Tesla på vintern ett skämt
Moderator: Redaktion
Tesla på vintern ett skämt
Det har snart gått en vecka med minusgrader och snö, och bilen är helt nerisad. vilka otroligt dålig design val som är gjorda om man jämför med dom tyska konkurrenterna..
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på vintern ett skämt
Är andra bilar isavstötande?
Jag kommer ihåg en gång när jag kom hem från lumpen. Det hade snöat 10-20 cm, sedan hade det varit plusgrader ett par dagar, följt av några dagar med flera minusgrader.
Bilen var täckt av 5 cm is.
Det tog mig en timme att öppna bakluckan, sedan kunde jag krypa in och starta bilen. Ytterligare en timme senare gick det att öppna förardörren.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Fiskk
- Teslaägare
- Inlägg: 168
- Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
- Referralkod: ts.la/marcus687780
Re: Tesla på vintern ett skämt
Fast det beror ju inte på bilen, utan snarare hur man hanterar bilen. Sopar du inte av bilen innan du kör defrost kommer bilen bli isig, och det gäller alla bilar. Skillnaden för många nu med elbil, (speciellt om man inte haft diesel värmare innan), är att man slår på defrosting utan att sopa av eftersom man gör det när man fortfarande är inne.
Så problemet är SBS (jag har samma problem för jag orkar inte gå ut och sopa av bilen)
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 2 gång.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 662
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19588
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla på vintern ett skämt
5 spänn på att han har problem med fastfrusna saker… som rutor/handtag o dylikt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på vintern ett skämt
Och att han inte smörjt in handtag och gummilister.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Nä, det gäller inte alla bilar.
Första vintern för mig i en Model Y och jag upplever precis samma problem.
Jag har en Skoda superb diesel från 2015 också den nya Teslan.
Hanterar dem på precis samma sätt och Teslan ser ut som en iskub medans skodan har inga problem alls.
Har problem med att öppna laddluckan på kvällen för att ladda, och på morgonen går den istället inte att stänga.
Moronrutin för båda bilarna.
20 minuter innan avfärd sätter på avfrostning/motorvärmare
Efter typ 10 minuter går jag ut och borstar av eventuell snö
Båda bilarna sticker iväg ungefär samtidigt och då är det bara att hoppa in och köra i skodan.
I teslan måste jag mecka med laddluckan, dessutom har den stora isklumpar lite här och där på taket och hela bakluckan.
Set trist ut, men det medför en hel del vindbrus och knirr i bilen.
Just nu ligger inte Teslan på plus direkt.
Edit: Innan jag får påhopp. Lister är smorda, har inga problem med dörrar, handtag eller fönster dock.
/Velig
Första vintern för mig i en Model Y och jag upplever precis samma problem.
Jag har en Skoda superb diesel från 2015 också den nya Teslan.
Hanterar dem på precis samma sätt och Teslan ser ut som en iskub medans skodan har inga problem alls.
Har problem med att öppna laddluckan på kvällen för att ladda, och på morgonen går den istället inte att stänga.
Moronrutin för båda bilarna.
20 minuter innan avfärd sätter på avfrostning/motorvärmare
Efter typ 10 minuter går jag ut och borstar av eventuell snö
Båda bilarna sticker iväg ungefär samtidigt och då är det bara att hoppa in och köra i skodan.
I teslan måste jag mecka med laddluckan, dessutom har den stora isklumpar lite här och där på taket och hela bakluckan.
Set trist ut, men det medför en hel del vindbrus och knirr i bilen.
Just nu ligger inte Teslan på plus direkt.
Edit: Innan jag får påhopp. Lister är smorda, har inga problem med dörrar, handtag eller fönster dock.
/Velig
Re: Tesla på vintern ett skämt
Njae, nu tycker jag nog Ni hånar TS alltför mycket. Som boende i Norrbotten får vi vår beskärda del av både snö, ispansar och drivbildning.
Sådana detaljer som infällda handtag, ramlösa sidorutor och laddluckor som står öppna och samlar på sig snö och is är naturligtvis svårare att hantera i f t mer traditionella lösningar. En trade-off på luftmotståndets altare helt enkelt.
Jag har t ex aldrig behövt krångla med 5-56 eller siliconspray på handtag, gummilister etc på mina senaste bilar. Min nästa kommer däremot att ha en del av dessa ”finesser”, vilket jag förstår kommer att kräva lite mer omsorg.
Men när man står där i kylan och inte tar sig in i bilen är det inte kul. Än värre om det är den bättre hälften som drabbas. Därför kan jag ha full förståelse för TS i detta fall.
Sådana detaljer som infällda handtag, ramlösa sidorutor och laddluckor som står öppna och samlar på sig snö och is är naturligtvis svårare att hantera i f t mer traditionella lösningar. En trade-off på luftmotståndets altare helt enkelt.
Jag har t ex aldrig behövt krångla med 5-56 eller siliconspray på handtag, gummilister etc på mina senaste bilar. Min nästa kommer däremot att ha en del av dessa ”finesser”, vilket jag förstår kommer att kräva lite mer omsorg.
Men när man står där i kylan och inte tar sig in i bilen är det inte kul. Än värre om det är den bättre hälften som drabbas. Därför kan jag ha full förståelse för TS i detta fall.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5527
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla på vintern ett skämt
Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren. laddporten öppnar inte. + några minor issues. Att ladda en kall bil är en "once in a lifetime" lång upplevelse som är stressande om man har bråttom iväg.
Men å andra sidan startar bilen alltid, väghållningen på vinterväglag är väldigt bra och fyrhjulsdriften är bäst i industrin. Värmen kommer också snabbare än på någon annan bil jag haft tidigare.
Så för att anpassa sig till detta finns det som nämnts några goda råd som man kan följa om man vil att blodtrycket ska vara väl kontrollerat.
1) Borsta av bilen
2) Använd förvärmningen, jag bruka ha den på ca 1/2 timme.
3) Ladda när du kommer fram, inte när du ska åka.
4) Parkera inte bilen över natt med låg laddningsnivå.
5) Tina upp bilen i garage om det blir för mycket is
Komplettera gärna listan - det här är vad jag kom på till frukostkaffet typ.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren. laddporten öppnar inte. + några minor issues. Att ladda en kall bil är en "once in a lifetime" lång upplevelse som är stressande om man har bråttom iväg.
Men å andra sidan startar bilen alltid, väghållningen på vinterväglag är väldigt bra och fyrhjulsdriften är bäst i industrin. Värmen kommer också snabbare än på någon annan bil jag haft tidigare.
Så för att anpassa sig till detta finns det som nämnts några goda råd som man kan följa om man vil att blodtrycket ska vara väl kontrollerat.
1) Borsta av bilen
2) Använd förvärmningen, jag bruka ha den på ca 1/2 timme.
3) Ladda när du kommer fram, inte när du ska åka.
4) Parkera inte bilen över natt med låg laddningsnivå.
5) Tina upp bilen i garage om det blir för mycket is
Komplettera gärna listan - det här är vad jag kom på till frukostkaffet typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla på vintern ett skämt
Jag tolkade inte som om det handlade om handtagen och sånt. Är det så, så måste man också jämföra samma typ av bilar. Alla bilar med dörrar utan ram runt rutan har liknande problem om man inte smörjer. Samma med handtagen. Skillnaden är att man tidigare lämnade in på service årligen, det gör man inte nu med tesla. Nu är TS bil ny, och det kan ju vara så enkelt att den inte blivit smörjd alls, vilket såklart är slarivigt och dåligt av tesla (om det är TS problem)roffe_s skrev: ↑30 nov 2023 09:33Njae, nu tycker jag nog Ni hånar TS alltför mycket. Som boende i Norrbotten får vi vår beskärda del av både snö, ispansar och drivbildning.
Sådana detaljer som infällda handtag, ramlösa sidorutor och laddluckor som står öppna och samlar på sig snö och is är naturligtvis svårare att hantera i f t mer traditionella lösningar. En trade-off på luftmotståndets altare helt enkelt.
Jag har t ex aldrig behövt krångla med 5-56 eller siliconspray på handtag, gummilister etc på mina senaste bilar. Min nästa kommer däremot att ha en del av dessa ”finesser”, vilket jag förstår kommer att kräva lite mer omsorg.
Men när man står där i kylan och inte tar sig in i bilen är det inte kul. Än värre om det är den bättre hälften som drabbas. Därför kan jag ha full förståelse för TS i detta fall.
Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problemvelig skrev: ↑30 nov 2023 09:26Nä, det gäller inte alla bilar.
Första vintern för mig i en Model Y och jag upplever precis samma problem.
Jag har en Skoda superb diesel från 2015 också den nya Teslan.
Hanterar dem på precis samma sätt och Teslan ser ut som en iskub medans skodan har inga problem alls.
Har problem med att öppna laddluckan på kvällen för att ladda, och på morgonen går den istället inte att stänga.
Moronrutin för båda bilarna.
20 minuter innan avfärd sätter på avfrostning/motorvärmare
Efter typ 10 minuter går jag ut och borstar av eventuell snö
Båda bilarna sticker iväg ungefär samtidigt och då är det bara att hoppa in och köra i skodan.
I teslan måste jag mecka med laddluckan, dessutom har den stora isklumpar lite här och där på taket och hela bakluckan.
Set trist ut, men det medför en hel del vindbrus och knirr i bilen.
Just nu ligger inte Teslan på plus direkt.
Edit: Innan jag får påhopp. Lister är smorda, har inga problem med dörrar, handtag eller fönster dock.
/Velig
Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Tesla på vintern ett skämt
Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problem
Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig.
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Jag vet (var delvis ett skämt ), men min poäng var att det gäller alla bilar under samma förutsättningar. Sen måste man jämföra äpplen med äpplen. Öppna luckor med öppna luckor, dörrar utan ram, med dörrar utan ram. Bilar med glastak, men andra bilar med glastak osv.velig skrev: ↑30 nov 2023 09:56Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problem
Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig.
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Men gemensamma problemet är att folk slår på defrost, innan man sopar av. Testa göra tvärtom
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Tesla på vintern ett skämt
velig skrev: ↑30 nov 2023 09:56Finns en bra ”strumpa” man kan trä över luckan när det snöar eller regnar.
Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problem
Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig.
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på vintern ett skämt
Om inte rutorna går ned så har du nog inte smort gummilisterna på dörrarna.Gustafsson skrev: ↑30 nov 2023 09:36Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren. laddporten öppnar inte. + några minor issues. Att ladda en kall bil är en "once in a lifetime" lång upplevelse som är stressande om man har bråttom iväg.
Men å andra sidan startar bilen alltid, väghållningen på vinterväglag är väldigt bra och fyrhjulsdriften är bäst i industrin. Värmen kommer också snabbare än på någon annan bil jag haft tidigare.
Så för att anpassa sig till detta finns det som nämnts några goda råd som man kan följa om man vil att blodtrycket ska vara väl kontrollerat.
1) Borsta av bilen
2) Använd förvärmningen, jag bruka ha den på ca 1/2 timme.
3) Ladda när du kommer fram, inte när du ska åka.
4) Parkera inte bilen över natt med låg laddningsnivå.
5) Tina upp bilen i garage om det blir för mycket is
Komplettera gärna listan - det här är vad jag kom på till frukostkaffet typ.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Teslorna isar kanske lite mer än andra bilar eftersom deras värmelösningar är så kraftfulla jämfört med många andra märken. Mer värmeeffekt smälter mer snö som sedan fryser till is när bilen stängs av. Isbildningen är bara en liten tråkig bieffekt av det sjukt effektiva värmessystemet.
Re: Tesla på vintern ett skämt
Jag har inte haft problem med laddlucka eller is på någon av mina Teslor på vintern. De står ute året om.velig skrev: ↑30 nov 2023 09:26Nä, det gäller inte alla bilar.
Första vintern för mig i en Model Y och jag upplever precis samma problem.
Jag har en Skoda superb diesel från 2015 också den nya Teslan.
Hanterar dem på precis samma sätt och Teslan ser ut som en iskub medans skodan har inga problem alls.
Har problem med att öppna laddluckan på kvällen för att ladda, och på morgonen går den istället inte att stänga.
Moronrutin för båda bilarna.
20 minuter innan avfärd sätter på avfrostning/motorvärmare
Efter typ 10 minuter går jag ut och borstar av eventuell snö
Båda bilarna sticker iväg ungefär samtidigt och då är det bara att hoppa in och köra i skodan.
I teslan måste jag mecka med laddluckan, dessutom har den stora isklumpar lite här och där på taket och hela bakluckan.
Set trist ut, men det medför en hel del vindbrus och knirr i bilen.
Just nu ligger inte Teslan på plus direkt.
Edit: Innan jag får påhopp. Lister är smorda, har inga problem med dörrar, handtag eller fönster dock.
/Velig
Om jag slarvar med att smörja in lister årligen så kan det frysa fast lite. Samt is vid fönsterlister på utsidan. Tinar bilen upp sig så lägger sig vattnet där och fryser sedan fast vid körning. Inte något unikt för Tesla.
Så borsta bort där det brukar vara ett problem och häll lite spolarvätska i en sprayflaska för att ta bort is på lyktor om det blir något.
Mvh
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Tesla på vintern ett skämt
Tillägger att om man inte har garage att ta bort is om det blir på tok för mycket pga slarv eller annat så kan man hälla spolarvätska i en vanlig sprayflaska. Det smälter bort is rätt bra.mikebike skrev: ↑30 nov 2023 10:17Om inte rutorna går ned så har du nog inte smort gummilisterna på dörrarna.Gustafsson skrev: ↑30 nov 2023 09:36Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren. laddporten öppnar inte. + några minor issues. Att ladda en kall bil är en "once in a lifetime" lång upplevelse som är stressande om man har bråttom iväg.
Men å andra sidan startar bilen alltid, väghållningen på vinterväglag är väldigt bra och fyrhjulsdriften är bäst i industrin. Värmen kommer också snabbare än på någon annan bil jag haft tidigare.
Så för att anpassa sig till detta finns det som nämnts några goda råd som man kan följa om man vil att blodtrycket ska vara väl kontrollerat.
1) Borsta av bilen
2) Använd förvärmningen, jag bruka ha den på ca 1/2 timme.
3) Ladda när du kommer fram, inte när du ska åka.
4) Parkera inte bilen över natt med låg laddningsnivå.
5) Tina upp bilen i garage om det blir för mycket is
Komplettera gärna listan - det här är vad jag kom på till frukostkaffet typ.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Tesla på vintern ett skämt
Håller inte riktigt med. Första vintern även för mig men genom att avfrosta bilen ca 10-15 min avresa har det inte varit några problem (och då står min bil parkerad utan tillgång till ström). Alla bilar är väl nerisade för tillfället? Min fd Passat med värmare var inte bättre, snarare långsammare innan bilen var tillräckligt varm. Är det mycket snö sopa rutorna innan start av värmare.
MY RWD Vit 2023
Re: Tesla på vintern ett skämt
Jag åkte på spräckt framruta för första gången i år, gissar min bättre hälft kört defrost direkt från kall bil utan att köra ett tag med vanlig kupévärme först, är det ett garantiärende tro - maximal otiming med tanke på ”konflikten”.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tesla på vintern ett skämt
Kommer inte gå på garanti tyvärr. Det är samma oavsett bilmärke.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Tesla på vintern ett skämt
Det är alltså inte ett stenskott utan rutan har troligen spruckit pga att den värmts för snabbt med bilens egen defrostfunktion, det lär ju inte hända i en fossilbil.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tesla på vintern ett skämt
Min gamla dieselvärmare i den BMW 330 jag hade blev brutalt varm. Dock tog det väl liiiite längre tid för den, vilket borde räddat vindrutan.
Jag tycker dock att Tesla borde begränsa värmen och stegra den en bit under toleranserna för vindrutan. Det kan inte vara sååå svårt. Innan man blåser på fullt.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Tesla på vintern ett skämt
Njae, nedisning av bil som TS inleder med innebär väl precis de bekymmer vi pratar om här? Och detta var, som jag uppfattade TS, en referens till bilar av motsvarande storleksklass och funktion.ErikHallq skrev: ↑30 nov 2023 09:48...Jag tolkade inte som om det handlade om handtagen och sånt. Är det så, så måste man också jämföra samma typ av bilar. Alla bilar med dörrar utan ram runt rutan har liknande problem om man inte smörjer. Samma med handtagen. Skillnaden är att man tidigare lämnade in på service årligen, det gör man inte nu med tesla. Nu är TS bil ny, och det kan ju vara så enkelt att den inte blivit smörjd alls, vilket såklart är slarivigt och dåligt av tesla (om det är TS problem)
Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problemvelig skrev: ↑30 nov 2023 09:26Nä, det gäller inte alla bilar.
Första vintern för mig i en Model Y och jag upplever precis samma problem.
Jag har en Skoda superb diesel från 2015 också den nya Teslan.
Hanterar dem på precis samma sätt och Teslan ser ut som en iskub medans skodan har inga problem alls.
Har problem med att öppna laddluckan på kvällen för att ladda, och på morgonen går den istället inte att stänga.
...
/Velig
Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
Bara för ordningens skull så har vi faktiskt en BMW 3-serie GT i familjen, den har vad jag vet aldrig haft problem med fastfrusna rutor? Däremot med en hel del andra saker... Den har däremot inte smorts på listerna vid service, det är jag tämligen säker på.
Men nu kanske vi ska fokusera på lösningar? Ett tips jag använt vid laddning på utomhusparkeringar är att skära hål i en tvättsvamp, trä den över laddkabeln och "mosa in" i uttaget. Nu fick vi en färdig och anpassad ram av bilföretaget men tvättsvampen fyllde samma funktion.
Som många sagt är ett problem med tvålformade bilar utan rails eller lister att snön först smälter på taket och börjar rinna nedför bilens dörrsidor där den kan frysa till igen. Speciellt besvärligt är detta om dörrhandtag eller laddlucka fryser igen. Personligen tycker jag manuella laddluckor som öppnas via ett "tryck" på luckan är att föredra i besvärligt väder men kommer snart att stå med en elektrisk för laddning. Jag brukar därför inte förvärma bilen särskilt länge när den står ute och om det snöat, jag föredrar att först gå ut och sopa bilen när värmaren varit aktiv max 3-5 minuter. Till skillnad från kupévärmare är ju elbilens värmare så effektiv att det går fort till dess att tövattnet från taket orsakar isbildning på lägre ytor.
Har något frusit är det absolut bästa sättet att tina i mitt tycke att fylla en plastpåse med varmvatten och trycka mot den del man behöver tina. Det brukar lösa problemet väldigt snabbt, oftast inom en minut.
Jaja, kung Bore ställer från tid till annan till med bekymmer. Konsten är att inte förvärra det med att förvandla snön till is...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021