WC3 och lastbalansering mot hemmet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

jaha
Inlägg: 31
Blev medlem: 20 maj 2019 13:12

WC3 och lastbalansering mot hemmet

Inlägg av jaha »

Går det att lastbalansera WC3? Såg att någon gjort liknande med en WC2 och en raspberry? Jag kör home assistant och har även shelly 3em som mäter hela husets last. Ska man strypa WC3an med något api eller api direkt mot bilen? Drog några säkringar här för en dag sedan då det blev lite kallare, så jag behöver få den att lastbalansera mot huset.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: WC3 och lastbalansering mot hemmet

Inlägg av flamman »

I USA finns en ”Smart current limit meter” från Tesla som gör precis det. För WC3.
Den finns dock bara där. Har fått en känsla för att den är för 1-fas så kanske aldrig kommer till Sverige.

Inte svar på frågan men så jag gör är att eftersom jag inte har någon brådska med laddning hemma (bilen står ju still) så jag ställer bara ner till typ 8-10A laddning vintertid. Går tillräckligt fort ändå.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
jaha
Inlägg: 31
Blev medlem: 20 maj 2019 13:12

Re: WC3 och lastbalansering mot hemmet

Inlägg av jaha »

Okej synd. Jag har tyvärr brådis då det ofta bara är billigast att ladda ca 3 timmar på natten numera. :D
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: WC3 och lastbalansering mot hemmet

Inlägg av nogren »

jaha skrev: 26 nov 2023 23:27
Går det att lastbalansera WC3? Såg att någon gjort liknande med en WC2 och en raspberry? Jag kör home assistant och har även shelly 3em som mäter hela husets last. Ska man strypa WC3an med något api eller api direkt mot bilen? Drog några säkringar här för en dag sedan då det blev lite kallare, så jag behöver få den att lastbalansera mot huset.
Du kan väl i Homeassistant trigga på när Shellyn tycker det dras för mycket, och då strypa via bilens api, och sedan efter en stund kolla om du kan öka igen?
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: WC3 och lastbalansering mot hemmet

Inlägg av MrRun »

Både WC:n och bilen verkar man ju kunna lägga till i Home Assistant så det lär ju gå att lösa med lite konfig.
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar