Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

LarsL skrev: 25 nov 2023 12:47
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:41
Vägbulor också jävligt onödiga, 90% vill inte ha dem. :D

Finns ju faktiskt en bättre lösning med aktiva farthinder så att bara syndarna drabbas och inte vi som kör på AP.
Aktiva kollektivavtal då, som bara träder in för dem som inte sköter sig :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:53

Aktiva kollektivavtal då, som bara träder in för dem som inte sköter sig :lol:
Kan ha valbara kollektivavtal för de som vill ha sämre pension :lol: .
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

LarsL skrev: 25 nov 2023 12:40
bjornnilsson skrev: 25 nov 2023 12:09
SosaTesla skrev: 25 nov 2023 11:14
Vi har beställt en lagerbil och beräkna få leverans vid Lucia. Någon som vet om det kommer ske? Pga registreringsskyltarna?
Tänk på att detta är ett forum där de flesta av oss just nu gissar oss fram till en eventuell framtid. Kontakta Tesla och fråga om du vill ha svar på vad som gäller för din leverans.

Men lagerbilar är ju inget problem då de förmodligen redan har skyltar?

Men bra att höra med Tesla! Det kan ju vara så att man kommer undan mycket bekymmer om man beställer skylar själv från Transportstyrelsen… om nu inte Tesla får ut dem.

Jag har frågat om många frågor men inte specifik om MIN bil har fått sina registreringsskyltar. Jag har PRECIS skickat iväg ett sms och frågat specifik om min bil “Hej! Jag undrar om min bil har fått registreringsskylt eller är en av dem som fastnat hos Postnord pga blockaden? Försöker bara planera och vara realistisk med leveranstiden”. Jag återkommer till er med svar.


För oss specifik handlar det om att vi måste sälja vår VolvoXC60. Man vill inte stå utan bil om detta drar ut på det.
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 12:54
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:53

Aktiva kollektivavtal då, som bara träder in för dem som inte sköter sig :lol:
Kan ha valbara kollektivavtal för de som vill ha sämre pension :lol: .
Du menar att man skulle ha valbara vägbulor, även för de 10% som kör för fort?
Alla får det lika illa för att några inte kan sköta sig, det är väl typ så det blir i praktiken.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:01
Du menar att man skulle ha valbara vägbulor, även för de 10% som kör för fort?
Alla får det lika illa för att några inte kan sköta sig, det är väl typ så det blir i praktiken.
Ja det är iaf bättre än den kollektiva bestraffning vi har nu med kollektivavtalen.
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 13:05
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:01
Du menar att man skulle ha valbara vägbulor, även för de 10% som kör för fort?
Alla får det lika illa för att några inte kan sköta sig, det är väl typ så det blir i praktiken.
Ja det är iaf bättre än den kollektiva bestraffning vi har nu med kollektivavtalen.
Vägbulor är också kollektiv bestraffning, men det verkar finnas ett behov trots att ingen vill ha dem ;-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Jwe skrev: 25 nov 2023 11:44
Någon som kan det normala förfarandet för bilföretagens införsel av nya bilar i Sverige ?

Jag vet att det används något som kallas interimsregistrering, vilket medför att importör/återförsäljare inte blir noterade som förstaägare av bilen utan det blir den första betalande kunden.
Krävs interimsreg för att importen skall kunna ske utan att varje enskilt exemplar skall besiktigas (som sker vid privatimport) och att skatter och avgifter kan regleras eller kan det ske utan interim och baseras endast på VIN.

Kan import och skatteinbetalning ske på endast VIN blir det inte något stort problem att köpande beställer plåtarna i god tid före leverans i annat fall blir det en fördröjning men säkerligen inget som hindrar Tesla från att fortsätta leverera bilar till kund. Att förlänga "ångerveckorna" så att det anpassas till den nya situationen borde vara en "billig" (i både ekonomisk och juridisk mening) åtgärd från Teslas sida.
Räknaren för antal ägare börjar räkna när bilen tas i trafik första gången. Det kan finnas flera ägare av ett fordon innan dess, t ex generalagent och bilhandlare. Men tar de inte fordonet i trafik medan de äger den räknas de inte (men finns listade som tidigare ägare).

Det är väl just när ett viss chassinummer (VIN) förs in i fordonsregistret som registreringsnumret tilldelas.

Ett sätt vore väl för TM Sweden AB att starta ett dotterbolag Svensk Bulvanimport 1 AB som tar beställningen av skyltar. Sedan nr 2 när det sätts i blockad o s v. På samma sätt som Aftonbladet startade andra, tredje Aftonbladet o s v i takt med att censuren drog in utgivningstillstånden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

LarsL skrev: 25 nov 2023 11:58
roffe_s skrev: 25 nov 2023 09:51
Toja skrev: 25 nov 2023 09:33
Så funkar det inte när man köper en ny bil oavsett märke. Det var samma när jag köpte en Volvo XC60 för 11 år sen
Det var märkligt, jag har köpt ett antal nya bilar under 2000-talet (den senaste Volvon 2016 och därefter PS2 2020) och varenda gång är tågordningen att:
1 - Bilen står snyggt och prydligt uppställd för mig att syna av.
2 - Sedan sätter vi oss och jag signerar leveransgodkännandet.
3 - Försäljaren skickar dokumenten till leasingbolag eller bank och köpeskillingen överförs. Alternativt överför jag själv pengarna.
4 - Vi tar en genomgång av bilen, kickar igång app etc varefter jag lämnar lokalen.

Är Du helt säker på att det inte var något liknande för Dig?
Det är uppenbart att du inte vet hur ett köp på Tesla går till.

Du gör ett distansköp på Teslas hemsida. Detta innebär att du har 14-dagar ångerrätt utan att behöva uppge skäl för ångern.

När bilen har kommit till Sverige och Tesla får du en faktura som du betalar in.

Sedan får du en tid då du kan hämta din bil. Bilen ligger i din app och det är bara att köra iväg när du är redo.

Enda tillägget för att få ut skyltar är att bilen blir skriven på dig när du betalat fakturan.

Ångerrätten börjar när du har tillgång till bilen.
Distansavtalslagen, den som just Tesla sket i och hamnade på Allmäna Reklamationsnämdens svarta lista, just saying...

"ARN ansåg nämligen att en kund borde fått lämna tillbaka sin bil och få hela kostnaden tillbaka. En rekommendation som Tesla inte valt att följa."

https://alltomelbil.se/rad-ron-satter-t ... talslagen/
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:41
Vägbulor också jävligt onödiga, 90% vill inte ha dem. :D
Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.

Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.

Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 1 gånger.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:33
LarsL skrev: 25 nov 2023 11:58
roffe_s skrev: 25 nov 2023 09:51
Toja skrev: 25 nov 2023 09:33
Så funkar det inte när man köper en ny bil oavsett märke. Det var samma när jag köpte en Volvo XC60 för 11 år sen
Det var märkligt, jag har köpt ett antal nya bilar under 2000-talet (den senaste Volvon 2016 och därefter PS2 2020) och varenda gång är tågordningen att:
1 - Bilen står snyggt och prydligt uppställd för mig att syna av.
2 - Sedan sätter vi oss och jag signerar leveransgodkännandet.
3 - Försäljaren skickar dokumenten till leasingbolag eller bank och köpeskillingen överförs. Alternativt överför jag själv pengarna.
4 - Vi tar en genomgång av bilen, kickar igång app etc varefter jag lämnar lokalen.

Är Du helt säker på att det inte var något liknande för Dig?
Det är uppenbart att du inte vet hur ett köp på Tesla går till.

Du gör ett distansköp på Teslas hemsida. Detta innebär att du har 14-dagar ångerrätt utan att behöva uppge skäl för ångern.

När bilen har kommit till Sverige och Tesla får du en faktura som du betalar in.

Sedan får du en tid då du kan hämta din bil. Bilen ligger i din app och det är bara att köra iväg när du är redo.

Enda tillägget för att få ut skyltar är att bilen blir skriven på dig när du betalat fakturan.

Ångerrätten börjar när du har tillgång till bilen.
Distansavtalslagen, den som just Tesla sket i och hamnade på Allmäna Reklamationsnämdens svarta lista, just saying...

"ARN ansåg nämligen att en kund borde fått lämna tillbaka sin bil och få hela kostnaden tillbaka. En rekommendation som Tesla inte valt att följa."

https://alltomelbil.se/rad-ron-satter-t ... talslagen/
Står klart och tydligt i köpavtalet vad som gäller..
Då inte hela historien står i din länk så är det svårt att spekulera i vad som hänt.
Men det är väldigt tydligt vad som gäller dock. Man har helt logiskt och självklart inte rätt till att få hela kostnaden tillbaka om du kört med bilen.

https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... el_code=mp
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

Leon skrev: 25 nov 2023 13:41
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:41
Vägbulor också jävligt onödiga, 90% vill inte ha dem. :D
Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.

Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.

Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Love_O
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:55
Leon skrev: 25 nov 2023 13:41
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:41
Vägbulor också jävligt onödiga, 90% vill inte ha dem. :D
Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.

Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.

Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?
Vilka vi? Har valt att kollektivavtalsmodellen skall skapa blockad för ägarna av en produkt?

Ja IF-metall har full strejk rätt, kör på. Stå utanför tesla och strejka.
Men jag har då inte valt att Bilia skall hindra teslaägare att få vinterhjul, eller att trasiga teslor som repareras utav försäkringsbolag och werksta skall bli stående, utomhus, i snö storm, med eventuella extra skador på bilen.

Så vilka är vi? Valfriheten kring avtalet kan jag gå i god för. Men då skall det vara som i kassan på stadium ”vill du bli medlem och få extra köpskydd?”
”Nej tack”
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

Love_O skrev: 25 nov 2023 14:02
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:55
Leon skrev: 25 nov 2023 13:41
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:41
Vägbulor också jävligt onödiga, 90% vill inte ha dem. :D
Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.

Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.

Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?
Du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 662
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HerrNilsson »

Bra sammanfattning av läget.
Skärmavbild 2023-11-25 kl. 14.27.02.png
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:55
Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.
Menade bara att farthinder inte är en bra liknelse. Som sagt, ursäkta om det var menat mer som skämt för att lätta på diskussionen.
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:55
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Nja, vet ärligt talat inte vad som är bäst. Du tycker inte heller att det är bra att lagstifta allt, rent principiellt?

Jag tycker bara att vi skall lyssna på de som är berörda av denna konflikt och höra deras synpunkter. Och med "höra" menar jag inte att dessa personer skall ut i media och berätta vad de vill. De kan markera sin ståndpunkt med strejk. Man behöver bara bli medlem och välja att strejka. Är det en majoritet som strejkar så finns ju inget att säga om frågan för min del.

Tycker du att man skall acceptera kollektivavtal även om majoriteten anställda hos Tesla eller annat företag inte vill? Rent hypotetiskt. Om svaret på den frågan är "Ja" så respekterar jag det fullt ut och det är din fulla rätt att tycka så.
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:55
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Stämmer att vi har en arbetsfred men jag hoppas det inte är på bekostnad av något annat.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 2 gång.
Love_O
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 14:23
Love_O skrev: 25 nov 2023 14:02
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:55
Leon skrev: 25 nov 2023 13:41
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 12:41
Vägbulor också jävligt onödiga, 90% vill inte ha dem. :D
Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.

Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.

Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?
Du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?

Kollektivavtal är väll ingen lag ? Det är något facket har med sig och prackar på alla.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

erfaren bilmek skrev: 25 nov 2023 06:17
A76 skrev: 24 nov 2023 20:58
erfaren bilmek skrev: 24 nov 2023 19:40
Svaret är att de flesta i Sverige vill ha ett samhälle med tryggheten som kollektivavtalen ger. 90% är med i dem.

Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.

Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.

Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.

Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...

Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Vilket dravel utan någon som helst underbyggnad av fakta. Hur många företag har inte tvingats in i kollektivavtal? De flesta företagare jag känner skulle gladeligen avstå kollektivavtal men kan inte riskera hela sin framtid för att ta fighten att avstå kollektivavtal! Facket missbrukar konstant sin ställning, och bryter dessutom mot vår grundlag om föreningsfrihet. De säger skriv på kollektivavtalet annars sätts ni i blockad. Det är knappast värdigt ett demokratiskt land att tillåta sådant beteende! De som röstar rött tycker säkert att det är bra med kollektivavtal, för alla ska ha det lika dåligt(eller bra) men hälften av svenska folket röstar för individuella friheter, är helt övertygad om att de kan tänka sig en annan modell än den ”svenska” modellen. Så bara för att det är 90% anslutningsgrad av de anställda så innebär inte det de facto att 90% står bakom den eftersom det inte har varit ett alternativ att vara utan.
Se på den fackliga anslutningsgraden, den är långt ifrån 90% och stadigt sjunkande. Varför? Jo för att facket inte driver frågor för medlemmarnas bästa!
IF Metall sänkte den svenska modellen, och jag gråter verkligen inte över det!
1. Vad är det som är dravel? :roll: Mkt intresserad sv att veta det.

Svar: Samtliga vill inte ha kollektiv avtal men trygghet, att slå ihop dom baserat på ett antagande att kollektivavtal är lika med samtliga människors definition på trygghet är dravel eller ren generalisering av en upplevd verklighet.
Kärnkraften diskuteras just nu att byggas ut.
Att hävda att beslutet om EU är grunden för att reg skyltar inte skickas ut är fel. Dom skickar inte ut reg skyltar för att sympatiåtgärder är beslutat.



2. Vilken fakta saknas? :geek:

Svar: Har du en empirisk studie för alla som inte vill ha företag i Sverige som bestämmer över sitt eget företag?
Jag känner minst 4 företagare som äger företaget 100% och sammanlagd sysselsätter ca 300 personer.
Ingen av dessa vill ha kollektivavtal i företaget för att de skulle tappa sin kontroll av verksamheten. Samtliga födda och uppvuxna i Sverige sedan många år bakåt.
De förespråkar fackligt medlemskap för att det underlättar samtal med människor som förstår lagar och regler.
Men motsäger sig kollektivavtal för att det minskar deras konkurrenskraft.

3. De flesta företagare du känner. :o Det säger ingenting. Vem vet hur många du känner? Är det 3, 10 eller 100? Har du frågat alla? :?

Svar: samma fråga kan du ge dig själv med påstående ett.

3. Så facket bryter mot vår grundlag och föreningsfrihet? Vilken grundlag? Vilken paragraf bryter vem mot? :geek:

Svar: kanske inte en grundlag men kollektivavtalet är inte frivilligt och facket tar sig friheter för att utöva sin makt i oproportionerliga nivåer.
Deras rätt att utföra blockad skall gälla men inte när det är en principiell fråga som inte rör dåliga arbetsförhållanden och uppenbara felaktigheter hos en arbetsgivare.

4. Tillåta sådant beteende? Det är vi svenskar har röstat fram riksdagsmän som har tagit dessa beslut. KA är frivilligt men det går lagligt att isolera företag som inte är anslutna om man vill det, eller om företaget har "otur" Företagarna väljer själva vilken väg och vilka risker de vill ta. Så har vi väljare i Sverige bestämt att ha det. :)

Svar: än en gång så bör det finnas en rimlig orsak till att företag ska bli satta under blockad, inte för att ett bolag inte vill ansluta sig till kollektivavtal. Det är maktmissbruk.

5. De som röstar rött? Jag röstar borgligt, alltid gjort och är positiv till KA.
Alla fackförbund vad jag vet tex Akademikerna är positiva till KA. Läs på deras hemsidor. Här finns många som inte röstar rött. :roll:

Svar: I regel när det rör arbetarnas fackförbund så är det personer som röstar åt vänster.
Akademikernas (Akavia) jobbar inte ens i närheten på samma sätt men i grunden är alla positiva till KA men det bör inte missbrukas den makt man har.


6. Totalt är närmare sju av tio på den svenska arbetsmarknaden med i facket. Den svenska organisationsgraden är den näst högsta i världen. :P
Svar: facket och KA är inte samma sak.
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

Love_O skrev: 25 nov 2023 14:32
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 14:23
Love_O skrev: 25 nov 2023 14:02
AktivEffekt skrev: 25 nov 2023 13:55
Leon skrev: 25 nov 2023 13:41


Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.

Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.

Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?
Du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?

Kollektivavtal är väll ingen lag ? Det är något facket har med sig och prackar på alla.
Men herregud, läs på lite:

"Till skillnad mot i många andra länder regleras anställningsvillkor i Sverige dock i hög grad i kollektivavtal i stället för genom lagstiftning. Det är också viktigt att känna till att många arbetsrättsliga lagar är skrivna så att det går att avvika från lagen om båda parter kommer överens om detta genom att teckna ett kollektivavtal."

Fortfarande: du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7388
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

SwedishAdvocate skrev: 25 nov 2023 14:53
Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.

Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 25 nov 2023 15:11
SwedishAdvocate skrev: 25 nov 2023 14:53
Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.

Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
Man auktoriserade väl Werksta? Så man gjorde ju inte alla karossreparationer inhouse.
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

TiborBlomhall skrev:
SwedishAdvocate skrev: 25 nov 2023 14:53
Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.

Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
Om inte Tesla lyckas lär det bli så, men Tesla är väldigt kreativa och kommer nyttja det först, kommer inte det lyckas så lär det komma en stämning till EU, om inte det lyckas lär Esse ha rätt.

Tror folk kommer tröttna på detta om ett år, inte kul att gå i strejk hemma under lång tid.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 15:17
TiborBlomhall skrev: 25 nov 2023 15:11
SwedishAdvocate skrev: 25 nov 2023 14:53
Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.

Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
Man auktoriserade väl Werksta? Så man gjorde ju inte alla karossreparationer inhouse.
Men Tesla har ökat i antal en hel del sedan dess. Så det var väl inte försvarbart ekonomiskt tidigare.
Men att de har en vision om att ha allt inhouse är väl ganska tydligt tycker då jag.
Så varför Esse spekulerar som han gör är ju märkligt.
Tesla söker ju lackerare, skadereparatörer och tom lastbilschaufförer.
Tycker det är helt underbart att de har denna målsättning. Ett härligt finger i luften mot Metall..
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7388
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 15:17
Man auktoriserade väl Werksta? Så man gjorde ju inte alla karossreparationer inhouse.
Fast just nu håller de på att annonsera efter plåtmekaniker för att ta det inhouse. Teslas standardlösning nr ett på alla problem: ta det inhouse.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 25 nov 2023 15:37
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 15:17
Man auktoriserade väl Werksta? Så man gjorde ju inte alla karossreparationer inhouse.
Fast just nu håller de på att annonsera efter plåtmekaniker för att ta det inhouse. Teslas standardlösning nr ett på alla problem: ta det inhouse.
Jovisst. Jag menar bara att dom inte gör allt inhouse utan redan tidigare har haft ett upplägg som liknar det han föreslår. Att använda en partner ger ju också mer flexibilitet. Så mycket dyrare blir det ju inte heller om man slipper betala dom fantastiskt bra ersättningar som man tydligen erbjuder anställda.
Skriv svar