Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Kaparn
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 nov 2023 13:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kaparn »

Lassewoien skrev: 16 nov 2023 07:20
Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Nog samma som jag själv tror, och som de verkar hålla på med.
Transporter av delar är inga problem. Det finns Ups, DHL, TNT etc
Tror inte citymail och postnord skickar annat än räkningar.
Hej.

Postnord skickar även registreringsskyltarna till nya bilarna, vilket kan bli problem när/om Postnord slutar leverera brev och paket.

Ang. fakturorna får Tesla de flesta via sin egna portal på nätet som dem tvingar in alla leverantörer i där man får registrera alla fakturor man skickar till dem. (Har gjort det själv då jag/vi varit leverantör åt Tesla i ett antal år).
Är bara räkningar från myndigheter och större bolag m.m. som dem förmodligen inte lyckas få in i deras sätt att vilja få fakturorna då det krävs PO- nummer m.m.
Och att få t.ex. Transportstyrelsen att kontakt Tesla får att få ett PO-nummer för att skicka en vägtullsavgift på 22:- blir nog svårt. ;)
Vilket resulterat i att Tesla har en liten "tråkig" historik om man tar en upplysning på dem.
Sist vi gjorde det så hade dem 333 "Allmänna mål" 115 "Enskilda mål" och 26 "Ansökningar", totalt 11 fulla A4 sidor hos Kronofogden.
Så om dem får post eller inte tror jag dem skiter i, och skyller på strejken när Kronofogden kommer och knackar på. :D

Blir spännande att se hur det slutar.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Ptesla »

Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:41
P_EL skrev: 16 nov 2023 13:18
G-Johansson skrev: 16 nov 2023 12:33
https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... e-jag-haft

Vet inte om någon länkat den förut. Tyckte den va intressant
Precis samma bild gav service rangern som kom och bytte mitt handtag igår. "Bättre än förra jobbet och trivs kanonbra. Vi jobbar på. Enda problemet just nu är facket som förstår vår arbetsmiljö".
Helt sjukt när merparten helt klart är totalt ointresserade av att ansluta.. Frågan är om ens en enda person stannar hemma och strejkar ?
Varför är det ingen media som gräver i detta och rapporterar? T.ex SVT.

Om det är så att ingen eller extremt få servicetekniker på Tesla faktisk strejkar vore det väl EXTREMT intressant för allmänheten att veta? Vi vet via rapporter från både Stockholm och Örebro att INGEN medarbetare på dessa servicecenter strejkar, men detta är inget som verkar tas upp i några av de artiklar om denna så kallade ”strejken” som jag läser i media. Varför? Varför är det så tyst om att ingen, eller mest troligt väldigt få servicetekniker på Tesla verkar delaktiga i denna strejk? Varför alla dessa sympatiåtgärder om inte en majoritet av de anställda på Tesla ens vill strejka? Det luktar väldigt ruttet kring hur detta rapporteras om i media.
Senast redigerad av Ptesla, redigerad totalt 1 gånger.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Kaparn skrev: 16 nov 2023 14:02
Lassewoien skrev: 16 nov 2023 07:20
Dinsdale skrev: 16 nov 2023 06:43
Spekulation:

Tesla stannar kvar i Sverige men upp alla kontrakt med svenska underleverantörer för att vara säkra på att i framtiden inte drabbas av blockad eller strejk man inte har förmåga att runda.
Biltransporter sker med hjälp av utländska lastbilschaufförer, som mycket väl kan lastas ombord på färjor om det är lastbilschaffisen själv som kör lastbilen av färjan. Eventuella svenska arbetstillfällen som lastbilschaufförer går förlorade. Kanske blir färre bilar man får ombord per avgång jämfört med att proppa båten full med bilar utan att också behöva ha lastbilen med.

Men bilarna som säljs här måste fortfarande ha service och reparation, varför antalet anställda som jobbar med det förblir ungefär samma på totalen. Skillnaden blir att de blir direktanställda av Tesla, med eventuellt sämre anställningsvillkor om man ska tro facket.

Frakt av reservdelar kan de säkert enkelt lösa genom att bara lägga delarna i bagageutrymmet på de nya bilarna, man lär behöva ha viss lagerhållning man inte behöver idag.

Att få allt det där på plats tar några månader i anspråk, under den tiden kommer det ta lite längre tid för Teslaägare att få service. De extra kostnaderna under den tiden får man som bilägare stå för själv eftersom lockout/blockad/strejk inte ersätts av försäkringsbolaget.
Nog samma som jag själv tror, och som de verkar hålla på med.
Transporter av delar är inga problem. Det finns Ups, DHL, TNT etc
Tror inte citymail och postnord skickar annat än räkningar.
Hej.

Postnord skickar även registreringsskyltarna till nya bilarna, vilket kan bli problem när/om Postnord slutar leverera brev och paket.

Ang. fakturorna får Tesla de flesta via sin egna portal på nätet som dem tvingar in alla leverantörer i där man får registrera alla fakturor man skickar till dem. (Har gjort det själv då jag/vi varit leverantör åt Tesla i ett antal år).
Är bara räkningar från myndigheter och större bolag m.m. som dem förmodligen inte lyckas få in i deras sätt att vilja få fakturorna då det krävs PO- nummer m.m.
Och att få t.ex. Transportstyrelsen att kontakt Tesla får att få ett PO-nummer för att skicka en vägtullsavgift på 22:- blir nog svårt. ;)
Vilket resulterat i att Tesla har en liten "tråkig" historik om man tar en upplysning på dem.
Sist vi gjorde det så hade dem 333 "Allmänna mål" 115 "Enskilda mål" och 26 "Ansökningar", totalt 11 fulla A4 sidor hos Kronofogden.
Så om dem får post eller inte tror jag dem skiter i, och skyller på strejken när Kronofogden kommer och knackar på. :D

Blir spännande att se hur det slutar.
Antar att Tesla använder sig av www.minmyndighetspost.se
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Ptesla skrev: 16 nov 2023 14:08
Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:41
P_EL skrev: 16 nov 2023 13:18
G-Johansson skrev: 16 nov 2023 12:33
https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... e-jag-haft

Vet inte om någon länkat den förut. Tyckte den va intressant
Precis samma bild gav service rangern som kom och bytte mitt handtag igår. "Bättre än förra jobbet och trivs kanonbra. Vi jobbar på. Enda problemet just nu är facket som förstår vår arbetsmiljö".
Helt sjukt när merparten helt klart är totalt ointresserade av att ansluta.. Frågan är om ens en enda person stannar hemma och strejkar ?
Varför är det ingen media som gräver i detta och rapporterar? T.ex SVT.

Om det är så att ingen eller extremt få servicetekniker på Tesla faktisk strejkar vore det väl EXTREMT intressant för allmänheten att veta? Vi vet via rapporter från både Stockholm och Örebro att INGEN medarbetare på dessa servicecenter strejkar, men detta är inget som verkar tas upp i några av de artiklar om denna så kallade ”strejken” som jag läser i media. Varför? Varför är det så tyst om att ingen, eller mest troligt väldigt få servicetekniker på Tesla verkar delaktiga i denna strejk? Varför alla dessa sympatiåtgärder om inte en majoritet av de anställda på Tesla inte ens vill strejka? Det luktar väldigt ruttet kring hur detta rapporteras om i media.
Det är även business as usual i Malmö enligt delivery tjejen som jag fick min bil av förra veckan. 0 personer strejkar på Tesla i Malmö, och planerar köra på! Nya bilar lastas av vid utlämningsstället kontinuerligt. Där var fullt när jag var där. En kollega körde förbi häromdagen och det var samma status då.
Mycket av medierna är ju på fackens/sosse sidan uppenbarligen så de lär aldrig ge rätt vinkling på det hela.

När man ser vänsterextrema siter som EXPO spotta ut grejer, som sido tråden i detta forum, blir man bara trött. SVT mfl anväder sig av just EXPO när det ska smutskastas och vinklas..
Säkert bara en tidsfråga innan enskilda personer(ej Elon) inom Tesla Sverige granskas på liknande sätt.

Nä fyfan säger jag.

PS. MEGA rep till snubben som bjussade Tesla folket på munkar/bullar häomdagen i ren uppskattning! Kunde inte hylla honom när ha postade bilden pga bannlysning här på forumet(tydligen blev jag för personligt påhoppande..).
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Fiskk skrev: 16 nov 2023 14:20
PS. MEGA rep till snubben som bjussade Tesla folket på munkar/bullar häomdagen i ren uppskattning! Kunde inte hylla honom när ha postade bilden pga bannlysning här på forumet(tydligen blev jag för personligt påhoppande..).
Var det jag det? Var schysst mot mig så är jag schysst tillbaka. Var oschysst, så blir det motsatsen. :)

Det gäller även facken. Dra in mig som Teslaägare i ert bråk, så kommer jag göra allt för att effekterna av er strejk ska bli så små som möjligt. Ni började, inte jag.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

ReNewAble skrev: 16 nov 2023 12:14
Fredrik j skrev: 16 nov 2023 11:41
ReNewAble skrev: 16 nov 2023 10:51
Fredrik j skrev: 16 nov 2023 09:15
ReNewAble skrev: 16 nov 2023 08:43


Medlingen ska i det stadiet endast vara för att avgöra om det finns grund för, i det här tillfället facket, att kräva kollektivavtal. Om medlarna kommer fram till att villkoren på arbetsplatsen är minst lika bra för arbetstagarna som kollektivavtalet så ska de ha rätten att stoppa konflikten.

Då skyddar man både arbetsgivaren, arbetstagarna och behåller rätten att slåss för bättre villkor där det finns fog för det.
Så företagen skulle då krävas visa upp anställningsavtal för medlarna? Är det då medlarna som ska avgöra om dom är ”lika bra” eller ska man redovisa för facket? Hur ofta ska medlarna göra denna kontroll?
Låter ju som en gigantisk administration att granska tusentals anställningskontrakt.
De flesta företag har ett eget standardavtal som gäller för en viss kategori anställda så det är knappast 1000-tals avtal som ska kontrolleras. Det finns inte en HR-avdelning i världen som vill hålla reda på hundratals helt individuella avtal…

Kontroll sker i samband med flaggad konflikt. Inte annars så klart. Och ja - medlarna får avgöra om det är så dåliga villkor att det finns grund att kräva kollektivavtal och starta konflikt om företaget inte går med på det.
Vem utser medlarna? Medlingsinstitutet (som idag medlar mellan parterna) bedömer ju buden i relation till konjunkturen vilket ju är något helt annat.
Ska det räcka med att någon anställd tror att han har andra villkor än kollegorna för att granskningen ska dra igång?
Det går nog att hitta en oberoende part som kan lösa det. Jag är ute efter principen att istället för att alla spekulerar och att det blir politisk pajkastning åt olika håll så gör någon en riktig, saklig bedömning om en arbetsplats verkligen har dåliga villkor.

En enskild anställd kan normalt inte själv dra igång en konflikt. De får gå till sitt fackförbund och be dem om kollektivavtal på arbetsplatsen. Fackförbundet väljer sen om de vill driva frågan.
Vilket dom skulle göra fem dagar i veckan om dom fick en rapport från någon anställd som känner sig missförstådd. Med tanke på hur det beskrivs att den som är snabb, hungrig och lojal kan förhandla till sig stora fördelar i sina avtal kan man ju tänka sig att det smyger runt en del som inte når ända fram. Skulle medlarna då undersöka om skillnaderna i ersättning är skäliga? Skulle tesla verkligen delta i en sån utredning?
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av eloon »

Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:30
Lassewoien skrev: 16 nov 2023 11:12
Tänker lite på dessa ”sympatiåtgärder” som är rent ut sagt larviga.. undrar vilken verklighet de lever i..
Jag tänker på musikgrejen..

Vad är nästa steg?

Att Aftonbladet går ut med att man inte får läsa Aftonblaskan i en Tesla?
Eller GB förbjuder sina glassar i Teslor?

Herregud vilket schimpansland..
Kan bara hålla med!
Vänstern behöver cancel culture då deras position och ideologi tåler inte debatt. Ända sätt ätt lyckas är att tysta och cancella all motstånd.
Ignorance is Strength!
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

eloon skrev: 16 nov 2023 14:46
Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:30
Lassewoien skrev: 16 nov 2023 11:12
Tänker lite på dessa ”sympatiåtgärder” som är rent ut sagt larviga.. undrar vilken verklighet de lever i..
Jag tänker på musikgrejen..

Vad är nästa steg?

Att Aftonbladet går ut med att man inte får läsa Aftonblaskan i en Tesla?
Eller GB förbjuder sina glassar i Teslor?

Herregud vilket schimpansland..
Kan bara hålla med!
Vänstern behöver cancel culture då deras position och ideologi tåler inte debatt. Ända sätt ätt lyckas är att tysta och cancella all motstånd.
Ignorance is Strength!
Min soon to be exfru säger att vänstern flyttat från Twitter till nåt som hette bluesky och att det kräver en invite. Antar att namnet alluderar på att de slipper mörka högermoln på sin himmel. :)
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Andersen skrev: 16 nov 2023 14:32
Fiskk skrev: 16 nov 2023 14:20
PS. MEGA rep till snubben som bjussade Tesla folket på munkar/bullar häomdagen i ren uppskattning! Kunde inte hylla honom när ha postade bilden pga bannlysning här på forumet(tydligen blev jag för personligt påhoppande..).
Var det jag det? Var schysst mot mig så är jag schysst tillbaka. Var oschysst, så blir det motsatsen. :)

Det gäller även facken. Dra in mig som Teslaägare i ert bråk, så kommer jag göra allt för att effekterna av er strejk ska bli så små som möjligt. Ni började, inte jag.
Jap! Grymt!
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

Ptesla skrev: 16 nov 2023 14:08
Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:41
P_EL skrev: 16 nov 2023 13:18
G-Johansson skrev: 16 nov 2023 12:33
https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... e-jag-haft

Vet inte om någon länkat den förut. Tyckte den va intressant
Precis samma bild gav service rangern som kom och bytte mitt handtag igår. "Bättre än förra jobbet och trivs kanonbra. Vi jobbar på. Enda problemet just nu är facket som förstår vår arbetsmiljö".
Helt sjukt när merparten helt klart är totalt ointresserade av att ansluta.. Frågan är om ens en enda person stannar hemma och strejkar ?
Varför är det ingen media som gräver i detta och rapporterar? T.ex SVT.

Om det är så att ingen eller extremt få servicetekniker på Tesla faktisk strejkar vore det väl EXTREMT intressant för allmänheten att veta? Vi vet via rapporter från både Stockholm och Örebro att INGEN medarbetare på dessa servicecenter strejkar, men detta är inget som verkar tas upp i några av de artiklar om denna så kallade ”strejken” som jag läser i media. Varför? Varför är det så tyst om att ingen, eller mest troligt väldigt få servicetekniker på Tesla verkar delaktiga i denna strejk? Varför alla dessa sympatiåtgärder om inte en majoritet av de anställda på Tesla inte ens vill strejka? Det luktar väldigt ruttet kring hur detta rapporteras om i media.
Tyvärr tror jag att vänstern är extremt överrepresenterad på SVT så mycket slinker nog undan.
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Azap »

Måste börja med att säga att detta inte är min åsikt. Eller ens en åsikt. Det är bara ett konstaterade av hur Tesla som företag fungerar.

-Tesla hade tidigt bekymmer med att inte få leveranser från vissa underleverantörer (enligt ryktet för att de stora drakarna GM, Ford mf.a hotade UL med att dom inte handlar om UL säljer till Tesla)

Tesla löste detta genom att bli mycket mer självförsörjande, och tillverkar mer komponenter än de flesta andra själva.

-Tesla såg också tidigt ett bekymmer med att inte komma in återförsäljarnätverken.

Tesla löste det genom att sälja allt direkt utan återförsäljare.

-Tesla såg att ett supercharger nätverk krävdes för att få folk att handla. Ingen 3:dje part vågade bygga ett.

Tesla löste det genom att bygga det själva.

-Tesla såg att försäkringspremierna blev orättvist/orimligt höga för deras bilar.

Tesla löste det genom att starta ett eget försäkringsbolag. (okej det finns inte över hela världen än, men det kommer)

Finns fler saker man kan nämna. Men min poäng är -Don’t bet against Elon.
Tesla kommer lösa denna konflikt. Men det kommer inte sluta med att TM Sweden AB skriver på ett kollektivavtal. Och ju hårdare man pressar Tesla att göra det, ju mer kraft kommer det läggas på att hitta en annan lösning.

Hela Teslas existens bygger på att inte göra som alla andra, för då får man inte ett annat resultat än dom andra. Tesla vill ha ett annat resultat.

Och nu kommer en åsikt. Jag tycker att Tesla har lyckats ”skaka om” en 100 år gammal industri. Och det är en vinst i min bok.

Sen kan jag tycka att hela debaclet med att inte skriva kollektivavtal blir rätt onödigt. Men samtidigt är det helt i ”karaktär” för Tesla.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tymrev »


Hej.

Postnord skickar även registreringsskyltarna till nya bilarna, vilket kan bli problem när/om Postnord slutar leverera brev och paket.

Ang. fakturorna får Tesla de flesta via sin egna portal på nätet som dem tvingar in alla leverantörer i där man får registrera alla fakturor man skickar till dem. (Har gjort det själv då jag/vi varit leverantör åt Tesla i ett antal år).
Är bara räkningar från myndigheter och större bolag m.m. som dem förmodligen inte lyckas få in i deras sätt att vilja få fakturorna då det krävs PO- nummer m.m.
Och att få t.ex. Transportstyrelsen att kontakt Tesla får att få ett PO-nummer för att skicka en vägtullsavgift på 22:- blir nog svårt. ;)
Vilket resulterat i att Tesla har en liten "tråkig" historik om man tar en upplysning på dem.
Sist vi gjorde det så hade dem 333 "Allmänna mål" 115 "Enskilda mål" och 26 "Ansökningar", totalt 11 fulla A4 sidor hos Kronofogden.
Så om dem får post eller inte tror jag dem skiter i, och skyller på strejken när Kronofogden kommer och knackar på. :D

Blir spännande att se hur det slutar.
Tror inte Postnord får hålla skyltarna gisslan utan antar att Tesla får hämta dessa själva på terminalen. Blockaden går ut på att brevbärarna/lastbilschaufförerna inte delar ut paket till Tesla. Tror inte Postnord kan hindra att Tesla åker och hämtar paketen på terminalen.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andreasson »

Fiskk skrev: 16 nov 2023 14:20
Ptesla skrev: 16 nov 2023 14:08
Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:41
P_EL skrev: 16 nov 2023 13:18
G-Johansson skrev: 16 nov 2023 12:33
https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-d ... e-jag-haft

Vet inte om någon länkat den förut. Tyckte den va intressant
Precis samma bild gav service rangern som kom och bytte mitt handtag igår. "Bättre än förra jobbet och trivs kanonbra. Vi jobbar på. Enda problemet just nu är facket som förstår vår arbetsmiljö".
Helt sjukt när merparten helt klart är totalt ointresserade av att ansluta.. Frågan är om ens en enda person stannar hemma och strejkar ?
Varför är det ingen media som gräver i detta och rapporterar? T.ex SVT.

Om det är så att ingen eller extremt få servicetekniker på Tesla faktisk strejkar vore det väl EXTREMT intressant för allmänheten att veta? Vi vet via rapporter från både Stockholm och Örebro att INGEN medarbetare på dessa servicecenter strejkar, men detta är inget som verkar tas upp i några av de artiklar om denna så kallade ”strejken” som jag läser i media. Varför? Varför är det så tyst om att ingen, eller mest troligt väldigt få servicetekniker på Tesla verkar delaktiga i denna strejk? Varför alla dessa sympatiåtgärder om inte en majoritet av de anställda på Tesla inte ens vill strejka? Det luktar väldigt ruttet kring hur detta rapporteras om i media.
Det är även business as usual i Malmö enligt delivery tjejen som jag fick min bil av förra veckan. 0 personer strejkar på Tesla i Malmö, och planerar köra på! Nya bilar lastas av vid utlämningsstället kontinuerligt. Där var fullt när jag var där. En kollega körde förbi häromdagen och det var samma status då.
Mycket av medierna är ju på fackens/sosse sidan uppenbarligen så de lär aldrig ge rätt vinkling på det hela.

När man ser vänsterextrema siter som EXPO spotta ut grejer, som sido tråden i detta forum, blir man bara trött. SVT mfl anväder sig av just EXPO när det ska smutskastas och vinklas..
Säkert bara en tidsfråga innan enskilda personer(ej Elon) inom Tesla Sverige granskas på liknande sätt.

Nä fyfan säger jag.

PS. MEGA rep till snubben som bjussade Tesla folket på munkar/bullar häomdagen i ren uppskattning! Kunde inte hylla honom när ha postade bilden pga bannlysning här på forumet(tydligen blev jag för personligt påhoppande..).
0 personer som strejkar i Malmö... Det skulle faktiskt vara väldigt intressant hur många det verkligen är som gör det. Undrar om vi gemensamt kan luska reda på det när vi besöker anläggningarna. Det vore ju väldigt bra om den siffran kommer ut i media. Samtidigt förstår jag att inte Tesla själva vill droppa den informationen, utan det får vi nog göra själva...!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Azap skrev: 16 nov 2023 15:12
Måste börja med att säga att detta inte är min åsikt. Eller ens en åsikt. Det är bara ett konstaterade av hur Tesla som företag fungerar.

-Tesla hade tidigt bekymmer med att inte få leveranser från vissa underleverantörer (enligt ryktet för att de stora drakarna GM, Ford mf.a hotade UL med att dom inte handlar om UL säljer till Tesla)

Tesla löste detta genom att bli mycket mer självförsörjande, och tillverkar mer komponenter än de flesta andra själva.

-Tesla såg också tidigt ett bekymmer med att inte komma in återförsäljarnätverken.

Tesla löste det genom att sälja allt direkt utan återförsäljare.

-Tesla såg att ett supercharger nätverk krävdes för att få folk att handla. Ingen 3:dje part vågade bygga ett.

Tesla löste det genom att bygga det själva.

-Tesla såg att försäkringspremierna blev orättvist/orimligt höga för deras bilar.

Tesla löste det genom att starta ett eget försäkringsbolag. (okej det finns inte över hela världen än, men det kommer)

Finns fler saker man kan nämna. Men min poäng är -Don’t bet against Elon.
Tesla kommer lösa denna konflikt. Men det kommer inte sluta med att TM Sweden AB skriver på ett kollektivavtal. Och ju hårdare man pressar Tesla att göra det, ju mer kraft kommer det läggas på att hitta en annan lösning.

Hela Teslas existens bygger på att inte göra som alla andra, för då får man inte ett annat resultat än dom andra. Tesla vill ha ett annat resultat.

Och nu kommer en åsikt. Jag tycker att Tesla har lyckats ”skaka om” en 100 år gammal industri. Och det är en vinst i min bok.

Sen kan jag tycka att hela debaclet med att inte skriva kollektivavtal blir rätt onödigt. Men samtidigt är det helt i ”karaktär” för Tesla.
Håller med. Man kan fråga sin om IF Metall hade koll på hur Tesla tidigare löst svårigheter. Det blir inte lätt för facken att få sin vilja igenom med de metoder de nu använder.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Banane skrev: 16 nov 2023 14:54
eloon skrev: 16 nov 2023 14:46
Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:30
Lassewoien skrev: 16 nov 2023 11:12
Tänker lite på dessa ”sympatiåtgärder” som är rent ut sagt larviga.. undrar vilken verklighet de lever i..
Jag tänker på musikgrejen..

Vad är nästa steg?

Att Aftonbladet går ut med att man inte får läsa Aftonblaskan i en Tesla?
Eller GB förbjuder sina glassar i Teslor?

Herregud vilket schimpansland..
Kan bara hålla med!
Vänstern behöver cancel culture då deras position och ideologi tåler inte debatt. Ända sätt ätt lyckas är att tysta och cancella all motstånd.
Ignorance is Strength!
Min soon to be exfru säger att vänstern flyttat från Twitter till nåt som hette bluesky och att det kräver en invite. Antar att namnet alluderar på att de slipper mörka högermoln på sin himmel. :)
Och där i sin blåögda himmel kan dom stanna! Jag hänger kvar på X !
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Peder och Alrik var precis med på radio och sa att det är ingen som kontaktat dem och sagt att de har ett dåligt avtal, däremot så är det flera som tagit kontakt och sagt att de har bra villkor…

Deras slutsats att detta handlar bara om den svenska modellen inte om Tesla
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Andreasson skrev: 16 nov 2023 15:19
Fiskk skrev: 16 nov 2023 14:20
Ptesla skrev: 16 nov 2023 14:08
Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:41
P_EL skrev: 16 nov 2023 13:18


Precis samma bild gav service rangern som kom och bytte mitt handtag igår. "Bättre än förra jobbet och trivs kanonbra. Vi jobbar på. Enda problemet just nu är facket som förstår vår arbetsmiljö".
Helt sjukt när merparten helt klart är totalt ointresserade av att ansluta.. Frågan är om ens en enda person stannar hemma och strejkar ?
Varför är det ingen media som gräver i detta och rapporterar? T.ex SVT.

Om det är så att ingen eller extremt få servicetekniker på Tesla faktisk strejkar vore det väl EXTREMT intressant för allmänheten att veta? Vi vet via rapporter från både Stockholm och Örebro att INGEN medarbetare på dessa servicecenter strejkar, men detta är inget som verkar tas upp i några av de artiklar om denna så kallade ”strejken” som jag läser i media. Varför? Varför är det så tyst om att ingen, eller mest troligt väldigt få servicetekniker på Tesla verkar delaktiga i denna strejk? Varför alla dessa sympatiåtgärder om inte en majoritet av de anställda på Tesla inte ens vill strejka? Det luktar väldigt ruttet kring hur detta rapporteras om i media.
Det är även business as usual i Malmö enligt delivery tjejen som jag fick min bil av förra veckan. 0 personer strejkar på Tesla i Malmö, och planerar köra på! Nya bilar lastas av vid utlämningsstället kontinuerligt. Där var fullt när jag var där. En kollega körde förbi häromdagen och det var samma status då.
Mycket av medierna är ju på fackens/sosse sidan uppenbarligen så de lär aldrig ge rätt vinkling på det hela.

När man ser vänsterextrema siter som EXPO spotta ut grejer, som sido tråden i detta forum, blir man bara trött. SVT mfl anväder sig av just EXPO när det ska smutskastas och vinklas..
Säkert bara en tidsfråga innan enskilda personer(ej Elon) inom Tesla Sverige granskas på liknande sätt.

Nä fyfan säger jag.

PS. MEGA rep till snubben som bjussade Tesla folket på munkar/bullar häomdagen i ren uppskattning! Kunde inte hylla honom när ha postade bilden pga bannlysning här på forumet(tydligen blev jag för personligt påhoppande..).
0 personer som strejkar i Malmö... Det skulle faktiskt vara väldigt intressant hur många det verkligen är som gör det. Undrar om vi gemensamt kan luska reda på det när vi besöker anläggningarna. Det vore ju väldigt bra om den siffran kommer ut i media. Samtidigt förstår jag att inte Tesla själva vill droppa den informationen, utan det får vi nog göra själva...!
Om de Tesla-anställda är nöjda eller inte och om de har bättre eller sämre avtal än branschen i stort är överhuvudtaget inte intressant för facket. Det kan vi väl enas om oavsett vad vi tycker i övrigt? Är så frustrerande att läsa sida upp och sida ner om saker som egentligen inte spelar någon roll för konflikten.

Det går ut på att skydda "den svenska modellen" till varje pris. Inget annat.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Banane skrev: 16 nov 2023 15:37
Andreasson skrev: 16 nov 2023 15:19
Fiskk skrev: 16 nov 2023 14:20
Ptesla skrev: 16 nov 2023 14:08
Fiskk skrev: 16 nov 2023 13:41


Helt sjukt när merparten helt klart är totalt ointresserade av att ansluta.. Frågan är om ens en enda person stannar hemma och strejkar ?
Varför är det ingen media som gräver i detta och rapporterar? T.ex SVT.

Om det är så att ingen eller extremt få servicetekniker på Tesla faktisk strejkar vore det väl EXTREMT intressant för allmänheten att veta? Vi vet via rapporter från både Stockholm och Örebro att INGEN medarbetare på dessa servicecenter strejkar, men detta är inget som verkar tas upp i några av de artiklar om denna så kallade ”strejken” som jag läser i media. Varför? Varför är det så tyst om att ingen, eller mest troligt väldigt få servicetekniker på Tesla verkar delaktiga i denna strejk? Varför alla dessa sympatiåtgärder om inte en majoritet av de anställda på Tesla inte ens vill strejka? Det luktar väldigt ruttet kring hur detta rapporteras om i media.
Det är även business as usual i Malmö enligt delivery tjejen som jag fick min bil av förra veckan. 0 personer strejkar på Tesla i Malmö, och planerar köra på! Nya bilar lastas av vid utlämningsstället kontinuerligt. Där var fullt när jag var där. En kollega körde förbi häromdagen och det var samma status då.
Mycket av medierna är ju på fackens/sosse sidan uppenbarligen så de lär aldrig ge rätt vinkling på det hela.

När man ser vänsterextrema siter som EXPO spotta ut grejer, som sido tråden i detta forum, blir man bara trött. SVT mfl anväder sig av just EXPO när det ska smutskastas och vinklas..
Säkert bara en tidsfråga innan enskilda personer(ej Elon) inom Tesla Sverige granskas på liknande sätt.

Nä fyfan säger jag.

PS. MEGA rep till snubben som bjussade Tesla folket på munkar/bullar häomdagen i ren uppskattning! Kunde inte hylla honom när ha postade bilden pga bannlysning här på forumet(tydligen blev jag för personligt påhoppande..).
0 personer som strejkar i Malmö... Det skulle faktiskt vara väldigt intressant hur många det verkligen är som gör det. Undrar om vi gemensamt kan luska reda på det när vi besöker anläggningarna. Det vore ju väldigt bra om den siffran kommer ut i media. Samtidigt förstår jag att inte Tesla själva vill droppa den informationen, utan det får vi nog göra själva...!
Om de Tesla-anställda är nöjda eller inte och om de har bättre eller sämre avtal än branschen i stort är överhuvudtaget inte intressant för facket. Det kan vi väl enas om oavsett vad vi tycker i övrigt? Är så frustrerande att läsa sida upp och sida ner om saker som egentligen inte spelar någon roll för konflikten.

Det går ut på att skydda "den svenska modellen" till varje pris. Inget annat.
Genom att tokmörda Svenska företag som har fina leveranser, såsom specifika delar till bilar mm. Göra Sverige fullständigt oattraktivt i alla avseende. Man skäms fan hur det ser ut i detta landet nu för tiden.
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Azap »

Honkan skrev: 16 nov 2023 15:34
Peder och Alrik var precis med på radio och sa att det är ingen som kontaktat dem och sagt att de har ett dåligt avtal, däremot så är det flera som tagit kontakt och sagt att de har bra villkor…

Deras slutsats att detta handlar bara om den svenska modellen inte om Tesla
Från IF Metals sida, absolut bara den Svenska modellen man försvarar.

Men i sin iver att åstadkomma påtryckningar mot Tesla (när Teslas egen personal inte verkar vilja strejka). Tror jag att man dragit sympatistrejk kortet lite snett. Kan nog resultera i förändringar i den svenska modellen och det är förmodar jag inte IF Metal är ute efter.
Om det visar sig att folk hos underleverantörer till Tesla mister jobbet p.g.a denna strejk. Och en vettig reporter lyckas sprida den informationen så förutsätter jag att det blir förändringar i hur man får ta ut företag i sympatistrejk.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Fiskk skrev: 16 nov 2023 15:46

Genom att tokmörda Svenska företag som har fina leveranser, såsom specifika delar till bilar mm. Göra Sverige fullständigt oattraktivt i alla avseende. Man skäms fan hur det ser ut i detta landet nu för tiden.
Nej det tror jag inte. Nu ser du inte skogen för alla träd. Kollektivavtal av svensk modell är inte ensidigt dåligt för arbetsgivare.

Jag tycker, oavsett vad man tycker i sakfrågan, att man bör diskutera rätt sak med sakliga argument. Själv har jag svängt lite och tycker nu att facket går för långt. Jag tycker dock fortfarande att det bästa utfallet vore om Tesla gav sig och skrev på.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_YJ7 »

Tymrev skrev: 16 nov 2023 15:14
Tror inte Postnord får hålla skyltarna gisslan utan antar att Tesla får hämta dessa själva på terminalen. Blockaden går ut på att brevbärarna/lastbilschaufförerna inte delar ut paket till Tesla. Tror inte Postnord kan hindra att Tesla åker och hämtar paketen på terminalen.
Detta tycker jag är intressant. Postnords kund i detta fallet är ju inte Tesla utan svenska staten. Att vägra utföra kontrakterad tjänst till staten kan antagligen bli problematiskt ganska snabbt. Tänk den stackaren som står utanför skatteverket och hotar och hindrar folk som vill betala in sin restskatt, blir batong i bakhuvudet direkt.

Så det är nog en fallande skala på vem och hur mycket som kan maska/sympatiåtgärd. Brevbäraren kan ju alltid missa några brev men någon måste ju aktivt sidosortera Teslas post i så fall någonstans i terminalen. Och det är ju också ett jobb. Slänga posten går som olovligt förfogande tydligen. Antar att om mycket post börjar komma bort så startas utredningar.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Banane skrev: 16 nov 2023 15:58
Fiskk skrev: 16 nov 2023 15:46

Genom att tokmörda Svenska företag som har fina leveranser, såsom specifika delar till bilar mm. Göra Sverige fullständigt oattraktivt i alla avseende. Man skäms fan hur det ser ut i detta landet nu för tiden.
Nej det tror jag inte. Nu ser du inte skogen för alla träd. Kollektivavtal av svensk modell är inte ensidigt dåligt för arbetsgivare.

Jag tycker, oavsett vad man tycker i sakfrågan, att man bör diskutera rätt sak med sakliga argument. Själv har jag svängt lite och tycker nu att facket går för långt. Jag tycker dock fortfarande att det bästa utfallet vore om Tesla gav sig och skrev på.
Det bästa vore om facket respekterade de anställdas och företagets önskan, i frågan om KA. Det finns ju verkligen inget positivt ifall 100% av ett företag verkligen inte vill ha KA, men tvingas till det trots "frivilligheten".
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Sparren skrev: 16 nov 2023 15:08
Tyvärr tror jag att vänstern är extremt överrepresenterad på SVT så mycket slinker nog undan.
De har dock gjort enda reportaget jag sett där de faktiskt själva åker till en verkstad och konstaterar att allt ser ut att rulla på som vanligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tymrev »

Johan_YJ7 skrev: 16 nov 2023 15:59
Tymrev skrev: 16 nov 2023 15:14
Tror inte Postnord får hålla skyltarna gisslan utan antar att Tesla får hämta dessa själva på terminalen. Blockaden går ut på att brevbärarna/lastbilschaufförerna inte delar ut paket till Tesla. Tror inte Postnord kan hindra att Tesla åker och hämtar paketen på terminalen.
Detta tycker jag är intressant. Postnords kund i detta fallet är ju inte Tesla utan svenska staten. Att vägra utföra kontrakterad tjänst till staten kan antagligen bli problematiskt ganska snabbt. Tänk den stackaren som står utanför skatteverket och hotar och hindrar folk som vill betala in sin restskatt, blir batong i bakhuvudet direkt.

Så det är nog en fallande skala på vem och hur mycket som kan maska/sympatiåtgärd. Brevbäraren kan ju alltid missa några brev men någon måste ju aktivt sidosortera Teslas post i så fall någonstans i terminalen. Och det är ju också ett jobb. Slänga posten går som olovligt förfogande tydligen. Antar att om mycket post börjar komma bort så startas utredningar.
Läste Sekos varsel igen och står faktiskt så här:
Sekos sympatiåtgärder innebär blockad mot utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall som görs av PostNord och CityMail till Teslas samtliga arbetsplatser på samtliga orter i Sverige.
Står alltså även "avhämtning". Betyder det att Postnord och Citymails anställda kommer tjuvhålla på Teslas egendom? Borde vara olagligt.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Fiskk skrev: 16 nov 2023 16:10
Banane skrev: 16 nov 2023 15:58
Fiskk skrev: 16 nov 2023 15:46

Genom att tokmörda Svenska företag som har fina leveranser, såsom specifika delar till bilar mm. Göra Sverige fullständigt oattraktivt i alla avseende. Man skäms fan hur det ser ut i detta landet nu för tiden.
Nej det tror jag inte. Nu ser du inte skogen för alla träd. Kollektivavtal av svensk modell är inte ensidigt dåligt för arbetsgivare.

Jag tycker, oavsett vad man tycker i sakfrågan, att man bör diskutera rätt sak med sakliga argument. Själv har jag svängt lite och tycker nu att facket går för långt. Jag tycker dock fortfarande att det bästa utfallet vore om Tesla gav sig och skrev på.
Det bästa vore om facket respekterade de anställdas och företagets önskan, i frågan om KA. Det finns ju verkligen inget positivt ifall 100% av ett företag verkligen inte vill ha KA, men tvingas till det trots "frivilligheten".
I fackets ögon äventyrar det allt. Får ett företag "slippa undan" så vill andra företag också det. Och så faller alltihop. Dvs vad Tesla och deras anställda vill är inte alls relevant.
Skriv svar