Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arctic Drifter skrev: 15 nov 2023 23:17
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 22:49
Hur det politiska landskapet har förändrats genom åren var en del av diskussionen. Så alltså inte en "whataboutism".

Sorry.
En del av diskussionen ja, jag tyckte det centrala var hurvida facket motarbetat LAS eller inte. När då diskussionen styrdes över mot politiska landskapet och plastpåseskatten, ja då tycker jag min kommentar är befogad.
Det beror ju helt på ifall det politiska landskapet skilde sig från idag i början av 70-talet eller inte. Och det här kommer nog du och jag få enas om att vara oense om. Andra som läser i tråden kan bilda sig sina egna uppfattningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Earplugged »

Kan Hydro bli skadeståndsskyldiga i ett sådant här läge? Om de tex har ett avtal med Berlinfabriken med stilleståndsklausul där man nu pga blockaden behöver stoppa produktionen och bryter mot ingånget avtal?
Kan svenska facket stoppa produktionen i ett annat land utan att skadeståndskrav/avtalsbrott riktas mot fack eller Hydro i detta fallet?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Fosilfri2035 skrev: 16 nov 2023 08:07
God morgon!
Vaknade upp imorse och har fått bilen eggad.
Riktigt trist. Hoppas du har Sentrymode på. Oavsett så bör det polisanmälas. Tilltag mot privat egendom är inte OK.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 939
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

SwedishAdvocate skrev: 16 nov 2023 08:18
Arctic Drifter skrev: 15 nov 2023 23:17
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2023 22:49
Hur det politiska landskapet har förändrats genom åren var en del av diskussionen. Så alltså inte en "whataboutism".

Sorry.
En del av diskussionen ja, jag tyckte det centrala var hurvida facket motarbetat LAS eller inte. När då diskussionen styrdes över mot politiska landskapet och plastpåseskatten, ja då tycker jag min kommentar är befogad.
Det beror ju helt på ifall det politiska landskapet skilde sig från idag i början av 70-talet eller inte. Och det här kommer nog du och jag få enas om att vara oense om. Andra som läser i tråden kan bilda sig sina egna uppfattningar.
Ska vi ge upp så lätt?

Kan vi inte först enas i att facket motarbetade LAS och att det politiska landskapet har förändrats sedan 70-talet?

Utöver det anser jag att när fokus styrdes över mot det politiska landskapet/plastpåseskatten, att det är "whataboutism" och att det är där vi är oense? :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

agehall skrev: 16 nov 2023 08:30
Fosilfri2035 skrev: 16 nov 2023 08:07
God morgon!
Vaknade upp imorse och har fått bilen eggad.
Riktigt trist. Hoppas du har Sentrymode på. Oavsett så bör det polisanmälas. Tilltag mot privat egendom är inte OK.
Tyvärr tog jag bort sentrymode för hemmet förra veckan. Får bli att aktivera det igen. 😒
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

vigge50 skrev: 15 nov 2023 22:42
Ber om ursäkt om detta redan postats men facket verkar ha hittat en åtgärd som kortsiktigt kanske kan påverka Tesla, de lär dock hitta ett alternativ snart.

Ett företag i Sverige står tydligen för tillverkningen av aluminium profiler som sen används i fabriken i Tyskland har nu tagits ut i sympatistrejk mot Tesla. Tesla kan säkert hitta en annan leverantör på annat ställe i Europa eller göra den själv men hur lång tid det tar och att sen få upp produktionen återstår att se, om vi någonsin får reda på det vill säga.

https://carup.se/if-metalls-nya-drag-ka ... mwJcBf5yf0
Bilarna som byggs i Berlin skiljer sig rimligtvis inte från de som byggs i Shanghai, dvs en tillverkare av samma profil finns redan i Kina.

Vad som kommer hända kortsiktigt är att Tesla börjar flyga in delarna från sin kinesiska leverantör istället. Långsiktigt vill Tesla ha en lokal försörjningskedja, men om det nu stämmer att ingen annan i Europa kan göra delarna så är det Kina som kommer gälla även framöver.

Och svenska företag kan fetglömma att någonsin få fler beställningar från Tesla. Fackets påtryckningar kommer alltså kosta 50 svenska kollektivanslutna arbetare jobbet nu direkt, och okänt många i framtiden.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

PhR34k skrev: 16 nov 2023 06:54
Det enda som kommer verkligen sätta käppar i hjulet är när bankerna ger sig in i leken. Men sen undrar jag även huruvida el och vatten kan påverkas men det tvivlar jag på.
Är det kanske då BTC hittar sitt verkliga use-case? Elon har ju redan provat det konceptet så det vore förmodligen inte svårt alls att införa.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

agehall skrev: 16 nov 2023 08:06
ReNewAble skrev: 16 nov 2023 07:55
Finns ingen anledning att lagstifta om kollektivavtal eller att låta staten blanda sig in i vad som står i dem. Däremot så verkar det finnas behov av en oberoende part som innan en konflikt kan avgöra om det finns grund för den eller ej.

Som det är nu så kan både arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan påstå vad som helst utan något krav på att framlägga några som helst bevis för att de har saklig grund att starta en konflikt som kan ha stor påverkan på företag och samhälle.

Det finns redan idag en funktion med medling mellan parterna - varför inte koppla in denna redan innan stridsåtgärd för att avgöra om sådan ska vara tillåten eller ej? Detta kan då ske utan att någon av parterna behöver offentliggöra känslig information.

Då kan vi säkra att stridsåtgärd sker när det verkligen behövs och fortsätta få allmänt förtroende för den Svenska modellen. Ingen part kan då använda sig av konflikter i rent politiskt intresse.
Hur tänker du dig att medling skulle ske i ett läge när det är ett binärt val? Antingen skriver man på kollektivavtal eller så gör man det inte… Vad skulle medlingen leda till?
Medlingen ska i det stadiet endast vara för att avgöra om det finns grund för, i det här tillfället facket, att kräva kollektivavtal. Om medlarna kommer fram till att villkoren på arbetsplatsen är minst lika bra för arbetstagarna som kollektivavtalet så ska de ha rätten att stoppa konflikten.

Då skyddar man både arbetsgivaren, arbetstagarna och behåller rätten att slåss för bättre villkor där det finns fog för det.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MrRun »

Fosilfri2035 skrev: 16 nov 2023 08:07
God morgon!
Vaknade upp imorse och har fått bilen eggad.

Tillfällighet? Vet inte men vet inte med mig att jag har någon grannfejd. 😅
Paranoid? Var är äggskalet då? Är inte det där bara en fågelskit. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Med risk för att göra väldigt många arga.
Men det känns som att det som många plockar fram som bra med kollektivavtal är:
- Man slipper jobba fulla veckor, arbetstidsförkortning, 4 dagars veckor.
- Man kan få 18 månaders full betalning om man måste sluta på arbetet.
- Man får mer semester.
- Ingen annan kan få högre lön än mig, dvs jag behöver inte anstränga mig.
- Jag behöver inte bry mig om företaget får in pengar eller inte då dom måste betala mig ändå.

Ni kan ju gissa vart jag vill komma med detta.

Känns det som att det är dessa personer en företagare skulle vilja anställa från början???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

ReNewAble skrev: 16 nov 2023 08:43
agehall skrev: 16 nov 2023 08:06
ReNewAble skrev: 16 nov 2023 07:55
Finns ingen anledning att lagstifta om kollektivavtal eller att låta staten blanda sig in i vad som står i dem. Däremot så verkar det finnas behov av en oberoende part som innan en konflikt kan avgöra om det finns grund för den eller ej.

Som det är nu så kan både arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan påstå vad som helst utan något krav på att framlägga några som helst bevis för att de har saklig grund att starta en konflikt som kan ha stor påverkan på företag och samhälle.

Det finns redan idag en funktion med medling mellan parterna - varför inte koppla in denna redan innan stridsåtgärd för att avgöra om sådan ska vara tillåten eller ej? Detta kan då ske utan att någon av parterna behöver offentliggöra känslig information.

Då kan vi säkra att stridsåtgärd sker när det verkligen behövs och fortsätta få allmänt förtroende för den Svenska modellen. Ingen part kan då använda sig av konflikter i rent politiskt intresse.
Hur tänker du dig att medling skulle ske i ett läge när det är ett binärt val? Antingen skriver man på kollektivavtal eller så gör man det inte… Vad skulle medlingen leda till?
Medlingen ska i det stadiet endast vara för att avgöra om det finns grund för, i det här tillfället facket, att kräva kollektivavtal. Om medlarna kommer fram till att villkoren på arbetsplatsen är minst lika bra för arbetstagarna som kollektivavtalet så ska de ha rätten att stoppa konflikten.

Då skyddar man både arbetsgivaren, arbetstagarna och behåller rätten att slåss för bättre villkor där det finns fog för det.
Så företagen skulle då krävas visa upp anställningsavtal för medlarna? Är det då medlarna som ska avgöra om dom är ”lika bra” eller ska man redovisa för facket? Hur ofta ska medlarna göra denna kontroll?
Låter ju som en gigantisk administration att granska tusentals anställningskontrakt.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

steele76 skrev: 16 nov 2023 08:06
Insändare från en av de "stackars" anställda på Tesla i Örebro

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... eKBGyDIN7s
Är det verkligen möjligt för facket att dra in en anställda a-kassa om de inte deltar i strejken?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

vigge50 skrev: 16 nov 2023 09:27
steele76 skrev: 16 nov 2023 08:06
Insändare från en av de "stackars" anställda på Tesla i Örebro

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... eKBGyDIN7s
Är det verkligen möjligt för facket att dra in en anställda a-kassa om de inte deltar i strejken?
Ännu en Metall-medlem som inte vill strejka alltså. Hur var det med att förankra strejkbeslut bland sina medlemmar INNAN det blir konflikt?

"Är vi rädda? Absolut inte för vår arbetsgivare. Är vi rädda för IF Metall? Ja, vi är rädda för facket. Jag har fått hot om uppsägning av A-kassa, de har skrivit att jag är en svikare som inte ställer upp för mina kollegor etcetera."

Känns inte som att facket kan dra in a-kassan:

"A-kassan och facket är självständiga organisationer och fyller olika funktioner, men de kan däremot ha ett nära samarbete. Facket är en organisation som verkar för bra villkor på arbetsmarknaden medan a-kassan är en ekonomisk försäkring mot arbetslöshet. Det kan vara fördelaktigt att vara medlem i både facket och i a-kassan, men det är inget krav."
https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/h ... acket-ihop

Edit: Eller kanske finns det kravet:

"Du kan lämna fackförbundet utan att lämna a-kassan men ibland kan du behöva lämna bägge två, det beror på varför du begär utträde från fackförbundet. Om anledningen är att du byter till ett annat jobb och vill byta fackförbund till ett som passar bättre, kanske du även behöver byta till en ny a-kassa samtidigt.

Om du ska byta a-kassa är det extra viktigt att känna till processen för detta, annars riskerar du att bryta ditt sammanhängande medlemskap. Det betyder att du kan tvingas vara medlem i den nya a-kassan i minst tolv månader, trots att du redan klarat av kvalifikationstiden för en tidigare a-kassa".
https://www.fackligaorganisationer.se/ga-ur-facket
Senast redigerad av Andersen, redigerad totalt 2 gång.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Love_O
Inlägg: 209
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

vigge50 skrev: 16 nov 2023 09:27
steele76 skrev: 16 nov 2023 08:06
Insändare från en av de "stackars" anställda på Tesla i Örebro

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... eKBGyDIN7s
Är det verkligen möjligt för facket att dra in en anställda a-kassa om de inte deltar i strejken?
Ja facken har sina egna A-kassor.
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aang »

Det här är enkelt egentligen

1 Facket vill gärna ha makt över arbetsplatserna
vilket leder till
2 Kollektivavtal
vilket leder till
3 lokala klubbar
vilket leder till
4 anställda måste in i facket annars står de i skuggan
vilket leder till
5 mer avgift in i facket
vilket leder till
6 mer pengar in till sossarna

Frågor på varför sossar gillar ”svenska modellen”?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

Aang skrev: 16 nov 2023 09:34
Det här är enkelt egentligen
Nej det är inte enkelt. Man kan ha den modell vi har, eller så kan man ha tightare lagstiftning.
Tesla (och säkert många andra arbetsgivare) vill helst välja "ingenting".

Jag är verkligen ingen fackvurmare, men personligen tycker jag att det nuvarande systemet funkar ok och ger en vettig balans utan konflikter och strejker som i många andra länder.

Jag tror inte att någonting blir bättre av att politiker ska detaljstyra.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
BTC
elbilist
Inlägg: 63
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BTC »

steele76 skrev: 16 nov 2023 08:06
Insändare från en av de "stackars" anställda på Tesla i Örebro

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... eKBGyDIN7s
Grejen är att det inte handlar om de nuvarande anställdas arbetsvillkor i första hand. Här borde IF Metall idka självkritik då de misslyckats med att få ut, vad som åtminstone borde vara, huvudbudskapet: Allt handlar om den svenska modellen.

Känns som det gått viss rundgång i diskussionen men det skadar besvisligen inte att kortfattat dra det ett varv till. Den så kallade svenska modellen stöds (i huvudsak) av både arbetsgivare och fackliga organisationer. Konsensus tycks vara att detta gynnat Sverige historiskt sett. Det går för all del att ha invändningar mot modellen, men faktum kvarstår att det är såhär spelfältet och vår regelbok sett ut i modern tid.

Om ett multinationellt storföretag av Teslas dignitet ger sig in i matchen med uttalad vägran kring att följa spelreglerna kommer det naturligtvis få konsekvenser. IF Metall har egentligen inget annat val än strejk då det i förlängningen handlar om ett försvar av vårt system.

Det är också därför det i detta sammanhang är sekundärt vad de anställa själva tycker.

Observera att jag själv inte lägger någon direkt värdering i allt detta. Mitt syfte är inte heller att försvara IF Metall. Däremot tycker jag det påfallande ofta fortfarande saknas förståelse för vad konflikten egentligen handlar om, vilket alltså inte är nuvarande faktiska arbetsvillkor hos Tesla.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

BTC skrev: 16 nov 2023 09:42
steele76 skrev: 16 nov 2023 08:06
Insändare från en av de "stackars" anställda på Tesla i Örebro

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... eKBGyDIN7s
Grejen är att det inte handlar om de nuvarande anställdas arbetsvillkor i första hand. Här borde IF Metall idka självkritik då de misslyckats med att få ut, vad som åtminstone borde vara, huvudbudskapet: Allt handlar om den svenska modellen.

Känns som det gått viss rundgång i diskussionen men det skadar besvisligen inte att kortfattat dra det ett varv till. Den så kallade svenska modellen stöds (i huvudsak) av både arbetsgivare och fackliga organisationer. Konsensus tycks vara att detta gynnat Sverige historiskt sett. Det går för all del att ha invändningar mot modellen, men faktum kvarstår att det är såhär spelfältet och vår regelbok sett ut i modern tid.

Om ett multinationellt storföretag av Teslas dignitet ger sig in i matchen med uttalad vägran kring att följa spelreglerna kommer det naturligtvis få konsekvenser. IF Metall har egentligen inget annat val än strejk då det i förlängningen handlar om ett försvar av vårt system.

Det är också därför det i detta sammanhang är sekundärt vad de anställa själva tycker.

Observera att jag själv inte lägger någon direkt värdering i allt detta. Mitt syfte är inte heller att försvara IF Metall. Däremot tycker jag det påfallande ofta fortfarande saknas förståelse för vad konflikten egentligen handlar om, vilket alltså inte är nuvarande faktiska arbetsvillkor hos Tesla.
Sånt som jag förstår det, så ska den "svenska modellen" tolkas som avtalsfrihet under tvång om man ser från t.ex. Tesla's sida... Regelboken är inte tvång på kollektivavtal, men kutym är, att man tecknar kollektivavtal. Facket kan ta ut Tesla i strejk, vilket även jag tror alla är overens om. Men att ta ägare av Tesla bilar som gisslan blir ju bara löjligt, meningen med strejk är att drabba företaget.

Det intressante här är ju, att nu kommer ett bolag, Tesla, och ställar sig frågande till kollektivavtal då man anser, att med avtalsfrihet menas även möjligheten att säga nej!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

BTC skrev: 16 nov 2023 09:42
Grejen är att det inte handlar om de nuvarande anställdas arbetsvillkor i första hand. Här borde IF Metall idka självkritik då de misslyckats med att få ut, vad som åtminstone borde vara, huvudbudskapet: Allt handlar om den svenska modellen.
Då var vi här igen...

IF Metall skriver själva i https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... -sidor.pdf att det är en "frivillig övernskommelse mellan ditt företag och IF Metall".

Om den svenska modellen kräver ett kollektivavtal är det inte frivilligt. Det kan inte vara både tvång att teckna ett avtal samtidigt som det är frivilligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aang »

spacecoin skrev: 16 nov 2023 09:41
Aang skrev: 16 nov 2023 09:34
Det här är enkelt egentligen
Nej det är inte enkelt. Man kan ha den modell vi har, eller så kan man ha tightare lagstiftning.
Tesla (och säkert många andra arbetsgivare) vill helst välja "ingenting".

Jag är verkligen ingen fackvurmare, men personligen tycker jag att det nuvarande systemet funkar ok och ger en vettig balans utan konflikter och strejker som i många andra länder.

Jag tror inte att någonting blir bättre av att politiker ska detaljstyra.
Jag håller med om att alternativet ”politiker styr” inte är tilltalande.

Men det som skulle vara styrkan med svenska modellen, att man kan komma överens mellan parterna, förhandla, lever facket upp till det?

Att tvinga företag på fackets pensionslösningar t.ex?

Om man vill vara relevant då ska visa en viss vilja att anpassa sig.

Annars förstår jag inte poängen, som arbetsgivare, att ge anställda sämre upplägg bara för att ”modellen ser ut så”.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av eloon »

agehall skrev: 16 nov 2023 09:56
BTC skrev: 16 nov 2023 09:42
Grejen är att det inte handlar om de nuvarande anställdas arbetsvillkor i första hand. Här borde IF Metall idka självkritik då de misslyckats med att få ut, vad som åtminstone borde vara, huvudbudskapet: Allt handlar om den svenska modellen.
Då var vi här igen...

IF Metall skriver själva i https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... -sidor.pdf att det är en "frivillig övernskommelse mellan ditt företag och IF Metall".

Om den svenska modellen kräver ett kollektivavtal är det inte frivilligt. Det kan inte vara både tvång att teckna ett avtal samtidigt som det är frivilligt.
Narrative violation. Freedom is Slavery. War is Peace. Ignorance is Strength.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larjon »

MrRun skrev: 16 nov 2023 09:07
Fosilfri2035 skrev: 16 nov 2023 08:07
God morgon!
Vaknade upp imorse och har fått bilen eggad.

Tillfällighet? Vet inte men vet inte med mig att jag har någon grannfejd. 😅
Paranoid? Var är äggskalet då? Är inte det där bara en fågelskit. :)
Du missförstår, finns inget ägg. Han blev eggad! ;)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

MrRun skrev: 16 nov 2023 09:07
Fosilfri2035 skrev: 16 nov 2023 08:07
God morgon!
Vaknade upp imorse och har fått bilen eggad.

Tillfällighet? Vet inte men vet inte med mig att jag har någon grannfejd. 😅
Paranoid? Var är äggskalet då? Är inte det där bara en fågelskit. :)
Haha, jag ställde samma fråga till frun som kör bilen.
Eloge för detaljsinnet! 😉

Hon sa att hon hade plockat bort äggskalen och slängt dom.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Apropå Hydro Extrusions, som tidigare hette Sapa, så är de ett globalt företag som varit leverantör åt Tesla under lång tid, med början i Nordamerika. Här är en artikel från 2016:

"Tesla’s Model S is arguably the most revolutionary car to come out in a generation, and one company you’ve never heard of played a huge role in getting it from the drawing board to driveways.

This luxury four-door features an advanced all-electric drivetrain, cutting-edge computer technology as well as a lightweight aluminum body. And that alloy structure is the unqualified heart of this machine, providing a rigid, five-star-safe foundation that everything else is built on.

But what most people don’t know is that a whopping 60 percent of both the Tesla Model S sedan and Model X crossover extrusions are made by a company called Sapa. Headquartered in Oslo, Norway, this multinational operation is the largest aluminum extrusion company in the world.

On the home front, Sapa has some 23 facilities in North America, around 7,000 employees, and they just opened a brand-new research and development facility in Troy, Michigan, a suburb of Detroit."
https://www.autoguide.com/auto-news/201 ... del-s.html

VD för det svenska bolaget kommenterar varslet här:
https://sverigesradio.se/artikel/if-met ... ndaforetag

" Det är såklart blandade känslor, vi har fantastiska medarbetare som gör jättefina produkter, men det är klart, vi förstår att det är spelregler som gäller och vi har ju våra avtal och får på nåt sätt förhålla oss till det här och hitta lösningarna framåt då.

Vi jobbar intensivt med att se vad konsekvenserna kan bli både för oss men även för vår kund då förstås. Det är ju komponenter man använder för att bygga en bil, och om vi inte kan producera i den takt vi behöver, så kan vi inte riktigt leverera i den takt som kunden behöver. Och det är klart, då blir det problem".
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

Fredrik j skrev: 16 nov 2023 09:15
ReNewAble skrev: 16 nov 2023 08:43
agehall skrev: 16 nov 2023 08:06
ReNewAble skrev: 16 nov 2023 07:55
Finns ingen anledning att lagstifta om kollektivavtal eller att låta staten blanda sig in i vad som står i dem. Däremot så verkar det finnas behov av en oberoende part som innan en konflikt kan avgöra om det finns grund för den eller ej.

Som det är nu så kan både arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan påstå vad som helst utan något krav på att framlägga några som helst bevis för att de har saklig grund att starta en konflikt som kan ha stor påverkan på företag och samhälle.

Det finns redan idag en funktion med medling mellan parterna - varför inte koppla in denna redan innan stridsåtgärd för att avgöra om sådan ska vara tillåten eller ej? Detta kan då ske utan att någon av parterna behöver offentliggöra känslig information.

Då kan vi säkra att stridsåtgärd sker när det verkligen behövs och fortsätta få allmänt förtroende för den Svenska modellen. Ingen part kan då använda sig av konflikter i rent politiskt intresse.
Hur tänker du dig att medling skulle ske i ett läge när det är ett binärt val? Antingen skriver man på kollektivavtal eller så gör man det inte… Vad skulle medlingen leda till?
Medlingen ska i det stadiet endast vara för att avgöra om det finns grund för, i det här tillfället facket, att kräva kollektivavtal. Om medlarna kommer fram till att villkoren på arbetsplatsen är minst lika bra för arbetstagarna som kollektivavtalet så ska de ha rätten att stoppa konflikten.

Då skyddar man både arbetsgivaren, arbetstagarna och behåller rätten att slåss för bättre villkor där det finns fog för det.
Så företagen skulle då krävas visa upp anställningsavtal för medlarna? Är det då medlarna som ska avgöra om dom är ”lika bra” eller ska man redovisa för facket? Hur ofta ska medlarna göra denna kontroll?
Låter ju som en gigantisk administration att granska tusentals anställningskontrakt.
De flesta företag har ett eget standardavtal som gäller för en viss kategori anställda så det är knappast 1000-tals avtal som ska kontrolleras. Det finns inte en HR-avdelning i världen som vill hålla reda på hundratals helt individuella avtal…

Kontroll sker i samband med flaggad konflikt. Inte annars så klart. Och ja - medlarna får avgöra om det är så dåliga villkor att det finns grund att kräva kollektivavtal och starta konflikt om företaget inte går med på det.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar