Teslanställd: ”Jag trivs och får bra betalt, har gått från 26k till 42k, började som 21 åring, är 27 nu. Övertiden är saftig, mellan 430-600 i timmen. + RSUerna varje kvartal är 6k-10k sek/kvartalsutdelning. Går ingen nöd på mig. Kommer jobba tills LO o company står med rivningsmaskiner och demolerar verkstan jag jobbar i, viker mig inte en meter.”
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
Det måste väl ändå vara de anställda hos Tesla som avgör om de har det dålig eller inte?? INGEN vet hur NÅGONTING kommer se ut om 5-10 år. Vi kanske pratar ryska i Sverige då...
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Med detta resonemang så ska vi direkt lagstifta om att kollektivavtal är ett krav. Jag avstår gärna från den lösningen.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Och här har du helt fått saker om bakfoten. De har inte aktieoptioner utan de får aktier.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
De kommer även få en chock när de ser hur lite skatt de betalar och hur mycket pengar de får ut i lön efter skatt. USA och Sverige har helt olika system här och det går inte att jämföra enskilda delar så här.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
Kollektivavtal är att ses som en grundplatta som garant för att de som är anslutna garanteras minst denna nivå gällande ett antal områden. En hel del bra saker för att skydda de som inte har kunskap och förmåga att läsa avtal och komplicerade juridiska texter.
Men det reglerar också hur en arbetsgivare lättare kan säga upp anställda jmfört med bolag utan kollektivavtal. Ur den anställdes perspektiv skulle nog detta ses som ”dåligt”.
Ett bolag utan kollektivavtal behöver ändå förhandla med facket vid uppsägning om den anställde är fackansluten, men kan då inte dra nytta av överenskommelserna om uppsägning i kollektivavtalet.
Men oavsett detta är det väl hyffsat svårt att tydligt säga exakt om Teslas anställningsvillkor är bättre eller sämre än kolektivavtalet utan att ha granskar det?
Alla ni som har så tydliga åsikter om att Teslas anställningsvillkor är bättre eller sämre, har ni läst avtalet och kan ni då berätta exakt vad det står?
Kollektivavtal borde vara en grundplatta men är det inte. Det finns otaliga rapporter om när facket tvingar företag, som ger mer lön än avtalet möjliggör, att rätta in sig i ledet och gå på avtalets löner. Senast fick jag det rapporterat att Byggnads gör så mot en mindre byggfirma som har uthyrda byggjobbare till en stor byggdrake. En av de fackliga representanterna hos byggdraken fick reda på vad de inhyrda tjänade och blev sur. Facket började driva på alla växlar. Fy fan för dagens fackföreningsrörelse säger jag! Men med detta beteende så har de påbörjat den egna nedmonteringen!
Är det någon som vet någon skadeverkstad i mälardalen somfortfarande jobbar dvs inte uttagen i blockad?
Kolla på Teslas hemsida. Där hittar du alla skadeverkstäder, karossverkstäder och serviceverkstäder. Antar att Teslas Mobile Service också funkar som vanligt.
Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
Har du lust att utveckla hur de inte har samma trygghet? Jag skulle gärna vilja se och jämföra skillnaderna. Är guld värt i diskussionen att kunna påvisa eventuella brister. Du har säkert professionell insyn i marknaden och kan ge oss mer underlag.
Vill dock påstå att kollektivavtal och medlemskap i facket fortfarande kommer vara ett alternativ om 10 år så man kan alltid göra ett val då ifall behovet uppkommer. Poängen är att det kanske inte behövs så drastiska åtgärder nu när ingen anställd önskar det men att man är välkommen till facket när hjälp väl behövs.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Hur exakt åker de befintliga anställda snålskjuts på det svenska systemet? Som sagt, skulle vara bra att få lite perspektiv på det så att alla vet om de eventuella bristerna.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Med detta resonemang så ska vi direkt lagstifta om att kollektivavtal är ett krav. Jag avstår gärna från den lösningen.
Om man önskar göra det helt lika för alla, oavsett om det är bra för vissa och/eller dåligt för andra, så stiftar man lagar för ändamålet. Så du har helt rätt.
Är det någon som vet någon skadeverkstad i mälardalen somfortfarande jobbar dvs inte uttagen i blockad?
Kolla på Teslas hemsida. Där hittar du alla skadeverkstäder, karossverkstäder och serviceverkstäder. Antar att Teslas Mobile Service också funkar som vanligt.
Jag blev hönvisad till denna sida men den verkar inte ta hänsyn till blockaden. Ringde närmaste skadeverkstad som stod där men de var också uttagna. Så jag undrar om någon vet?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Sätt dig in i den svenska modellen. Det är den svenske entreprenören Carl Bennets råd till Teslas vd Elon Musk.
Men att Bennet tycker så är väl ändå inte så konstigt.
Han är ju sosse, men det var inte värt att nämna tycker du..
Han går ju tom under smeknamnet Röde Baronen.
Dock så påstod ju han att lämnade sossarna för en tid sedan. Men ändå höll han 1:a maj tal, hmm, jaja.
Men alldeles oavsett så vet man ju vart hans grundvärderingar är.
Och?
Hur många entreprenörer röstar borgerligt?...
Och för övrigt är det ju inte bara Bennet som är sosse. S fick 30,33% av rösterna i senaste valet för typ ett år sen. Och enligt opinionsundersökningar är det väl fortfarande minst jämnt mellan sosseblocket och borgarblocket – eller?...
Jag tycker informationen kan vara relevant vart en person som uttalar sig har sin politiska hemvist.
Jag hade själv inte den kunskapen sedan tidigare och gav en större förståelse för hans uttalande.
På samma sätt som när personer tidigare hänvisat till artiklar i Dagens Arbete, då kan det vara bra för förståelsen av en artikel att veta att tidningen ägs av facket, etc.
Är det någon som vet någon skadeverkstad i mälardalen somfortfarande jobbar dvs inte uttagen i blockad?
Kolla på Teslas hemsida. Där hittar du alla skadeverkstäder, karossverkstäder och serviceverkstäder. Antar att Teslas Mobile Service också funkar som vanligt.
Jag blev hönvisad till denna sida men den verkar inte ta hänsyn till blockaden. Ringde närmaste skadeverkstad som stod där men de var också uttagna. Så jag undrar om någon vet?
Menar du skadeverkstad då ska du ju använda Tesla-appen eller ringa Tesla i Segeltorp, Upplands Väsby eller Uppsala. Menar du karossverkstad så hittar du närmaste i Tumba, Ekerö, Enköping eller Lidingö. Hemsidan verkar vara uppdaterad nu.
Är det någon som vet någon skadeverkstad i mälardalen somfortfarande jobbar dvs inte uttagen i blockad?
Kolla på Teslas hemsida. Där hittar du alla skadeverkstäder, karossverkstäder och serviceverkstäder. Antar att Teslas Mobile Service också funkar som vanligt.
Jag blev hönvisad till denna sida men den verkar inte ta hänsyn till blockaden. Ringde närmaste skadeverkstad som stod där men de var också uttagna. Så jag undrar om någon vet?
Ursäkta men du får faktiskt skriva det här i någon annan tråd. Här diskuterar vi den svenska modellen, inte strejken eller dess effekter.
Är det någon som vet någon skadeverkstad i mälardalen somfortfarande jobbar dvs inte uttagen i blockad?
Kolla på Teslas hemsida. Där hittar du alla skadeverkstäder, karossverkstäder och serviceverkstäder. Antar att Teslas Mobile Service också funkar som vanligt.
Jag blev hönvisad till denna sida men den verkar inte ta hänsyn till blockaden. Ringde närmaste skadeverkstad som stod där men de var också uttagna. Så jag undrar om någon vet?
Ursäkta men du får faktiskt skriva det här i någon annan tråd. Här diskuterar vi den svenska modellen, inte strejken eller dess effekter.
Jag diskuterar det därför att det är en effekt av strejken. Trådens titel heter inte ”den svenska modellen”. Du får själv ursäkta.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Är det någon som vet någon skadeverkstad i mälardalen somfortfarande jobbar dvs inte uttagen i blockad?
Kolla på Teslas hemsida. Där hittar du alla skadeverkstäder, karossverkstäder och serviceverkstäder. Antar att Teslas Mobile Service också funkar som vanligt.
Jag blev hönvisad till denna sida men den verkar inte ta hänsyn till blockaden. Ringde närmaste skadeverkstad som stod där men de var också uttagna. Så jag undrar om någon vet?
Ursäkta men du får faktiskt skriva det här i någon annan tråd. Här diskuterar vi den svenska modellen, inte strejken eller dess effekter.
Jag diskuterar det därför att det är en effekt av strejken. Trådens titel heter inte ”den svenska modellen”. Du får själv ursäkta.
Haha ja, jag ursäktar, det var sarkasm. Inser att det inte är ultra-tydligt på ett forum
Kolla på Teslas hemsida. Där hittar du alla skadeverkstäder, karossverkstäder och serviceverkstäder. Antar att Teslas Mobile Service också funkar som vanligt.
Jag blev hönvisad till denna sida men den verkar inte ta hänsyn till blockaden. Ringde närmaste skadeverkstad som stod där men de var också uttagna. Så jag undrar om någon vet?
Ursäkta men du får faktiskt skriva det här i någon annan tråd. Här diskuterar vi den svenska modellen, inte strejken eller dess effekter.
Jag diskuterar det därför att det är en effekt av strejken. Trådens titel heter inte ”den svenska modellen”. Du får själv ursäkta.
Haha ja, jag ursäktar, det var sarkasm. Inser att det inte är ultra-tydligt på ett forum
Det hade varit skönt med en egen tråg där den svenska modellen diskuterades så kunde vi prata mer om strejkens effekter och vad som händer runt den i denna tråd.
Ursäkta men du får faktiskt skriva det här i någon annan tråd. Här diskuterar vi den svenska modellen, inte strejken eller dess effekter.
Jag diskuterar det därför att det är en effekt av strejken. Trådens titel heter inte ”den svenska modellen”. Du får själv ursäkta.
Haha ja, jag ursäktar, det var sarkasm. Inser att det inte är ultra-tydligt på ett forum
Det hade varit skönt med en egen tråg där den svenska modellen diskuterades så kunde vi prata mer om strejkens effekter och vad som händer runt den i denna tråd.
Den här tråden verkar handla om den svenska modellen. Mod eller TS kanske skulle kunna ändra trådtiteln...
Hela denna affär stinker, och visar på allt som är ruttet med den "Svenska" modellen. Förlåt, Socialdemokratiska modellen. De kallar den gärna svenska modellen på samma sätt som nassarna som tågar med sin svenska flagga. Modellen går enkelt ut på att nästla sig in överallt och jävlas med folk. Ni har alla träffat dessa översittare, det är granngubben, bygglovshandläggaren, dagisfröken och fackpampen. Det går alltid ut på samma sak, att leka privatpolis och hitta på egna regler.
Jag fattar hur det såg ut på 20-talet när folk dog i drivor i livsfarliga industrier och gruvor, och lönen bestod i matkuponger i företagsbespisningen i stort sett. I dagens situation handlar skillnaden om 5% plus eller minus mot genomsnittet och eller kollektivavtal.
Jag är helt övertygad om att detta är en större socialdemokratisk konspiration, att blåsa lite liv i partiet och "klasskampen" när man inte har några seriösa valfrågor att bråka om då man är relativt överens om det mesta redan över partilinjerna.
Man ger sig på Tesla pga många anledningar.
Det är ett känt förtag som genererar artiklar och klick oavsett vad det handlar om.
Man VET att Tesla inte kommer ge med sig, så man kan spela brett och få mycket väsen för liten kostnad.
Musk var skenbart vänster och är nu ett högerspöke utan dess like.
Eftersom det vad det verkar finns väldigt få metallare, missnöjda eller strejkare på Tesla kommer det misslyckas. Men därmed inte sagt att Metall kommer ge sig. Med 6 anställda eller vad det var så påverkas ju inte strejkkassan. Dagisgubbarna i reflexvästarna får sin lön oavsett strejk eller inte.
Samtidigt har vi fängelseliknande sweatshops i Sverige i dag med kollektivavtal. Googla Zalando och se hur illa det kan vara även när facket är med och petar med sin "anständighet".
När du ska sälja teslan och köpa nån annan kinabil för att stoltsera med din godhet och grupptryck, fundera gärna på om fackföreningar är tillåtna eller inte i Kina, eller över huvudtaget nån rätt att yttra dig eller påverka nåt.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Alla ni som har så tydliga åsikter om att Teslas anställningsvillkor är bättre eller sämre, har ni läst avtalet och kan ni då berätta exakt vad det står?
Jag har som sagt tillgång till anställningsavtal och -villkor, och det är som jag beskrivit ovan inga direkta skillnader mot normala villkor, kollektivanslutna eller ej, bortsett från bonusen i form av aktier som sagt.
Jag kan svara på specifika frågor om det är av intresse, men kan förstås inte dela dokumenten i sin helhet här.
Det låter som det är dags att gå igenom den s.k. Svenska modellen och se om den behöver uppdateras och anpassas till dagens verklighet. Är det rimligt att en aktör helt själv får agera som både åklagare och domare och vidta åtgärder helt efter eget behag? Är det rimligt att anklaga medarbetare för strejkbrytare som inte är fackligt anslutna. Är det rimligt att kalla icke anslutna företag för skurkföretag? Är det rimligt att stoppa verksamheter som har kollektivavtal? Hur kan vi påverkas som attraktiv plats för framtida globala aktörer och idéer? Vad menar vi med att det är frivilligt med att skriva på ett kollektivavtal? Etc....
Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
En tanke att rösta bort tryggheten
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
Vad har Musks inlägg på X att göra med IF Metalls strejk mot TM Sverige?
Han spyr galla i alla trådar han hittar
Vad har det med denna tråd att göra?
Och "Spy galla" är väl enligt vad du anser vara "Galla"
Antar att det är konservativa ord som är din "galla"
för mig är det vänstersmörja som är "Galla"
Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
En tanke att rösta bort tryggheten
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
Menar du att dom arbetar på Tesla inte betalar skatt utan lever i en helt annan värld.....