Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av frippz »

God kväll, gott folk!

I somras hämtade vi ut familjens andrabil som frugan kör mestadels; en Renault Megane E-tech (med lilla batteriet på 40 kWh) som vi privatleasar. Nu när vintern kommit så upptäcker frugan till bådas vår fasa att räckvidden halverats jämfört med i somras. Sökte runt lite på nätet och fann denna artikel hos Vi Bilägare från 2021 där norrmän surnat till på elbilar som tappat rejält med räckvidd under vintermånaderna.
Många fall handlar också om för kort räckvidd vintertid. Vigdis Svennungsen anser att en halverad räckvidd på vintern är en godkänd grund för reklamation, men det kräver mätning av en oberoende part, vilket kan vara svårt att få till stånd.
Bortsett den sista delen av det stycket så får jag lite hopp om att vi borde kunna reklamera ett sånt här "fel", eller vad tror ni? Vi förväntade ju oss inga mirakel med en fransk bil med en normal WLTP-räckvidd på 30 mil, men att den rasar till hälften är ju lite väl drastiskt i min bok.
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
barkborre
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2023 13:41

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av barkborre »

Det är nästan så för vår andrabil också, en Zoe. Inte riktigt halva körsträckan nu mot i somras men uppskattningsvis runt 60%.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av Verdi_ »

Det beror ju mycket på hur långa körningarna är. Kör jag enbart korta körningar på max ett par mil så har jag mindre än halva räckvidden även på min Model S. Kör jag i ett svep så skiljer det kanske bara 25% eller liknande.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av slugger75 »

frippz skrev: 04 dec 2023 22:03
God kväll, gott folk!

I somras hämtade vi ut familjens andrabil som frugan kör mestadels; en Renault Megane E-tech (med lilla batteriet på 40 kWh) som vi privatleasar. Nu när vintern kommit så upptäcker frugan till bådas vår fasa att räckvidden halverats jämfört med i somras. Sökte runt lite på nätet och fann denna artikel hos Vi Bilägare från 2021 där norrmän surnat till på elbilar som tappat rejält med räckvidd under vintermånaderna.
Många fall handlar också om för kort räckvidd vintertid. Vigdis Svennungsen anser att en halverad räckvidd på vintern är en godkänd grund för reklamation, men det kräver mätning av en oberoende part, vilket kan vara svårt att få till stånd.
Bortsett den sista delen av det stycket så får jag lite hopp om att vi borde kunna reklamera ett sånt här "fel", eller vad tror ni? Vi förväntade ju oss inga mirakel med en fransk bil med en normal WLTP-räckvidd på 30 mil, men att den rasar till hälften är ju lite väl drastiskt i min bok.
Go kväll.

Nej du kan inte reklamera. Vilken del av kravspecifikationen är det som bilen inte uppfyller menar du?

Alla bilar som säljs kan köra exakt sin WLTP-räckvidd när den är ny, när bilen körs exakt enligt WLTP-standarden. De håller alltså vad de lovar. De har aldrig lovat någon viss räckvidd i kyla.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av martinot »

Tester: Så mycket kortare kommer 60 elbilar i kyla

https://carup.se/tester-sa-mycket-korta ... ar-i-kyla/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
lawe
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av lawe »

Min schablon är att dra bort 40% av WLTP för landsvägskörning vintertid (Norrland = riktig vinter). Jag kör P2 Launch Edition. Att de lyckades reklamera i Norge berodde väl på en reklamkampanj där man sagt att man kunde åka från Oslo till någon skidort på vintern på en laddning?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jo, även min franska bil (Peugeot) drar ungefär dubbelt denna kalla vinter, när jag mestadels kör kortare resor, jämfört med i somras. Men det är ju skönt att bara kliva in i en varm bil och slippa skrapa rutor.
Det är nog bäst att välja en elbil med minst dubbel WLTP mot behovet, om man har råd.

Se även Real Range Estimation:
https://ev-database.org/car/1536/Renaul ... EV40-130hp
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av Skyltspurtaren »

Vi kör en VW eUp! för tredje vintern, med pyttelilla batteriet på 16 kWh. Den saknar det mesta som batteriförvärmning och värmepump. Tyskarna har dock satt in kraftigare stolsvärme och uppvärmd framruta så om man pallar kan man köra med riktigt kall kupé och ändå komma långt… finns något liknande på Megane:n? Den har också en markering för eco/ökad räckvidd på hastighetsmätaren på upp till ca 75 km/h. Vilket stämmer bra med Tibors artikel här om bäst fart för räckvidd på vintern.

Många korta turer på vintern ger kort räckvidd, men när räckvidden verkligen behövs, på en längre tur, så kommer den längre än vad mätaren visar efter alla korta körningar.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av frippz »

Ja, den verkar ju sitta i Eco-läge som standard och frugan verkar tycka om att jaga höga siffror i färddatorns betygssystem. :D Med det sagt så är turerna 4 mil gånger 2 på vardagarna och med morgontrafiken på E6 så blir hastigheten sällan över 80 km/h. Vi är ju överlag inte jätteimponerade av den här bilen jämfört med min Model Y, så det driver självklart på viljan att vilja reklamera. :mrgreen:

Det ska tilläggas att det i detta läget är baserat på frugans rapporter om vad bilen uppskattar själv, så jag hade ändå behövt göra lite mer djupgående tester för att ens ha mer kött på benen att klaga. ;)
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av slugger75 »

frippz skrev: 05 dec 2023 08:10
Ja, den verkar ju sitta i Eco-läge som standard och frugan verkar tycka om att jaga höga siffror i färddatorns betygssystem. :D Med det sagt så är turerna 4 mil gånger 2 på vardagarna och med morgontrafiken på E6 så blir hastigheten sällan över 80 km/h. Vi är ju överlag inte jätteimponerade av den här bilen jämfört med min Model Y, så det driver självklart på viljan att vilja reklamera. :mrgreen:

Det ska tilläggas att det i detta läget är baserat på frugans rapporter om vad bilen uppskattar själv, så jag hade ändå behövt göra lite mer djupgående tester för att ens ha mer kött på benen att klaga. ;)
Du fortsätter prata om att klaga och reklamera. Ledsen att vara en tråkmåns men du kommer inte nå framgång där.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av Tellus »

Med egolfen kommer jag en tredjedel av sommarräckvidden vid samma typ av körning. Worst case scenario. Stadskörning med många stopp där bilen hinner kylas ner. Klima på 25 grader ger ca 22 i bilen.
Sommartid 30 mil, nu 10 mil i -15 grader
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av CrazyGang »

Vår Kia dra 40-50% mer nu på vintern än vid sommarkörning. Helt normalt mtp att det går åt mycket mer energi att värma kupé från -20 än att köra AC i +20.

Jag förstår inte vad som skulle vara grund för en reklamation. Bilen har väl den utlovade batterikapaciteten? Stäng av värmen så kommer ni mycket närmare den certifierade räcckvidden. Men då får ni frysa också. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
lawe
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av lawe »

Jag har lyckats köra vår P2 på 1,9 kWh/mil på landsväg mitt i vintern. Det gick sakta, var kallt och inte särskilt kul 😊. Min normala vinterförbrukning på vår E4-pendling till stugan (ca 90 kmh snitt) ligger på 2,8 kWh (det är 15 mil, så jag bryr mig inte om förbrukningen).
Så beteende gör skillnad!
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av airdrive »

Går det inte att förvärma Renaulten med laddsladden inkopplad?

Körde i dag min M3 17 mil fördelat på två turer. Temp minus 4,6 i snitt. Drog precis under 2 kWh per mil. Dock var bilen förvärmd inför båda körningarna. Värmepump tycks göra susen. Eran MY körs väl på något liknande?
IMG_0365.jpeg
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av frippz »

Asch! Skrev ett längre inlägg innan, men skickade tydligen aldrig. :oops:
airdrive skrev: 05 dec 2023 21:25
Går det inte att förvärma Renaulten med laddsladden inkopplad?

Körde i dag min M3 17 mil fördelat på två turer. Temp minus 4,6 i snitt. Drog precis under 2 kWh per mil. Dock var bilen förvärmd inför båda körningarna. Värmepump tycks göra susen. Eran MY körs väl på något liknande?

IMG_0365.jpeg
Mycket riktigt! Det verkar göra oerhörd skillnad att ha en värmepump och Meganen har det garanterat inte. Eftersom vi bor i SE4 med de elpriser som följer så laddar vi bara på natten när det är billigare el. Just nu har vi dessutom bara en laddbox att dela på. Tragiskt! :D

Jag ska försöka prova att dra igång laddningen manuellt en morgon medan frugan förvärmer bilen. Problemet är ju att hon går upp en timme före mig för att åka före morgonrusningen medan jag jobbar remote. :mrgreen:
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av AAKEE »

frippz skrev: 06 dec 2023 07:29
Mycket riktigt! Det verkar göra oerhörd skillnad att ha en värmepump och Meganen har det garanterat inte.
Vilken version har du?
All new Megane E-Tech 100% electric range strengthened with flagship ‘Iconic’ version
Iconic specification includes heat pump for the first time and an increased colour palette
Unique patented heat pump captures and reuses ‘wasted heat’ from the battery and electric motor to warm the cabin and optimise range
Heat pump maximises driving range in cold weather, up to 9%
Inclusion of heat pump answers customer demand and heightens both residual values and usability
www.renault.co.uk/renault-news/megane-e ... conic.html

Skulle det vara med värmepump så måste batteriet ha någon värme att ta från batteriet.

En Tesla 3/Y med värmepump tar värme från batteriet ned till 11-12C, sedan vill man inte kyla batteriet mer (batteriet får inte vara för jallt för tex regen, och att batteriet kan leverera effekt). Min Plaid drar ned batteritempen till ca 5C.

Du måste alltså ha energi i batteriet, det blir extra tydligt under -10C i en Tesla då värmepumpen inte fungerar i kallare än -10C om den inte kan ta batterivärme. I Teslas fall genererar den värme med COP = 1 vid såna tillfällen.

Knepet för att testa bör vara att ladda bilen så mycket det går med maximal effekt och sent så den precis är klar, då kommer du ha maximal värme i batteriet. Har du garage, ställ in den.

Jag körde i -20C med min M3P, med nyladdat batteri drog den 190Wh/km och med kallt batteri/stått ute drog den 260Wh/km.
Grym skillnad där värmen i batteriet gjorde hela skillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av jonasl »

Sen jag laddade senast, i helgen, har vår MY LR snittat 340Wh/km. Runt -10, bilen står i carport och blir djupfryst varje natt.

Hemresan från förskolan med varm bil snittade 180Wh/km.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av lukin »

Kallstarter är förödande får alla elbilar! Lite data från verkligheten:

Igår (-16) körde jag fruns Enyaq 80x. Parkerade i förrgår kväll med 68% utan att koppla in. Förvärmde på morgonen, 63% vid avfärd. Körde 6 mil (mest motorväg), kom fram med 38% i batteriet.

Idag (-10) tog jag min MY RWD. Parkerade igårkväll med 94% utan att koppla in. Förvärmde imorse (satte avresetid). 81% (!!!) vid avfärd. Körde 10 mil (mest motorväg), och kom fram med 41%.

Svor över Skodan igår, men kan inte säga att Teslan gjorde det mycket bättre.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av Mickep »

Det är likadant med vanliga bilar. Det blir högre förbrukning om man inte använder motorvärmare.
Nackdelen med att värma kupen - är att snö har en förmåga att smälta och rinna efter bilen. och sedan återgår det i en fastform iform av en isskäld som byggs på. Hade själv ett 1-2 sm islager framför dörrhandtaget för några dagar sedan. (då har jag ett uttag som ger ström bitvis och växlar med andra). Att värma bilen bara för att är väldigt dumt och energislöseri. men samtidigt så måste man slösa om man inte skall få problem med isbildning. (jag tycker man inte skall värma, snö är isolerande och skall bilen stå oanvänd så är det ingen mening att använda värme). Jag skulle föreslå att först rensa bort snön och sedan värme kupen.(går rätt fort)
Om man inte kopplar i ser vi att energianvändning är betydande. sedan hur lång tid innan man skal värma för att batteri skall må bra antar jag är 1-2 h.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Halverad räckvidd vintertid på Renault Megane E-tech

Inlägg av frippz »

AAKEE skrev: 06 dec 2023 07:50
Vilken version har du?
Renault Mégane Electric Equilibre 40kWh/130h, så snikversionen. Har inte ens navigering, så att åka på långfärd med denna bil är nåt ingen vågar sig på. :D

Intressant nog så sökte jag på just den frasen ovan på DuckDuckGo och första resultatet säger att den har värmepump, så där ser man. :mrgreen:

Det spelar dock ingen roll då bilens räckvidd ändå är halverad enligt bilens egen beräkning. Alla värmepumpar är väl inte lika, precis som att alla elmotorer inte är lika heller (Tesla verkar ju ha väldigt effektiva sådana).

Nåväl, jag kommer inte lägga mer energi på frågan och således inte reklamera eller gnälla hos Bilia heller, så var den saken avklarad. ;) Så fort jag plockat ut en ny MYP till sommaren så köper vi nog loss min MYLR eftersom vi är väldigt nöjda med den kärran och jag hoppas kunna överlåta leasingen till någon annan som gillar franska bilar med horribelt dålig app, störiga ljudeffekter och en stympad version av Android Auto. Jag kommer nog aldrig köra något annat än Tesla en bra tid framöver. :mrgreen:

Så tack för er input! :D
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Skriv svar