Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5320
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

JONI skrev: 05 dec 2023 08:51
Nicke Nyfiken skrev: 03 dec 2023 23:28
fth skrev: 03 dec 2023 23:09
Nicke Nyfiken skrev: 03 dec 2023 22:33
Blir det ett ofta återkommande eller stående problem i Jönköping så hoppas jag den blir "Tesla only" liksom det är i Lödde och Bredden. I alla fall tills det byggts fler SuC i närheten.
Jag vet inte om det löser problemet, jag tror hela konceptet att ha en snabbladdare på ett köpcentrum är fel tänkt, snabbladdare bör placeras på platser man vill lämna så snart som möjligt, annars kommer dom garanterat bli blockerade.

Jönköping är ju idag i praktiken en "Urban Supercharger" eftersom man får så låg effekt när den är full, vilket den också är tämligen ofta, jag undviker den i görligaste mån, sist jag laddade där fick jag som mest typ 50kW... :?

/fth
Tycker också att köpcentrum är helt fel plats att placera SuC på.

I förmiddags kollade jag runt på beläggningen på SuC i södra Sverige och Danmark och det var väntetid på förvånansvärt många SuC och samtliga låg vid köpcentrum t ex Lödde, Mölndal och några i Danmark.

Det var väl precis så här det inte skulle bli med SuC enligt Tesla. De skulle användas vid långfärder och inget annat. Men Tesla har ju uppenbarligen helt ändrat strategi tyvärr.
De som har boende utan laddmöjlighet kanske tycker annorlunda, kunna veckohandla och "veckoladda" samtidigt. Sen är det rätt skönt när man är på väg hem på längre resa att kunna handla lite på sitt sista laddstopp.
Ja de tycker garanterat annorlunda. Men det förändrar inte Teslas uttalande strategi när de började bygga SuC-nätverket, eller min åsikt för den delen.

Visst kan det vara skönt att kunna handla lite på sista laddstoppet på en långresa. Men absolut inte värt det när det resulterar i att man hamnar i laddköer på långresor pga alla som ska veckohandla. Hela konceptet med SuC har fallit då, tycker jag.

Problem just nu är att det är alldeles för billigt att ladda på SuC. I många fall billigare än att långsamladda vid en AC-stolpe i stan. En dubblering av priserna på alla SuC som ligger i närheten av köpcentrum hade nog ökat tillgängligheten markant, så de kan användas av de som verkligen behöver dem på långresor.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 11:20
En dubblering av priserna på alla SuC som ligger i närheten av köpcentrum hade nog ökat tillgängligheten markant, så de kan användas av de som verkligen behöver dem på långresor.
Fast, som sagt, det går ju utmärkt att rutta förbi dessa SuC på långresor, jag gör det hela tiden, maskorna i nätverket är ju nu så små att man utan problem kan skippa dom här platserna utan att det påverkar restiden nämnvärt.

Jag har permanent blockat Jönköping och Lödde i ABRP och låser bara upp dom i undantagsfall, t.ex. om jag vet att jag kommer passera på tider med låg belastning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5320
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 05 dec 2023 12:29
Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 11:20
En dubblering av priserna på alla SuC som ligger i närheten av köpcentrum hade nog ökat tillgängligheten markant, så de kan användas av de som verkligen behöver dem på långresor.
Fast, som sagt, det går ju utmärkt att rutta förbi dessa SuC på långresor, jag gör det hela tiden, maskorna i nätverket är ju nu så små att man utan problem kan skippa dom här platserna utan att det påverkar restiden nämnvärt.

Jag har permanent blockat Jönköping och Lödde i ABRP och låser bara upp dom i undantagsfall, t.ex. om jag vet att jag kommer passera på tider med låg belastning.

/fth
Visst går det att ladda på andra platser. Men just Jönköping är viktig om man kommer söder ifrån på E4 om man startar i Malmö-regionen. Alternativet är då att ladda redan i Markaryd dit man kommer med ca 70% kvar i batteriet och då får man långsam laddning. Alternativt tar omvägen inom Toftaholm dit man kommer med ca 40% kvar i batteriet, vilket inte heller ger någon blixtrande snabbladdning. Det finns inga bra alternativa SuC i det fallet om man vill hålla uppe tempot med korta laddstopp.

