Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

pejvic skrev: 24 nov 2023 09:17
PhR34k skrev: 24 nov 2023 06:43
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:

"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.

Med vänlig hälsning

Mikael Andersson

Presschef, Transportstyrelsen"
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lembritt »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 13:18
kallekula skrev: 24 nov 2023 13:16
ONSatan skrev: 24 nov 2023 13:11
Du har insyn i att Tesla idag och i framtiden sköter uppsägningar, övertid, sjukfrånvaro, pensioner, semestrar mm?
Bra, skriv i tråden. Har spekulerats mycket då Tesla själva inte säger något.
Jamen sluta. Hade det varit problem hade väl facket varit först med att presentera dessa bevis. Att dom inte gör det är ju övertydligt bevis för att det inte finns sådana problem.

Nu var det dock inte vad som diskuterades. Det som diskuterades var ju om vi hade brytt oss om en strejk mot exempelvis MG Sverige.
Så du vet inget utan gissar?

Och, även om Tesla skulle behandla person A jäkligt bra så vet vi inte hur person B har det ELLER hur person A har det om ett år. Ramarna för sådant justeras via kollektivavtal.
Man kan bara gissa eftersom det inte har kommit fram en enda anställd som har det sämre. Bara att många anställda är nöjda och inte är med i facket.
Hur många som strejkar och till vilken anledning är oklar. IF Metall pratar bara om "schyssta villkor" och "trygghet".
Spekulation: Vart är alla utnyttjade anställda som slavar på Tesla? Är dom duperade/tystade av facket? Du kan inte lämna facket pga X anledning?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Andersen skrev: 24 nov 2023 13:30
pejvic skrev: 24 nov 2023 09:17
PhR34k skrev: 24 nov 2023 06:43
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:

"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.

Med vänlig hälsning

Mikael Andersson

Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:

viewtopic.php?p=759598#p759598
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 13:09
Speedo skrev: 24 nov 2023 12:52
Senaste nytt från politikerna. SD ger sig in och ger facket en dänga.


https://www.di.se/nyheter/sd-toppen-ras ... elon-musk/
Intressant med tanke på att Magnus Persson (SD´s ordförande i arbetsmarknadsutskottet) säger att "SD står bakom den svenska modellen"...?
https://www.svd.se/a/4o4j9g/v-och-sd-en ... och-klarna

Är det början på "de brunas krig" vi ser? :lol:
Så som det har sagts många gånger tidigare, den svenska modellen bygger på att det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Det är således inget motsatsförhållande.

Det har också sagts tidigare, det finns många arbetsgivare som uppskattar kollektivavtal men inte alla.

Att man står bakom den svenska modellen kan likväl innebära att man fortsatt vill att det ska vara frivilligt och inte tvingande med kollektivavtal.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1092
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Antar att någon/några redan anmält PostNord till PTS?

I sak är ju tesla inte kunden i det hela ens och att åberopa force majeure är ju en sån oerhörd feltolkning av dess begrepp att enklaste brottsmålsadvokat borde gnugga händerna.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Mippaloo skrev: 23 nov 2023 23:08
jonsalgerier skrev: 23 nov 2023 22:37
Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png

Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...


Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera… 😆
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Frippanecci »

josve skrev: 24 nov 2023 14:02
Mippaloo skrev: 23 nov 2023 23:08
jonsalgerier skrev: 23 nov 2023 22:37
Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png

Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...


Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera… 😆
Ja eller bara styr om alla europapaket till TM Sweden (tänker att den rena volymen borde få Postnord att backa).. eller 100mkr på en massa kinaprylar - som dom sen kan dela ut till folk helt random.
Senast redigerad av Frippanecci, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1391
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

frippe skrev: 24 nov 2023 12:33
thebishop skrev: 24 nov 2023 12:04
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.

Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.

Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.

Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.

Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.

I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.

Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Earplugged »

[/quote]


För att folk är egoistiska.

Ponera att tex Tesla haft kollektivavtal sen tidigare och denna strejk istället drabbat tex MG. Då lovar jag att forumet fyllts av skribenter som varit upprörda över hur “fruktansvärda MG är som kommer hit till sverige och vägrar ta seden dit de kommer samt förstör för svenska arbetare!”.

Nu riskerar strejken drabba forummedlemmar ekonomiskt (samt självbild) och då gråts det ut...
[/quote]

Jag personligen reagerar inte utifrån egoism eller ekonomiska motiv utan på att konflikten har skapats utan egentlig anledning och helt tappat proportioner och övergått till prestige där man kan offra allt utan att det egentligen kan bli någon vinnare.

Den svenska Modellen hotas och måste räddas?
Det målas upp som att kampen nu är för att rädda den svenska modellen, det ironiska är att innan If Metall drog igång detta så visste nog i princip ingen om att Tesla saknade kollektivavtal och det spelade ingen som helst roll att ett par hundra anställda i Sverige saknade avtal och påverkade ingenting i övrigt, det fanns alltså inget hot mot modellen och allt kunde rullat på som vanligt där de allra flesta företag tecknat avtal i vanlig ordning.

Personer saknar trygghet på Tesla:
Ingen har kunnat visa att det förekommer något olagligt eller såpass dåliga förhållanden/avtal för Teslas anställda att det motiverar att skada tex Taxibolag, Hydro, Werksta mm
Även här har man skapat en kamp som egentligen inte fanns i från början och nu måste man kasta hundratals arbetstillfällen framför tåget för "hjälpa" ett hundratal personer som inte vill ha hjälp och antagligen inte behöver hjälpen.

Jag är i grunden positiv till kollektivavtal men här tycker jag man slarvar bort förtroendet och målar upp en omotiverad kamp där insatserna är på tok för höga i förhållande till "vinsten".
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1092
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Earplugged skrev: 24 nov 2023 14:18


Jag är i grunden positiv till kollektivavtal men här tycker jag man slarvar bort förtroendet och målar upp en omotiverad kamp där insatserna är på tok för höga i förhållande till "vinsten".
Inte otänkbart att fler i tredje/fjärdeled blir uppsagda pga arbetsbrist än vad tesla har metall-medlemmar.

Då kan ju dessa nyttja sitt fackliga stöd med rättshjälp och stämma metall. Vore nästan principiellt korrekt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

thebishop skrev: 24 nov 2023 14:12
frippe skrev: 24 nov 2023 12:33
thebishop skrev: 24 nov 2023 12:04
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.

Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.

Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.

Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.

Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.

I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.

Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Dålig liknelse. Om barnen däremot förvägrats att kunna byta sina leksaker om de visade sig vara trasiga, ja då hade jag förstått liknelsen.

Men vänta nu, precis så var det ju.... Undrar om de barnen grät lika mycket som herrarna på TCS över det?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Peter_D »

slugger75 skrev: 24 nov 2023 13:50
Andersen skrev: 24 nov 2023 13:30
pejvic skrev: 24 nov 2023 09:17
PhR34k skrev: 24 nov 2023 06:43
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:

"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.

Med vänlig hälsning

Mikael Andersson

Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:

viewtopic.php?p=759598#p759598
Men vad händer om man kör runt i en bil som är registrerad, men inte har registreringsskylt? Polisen stoppar mig och bötfäller mig. Jag vägrar och hänvisar till "Force Majeure". Om både myndigheter och PostNord kan hänvisa till Force Majeure så borde väl det argumentet vara godtagbart i rätt även för mig?
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Frippanecci »

iAkita skrev: 24 nov 2023 14:26
thebishop skrev: 24 nov 2023 14:12
frippe skrev: 24 nov 2023 12:33
thebishop skrev: 24 nov 2023 12:04
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.

Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.

Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.

Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.

Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.

I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.

Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Dålig liknelse. Om barnen däremot förvägrats att kunna byta sina leksaker om de visade sig vara trasiga, ja då hade jag förstått liknelsen.

Men vänta nu, precis så var det ju.... Undrar om de barnen grät lika mycket som herrarna på TCS över det?
Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.

I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

josve skrev: 24 nov 2023 14:02
Mippaloo skrev: 23 nov 2023 23:08
jonsalgerier skrev: 23 nov 2023 22:37
Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png

Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...


Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera… 😆
Hm, varför tänker jag på "Fabrikör Höglund" ?
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 637
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

slugger75 skrev: 24 nov 2023 13:50
Andersen skrev: 24 nov 2023 13:30
pejvic skrev: 24 nov 2023 09:17
PhR34k skrev: 24 nov 2023 06:43
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:

"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.

Med vänlig hälsning

Mikael Andersson

Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:

viewtopic.php?p=759598#p759598
Hur tänker Du nu?
1 - Den som köper en Tesla ska betala för bilen ett antal dagar innan denne tar besittnings- och äganderätt över bilen (eller när ägarbytet enligt Transportstyrelsen sker)? Utan möjlighet att godkänna bilens faktiska kondition? Och därefter, några dagar efter att köpet registrerats och köpeskillingen överförts, få ägande- och förfoganderätt över fordonet i form av nummerplåtar så fordonet kan framföras på allmän väg. Detta förefaller, i min värld, som ett hyfsat stort risktagande för en privatperson/mindre företag
2 - Tesla ska stå risken för att den nye ägaren, efter att registreringsskylten mottagits och bilen är klar för egentlig avhämtning, ej fullt ut accepterar köpeskillingen (pga transportskador etc).

Personligen tror jag få köpare är beredda att acceptera att köpa "grisen i säcken" enligt alternativ 1. Absolut inte ett företag eller ett leasingbolag.

Jag tror inte Tesla är beredd att stå risken för alternativ 2, d v s att ge köparen "carte blanche" att invända mot bilens skick och kondition efter att fordonet levererats men innan köpeskillingen överförts.

