Hur Tesla hanterar ett haveri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av Bjorn »

En morgon förra veckan när jag kom ut till bilen så var den kall och vägrade att starta. Jag fick några felmeddelande. Jag gjorde en scrollhjulsreset, men inget blev bättre. Strax så stängde bilen ner helt. Så jag letade upp och slog supportnummret. Svar efter 30 sekunder. Jag fick prata med en trevlig och informativ medarbetare som konstaterade att bilen behöver bärgas. Jag svarade på lite frågor av typen "står den trafikfarligt, går det att backa intill framför" medan jag fick skjuts till jobbet.

Efter en stund så ringde bärgaren och kollade så han kunde få nyckel. Grabben var hemma och löste det. Bärgaren försökte lite med 12V batteriet, men det var inte primära felet så han tog med bilen. Efter ytterligare en stund så ringde Tesla och sa att det bör gå på garanti och att de skickar en lånebil med bärgaren tillbaka. När jag kom hem från jobbet så stod det en lånebil på uppfarten.

Nu efter en vecka fick jag hämta min bil. Batterivärmeenhet och 12V batteri är bytt på garanti.
De gjorde även en bromsservice som jag frågade i appen om de kunde göra samtidigt. Den fick jag betala förstås.

Att nåt går sönder är förstås trist. Hur Tesla hanterade det är full poäng denna gång.

Förra Teslan (2015) hade några garantiåtgärder men detta är första problem jag haft med denna bilen. Turen att det var en månad kvar på garantin bidrar ju till den positiva upplevelsen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

Bjorn skrev: 24 nov 2023 00:39
Jag gjorde en scrollhjulsreset, men inget blev bättre.
Du vet om att scrollhjuksresetten enbart startar om touchskärmen, och inga andra komponenter? (Det hade mest sannolikt inte hjälp dig där, men det är dags att döda den myten och få folk att börja ge rädd råd 😅)

Jag ser att det är den vanligaste åtgärden som rekommenderas och som man tror ska fungera på allt (”mirakelmedicin”?).

Det är någon gamma missuppfattning/skröna av något slag.

Rätt åtgärd är ”stäng av bilen” vis meny -> säkerhet. Rör ingenting alls under minst två minuter.
IMG_5969.jpeg
IMG_5967.jpeg
IMG_5968.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av agehall »

AAKEE skrev: 24 nov 2023 01:10
Du vet om att scrollhjuksresetten enbart startar om touchskärmen, och inga andra komponenter? (Det hade mest sannolikt inte hjälp dig där, men det är dags att döda den myten och få folk att börja ge rädd råd 😅)
Jag är ganska säker på att skrivningen i manualen är en förenkling av verkligheten. Det är mer än ”skärmen” som startas om men det är knappast komponenter i drivlinan.

Jämför detta med en vanlig dator - att start om skärmen (dvs dra ur strömsladden och sätta i den igen) gör inte speciellt mycken och går väldigt snabbt medan en omstart av datorn tar i storleksordningen samma tid som en scrollhjulsreset i en Tesla.

Så om problemet uppstått pga att komponenter bara inte vill kommunicera korrekt, kan nog en scrollhjulsreset lösa problem ibland men om felet inträffat i en komponent som är en del av drivlinan så lär det krävas en full avstängning av bilen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

agehall skrev: 24 nov 2023 01:19

Jag är ganska säker på att skrivningen i manualen är en förenkling av verkligheten. Det är mer än ”skärmen” som startas om men det är knappast komponenter i drivlinan.
Det tror inte jag.

Att det tar tid är ju för att pekskärmen i sig är en dator.

Läser man manualen kan man nästan se att Tesla försöker vara övertydliga med att knapparna bara startar om skärmen.
Och att det inte gör någon skillnad att hålla nere bromsen. (Väldigt vanligt att folk påstår att knappar+broms ger en “djupare” reset än bara knappar.)

Rotade i det för cirka en vecka sedan. Stäng av fordonet i menyn har funnit länge som lösning om något i bilen ibte fungerar som det ska, men omstart av skärmen är betydligt nyare.
Logiken är solklar. Har skärmen hängt sig måste det till något annat är menyn (som ju inte fungerar då).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av agehall »

AAKEE skrev: 24 nov 2023 02:06
Att det tar tid är ju för att pekskärmen i sig är en dator.
Och det är just det som är min poäng - det är inte bara en skärm man startar om, det är hela datorn som driver skärmen som man faktiskt startar om.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

agehall skrev: 24 nov 2023 06:56
AAKEE skrev: 24 nov 2023 02:06
Att det tar tid är ju för att pekskärmen i sig är en dator.
Och det är just det som är min poäng - det är inte bara en skärm man startar om, det är hela datorn som driver skärmen som man faktiskt startar om.
Exakt, men som Tesla skriver är det bara den skärnen som startas om.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av SIR N »

AAKEE skrev: 24 nov 2023 09:16
agehall skrev: 24 nov 2023 06:56
AAKEE skrev: 24 nov 2023 02:06
Att det tar tid är ju för att pekskärmen i sig är en dator.
Och det är just det som är min poäng - det är inte bara en skärm man startar om, det är hela datorn som driver skärmen som man faktiskt startar om.
Exakt, men som Tesla skriver är det bara den skärnen som startas om.
De skriver väl så för att inte komplicera till det för de som inte begriper bättre. Jämför man med PC så vet väl alla att det där som står på skrivbordet som du tittar på är "datan" och den stora fyrkantiga burken som står på golvet och surrar, det är "hårddisken".
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av ONSatan »

Bjorn skrev: 24 nov 2023 00:39
En morgon förra veckan när jag kom ut till bilen så var den kall och vägrade att starta. Jag fick några felmeddelande. Jag gjorde en scrollhjulsreset, men inget blev bättre. Strax så stängde bilen ner helt. Så jag letade upp och slog supportnummret. Svar efter 30 sekunder. Jag fick prata med en trevlig och informativ medarbetare som konstaterade att bilen behöver bärgas. Jag svarade på lite frågor av typen "står den trafikfarligt, går det att backa intill framför" medan jag fick skjuts till jobbet.

Efter en stund så ringde bärgaren och kollade så han kunde få nyckel. Grabben var hemma och löste det. Bärgaren försökte lite med 12V batteriet, men det var inte primära felet så han tog med bilen. Efter ytterligare en stund så ringde Tesla och sa att det bör gå på garanti och att de skickar en lånebil med bärgaren tillbaka. När jag kom hem från jobbet så stod det en lånebil på uppfarten.

Nu efter en vecka fick jag hämta min bil. Batterivärmeenhet och 12V batteri är bytt på garanti.
De gjorde även en bromsservice som jag frågade i appen om de kunde göra samtidigt. Den fick jag betala förstås.

Att nåt går sönder är förstås trist. Hur Tesla hanterade det är full poäng denna gång.

Förra Teslan (2015) hade några garantiåtgärder men detta är första problem jag haft med denna bilen. Turen att det var en månad kvar på garantin bidrar ju till den positiva upplevelsen.

Grattis och sjukt bra hanterat av Tesla! :!:

När min Model 3 fick fel på laddningen så fick jag ingen lånebil trots att jag skulle göra en 3 dagars tjänsteresa tillsammans med en inrest kollega från UK.
Vi fick själva lösa situationen med Volvo on Demand.

Kollegan var redan elbilsskeptiker och samtidigt en av de som tar fram mitt företags bilpolicy.
Blev inte fullt så bra reklam för Tesla/elbilar som i ditt fall om man säger så....
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av tesla newbie »

AAKEE skrev: 24 nov 2023 02:06
agehall skrev: 24 nov 2023 01:19

Jag är ganska säker på att skrivningen i manualen är en förenkling av verkligheten. Det är mer än ”skärmen” som startas om men det är knappast komponenter i drivlinan.
Det tror inte jag.

Att det tar tid är ju för att pekskärmen i sig är en dator.
På Model 3/Y och nya S och X sitter inte datorn i själva pekskärmen längre utan skärmen är bara en skärm :-). Så när man trycker in rattknapparna lär det vara någon del av "car computer" som startar om. Datorn sitter framför handskfacket tror jag.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

tesla newbie skrev: 24 nov 2023 10:18
På Model 3/Y och nya S och X sitter inte datorn i själva pekskärmen längre utan skärmen är bara en skärm :-). Så när man trycker in rattknapparna lär det vara någon del av "car computer" som startar om. Datorn sitter framför handskfacket tror jag.
Pekskärmen innehåller kanske pekskärmsfunktionerna ändå.

”Car computer” innehåller både AP-delar och Infotainment enligt service.tesla.com.

Manualen är tydlig med att knapparna endast startar om pekskärmen (vilket man ska göra om pekskärmen slutar svara), och att det är ”Stäng av bilen” som är åtgärden om bilen på något sätt uppför sig onormalt.

Jag har svårt se att man skulle skriva vilseledande handledningar i manualen.
Självklart förenklar ibland manualer för ägaren men jag tror inte att man skriver manualen så den inte löser problem på bästa sätt.

Manualen är extremt tydlig på att dissa att det skulle bli någon djupare omstart på knapparna om man håller bromsen nere (ett tips som förekommer så gott som dagligen i Teslagrupperna på Facebook.).
Den är också tydlig på att omstart på knapparna bara startar om skärmen och inget annat.

Från manualen för nya S:
IMG_6146.jpeg
IMG_6147.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av Earplugged »

Ja någon vidare djup omstart är det i alla fall inte med tanke på att man kan göra omstarten under körning.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av fnurra »

tesla newbie skrev: 24 nov 2023 10:18
AAKEE skrev: 24 nov 2023 02:06
agehall skrev: 24 nov 2023 01:19

Jag är ganska säker på att skrivningen i manualen är en förenkling av verkligheten. Det är mer än ”skärmen” som startas om men det är knappast komponenter i drivlinan.
Det tror inte jag.

Att det tar tid är ju för att pekskärmen i sig är en dator.
På Model 3/Y och nya S och X sitter inte datorn i själva pekskärmen längre utan skärmen är bara en skärm :-). Så när man trycker in rattknapparna lär det vara någon del av "car computer" som startar om. Datorn sitter framför handskfacket tror jag.
Precis enligt denna genomgång är datorn belägen vid "passenger side floorboard" på nya S och X

Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

Bild på ena sidan av car computer (HW4).
Fem st connectors på AP-motherboard.
Infotainment motherboard har sju connectors.
IMG_6148.jpeg
Jag väljer att tro att Tesla inte luras i manualen i detta fall och att det som står stämmer.
Från början fanns inte omstart via rattknapparna men omstart (stäng av bilen fanns). Vi utredde det nyligen i en annan tråd.

Gissningsvis insåg man att man behövde en annan åtgärd än att starta skärmen vis touch om pekskärmen inte svarade. Annars blir det ju moment22 :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av jonasl »

Frågan är var gränsen går. Det är uppenbart mer än bara själva skärmen som startas om.

Efter senaste versionsuppdateringen så hade jag superhögt blinkersljud. Startade om med rattknapparna (under körning) och efter omstarten var det normalt.

Men det är rätt lustigt att "hjulbyte" brukar rekommenderas för att göra en djup omstart när det finns ett separat menyval för att göra en riktig avstängning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av agehall »

Det är garanterat en datormodul som startas om ihop med skärmen. Det finns flera saker som tyder på detta:
1) Omstarten är inte omedelbar - man kan trycka in knapparna i 10s och sedan släppa dem varpå omstarten sker efter en liten stund.
2) Det tar mycket längre tid för allt att komma igång igen än vad det skulle ta att starta om en skärm.
3) Stereo och en mängd ljudfunktioner försvinner också under omstarten. Tex fungerar inte blinkersljudet i kupén under omstarten.

Jag har full förståelse för varför man pratar om ”skärmen” i manualen istället för att försöka grotta ner sig i vilka moduler som faktiskt startas om. För 99% av alla Teslaägare är nog skärm samma sak som dator. Men för att att slippa göra saker komplicerat och dessutom kanske gå in på exakt vilka datorer som påverkas är det enklare att bara prata om ”skärmen”.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

Så slutsatsen är att inte följa manualen, och rekommendera rattknapparna i tid och otid?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Phats0
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av Phats0 »

Man kan väl säga att omstart med knapparna är som tidigare resetknapp på en gammaldags dator då hårdvarorna inte stängs av bara ramminnet töms, medan stänga av via menyn är som powerknappen där all hårdvaror t.ex hårddisken stängs av och töms på ström.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av Melkin »

jonasl skrev: 24 nov 2023 20:11
Frågan är var gränsen går. Det är uppenbart mer än bara själva skärmen som startas om.

Efter senaste versionsuppdateringen så hade jag superhögt blinkersljud. Startade om med rattknapparna (under körning) och efter omstarten var det normalt.
Apropå blinkers. På min förra Model 3 hände det ett fåtal gånger att blinkerserna inte fungerade direkt efter start. Det hördes inget ljud i bilen när jag rört spaken och ljuset blinkade inte heller på utsidan. Varje gång kunde jag lösa problemet genom en omstart av skärmen medan jag fortsatte köra. Så uppenbarligen är det som du säger mer än bara skärmen som startar om.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av Airlift »

AAKEE skrev: 24 nov 2023 22:06
Så slutsatsen är att inte följa manualen, och rekommendera rattknapparna i tid och otid?
Säger ju nästan sig självt att en scrollhjuls-reset bara påverkar anv. gränssnittet och att en omstart kräver att HV batteriets kontaktorer öppnar.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 25 nov 2023 07:33
AAKEE skrev: 24 nov 2023 22:06
Så slutsatsen är att inte följa manualen, och rekommendera rattknapparna i tid och otid?
Säger ju nästan sig självt att en scrollhjuls-reset bara påverkar anv. gränssnittet och att en omstart kräver att HV batteriets kontaktorer öppnar.
Lite så, jag har ju redan bestämt mig så frågan var hur övriga i tråden resonerar.

Det behövs faktiskt inte att kontaktorerna öppnar enligt Tesla, det står ”vänta minst 2 minuter” i manualen och det brukar ta 5-8 minuter för kontaktorerna att öppna. Model 3-data, har inte koll på S då jag lämnar den avstängd i garaget så den får somna själv (inga vaggvisor ;) )

Men jag brukar vänta tills bilen somnat/kontaktorerna öppnat.

Jag gör generellt omstart på det sättet efter inst. av ny mjukvaruversion. Var med två ggr på min M3P att bilen inte var laddad på morgonen efter att mjukvaran uppdaterats och WC lyste röd (krävde reset).
Har haft en buggvända på MSP efter att frugan råkade initiera uppdatering (hon är briefad att klicka bort förslaget men blev väl stressad på stan) men stäng av bilen löste det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av Airlift »

AAKEE skrev: 25 nov 2023 08:01

Lite så, jag har ju redan bestämt mig så frågan var hur övriga i tråden resonerar.

Det behövs faktiskt inte att kontaktorerna öppnar enligt Tesla, det står ”vänta minst 2 minuter” i manualen och det brukar ta 5-8 minuter för kontaktorerna att öppna. Model 3-data, har inte koll på S

Kan det vara så att när msn gör en (manuell)avstängning så tvingar man frånkoppling av HV snabbare? Nu blev jag nästan så nyfiken att jag behöver gå ut i garaget..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 25 nov 2023 10:03
AAKEE skrev: 25 nov 2023 08:01

Lite så, jag har ju redan bestämt mig så frågan var hur övriga i tråden resonerar.

Det behövs faktiskt inte att kontaktorerna öppnar enligt Tesla, det står ”vänta minst 2 minuter” i manualen och det brukar ta 5-8 minuter för kontaktorerna att öppna. Model 3-data, har inte koll på S

Kan det vara så att när msn gör en (manuell)avstängning så tvingar man frånkoppling av HV snabbare? Nu blev jag nästan så nyfiken att jag behöver gå ut i garaget..
Nja, det tar 6-8 minuter när man gör det på model 3 (i vart fall på min M3P jag hade).
Behövde göra det för att splitta en kabelstam när jag monterade OBD-kontakt ock uttag för Head-Up-display så det blev nog gjort 10 ggr totalt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av renes »

Phats0 skrev: 24 nov 2023 22:31
Man kan väl säga att omstart med knapparna är som tidigare resetknapp på en gammaldags dator då hårdvarorna inte stängs av bara ramminnet töms, medan stänga av via menyn är som powerknappen där all hårdvaror t.ex hårddisken stängs av och töms på ström.
Nja, det är två olika system som startas om. Senast jag gjorde en shutdown via menyerna, väntade 4-5 minuter, sen startade upp igen, så startade bilen upp på väldigt kort tid. Mycket snabbare än vad infotainment systemet startar om via scrollhjulsreset.

Det leder mig till konklusionen att det är två olika system som oberoende av varandra startas om. Att infotainmentsystemet inte nödvändigtvis startas om efter en power-down beror enligt min beskedliga uppfattning på att det är "suspended" med data i "hibernation", vilket skulle förklara varför det kommer upp så snabbt efter en power-down.

Excusera min swenglish.

Edit: Borde lägga till att bilens real-time operativa system är vitalt och antagligen optimerat för snabb restart. Vilket inte behövs för infotainmentsystemet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Hur Tesla hanterar ett haveri

Inlägg av Bjorn »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 09:55

Grattis och sjukt bra hanterat av Tesla! :!:

När min Model 3 fick fel på laddningen så fick jag ingen lånebil trots att jag skulle göra en 3 dagars tjänsteresa tillsammans med en inrest kollega från UK.
Vi fick själva lösa situationen med Volvo on Demand.

Kollegan var redan elbilsskeptiker och samtidigt en av de som tar fram mitt företags bilpolicy.
Blev inte fullt så bra reklam för Tesla/elbilar som i ditt fall om man säger så....
Ja, jag känner nånstans att jag nog hade ett visst mått av tur /flow med förloppet. Jag såg mer ditt förlopp framför mig när jag ringde supporten på morgonen, men blev alltså positivt överraskad.

Sen har jag inte uppfattningen att haveri händer mer frekvent med elbilar. De flesta nutida bilar har ett antal avancerade delar som man inte kan lösa utan bärgning om de går sönder. Jag tror de som ser detta som ett specifikt elbilsproblem i nån mån har kvar i tron att en bensinbil är lika lättmekad idag som en Volvo Amazon var.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar