Ny funktion på forumet

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Ny funktion på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Trots att vi befinner oss på ett diskussionsforum händer det ibland att folk inte kan hålla en hövlig diskussion med andra utan går till rena personangrepp.

Här diskuterar vi elbilar, Tesla, grön energi och liknande frågor. Inte vad vi anser om andra forummedlemmar!

Rent allmänt är det så att de inlägg man skriver ska handla rent allmänt om rent allmänna frågor. Inte vara personligt riktade till en annan forummedlem. (Förutom uppenbara fall, typ någon som vill sälja sin bagagerumsmatta.) Börjar man skriva meddelanden personligt adresserade till någon annan på forumet är det lätt hänt att det slutar i pajkastning och personpåhopp. Och sedan får jag försöka städa upp, radera massa meddelanden från tråden kl 21 på en lördagskväll.

Därför har jag lagt till en liten påminnelse om att vara trevlig mot varandra på forumet.

Om den avancerade AI funktionen (3 if-satser) detekterar att du inte skriver ett allmänt inlägg utan ett som är speciellt riktat mot ett enskilt medlem på forumet kommer ett litet meddelande visas när du försöker skicka in det, som påminner dig om att vara hövlig och ger dig en chans att skriva om ditt inlägg så det får en snällare ton.

Hoppas att meddelandet som dyker upp kan få folk att stanna till och tänka om.

Om man inte gör det utan skickar in påhopp trots varningen kan jag enklare ta i med hårdhandskarna. Stänga av personen antingen i några dagar, eller permanent.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av chaffis75 »

Spännande.. hoppas vi med hjälpa av detta kan får mer diskussioner som blir mer sakliga och med högt i taket för olika åsikter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av renes »

Jag tycker att du Tibor hanterar det här bra. (Vill testa funktionen... )

Edit: nej, såg inget. Måste jag bli elak först?
Edit2: Nu dök det upp. Nice.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av Bjelke »

Hoppas att det funkar skapligt så att du slipper lägga en massa tid på sånt (och vi
slipper se det) :)
En kort paus när man ser det där meddelandet kan ju i sig vara tillräckligt för att man
ska lugna ner sig och formulera om sitt inlägg om inte annat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av renes »

Jag tror funktionen är lite överkänslig. Skrev följande i en annan tråd och fick varningen:
Nuförtiden är det nog så att autokalibrering inte finns som egen funktion utan den görs automatiskt när du går in i funktionen att ställa in ljusen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

renes skrev: 02 okt 2023 12:15
Jag tror funktionen är lite överkänslig. Skrev följande i en annan tråd och fick varningen:
Nuförtiden är det nog så att autokalibrering inte finns som egen funktion utan den görs automatiskt när du går in i funktionen att ställa in ljusen.
Ja det är tyvärr det. "Avancerad AI" som jag skrev i mitt inlägg är tyvärr bara ett skämt, det är bokstavligen bara en if-sats. Vi får se om folk vänjer sig, protesterar, eller börjar skriva "när man går in i funktionen" istället.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Fixat även förresten att även x.com länkar visas inline precis som twitter.com gjort
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av iAkita »

Jag tycker detta är ett bra initiativ men samtidigt är det väldigt svårt att föra en diskussion i textform med någon utan att använda personliga pronomen. Särskilt om det ställs frågor eller om man vill be om ett förtydligande.

Så jag antar att man kan ignorera meddelandet om det dyker upp när man skrivit ett oförargligt inlägg som innehåller ordet "du" några gånger, och inte riskerar avstängning för det? Det vill säga att det inte dyker upp en flagga hos dig för inlägg där man blivit "varnad", så länge ingen anmäler dem?

Edit: Som typ detta inlägget, som gav en varning om att avstå från personpåhopp och jag postade ändå.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej, man blir inte flaggad bara för att man har skrivit "du".

Meddelandet är heller inte menat att påstå att det man skrivit är personpåhopp. Utan försöker få en att stanna till och tänka efter, kan det jag skrivit uppfattas som hårt och stötande?

Om det man skrivit är oförargligt behöver man inte vara orolig.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5321
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vilket skämt. :lol: :lol: :lol:

Skrev ett allmänt inlägg som gick bra att posta. Såg sedan att det blivit lite mycket sammanhängande text, så gick in och redigerade inlägget genom att trycka på "enter" två gånger på utvalt ställe i texten för att få en styckeindelning.

