Elon lovar 1000 km i räckvidd
Moderator: Redaktion
Elon lovar 1000 km i räckvidd
[quote]
Tesla will debut improved versions of existing models that approach 700 kilometers (435 miles) of range and has cars under development for the long term that could reach 1,000 kilometers, the chief executive officer said Tuesday.
[quote]
https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-khvwlgg4
Tesla will debut improved versions of existing models that approach 700 kilometers (435 miles) of range and has cars under development for the long term that could reach 1,000 kilometers, the chief executive officer said Tuesday.
[quote]
https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-khvwlgg4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7206
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Hyfsat stor risk för Osborne-effekt när han går ut med den här typen av löften
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Om 4680 batterier ger ca 56% längre räckvidd, så är det fullt rimligt!fth skrev:Hyfsat stor risk för Osborne-effekt när han går ut med den här typen av löften
/fth
MY tillverkade i Berlin ska ju ha 4680 batterier.
Och MS Plaid kommer ha 4680 batterier med minst 840km i räckvidd.
En MS LR kanske får 900km i räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Trådlyft grande, men nu tre år senare så har vi kommit upp 75% av de 1000 utlovade kilometrarna
Det är dock Cybertruck, genom att offra 33% av flakytan för ett extra paket. Vilket får mig att tänka; vore inte det en galet smart idé som merförsäljning på andra modeller? Offra frunken för 12kW extra!
Nu tror jag inte att 1000km har något större ändamål om du inte ska använda bilen för ö-drift av huset, 5-600km, motorväg, vinter, vore nog peak vad som kan anses vara nödvändigt (minskar tryck på snabbladare mm)
Det är dock Cybertruck, genom att offra 33% av flakytan för ett extra paket. Vilket får mig att tänka; vore inte det en galet smart idé som merförsäljning på andra modeller? Offra frunken för 12kW extra!
Nu tror jag inte att 1000km har något större ändamål om du inte ska använda bilen för ö-drift av huset, 5-600km, motorväg, vinter, vore nog peak vad som kan anses vara nödvändigt (minskar tryck på snabbladare mm)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Det som har hänt är också att Tesla sagt att de tänker lägga fokus på lättare och billiga batterier och en utbyggd laddinfrastruktur, då räcker batterierna till fler bilar, fler får råd att köpa bilarna, volymerna blir större och omställningen går fortare. Så de släppte ju det där 1000km-målet.
Jag hade gärna haft 100 kWh batteri i min Y LR då jag ofta kör långa resor vintertid i Norr- och Västerbotten, ibland med kåpsläp. Men jag måste säga att det 2023 är betydligt enklare än 2021. Och enklare blir det.
Så ett ensidigt fokus på räckvidd är lite bedrägligt då det egentligen bara är att mata på med stora batterier - det viktiga är ju effektiviteten.
Jämför gärna EV Hummer med Cybertruck, fanns i någon video på Youtube.
Jag hade gärna haft 100 kWh batteri i min Y LR då jag ofta kör långa resor vintertid i Norr- och Västerbotten, ibland med kåpsläp. Men jag måste säga att det 2023 är betydligt enklare än 2021. Och enklare blir det.
Så ett ensidigt fokus på räckvidd är lite bedrägligt då det egentligen bara är att mata på med stora batterier - det viktiga är ju effektiviteten.
Jämför gärna EV Hummer med Cybertruck, fanns i någon video på Youtube.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Längre räckvidd blir ju lite bedrägligt. Om man inte kommer, helst ToR, eller iallafall till målet där man har möjlighet att ladda, spelar det ju väldigt liten roll. Tänker på SECC där det var supernice att ta första laddstoppet i Södertälje, men därefter blev det ju betydligt tätare eftersom man ändå får taskig laddkurva.
Personligen tar jag någon form av lagom räckvidd och gott om laddstationer längs vägarna.
Personligen tar jag någon form av lagom räckvidd och gott om laddstationer längs vägarna.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Ja, åker man långt ofta så märker man ju att det stämmer. Snabb laddning och många laddare är helt klart bättre, särskilt som bilen blir lättare, billigare och snålare.agehall skrev: ↑03 dec 2023 10:10Längre räckvidd blir ju lite bedrägligt. Om man inte kommer, helst ToR, eller iallafall till målet där man har möjlighet att ladda, spelar det ju väldigt liten roll. Tänker på SECC där det var supernice att ta första laddstoppet i Södertälje, men därefter blev det ju betydligt tätare eftersom man ändå får taskig laddkurva.
Personligen tar jag någon form av lagom räckvidd och gott om laddstationer längs vägarna.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Det var dumt då och lika dumt nu. Ytterligare ett av Elons grundlösa "löften".
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Fast han sade ju ganska snart efteråt att han inte längre trodde på det.
Ungefär som med batteribyten.
Det hedrar honom att han kan ändra sig när utvecklingen går i annan riktning.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Lustigt hur han säger saker för att maxa bidrag eller pumpa aktiekursen och sedan "ändrar" han sig.
Bara Tesla kan pumpa aktiekursen genom att hitta på en ny formfaktor av ett batteri, använda samma kemi och säga att det blir 50% längre räckvidd. I själva verket är det 0%.
När ska han ändra sig om autonomi? Svar: När marknaden slutat tro på det, dvs om 18-24 månader (får man hoppas).
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Ja där verkar han inte anpassa sig till verkligheten... tyvärr.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Håller med, och tummarna.
Men det tar nog längre tid att ändra sig om autonomin.
Tesla har oerhört många fanatiker bakom sig.
Blir uppenbart i tex Facebookgrupper där man är 100% förblindad av att det står Tesla eller T på bakluckan.
Sen är ju autonomin egentligen möjlig långsiktigt men inte om man har som första mål att minska tillverkningskostnaden.
Det är väl kanske först när folk inser att Tesla är bakom de ledande i gebitet som det går upp ett ljus?
Skulle tro att man kan lura folk lätt fem år till, eller mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Det som är extremt svårt för folk att förstå är att det är skillnad på "funkar till 90%" och "funkar till 99.999999%" så därför kommer det att ta tid. Det är i princip omöjligt att organiskt förbättra ett system som funkar till 99% till 99.9999999%. Det krävs troligen ett helt annat system inkl hw. Speciellt eftersom man har hållit på med att komma upp till 90-95% i tre år. Varje ytterligare 10x är exponentiellt svårare/dyrare.
Problemet för Tesla är att det börjar komma fler och fler spelare i "jag kan nästan köra"-kategorin (det finns 3-5st nu) , och att Waymo antagligen kommer att börja rulla ut rejält mer under 2024/2025... Blir Waymo cashflow-positive kommer det att gå undan.
Klockan tickar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Men teslas marknadsföring fungerar. Bland bekanta som inte är så insatta är det vanligt att man tror att teslabilar redan är självkörande och att dom helt ensamma om det.spacecoin skrev: ↑03 dec 2023 11:24Det som är extremt svårt för folk att förstå är att det är skillnad på "funkar till 90%" och "funkar till 99.999999%" så därför kommer det att ta tid. Det är i princip omöjligt att organiskt förbättra ett system som funkar till 99% till 99.9999999%. Det krävs troligen ett helt annat system inkl hw. Speciellt eftersom man har hållit på med att komma upp till 90-95% i tre år. Varje ytterligare 10x är exponentiellt svårare/dyrare.
Problemet för Tesla är att det börjar komma fler och fler spelare i "jag kan nästan köra"-kategorin (det finns 3-5st nu) , och att Waymo kommer att börja rulla ut rejält mer under 2024/2025...
Klockan tickar.
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Ja, Elon har byggt upp en riktigt imponerande propagandaapparat med miljoner av nyttiga idioter som verkligen vill tro (ibland för att det satsat hela pensionen på TSLA).
Det blir ju svårt att skratta åt konkurrenterna om de skulle bli uppenbart bättre. Hurra för konkurrens iaf!
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Folk som tror på autonomi men inte ser formfaktorn av att vare sig få till torkare eller matrix-ljus på 5år ( det senare skulle definitivt kamerabaserat gynnas av), det är inte lätt att få ihop..
Med ett paket som tar folk 600km fulladdat, på vintern, så borde man hamna på en bra sweet-spot för laddkurva att köra 4timmar mellan laddstopp. Det hade nog passat den mänskliga faktorn och tidsfaktorn riktigt bra.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Tycker de har fokus på rätt saker.
Min Model S med 630km ish räcker gott och väl. Får ca 500km på 80% vilket är mer än vad jag behöver för 90% av mina körningar och de övriga körningar räcker det med den snabba laddningen med V3.
Så jag tycker fokus på snabbare laddning är bättre än längre körsträcka.
Min Model S med 630km ish räcker gott och väl. Får ca 500km på 80% vilket är mer än vad jag behöver för 90% av mina körningar och de övriga körningar räcker det med den snabba laddningen med V3.
Så jag tycker fokus på snabbare laddning är bättre än längre körsträcka.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1148
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd
Jo, fokus numera från Tesla är ju onekligen på minskad förbrukning snarare än att biffa upp batteripacken. Jag som har en räckvidds-fetisch tycker det är lite synd men förmodligen är det smartare både för ökad hållbarhet samt teslas resultat och även 0-100-plattan-i-mattan-tider.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016