Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

pejvic skrev: 25 nov 2023 10:36
Undra hur många som blir arbetslösa nu.
Först Werksta som flerdubblat sin omsättning senaste åren pga Tesla.

Nu detta lilla företag i Vetlanda
https://carup.se/teslastrejk-hotar-jobb ... -stor-oro/

Blir till att sitta i köksfönstret i Vetlanda och lösa korsord istället.
Men Metall betalar väl åtminstone. i Ekonominyheterna i förrgår sa de att pengarna räcker i 500år :D
De är dock inte så små, skulle tro att de är kommunens största arbetsgivare.

Var där och konsultade när de hette Sapa.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 10:30
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 10:25

Tänk att kollektivavtal gäller även för anställda som inte är med i facket, "I verksamheter som har kollektivavtal gäller avtalen för alla medarbetare, oavsett om de är med i facket eller inte."

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 06616.html
Ja tyvärr är det så, man kan välja att ha fackets skydd även om kollektivavtal saknas men man kan inte välja bort att omfattas det dåliga kollektivavtalet när en arbetsplats väl har ett.
Vill inte Tesla ens förhandla så är det ju som det är.
"Nio av tio medarbetare i företag och offentlig sektor omfattas idag av kollektivavtal"
Är det så dåligt med kollektivavtal är jag förvånad att man inte hör fler som vill riva upp sina?

Hade högste hönset på TM Sweden fått bestämma så hade det nog redan varit på plats. Nu är det bara tramsiga Elon Musk principer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av LarsL »

pejvic skrev: 24 nov 2023 09:17

ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Finns många fördelar!

Inga p-avgifter, ingen trängselskatt, ingen fortkörningsböter. +++!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 10:41
Vill inte Tesla ens förhandla så är det ju som det är.
"Nio av tio medarbetare i företag och offentlig sektor omfattas idag av kollektivavtal"
Är det så dåligt med kollektivavtal är jag förvånad att man inte hör fler som vill riva upp sina?

Hade högste hönset på TM Sweden fått bestämma så hade det nog redan varit på plats. Nu är det bara tramsiga Elon Musk principer.
Finns garanterat personer det är bra för, men om fler faktiskt kunde räkna på saker som tjänstepension mm så hade nog fler undrat om det verkligen var värt det. Men kollektivavtal är verkligen inte ”one size fits all” och det finns mycket jag personligen hade ändrat eller tagit bort.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

LarsL skrev: 25 nov 2023 10:49
pejvic skrev: 24 nov 2023 09:17

ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Finns många fördelar!

Inga p-avgifter, ingen trängselskatt, ingen fortkörningsböter. +++!
man skall passa sig för att parkera utan skyltar på gatumark dock. Mkt mkt stor chans att de bärgar bort den.
Inte ens falska skyltar är bra. Falska är dock höga böter så undvik det.
Rita egna är bäst tills skyltar kommer.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Tesla får samla ihop sina saluvagnsskyltar och köra i omlopp på leverans. De kanske kan lösa knuten med skyltar genom hemleverans. Likt mobile service, kommer hem till dig, du godkänner bilen. Ägarbytet digitalt. Du loggar in på TS och beställer dina skyltar.

Baggis!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7389
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

erfaren bilmek skrev: 25 nov 2023 08:35
lem skrev: 25 nov 2023 06:58
KAN NI INTE SLUTA MED DE LåNGA TRÅDARNA!!!!
Det blir tyvärr långa trådar eftersom
en del folk här borde läsa på längre bak i trådarna, sluta komma med påståenden utan grunder och sluta skriva rena osanningar som A76 och andre gör, utan några riktiga fakta eller belägg. Se ovan.

Förvånandsvärt att moderator tillåter detta att folk skriver saker utan att ha belägg för det.
Man kan tro att detta är ett forum för skrotbilar.



Skriv istället vad man tycker och hur man vill gå tillväga för att få förändringar om man vill förändra.
Vänligen acceptera att folk har olika åsikter och respektera varandra. Detta är ett diskussionsforum där folk med olika åsikter träffas för att på ett respektfullt sätt diskutera med varandra. Att ropa på moderation så snart någon har en annorlunda åsikt hör inte hemma här.

Att citera sig själv brukar däremot anses vara extremt dåligt beteende på forum, speciellt att citera sina egna jättelånga inlägg precis minuten efter att man skrivit dem. Sluta omedelbart upp med det!

/Moderatorn
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Kan inte Tesla börja åka till Polisen för att begära temporära skyltar så fort regnr har tilldelats bilen? Måste väl inte vara en privatperson som äger bilen för att göra det? Då har kunden temporära skyltar när de tar leverans av bilen och kan vänta på att de som de beställer kommer hem.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8614
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 10:30
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 10:25

Tänk att kollektivavtal gäller även för anställda som inte är med i facket, "I verksamheter som har kollektivavtal gäller avtalen för alla medarbetare, oavsett om de är med i facket eller inte."

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 06616.html
Ja tyvärr är det så, man kan välja att ha fackets skydd även om kollektivavtal saknas men man kan inte välja bort att omfattas det dåliga kollektivavtalet när en arbetsplats väl har ett.
Jo men tänk på att det är demokratiskt valt så känns det bättre :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

AktivEffekt skrev:
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 10:30
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 10:25

Tänk att kollektivavtal gäller även för anställda som inte är med i facket, "I verksamheter som har kollektivavtal gäller avtalen för alla medarbetare, oavsett om de är med i facket eller inte."

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 06616.html
Ja tyvärr är det så, man kan välja att ha fackets skydd även om kollektivavtal saknas men man kan inte välja bort att omfattas det dåliga kollektivavtalet när en arbetsplats väl har ett.
Vill inte Tesla ens förhandla så är det ju som det är.
"Nio av tio medarbetare i företag och offentlig sektor omfattas idag av kollektivavtal"
Är det så dåligt med kollektivavtal är jag förvånad att man inte hör fler som vill riva upp sina?

Hade högste hönset på TM Sweden fått bestämma så hade det nog redan varit på plats. Nu är det bara tramsiga Elon Musk principer.
Men vad är det för bevis att bara för att ”9 utav 10 företag har kollektivavtal” så är det något är bra och önskvärt?
9 utav 10 bilister betalar du parkeringsböter så det är något som är önskvärt utav bilister!

Kollektivavtalet har blivit så etablerat att de ställer krav på alla ansluta att endast samarbete med andra företag med kollektivavtal endast. Det är så iaf inom byggbranschen. Samtliga utav mina stora kunder kräver kollektivavtal när vi signerar avtal.
Hade jag haft kollektivavtal annars? Nej hade jag inte! Hade jag sätt till att mina anställda hade lika villkor eller bättre? Ja absolut!

Man kan ställa frågan också, om kollektivavtal är så önskvärt av företagare, varför måste man tvinga dom till att skaffa det tex i dom kraven vi får av våra beställare? Eller att om vi inte signerar så riskerar vi blockader.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev: 25 nov 2023 11:08
Jo men tänk på att det är demokratiskt valt så känns det bättre :?
Ja, när jag sitter där vid pensionen och får många tusenlappar mindre i månaden än jag annars fått så får det vara trösten. Jag har det ändå bra som har bankavtal, hade det varit ITP hade det varit mycket värre.
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

Vi har beställt en lagerbil och beräkna få leverans vid Lucia. Någon som vet om det kommer ske? Pga registreringsskyltarna?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8614
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 10:41

Vill inte Tesla ens förhandla så är det ju som det är.
"Nio av tio medarbetare i företag och offentlig sektor omfattas idag av kollektivavtal"
Är det så dåligt med kollektivavtal är jag förvånad att man inte hör fler som vill riva upp sina?

Hade högste hönset på TM Sweden fått bestämma så hade det nog redan varit på plats. Nu är det bara tramsiga Elon Musk principer.
9 av 10 är ju världens sämsta argument för att det skulle vara bra när troligtvis dom flesta blivit tvingade in i att omfattas av det och man har inget val. Se bara hur man försöker göra på Tesla 1 av 10 (om ens det) vill ha avtalet och då är den personens lagliga rätt att försöka tvinga på kollektivavtalet på alla. Sen kan man då säga att KA är jättebra eftersom 10 av 10 på Tesla omfattas av det. Snälla ni som använder detta som argument sluta eftersom jag blir fysiskt sjuk av att läsa sådan BS :)
Samma sak är det säkert på Klarna.

Det är lite som att argumentera för att diktaturen i Kina är jättebra eftersom 100% av befolkningen omfattas av den, då måste den ju vara det bästa eller hur?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

erfaren bilmek skrev: 25 nov 2023 09:31
agehall skrev: 25 nov 2023 08:56
OM du ska klippa så får du dock se till att citaten blir rätt. Nu gjorde du helt fel.

I princip alla dina inlägg innehåller osanningar och/eller felaktigheter.
Ok. Skall klippa rätt i framtiden.


Nämn osanningar och fel som jag har skrivit. Kommer genast att åtgärdas.

Eller är du som många andra här inne på snömos? Vi får se!

Jag har bett dig tidigare att förklara dina argument som ReNewAble ansåg vara antingen ytterst tveksamma eller rent av felaktiga men du har aldrig kommit med någon förklaring. Istället har du endast fortsatt hänvisa till påståenden som flera inte håller med om.

Jag var snäll och letade upp inlägget, om du kan visa på att ReNemAble har fel i sina argument så är det jäätebra men om han/hon har rätt så får du kanske tänka över hur reglerna egentligen ser ut i Sverige.
ReNewAble skrev: 18 nov 2023 07:30
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 04:41
Varför är kollektivatal viktiga?

Finns det någon som inte håller med om nedan?

Fråga till alla strekbrytare och motståndare.
Vill vi ha det så här i Sverige?


1. Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och helt utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställda. I praktiken kan det synas först när man får lönebeskedet.

2. På Tesla utvärderas medarbetarna med hjälp av ett betygssystem från ett till fem. Det handlar i praktiken om hur väl medarbetaren lyckats utföra arbetsmomenten inom tidsramarna. Den som får ett betyg lägre än en trea – som betyder godkänt – blir utan löneförhöjning och bonus.
Hur betygssytemet i praktiken fungerar och hur ev. godtyckligt det är går inte att få insyn i. Tex en gravid kvinna som pga orörlighet jobbar lite långsammare kan bli utan bonus och löneförhöjning. Eller en person som är opererad och jobbar lite långsammare under något år.
Betygsystemet utgår kanske från att alla är unga och friska?
Facket vet inte och kan inte hjälpa dig eftersom de inte har någon insyn i hur det fungerar.

Detta ovan är inte möjligt med kollektivavtal, då alla är garanterade viss löneökning, oavsett produktivitetsnivå. Varningar och annat går rättvist till via facket och man kan ändå bli varnad, få lönesäkning eller bli uppsagd. En arbetsgivare kan inte hitta på något falskt för att de tex inte gillar personens utseende eller vill tex anställa sin bästa kompis son istället eller liknande (vilket är rätt vanligt) och hävdar något påhittat som något skäl för uppsägning.

3. Det är ingen utifrån som i dag vet hur Tesla sätter löner. De kanske gör exakt som man ska, men det man inte.

4. De pensionsavsättningar som Tesla ska betala in till sina anställda är också säkrade om det finns kollektivavtal, även om företaget av någon anledning slutar att betala. Om det finns kollektivavtal så är den enskildas pensionspengar återförsäkrade, och därmed säkrade. Någon möjlighet att teckna sådana återförsäkringar finns inte för företag som saknar kollektivavtal.

5. Utan kollektivavtal finns det inga garantier om lika lön för lika arbete. Lönesättningen är helt upp till chefer och HR, vilket öppnar upp för godtycke.



Volvo, BMW, VW Audi Porsche, Mercedes, osv. skriver på.

De som strejkbryter är gökungar, även Tesla själva.
Jösses……

1. Nej det kan de inte. Så länge som det finns ett anställningsavtal så är det detta som styr lönenivån och en arbetsgivare kan inte förändra detta utan att komma överens med arbetstagaren.

I praktiken är det lättare att råka ut för en lönesänkning om man har kollektivavtal då företaget endast behöver förhandla med en part och inte varje anställd.

2. Utvärderingssystem med betygskala är vanligt på många stora företag. Jag jobbar själv på ett större kollektivanslutet företag där vi använder ett sådant system för att bedöma medarbetarnas arbetsinsats. Detta styr sedan både löneökning och bonus vilken kommer att variera mellan medarbetare även om de har samma tjänst. Facket är inte inne och styr hur vi ska bedöma medarbetarna.

Jag har själv gett medarbetare noll i löneökning (få det var motiverat) trots att det fanns kollektivavtal.

3. Eftersom det verkar vara attraktivt att jobba för Tesla så verkar de ju ha en lönenivå som kan attrahera rätt kompetens på arbetsmarknaden?

4. Samma som punkt 1. Detta är säkrat med anställningsavtalet. Medarbetaren har full insyn i de avsättningar som arbetsgivaren i det här fallet ska betala till Skandia. Dessutom sker detta inte godtyckligt utan det finns ett avtal mellan arbetsgivarenn och Skandia. Många gånger har den anställde dessutom bättre flexibilitet och kan styra hur pengarna förvaltas.

Jag har själv varit anställd på ett företag utan kollektivavtal som hade samma system och det fungerar utmärkt.

5. Även med kollektivavtal finns det ingen garanti för lika lön för lika arbete. Världen ser inte ut som på 1800-talet där alla på fabriksgolvet får samma lön. Många kollektivavtal går tvärt emot och uppmuntrar individuell lönesättning.

Kollektivavtal är ingen magisk lösning som skapar en gyllene väg till pensionen. De flesta företag följer en accepterad marknadsstandard för sina anställningar då de vet att de inte kan anställa annars.

Men om majoriteten av Teslas anställda inte vill ha kollektivavtal så ska företaget också kunna säga nej utan att facken ska ta till stridsåtgärder.
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

PhR34k skrev: 25 nov 2023 11:08
AktivEffekt skrev:
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 10:30
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 10:25

Tänk att kollektivavtal gäller även för anställda som inte är med i facket, "I verksamheter som har kollektivavtal gäller avtalen för alla medarbetare, oavsett om de är med i facket eller inte."

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 06616.html
Ja tyvärr är det så, man kan välja att ha fackets skydd även om kollektivavtal saknas men man kan inte välja bort att omfattas det dåliga kollektivavtalet när en arbetsplats väl har ett.
Vill inte Tesla ens förhandla så är det ju som det är.
"Nio av tio medarbetare i företag och offentlig sektor omfattas idag av kollektivavtal"
Är det så dåligt med kollektivavtal är jag förvånad att man inte hör fler som vill riva upp sina?

Hade högste hönset på TM Sweden fått bestämma så hade det nog redan varit på plats. Nu är det bara tramsiga Elon Musk principer.
Men vad är det för bevis att bara för att ”9 utav 10 företag har kollektivavtal” så är det något är bra och önskvärt?
9 utav 10 bilister betalar du parkeringsböter så det är något som är önskvärt utav bilister!

Kollektivavtalet har blivit så etablerat att de ställer krav på alla ansluta att endast samarbete med andra företag med kollektivavtal endast. Det är så iaf inom byggbranschen. Samtliga utav mina stora kunder kräver kollektivavtal när vi signerar avtal.
Hade jag haft kollektivavtal annars? Nej hade jag inte! Hade jag sätt till att mina anställda hade lika villkor eller bättre? Ja absolut!

Man kan ställa frågan också, om kollektivavtal är så önskvärt av företagare, varför måste man tvinga dom till att skaffa det tex i dom kraven vi får av våra beställare? Eller att om vi inte signerar så riskerar vi blockader.
Ok, bara ett inflik om att väldigt många redan omfattas av kollektivavtal och det verkar vara väldigt få som vill bryta dem. Eller har du några exempel?
Svenskt Näringsliv värnar kollektivavtalsmodellen, kanske är det för att det skapar en bra arbetsmarknad?
Tittar man på antalet strejkdagar i Europa så ligger vi ju i botten.
https://www.euronews.com/next/2023/03/0 ... -in-europe
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

Passar vänligen på att fråga moderatorn här om det är i sin ordning att många skriver att man själv skriver lögner och osanningar, utan att skriva eller referera till vad det är som är osant och lögner?
Det skulle vara bra att veta.
Om det är i sin ordning, så vad är meningen med en diskussion?
FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av FredrikkorTesla »

Tänkte berätta lite om vad de skriver på annat forum. Om strejken om det är ok?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av LarsL »

Luma skrev: 24 nov 2023 15:42
Ett motdrag vore om Tesla spärrade andra bilmärken än Tesla från att ladda på Superchargernätverket - tills Metall inte drar tillbaka sina stidsåtgärder.
Skulle säga precis tvärtom! Ge alla kunder oavsett märke samma villkor som Teslaägare vid Superchargers.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Luma »

noterar att generaldirektören på Transportstyrelsen heter Jonas Bjelfvenstam och är en s-märkt politruk. Så man kan ju ana vem som kläckt den här idén med skyltarna. Vad gör man inte för att få en guldstjärna i partiboken.
Senast redigerad av Luma, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev: 24 nov 2023 16:20
nek0 skrev: 24 nov 2023 16:11
Alla vi är överens om att alla invandrare i Sverige ska lära se svenska språket och anpassa sig efter svenska värderingar.
Det vi inte är överens är om alla företag ska anpassa sig efter svenska värderingar.
Vi ska kanske börja kräva att deras ledning får göra ett test där de är tvungna att svara "rätt" om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar, innan de får komma in och etablera sig på den Svenska marknaden.
Ja, en socialistisk diktatur… det blir bra vad kan gå fel?
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

Någon som kan det normala förfarandet för bilföretagens införsel av nya bilar i Sverige ?

Jag vet att det används något som kallas interimsregistrering, vilket medför att importör/återförsäljare inte blir noterade som förstaägare av bilen utan det blir den första betalande kunden.
Krävs interimsreg för att importen skall kunna ske utan att varje enskilt exemplar skall besiktigas (som sker vid privatimport) och att skatter och avgifter kan regleras eller kan det ske utan interim och baseras endast på VIN.

Kan import och skatteinbetalning ske på endast VIN blir det inte något stort problem att köpande beställer plåtarna i god tid före leverans i annat fall blir det en fördröjning men säkerligen inget som hindrar Tesla från att fortsätta leverera bilar till kund. Att förlänga "ångerveckorna" så att det anpassas till den nya situationen borde vara en "billig" (i både ekonomisk och juridisk mening) åtgärd från Teslas sida.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

roffe_s skrev:
Norrlands skrev: 24 nov 2023 17:11
Allmän affärsjuridik i Sverige innebär att Du betalar för varan först när Du beretts möjlighet att inspektera den och befunnit allt vara i kondition som avtalat. Allt annat är en avvikelse mot de normala villkoren och konsekvensen blir att särskilda villkor tydligt bör anges i överenskommelse mellan köpare och säljare.

/Norrbotten
Så funkar det inte när man köper en ny bil oavsett märke. Det var samma när jag köpte en Volvo XC60 för 11 år sen
Det är inte heller min upplevelse när jag köpt ny bil. Det har ju varit en ickefråga men jag brukar ha betalat bilen via banköverföring mot faktura. Bilen har sen skrivits över på mig när betalningen registrerats. Bilen har jag normalt hämtat fredag eftermiddag.
Jag har även betalat bilar med bank/post-växel. Men aldrig efter jag har sett bilen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

SosaTesla skrev: 25 nov 2023 11:14
Vi har beställt en lagerbil och beräkna få leverans vid Lucia. Någon som vet om det kommer ske? Pga registreringsskyltarna?
Varför skull det ej ske?
Har du nära till utlämningsstället?
åk dit, godkänn lev, beställ skyltar hem, eller så kör du hem med egna skyltar och hämtar tillfäliga hos polisen.
Eller så kommer Tesla med någon typ av hemmasnickrad lösning.

När det gäller Tesla så bedömer jag det osannolikt att de låter bilen stå där. De säljer den hellre till någon annan om du inte vill ha den.

jag tror dock inte Tesla uppmanar en att åka på egna skyltar, det får man nog dra fram själv som förslag. Det är ju ett av alternativen som sagt. Transporsstyrelsen har dock redan uttalat sig och bekräftat att de kommer att skicka hem skyltar direkt till ägarna.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7389
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

FredrikkorTesla skrev: 25 nov 2023 11:25
Passar vänligen på att fråga moderatorn här om det är i sin ordning att många skriver att man själv skriver lögner och osanningar, utan att skriva eller referera till vad det är som är osant och lögner?
Det skulle vara bra att veta.
Om det är i sin ordning, så vad är meningen med en diskussion?
Väldigt bra fråga. Personpåhopp modereras och kan resultera i avstängning. Ser ni inlägg som bryter mot den regeln anmäl den med [!] knappen. (Svara inte nåt surt tillbaka, då kan även ni råka ut för avstängning. Möjligen kan ni svara tillbaka inlägg anmäld pga personpåhopp så kan pajkastning förhindras.)

Vad är då personpåhopp?

"Du ljuger", "sluta ljuga", "du är dum i huvudet": JA

"Vissa ljuger", "ni borde sluta ljuga", "vissa är helt dumma i huvudet": NEJ (eller åtminstone gråzon).

Tro inte att vara moderator är ett lätt jobb.

Allmänt angående lögner: innan man anklagar någon för lögn bör man tänka igenom att folk har olika åsikter. Bara för att någon har en annorlunda åsikt än min behöver hon inte nödvändigtvis ljuga. Respektera varandras åsikter. Och respektera att man inte alltid kan övertala någon att byta åsikt. Ibland är det bara så att det finns olika åsikter om frågor - och det är faktiskt något positivt och viktigt för en levande demokrati!

/Moderatorn
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7389
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

FredrikkorTesla skrev: 25 nov 2023 11:29
Tänkte berätta lite om vad de skriver på annat forum. Om strejken om det är ok?
Ja tack! Alltid intressant att höra åsikter utanför ens lilla bubbla.
Skicka med länkar också om det är möjligt.
Skriv svar