Det skulle jag inte gjort. Nu var plötsligt inlägget inte okej längre. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är fortfarande "okej". Texten som dyker upp ber en bara tänka till om det man skrev kan uppfattas som stötande, personpåhopp eller liknande. Anser man att det inte är det går det naturligtvis lika bra att fortsätta skicka in inlägget. Det är bara att klicka på "Skicka" igen.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av mikaELbil »

Hur många moderatorer är det på detta forum?
Jag ser inte att det modereras något, i princip. Men jag läser kanske fel trådar för att se att det överhuvudtaget modereras.
Om ett inlägg modereras, tas då hela den posten bort eller stryks texten och det står ett meddelande från moderatorn?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikaELbil skrev: 06 okt 2023 22:28
Hur många moderatorer är det på detta forum?
Jag ser inte att det modereras något, i princip. Men jag läser kanske fel trådar för att se att det överhuvudtaget modereras.
Om ett inlägg modereras, tas då hela den posten bort eller stryks texten och det står ett meddelande från moderatorn?
Tycker inte det varit så mycket ingrepp av mod på sistone. Men det hände t.ex. förra lördagen(?) Som jag uppfattade det, så raderades ett inlägg pga av personangrepp. Det inlägget och ca 3 efterföljande inlägg togs bort. Den gången fanns det inget meddelande från mod.

De ca 5 år jag skrivit här så har det hänt några gånger. Ibland finns det ett meddelande från mod. Ibland inte. Ibland blir en eller flera avstängda från att posta en tidsperiod. Tidsperioden kan variera. Den kan vara två dagar. Den kan också vara en vecka. Vet inte ifall folk har blivit permanent avstängda, men det verkar ju som den 'möjligheten' också finns...

Typ så ngnting.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5321
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 06 okt 2023 20:41
Det är fortfarande "okej". Texten som dyker upp ber en bara tänka till om det man skrev kan uppfattas som stötande, personpåhopp eller liknande. Anser man att det inte är det går det naturligtvis lika bra att fortsätta skicka in inlägget. Det är bara att klicka på "Skicka" igen.
Det jag skrattar åt är att samma text bedöms olika beroende på om det är ett radavstånd eller ej i texten.

Det kom ingen "tänk till" text när jag postade originalinlägget, men när jag redigerat texten genom att lägga in ett radavstånd utan att i övrigt ändra en enda bokstav, så reagerade systemet och det kom en "tänk till" text.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag är ensam moderator. På min fritid.

När jag tar bort inlägg försvinner de helt. Och permanent (kan inte undoa). Jag tar då även bort alla inlägg som citerade inlägget - även om de i sig är harmlösa.

I och med att inläggen försvinner spårlöst är det svårt för utomstående att märka vad som händer men jag tar bort 2-5 inlägg per dag pga spam och tyvärr runt dussinet inlägg per vecka pga personpåhopp.

Jag bannar folk i 1, 3, 7 dagar eller permanent.

Med nya varningstexten verkar påhoppen ha minskat rejält men tyvärr ej upphört helt, jag har fått moderera och banna en gång i alla fall.

Det viktigaste att tänka på är att jag ser inte allt, läser inte allt. Därför är det viktigt att anmäla!

Ser du inlägg som håller på med personpåhopp eller pajkastning anmäl inlägget! Svara inte nåt surt tillbaka - då kan du också råka ut för avstängning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ny funktion på forumet

Inlägg av iAkita »

Utöver denna nya funktion så hade nog forumet gynnats av en algoritm som inte tillät inlägg med vissa nyckeltermer. Några exempel: Högerextremist, vänsterextremist, PK-maffian, troll, woke, miljötaliban, vänstermedia, högermedia, maffiametoder, fake news, foliehatt, fler än två emojis på raken, osv. Listan i sig kan såklart diskuteras och säkert göras längre.

Om ett inlägg innehåller någon av dessa termer får man helt enkelt skriva om det innan det går att publicera. Och nej, det handlar inte om att censurera eller begränsa yttrandefriheten. Det går alldeles utmärkt att föra fram sin synpunkt även utan att klistra dessa epitet på forumsmedlemmar, media eller andra debattörer som citeras eller det länkas till.

För det är väl för att vi vill dela kunskaper och föra sakliga debatter som forumet är intressant för de flesta? Det blir liksom inte så mycket av den varan om argument/inlägg enbart bemöts med one-liners som till exempel konstaterar att ”det är vänsterextremistisk propaganda från PK media”, alternativt ”det där SD-trollet borde ta av sig foliehatten” eller " :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:", utan vidare kommentarer.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar