Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10952
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

agehall skrev: 26 nov 2023 10:26
Fredrik j skrev: 26 nov 2023 09:13
Naturligtvis inte. Vad jag pratar om är produktionsstörningar. Inget annat.
Kortsiktiga problem. Men skulle det vara så att man behöver nya verktyg hos en ny leverantör kan det ta ett par veckor.
Mycket tveksamt att tesla inte redan hade flera leverantörer. Och även om så var fallet så har denna blockad redan varit känd i ett par veckor. Gott om tid att ordna alternativ.
Håller med. Ytterst tveksamt. Men vi vet ju inte säkert.
Fredrik j
Inlägg: 10952
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev: 26 nov 2023 12:25
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 20:15
wannabee skrev: 25 nov 2023 20:08
OfarligTesla skrev: 25 nov 2023 19:38
iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15
Vi kan lämna den första delen därhän. Vi definierar nog lösrykta påståenden utan saklig grund olika helt enkelt. Jag tror inte någon av oss är intresserad av att dras in i en "jag sa - du sa" diskussion, så sorry om jag initierade det.
Ja vi kan lämna det, men för förklaringens skull kan jag väl säga att när jag säger ett påstående så är det just att framföra någonting som ett faktum som jag avser. Ber om ursäkt ifall det inte var så tydligt tidigare och det framstod som att jag inte tyckte att folk skulle få ha sina egna åsikter eller teorier om saker.
iAkita skrev: 25 nov 2023 19:15



Den citerade delen av ditt svar förstår jag däremot inte. Om ett företag kommer få sina delar levererade eller inte, om man enbart ser till strejk/konfilitperspektivet, är väl helt beroende dels av antalet strejker, och dels av antalet strejkdagar? Eller hur menar du att konsekvensen av en strejk kan vara högre och mer utbredd om det är färre strejker och färre strejkdagar?
Vi ser ju nu att facken tar till åtgärder och blockader som inte har direkt påverkan på parten de har konflikt med. Se på Werksta som tappar alla försäkrings- och privatkunder med en Tesla, det är alltså affärsuppgörelser som har absolut ingenting med Tesla att göra som påverkas.

Detta tycker jag gör så att konsekvensen av strejkdagarna hos Tesla blir mycket större, det är inte längre Tesla och de som har affärer med Tesla som företag som påverkas utan det är mycket mer långtgående. Vad händer om det skär sig mellan facket och tillverkaren av någon maskin? Kan det innebära att alla producenter i Sverige med den maskinen inte kan få den lagad ens av en tredje part längre?

Jag tror helt enkelt att när folk från helt andra länder då kollar på det som rapporteras från Sverige så kan de tycka att leveranser från eller verksamhet i Sverige inte alls framstår som så bra att förlita sig på.
Det verkar som jag får medhåll om Maffia..

Ekonom: Facket använder maffiametoder mot Tesla

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyhet ... 05cf&ei=16


Går tyvärr inte att läsa så mycket.
Skillnaden är väl att en maffiaorganisation aldrig håller sig till laglig verksamhet.

Skribenten använder ordet maffia som epitet på en organisation med stor makt.
Du har inte lagt märke till att vår statsminister kom från LO (Löfven,) och att LO sitter i styrelsen för S, inte svårt få omoraliska metoder lagliga då 8-)
Man behöver majoritet i riksdagen för att stifta lagar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 25 nov 2023 22:56
Den svenska modellen är en anakronism och gynnar blodiglar som fackförbunden och svenskt näringsliv, Almega och dylika organisationer som lever gott på att ”tjäna sina medlemmar väl”. I en marknadsekonomi räcker det med två parter i ett anställningsavtal, annars ska det inte ingås - imo.
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
holden skrev: 25 nov 2023 22:56
Den svenska modellen är en anakronism och gynnar blodiglar som fackförbunden och svenskt näringsliv, Almega och dylika organisationer som lever gott på att ”tjäna sina medlemmar väl”. I en marknadsekonomi räcker det med två parter i ett anställningsavtal, annars ska det inte ingås - imo.
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jämför du på riktigt Sverige med Bangladesh?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:13
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
holden skrev: 25 nov 2023 22:56
Den svenska modellen är en anakronism och gynnar blodiglar som fackförbunden och svenskt näringsliv, Almega och dylika organisationer som lever gott på att ”tjäna sina medlemmar väl”. I en marknadsekonomi räcker det med två parter i ett anställningsavtal, annars ska det inte ingås - imo.
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jämför du på riktigt Sverige med Bangladesh?
Läs igen.
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 15:16
niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:13
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
holden skrev: 25 nov 2023 22:56
Den svenska modellen är en anakronism och gynnar blodiglar som fackförbunden och svenskt näringsliv, Almega och dylika organisationer som lever gott på att ”tjäna sina medlemmar väl”. I en marknadsekonomi räcker det med två parter i ett anställningsavtal, annars ska det inte ingås - imo.
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jämför du på riktigt Sverige med Bangladesh?
Läs igen.
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse

Jag förstår inte vart du vill komma att inte ha KA i Sverige påverkar inte arbetsmiljön detta styrs av arbetsmiljölagen.

Hade de KA på fabriken i Bangladesh ? Och hur har det med den svenska fackliga rörelsen att göra ?


För 100år sedan så fanns det en mening med facket i Sverige men knappast idag.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:23
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 15:16
niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:13
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
holden skrev: 25 nov 2023 22:56
Den svenska modellen är en anakronism och gynnar blodiglar som fackförbunden och svenskt näringsliv, Almega och dylika organisationer som lever gott på att ”tjäna sina medlemmar väl”. I en marknadsekonomi räcker det med två parter i ett anställningsavtal, annars ska det inte ingås - imo.
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jämför du på riktigt Sverige med Bangladesh?
Läs igen.
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jag förstår inte vart du vill komma att inte ha KA i Sverige påverkar inte arbetsmiljön detta styrs av arbetsmiljölagen.

Hade de KA på fabriken i Bangladesh ? Och hur har det med den svenska fackliga rörelsen att göra ?

För 100år sedan så fanns det en mening med facket i Sverige men knappast idag.
Vet ärligt talat inte hur jag ska kunna göra det tydligare, så ser ingen vits med att försöka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Electron
Inlägg: 406
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Electron »

Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.

Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

Collin87 skrev:
dstr skrev: 25 nov 2023 16:23
Fredrik j skrev: 25 nov 2023 16:15

Ok. Så att säga upp kontraktet var egentligen bara påskyndat av strejken? Metall har ju fått hela skulden för att Werksta inte längre får reparera teslabilar. Men dom hade sig själva att skylla då?
Nja, det är inte fullt så enkelt. Werksta gör ju 99% (killgissat) försäkringsjobb på Teslor.

Dvs, affärsrelationen är mellan försäkringsbolagen och Werksta där dom uppenbart vunnit upphandlingar enbart på pris och inte kvalite.

Att dom nu trillat bort från sidan "Approved bodyshops" när nog tyvärr mest för att dom inte fixar Teslor längre - inte för att Tesla kastat ut dom för att dom gör undermåliga jobb. Vi är dock många som drar en lättnads suck över att dom inte står med längre. :)
Kan verkligen hålla med om pris före kvalitet gällande Werksta.
Då gäller det inte bara just på Tesla bilar.
Min bror lämna in sin BMW efter en viltkollision.
Strålkastare och lite annat i fronten blev skrot.
Tror ni dom satte dit original?

Till råga på det undermåliga arbetet så fick han en backskada medans den var där, någon stackars Tesla ägare fick nog vänta lite längre med nytt panoramatak Då det var detta dom backade på.
Detta var i Göteborgstrakten (om det skulle vara någon här som fick vänta på sitt tak i våras)

Det är bara en i raden av historier från Werksta.
Jag blev ombedd av försäkringsbolaget att fråga vad reparationen kostade, så jag tror inte de litade helt på Werksta. Blev ett väldigt svävande svar, så de fejkar nog en del för att komma över självrisken.

Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Electron skrev: 26 nov 2023 17:54
Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.


Säger det mesta om sossarna. Maktfullkomliga.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marsa »

niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:23

För 100år sedan så fanns det en mening med facket i Sverige men knappast idag.
Hur många år tror du det tar innan vi är tillbaka på den nivån om vi avskaffar facket, som du verkar föreslå?
Tar det 100år, eller kommer det gå snabbare?
Även om vi inte kommer tillbaka till samma nivå, vill vi gå bakåt överhuvudtaget i denna fråga?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 16:05
niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:23
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 15:16
niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:13
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59

Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jämför du på riktigt Sverige med Bangladesh?
Läs igen.
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jag förstår inte vart du vill komma att inte ha KA i Sverige påverkar inte arbetsmiljön detta styrs av arbetsmiljölagen.

Hade de KA på fabriken i Bangladesh ? Och hur har det med den svenska fackliga rörelsen att göra ?

För 100år sedan så fanns det en mening med facket i Sverige men knappast idag.
Vet ärligt talat inte hur jag ska kunna göra det tydligare, så ser ingen vits med att försöka.
Nu vart jag också nyfiken. Jag tror inte någon här, inte de som inte vill ha KA, önskar något sådant här för någon någonstans.
Men hur påverkar KA eller inte KA detta hemska öde?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Electron skrev: 26 nov 2023 17:54
Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.

Vad ska LO göra i politiken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_YJ7 »

Electron skrev: 26 nov 2023 17:54
Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.

Haha ja det hade man ju på känn att det handlade om att nita en känd rik högerradikal snarare än att hjälpa några stackars trälar på verkstadsgolvet. Skapa lite kampvilja för en minst sagt tynande rörelse..

Kan ingen göra en lightshow till internationalen, jag ska åka och spela för de frysande fackpamparna nån dag då det är riktigt jävla kallt i Väsby.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

Electron skrev: 26 nov 2023 17:54
Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.

Helt galet. Hon beskyller alltså Ulf för att inte försöka samla och ena landet och att han använder situationen till egna partipolitiska syften.

Nästa mening.

Presenterar med ett brett leende översta namnet på vallistan inför valet till europaparlamentet vilket är en Socialdemokrat samt nummer två som är LO:s kandidat.

Otroligt.

Jag måste ha sovit under en sten mitt vuxna liv. Har inte förstått hur illa detta är förrän dom senaste veckorna.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Dessutom brukar väl Musk säga att han röstar på demokraterna. Är man högerradikal då? För sossarna kanske.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10952
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev: 26 nov 2023 18:25
Electron skrev: 26 nov 2023 17:54
Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.

Vad ska LO göra i politiken?
Det går ju ganska bra för dom. I senaste väljarbarometern var ju oppositionen störst och S var det klart största partiet.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Det är dags att tabort pensionsavtal och A- kassa från facket. Det snedställer deras fokus.

Dessutom är det väl facket som styr över Folksam och KF. Det bör också förbjudas.

Tabort från från KA att facket ska ha en representant i företagets styrelse.

Facket bör tagande om de som är fackanslutna. Om man ändrar enligt ovan, så blir deras fokus rätt. Nu är det bara makt och pengar som gäller gör facket.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pontus skrev: 26 nov 2023 18:22
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 16:05
niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:23
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 15:16
niklas12 skrev: 26 nov 2023 15:13
Jämför du på riktigt Sverige med Bangladesh?
Läs igen.
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2023 14:59
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Jag förstår inte vart du vill komma att inte ha KA i Sverige påverkar inte arbetsmiljön detta styrs av arbetsmiljölagen.

Hade de KA på fabriken i Bangladesh ? Och hur har det med den svenska fackliga rörelsen att göra ?

För 100år sedan så fanns det en mening med facket i Sverige men knappast idag.
Vet ärligt talat inte hur jag ska kunna göra det tydligare, så ser ingen vits med att försöka.
Nu vart jag också nyfiken. Jag tror inte någon här, inte de som inte vill ha KA, önskar något sådant här för någon någonstans.
Men hur påverkar KA eller inte KA detta hemska öde?
KA är som jag förstått det det överlägset bästa sättet att försäkra att det finns rimliga villkor på en arbetsplats. Ja... Hur påverkade KA eller inte KA det hemska ödet?
The direct reasons for the building problems were:

1. Building was built on a filled-in pond which compromised structural integrity,[31]
2. Conversion from commercial use to industrial use,[45]
3. Unauthorized addition of four floors not included in the original building permit,[46]
4. The use of substandard construction material (which led to an overload of the building structure aggravated by vibrations due to the generators and heavy industrialised machinery).[45] Those various elements indicated dubious business practices by Sohel Rana and dubious administrative practices in Savar.[31][47][48]

The collapse of the building was preceded by a number of administrative failures, leading to early warning signs being ignored. It was reported that the industrial police first requested the evacuation of the building until an inspection had been conducted.[49][50] It was also reported that Abdur Razak Khan, an engineer, declared the building unsafe and requested public authorities to conduct a more thorough inspection; he was arrested for helping the owner illegally add three floors.[48][51] It is also reported that Kabir Hossain Sardar, the Upazila Nirbahi Officer who visited the site, met with Sohel Rana and declared the building safe.[47] Sohel Rana said to the media that the building was safe and workers should return to work the next day.[52] One manager of the factories in the Rana Plaza reported that Sohel Rana told them that the building was safe.[53] Managers then requested the workers to go back to work. Managers at Ether Tex threatened to withhold a month's pay from workers who refused to come to work.[35] As a result, workers also returned to the factories the next day.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaz ... pse#Causes
Undrar vad något motsvarande svensk fackföreningsrörelse hade kunnat göra i det här fallet om det funnits ett KA?...

Om inte Elon/Tesla går med på att teckna KA – varför ska då någon annan göra det? Det finns fler länder än Sverige på den här planeten. Och det finns fler arbetsplatser än Tesla.

Men även Tesla verkar ju ha en del att jobba med...
From 2014 to 2018, Tesla's Fremont Factory had three times as many Occupational Safety and Health Administration (OSHA) violations as the ten largest U.S. auto plants combined.[324] An investigation by the Reveal podcast alleged that Tesla "failed to report some of its serious injuries on legally mandated reports" to downplay the extent of injuries.[325] [...]

In September 2019, a California judge ruled that 12 actions in 2017 and 2018 by Musk and other Tesla executives violated labor laws because they sabotaged employee attempts to unionize.[334][335]

In March 2021, the US National Labor Relations Board ordered Musk to remove a tweet and reinstate a fired employee over union organization activities.[336][337] Later, after appealing, a federal appeals court upheld the decision.[338]

The California Civil Rights Department filed a suit in 2022 alleging "a pattern of racial harassment and bias" at the Tesla Fremont factory. As of April 2023, the department is also conducting a probe of the factory based on a 2021 complaint and claims that Tesla has been obstructing the investigation.[339]

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_In ... troversies
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10952
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Toja skrev: 26 nov 2023 18:37
Dessutom är det väl facket som styr över Folksam och KF. Det bör också förbjudas.
Du har säkert någon idé om hur ett sånt förbud skulle utformas utan att krocka med föreningsfriheten.
Folksam och KF är medlemsägda föreningar.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

mans71 skrev: 26 nov 2023 18:34
Electron skrev: 26 nov 2023 17:54
Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.

Helt galet. Hon beskyller alltså Ulf för att inte försöka samla och ena landet och att han använder situationen till egna partipolitiska syften.

Nästa mening.

Presenterar med ett brett leende översta namnet på vallistan inför valet till europaparlamentet vilket är en Socialdemokrat samt nummer två som är LO:s kandidat.

Otroligt.

Jag måste ha sovit under en sten mitt vuxna liv. Har inte förstått hur illa detta är förrän dom senaste veckorna.

Ja är det inte det konstigt att hon hävdar att Ulf splittrar landet samtidigt som hon själv gör precis samma sak?

Nä jag tycker vänstern visar sitt fula tryne nu. Både när det gäller Tesla men framförallt vad gäller Hamas och Israel. Var och varannan vänstermänniska kommer ju ut som antisemiter.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

slugger75 skrev: 26 nov 2023 18:35
Dessutom brukar väl Musk säga att han röstar på demokraterna. Är man högerradikal då? För sossarna kanske.
Nä han har sagt att han kommer rösta republikanskt framöver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Fredrik j skrev: 26 nov 2023 18:36
Pontus skrev: 26 nov 2023 18:25
Electron skrev: 26 nov 2023 17:54
Inte visste jag att Tesla har en fabrik i Örebro 😂
Maggan är för härlig.

Vad ska LO göra i politiken?
Det går ju ganska bra för dom. I senaste väljarbarometern var ju oppositionen störst och S var det klart största partiet.

Ja men sossarna tappar lite nu ändå. Och mer kommer. Är så mycket obehagligt som kommer nu. T ex hur de inte kunde placera den nya Utbetalningsmyndigheten i Södertälje...
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Verdi_ skrev: 26 nov 2023 19:14
slugger75 skrev: 26 nov 2023 18:35
Dessutom brukar väl Musk säga att han röstar på demokraterna. Är man högerradikal då? För sossarna kanske.
Nä han har sagt att han kommer rösta republikanskt framöver.
Oavsett vad man röstar på så är det väl lite att ta i när man slänger med "radikal".
Svensk politik är bara en lekstuga full av pajkastning.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Kaparn
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 nov 2023 13:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kaparn »

Fredrik j skrev: 26 nov 2023 14:20
agehall skrev: 26 nov 2023 10:26
Fredrik j skrev: 26 nov 2023 09:13
Naturligtvis inte. Vad jag pratar om är produktionsstörningar. Inget annat.
Kortsiktiga problem. Men skulle det vara så att man behöver nya verktyg hos en ny leverantör kan det ta ett par veckor.
Mycket tveksamt att tesla inte redan hade flera leverantörer. Och även om så var fallet så har denna blockad redan varit känd i ett par veckor. Gott om tid att ordna alternativ.
Håller med. Ytterst tveksamt. Men vi vet ju inte säkert.
Har varit partner till Tesla i några år och haft bra inblick i deras verksamhet och kan väl säga som så att planering och framförhållning inte är deras paradgren. :lol:

Önskar jag kunde berätta mer men kan tyvärr inte det, ni skulle förmodligen inte tro mig ändå...... ;)
Skriv svar