Frusen GPS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Frusen GPS

Inlägg av renes »

Undrar om någon annan har sett liknande. Model S 2023.

För 10 dagar sedan frös GPS positionen efter att bilen stått 2 dagar på Arlanda. Det tog ett par mils körning innan den uppdaterade positionen igen. Funkade bra sen.

Igår frös den igen. Dessutom inte på rätt plats utan kanske 20 meter in i trädgården på ett ställe den omöjligen någonsin kan ha varit, sett på bilens display. Sen dess sitter den fast på den positionen. Scrollwheel reset och power off i några minuter gjorde ingen skillnad.

Jag har lagt in ett serviceärende och väntar på svar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Frusen GPS

Inlägg av spacecoin »

Jag har haft liknande två ggr under hösten (på Raven), men inte på 32.9 tror jag.
Scroll wheel reset (under körning förvisso) löste problemet bägge gångerna för mig.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Frusen GPS

Inlägg av renes »

spacecoin skrev: 06 nov 2023 14:16
Jag har haft liknande två ggr under hösten (på Raven), men inte på 32.9 tror jag.
Scroll wheel reset (under körning förvisso) löste problemet bägge gångerna för mig.
Det här är på 38.4. Scroll wheel reset hjälpte inte någon gång. Första gången under färd, andra parkerad.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Frusen GPS

Inlägg av renes »

För att avsluta historien fick jag GPS antennmodulen bytt igår av ranger. Tog 20 minuter totalt med diagnos och byte. Det är en nästan 10 x 10 cm stor fyrkantig PCB som sitter i kamerahuset ovan backspegeln. Den nya såg lite annorlunda ut jmf med den gamla, så de har tydligen ändrat designen. Den gamla hade bl.a. en stor metallsköld över undersidan, medan den nya inte har något sådant.

GPS:en kom igång direkt. Nu bara vänta och se om det uppstår nya problem, men jag tror faktiskt det är fixat.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Frusen GPS

Inlägg av spacecoin »

renes skrev: 05 dec 2023 19:39
För att avsluta historien fick jag GPS antennmodulen bytt igår av ranger. Tog 20 minuter totalt med diagnos och byte. Det är en nästan 10 x 10 cm stor fyrkantig PCB som sitter i kamerahuset ovan backspegeln. Den nya såg lite annorlunda ut jmf med den gamla, så de har tydligen ändrat designen. Den gamla hade bl.a. en stor metallsköld över undersidan, medan den nya inte har något sådant.

GPS:en kom igång direkt. Nu bara vänta och se om det uppstår nya problem, men jag tror faktiskt det är fixat.
Håller tummarna att det löser problemet!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Frusen GPS

Inlägg av renes »

spacecoin skrev: 05 dec 2023 19:57
renes skrev: 05 dec 2023 19:39
För att avsluta historien fick jag GPS antennmodulen bytt igår av ranger. Tog 20 minuter totalt med diagnos och byte. Det är en nästan 10 x 10 cm stor fyrkantig PCB som sitter i kamerahuset ovan backspegeln. Den nya såg lite annorlunda ut jmf med den gamla, så de har tydligen ändrat designen. Den gamla hade bl.a. en stor metallsköld över undersidan, medan den nya inte har något sådant.

GPS:en kom igång direkt. Nu bara vänta och se om det uppstår nya problem, men jag tror faktiskt det är fixat.
Håller tummarna att det löser problemet!
Det gör jag också...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar