Hej.Lassewoien skrev: ↑16 nov 2023 07:20Nog samma som jag själv tror, och som de verkar hålla på med.Dinsdale skrev: ↑16 nov 2023 06:43Spekulation:
Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.
Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.
Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.
Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Transporter av delar är inga problem. Det finns Ups, DHL, TNT etc
Tror inte citymail och postnord skickar annat än räkningar.
Postnord skickar även registreringsskyltarna till nya bilarna, vilket kan bli problem när/om Postnord slutar leverera brev och paket.
Ang. fakturorna får Tesla de flesta via sin egna portal på nätet som dem tvingar in alla leverantörer i där man får registrera alla fakturor man skickar till dem. (Har gjort det själv då jag/vi varit leverantör åt Tesla i ett antal år).
Är bara räkningar från myndigheter och större bolag m.m. som dem förmodligen inte lyckas få in i deras sätt att vilja få fakturorna då det krävs PO- nummer m.m.
Och att få t.ex. Transportstyrelsen att kontakt Tesla får att få ett PO-nummer för att skicka en vägtullsavgift på 22:- blir nog svårt.
Vilket resulterat i att Tesla har en liten "tråkig" historik om man tar en upplysning på dem.
Sist vi gjorde det så hade dem 333 "Allmänna mål" 115 "Enskilda mål" och 26 "Ansökningar", totalt 11 fulla A4 sidor hos Kronofogden.
Så om dem får post eller inte tror jag dem skiter i, och skyller på strejken när Kronofogden kommer och knackar på.
Blir spännande att se hur det slutar.