SuC Norrköping

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

SuC Norrköping

Inlägg av Skogslasse »

Har börjat beta av min referralkod present. av alla 20 stolpar var bara en upptagen. Ska väl vara 120 kW där men varför får jag bara 43-isch? Utgår från att det är jag som gör något tokigt. Fick bli ett besök på DS och XXL för att slå ihjäl lite tid
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: SuC Norrköping

Inlägg av jonas »

Första frågan är om batteriet var förvärmt?
Troligtvis var batteriet kallt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Kriper »

Vad är det för bil det gäller?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuC Norrköping

Inlägg av zyax »

Jag fick väldigt lågt i somras på en i Norrköping just, även om jag hade förvärmt, men just då brydde jag mig inte eftersom det var bra när man skulle gå och käka, men annars hade jag provat att byta, det finns ju många där.

Har du inte ställt in rutten för att ladda i Norrköping så vet inte bilen om att den ska förvärma så det är ju första steget.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: SuC Norrköping

Inlägg av GreenMachine »

Skogslasse skrev:
Har börjat beta av min referralkod present. av alla 20 stolpar var bara en upptagen. Ska väl vara 120 kW där men varför får jag bara 43-isch? Utgår från att det är jag som gör något tokigt. Fick bli ett besök på DS och XXL för att slå ihjäl lite tid
Hastigheten varierar utifrån både vad för temp batteriet har, och hur mycket/lite laddning du har när du startar. Finns massor av trådar om det fenomenet och någon lär säkert rätta mig lite här eftgersom jag inte har blykoll men ett varmt batteri efter sådär 5-10 mil körning alt förvärmt genom att slå in SuC i navigatorn innan och en sådär 15-30% laddning kvar brukar vara förutsättningarna för de allra snabbaste hastigheterna.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Skogslasse »

Börjar med att be om ursäkt för att jag gav lite för få fakta.
Nåväl har kört ca 5 mil några stopp på vägen. Inte knappat in denna laddplats och det är en fyra veckor gammal S.
Trodde att körningen skulle ha värmt batteriet.
Nu har jag lärt mig lite till Tackar alla
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: SuC Norrköping

Inlägg av flaco »

Hur många procent hade du när du började ladda?
Om det var över 70% och batteriet var relativt kallt så är 43 kW inte konstigt, skulle jag säga.

Jag brukar få över 100kW till ca 55-60% och närmare 30kW vid 85% i min MS LR.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Freez »

Någon som vet varför det är dåligt kräm just i Norrköping? Förvärmt batteri i 2h men kom aldrig över 61 kW. 20% i batteriet. Förvisso hög beläggning. lastbalanseras effekten mellan bilarna? 20 st 150 kW laddare runt 13-14 upptagna.

Har inte haft så dåligt kräm någon annanstans trots hög beläggning.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Niklas Z »

Delar du stolppar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: SuC Norrköping

Inlägg av KKER »

I fredags 24/11 fick jag 150kW där.
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Freez »

Niklas Z skrev: 26 nov 2023 13:27
Delar du stolppar?
Varsin laddare men typ 3a och 3b. Misstänker att detta innebär delning. Men borde i så fall innebära 75 kW. Pratade men en annan bilist som laddade längre bort och han fick också bara 60 kW. Detta var igår 25/11. Inte hela världen att sitta en 10 min extra men ändå.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Niklas Z »

Freez skrev: 26 nov 2023 16:12
Niklas Z skrev: 26 nov 2023 13:27
Delar du stolppar?
Varsin laddare men typ 3a och 3b. Misstänker att detta innebär delning. Men borde i så fall innebära 75 kW. Pratade men en annan bilist som laddade längre bort och han fick också bara 60 kW. Detta var igår 25/11. Inte hela världen att sitta en 10 min extra men ändå.
Står du på 3a och en annan bil laddar på 3b får du max 75 kW. Men det är klart, visst är 61 kW lägre. Å andra sidan har jag aldrig fått 150 kW på en V2-station (V3-stationerna matar däremot gärna på med minst 250 kW). Jag har heller aldrig fått 75 kW vid delning av stolppar. Fast 61 kW är naturligtvis lite lågt. Min erfarenhet är dock att V2 oftare "underpresterar" jämfört med V3.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Freez »

Niklas Z skrev: 26 nov 2023 16:20
Freez skrev: 26 nov 2023 16:12
Niklas Z skrev: 26 nov 2023 13:27
Delar du stolppar?
Varsin laddare men typ 3a och 3b. Misstänker att detta innebär delning. Men borde i så fall innebära 75 kW. Pratade men en annan bilist som laddade längre bort och han fick också bara 60 kW. Detta var igår 25/11. Inte hela världen att sitta en 10 min extra men ändå.
Står du på 3a och en annan bil laddar på 3b får du max 75 kW. Men det är klart, visst är 61 kW lägre. Å andra sidan har jag aldrig fått 150 kW på en V2-station (V3-stationerna matar däremot gärna på med minst 250 kW). Jag har heller aldrig fått 75 kW vid delning av stolppar. Fast 61 kW är naturligtvis lite lågt. Min erfarenhet är dock att V2 oftare "underpresterar" jämfört med V3.
Ok tack för svar.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: SuC Norrköping

Inlägg av SkipperO »

Freez skrev: 26 nov 2023 16:12
Niklas Z skrev: 26 nov 2023 13:27
Delar du stolppar?
Varsin laddare men typ 3a och 3b. Misstänker att detta innebär delning. Men borde i så fall innebära 75 kW. Pratade men en annan bilist som laddade längre bort och han fick också bara 60 kW. Detta var igår 25/11. Inte hela världen att sitta en 10 min extra men ändå.
Är det inte så på V2 att den som kopplar in sig sist får mindre, typ 60kW och resten, typ 90kW går till den som var först?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC Norrköping

Inlägg av Elix747 »

SkipperO skrev: 26 nov 2023 16:53
Freez skrev: 26 nov 2023 16:12
Niklas Z skrev: 26 nov 2023 13:27
Delar du stolppar?
Varsin laddare men typ 3a och 3b. Misstänker att detta innebär delning. Men borde i så fall innebära 75 kW. Pratade men en annan bilist som laddade längre bort och han fick också bara 60 kW. Detta var igår 25/11. Inte hela världen att sitta en 10 min extra men ändå.
Är det inte så på V2 att den som kopplar in sig sist får mindre, typ 60kW och resten, typ 90kW går till den som var först?
Förr var det så att första bilen fick max (90-100:ish) och den andra det dom blev över. Sedan något år tillbaka delar man alltid lika på det som finns. Dryga 60 har jag ofta landat på när jag delat på v2 sedan förändringen av delning.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar