Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av LarsL »

Det jobbiga nu är ju att det just är företag med kollektivavtal som drabbas. Hade Werkstad inte haft kollektivavtal hade de kunnat fortsätta att fixa Tesla bilar.

Hur länge kan IFMetall hålla på? Betalar de ersättning till de som strejkar på Werkstad och alla däcksbytare?

Tesla kommer ju hitta vägar runt blockaden, eftersom de är innovativa och kan göra allt in house, så de kan hålla på ”för evigt” typ.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 25 nov 2023 17:24
Fast nu har ju Sverige betydligt färre antal strejkdagar än många andra länder, just tack vare den Svenska modellen. Om företag är rädda för strejker och baserar sina investeringar/inköp på det, som du antyder, så ligger Sverige bra till just för att vi har en tradition med kollektivavtal och fredsplikt.
Var skriver jag någonting om strejkdagar? Det som jag tror är problemet är proportionerna som det handlar om, uppfattningen kan vara att det spelar ingen roll om du gör alla rätt för helt plötsligt kan din verksamhet hamna i skottgluggen ändå.
iAkita skrev: 25 nov 2023 17:24
Detta har framgått ett antal gånger både i tråden och i artiklar det länkas till. Det är svårt att förstå hur någon som engagerar sig i debatten kan ha missat det. I synnerhet när man anklagar andra för att föra en osaklig debatt.
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 09:48
Verkar som det är den nivån man vill diskutera på, att lösryckta påståenden utan grund ska användas som argumentation.
https://www.altinget.se/eu/artikel/saa- ... sticker-ut
Om du testar att läsa det som står så ser du att jag ingenstans hävdat något som fakta utan det är rent teoretiserande av hur internationella bolag som kollar på detta kan resonera när de väljer leverantörer. Men fortsätt med att bygga dina halmgubbar du.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 17:36
Att utländska företag lägger tillverkning i Sverige om inte även kunden finns i landet måste ju vara extremt ovanligt. Har du något exempel på en sån etablering?
Ne det har jag inga direkta exempel på faktiskt, poängen var väl att jag inte tror vi ökar vår konkurrenskraft i sådana resonemang. Kan väl säkert gälla svenska företag också när de planerar var de vill utöka verksamheten.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

LarsL skrev: 25 nov 2023 17:42
Det jobbiga nu är ju att det just är företag med kollektivavtal som drabbas. Hade Werkstad inte haft kollektivavtal hade de kunnat fortsätta att fixa Tesla bilar.

Hur länge kan IFMetall hålla på? Betalar de ersättning till de som strejkar på Werkstad och alla däcksbytare?

Tesla kommer ju hitta vägar runt blockaden, eftersom de är innovativa och kan göra allt in house, så de kan hålla på ”för evigt” typ.
På ekonominyheterna i förrgår 22:40 (finns på tv4 play) så sa en Metallarbetare 500 år. Det kommer att bli kallt i tälten.
Har de bygglov för dem? kanske borde de isolera mm?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tellus »

pejvic skrev: 25 nov 2023 17:46
LarsL skrev: 25 nov 2023 17:42
Det jobbiga nu är ju att det just är företag med kollektivavtal som drabbas. Hade Werkstad inte haft kollektivavtal hade de kunnat fortsätta att fixa Tesla bilar.

Hur länge kan IFMetall hålla på? Betalar de ersättning till de som strejkar på Werkstad och alla däcksbytare?

Tesla kommer ju hitta vägar runt blockaden, eftersom de är innovativa och kan göra allt in house, så de kan hålla på ”för evigt” typ.
På ekonominyheterna i förrgår 22:40 (finns på tv4 play) så sa en Metallarbetare 500 år. Det kommer att bli kallt i tälten.
Har de bygglov för dem? kanske borde de isolera mm?
Vad fyller dom för funktion? Står ju bara och glor
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev: 25 nov 2023 17:42
Det jobbiga nu är ju att det just är företag med kollektivavtal som drabbas. Hade Werkstad inte haft kollektivavtal hade de kunnat fortsätta att fixa Tesla bilar.

Hur länge kan IFMetall hålla på? Betalar de ersättning till de som strejkar på Werkstad och alla däcksbytare?

Tesla kommer ju hitta vägar runt blockaden, eftersom de är innovativa och kan göra allt in house, så de kan hålla på ”för evigt” typ.
Det är väl inga som strejkar på Werksta? Dom är väl drabbade av blockad?
Hade inte Werksta haft kollektivavtal hade dom ju riskerat att drabbas på samma sätt som tesla själva med liknande resultat.
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 17:46
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 17:36
Att utländska företag lägger tillverkning i Sverige om inte även kunden finns i landet måste ju vara extremt ovanligt. Har du något exempel på en sån etablering?
Ne det har jag inga direkta exempel på faktiskt, poängen var väl att jag inte tror vi ökar vår konkurrenskraft i sådana resonemang. Kan väl säkert gälla svenska företag också när de planerar var de vill utöka verksamheten.
Att dra till sig tillverkningsindustri i branscher där varken råvaror och/eller kunden finns i Sverige är ju områden där Sverige väl aldrig konkurrerat. Länder i Östeuropa har ju alltid varit ett billigare alternativ. Ge sig in i den matchen låter väl inte så realistiskt med just minskad strejkrätt som vapen.
Jag tror du har helt rätt i att svenska företag utan kollektivavtal drar sig för att utöka sin verksamhet i Sverige. När det gäller serviceyrken (som bilverkstäder) finns ju inte riktigt alternativet att etablera nere i Europa heller.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

LarsL skrev:
Det jobbiga nu är ju att det just är företag med kollektivavtal som drabbas. Hade Werkstad inte haft kollektivavtal hade de kunnat fortsätta att fixa Tesla bilar.

Hur länge kan IFMetall hålla på? Betalar de ersättning till de som strejkar på Werkstad och alla däcksbytare?

Tesla kommer ju hitta vägar runt blockaden, eftersom de är innovativa och kan göra allt in house, så de kan hålla på ”för evigt” typ.
Jag frågade Installatörsföretagen om vi skulle få ersättning för förlorad arbetsinkomst om vi hade jobbat för Tesla med tex SuperChargers. Svaret jag fick var nej. Så jag gissar på att Werksta inte får en spänn.

Tycker det är konstigt att Werksta inte uttalat sig ännu?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 17:43
Var skriver jag någonting om strejkdagar? Det som jag tror är problemet är proportionerna som det handlar om, uppfattningen kan vara att det spelar ingen roll om du gör alla rätt för helt plötsligt kan din verksamhet hamna i skottgluggen ändå.

Om du testar att läsa det som står så ser du att jag ingenstans hävdat något som fakta utan det är rent teoretiserande av hur internationella bolag som kollar på detta kan resonera när de väljer leverantörer. Men fortsätt med att bygga dina halmgubbar du.
Det finns inga halmgubbar, eller förnekar du att du skrivit dessa rader (som du påpassligt utlämnade från citat-historien)?
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 17:19
Däremot kan nog utländska företag dra sig för att köpa in saker som produceras i Sverige oavsett om de själva har kollektivavtal eller inte eller ens är verksamma i Sverige. Bättre att välja en leverantör i något annat land än Sverige i så fall då man inte vet vad facken kan hitta på som gör att man inte längre får det man beställt.

Samma tanke lär gälla var man lägger sin tillverkning, ligger den i Sverige kan du tvingas in i konflikter du inte har något att göra med som påverkar din lönsamhet kraftigt. Bättre att lägga den i något annat land då.
Eller misstolkar jag vad du menar med "man inte vet vad facken kan hitta på som gör att man inte längre får det man beställt" och "kan du tvingas in i konflikter du inte har något att göra med som påverkar din lönsamhet kraftigt". Menar du att du inte syftar på strejker/blockader när du skriver "konflikter", och att facken ser till att förhindra leveranser på andra sätt än dessa?

Att kalla någon annans argument för halmgubbar för att slippa bemöta dem är för övrigt ännu ett exempel på att använda lösryckta påståenden utan grund som argumentation.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 25 nov 2023 18:00
Det finns inga halmgubbar, eller förnekar du att du skrivit dessa rader (som du påpassligt utlämnade från citat-historien)?
Halmgubben är att jag skulle påstått att folk inte får ha egna uppfattningar, jag har uttalat mig om när folk säger saker som fakta inte deras åsikter. Och allt jag skrev var egna åsikter och tolkningar och inget jag försökte framställa som fakta.
iAkita skrev: 25 nov 2023 18:00
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 17:19
Däremot kan nog utländska företag dra sig för att köpa in saker som produceras i Sverige oavsett om de själva har kollektivavtal eller inte eller ens är verksamma i Sverige. Bättre att välja en leverantör i något annat land än Sverige i så fall då man inte vet vad facken kan hitta på som gör att man inte längre får det man beställt.

Samma tanke lär gälla var man lägger sin tillverkning, ligger den i Sverige kan du tvingas in i konflikter du inte har något att göra med som påverkar din lönsamhet kraftigt. Bättre att lägga den i något annat land då.
Eller misstolkar jag vad du menar med "man inte vet vad facken kan hitta på som gör att man inte längre får det man beställt" och "kan du tvingas in i konflikter du inte har något att göra med som påverkar din lönsamhet kraftigt". Menar du att du inte syftar på strejker/blockader när du skriver "konflikter", och att facken ser till att förhindra leveranser på andra sätt än dessa?

Att kalla någon annans argument för halmgubbar för att slippa bemöta dem är för övrigt ännu ett exempel på att använda lösryckta påståenden utan grund som argumentation.
Jag syftar på strejker/blockader, men konsekvensen av en strejk tycker jag blir högre i Sverige så att risken (strejkdagar) är lägre är inte det jag uttryckte mig om.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

pberglund skrev: 25 nov 2023 17:39
Att vi har färre strejkdagar statistiskt är ointressant i det här sammanhanget, sådana här sympatistrejker a-la-maffia är värre på en helt annan nivå.
Historien upprepar sig. Här är ett utdrag ur en ca 6 månader gammal invervju med strejkforskaren Jesper Hamark. Skillnaden jämfört med för 30 år sen är att fler var stolta över vårt land och våra traditioner, och såg att de tjänar oss väl. Det vill säga innan populismens intåg och det ständiga gnäll på allt som är Svenskt (och gjort oss kända och respekterade i omvärlden) som det medfört.
Under den omfattande Toys ”R” Us-strejken i Sverige var det mycket tal om att facket använder maffiametoder. Hamark rullar upp skeendet: Den amerikanska leksakskedjan Toys ”R” Us öppnade ett antal butiker i Sverige år 1994. Personalen behandlades illa och företaget vägrade teckna kollektivavtal. Företaget hade inte tecknat kollektivavtal i något av de länder där man hade verksamhet sedan tidigare. Om en så stor aktör som Toys ”R” Us ställer sig utanför kollektivavtalen, riskerar fackens överenskommelser att smulas sönder, säger Hamark. De handelsanställda valde att gå ut i konflikt. Samtidigt drogs en omfattande konsumentbojkott igång: företagets agerande väckte starka reaktioner.

– Det viktigaste i konflikten var kanske sympatiåtgärder som 15 andra fackförbund tog till. Man vägrade hämta sopor hos företaget, man vägrade städa lokalerna, elektrikerna vägrade arbeta. Toys ”R” Us kunde inte utföra bankärenden eftersom Finansförbundet var med och strejkade! Konflikten varade tre månader. Efter det gav Toys ”R” Us upp och tecknade ett kollektivavtal.

– Det gick ju inte att stå emot dessa ”maffiametoder”.

När företaget därefter etablerade sig i Danmark skrevs kollektivavtal på. Konflikten har fortfarande betydelse fast det gått nästan 30 år. När Amazon kom till Sverige genom sitt dotterbolag tecknades faktiskt ett kollektivavtal trots att företaget blivit känt som en superstjärna i genren union busting. Man visste vad som kan hända om man inte skriver på avtal.

Hamark menar att Toys ”R” Us-strejken är en av de viktigaste arbetskonflikterna i Skandinavien i modern tid. Genom den lyckades ett system bevaras, men vad hade hänt om man förlorat? Han tillägger att ett företag mitt i allt kan göra bedömningen att facken inte längre är så starka, och försöka sig på liknande manövrar som Toys ”R” Us.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 18:08
Halmgubben är att jag skulle påstått att folk inte får ha egna uppfattningar, jag har uttalat mig om när folk säger saker som fakta inte deras åsikter. Och allt jag skrev var egna åsikter och tolkningar och inget jag försökte framställa som fakta.
Det var ju ett direkt citat från dig själv? jag satte det till och med som ett citat för att det skulle framgå att jag inte la ord i munnen på dig. Om jag felciterade så ber jag om ursäkt.
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 18:08
Jag syftar på strejker/blockader, men konsekvensen av en strejk tycker jag blir högre i Sverige så att risken (strejkdagar) är lägre är inte det jag uttryckte mig om.
Spännande. På vilket sätt blir risken att inte få det man beställt högre i Sverige trots färre strejkdagar? jag får det inte att gå ihop.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 18:08
Jag syftar på strejker/blockader, men konsekvensen av en strejk tycker jag blir högre i Sverige så att risken (strejkdagar) är lägre är inte det jag uttryckte mig om.
Ja, på svenska marknaden gäller det ju onekligen att ha koll på vad kunder och leverantörer håller på med.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt »

Läste någonstans att Tesla skulle justera pensionsavsättningar och friskvårdsbidrag under Q1-24 för att säkerställa att de inte ligger under KA på något område, någon som har en länk till den infon? Har letat men hittar den inte.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Bengt skrev: 25 nov 2023 18:20
Läste någonstans att Tesla skulle justera pensionsavsättningar och friskvårdsbidrag under Q1-24 för att säkerställa att de inte ligger under KA på något område, någon som har en länk till den infon? Har letat men hittar den inte.
Då blir det ju i praktiken som om man tecknat hängavtal. Skillnaden blir ju att det inte garanteras då.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Fredrik j skrev: 25 nov 2023 17:38
Norrlands skrev: 25 nov 2023 17:11
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 17:07
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 16:34
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 16:03

Dom kommer ju inte kunna göra allt själva ändå.
Så fort man anlitar någon kommer risken för blockad. Och hur ska någon våga göra jobb åt tesla Sverige när man riskerar att drabbas av konflikten.
Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Dom är mer än intresserade utav att göra affärer med Tesla. Har du inte läst intervjun. Det var ju inte direkt tongångarna utav att de klarade sig utan Tesla eller att de inte ville ha med dem att göra.
Så din KA vurmande underton är rätt så pointless
Jag känner inte att min text vurmade för KA utan bara reflekterade över vad jag tror kommer hända i framtiden. Man kommer vilja ha betalt för risken man tar. Det här kan ju bli dyrt för Hydro. Ska man göra det igen kommer man väl rimligen vilja ha garantier.
Tror du på allvar att Hydro kommer att ta mer betalt för ”risken”? Men jösses…
Det är inte Tesla som sitter i knä på Hydro.
Det är inte Tesla som måste säga upp personal pga Metalls härdsmälta.
Det är inte svenska företag som kommer att vara rädda för att göra affärer med utländska företag som inte har KA.

Det är däremot utländska företag som kommer att tänka sig för innan man gör business med svenska företag då fackförbunden kan driva strejkrätten i absurdum.

Att som du säga att vi har få strejkdagar och i och med det vara en förebild i världen. Då lever du i en fantasivärld.
Sveriges fackförbund har i och med sina absurda blockader visat att vi är ett land som är riskabelt att göra affärer med.
Inbilla mig inget annat. IF Metall har gjort bort sig nåt så in i h-vete
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Hur många strejkdagar har vi haft i Sverige senaste 15 åren?

Hur många har Tesla haft, ute i övriga världen?
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Norrlands skrev: 25 nov 2023 18:42
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 17:38
Norrlands skrev: 25 nov 2023 17:11
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 17:07
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 16:34


Tesla kommer nog klara sig bra med att göra saker själva och anlita utländska firmor, den riktiga förloraren är Sverige som nog inte är lika attraktivt att ha att göra med ju mer sådana här saker som kommer fram.
Ja, jag tror du har rätt. Utländska företag som inte respekterar den svenska modellen kommer dra sig för att verka i Sverige samtidigt som svenska företag kommer dra sig för att göra affärer med utländska företag som verkar i Sverige utan kollektivavtal.
Hydro extrusions kommer ju inte vara så intresserade av att leverera till tesla längre. För hög risk.
Dom är mer än intresserade utav att göra affärer med Tesla. Har du inte läst intervjun. Det var ju inte direkt tongångarna utav att de klarade sig utan Tesla eller att de inte ville ha med dem att göra.
Så din KA vurmande underton är rätt så pointless
Jag känner inte att min text vurmade för KA utan bara reflekterade över vad jag tror kommer hända i framtiden. Man kommer vilja ha betalt för risken man tar. Det här kan ju bli dyrt för Hydro. Ska man göra det igen kommer man väl rimligen vilja ha garantier.
Tror du på allvar att Hydro kommer att ta mer betalt för ”risken”? Men jösses…
Det är inte Tesla som sitter i knä på Hydro.
Det är inte Tesla som måste säga upp personal pga Metalls härdsmälta.
Det är inte svenska företag som kommer att vara rädda för att göra affärer med utländska företag som inte har KA.

Det är däremot utländska företag som kommer att tänka sig för innan man gör business med svenska företag då fackförbunden kan driva strejkrätten i absurdum.

Att som du säga att vi har få strejkdagar och i och med det vara en förebild i världen. Då lever du i en fantasivärld.
Sveriges fackförbund har i och med sina absurda blockader visat att vi är ett land som är riskabelt att göra affärer med.
Inbilla mig inget annat. IF Metall har gjort bort sig nåt så in i h-vete
Du blandar ihop mig med någon annan. Har inte sagt något om antal strejkdagar. Jag bara skriver vad jag tror kommer hända i framtiden.
Nej, jag tror inte Hydro kommer kunna ta mer betalt utan jag tror dom kommer avstå att offerera ett konkurrenskraftigt pris. Man riskerar helt enkelt för mycket. Samtidigt kan det sannolikt bli som du säger att utländska företag inte vill handla med svenska företag om man inte på något sätt får garantier att det svenska företaget inte samtidigt har affärer med andra företag som bedriver verksamhet i landet utan kollektivavtal.
I och för sig läste jag att Hydro är ensam i Europa om att tillverka profiler av den typen. Det finns ju då inte möjligheter för kunder att välja någon annan om man inte vill skeppa prylarna från annan världsdel.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

dstr skrev: 25 nov 2023 18:44
Hur många strejkdagar har vi haft i Sverige senaste 15 åren?

Hur många har Tesla haft, ute i övriga världen?
Kanske ännu mer intressant: Hur många strejkdagar har Teslas underleverantörer haft i Sverige jämfört med resten av världen, sen Tesla startade? Jag har själv ingen aning, men det är relevant för diskussionen. Underleverantörer som Tesla använder sig av i Kina och andra diktaturer är naturligtvis ointressant att beakta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 25 nov 2023 18:14
Det var ju ett direkt citat från dig själv? jag satte det till och med som ett citat för att det skulle framgå att jag inte la ord i munnen på dig. Om jag felciterade så ber jag om ursäkt.
Det är inte samma sak att påstå något som att ha en åsikt, det jag skrev tidigare om lösryckta påståenden är alltså inte applicerbart när jag uttrycker vad jag tror kan hända för det är min tolkning som jag inte framställer som den enda sanningen. Alla får tycka vad de vill men skall man ställa upp något som fakta så bör man ha belägg för det vilket är vad jag vände mig mot tidigare, man får göra skillnad på fakta och åsikter.
iAkita skrev: 25 nov 2023 18:14
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 18:08
Jag syftar på strejker/blockader, men konsekvensen av en strejk tycker jag blir högre i Sverige så att risken (strejkdagar) är lägre är inte det jag uttryckte mig om.
Spännande. På vilket sätt blir risken att inte få det man beställt högre i Sverige trots färre strejkdagar? jag får det inte att gå ihop.
Jag skrev ju att risken för strejk är lägre (se fetmarkering)? Men det var inte det jag skrev om tidigare utan då behandlade jag konsekvensen av en strejk som jag anser är för hög och utbredd om Sverige skall vara konkurrenskraftigt mot internationella bolag.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

De allra flesta företag har koll på riskspridningen i sin kundstock. Det gäller att analysera ordentligt hur stor den största kunden kan tillåtas bli utan att riskera problem om man hamnar i tvist eller förlorar kontraktet. IKEA var under många år ett exempel på en kund som behövde en analys på grund av kombinationen av stora volymer och prispress.

Detta som ett exempel på att även företagen har ett ansvar för att göra korrekta riskbedömningar. Om än det är en otrevlig situation man nu hamnat i.

Sedan förtjänar det att upprepas ännu en gång - alla aktörer agerar inom ramen för lagens råmärken. Det är inte en egenskap som förknippas med ”maffia”, tråden skulle, i mitt tycke, bli trevligare om vi undviker sådana tillskrivningar.

Strejksiffror har bollats tidigare i tråden men förtjänar att lyftas igen - 2010 - 2021 hade Sverige i snitt ca 8 100 strejkdagar/år enligt medlingsinstitutet. Det är mer än 15-20 gånger lägre än våra nordiska grannländer: https://www.mi.se/medling-konflikt/konfliktstatistik/
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 19:04
Jag skrev ju att risken för strejk är lägre (se fetmarkering)? Men det var inte det jag skrev om tidigare utan då behandlade jag konsekvensen av en strejk som jag anser är för hög och utbredd om Sverige skall vara konkurrenskraftigt mot internationella bolag.
Vi kan lämna den första delen därhän. Vi definierar nog lösrykta påståenden utan saklig grund olika helt enkelt. Jag tror inte någon av oss är intresserad av att dras in i en "jag sa - du sa" diskussion, så sorry om jag initierade det.

Den citerade delen av ditt svar förstår jag däremot inte. Om ett företag kommer få sina delar levererade eller inte, om man enbart ser till strejk/konfilitperspektivet, är väl helt beroende dels av antalet strejker, och dels av antalet strejkdagar? Eller hur menar du att konsekvensen av en strejk kan vara högre och mer utbredd om det är färre strejker och färre strejkdagar?

Det går dessutom att i princip helt undvika risken genom att teckna ett kollektivavtal. Något som är unikt för Sverige.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15
Vi kan lämna den första delen därhän. Vi definierar nog lösrykta påståenden utan saklig grund olika helt enkelt. Jag tror inte någon av oss är intresserad av att dras in i en "jag sa - du sa" diskussion, så sorry om jag initierade det.
Ja vi kan lämna det, men för förklaringens skull kan jag väl säga att när jag säger ett påstående så är det just att framföra någonting som ett faktum som jag avser. Ber om ursäkt ifall det inte var så tydligt tidigare och det framstod som att jag inte tyckte att folk skulle få ha sina egna åsikter eller teorier om saker.
iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 19:04
Jag skrev ju att risken för strejk är lägre (se fetmarkering)? Men det var inte det jag skrev om tidigare utan då behandlade jag konsekvensen av en strejk som jag anser är för hög och utbredd om Sverige skall vara konkurrenskraftigt mot internationella bolag.
Den citerade delen av ditt svar förstår jag däremot inte. Om ett företag kommer få sina delar levererade eller inte, om man enbart ser till strejk/konfilitperspektivet, är väl helt beroende dels av antalet strejker, och dels av antalet strejkdagar? Eller hur menar du att konsekvensen av en strejk kan vara högre och mer utbredd om det är färre strejker och färre strejkdagar?
Vi ser ju nu att facken tar till åtgärder och blockader som inte har direkt påverkan på parten de har konflikt med. Se på Werksta som tappar alla försäkrings- och privatkunder med en Tesla, det är alltså affärsuppgörelser som har absolut ingenting med Tesla att göra som påverkas.

Detta tycker jag gör så att konsekvensen av strejkdagarna hos Tesla blir mycket större, det är inte längre Tesla och de som har affärer med Tesla som företag som påverkas utan det är mycket mer långtgående. Vad händer om det skär sig mellan facket och tillverkaren av någon maskin? Kan det innebära att alla producenter i Sverige med den maskinen inte kan få den lagad ens av en tredje part längre?

Jag tror helt enkelt att när folk från helt andra länder då kollar på det som rapporteras från Sverige så kan de tycka att leveranser från eller verksamhet i Sverige inte alls framstår som så bra att förlita sig på.
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Efter nästan 4000 inlägg har jag sett att många gärna vill ersätta kollektivavtal med lagstiftning men jag tror inte att jag ännu har sett något förslag på hur det praktiskt ska gå till.
Ska riksdagen stifta lag om hur stora löneökningar svenskt näringsliv klarar per bransch? Ska staten först förhandla med arbetsgivare/arbetstagare? Hur ska det gå till? Vad händer om någon av parterna inte acceptera det som lagstiftats? Kommer man få tvinga tillbaka staten till förhandling genom strejk/lockout?
Det jag läst om förslag på lagstiftning nere i Europa så är det något som påhejas av vänstersidan medans högerpartierna stretar imot.
Å andra sidan har ju vår regering precis satt en gräns på vad som anses vara en minimilön för att få vistas i Sverige om man inte är svensk medborgare.
Att den satta nivån är obetydligt över den lön vårdpersonal tjänar efter 25år i yrket är skamligt. Att det är avsevärt mer än vad min son tjänar under sitt första år som heltidsanställd kock är märkligt.
Vilka områden tycker ni det behöver lagstiftas inom som alternativ till kollektivavtal? Finns det något politiskt parti som har något som helst förslag i den riktningen?
Man kan ju inte sitta och kräva ett system som man inte själv kan förklara.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 19:38
iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15
Vi kan lämna den första delen därhän. Vi definierar nog lösrykta påståenden utan saklig grund olika helt enkelt. Jag tror inte någon av oss är intresserad av att dras in i en "jag sa - du sa" diskussion, så sorry om jag initierade det.
Ja vi kan lämna det, men för förklaringens skull kan jag väl säga att när jag säger ett påstående så är det just att framföra någonting som ett faktum som jag avser. Ber om ursäkt ifall det inte var så tydligt tidigare och det framstod som att jag inte tyckte att folk skulle få ha sina egna åsikter eller teorier om saker.
iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 19:04
Jag skrev ju att risken för strejk är lägre (se fetmarkering)? Men det var inte det jag skrev om tidigare utan då behandlade jag konsekvensen av en strejk som jag anser är för hög och utbredd om Sverige skall vara konkurrenskraftigt mot internationella bolag.
Den citerade delen av ditt svar förstår jag däremot inte. Om ett företag kommer få sina delar levererade eller inte, om man enbart ser till strejk/konfilitperspektivet, är väl helt beroende dels av antalet strejker, och dels av antalet strejkdagar? Eller hur menar du att konsekvensen av en strejk kan vara högre och mer utbredd om det är färre strejker och färre strejkdagar?
Vi ser ju nu att facken tar till åtgärder och blockader som inte har direkt påverkan på parten de har konflikt med. Se på Werksta som tappar alla försäkrings- och privatkunder med en Tesla, det är alltså affärsuppgörelser som har absolut ingenting med Tesla att göra som påverkas.

Detta tycker jag gör så att konsekvensen av strejkdagarna hos Tesla blir mycket större, det är inte längre Tesla och de som har affärer med Tesla som företag som påverkas utan det är mycket mer långtgående. Vad händer om det skär sig mellan facket och tillverkaren av någon maskin? Kan det innebära att alla producenter i Sverige med den maskinen inte kan få den lagad ens av en tredje part längre?

Jag tror helt enkelt att när folk från helt andra länder då kollar på det som rapporteras från Sverige så kan de tycka att leveranser från eller verksamhet i Sverige inte alls framstår som så bra att förlita sig på.
Det verkar som jag får medhåll om Maffia..

Ekonom: Facket använder maffiametoder mot Tesla

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyhet ... 05cf&ei=16


Går tyvärr inte att läsa så mycket.
Skriv svar