Vad tror Du? Vem ska stå risken för att bilen inte godkänns vid det egentliga övertagandet/leveransen? Och hur ska denne part försäkra sig om en korrekt och avtalsenlig prestation vid den egentliga transaktionen av fordonets ägande?

Juridik är inte lätt. Men ack så betydelsefullt. Ha för övrigt en fin helg :)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1391
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

iAkita skrev: 24 nov 2023 14:26
thebishop skrev: 24 nov 2023 14:12
frippe skrev: 24 nov 2023 12:33
thebishop skrev: 24 nov 2023 12:04
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.

Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.

Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.

Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.

Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.

I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.

Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Dålig liknelse. Om barnen däremot förvägrats att kunna byta sina leksaker om de visade sig vara trasiga, ja då hade jag förstått liknelsen.

Men vänta nu, precis så var det ju.... Undrar om de barnen grät lika mycket som herrarna på TCS över det?
Nä, nu är du ute och cyklar. Det är snarare som att de tar leksaken till ett måleri som inte har med saken att göra som då vägrar måla leksaken. Eller byta en skruv, och järnhandeln vägrar sälja en för att skruven är till en leksak. Ingen av dessa åtgärder riktar sig då mot företaget, utan istället mot barnet.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Vi länkar till dem och de länkar till oss... men det verkar finnas ytterligare sätt att få en regskylt. Tror dock vissa ägare drar sig för detta. Säg att Tesla kanske kan sälja 30% av bilarna på detta sätt, men merparten kommer tycka det är besvärligt.


"Men faktum är att det finns betydligt enklare sätt än så för Tesla att kringgå postblockaden. Vid en beställning av upp till och med åtta registreringsskyltar kan Transportstyrelsen nämligen skicka skyltarna som brev till bilägarens folkbokföringsadress.

– Den som är ägare till en bil kan beställa en ny registreringsskylt. Det gäller för alla, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson.

– Det innebär att så fort en bilägare beställer registreringsskylt så tillverkar vi två som vi skickar hem till bilägaren. Vi är skyldiga att tillhandahålla registreringsskyltar, lägger han till."

Vi läses av många uppenbarligen.

https://da.se/2023/11/sa-kan-tesla-runda-postblockaden/
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aang »

Jag sade det tidigare och jag säger det igen.
Det här handlar om makt och pengar.

https://arbetet.se/2023/11/21/hemlig-in ... ed-grisar/
Lurkern
Inlägg: 910
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

När ett system utan transparens rullat på i 100 år så återstår korruptionen men inte så mycket av grundidén. Förutom att omvärlden knappast behöver den grundidén till att börja med.

Dags för en ny svensk modell, anpassad till att misskötta Sverige år 2023 i största ödmjukhet behöver kyssa den första företagsröv som dyker upp.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Hej Dagens Arbete!
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Undrar om IF Metall är medvetna om den här inställningen.

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Peter_D skrev: 24 nov 2023 14:29
slugger75 skrev: 24 nov 2023 13:50
Andersen skrev: 24 nov 2023 13:30
pejvic skrev: 24 nov 2023 09:17
PhR34k skrev: 24 nov 2023 06:43
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:

"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.

Med vänlig hälsning

Mikael Andersson

Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:

viewtopic.php?p=759598#p759598
Men vad händer om man kör runt i en bil som är registrerad, men inte har registreringsskylt? Polisen stoppar mig och bötfäller mig. Jag vägrar och hänvisar till "Force Majeure". Om både myndigheter och PostNord kan hänvisa till Force Majeure så borde väl det argumentet vara godtagbart i rätt även för mig?
Precis, men jag har blivit stoppad 2 gånger utan riktiga skyltar, inte ens tillfälliga alltså, en bekant 1 gång, och jag vet fler som gjort egna och sagt att de är på väg att skaffa tillfälliga.

INGEN gång har böter delats ut.
så JA det är inte tillåtet, men det är det å andra sidan extremt mycket som inte är. Samtliga medborgare bryter mot regler ibland.
Det är ingen allvarlig förseelse, om de är giriga så ger de böter på 1500kr, det spelar ju ingen roll.
dessotom överklagar man det isåfall dessutom. Så jag bedömer det som 100% riskfritt.
Riskfriare än att faktiskt överhuvudtaget åka bil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

Ett motdrag vore om Tesla spärrade andra bilmärken än Tesla från att ladda på Superchargernätverket - tills Metall inte drar tillbaka sina stidsåtgärder.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

Luma skrev: 24 nov 2023 15:42
Ett motdrag vore om Tesla spärrade andra bilmärken än Tesla från att ladda på Superchargernätverket - tills Metall inte drar tillbaka sina stidsåtgärder.
Och det drabbar i så fall facket hurdå?
Skriv svar