jag kollade innebär det motsatsen till tvingande.

Hela problematiken här kommer ju från att några tomtar som tror sig ha obegränsad makt försöker utkämpa en strid åt några som inte alls är intresserade. Om det nu är så fantastiskt med kollektivavtal bör hela IF Metalls ledning avgå eftersom de bevisligen inte lyckats övertyga de anställda som de nu så ädelt strider för. Och om det enbart är för principen att alla företag måste ha kollektivavtal så bör det lagstiftas om det så att det är tvingande. Här finns det inga mellanting. Det kan inte vara både obligatoriskt och frivilligt på samma gång.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

agehall skrev: 15 nov 2023 20:25
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 19:37
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det här innan Tesla har börjat sälja den så kallade 25 000 USD-modellen i Sverige och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Sverige och övriga Europa... Hur många anställda kommer de ha när båda de här nya modellerna börjar säljas i volym även i Sverige och Europa?...
Och vänta bara på att SpaceX börjar skjuta upp raketer från Essrange!
Och vad menar du att ditt motargument är här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 20:29
agehall skrev: 15 nov 2023 20:25
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 19:37
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det här innan Tesla har börjat sälja den så kallade 25 000 USD-modellen i Sverige och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Sverige och övriga Europa... Hur många anställda kommer de ha när båda de här nya modellerna börjar säljas i volym även i Sverige och Europa?...
Och vänta bara på att SpaceX börjar skjuta upp raketer från Essrange!
Och vad menar du att ditt motargument är här?
Jag försökte illustrera att ditt argument är rätt uselt till att börja med. Det spelar för mig ingen roll många anställda Tesla har. Vill de inte teckna ett frivilligt avtal så ska de inte bli tvingade till det så som förutsättningarna ser ut just nu, dvs i praktiken obefintligt stöd/efterfrågan från personalen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

thebishop skrev: 15 nov 2023 20:09
AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 18:47
Airlift skrev: 15 nov 2023 18:42
AktivEffekt skrev: 15 nov 2023 17:50

Just det, som när Elon Musk kastade ut 80% av folket från Twitter, så mycket "investering" var det med dem.
Han sket dessutom att betala någon ersättning, men det kanske är så ni vill ha det?
https://futurism.com/the-byte/elon-musk ... es-lawsuit
LAS har inget med facket att göra. Så frågan kvarstår, vad ska jag svara på? För du menar väl inte att utan facket så upphör svensk lag?
Facket har kanske bidragit till att vi har just LAS?
Eller inte.

Initiativet till LAS kom först från Liberalerna som tyckte att det var fel att anställda måste arbeta i företag med kollektivavtal för att få anställningsskydd.

Fack och arbetsgivare var emot förslaget eftersom de inte tyckte att politikerna skulle lägga sig i villkoren på arbetsmarknaden.

Vänsterkälla:

https://ka.se/2020/10/08/tio-fragor-och ... ober-2020/

Så har vi alltså anställningstrygghet TROTS att facket motarbetade det - tack vare ett högerparti som värnade om arbetarna.

Bättre kolla upp fakta än att tro på fackets propaganda kanske.
Och varför tror du Folkpartiet föreslog det här i början på 1970-talet?...

Hela det politiska spektrat var 'ganska' mycket mer förskjutet åt vänster i början på 70-talet(!)... Och vems förtjänst tror du det var?...

I valet 1970 fick sossarna 45,34%. Med stöd av Vpk så vann de det valet...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsv ... stresultat
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5531
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

agehall skrev: 15 nov 2023 20:35
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 20:29
agehall skrev: 15 nov 2023 20:25
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 19:37
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det här innan Tesla har börjat sälja den så kallade 25 000 USD-modellen i Sverige och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Sverige och övriga Europa... Hur många anställda kommer de ha när båda de här nya modellerna börjar säljas i volym även i Sverige och Europa?...
Och vänta bara på att SpaceX börjar skjuta upp raketer från Essrange!
Och vad menar du att ditt motargument är här?
Jag försökte illustrera att ditt argument är rätt uselt till att börja med. Det spelar för mig ingen roll många anställda Tesla har. Vill de inte teckna ett frivilligt avtal så ska de inte bli tvingade till det så som förutsättningarna ser ut just nu, dvs i praktiken obefintligt stöd/efterfrågan från personalen.
Därom tvistar de lärde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 15 nov 2023 20:25
Det behöver de inte. Alla parter säger ju att det är frivilligt. Sist jag kollade innebär det motsatsen till tvingande.
Helt rätt. Vad du missar är att det även finns normer som gör att ett samhälle fungerar, alltså oskrivna regler och underförstådda förväntningar på hur individer/företag/arbetstagare bör beté sig. Hela den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på normer. Det är något positivt, eftersom det till skillnad mot lagstiftning har en viss flexibilitet inbyggt.

Tyvärr verkar många i denna tråd, inklusive du själv, hellre önskar att staten går in och detaljreglerar oavsett vad det får för konsekvenser. SD-regeringar kommer införa en sak, vänsterregeringar en annan. Facken kommer fortfarande finnas kvar och kunna beté sig som UAW och WGA gjort i USA den senaste tiden. Det, om något, skulle skapa ett dåligt rykte om Sverige och skrämma bort företag.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar