Aktiva kollektivavtal då, som bara träder in för dem som inte sköter sig
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Strejk på Tesla i Sverige
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Kan ha valbara kollektivavtal för de som vill ha sämre pension .AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 12:53
Aktiva kollektivavtal då, som bara träder in för dem som inte sköter sig
Re: Strejk på Tesla i Sverige
LarsL skrev: ↑25 nov 2023 12:40bjornnilsson skrev: ↑25 nov 2023 12:09Tänk på att detta är ett forum där de flesta av oss just nu gissar oss fram till en eventuell framtid. Kontakta Tesla och fråga om du vill ha svar på vad som gäller för din leverans.
Men lagerbilar är ju inget problem då de förmodligen redan har skyltar?
Men bra att höra med Tesla! Det kan ju vara så att man kommer undan mycket bekymmer om man beställer skylar själv från Transportstyrelsen… om nu inte Tesla får ut dem.
Jag har frågat om många frågor men inte specifik om MIN bil har fått sina registreringsskyltar. Jag har PRECIS skickat iväg ett sms och frågat specifik om min bil “Hej! Jag undrar om min bil har fått registreringsskylt eller är en av dem som fastnat hos Postnord pga blockaden? Försöker bara planera och vara realistisk med leveranstiden”. Jag återkommer till er med svar.
För oss specifik handlar det om att vi måste sälja vår VolvoXC60. Man vill inte stå utan bil om detta drar ut på det.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du menar att man skulle ha valbara vägbulor, även för de 10% som kör för fort?OfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 12:54Kan ha valbara kollektivavtal för de som vill ha sämre pension .AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 12:53
Aktiva kollektivavtal då, som bara träder in för dem som inte sköter sig
Alla får det lika illa för att några inte kan sköta sig, det är väl typ så det blir i praktiken.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja det är iaf bättre än den kollektiva bestraffning vi har nu med kollektivavtalen.AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:01Du menar att man skulle ha valbara vägbulor, även för de 10% som kör för fort?
Alla får det lika illa för att några inte kan sköta sig, det är väl typ så det blir i praktiken.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vägbulor är också kollektiv bestraffning, men det verkar finnas ett behov trots att ingen vill ha demOfarligTesla skrev: ↑25 nov 2023 13:05Ja det är iaf bättre än den kollektiva bestraffning vi har nu med kollektivavtalen.AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:01Du menar att man skulle ha valbara vägbulor, även för de 10% som kör för fort?
Alla får det lika illa för att några inte kan sköta sig, det är väl typ så det blir i praktiken.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Räknaren för antal ägare börjar räkna när bilen tas i trafik första gången. Det kan finnas flera ägare av ett fordon innan dess, t ex generalagent och bilhandlare. Men tar de inte fordonet i trafik medan de äger den räknas de inte (men finns listade som tidigare ägare).Jwe skrev: ↑25 nov 2023 11:44Någon som kan det normala förfarandet för bilföretagens införsel av nya bilar i Sverige ?
Jag vet att det används något som kallas interimsregistrering, vilket medför att importör/återförsäljare inte blir noterade som förstaägare av bilen utan det blir den första betalande kunden.
Krävs interimsreg för att importen skall kunna ske utan att varje enskilt exemplar skall besiktigas (som sker vid privatimport) och att skatter och avgifter kan regleras eller kan det ske utan interim och baseras endast på VIN.
Kan import och skatteinbetalning ske på endast VIN blir det inte något stort problem att köpande beställer plåtarna i god tid före leverans i annat fall blir det en fördröjning men säkerligen inget som hindrar Tesla från att fortsätta leverera bilar till kund. Att förlänga "ångerveckorna" så att det anpassas till den nya situationen borde vara en "billig" (i både ekonomisk och juridisk mening) åtgärd från Teslas sida.
Det är väl just när ett viss chassinummer (VIN) förs in i fordonsregistret som registreringsnumret tilldelas.
Ett sätt vore väl för TM Sweden AB att starta ett dotterbolag Svensk Bulvanimport 1 AB som tar beställningen av skyltar. Sedan nr 2 när det sätts i blockad o s v. På samma sätt som Aftonbladet startade andra, tredje Aftonbladet o s v i takt med att censuren drog in utgivningstillstånden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Distansavtalslagen, den som just Tesla sket i och hamnade på Allmäna Reklamationsnämdens svarta lista, just saying...LarsL skrev: ↑25 nov 2023 11:58Det är uppenbart att du inte vet hur ett köp på Tesla går till.roffe_s skrev: ↑25 nov 2023 09:51Det var märkligt, jag har köpt ett antal nya bilar under 2000-talet (den senaste Volvon 2016 och därefter PS2 2020) och varenda gång är tågordningen att:
1 - Bilen står snyggt och prydligt uppställd för mig att syna av.
2 - Sedan sätter vi oss och jag signerar leveransgodkännandet.
3 - Försäljaren skickar dokumenten till leasingbolag eller bank och köpeskillingen överförs. Alternativt överför jag själv pengarna.
4 - Vi tar en genomgång av bilen, kickar igång app etc varefter jag lämnar lokalen.
Är Du helt säker på att det inte var något liknande för Dig?
Du gör ett distansköp på Teslas hemsida. Detta innebär att du har 14-dagar ångerrätt utan att behöva uppge skäl för ångern.
När bilen har kommit till Sverige och Tesla får du en faktura som du betalar in.
Sedan får du en tid då du kan hämta din bil. Bilen ligger i din app och det är bara att köra iväg när du är redo.
Enda tillägget för att få ut skyltar är att bilen blir skriven på dig när du betalat fakturan.
Ångerrätten börjar när du har tillgång till bilen.
"ARN ansåg nämligen att en kund borde fått lämna tillbaka sin bil och få hela kostnaden tillbaka. En rekommendation som Tesla inte valt att följa."
https://alltomelbil.se/rad-ron-satter-t ... talslagen/
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.
Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.
Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Står klart och tydligt i köpavtalet vad som gäller..AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:33Distansavtalslagen, den som just Tesla sket i och hamnade på Allmäna Reklamationsnämdens svarta lista, just saying...LarsL skrev: ↑25 nov 2023 11:58Det är uppenbart att du inte vet hur ett köp på Tesla går till.roffe_s skrev: ↑25 nov 2023 09:51Det var märkligt, jag har köpt ett antal nya bilar under 2000-talet (den senaste Volvon 2016 och därefter PS2 2020) och varenda gång är tågordningen att:
1 - Bilen står snyggt och prydligt uppställd för mig att syna av.
2 - Sedan sätter vi oss och jag signerar leveransgodkännandet.
3 - Försäljaren skickar dokumenten till leasingbolag eller bank och köpeskillingen överförs. Alternativt överför jag själv pengarna.
4 - Vi tar en genomgång av bilen, kickar igång app etc varefter jag lämnar lokalen.
Är Du helt säker på att det inte var något liknande för Dig?
Du gör ett distansköp på Teslas hemsida. Detta innebär att du har 14-dagar ångerrätt utan att behöva uppge skäl för ångern.
När bilen har kommit till Sverige och Tesla får du en faktura som du betalar in.
Sedan får du en tid då du kan hämta din bil. Bilen ligger i din app och det är bara att köra iväg när du är redo.
Enda tillägget för att få ut skyltar är att bilen blir skriven på dig när du betalat fakturan.
Ångerrätten börjar när du har tillgång till bilen.
"ARN ansåg nämligen att en kund borde fått lämna tillbaka sin bil och få hela kostnaden tillbaka. En rekommendation som Tesla inte valt att följa."
https://alltomelbil.se/rad-ron-satter-t ... talslagen/
Då inte hela historien står i din länk så är det svårt att spekulera i vad som hänt.
Men det är väldigt tydligt vad som gäller dock. Man har helt logiskt och självklart inte rätt till att få hela kostnaden tillbaka om du kört med bilen.
https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... el_code=mp
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.Leon skrev: ↑25 nov 2023 13:41Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.
Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.
Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:55Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.Leon skrev: ↑25 nov 2023 13:41Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.
Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.
Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Vilka vi? Har valt att kollektivavtalsmodellen skall skapa blockad för ägarna av en produkt?
Ja IF-metall har full strejk rätt, kör på. Stå utanför tesla och strejka.
Men jag har då inte valt att Bilia skall hindra teslaägare att få vinterhjul, eller att trasiga teslor som repareras utav försäkringsbolag och werksta skall bli stående, utomhus, i snö storm, med eventuella extra skador på bilen.
Så vilka är vi? Valfriheten kring avtalet kan jag gå i god för. Men då skall det vara som i kassan på stadium ”vill du bli medlem och få extra köpskydd?”
”Nej tack”
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?Love_O skrev: ↑25 nov 2023 14:02Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:55Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.Leon skrev: ↑25 nov 2023 13:41Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.
Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.
Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 662
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Menade bara att farthinder inte är en bra liknelse. Som sagt, ursäkta om det var menat mer som skämt för att lätta på diskussionen.AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:55Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.
Nja, vet ärligt talat inte vad som är bäst. Du tycker inte heller att det är bra att lagstifta allt, rent principiellt?AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:55Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Jag tycker bara att vi skall lyssna på de som är berörda av denna konflikt och höra deras synpunkter. Och med "höra" menar jag inte att dessa personer skall ut i media och berätta vad de vill. De kan markera sin ståndpunkt med strejk. Man behöver bara bli medlem och välja att strejka. Är det en majoritet som strejkar så finns ju inget att säga om frågan för min del.
Tycker du att man skall acceptera kollektivavtal även om majoriteten anställda hos Tesla eller annat företag inte vill? Rent hypotetiskt. Om svaret på den frågan är "Ja" så respekterar jag det fullt ut och det är din fulla rätt att tycka så.
Stämmer att vi har en arbetsfred men jag hoppas det inte är på bekostnad av något annat.AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:55Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 2 gång.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 14:23Du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?Love_O skrev: ↑25 nov 2023 14:02Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:55Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.Leon skrev: ↑25 nov 2023 13:41Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.
Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.
Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Kollektivavtal är väll ingen lag ? Det är något facket har med sig och prackar på alla.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Svar: facket och KA är inte samma sak.erfaren bilmek skrev: ↑25 nov 2023 06:171. Vad är det som är dravel? Mkt intresserad sv att veta det.A76 skrev: ↑24 nov 2023 20:58Vilket dravel utan någon som helst underbyggnad av fakta. Hur många företag har inte tvingats in i kollektivavtal? De flesta företagare jag känner skulle gladeligen avstå kollektivavtal men kan inte riskera hela sin framtid för att ta fighten att avstå kollektivavtal! Facket missbrukar konstant sin ställning, och bryter dessutom mot vår grundlag om föreningsfrihet. De säger skriv på kollektivavtalet annars sätts ni i blockad. Det är knappast värdigt ett demokratiskt land att tillåta sådant beteende! De som röstar rött tycker säkert att det är bra med kollektivavtal, för alla ska ha det lika dåligt(eller bra) men hälften av svenska folket röstar för individuella friheter, är helt övertygad om att de kan tänka sig en annan modell än den ”svenska” modellen. Så bara för att det är 90% anslutningsgrad av de anställda så innebär inte det de facto att 90% står bakom den eftersom det inte har varit ett alternativ att vara utan.erfaren bilmek skrev: ↑24 nov 2023 19:40Svaret är att de flesta i Sverige vill ha ett samhälle med tryggheten som kollektivavtalen ger. 90% är med i dem.
Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.
Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.
Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.
Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...
Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Se på den fackliga anslutningsgraden, den är långt ifrån 90% och stadigt sjunkande. Varför? Jo för att facket inte driver frågor för medlemmarnas bästa!
IF Metall sänkte den svenska modellen, och jag gråter verkligen inte över det!
Svar: Samtliga vill inte ha kollektiv avtal men trygghet, att slå ihop dom baserat på ett antagande att kollektivavtal är lika med samtliga människors definition på trygghet är dravel eller ren generalisering av en upplevd verklighet.
Kärnkraften diskuteras just nu att byggas ut.
Att hävda att beslutet om EU är grunden för att reg skyltar inte skickas ut är fel. Dom skickar inte ut reg skyltar för att sympatiåtgärder är beslutat.
2. Vilken fakta saknas?
Svar: Har du en empirisk studie för alla som inte vill ha företag i Sverige som bestämmer över sitt eget företag?
Jag känner minst 4 företagare som äger företaget 100% och sammanlagd sysselsätter ca 300 personer.
Ingen av dessa vill ha kollektivavtal i företaget för att de skulle tappa sin kontroll av verksamheten. Samtliga födda och uppvuxna i Sverige sedan många år bakåt.
De förespråkar fackligt medlemskap för att det underlättar samtal med människor som förstår lagar och regler.
Men motsäger sig kollektivavtal för att det minskar deras konkurrenskraft.
3. De flesta företagare du känner. Det säger ingenting. Vem vet hur många du känner? Är det 3, 10 eller 100? Har du frågat alla?
Svar: samma fråga kan du ge dig själv med påstående ett.
3. Så facket bryter mot vår grundlag och föreningsfrihet? Vilken grundlag? Vilken paragraf bryter vem mot?
Svar: kanske inte en grundlag men kollektivavtalet är inte frivilligt och facket tar sig friheter för att utöva sin makt i oproportionerliga nivåer.
Deras rätt att utföra blockad skall gälla men inte när det är en principiell fråga som inte rör dåliga arbetsförhållanden och uppenbara felaktigheter hos en arbetsgivare.
4. Tillåta sådant beteende? Det är vi svenskar har röstat fram riksdagsmän som har tagit dessa beslut. KA är frivilligt men det går lagligt att isolera företag som inte är anslutna om man vill det, eller om företaget har "otur" Företagarna väljer själva vilken väg och vilka risker de vill ta. Så har vi väljare i Sverige bestämt att ha det.
Svar: än en gång så bör det finnas en rimlig orsak till att företag ska bli satta under blockad, inte för att ett bolag inte vill ansluta sig till kollektivavtal. Det är maktmissbruk.
5. De som röstar rött? Jag röstar borgligt, alltid gjort och är positiv till KA.
Alla fackförbund vad jag vet tex Akademikerna är positiva till KA. Läs på deras hemsidor. Här finns många som inte röstar rött.
Svar: I regel när det rör arbetarnas fackförbund så är det personer som röstar åt vänster.
Akademikernas (Akavia) jobbar inte ens i närheten på samma sätt men i grunden är alla positiva till KA men det bör inte missbrukas den makt man har.
6. Totalt är närmare sju av tio på den svenska arbetsmarknaden med i facket. Den svenska organisationsgraden är den näst högsta i världen.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Men herregud, läs på lite:Love_O skrev: ↑25 nov 2023 14:32AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 14:23Du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?Love_O skrev: ↑25 nov 2023 14:02Vilka vi? Har valt kollektivavtalsmodellen?AktivEffekt skrev: ↑25 nov 2023 13:55Jo, men vi har ju valt kollektivavtalsmodellen just därför att det inte finns lagar som täcker allt här.Leon skrev: ↑25 nov 2023 13:41
Det kanske var menat som skämt och då får alla ursäkta mig. Men liknelsen är bristfällig och kan därmed inte överföras till vår diskussion utan att onödigt förenkla situationen. Det är en halmdocka som inte kommer leda till något.
Vägbulan har vi för att nästintill garantera att alla trafikanter kommer framföra sitt fordon långsammare i vissa särskilda situationer och utsatta korsningar. En lägre fart innebär oftast lägre risker för olycka och därmed en högre säkerhet. Ibland kanske avsikten med farthinder är minskning av buller och då är syftet att göra miljön för de boende bättre.
Farthinder kan alltså bättre liknas till de lagar och regler vi har inom arbetsmarknaden som nästintill garanterar att människor behandlas rättvist och skyddas. Lagarna gäller alla, vägbulan gäller alla.
Ska vi lagstifta kollektivavtalen då, kanske vore bättre och få bort alla tveksamheter?
Det funkar ju liksom till ~99% med alla företag och vi har en arbetsfred som är bland de bästa i världen.
Kollektivavtal är väll ingen lag ? Det är något facket har med sig och prackar på alla.
"Till skillnad mot i många andra länder regleras anställningsvillkor i Sverige dock i hög grad i kollektivavtal i stället för genom lagstiftning. Det är också viktigt att känna till att många arbetsrättsliga lagar är skrivna så att det går att avvika från lagen om båda parter kommer överens om detta genom att teckna ett kollektivavtal."
Fortfarande: du får väl utnyttja din demokratiska rätt och rösta på ett parti som vill ta bort/förändra detta då?
-
- Inlägg: 5535
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.SwedishAdvocate skrev: ↑25 nov 2023 14:53Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Man auktoriserade väl Werksta? Så man gjorde ju inte alla karossreparationer inhouse.TiborBlomhall skrev: ↑25 nov 2023 15:11Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.SwedishAdvocate skrev: ↑25 nov 2023 14:53Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
- subarctic2123
- Teslaägare
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 19 jan 2020 12:53
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Om inte Tesla lyckas lär det bli så, men Tesla är väldigt kreativa och kommer nyttja det först, kommer inte det lyckas så lär det komma en stämning till EU, om inte det lyckas lär Esse ha rätt.TiborBlomhall skrev:Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.SwedishAdvocate skrev: ↑25 nov 2023 14:53Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
Tror folk kommer tröttna på detta om ett år, inte kul att gå i strejk hemma under lång tid.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Men Tesla har ökat i antal en hel del sedan dess. Så det var väl inte försvarbart ekonomiskt tidigare.Fredrik j skrev: ↑25 nov 2023 15:17Man auktoriserade väl Werksta? Så man gjorde ju inte alla karossreparationer inhouse.TiborBlomhall skrev: ↑25 nov 2023 15:11Med all respekt för Esse, Tesla har hittills alltid reagerat tvärtom på liknande problem: genom att ta allt inhouse.SwedishAdvocate skrev: ↑25 nov 2023 14:53Esse om hur han tror det här slutar. Typ sista minuten av videon.
Jag håller med honom att det han föreslår skulle vara en lämplig lösning, menar bara att det inte är kompatibel med Teslas företagskultur. Men vem vet, det kanske blir så i alla fall.
Men att de har en vision om att ha allt inhouse är väl ganska tydligt tycker då jag.
Så varför Esse spekulerar som han gör är ju märkligt.
Tesla söker ju lackerare, skadereparatörer och tom lastbilschaufförer.
Tycker det är helt underbart att de har denna målsättning. Ett härligt finger i luften mot Metall..
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Fast just nu håller de på att annonsera efter plåtmekaniker för att ta det inhouse. Teslas standardlösning nr ett på alla problem: ta det inhouse.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jovisst. Jag menar bara att dom inte gör allt inhouse utan redan tidigare har haft ett upplägg som liknar det han föreslår. Att använda en partner ger ju också mer flexibilitet. Så mycket dyrare blir det ju inte heller om man slipper betala dom fantastiskt bra ersättningar som man tydligen erbjuder anställda.