Scan my plaid
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Nokian R5 går riktigt snålt. I kombination med 19" och plasthjul så blir det supersnålt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Hade R5 några månader? i vintras med 19" aero, nästan samma förbrukning som på sommaren med 21" PS4S
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Re: Scan my plaid
Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Ahh det hade varit bra! Då skulle jag också slå tilljpetters skrev: ↑01 sep 2023 22:12Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
Chill är jag iofs helt ointresserad av, men det vore smidigt att med ett tryck få Plaid-läge samt sportfjädring.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Scan my plaid
Just min tankeLegato skrev:Ahh det hade varit bra! Då skulle jag också slå tilljpetters skrev: ↑01 sep 2023 22:12Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
Chill är jag iofs helt ointresserad av, men det vore smidigt att med ett tryck få Plaid-läge samt sportfjädring.
Familj = Komfort + Sport
"Rödljus bredvid McLaren" = Sport + Plaid
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Det går säkert önska hos enhauto. Bara fantasin sätter gränsen…jpetters skrev: ↑01 sep 2023 22:12Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Kanske samma värde men nominal remaining borde vara det du ska visa (samt ev nominal full pack).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Har ni märkt någon skillnad på prestanda/effekt med version 2023.32?
Jag tycker det går lite "segare". Men har inte laddat över 50%, så kanske beror på det. Enligt S3XY buttons appen ska det vara ca 920HP vid ca 45% laddning.
Jag fick mitt kit idag, så har ingen referens innan denna version.
Jag tycker det går lite "segare". Men har inte laddat över 50%, så kanske beror på det. Enligt S3XY buttons appen ska det vara ca 920HP vid ca 45% laddning.
Jag fick mitt kit idag, så har ingen referens innan denna version.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Kanske kallare batteri? Batteritemperatur har stor påverkan, laddnivå förvånansvärt liten påverkan.jpetters skrev: ↑20 sep 2023 20:11Har ni märkt någon skillnad på prestanda/effekt med version 2023.32?
Jag tycker det går lite "segare". Men har inte laddat över 50%, så kanske beror på det. Enligt S3XY buttons appen ska det vara ca 920HP vid ca 45% laddning.
Jag fick mitt kit idag, så har ingen referens innan denna version.
Testa drag strip knappen så värms batteriet upp.
Ja det blir jobbigt med bara 920HP
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
Kunde det ha varit. Men batteriet var drygt 35 grader och Drag Strip mode var redo. Så det var inte kallt direkt.
Man vänjer sig dessvärre fort med 1000+ HP.
Plötsligt kunde jag trycka acc pedalen i botten utan att bli allt för rädd. Så var det inte tidigare.
Ska prova med högre SOC så får vi se om det fortfarande är samma känsla.
Man vänjer sig dessvärre fort med 1000+ HP.
Plötsligt kunde jag trycka acc pedalen i botten utan att bli allt för rädd. Så var det inte tidigare.
Ska prova med högre SOC så får vi se om det fortfarande är samma känsla.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Demade bilen för en (motorsport-)bekant idag.jpetters skrev: ↑20 sep 2023 22:19Kunde det ha varit. Men batteriet var drygt 35 grader och Drag Strip mode var redo. Så det var inte kallt direkt.
Man vänjer sig dessvärre fort med 1000+ HP.
Plötsligt kunde jag trycka acc pedalen i botten utan att bli allt för rädd. Så var det inte tidigare.
Ska prova med högre SOC så får vi se om det fortfarande är samma känsla.
Cirka +5-6 grader och det fanns inte en susning att få grepp för hjulen.
Det ville spinna med bakhjulen upp till 120, kanske drygt.
Bilen drar ju ned på effekten och antispinner sig fram. Det blev markant mindre att åka med. Körde med 2023.26.7 då.
Antar att du lärt dig att känna/höra i karossen när bakhjulen släpper och antispinnen går in?
Kan inte tänka mig att de tunar ned effekten med en firmware, skulle ju vara att ta bort det vi betalt för.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Jag har en gatlaglig hobbybil med ca 450-500hk som väger 955kg. Bakhjulsdriven med M&H gatlagliga slicks.
Nu är det länge sedan jag körde den, det börjar vara dags igen.
Men varje år blev det så här:
Man började med att bli skakis när man använde effekten. Tungtrampad koppling, men klassikern var att man stod vid ett rödljus med
kopplingen nedtryckt och vänster ben skakandes
Sen slutade man vara skakis efter några veckors körning.
Sen kom dagen varje år när man på allvar trodde att något med motorn inte var okey, eftersom den kändes lite slö. Varje gång jag mätt prestanda etc i samband med ”slökänslan” har det vart helt enligt spec.
Man vänjer sig, helt enkelt
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Laddarman fullt.
En bit upp i laddningen, 4 mV inbalance.
Just nu, 98.4 nominal full pack, 99.0 remaining och 12mV, men det börjar vara fullt så lite balansering på det bara.
Teslaloggern hade fångat en bra peak häromveckan, battery power 1.4K kW
En bit upp i laddningen, 4 mV inbalance.
Just nu, 98.4 nominal full pack, 99.0 remaining och 12mV, men det börjar vara fullt så lite balansering på det bara.
Teslaloggern hade fångat en bra peak häromveckan, battery power 1.4K kW
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Hur står det till med Nominal Full Pack?
Min håller sig runt 98 normalt.
Laddar man högre än 55% brukar det höja NFP litegrann till.
Min håller sig runt 98 normalt.
Laddar man högre än 55% brukar det höja NFP litegrann till.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Startade idag med batteri temp på - 4 grader.
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
Jag har haft bilen ute och gjort några tester med logs för att veta.Tellus skrev: ↑06 dec 2023 10:38Startade idag med batteri temp på - 4 grader.
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Bilen värmer batteriet aktivt till 4.25C både om man kör schemalagd avfärd och om man bara startar kabinvärmen med knappen.
Står bilen kallt med kallt batteri och man kör iväg utan förvärmning fick jag inte aktiv batterivärme (kör i chill, det skulle kunna skilja).
1000 mil, NFP 97.5kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Scan my plaid
Någon som kollat vad som händer med batteritemp och regen i ”Plaidläge” vid kallt batteri? (Kör i sport på vintern men nyfiken)AAKEE skrev: ↑06 dec 2023 11:14Jag har haft bilen ute och gjort några tester med logs för att veta.Tellus skrev: ↑06 dec 2023 10:38Startade idag med batteri temp på - 4 grader.
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Bilen värmer batteriet aktivt till 4.25C både om man kör schemalagd avfärd och om man bara startar kabinvärmen med knappen.
Står bilen kallt med kallt batteri och man kör iväg utan förvärmning fick jag inte aktiv batterivärme (kör i chill, det skulle kunna skilja).
1000 mil, NFP 97.5kWh.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Scan my plaid
Jag har inte kollat…Än. Jag kör hur som näst intill alltid i chill vintertid, för att skona dubbdäcken (har ju haft fossila bilar med bra effekt utan möjlighet till chill mode, och det är tråkigt när däcken blir trötta fort).LarsaR skrev: ↑06 dec 2023 13:39Någon som kollat vad som händer med batteritemp och regen i ”Plaidläge” vid kallt batteri? (Kör i sport på vintern men nyfiken)AAKEE skrev: ↑06 dec 2023 11:14Jag har haft bilen ute och gjort några tester med logs för att veta.Tellus skrev: ↑06 dec 2023 10:38Startade idag med batteri temp på - 4 grader.
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Bilen värmer batteriet aktivt till 4.25C både om man kör schemalagd avfärd och om man bara startar kabinvärmen med knappen.
Står bilen kallt med kallt batteri och man kör iväg utan förvärmning fick jag inte aktiv batterivärme (kör i chill, det skulle kunna skilja).
1000 mil, NFP 97.5kWh.
Men jag kan göra lite tester för vetandets skull.
Kan om inte annat vara bra att veta vad bilen gör som påverkar räckvidd. Jag antar att de flesta som kör Plaid inte jagar milliwatt-timmar av besparingsskäl.
Manualen är rätt tydlig med att man kan spara ström i chill, för att den låter batteriet sjunka lägre i temp.
(För min M3P var det ingen skillnad mellan sport och chill första vintern iallafall, då tilläts Tesla dra ut batteritemperaturen till ca 5-6C, och bilen blev uppenbart trött med låg SOC. De justerade programvaran efter ett tag så att batteriet inte drogs ned till mer än ~11-12C.
Skriver det för att det funnits en del ”myter” om olika accelerationslägen i forumen som inte har stöd i manualen och som inte gick bekräfta med Scan My Tesla).
Alla Plaidägare har väl läst manualen
men jag slänger in detta som grund för diskussionen: Dragstrip mode aktiverar batterivärme, det är solklart. Man får ju rent en count down och bilen värmer aktivt batteriet till drygt 40C (42C, taget ur minnet). Det skulle kunna variera med hur hög SOC man har, för att batteriet ska kunna leverera det bilen behöver.
I somras testade jag de olika moderna under längre körningar. Har 24 mil till jobbet så där passar det bra. Det är ingen skillnad sommartid mellan Chill och Plaid, det sker ingen aktiv batterivärme och batteriet nådde identisk temperatur, och ökningen var lika långsam i bägge fallen. Förbrukningen var även identisk.
Den realistiska skillnaden som återstår är att bilen inte tillåter att värmepumpen suger ut batteriet till ca 5C som den gör i Chill.
Det skulle teoretiskt kunna vara så att bilen även aktivt värmer batteriet till högre temp än i chill.
Det jag redan har sett är att det fungerar precis som med min M3P när det gäller värme-energi i batteriet. Är det inte kallare än -10C blir det en märkbar skillnad med värme i batteriet och är det kallare än -10C och batteriet redan är nere i 5C eller kallare då ökar förbrukningen markant.
Ladda sent med hög effekt före en resa ger batterivärme som sänker förbrukningen och ökar räckvidden.
Efter supercharging är bilen snål i extrem kyla så långe batteriet har värme!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Även i sport läge kör det heat scavenging ner till 5 grader.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
Nyårsspel till efterrätten, av någon anledning är man inte orolig
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Är det bara bilar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.