Jag hade gärna betalat dubbelt elpris i Jönköping om det ökat tillgängligheten (och indirekt laddhastigheten), än att stå och vänta på de som ska "veckoladda" för att det är billigt. Men det är min syn på saken. Andra tycker något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 15:58
Visst går det att ladda på andra platser. Men just Jönköping är viktig om man kommer söder ifrån på E4 om man startar i Malmö-regionen. Alternativet är då att ladda redan i Markaryd dit man kommer med ca 70% kvar i batteriet och då får man långsam laddning. Alternativt tar omvägen inom Toftaholm dit man kommer med ca 40% kvar i batteriet, vilket inte heller ger någon blixtrande snabbladdning. Det finns inga bra alternativa SuC i det fallet om man vill hålla uppe tempot med korta laddstopp.

Jag hade gärna betalat dubbelt elpris i Jönköping om det ökat tillgängligheten (och indirekt laddhastigheten), än att stå och vänta på de som ska "veckoladda" för att det är billigt. Men det är min syn på saken. Andra tycker något annat.
Jo, det är ju sant, jag har iofs inget emot Toftaholm, en av dom trevligaste SuC tycker jag, och med min gamla X är det ganska bra intervaller med Toftaholm och Mantorp, men har man lite bättre räckvidd är det förstås surt att behöva ladda med hög SoC.

Jönköping kommer nog alltid att vara problematisk dock, dels är ju matningen otillräcklig (vilket iofs ska lösas inom kort enligt annan tråd), och dels ligger den vid ett köpcentrum, en ytterligare ren "långfärds-SuC" vore ju bra någonstans vid Vättern.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 05 dec 2023 16:55
Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 15:58
Visst går det att ladda på andra platser. Men just Jönköping är viktig om man kommer söder ifrån på E4 om man startar i Malmö-regionen. Alternativet är då att ladda redan i Markaryd dit man kommer med ca 70% kvar i batteriet och då får man långsam laddning. Alternativt tar omvägen inom Toftaholm dit man kommer med ca 40% kvar i batteriet, vilket inte heller ger någon blixtrande snabbladdning. Det finns inga bra alternativa SuC i det fallet om man vill hålla uppe tempot med korta laddstopp.

Jag hade gärna betalat dubbelt elpris i Jönköping om det ökat tillgängligheten (och indirekt laddhastigheten), än att stå och vänta på de som ska "veckoladda" för att det är billigt. Men det är min syn på saken. Andra tycker något annat.
Jo, det är ju sant, jag har iofs inget emot Toftaholm, en av dom trevligaste SuC tycker jag, och med min gamla X är det ganska bra intervaller med Toftaholm och Mantorp, men har man lite bättre räckvidd är det förstås surt att behöva ladda med hög SoC.

Jönköping kommer nog alltid att vara problematisk dock, dels är ju matningen otillräcklig (vilket iofs ska lösas inom kort enligt annan tråd), och dels ligger den vid ett köpcentrum, en ytterligare ren "långfärds-SuC" vore ju bra någonstans vid Vättern.

/fth
"Gränna" är ju planerad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 05 dec 2023 16:57
"Gränna" är ju planerad.
Det vore ju trevligt, då slipper man både Jönköping och Ödeshög, och så kan man köpa polkagrisar! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5320
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 05 dec 2023 16:59
mikebike skrev: 05 dec 2023 16:57
"Gränna" är ju planerad.
Det vore ju trevligt, då slipper man både Jönköping och Ödeshög, och så kan man köpa polkagrisar! :D

/fth
Ja Gränna blir kanon.
Den förväntas ju dessutom stå färdig om mindre än 4 veckor skriver Tesla. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 17:22
Den förväntas ju dessutom stå färdig om mindre än 4 veckor skriver Tesla. :lol:
Ja, eller hur, Tesla levererar ju alltid enligt tidplanen :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av R_Edvinsson »

Nicke Nyfiken skrev: 03 dec 2023 23:28
fth skrev: 03 dec 2023 23:09
Nicke Nyfiken skrev: 03 dec 2023 22:33
Blir det ett ofta återkommande eller stående problem i Jönköping så hoppas jag den blir "Tesla only" liksom det är i Lödde och Bredden. I alla fall tills det byggts fler SuC i närheten.
Jag vet inte om det löser problemet, jag tror hela konceptet att ha en snabbladdare på ett köpcentrum är fel tänkt, snabbladdare bör placeras på platser man vill lämna så snart som möjligt, annars kommer dom garanterat bli blockerade.

Jönköping är ju idag i praktiken en "Urban Supercharger" eftersom man får så låg effekt när den är full, vilket den också är tämligen ofta, jag undviker den i görligaste mån, sist jag laddade där fick jag som mest typ 50kW... :?

/fth
Tycker också att köpcentrum är helt fel plats att placera SuC på.

I förmiddags kollade jag runt på beläggningen på SuC i södra Sverige och Danmark och det var väntetid på förvånansvärt många SuC och samtliga låg vid köpcentrum t ex Lödde, Mölndal och några i Danmark.

Det var väl precis så här det inte skulle bli med SuC enligt Tesla. De skulle användas vid långfärder och inget annat. Men Tesla har ju uppenbarligen helt ändrat strategi tyvärr.
Köpcentrum SuC är en gigantisk ny marknad där Tesla skulle kunna dominera fullständigt med sina laddplatser.
Många stolpar (40-100) och begränsa effekten till 40-50KW / laddpunkt så vet alla redan när de planerar vad som gäller, och sen kan man i lugn och ro äta eller handla vid stora nav där utbudet är stort.
A6 är ett perfekt nav likt detta då det knyter ihop väldigt många populära resvägar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av fth »

R_Edvinsson skrev: 05 dec 2023 19:11
Köpcentrum SuC är en gigantisk ny marknad där Tesla skulle kunna dominera fullständigt med sina laddplatser.
Många stolpar (40-100) och begränsa effekten till 40-50KW / laddpunkt så vet alla redan när de planerar vad som gäller, och sen kan man i lugn och ro äta eller handla vid stora nav där utbudet är stort.
A6 är ett perfekt nav likt detta då det knyter ihop väldigt många populära resvägar.
Det krävs nog som sagt differentierads priser och två kategorier stolpar för att detta skall fungera, annars blir det ju konflikt mellan shoppare och långresenärer.

Ett antal 250kW-stolpar med normalt snabbladdarpris och ett (större) antal 50-75kW-stolpar med typ halva priset.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5320
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

R_Edvinsson skrev: 05 dec 2023 19:11

Köpcentrum SuC är en gigantisk ny marknad där Tesla skulle kunna dominera fullständigt med sina laddplatser.
Många stolpar (40-100) och begränsa effekten till 40-50KW / laddpunkt så vet alla redan när de planerar vad som gäller, och sen kan man i lugn och ro äta eller handla vid stora nav där utbudet är stort.
A6 är ett perfekt nav likt detta då det knyter ihop väldigt många populära resvägar.
Visst är det så. Och de brukar kallas Urban SuC på Teslaspråk.

Men de ska inte blandas ihop med vanlig SuC som ska användas på långresor. Det är två olika produkter som täcker olika behov. Som det är nu i Jönköping, så är det det sämsta av två världar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hög beläggningsavgift, inte alltid?

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 20:48
R_Edvinsson skrev: 05 dec 2023 19:11

Köpcentrum SuC är en gigantisk ny marknad där Tesla skulle kunna dominera fullständigt med sina laddplatser.
Många stolpar (40-100) och begränsa effekten till 40-50KW / laddpunkt så vet alla redan när de planerar vad som gäller, och sen kan man i lugn och ro äta eller handla vid stora nav där utbudet är stort.
A6 är ett perfekt nav likt detta då det knyter ihop väldigt många populära resvägar.
Visst är det så. Och de brukar kallas Urban SuC på Teslaspråk.

Men de ska inte blandas ihop med vanlig SuC som ska användas på långresor. Det är två olika produkter som täcker olika behov. Som det är nu i Jönköping, så är det det sämsta av två världar.
Och fördelen med Urban charger är ju att dom även SER annorlunda ut, det kan vara nog så
viktigt om man skulle ha båda typer i närheten av varandra.
Men det verkar ju inte bli nåt av dessa, inte i Sverige iaf, nån som hört nåt mer om dessa? För
det vore väl mycket smartare att ha den typen på just köpcentrum och liknande…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar