Låter som ännu en bil som kommer ha orimlig leveranstid så snart dessa sista bilar är sålda.. synd om de blir så, de låter som de är en så bra bil.Honkan skrev: ↑16 nov 2023 15:17Har provat och den är grym , leverans i Maj så det blir helt klart nästa tjänstebil ! Kvalitet invändigt tycker jag är bättre än Tesla och gud vilka sköna säten
Laddningen löser sig tänker jag… 1500 intagna till Sverige , finns ca 70st 7 sätes kvar och 15 st 6 sätes.
Kia EV9
Moderator: Redaktion
Re: Kia EV9
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kia EV9
De skulle få bra tilldelning då Kia är rätt stort märke i Sverige.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Det tror inte jag. Den är för dyr för de flesta.chaffis75 skrev: ↑16 nov 2023 15:56Låter som ännu en bil som kommer ha orimlig leveranstid så snart dessa sista bilar är sålda.. synd om de blir så, de låter som de är en så bra bil.Honkan skrev: ↑16 nov 2023 15:17Har provat och den är grym , leverans i Maj så det blir helt klart nästa tjänstebil ! Kvalitet invändigt tycker jag är bättre än Tesla och gud vilka sköna säten
Laddningen löser sig tänker jag… 1500 intagna till Sverige , finns ca 70st 7 sätes kvar och 15 st 6 sätes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia EV9
Bland tjänstebils åkare kommer den vara en hit! 3996 i förmån är ju ett kap och ytterligare bort 25% när man kör 3000 mil / året
De flesta Teslor är väl också tjänstebil är min uppfattning men jag kommer betal ca 1000kr mer än en MYP och då tycker jag man får väldigt mycket bättre familjebil för de pengarna…
De flesta Teslor är väl också tjänstebil är min uppfattning men jag kommer betal ca 1000kr mer än en MYP och då tycker jag man får väldigt mycket bättre familjebil för de pengarna…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Förmånsvärdet startar på 7952:- för en GT-line 7sits utan tillval. Så den är inte direkt billig.Honkan skrev: ↑16 nov 2023 16:54Bland tjänstebils åkare kommer den vara en hit! 3996 i förmån är ju ett kap och ytterligare bort 25% när man kör 3000 mil / året
De flesta Teslor är väl också tjänstebil är min uppfattning men jag kommer betal ca 1000kr mer än en MYP och då tycker jag man får väldigt mycket bättre familjebil för de pengarna…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kia EV9
Vad jämför du med ? Model X typ 15000 och Ex90 12500 , jag tycker det är prisvärt
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Allt är ju relativt men det är en Kia trots allt…
Det jag främst syftade på att beloppet du angav är felaktigt då förmånsvärdet enligt Skatteverket är det dubbla.
Du har säkert gått på det som marknadsförs som är vid 50% marginalskatt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kia EV9
Jag skrev det jag får betala det vill säga hälften
Men Kia är har helt enkelt kommit ifatt Flera märken och helt ärligt så känns den riktigt bra och kvaliteten är ändå så pass hög och bättre än Tesla i min mening.
Men Kia är har helt enkelt kommit ifatt Flera märken och helt ärligt så känns den riktigt bra och kvaliteten är ändå så pass hög och bättre än Tesla i min mening.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Det må han gjort men dom flesta med tjänstebilar borde väl rimligtvis nå upp i 50%, eller har jag en skev bild av hur mycket gemene tjänstebilsförare tjänar
Re: Kia EV9
Det ändrar ju inte de faktum att förmånsvärdet han angav inte var korrekt. Det går inte jämföra brutto och netto mot varandra.Swallat skrev: ↑17 nov 2023 06:29Det må han gjort men dom flesta med tjänstebilar borde väl rimligtvis nå upp i 50%, eller har jag en skev bild av hur mycket gemene tjänstebilsförare tjänar
Och sen är det många som tjänar under gränsen för statlig skatt som har förmånsbil…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kia EV9
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kia EV9
Men Kia har bra kvalite idag, de är nog mer att de har kvar stämlen av att vara budget.Nect skrev: ↑17 nov 2023 09:28Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia EV9
Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…Nect skrev: ↑17 nov 2023 09:28Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf Brutto såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kia EV9
Privat är den ju inte billig men som tjänstebil får den ju ses som prisvärd dessutom laddar jag i alla fall gratis på jobbet
Men jag tror denna kommer bli väldigt populär bland tjänstemän som har tjänstebil.
Då denna marknadsförs rätt hårt även i USA så skulle det ju kunna komma en prissänkning på Model X men det behöver ju ligga runt 950 000:- för att det ska bli konkurrens kraftigt tänker jag
Men jag tror denna kommer bli väldigt populär bland tjänstemän som har tjänstebil.
Då denna marknadsförs rätt hårt även i USA så skulle det ju kunna komma en prissänkning på Model X men det behöver ju ligga runt 950 000:- för att det ska bli konkurrens kraftigt tänker jag
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Goda tider var det då!Bjelke skrev: ↑18 nov 2023 16:44Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…Nect skrev: ↑17 nov 2023 09:28Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf Brutto såklart…
Det har ju blivit höjda förmånsvärden över hela linjen, både för elbilar och ICE-bilar, men EV9 är ju ändå en rätt mycket större bil än en Leaf.
Kikar jag på min nuvarande M3LR så har jag ett förmånsvärde på 4600/mån, vilket blir netto ca hälften och runt 2300. Är ju ändå hyfsat lågt för en sådan bil med den effekten. Verkligen inte något att klaga på!
Däremot så kan ju knappast M3 eller Leaf ersätta en stor SUV som en EV9, så då blir det ju andra inköpspriser, och därmed även betydligt högre förmånsvärden för SUVen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kia EV9
Ska den? En byggs i Korea, en byggs i Kina och en är knappt ihopbyggd allsNect skrev: ↑17 nov 2023 09:28Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
Jag är inte säker på att jag skulle ta en Model X före en EV9 till samma förmånsvärde. I så fall är det SuC som väger över.
Re: Kia EV9
Det är ju det här som gör det så sjukt jobbigt att byta bort min P2 som jag tog ut hösten 2020. Förmånsvärde (brutto) 5.300. Allt annat blir liksom rejält mycket dyrare... Känns som det dröjer innan nästa byte.martinot skrev: ↑18 nov 2023 17:17Goda tider var det då!Bjelke skrev: ↑18 nov 2023 16:44Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…Nect skrev: ↑17 nov 2023 09:28Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf Brutto såklart…
Det har ju blivit höjda förmånsvärden över hela linjen, både för elbilar och ICE-bilar, men EV9 är ju ändå en rätt mycket större bil än en Leaf.
Kikar jag på min nuvarande M3LR så har jag ett förmånsvärde på 4600/mån, vilket blir netto ca hälften och runt 2300. Är ju ändå hyfsat lågt för en sådan bil med den effekten. Verkligen inte något att klaga på!
Däremot så kan ju knappast M3 eller Leaf ersätta en stor SUV som en EV9, så då blir det ju andra inköpspriser, och därmed även betydligt högre förmånsvärden för SUVen.
Re: Kia EV9
Var idag in till en ÅF för att provsitta en EV9
Den var stor upplevde jag, men tyvärr är det inget för mig.
Säkert en bra bil men Kia har för mycket pling för mig, framför vid backning…
Kollade inte heller om det fortfarande är 1500 mils serviceintervall då bilen är för stor för 2 personer…
Sen att man inte såg taket trots mina 186 cm gör att det blir problem när man tvättar bilen då man inte når taket…
Den var stor upplevde jag, men tyvärr är det inget för mig.
Säkert en bra bil men Kia har för mycket pling för mig, framför vid backning…
Kollade inte heller om det fortfarande är 1500 mils serviceintervall då bilen är för stor för 2 personer…
Sen att man inte såg taket trots mina 186 cm gör att det blir problem när man tvättar bilen då man inte når taket…
Re: Kia EV9
Finns side bar som tillbehör som man kan stå på tänkte jag montera så barnen kan klättra in lite enklare… men man är ju nyfiken på hur Volvocars tänker i styrelserummet , ” EX90 är ju trots allt svensk ”
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Sitter mycket i märket och hur det upplevs. Det är svårt att byta segment. Därför man startar nya märken för det nya segmenten (tänk Toyota och Lexus).Brages skrev: ↑18 nov 2023 17:26Ska den? En byggs i Korea, en byggs i Kina och en är knappt ihopbyggd allsNect skrev: ↑17 nov 2023 09:28Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
Jag är inte säker på att jag skulle ta en Model X före en EV9 till samma förmånsvärde. I så fall är det SuC som väger över.
Jag hade tagit en Model X alla gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kia EV9
Haha ja! Det är inte direkt billigt längre.Bjelke skrev: ↑18 nov 2023 16:44Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…Nect skrev: ↑17 nov 2023 09:28Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det
Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…
Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.
Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf Brutto såklart…
Min första jag tog ut hade förmånsvärde på drygt 3600:- brutto. Och det var smärtgränsen då
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kia EV9
Kikade på denna idag. Min första tanke var hur mycket större den är än t.ex. ID Buzz. Materialen inne i bilen kändes otroligt bra och vilka sköna säten. Hade jag varit i marknaden för stor familjebil så hade detta absolut varit mitt val. Hade då satsat på 6-sitsmodellen. Tycker denna bil bockar av alla boxar som saknas på ID Buzz, som dragvikt 2,5 ton, fyrhjulsdrift, panoramatak, klimatanläggning / värme-utblås bak, 800 volts system och "pause-läge" (camp mode).
Enda nackdelen jag ser är räckvidden, 50 mil är för kort för denna typen av bil. Man är också beroende av 800-volts laddare för att ladda snabbt och då är det Ionity som gäller och där är täckningen sådär i vissa delar av Sverige. Kul också att det verkar stå bilar hos handlarna man kan köpa, ingen väntetid.
Enda nackdelen jag ser är räckvidden, 50 mil är för kort för denna typen av bil. Man är också beroende av 800-volts laddare för att ladda snabbt och då är det Ionity som gäller och där är täckningen sådär i vissa delar av Sverige. Kul också att det verkar stå bilar hos handlarna man kan köpa, ingen väntetid.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Kia EV9
Nice! Låter som en bra bil! Inte bara Ionity som gäller dock. Du har även t.ex Circle K och Allego och på OkQ8s 150kW laddare vilka är 800V maxar t.ex Ioniq 5 väldigt bra så det skiljer inte många minuter i laddtid mot snabbare 800V-laddare.current skrev: ↑18 nov 2023 23:41Kikade på denna idag. Min första tanke var hur mycket större den är än t.ex. ID Buzz. Materialen inne i bilen kändes otroligt bra och vilka sköna säten. Hade jag varit i marknaden för stor familjebil så hade detta absolut varit mitt val. Hade då satsat på 6-sitsmodellen. Tycker denna bil bockar av alla boxar som saknas på ID Buzz, som dragvikt 2,5 ton, fyrhjulsdrift, panoramatak, klimatanläggning / värme-utblås bak, 800 volts system och "pause-läge" (camp mode).
Enda nackdelen jag ser är räckvidden, 50 mil är för kort för denna typen av bil. Man är också beroende av 800-volts laddare för att ladda snabbt och då är det Ionity som gäller och där är täckningen sådär i vissa delar av Sverige. Kul också att det verkar stå bilar hos handlarna man kan köpa, ingen väntetid.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Kia EV9
Det ända som jag också har som nackdel är 50.5 mil , har en MYP idag som gör ungefär det och skulle vilja ha 60 mil istället som på EX90 men man kan ju inte få allt och trots allt så kan man ju ladda snabbt med 800v
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022