Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:45
RagWal skrev: 20 nov 2023 19:28
roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:18
RagWal skrev: 20 nov 2023 18:56
roffe_s skrev: 20 nov 2023 17:23
Har Du läst eller tillämpat MBL? På riktigt? Följer bolaget MBL, gör en relevant risk- och konsekvensbedömning, har torrt på fötterna och följer turordningen kommer företaget, enligt min erfarenhet, att gå vinnande ur förhandlingen. Jag skulle säga att det gäller de flesta vettiga företag med välutbildade chefer i landet, hur det ser ut på Tesla har jag ingen aning om. Men att VD enligt vissa spekulationer saknar befogenhet att ens förhandla i frågan om kollektivavtal är ju knappast förtroendeingivande.

När det gäller risken att bli utsatt för sympatiåtgärder finns, som tidigare sagt, sannolikt möjlighet till motåtgärder som lockout samt eventuellt stöd från Svenskt Näringsliv om konsekvensen blir betydande. Så har det i vart fall tidigare fungerat från tid till annan.
Tillämpa MBL för att kunna avstå från att teckna kollektivavtal?
Jupp. Med eller utan kollektivavtal gäller alltid MBL, LAS och ett antal andra lagar och förordningar som arbetsmarknadslagar. Har man kollektivavtal är en ganska stor del av lagrummet dispositivt, d v s kan avtalas på ett annorlunda vis mellan parterna.

Med eller utan kollektivavtal ska Du som arbetsgivare följa och tillämpa arbetsmarknadslagarna, t ex MBL. Utanför kollektivavtalet exponerar Du bolaget för större risk när det gäller konfliktåtgärder. Ungefär så:)
Men utan kollektivavtal och trots efterlevnad av alla rikets lagar så kan fackförbund lagenligt välja införa allsköns konfliktåtgärder mot företaget. Rätt eller fel?
Nej, enligt lagboken finns fortfarande spelregler och under vissa förutsättningar fredsplikt. MEN - som jag skrivit exponerar Du som företagare Dig för större risk för stridsåtgärder om Du väljer att stå utanför. Det är inte oväntat då kollektivavtalen garanterar fredsplikten under rådande avtalsperiod.

På samma sätt som att det inte går att äta kakan och ha den kvar kan Du som företagare inte förvänta Dig att välja att stå utanför kollektivavtalet men ändå åtnjuta den fredsplikt som kollektivavtalet innebär. Det vore väl rätt märkligt, eller hur?
Du menar att det finns förutsättningar då ett fackförbund enligt lag tvingas tillämpa fredsplikt mot ett icke anslutet företag, men att riskerna är högre för konsekvenser?

Låter motsägelsefullt och kryptiskt. Kan du ge exempel (facklig fredsplikt mot ej anslutet företag)? Annars får jag tolka det som specialfall, typ företag under rekonstruktion, enmansföretag etc om du ursäktar.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rennwagen »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 19:43
RagWal skrev: 20 nov 2023 19:28
roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:18
RagWal skrev: 20 nov 2023 18:56
roffe_s skrev: 20 nov 2023 17:23
Har Du läst eller tillämpat MBL? På riktigt? Följer bolaget MBL, gör en relevant risk- och konsekvensbedömning, har torrt på fötterna och följer turordningen kommer företaget, enligt min erfarenhet, att gå vinnande ur förhandlingen. Jag skulle säga att det gäller de flesta vettiga företag med välutbildade chefer i landet, hur det ser ut på Tesla har jag ingen aning om. Men att VD enligt vissa spekulationer saknar befogenhet att ens förhandla i frågan om kollektivavtal är ju knappast förtroendeingivande.

När det gäller risken att bli utsatt för sympatiåtgärder finns, som tidigare sagt, sannolikt möjlighet till motåtgärder som lockout samt eventuellt stöd från Svenskt Näringsliv om konsekvensen blir betydande. Så har det i vart fall tidigare fungerat från tid till annan.
Tillämpa MBL för att kunna avstå från att teckna kollektivavtal?
Jupp. Med eller utan kollektivavtal gäller alltid MBL, LAS och ett antal andra lagar och förordningar som arbetsmarknadslagar. Har man kollektivavtal är en ganska stor del av lagrummet dispositivt, d v s kan avtalas på ett annorlunda vis mellan parterna.

Med eller utan kollektivavtal ska Du som arbetsgivare följa och tillämpa arbetsmarknadslagarna, t ex MBL. Utanför kollektivavtalet exponerar Du bolaget för större risk när det gäller konfliktåtgärder. Ungefär så:)
Men utan kollektivavtal och trots efterlevnad av alla rikets lagar så kan fackförbund lagenligt välja införa allsköns konfliktåtgärder mot företaget. Rätt eller fel?
Rätt eller fel beror på vem man frågar.
Konstaterar att detta är som en lektion i demokrati. Det är sällan det syns så här tydligt och påtagligt.
Vi har majoritetsdemokrati i landet och det har väl både för och nackdelar. Beroende på vad man tycker själv så klart.

Undrar hur många i Sverige som är för och emot denna strid?
Demokrati är bra så länge den är kopplad till de som berörs - Tesla medarbetarna ;)
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Någon som vet om Werksta har kommenterat händelsen i efter hand?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 19:43
RagWal skrev: 20 nov 2023 19:28
roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:18
RagWal skrev: 20 nov 2023 18:56
roffe_s skrev: 20 nov 2023 17:23
Har Du läst eller tillämpat MBL? På riktigt? Följer bolaget MBL, gör en relevant risk- och konsekvensbedömning, har torrt på fötterna och följer turordningen kommer företaget, enligt min erfarenhet, att gå vinnande ur förhandlingen. Jag skulle säga att det gäller de flesta vettiga företag med välutbildade chefer i landet, hur det ser ut på Tesla har jag ingen aning om. Men att VD enligt vissa spekulationer saknar befogenhet att ens förhandla i frågan om kollektivavtal är ju knappast förtroendeingivande.

När det gäller risken att bli utsatt för sympatiåtgärder finns, som tidigare sagt, sannolikt möjlighet till motåtgärder som lockout samt eventuellt stöd från Svenskt Näringsliv om konsekvensen blir betydande. Så har det i vart fall tidigare fungerat från tid till annan.
Tillämpa MBL för att kunna avstå från att teckna kollektivavtal?
Jupp. Med eller utan kollektivavtal gäller alltid MBL, LAS och ett antal andra lagar och förordningar som arbetsmarknadslagar. Har man kollektivavtal är en ganska stor del av lagrummet dispositivt, d v s kan avtalas på ett annorlunda vis mellan parterna.

Med eller utan kollektivavtal ska Du som arbetsgivare följa och tillämpa arbetsmarknadslagarna, t ex MBL. Utanför kollektivavtalet exponerar Du bolaget för större risk när det gäller konfliktåtgärder. Ungefär så:)
Men utan kollektivavtal och trots efterlevnad av alla rikets lagar så kan fackförbund lagenligt välja införa allsköns konfliktåtgärder mot företaget. Rätt eller fel?
Rätt eller fel beror på vem man frågar.
Konstaterar att detta är som en lektion i demokrati. Det är sällan det syns så här tydligt och påtagligt.
Vi har majoritetsdemokrati i landet och det har väl både för och nackdelar. Beroende på vad man tycker själv så klart.

Undrar hur många i Sverige som är för och emot denna strid?
Min fråga om "rätt eller fel" tre citat tidigare var till mitt eget påstående. Lagfråga alltså. Borde inte vara beroende på vem man frågar i en demokrati.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8692
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:55
Bengt skrev: 20 nov 2023 19:51
Fredsplikten verkar fungera bra, ska vi fråga Werksta? 😊
Det kan vi göra :) Det är ju en viss skillnad på att själv vara föremålet för en strejk eller endast omfattas av sympatiåtgärder. Werksta har ju som part i kollektivavtalet dessutom tillgång till musklerna och pengarna i Svenskt Näringsliv, det lönar sig nog mer att gråta ut i deras kjolar än i våra…
Vad tror du dom kommer få ersättning för, den förlorade vinsten? Det tror inte jag, men jag vet inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8692
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Om man hängavtal kan man då bli indragen i andras konflikter och tvingas till blockad?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

RagWal skrev: 20 nov 2023 20:01
roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:45
RagWal skrev: 20 nov 2023 19:28
roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:18
RagWal skrev: 20 nov 2023 18:56


Tillämpa MBL för att kunna avstå från att teckna kollektivavtal?
Jupp. Med eller utan kollektivavtal gäller alltid MBL, LAS och ett antal andra lagar och förordningar som arbetsmarknadslagar. Har man kollektivavtal är en ganska stor del av lagrummet dispositivt, d v s kan avtalas på ett annorlunda vis mellan parterna.

Med eller utan kollektivavtal ska Du som arbetsgivare följa och tillämpa arbetsmarknadslagarna, t ex MBL. Utanför kollektivavtalet exponerar Du bolaget för större risk när det gäller konfliktåtgärder. Ungefär så:)
Men utan kollektivavtal och trots efterlevnad av alla rikets lagar så kan fackförbund lagenligt välja införa allsköns konfliktåtgärder mot företaget. Rätt eller fel?
Nej, enligt lagboken finns fortfarande spelregler och under vissa förutsättningar fredsplikt. MEN - som jag skrivit exponerar Du som företagare Dig för större risk för stridsåtgärder om Du väljer att stå utanför. Det är inte oväntat då kollektivavtalen garanterar fredsplikten under rådande avtalsperiod.

På samma sätt som att det inte går att äta kakan och ha den kvar kan Du som företagare inte förvänta Dig att välja att stå utanför kollektivavtalet men ändå åtnjuta den fredsplikt som kollektivavtalet innebär. Det vore väl rätt märkligt, eller hur?
Du menar att det finns förutsättningar då ett fackförbund enligt lag tvingas tillämpa fredsplikt mot ett icke anslutet företag, men att riskerna är högre för konsekvenser?

Låter motsägelsefullt och kryptiskt. Kan du ge exempel (facklig fredsplikt mot ej anslutet företag)? Annars får jag tolka det som specialfall, typ företag under rekonstruktion, enmansföretag etc om du ursäktar.
Ptjaa, i Sverige gäller principen ”pacta sunt servanda” eller ”avtal ska hållas” i relativt hög grad. Jag bedömer inte att facket, oaktat om medlemmarna bildat en lokal klubb eller ej, kan ta strid om villkor som överenskommits i anställningsavtal. De kan alltså inte bära sig åt hur som helst.

Om Tesla skulle välja att teckna kollektivavtal gäller samma förutsättning, det lokala avtalet måste innehålla eller ersätta befintliga avtalade förmåner.

I fallet Tesla kan dock facket med lagens rätt mobilisera stridsåtgärder när som helst när det gäller tecknandet av kollektivavtal. Då fredsplikten under löpande avtal är en del av kollektivavtalet kan den aldrig omfatta ett företag som väljer att ställa sig vid sidan om detta.
mans71 skrev: 20 nov 2023 19:59

Ok, så du är alltså någon som jobbar för facket?
U wish :D Låt oss säga att det är en av de uppgifter jag saknar i mitt CV (än så länge)... ;)
Pontus skrev: 20 nov 2023 20:20
Vad tror du dom kommer få ersättning för, den förlorade vinsten? Det tror inte jag, men jag vet inte.
Njae, här är även jag osäker om vad som gäller idag, det är inget som går att verifiera via en enkel googling och vad jag nu säger är exempel som inte är direkt dagsfärska. Men jag vet ett par exempel där enskilda företag, som tagit för arbetsgivarna principiellt viktiga strider (varav något handlat om slutligt avgörande i AD), erhållit stöd baserat på verifierbart bortfall av täckningsbidrag (alltså exklusive vinst). I dessa fall har det dock handlat om väsentliga nedgångar i volym under den tid som konflikten pågått.

Hur stödet ser ut vid en sympatiåtgärd idag har jag tyvärr ingen insikt i. I vart fall må åtgärden sannolikt orsaka en större hack i omsättningskurvan innan någon kompensation skulle bli aktuell. Men i vart fall lönar det sig sannolikt bättre att vända klagan inåt än utåt.
Pontus skrev: 20 nov 2023 20:21
Om man hängavtal kan man då bli indragen i andras konflikter och tvingas till blockad?
Ett hängavtal är ju en konstruktion vanligen lämpad för det mindre företaget med ett mindre antal anställda, det handlar om att man åtar sig att haka på/tillämpa regelverket i kollektivavtalet vid arbetsplatsen. I och med det har Du som arbetsgivare skyldighet att följa det aktuella kollektivavtalet. Tyvärr har Du inte full tillgång till det stöd som ett riktigt avtal ger, se bifogad länk: https://www.svensktnaringsliv.se/medlem ... 96226.html

Så har jag i vart fall förstått det, och det innebär att Du - även med ett hängavtal - kan ställas inför situationen att Dina medarbetare/anställda kan bli uttagna i sympatiåtgärder/blockad.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 4 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

Rennwagen skrev: 20 nov 2023 20:08
FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 19:43
RagWal skrev: 20 nov 2023 19:28
roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:18
RagWal skrev: 20 nov 2023 18:56


Tillämpa MBL för att kunna avstå från att teckna kollektivavtal?
Jupp. Med eller utan kollektivavtal gäller alltid MBL, LAS och ett antal andra lagar och förordningar som arbetsmarknadslagar. Har man kollektivavtal är en ganska stor del av lagrummet dispositivt, d v s kan avtalas på ett annorlunda vis mellan parterna.

Med eller utan kollektivavtal ska Du som arbetsgivare följa och tillämpa arbetsmarknadslagarna, t ex MBL. Utanför kollektivavtalet exponerar Du bolaget för större risk när det gäller konfliktåtgärder. Ungefär så:)
Men utan kollektivavtal och trots efterlevnad av alla rikets lagar så kan fackförbund lagenligt välja införa allsköns konfliktåtgärder mot företaget. Rätt eller fel?
Rätt eller fel beror på vem man frågar.
Konstaterar att detta är som en lektion i demokrati. Det är sällan det syns så här tydligt och påtagligt.
Vi har majoritetsdemokrati i landet och det har väl både för och nackdelar. Beroende på vad man tycker själv så klart.

Undrar hur många i Sverige som är för och emot denna strid?
Demokrati är bra så länge den är kopplad till de som berörs - Tesla medarbetarna ;)
Jag menar Sveriges demokrati, majoritetsdemokratin som vi har.
Teslamekanikerna har sin interna demokrati och det verkar som att båda är lika applicerbara här. Det är bara det att Sveriges demokrati innefattar 100.000 tals fler personer.
En himla knepig situation blir det i majoritetsdemokratier ibland för det är alltid någon som kommer ikläm för allas "bästa".

Antagligen är det något med grundlagarna som behöver ändras om detta skall förändras på något sätt.

Spännande att följa
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 14:05
Leon skrev: 20 nov 2023 13:18
...
roffe_s skrev: 20 nov 2023 12:44

...

Så åter igen - när vi diskuterar den svenska modellen behövs ett helikopterperspektiv eller för all del ett nationalekonomiskt perspektiv på saken. Bevisligen vinner AB Sverige och BNP på att vi inte strejkar i tid och otid. Den som följer modellen har därmed en morot i att teckna avtal, den som väljer att avstå väljer också att exponera sig för risken att utsättas för betydligt fler stridsåtgärder.
Därför tycker jag det är tråkigt att vi nu har en strejk. Skapar mycket oro och stress för många arbetsgivare, arbetstagare samt tredje man. Jag vill påstå att det inte hade varit ett problem om IF Metall hade tillfrågat alla Teslas anställda efter synpunkter på en eventuell strejk. Hade majoriteten varit för att skriva ett kollektivavtal så hade Tesla inte haft något val än att antingen komma till förhandlingsbordet alternativt omstrukturera deras närvaro i landet.
Vi är helt överens om att varje strejk är ett misslyckande, i vart fall ur AB Sveriges perspektiv. Men här hävdar jag - tvärt emot flertalet i denna tråden - att vi inte har en aning om vad som hänt eller försiggått under alla de åren innan IF Metall valde att utlysa strejk. Nu kanske jag är kategorisk, men under alla mina år vid förhandlingsbordet byggde den svenska arbetsmarknadsmodellen på att min motpart hade förhandlingsmandat. När jag förhandlat på arbetsgivarens sida av bordet har jag naturligtvis haft dennes mandat att träffa överenskommelse i sakfrågan. Den svenska modellen är därmed en hyfsat decentraliserad modell under det nationella paraplyet.

Och då kollektivavtalens vara eller icke vara är en nationell fråga är det kanske inte, i min värld, vare sig rimligt eller lämpligt att tillmäta lokala omröstningar på golvnivå alltför stor vikt när det gäller nationella arbetsmarknadsmodeller.
Håller mig kortfattad:

Vi vet inte vad som hänt eller vilka diskussioner man haft men det är av mindre betydelse. En röstning bör vara ett ypperligt sätt att ta reda på hur Teslas anställda vill göra.
roffe_s skrev: 20 nov 2023 14:05
Det finns dessutom en mängd statistiska orsaker till att undvika "interna företagsomröstningar", det handlar om rätten till anonymitet och åsiktsfrihet vilket aldrig kan garanteras när populationen eller urvalet blir för litet. Dessutom är inte ett internetforum med mer eller mindre bias rätt plattform att diskutera individers eller ett mindre kollektivs åsikter. Min erfarenhet är att den rätta bilden av förhållandena ligger någonstans emellan parternas PR-bild.
Jag är helt övertygad, bortom allt tvivel, att röstningen kan utföras på ett sätt som garanterar anonymitet.
roffe_s skrev: 20 nov 2023 14:05
Personligen är jag övertygad om att det ligger betydligt mer än vad som framkommit i den publika debatten bakom nuvarande relation mellan Tesla Sweden och IF Metall. Enligt min erfarenhet har något skurit sig duktigt rejält i förhandlingarna som föranledde strejkvarslet. Vad det är lär vi inte få veta men vi kan vara överens om en sak - AB Sverige mår bäst utan strejkdagar. Koncensus och kompromissvilja är två värdeord utan vilka den svenska modellen knappast hade funkat i snart 85 år. Jag kan hoppas att det noteras av båda parter även i denna konflikt och inför kommande förhandlingar. Mina 2p
Jag tror inte att något skurit mellan Tesla eller IF Metall eller att man skall spekulera kring det. Tesla tecknar helt enkelt inte kollektivavtal någonstans i världen. Således har de tackat nej till kollektivavtal här i Sverige. IF Metall har valt att eskalera. Inget mer och inget mindre.

Dock förstår jag att du önskar att parterna kommer överens och det respekterar jag fullt ut. Vi har levt med den svenska modellen i många år nu och som jag tidigare sagt så har vi det inte direkt dåligt i landet!
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rennwagen »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 20:50
Rennwagen skrev: 20 nov 2023 20:08
FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 19:43
RagWal skrev: 20 nov 2023 19:28
roffe_s skrev: 20 nov 2023 19:18
Jupp. Med eller utan kollektivavtal gäller alltid MBL, LAS och ett antal andra lagar och förordningar som arbetsmarknadslagar. Har man kollektivavtal är en ganska stor del av lagrummet dispositivt, d v s kan avtalas på ett annorlunda vis mellan parterna.

Med eller utan kollektivavtal ska Du som arbetsgivare följa och tillämpa arbetsmarknadslagarna, t ex MBL. Utanför kollektivavtalet exponerar Du bolaget för större risk när det gäller konfliktåtgärder. Ungefär så:)
Men utan kollektivavtal och trots efterlevnad av alla rikets lagar så kan fackförbund lagenligt välja införa allsköns konfliktåtgärder mot företaget. Rätt eller fel?
Rätt eller fel beror på vem man frågar.
Konstaterar att detta är som en lektion i demokrati. Det är sällan det syns så här tydligt och påtagligt.
Vi har majoritetsdemokrati i landet och det har väl både för och nackdelar. Beroende på vad man tycker själv så klart.

Undrar hur många i Sverige som är för och emot denna strid?
Demokrati är bra så länge den är kopplad till de som berörs - Tesla medarbetarna ;)
Jag menar Sveriges demokrati, majoritetsdemokratin som vi har.
Teslamekanikerna har sin interna demokrati och det verkar som att båda är lika applicerbara här. Det är bara det att Sveriges demokrati innefattar 100.000 tals fler personer.
En himla knepig situation blir det i majoritetsdemokratier ibland för det är alltid någon som kommer ikläm för allas "bästa".

Antagligen är det något med grundlagarna som behöver ändras om detta skall förändras på något sätt.

Spännande att följa
Ett företag är faktiskt så nära man kan komma en diktatur (med vissa valda demokratiska inslag). Kapitalet styr i en marknadsekonomi, vare sig man vill det eller inte. Det som antagligen triggade igång IF-Metall var att Tesla blev Sveriges mest sålda bil utan att man har kollektivavtal. Då hotas det som facket kallar den svenska modellen som är en idealiserad vision från 1938 års Saltsjöbadsavtal från en tid då man pratade om Folkhemmet. Den bilden och de moraliska normerna har sedan länge blivit obsoleta. Ser man 20-30 år framåt i tiden inser man att både varor och kapital blir än mer flyktiga och att Saltsjöbadsavtalet har passerat sitt bäst före datum - vare sig IF Metall vill inse det eller inte.

Och helt enig med att det är spännande att följa.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
roffe_s
elbilist
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 20 nov 2023 21:13

Håller mig kortfattad:

Vi vet inte vad som hänt eller vilka diskussioner man haft men det är av mindre betydelse. En röstning bör vara ett ypperligt sätt att ta reda på hur Teslas anställda vill göra.
Och min uppfattning är att detta är en fråga som ägs av de nationella parterna, inte de företagsanställda. Let´s agree to disagree.
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag är helt övertygad, bortom allt tvivel, att röstningen kan utföras på ett sätt som garanterar anonymitet.
Och det är inte jag, dessutom ligger denna fråga, som lagstiftningen ser ut, inte på det bordet (se ovanstående kommentar)
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag tror inte att något skurit mellan Tesla eller IF Metall eller att man skall spekulera kring det. Tesla tecknar helt enkelt inte kollektivavtal någonstans i världen. Således har de tackat nej till kollektivavtal här i Sverige. IF Metall har valt att eskalera. Inget mer och inget mindre.
Men kära nån, ska vi - efter ca 130+ sidor mer eller mindre kvalificerade spekulationer - sluta spekulera och gissa? ;)

Seriösare sagt - Så pass känner jag IF Metall att något i detta trampat dem på foten. Rejält. Min tidigare utsaga gäller dock - ännu håller sig, vad jag förstår, samtliga parter inom befintligt lag- och avtalsrum. Här är vi eniga.
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Dock förstår jag att du önskar att parterna kommer överens och det respekterar jag fullt ut. Vi har levt med den svenska modellen i många år nu och som jag tidigare sagt så har vi det inte direkt dåligt i landet!
Här är vi också eniga. Med stöd i Medlingsinstitutets statistik kan vi bara konstatera att förhandling och kompromisser i vart fall ser till att hålla arbete och produktivitet igång. När det gäller AB Svea.

Tack för en intressant diskussion allihopa :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8692
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Alla, tror jag, verkar ju övertygade om att ingen av parterna tänker ge sig och ingen tänker kompromissa just nu, dvs Teslatänker inte skriva på något avtal och IF Metall tänker inte godta ett nej. Jag skulle säga att det finns inga kompromisser att göra, en part måste vika sig helt innan detta är slut.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Pontus skrev: 20 nov 2023 23:12
Alla, tror jag, verkar ju övertygade om att ingen av parterna tänker ge sig och ingen tänker kompromissa just nu, dvs Teslatänker inte skriva på något avtal och IF Metall tänker inte godta ett nej. Jag skulle säga att det finns inga kompromisser att göra, en part måste vika sig helt innan detta är slut.
Ja om det ska ta slut ja. Det kan ju också fortsätta i all evighet.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Pontus skrev: 20 nov 2023 23:12
Alla, tror jag, verkar ju övertygade om att ingen av parterna tänker ge sig och ingen tänker kompromissa just nu, dvs Teslatänker inte skriva på något avtal och IF Metall tänker inte godta ett nej. Jag skulle säga att det finns inga kompromisser att göra, en part måste vika sig helt innan detta är slut.
Nja, är det verkligen så? Om Tesla väl sätter sig vid förhandlingsbordet skulle man vara i en situation där båda parter kan kompromissa om villkoren i ett eventuellt kollektivavtal. Men utan förhandlingar blir det såklart inga kompromisser.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av snowtroll »

nä nu ere dags att kliva ur facket... så trött på dessa och har hittills aldrig fått hjälp,
slutar alltid med att man måste lösa problem själv.
vad fanken betalar man för egentligen ?? lägger hellre pengen på att hjälpa dom som har det svårt.

i dagens samhälle i teorin är facket ett bra tänk (utmärkt pappersprodukt) som kanske var ett måste förr.
har också skräckexempel hos några kollegor som ej heller får vettig hjälp där chefer skapar orättvisor.

får man problem med arbetsgivaren... så byter man jobb eller öppnar eget. dvs, passar dom sig inte så drar man helt enkelt. ... ser jag som lagom balans 🤗
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 22:36
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13

Håller mig kortfattad:

Vi vet inte vad som hänt eller vilka diskussioner man haft men det är av mindre betydelse. En röstning bör vara ett ypperligt sätt att ta reda på hur Teslas anställda vill göra.
Och min uppfattning är att detta är en fråga som ägs av de nationella parterna, inte de företagsanställda. Let´s agree to disagree.
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag är helt övertygad, bortom allt tvivel, att röstningen kan utföras på ett sätt som garanterar anonymitet.
Och det är inte jag, dessutom ligger denna fråga, som lagstiftningen ser ut, inte på det bordet (se ovanstående kommentar)
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag tror inte att något skurit mellan Tesla eller IF Metall eller att man skall spekulera kring det. Tesla tecknar helt enkelt inte kollektivavtal någonstans i världen. Således har de tackat nej till kollektivavtal här i Sverige. IF Metall har valt att eskalera. Inget mer och inget mindre.
Men kära nån, ska vi - efter ca 130+ sidor mer eller mindre kvalificerade spekulationer - sluta spekulera och gissa? ;)

Seriösare sagt - Så pass känner jag IF Metall att något i detta trampat dem på foten. Rejält. Min tidigare utsaga gäller dock - ännu håller sig, vad jag förstår, samtliga parter inom befintligt lag- och avtalsrum. Här är vi eniga.
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Dock förstår jag att du önskar att parterna kommer överens och det respekterar jag fullt ut. Vi har levt med den svenska modellen i många år nu och som jag tidigare sagt så har vi det inte direkt dåligt i landet!
Här är vi också eniga. Med stöd i Medlingsinstitutets statistik kan vi bara konstatera att förhandling och kompromisser i vart fall ser till att hålla arbete och produktivitet igång. När det gäller AB Svea.

Tack för en intressant diskussion allihopa :)
Svenska modellen.
Själv är jag halvsvensk från ett västerländskt land. Där man är mer sig själv lite hur man vill och folk accepterar utan att blinka. Det finns inte en sådan norm som här. Man är fullt accepterad där utan villa, Volvo, vovve, ni fattar tror jag. Man vinner eller försvinner på något sätt där som inte är som i Sverige. Här måste man mer anpassa sig väl och vara som alla andra för att lyckas.
Men bor här sedan mkt länge. Jag har haft svårt för den svenska modellen, i samhället, jobb, privat. Det blivit en del konflikter på den resan.
Men sedan länge biter jag ihop på jobbet och i samhället och det funkar nu bra för man har vant sig.
Men privat har det varit svårast. Vi kommer att flytta ut på landet utan grannar runt knuten så snart det praktiskt går. Bara umgås med de vi vill umgås med.
Det är så tröttsamt att lyssna på alla som säger att alla duger, sexuell läggning, invandrare/främlingar, religioner, klädstilar, EMO, de som showar med rikedom - Gud förbjude, osv.
Men innanför fasaderna så pratas det ofta ett annat språk, skvaller, och man förfäras. "Han är lite konstig" tex
Ordet konstig måste vara svenskarnas vanligare ord för beskriva någon som inte är exakt som de själva är

Ser mycket av den svenska modellen i denna konflikt. Den är nog som cement som är jättesvår att ändra på. Men det är ju det som är Sverige som många vill ha och brinner för. Ändringar från det kommer nog aldrig eller inte på 100 år.
Nu har någon sagt ifrån och "alla" håller med känns det som. Rätta in dig i ledet eller försvinn, eller något sådant.

Om denna konflikt är bra eller dålig vet jag inte? Bara att det är Sverige och svenskt. En del av vår kultur kanske att vara just en norm? Så är det nog? Det är nog lika svårt att förstå utomlands som att vi skulle förstå varför månggifte eller uppgjorda äktensksp är ok, eller att utöva sin religion typ halva den vakna tiden. Fast i många länder är det alldeles självklart att det är fullt normalt.

Vinn eller försvinn!
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 23:38
roffe_s skrev: 20 nov 2023 22:36
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13

Håller mig kortfattad:

Vi vet inte vad som hänt eller vilka diskussioner man haft men det är av mindre betydelse. En röstning bör vara ett ypperligt sätt att ta reda på hur Teslas anställda vill göra.
Och min uppfattning är att detta är en fråga som ägs av de nationella parterna, inte de företagsanställda. Let´s agree to disagree.
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag är helt övertygad, bortom allt tvivel, att röstningen kan utföras på ett sätt som garanterar anonymitet.
Och det är inte jag, dessutom ligger denna fråga, som lagstiftningen ser ut, inte på det bordet (se ovanstående kommentar)
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag tror inte att något skurit mellan Tesla eller IF Metall eller att man skall spekulera kring det. Tesla tecknar helt enkelt inte kollektivavtal någonstans i världen. Således har de tackat nej till kollektivavtal här i Sverige. IF Metall har valt att eskalera. Inget mer och inget mindre.
Men kära nån, ska vi - efter ca 130+ sidor mer eller mindre kvalificerade spekulationer - sluta spekulera och gissa? ;)

Seriösare sagt - Så pass känner jag IF Metall att något i detta trampat dem på foten. Rejält. Min tidigare utsaga gäller dock - ännu håller sig, vad jag förstår, samtliga parter inom befintligt lag- och avtalsrum. Här är vi eniga.
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Dock förstår jag att du önskar att parterna kommer överens och det respekterar jag fullt ut. Vi har levt med den svenska modellen i många år nu och som jag tidigare sagt så har vi det inte direkt dåligt i landet!
Här är vi också eniga. Med stöd i Medlingsinstitutets statistik kan vi bara konstatera att förhandling och kompromisser i vart fall ser till att hålla arbete och produktivitet igång. När det gäller AB Svea.

Tack för en intressant diskussion allihopa :)
Svenska modellen.
Själv är jag halvsvensk från ett västerländskt land. Där man är mer sig själv lite hur man vill och folk accepterar utan att blinka. Det finns inte en sådan norm som här. Man är fullt accepterad där utan villa, Volvo, vovve, ni fattar tror jag. Man vinner eller försvinner på något sätt där som inte är som i Sverige. Om man inte sköter om sig själv bra gör ingen annan gör det åt dig. Här måste man mer anpassa sig väl och vara som alla andra för att lyckas.
Men bor här sedan mkt länge. Jag har haft svårt för den svenska modellen, i samhället, jobb, privat. Det blivit en del konflikter på den resan.
Men sedan länge biter jag ihop på jobbet och i samhället och det funkar nu bra för man har vant sig.
Men privat har det varit svårast. Vi kommer att flytta ut på landet utan grannar runt knuten så snart det praktiskt går. Bara umgås med de vi vill umgås med.
Det är så tröttsamt att lyssna på alla som säger att alla duger, sexuell läggning, invandrare/främlingar, religioner, klädstilar, EMO, de som showar med rikedom - Gud förbjude, osv.
Men innanför fasaderna så pratas det ofta ett annat språk, skvaller, och man förfäras. "Han är lite konstig" tex
Ordet konstig måste vara svenskarnas vanligare ord för beskriva någon som inte är exakt som de själva är

Ser mycket av den svenska modellen i denna konflikt. Den är nog som cement som är jättesvår att ändra på. Men det är ju det som är Sverige som många vill ha och brinner för. Ändringar från det kommer nog aldrig eller inte på 100 år.
Nu har någon sagt ifrån och "alla" håller med känns det som. Rätta in dig i ledet eller försvinn, eller något sådant.

Om denna konflikt är bra eller dålig vet jag inte? Bara att det är Sverige och svenskt. En del av vår kultur kanske att vara just en norm? Så är det nog? Det är nog lika svårt att förstå utomlands som att vi skulle förstå varför månggifte eller uppgjorda äktensksp är ok, eller att utöva sin religion typ halva den vakna tiden. Fast i många länder är det alldeles självklart att det är fullt normalt.

Vinn eller försvinn!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8692
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

iAkita skrev: 20 nov 2023 23:20
Pontus skrev: 20 nov 2023 23:12
Alla, tror jag, verkar ju övertygade om att ingen av parterna tänker ge sig och ingen tänker kompromissa just nu, dvs Teslatänker inte skriva på något avtal och IF Metall tänker inte godta ett nej. Jag skulle säga att det finns inga kompromisser att göra, en part måste vika sig helt innan detta är slut.
Nja, är det verkligen så? Om Tesla väl sätter sig vid förhandlingsbordet skulle man vara i en situation där båda parter kan kompromissa om villkoren i ett eventuellt kollektivavtal. Men utan förhandlingar blir det såklart inga kompromisser.
Det har man ju redan gjort och Tesla har sagt nej till kollektivavtal och facket tvärtom ni måste. Så alla former av kollektivavtal är ett totalt nederlag för Tesla, dvs ingen kompromiss, och alla alternativ utan kollektivavtal (vilka vet jag inte) är ett totalt nederlag för facket, av principiella skäl och alltså ingen kompromiss heller.
Så ser jag det.
Så att det skulle finnas en kompromiss tror jag inte.

Man skulle ju kanske kunna tänka sig att facket fick förhandla anställningsavtalet för dom som är medlemmar hos Tesla men det tror jag aldrig facket skulle gå med på eftersom dom inte skulle få den makt dom vill ha och därför vore det meningslöst för dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Kanske lite off-topic men tar det öndå här.

Med tanke på hur många Teslor det sålts genom åren så borde en hel del ägas av Metallare eller andra sympatiförbund? Vore det inte på sin plats för lite gräv, hitta någon LO topp eller liknande som kör Tesla till vardags. Ställa lite varma frågor till dem? Vore lite intressant.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8692
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

ulpaknulpa56 skrev: 21 nov 2023 00:17
Kanske lite off-topic men tar det öndå här.

Med tanke på hur många Teslor det sålts genom åren så borde en hel del ägas av Metallare eller andra sympatiförbund? Vore det inte på sin plats för lite gräv, hitta någon LO topp eller liknande som kör Tesla till vardags. Ställa lite varma frågor till dem? Vore lite intressant.
Skulle gissa att flera journalister redan tänkt tanken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Pontus skrev: 21 nov 2023 00:23
ulpaknulpa56 skrev: 21 nov 2023 00:17
Kanske lite off-topic men tar det öndå här.

Med tanke på hur många Teslor det sålts genom åren så borde en hel del ägas av Metallare eller andra sympatiförbund? Vore det inte på sin plats för lite gräv, hitta någon LO topp eller liknande som kör Tesla till vardags. Ställa lite varma frågor till dem? Vore lite intressant.
Skulle gissa att flera journalister redan tänkt tanken?
Antar att dessa ägare just nu låter bilen stå i garaget, men borde gå att gräva ändå, finns alltid folk som vet
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 20 nov 2023 22:36
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
En röstning bör vara ett ypperligt sätt att ta reda på hur Teslas anställda vill göra.
Och min uppfattning är att detta är en fråga som ägs av de nationella parterna, inte de företagsanställda. Let´s agree to disagree.
Jättetråkigt om det är så att arbetsgivaren ger bra villkor, arbetstagare är supernöjd och sedan kommer tredje part och vill att man ändrar detta. Jag kan acceptera att vi inte är överens och att du inte tycker de anställda skall få säga sitt men är ändå lite besviken på det synsättet.
roffe_s skrev: 20 nov 2023 22:36
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag är helt övertygad, bortom allt tvivel, att röstningen kan utföras på ett sätt som garanterar anonymitet.
Och det är inte jag, dessutom ligger denna fråga, som lagstiftningen ser ut, inte på det bordet (se ovanstående kommentar)
Då skall jag inte försöka övertyga dig hur man kan göra utan jag lämnar den punkten och respekterar din ståndpunkt. Men det skulle vara ett kraftfullt verktyg som låser upp mycket sympati i samhället så jag hoppas att detta ses över i framtiden.
roffe_s skrev: 20 nov 2023 22:36
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag tror inte att något skurit mellan Tesla eller IF Metall eller att man skall spekulera kring det. Tesla tecknar helt enkelt inte kollektivavtal någonstans i världen. Således har de tackat nej till kollektivavtal här i Sverige. IF Metall har valt att eskalera. Inget mer och inget mindre.
Men kära nån, ska vi - efter ca 130+ sidor mer eller mindre kvalificerade spekulationer - sluta spekulera och gissa? ;)

Seriösare sagt - Så pass känner jag IF Metall att något i detta trampat dem på foten. Rejält. Min tidigare utsaga gäller dock - ännu håller sig, vad jag förstår, samtliga parter inom befintligt lag- och avtalsrum. Här är vi eniga.
Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och förståelse för sådana här situationer. Du menar alltså, eller anar, att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, kan vara till viss del baserade på att det är något rejält som hänt mellan Tesla och IF Metall? Det låter ju hemskt att det kanske finns en risk för det och känns minst sagt obekvämt. Dessa saker bör ju hanteras strikt sakligt och inte bara följa lag utan ha väldig hänsyn och respekt till alla berörda parter.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 21 nov 2023 00:35
Jättetråkigt om det är så att arbetsgivaren ger bra villkor, arbetstagare är supernöjd och sedan kommer tredje part och vill att man ändrar detta. Jag kan acceptera att vi inte är överens och att du inte tycker de anställda skall få säga sitt men är ändå lite besviken på det synsättet.
Njae, kollektivavtalet innehåller en mängd hygienvillkor. Vissa handlar om om vad Du får i handen idag. Andra om mer svårvärderade förmåner som försäkringar, tjänstepension etc. Men jag har ännu inte sett objektiva och trovärdiga exempel på att Tesla överträffar kollektivavtalet vad avser samtliga dessa exempel. När det gäller Teslas förtjänster som arbetsgivare har jag inga problem med röstningar, när det gäller den svenska modellen ligger helt enkelt inte en sådan komplex fråga på den nivån. Det handlar om en modell som satt oss som nation i en unik nordisk position när det gäller få strejkdagar. Den bör vi vara aktsam om.
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Då skall jag inte försöka övertyga dig hur man kan göra utan jag lämnar den punkten och respekterar din ståndpunkt. Men det skulle vara ett kraftfullt verktyg som låser upp mycket sympati i samhället så jag hoppas att detta ses över i framtiden.
Se svaret ovan. Jag tror egentligen inte vi är särskilt oeniga, det handlar mer om en skillnad i syn på sakernas dignitet och perspektiv :)
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och anar att något hänt. Du menar att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, är till viss del baserade på att det är något som hänt mellan Tesla och IF Metall? Har du lust att utveckla vad du tror har hänt baserat på egen erfarenhet? För i sådana fall är det hemskt om det är ett par personer som känner personligt agg mot Tesla.
Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.

Låt oss anta att vi sätter oss i förhandling, normalt är min första fråga kring bordet om parterna är beslutsmässiga. Skulle svaret bli nej är det normalt lika gott att ajournera förhandlingen till dess att beslutsmässighet finns hos alla parter. Ponera vidare att Tesla, i egenskap av arbetsgivare suttit vid förhandlingsbordet, gett sken av att vara beslutsmässiga men sedan, i elfte timmen, meddelat att detta ligger på koncernnivå.

Jag säger inte att det är så det har gått till, jag har ingen inside info från förhandlingsbordet. Men det är ett exempel på en kulturkrock som skulle kunna reta gallfeber på en facklig organisation som IF Metall.

Jag har nästan 20 års erfarenhet av lokala fackliga förhandlingar där den dominerande förhandlingspartner varit IF Metall. Trots idoga försök har jag aldrig lyckats reta upp motparten så till den milda grad att denna typ av åtgärder som vi nu ser travas på varandra blivit aktuella ens som hot. Därav min hyfsat välgrundade känsla att vi inte vet en bråkdel av vad som föregått denna konflikt.

Hoppas Du fått en bättre förståelse för mina funderingar, sov gott Leon :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

roffe_s skrev: 21 nov 2023 01:15
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och anar att något hänt. Du menar att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, är till viss del baserade på att det är något som hänt mellan Tesla och IF Metall? Har du lust att utveckla vad du tror har hänt baserat på egen erfarenhet? För i sådana fall är det hemskt om det är ett par personer som känner personligt agg mot Tesla.
Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.

Låt oss anta att vi sätter oss i förhandling, normalt är min första fråga kring bordet om parterna är beslutsmässiga. Skulle svaret bli nej är det normalt lika gott att ajournera förhandlingen till dess att beslutsmässighet finns hos alla parter. Ponera vidare att Tesla, i egenskap av arbetsgivare suttit vid förhandlingsbordet, gett sken av att vara beslutsmässiga men sedan, i elfte timmen, meddelat att detta ligger på koncernnivå.
Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.
IF Metall har ändå påstått att de har försökt förhandla med Tesla i flera år, kanske Tesla har hela tiden varit tydliga med att de inte är intresserade. Nu har IF Metall dock gett upp och tänker att de måste ta till strejkåtgärder för att få Tesla att till slut skriva på.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

vigge50 skrev: 21 nov 2023 05:48
roffe_s skrev: 21 nov 2023 01:15
Leon skrev: 20 nov 2023 21:13
Jag tolkar det som att du har god erfarenhet och anar att något hänt. Du menar att deras stridsåtgärder, även om de är lagliga, är till viss del baserade på att det är något som hänt mellan Tesla och IF Metall? Har du lust att utveckla vad du tror har hänt baserat på egen erfarenhet? För i sådana fall är det hemskt om det är ett par personer som känner personligt agg mot Tesla.
Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.

Låt oss anta att vi sätter oss i förhandling, normalt är min första fråga kring bordet om parterna är beslutsmässiga. Skulle svaret bli nej är det normalt lika gott att ajournera förhandlingen till dess att beslutsmässighet finns hos alla parter. Ponera vidare att Tesla, i egenskap av arbetsgivare suttit vid förhandlingsbordet, gett sken av att vara beslutsmässiga men sedan, i elfte timmen, meddelat att detta ligger på koncernnivå.
Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.
IF Metall har ändå påstått att de har försökt förhandla med Tesla i flera år, kanske Tesla har hela tiden varit tydliga med att de inte är intresserade. Nu har IF Metall dock gett upp och tänker att de måste ta till strejkåtgärder för att få Tesla att till slut skriva på.
Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar