Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Moderator: Redaktion
Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
intressanta slutsatser tycker jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.
Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Mnja, det är ju samma kemi i cellerna. Åtminstone fram till ca 2021.Jaegaern skrev: ↑22 nov 2023 06:48Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.
Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
De har gått från Panasonics NCA(som sitter i alla S/X) till LGs NCMA i LR & P 3 & Y.
De är nog lite mer hållbara, men någon jätteskillnad lär det inte vara.
Min uppfattning är att alla NCA/NCM/NCMA kan bli utslitna innan bilen är utsliten, och därmed kräva byte. Tills batteripack blivit tillräckligt billiga så är det ett relativt stort problem, som riskerar öka i takt med att fler blir medvetna om det. Det kan i sin tur öka folks tveksamhet till elbil och därmed bromsa omställningar.
LFP är fortfarande för nytt för att kunna dra några riktiga slutsater IMO. Men i takt med att allt fler går över till det, och om det motsvarar förväntningarna, så kanske problemet "löser sig själv".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Samtidigt, S & X kan man ju "enkelt" byta batteripack & celler på, övriga modeller är det bärande delar som kanske inte är lika lätta att byta?
Model S P85DL+
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Problemet är att det inte verkar funka så bra på längre sikt att byta enstaka celler(därför han i videon, som själv äger verkstäder som fixar EVs, rekommenderar att man köper nytt pack av Tesla...då får man garanti på det).
Samt även om det i teorin är enklare att byta ett pack på en S eller X är det ju en klen tröst när själva packet kostar 200+k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Största risken jag ser är att det kommer ut massor med ful-lagade batterier typ som krockskadade bilar. Säljs billigt och upptäcks stora fel på.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Sant. Jag hoppas på 3:e partsmarknaden. Hur många S&X finns i världen? Borde ändå vara ett intressant marknadssegment när tekniken utvecklas. Trimmade ICE-eftermarknadsmotorer är en grej som kan kosta en bra slant. När S&X blir äldre och blir mer av en entusiastbil än en bruksbil kan det hända saker. Skulle personligen gladeligen tacka ja till ett handbyggt 150-pack för c:a 200k hos en independent-shop Kanske bara en dröm, men en vacker dröm är det!taliz skrev: ↑22 nov 2023 16:48Problemet är att det inte verkar funka så bra på längre sikt att byta enstaka celler(därför han i videon, som själv äger verkstäder som fixar EVs, rekommenderar att man köper nytt pack av Tesla...då får man garanti på det).
Samt även om det i teorin är enklare att byta ett pack på en S eller X är det ju en klen tröst när själva packet kostar 200+k.
Model S P85DL+
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Är inte typ alla fel pga fukt? Att plåten till säkring rostar sönder och att utlopp för övertryck låter in fukt som gör att kretskorten rostar/ärjar? Det är då packen som är dåliga och inte cellerna?taliz skrev: ↑22 nov 2023 15:22Mnja, det är ju samma kemi i cellerna. Åtminstone fram till ca 2021.Jaegaern skrev: ↑22 nov 2023 06:48Absolut. Såg videon och håller väl mångt och mycket med.
Dock baseras ju detta på de allra äldsta model S, främst. Slutsatserna borde väl vara samma med framtida Y/3 vars batteri slutar fungera optimalt, men omfattning borde bli lite mindre då det är mycket bättre batteripack.
De har gått från Panasonics NCA(som sitter i alla S/X) till LGs NCMA i LR & P 3 & Y.
De är nog lite mer hållbara, men någon jätteskillnad lär det inte vara.
Min uppfattning är att alla NCA/NCM/NCMA kan bli utslitna innan bilen är utsliten, och därmed kräva byte. Tills batteripack blivit tillräckligt billiga så är det ett relativt stort problem, som riskerar öka i takt med att fler blir medvetna om det. Det kan i sin tur öka folks tveksamhet till elbil och därmed bromsa omställningar.
LFP är fortfarande för nytt för att kunna dra några riktiga slutsater IMO. Men i takt med att allt fler går över till det, och om det motsvarar förväntningarna, så kanske problemet "löser sig själv".
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Elbil utan garanti kan bli väldigt, väldigt dyrt
Fantastisk dröm som jag definitivt delar.mans71 skrev: ↑22 nov 2023 17:42Sant. Jag hoppas på 3:e partsmarknaden. Hur många S&X finns i världen? Borde ändå vara ett intressant marknadssegment när tekniken utvecklas. Trimmade ICE-eftermarknadsmotorer är en grej som kan kosta en bra slant. När S&X blir äldre och blir mer av en entusiastbil än en bruksbil kan det hända saker. Skulle personligen gladeligen tacka ja till ett handbyggt 150-pack för c:a 200k hos en independent-shop Kanske bara en dröm, men en vacker dröm är det!
Du har ju den här gamla men mycket goda nyheten som pekar i samma riktning: https://electrek.co/2022/01/05/tesla-mo ... tery-pack/
Vi spekulerade på forumet vid tidpunkten för nyheten ovan om att hela upplägget var för bra för att vara sant, men kikar man på företagets hemsida https://one.ai/ så verkar de i allra högsta grad vara igång med att leverera batteriteknik så det sprutar ur öronen.
Så vem vet, snart kanske..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016