Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av taliz »



intressanta slutsatser tycker jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av Jaegaern »

Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.

Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av taliz »

Jaegaern skrev: 22 nov 2023 06:48
Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.

Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
Mnja, det är ju samma kemi i cellerna. Åtminstone fram till ca 2021.
De har gått från Panasonics NCA(som sitter i alla S/X) till LGs NCMA i LR & P 3 & Y.
De är nog lite mer hållbara, men någon jätteskillnad lär det inte vara.

Min uppfattning är att alla NCA/NCM/NCMA kan bli utslitna innan bilen är utsliten, och därmed kräva byte. Tills batteripack blivit tillräckligt billiga så är det ett relativt stort problem, som riskerar öka i takt med att fler blir medvetna om det. Det kan i sin tur öka folks tveksamhet till elbil och därmed bromsa omställningar.

LFP är fortfarande för nytt för att kunna dra några riktiga slutsater IMO. Men i takt med att allt fler går över till det, och om det motsvarar förväntningarna, så kanske problemet "löser sig själv".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av mans71 »

Samtidigt, S & X kan man ju "enkelt" byta batteripack & celler på, övriga modeller är det bärande delar som kanske inte är lika lätta att byta?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av taliz »

mans71 skrev: 22 nov 2023 16:42
Samtidigt, S & X kan man ju "enkelt" byta batteripack & celler på, övriga modeller är det bärande delar som kanske inte är lika lätta att byta?
Problemet är att det inte verkar funka så bra på längre sikt att byta enstaka celler(därför han i videon, som själv äger verkstäder som fixar EVs, rekommenderar att man köper nytt pack av Tesla...då får man garanti på det).
Samt även om det i teorin är enklare att byta ett pack på en S eller X är det ju en klen tröst när själva packet kostar 200+k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av Trevlig »

taliz skrev: 22 nov 2023 16:48
Problemet är att det inte verkar funka så bra på längre sikt att byta enstaka celler(därför han i videon, som själv äger verkstäder som fixar EVs, rekommenderar att man köper nytt pack av Tesla...då får man garanti på det).
Största risken jag ser är att det kommer ut massor med ful-lagade batterier typ som krockskadade bilar. Säljs billigt och upptäcks stora fel på.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av mans71 »

taliz skrev: 22 nov 2023 16:48
mans71 skrev: 22 nov 2023 16:42
Samtidigt, S & X kan man ju "enkelt" byta batteripack & celler på, övriga modeller är det bärande delar som kanske inte är lika lätta att byta?
Problemet är att det inte verkar funka så bra på längre sikt att byta enstaka celler(därför han i videon, som själv äger verkstäder som fixar EVs, rekommenderar att man köper nytt pack av Tesla...då får man garanti på det).
Samt även om det i teorin är enklare att byta ett pack på en S eller X är det ju en klen tröst när själva packet kostar 200+k.
Sant. Jag hoppas på 3:e partsmarknaden. Hur många S&X finns i världen? Borde ändå vara ett intressant marknadssegment när tekniken utvecklas. Trimmade ICE-eftermarknadsmotorer är en grej som kan kosta en bra slant. När S&X blir äldre och blir mer av en entusiastbil än en bruksbil kan det hända saker. Skulle personligen gladeligen tacka ja till ett handbyggt 150-pack för c:a 200k hos en independent-shop 8-) Kanske bara en dröm, men en vacker dröm är det! :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av Jaegaern »

taliz skrev: 22 nov 2023 15:22
Jaegaern skrev: 22 nov 2023 06:48
Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.

Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
Mnja, det är ju samma kemi i cellerna. Åtminstone fram till ca 2021.
De har gått från Panasonics NCA(som sitter i alla S/X) till LGs NCMA i LR & P 3 & Y.
De är nog lite mer hållbara, men någon jätteskillnad lär det inte vara.

Min uppfattning är att alla NCA/NCM/NCMA kan bli utslitna innan bilen är utsliten, och därmed kräva byte. Tills batteripack blivit tillräckligt billiga så är det ett relativt stort problem, som riskerar öka i takt med att fler blir medvetna om det. Det kan i sin tur öka folks tveksamhet till elbil och därmed bromsa omställningar.

LFP är fortfarande för nytt för att kunna dra några riktiga slutsater IMO. Men i takt med att allt fler går över till det, och om det motsvarar förväntningarna, så kanske problemet "löser sig själv".
Är inte typ alla fel pga fukt? Att plåten till säkring rostar sönder och att utlopp för övertryck låter in fukt som gör att kretskorten rostar/ärjar? Det är då packen som är dåliga och inte cellerna?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt

Inlägg av bjornnilsson »

mans71 skrev: 22 nov 2023 17:42
Sant. Jag hoppas på 3:e partsmarknaden. Hur många S&X finns i världen? Borde ändå vara ett intressant marknadssegment när tekniken utvecklas. Trimmade ICE-eftermarknadsmotorer är en grej som kan kosta en bra slant. När S&X blir äldre och blir mer av en entusiastbil än en bruksbil kan det hända saker. Skulle personligen gladeligen tacka ja till ett handbyggt 150-pack för c:a 200k hos en independent-shop 8-) Kanske bara en dröm, men en vacker dröm är det! :)
Fantastisk dröm som jag definitivt delar.

Du har ju den här gamla men mycket goda nyheten som pekar i samma riktning: https://electrek.co/2022/01/05/tesla-mo ... tery-pack/

Vi spekulerade på forumet vid tidpunkten för nyheten ovan om att hela upplägget var för bra för att vara sant, men kikar man på företagets hemsida https://one.ai/ så verkar de i allra högsta grad vara igång med att leverera batteriteknik så det sprutar ur öronen.

Så vem vet, snart kanske..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar