Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

iAkita skrev: 19 nov 2023 16:54
Johan_YJ7 skrev: 17 nov 2023 18:35
iAkita skrev: 17 nov 2023 17:18
Det stora lackmustestet för Tesla Sweden får vi se resultatet av om de lyckas "vinna" konflikten. Kommer de knappt 10% som faktiskt strejkar behandlas lika som alla andra av chefer och kollegor, kommer deras karriärmöjligheter vara lika goda som de som inte strejkat, och kommer strejken ligga dem i fatet vid nästa löneförhandling? Vad tror ni?
Hypotetiskt resonemang då ingen lösning är i sikte.
Men vi kan väl anta att det inte anses meriterande att avvika från jobbet.
Om det stämmer att majoriteten strejkande är på samma anläggning (Umeå) så kanske den lokala stämningen inte blir jättedålig om alla tillhör samma gäng.

De har visat sina egenskaper och som norrlandssosse är det väl inte fel att sitta hemma vid Netflix med 130% lön hela vintern.
Så ja de kan väl gå tillbaka nu, säga att de blivit lurade, eller se sig om efter nytt jobb utan särskilt mycket bråttom.
Jag tycker det här svaret illustrerar ganska bra varför facket och kollektivavtal fortfarande behövs. Det finns tydligen fortfarande en del som anser att utnyttjande av den lagstadgade rätten att strejka för förändrande villkor kan anses likställt med att avvika från arbetsplatsen. Och att det i sin tur kan anses icke-meriterande och resultera i att man bör söka sig om efter nytt jobb.
"En del" = Elon Musk
https://www.nytimes.com/2023/03/31/busi ... itter.html

https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... oin-union/
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

vigge50 skrev: 19 nov 2023 17:26
iAkita skrev: 19 nov 2023 17:11
vigge50 skrev: 19 nov 2023 17:07
SosaTesla skrev: 19 nov 2023 15:07
OfarligTesla skrev: 19 nov 2023 14:50


Hade inte varit så stort problem om det inte skrevs uppenbara och uppåt väggarna galna lögner. Folk får såklart ha vilka åsikter som helst men lögner skall vi väl hålla oss ifrån.

”Osmakliga inlägg”? ”Uppåt väggarna galna lögner”? Moi? Haha :lol:

Här finns uppenbar andra åsikter än vad ni herrar har. Förstår att det svider att inte alla ingår i er grupp av inbördes beundran men ni behöver väl inte gå på personliga påhopp. Acceptera bara det uppenbara att det pågår en konflikt och tills parterna sätter sig ner så kommer det trappas upp. Jag tillhör inte IF Metal men om min arbetsgivare hade tagit in strejkbrytare så hade jag också blivit förbannad.
Så det skrivs inga lögner?

Om du går till sida 118 i denna tråden så har användaren ”erfaren bilmek” gjort en fin lista med fem påståenden om varför det borde vara självklart att ha kollektivavtal eftersom det är så illa att vara utan.
Till detta så valde användaren ”ReNewAble” att svara med ett sakligt svar där han har tydliga förklaringar till varför det ”erfaren bilmek” skrev är helt felaktigt.
Jag har än så länge fortfarande inte sätt någon som svarat ”ReNewAble” om varför han har fel.

Detta är bara ett av flera exempel där någon har påstått att om du inte har kollektivavtal så kan arbetsgivaren i princip göra vad som helst med din anställning men sanningen är den att Sverige har ganska många regler så som LAS mm som skyddar.

Så jag håller faktiskt inte med dig, det är inte bara olika åsikter utan ibland har det varit rena lögner om hur dåligt det är att jobba utan kollektivavtal. Om du anser att ”ReNewAble” hade fel så får du gärna citera inlägget och förklara för oss alla varför ”erfaren bilmek” faktiskt hade rätt i sitt inlägg.
Man kan ha fel utan att för den sakens skull ljuga.
Det har du helt klart rätt i, kanske har det inte spridits några lögner i denna tråden men däremot har det spridits en hel del direkta felaktigheter.
Det kan ju vara så att de som argumenterar för fackets agerande inte förstått vad avsaknad av ett KA innebär. Och just därför har de sin uppfattning. De är helt enkelt själv lurade.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 19 nov 2023 17:59
Fast är det någon som har gjort det? Eller är det så enkelt att det även finns bristande kunskap om avtalsrätt, LAS, arbetsmiljö, arbetstidslagen, osv? Det har även visats upp bristande kunskap om vad kollektivavtal om den svenska modellen innebär och inte innebär i tråden, och vilka rättigheter och skyldigheter dessa medför. Personligen tror jag inte någon av parterna medvetet ljuger.

Jag tycker ReNewables svar var bra, som påpekade felaktigheterna utan att för den sakens skull anklaga någon som har fel för att sprida lögner.
Jag finner det osannolikt att det helt plötsligt kommit flertalet nya medlemmar med så pass stora kunskapsluckor om grundläggande saker som på riktigt tror att det helt saknas skydd utan kollektivavtal och samtidigt tror att anställningsavtal saknar giltighet utan kollektivavtal.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

vigge50 skrev: 19 nov 2023 17:26
iAkita skrev: 19 nov 2023 17:11
vigge50 skrev: 19 nov 2023 17:07
SosaTesla skrev: 19 nov 2023 15:07
OfarligTesla skrev: 19 nov 2023 14:50


Hade inte varit så stort problem om det inte skrevs uppenbara och uppåt väggarna galna lögner. Folk får såklart ha vilka åsikter som helst men lögner skall vi väl hålla oss ifrån.

”Osmakliga inlägg”? ”Uppåt väggarna galna lögner”? Moi? Haha :lol:

Här finns uppenbar andra åsikter än vad ni herrar har. Förstår att det svider att inte alla ingår i er grupp av inbördes beundran men ni behöver väl inte gå på personliga påhopp. Acceptera bara det uppenbara att det pågår en konflikt och tills parterna sätter sig ner så kommer det trappas upp. Jag tillhör inte IF Metal men om min arbetsgivare hade tagit in strejkbrytare så hade jag också blivit förbannad.
Så det skrivs inga lögner?

Om du går till sida 118 i denna tråden så har användaren ”erfaren bilmek” gjort en fin lista med fem påståenden om varför det borde vara självklart att ha kollektivavtal eftersom det är så illa att vara utan.
Till detta så valde användaren ”ReNewAble” att svara med ett sakligt svar där han har tydliga förklaringar till varför det ”erfaren bilmek” skrev är helt felaktigt.
Jag har än så länge fortfarande inte sätt någon som svarat ”ReNewAble” om varför han har fel.

Detta är bara ett av flera exempel där någon har påstått att om du inte har kollektivavtal så kan arbetsgivaren i princip göra vad som helst med din anställning men sanningen är den att Sverige har ganska många regler så som LAS mm som skyddar.

Så jag håller faktiskt inte med dig, det är inte bara olika åsikter utan ibland har det varit rena lögner om hur dåligt det är att jobba utan kollektivavtal. Om du anser att ”ReNewAble” hade fel så får du gärna citera inlägget och förklara för oss alla varför ”erfaren bilmek” faktiskt hade rätt i sitt inlägg.
Man kan ha fel utan att för den sakens skull ljuga.
Det har du helt klart rätt i, kanske har det inte spridits några lögner i denna tråden men däremot har det spridits en hel del direkta felaktigheter.
Det kan ju vara så att de som argumenterar för fackets agerande inte förstått vad avsaknad av ett KA innebär. Och just därför har de sin uppfattning. De är helt enkelt själva lurade.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2534
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev: 19 nov 2023 18:06
iAkita skrev: 19 nov 2023 17:59
Fast är det någon som har gjort det? Eller är det så enkelt att det även finns bristande kunskap om avtalsrätt, LAS, arbetsmiljö, arbetstidslagen, osv? Det har även visats upp bristande kunskap om vad kollektivavtal om den svenska modellen innebär och inte innebär i tråden, och vilka rättigheter och skyldigheter dessa medför. Personligen tror jag inte någon av parterna medvetet ljuger.

Jag tycker ReNewables svar var bra, som påpekade felaktigheterna utan att för den sakens skull anklaga någon som har fel för att sprida lögner.
Jag finner det osannolikt att det helt plötsligt kommit flertalet nya medlemmar med så pass stora kunskapsluckor om grundläggande saker som på riktigt tror att det helt saknas skydd utan kollektivavtal och samtidigt tror att anställningsavtal saknar giltighet utan kollektivavtal.
Tre stycken nya medlemmar som var på fackets sida var det tydligen, enligt fth´s av mig mycket uppskattade koll en bit upp i tråden.

Jag har ingen aning om dessa tre ljuger eller har fel. Jag har inte ens koll på vad alla tre skrivit. Precis som jag inte har en aning om en del av de dumheter som spridits om facket, kollektivavtal och den svenska modellen i tråden är lögner, eller bara felaktigheter. Jag ville mest konstatera att man kan ha fel utan att ljuga.

Personligen skulle jag bli ganska ledsen om jag blev kallad lögnare alla gånger jag haft fel. Jag skulle dessutom så småningom bli rädd för att uttrycka mina åsikter och därmed aldrig kunna bli rättad eller lära mig något nytt. Som resultat hade jag varit tvungen att leva vidare med mina falsarier. Så jag tycker man ska försöka undvika att kalla någon lögnare bara för att de har fel. (Ber om ursäkt för pekpinnarna.)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjelkeman »

Ask me Anything: på Reddit från någon som är i strejk. https://www.reddit.com/r/sweden/s/gqvKYchrLN
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_MSD100 »

Det kanske är så att man resonerar utifrån hur man själv tänker och tycker. Rätt eller fel.
Jag kan förstå synpunkter om KA det är bekvämt och enkelt att låta någon annan bevaka sina rättigheter.

Det är inte många som skulle driva något rättsligt mot sin arbetsgivare vad det gäller till exempel LAS .
Det är inget som faller under allmänt åtal.
Sen bygger mycket av LAS på partsförhållanden (läs facket) inte så mycket på individnivå.

Dom flesta som sköter sig kommer inte ens behöva bry sig om något av detta.

Även om man vet sina rättigheter är det oerhört kostsamma saker att driva och komplicerade såvida man inte är jurist.

Någon som hade koll på hur Tesla har med skyddsombud?
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sara4711 »

Jag kan ju tycka att denna diskussion om fackets vara eller inte vara och om vi skall ha kollektivavtal eller ej faktiskt inte leder någonstans. Det är bara att inse att alla har olika åsikter i denna fråga och alla har rätt till sin åsikt. Men det var ju ett tag sedan det faktiskt kom fram något intressant fakta i denna tråden. Jag skulle ju helst se att det är fakta som skall presenteras i denna tråd inte massa tyckande hit och dit.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6388
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

Sara4711 skrev: 19 nov 2023 18:34
Jag kan ju tycka att denna diskussion om fackets vara eller inte vara och om vi skall ha kollektivavtal eller ej faktiskt inte leder någonstans. Det är bara att inse att alla har olika åsikter i denna fråga och alla har rätt till sin åsikt. Men det var ju ett tag sedan det faktiskt kom fram något intressant fakta i denna tråden. Jag skulle ju helst se att det är fakta som skall presenteras i denna tråd inte massa tyckande hit och dit.
Det är sällan fakta i politiken. Jag tycker konflikten handlar om reglering mot avtalsrörelse.

Många verkar se den här matchen som en isolerad händelse. Jag tycker det är märkligt oavsett om man tycker att parterna ska göra upp eller om det ska skötas av politiker.
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

Sara4711 skrev: 19 nov 2023 18:34
Jag kan ju tycka att denna diskussion om fackets vara eller inte vara och om vi skall ha kollektivavtal eller ej faktiskt inte leder någonstans. Det är bara att inse att alla har olika åsikter i denna fråga och alla har rätt till sin åsikt. Men det var ju ett tag sedan det faktiskt kom fram något intressant fakta i denna tråden. Jag skulle ju helst se att det är fakta som skall presenteras i denna tråd inte massa tyckande hit och dit.
Man skall självklart framföra sin åsikt men faktum kvarstår att kollektivavtal är frivilligt och inget annat. Därmed har Tesla Sweden inte gjort något fel med att inte skriva på ett sådant avtal. Det är upprinnelsen till denna konflikt från IF Metalls sida.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Kikade in här snabbt. Är på semester.

Moderatorerna borde ingripa.

Så otroligt mycket dravel på detta forum, osanningar, påhopp, osakligt , folk som inte är pålästa och uttalar sig som experter.
Det skrivs att jag har menat att det är dåligt utan kollektivavtal. Det Stämmer inte. Det kan vara bra utan dem. Men på sikt om det händer något, eller om arbetsgivaren drar ned på förmånerna så är det en trygghet att ha dem.
Valet är fritt.

Kollektiavtal är frivilligt.
Men när Tesla uttalar sig till facket att de följer avtalen utan att ens vara med i dem och ingen utomstående, inte ens de anställda kan verifiera att de följs eller följs på sikt.
Vad tror då de pajaserna på Tesla i USA? Att svenskarna och
IF Metall är dummare än tåget? Vem som helst kan säga vad som helst.
Man kan inte hävda att man följer något avtal om man själv inte är med i den matchen eller man låter inte någon kontrollera regelbundet att de verkligen följs.
Så korkat av Tesla.
De skulle aldrig sagt något om att de följer något avtal.

Klart många blir upprörda och isolerar Tesla tills de inser själva vad man gör och vad man inte gör på en arbetsmarknad.

Blir nu en lååååång paus för mig.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7388
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna alla om att i den här tråden diskuterar vi strejken på Tesla (och sympatiåtgärderna).

INTE vad vi anser om andra medlemmar här på forumet!

Respektera varandras åsikter och bemöt dem med fakta, inte personpåhopp.

Har försökt städa i tråden men det går ju knappt. Har tillfälligt bannat ett antal personer.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

Frågan kvarstår dock - vem strider IF Metall för? Utan att ha full insyn i Tesla Sverige så verkar det ju som att en övertygande majoritet av de anställda inte vill ha kollektivavtal. Eftersom många av dem helt säkert har jobbat i branschen innan på företag med kollektivavtal så får man förutsätta att de kan bedöma skillnaden med dessa tidigare jobb och anställningen hos Tesla.

I detta fallet så borde facket bara kontrollera att villkoren är marknadsmässigt ok (vilket inte betyder att de är exakt lika som de i kollektivavtalet). Om det då inte finns stora avvikelser och de flesta anställda är nöjda så borde If Metall vara nöjda med detta och inte starta en konflikt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

ReNewAble skrev: 19 nov 2023 19:10

Frågan kvarstår dock - vem strider IF Metall för? Utan att ha full insyn i Tesla Sverige så verkar det ju som att en övertygande majoritet av de anställda inte vill ha kollektivavtal. Eftersom många av dem helt säkert har jobbat i branschen innan på företag med kollektivavtal så får man förutsätta att de kan bedöma skillnaden med dessa tidigare jobb och anställningen hos Tesla.

I detta fallet så borde facket bara kontrollera att villkoren är marknadsmässigt ok (vilket inte betyder att de är exakt lika som de i kollektivavtalet). Om det då inte finns stora avvikelser och de flesta anställda är nöjda så borde If Metall vara nöjda med detta och inte starta en konflikt.
Helt enig! Då undrar man vem IF Metall strider för?
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

ReNewAble skrev: 19 nov 2023 19:10
Frågan kvarstår dock - vem strider IF Metall för? Utan att ha full insyn i Tesla Sverige så verkar det ju som att en övertygande majoritet av de anställda inte vill ha kollektivavtal. Eftersom många av dem helt säkert har jobbat i branschen innan på företag med kollektivavtal så får man förutsätta att de kan bedöma skillnaden med dessa tidigare jobb och anställningen hos Tesla.

I detta fallet så borde facket bara kontrollera att villkoren är marknadsmässigt ok (vilket inte betyder att de är exakt lika som de i kollektivavtalet). Om det då inte finns stora avvikelser och de flesta anställda är nöjda så borde If Metall vara nöjda med detta och inte starta en konflikt.
Metall strider för att en så stor del av arbetsmarknaden ska omfattas av dom förhandlingar arbetsmarknadens parter, löntagarorganisationer och arbetsgivarnas motsvarighet, genomför.
Ju färre företag och anställda som omfattas, ju mindre betydelse får denna förhandling.
Alternativet är att politiker lagstiftar.
En viktig funktion som dessa förhandlingar har är att sätta det så kallade märket som indikerar hur stor löneökning Sveriges industrier klarar av utan att konkurrenskraften påverkas. Märket ligger sedan till grund för löneökningarna för offentlig sektor.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Det här måste ju gå till historien som världens största karusell kring fackligt engagemang, blockader och sympatiserande fackförbund för ~10 strejkande arbetare.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

dstr skrev: 19 nov 2023 19:33
Det här måste ju gå till historien som världens största karusell kring fackligt engagemang, blockader och sympatiserande fackförbund för ~10 strejkande arbetare.
Vi som hänger här befinner ju oss i lite av en bubbla. Dom flesta i Sverige bryr sig inte.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2534
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

ReNewAble skrev: 19 nov 2023 19:10
Frågan kvarstår dock - vem strider IF Metall för? Utan att ha full insyn i Tesla Sverige så verkar det ju som att en övertygande majoritet av de anställda inte vill ha kollektivavtal. Eftersom många av dem helt säkert har jobbat i branschen innan på företag med kollektivavtal så får man förutsätta att de kan bedöma skillnaden med dessa tidigare jobb och anställningen hos Tesla.

I detta fallet så borde facket bara kontrollera att villkoren är marknadsmässigt ok (vilket inte betyder att de är exakt lika som de i kollektivavtalet). Om det då inte finns stora avvikelser och de flesta anställda är nöjda så borde If Metall vara nöjda med detta och inte starta en konflikt.
Jag tycker det är vanskligt att uttala sig om hur många som vill ha kollektivavtal enbart baserat på hur många som strejkar. Till att börja med kan det vara så att många fler vill ha kollektivavtal än vad som strejkar. Vissa kanske skulle tycka var svårt att vara en av få som strejkar, och oroa sig för att det skulle påverka deras framtida karriär inom företaget om det skulle visa sig att de flesta stannar kvar på jobbet när de går ut i strejk. Andra kanske tycker det skulle vara "nice" men inte värt att strejka för, eftersom cheferna inte vill det. Ytterligare några kan vara utlandsfödda och beroende av sammanhängande arbetstid för att få permanent uppehållstillstånd/svenskt medborgarskap.

Spekulationer, givetvis, men inte en större spekulation än att en övertygande majoritet av de anställda inte vill ha kollektivavtal. Att de inte är missnöjda med sina villkor är inte samma sak som att de inte vill ha kollektivavtal.

Sen får man se det ur fackets synvinkel. Hur många/hur stor andel av fackanslutna ska vilja ha ett kollektivavtal för att de ska ta strid för det? En, 5%, 25% eller mer än 50%? Även om det enbart är 10% så är det framförallt dessa 10% facket representerar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

Reddit, frågestund med en Teslamekaniker som strejkar (eller?). Hur som helst, finns en del intressant där. Snittlön ligger tydligen strax under 30k och OP tjänar 37k i månaden plus optioner och verkar inte riktigt förstått dom personliga konsekvenserna om strejken lyckas.

https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... _strejken/
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

mans71 skrev:
Reddit, frågestund med en Teslamekaniker som strejkar (eller?). Hur som helst, finns en del intressant där. Snittlön ligger tydligen strax under 30k och OP tjänar 37k i månaden plus optioner och verkar inte riktigt förstått dom personliga konsekvenserna om strejken lyckas.

https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... _strejken/
Fattar inte det heller men jag tror att dom tror att de kommer behålla allt dom har idag som ett minimum och sedan få allt som kollektivavtal kräver. Fint att leva i fablernas värld.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2534
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

PhR34k skrev: 19 nov 2023 20:02
mans71 skrev:
Reddit, frågestund med en Teslamekaniker som strejkar (eller?). Hur som helst, finns en del intressant där. Snittlön ligger tydligen strax under 30k och OP tjänar 37k i månaden plus optioner och verkar inte riktigt förstått dom personliga konsekvenserna om strejken lyckas.

https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... _strejken/
Fattar inte det heller men jag tror att dom tror att de kommer behålla allt dom har idag som ett minimum och sedan få allt som kollektivavtal kräver. Fint att leva i fablernas värld.
Vad mer specifikt skulle de personliga konsekvenserna bii och vad skulle de bli tvungna att ge upp med ett kollektivavtal menar ni? Det är en uppriktigt ställd fråga, då det inte är helt klart för mig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 19 nov 2023 18:19
Personligen skulle jag bli ganska ledsen om jag blev kallad lögnare alla gånger jag haft fel.
En stor skillnad här - jag är ganska övertygad om att om du påstår A, B och C där någon visar att du, objektivt sett, har fel och att det inte stämmer, så säger du antagligen ”my bad” och går vidare. När det dyker upp nya användare som argumenterar stenhårt för något och hela tiden lägger fram argument som är objektivt sett falska och aldrig erkänner detta utan bara fortsätter så ser situationen lite annorlunda ut.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
iAkita
elbilist
Inlägg: 2534
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 19 nov 2023 20:16
iAkita skrev: 19 nov 2023 18:19
Personligen skulle jag bli ganska ledsen om jag blev kallad lögnare alla gånger jag haft fel.
En stor skillnad här - jag är ganska övertygad om att om du påstår A, B och C där någon visar att du, objektivt sett, har fel och att det inte stämmer, så säger du antagligen ”my bad” och går vidare. När det dyker upp nya användare som argumenterar stenhårt för något och hela tiden lägger fram argument som är objektivt sett falska och aldrig erkänner detta utan bara fortsätter så ser situationen lite annorlunda ut.
Det är som sagt totalt tre nya användare i tråden på den "sidan". Sen har Tibor skrivit en uppmaning i tråden bara för en stund sen och rensat bort en del inlägg kopplat till detta. Så jag tycker vi lägger ner den diskussionen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

iAkita skrev: 19 nov 2023 20:11
PhR34k skrev: 19 nov 2023 20:02
mans71 skrev:
Reddit, frågestund med en Teslamekaniker som strejkar (eller?). Hur som helst, finns en del intressant där. Snittlön ligger tydligen strax under 30k och OP tjänar 37k i månaden plus optioner och verkar inte riktigt förstått dom personliga konsekvenserna om strejken lyckas.

https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... _strejken/
Fattar inte det heller men jag tror att dom tror att de kommer behålla allt dom har idag som ett minimum och sedan få allt som kollektivavtal kräver. Fint att leva i fablernas värld.
Vad mer specifikt skulle de personliga konsekvenserna bii och vad skulle de bli tvungna att ge upp med ett kollektivavtal menar ni? Det är en uppriktigt ställd fråga, då det inte är helt klart för mig.
Om nu OP är på riktigt så är den troliga (?) utvecklingen att hen får stå still/utvecklas långsammare än kollegorna , både dom närmaste och övriga i branschen, under flera år så att dom får komma ikapp lönemässigt. "kollektivet".
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Jag tycker företagen ska få välja vilket de enligt lag får, även de som tar anställning väljer om de vill jobba på ett företag, i Sverige vill vi inte att individen ska ta egna beslut känns det som ibland, utan vi ska enligt svensk model slänga in barnen på förskola vid 1,5 års ålder och helst jobba på volvobandet med stämpelklocka och kollektivavtal. ;)

Men det finns ju individer som inte vill följa den här mallen och det hade varit trevligt om man fick välja själv, jag personligen tar hellre en högre lön än ett kollektivavtal med massa tillägg som kräver administration.

Vart vill jag komma med detta, jag tycker folket i Sverige ska få ha en egen vilja, känns som man omyndigförklarar hela svenska befolkningen, folk måste väl kunna ta ett eget ansvar tänker jag.

Jag har alltid gått min egen väg och det har i alla fall tjänat mig väl :D

Make your bed and complete the first task of the day!
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Skriv svar