Helt klart - han gillar inte Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 3 gång.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av MangeT »

Har missar helt laddnätverket och integrationen från Teslas bilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av tor-ake »

Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av RagWal »

Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

RagWal skrev: 13 nov 2023 16:48
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?
Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Bjelke »

Electron skrev: 13 nov 2023 16:52
RagWal skrev: 13 nov 2023 16:48
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?
Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
Aha :) då är det inte ombordladdaren som används utan vid snabbladdning så sitter laddaren
ute i något skåp, det hänger alltså på bilens batteri och kylning (eller förvärmning
Oftast) hur mycket effekt den kan ta emot.
Ombordladdaren används när man laddar hemma, dvs väldigt låg effekt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Banane »

Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Du vet ju själv inte vad en ombordladdare är och vad den används till.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Electron skrev: 13 nov 2023 16:52
RagWal skrev: 13 nov 2023 16:48
Electron skrev: 13 nov 2023 16:45
tor-ake skrev: 13 nov 2023 16:40
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresa 😉
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?
Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
Det är nog du som inte fattat det här med ombordladdaren. ;)

EDIT: Och inte det här med kW och kWh heller.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av martinot »

Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

martinot skrev: 13 nov 2023 17:19
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!
Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av fth »

Han har ju en del poänger i texten som man till viss del kan hålla med om, men avslutningen
[...]de stora traditionella biltillverkarna har lärt sig läxan.
stämmer ju inte alls.

Den uttjatade profetian om dom traditionella tillverkarnas överlägsenhet map produktion och att dom minsann kommer att köra över Tesla så snart dom bara behagar ta elbilar på allvar har ju gång på gång visat sig vara fullständigt felaktig. Ford säljer idag sina EV med -72% (!) marginal, övriga traditionella tillverkare särredovisar inte EV-segmentet men har sannolikt också negativa marginaler, VW backade nyligen från sin målsättning att uppnå "paritet" EV-ICE map marginaler till 2025, etc etc.

Nej, visst finns det fullvärdiga alternativ till Tesla för konsumenten idag, men att dom gamla drakarna skulle ha "lärt sig läxan" håller iaf inte jag med om alls, ingen av dessa ser väl egentligen ut att ha en hållbar väg till lönsamhet utan ICE?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av tesla newbie »

Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Legato »

tesla newbie skrev: 13 nov 2023 21:28
Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Japp. Som jag fattat det efter att ha snackat med en nära kompis som är CTO för en underleverantör i bilindustrin så är det också mycket lättare för Tesla att anpassa funktioner osv när man har full kontroll på både hårdvara och mjukvara. Mycket svårare för legacy när de har ett antal underleverantörer vars prylar sen måste kommunicera med varandra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

Jamen är det så? Läste att Hertz återkallar sin jätteorder på 100 000 Teslor. Den angivna anledningen till återkallelsen är att fordonen inte lever upp till förväntningarna jämfört med deras bensinbilar..

https://www.autoblog.com/2023/10/29/her ... 25oMqAfzik
Model 3 LR -21
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av tesla newbie »

Electron skrev: 13 nov 2023 22:16
Jamen är det så? Läste att Hertz återkallar sin jätteorder på 100 000 Teslor. Den angivna anledningen till återkallelsen är att fordonen inte lever upp till förväntningarna jämfört med deras bensinbilar..

https://www.autoblog.com/2023/10/29/her ... 25oMqAfzik
Svårt att säga. Framgår ju inte i artikeln vad som gått sönder på bilarna.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev: 13 nov 2023 21:53
tesla newbie skrev: 13 nov 2023 21:28
Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Japp. Som jag fattat det efter att ha snackat med en nära kompis som är CTO för en underleverantör i bilindustrin så är det också mycket lättare för Tesla att anpassa funktioner osv när man har full kontroll på både hårdvara och mjukvara. Mycket svårare för legacy när de har ett antal underleverantörer vars prylar sen måste kommunicera med varandra.
Exakt, det är därför Tesla har ”camp mode”, “sentry mode” och låter bilägaren programmera egna bilnycklar. Tappar man ett av nyckelkorten till sin Tesla kan man enkelt ta bort det i bilen, köpa ett nytt i Tesla shopen och lägga till det nya i bilen på en minut. Tappar man bilnyckeln till många andra bilar, blir det oftast en kostsam affär som kräver verkstadsbesök.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av current »

Jepp, tappade en nyckel till min E-tron. Fick beställa ny då jag inte gillar ha nycklar på vift.

Själva nyckel-ämnet kostade 5500:- sen skulle dom programera den och det kostade ytterligare 1500:-
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Frippanecci »

Electron skrev: 13 nov 2023 18:48
martinot skrev: 13 nov 2023 17:19
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!
Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.
Gör så - grym bil :lol: ;)
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

Frippanecci skrev: 13 nov 2023 23:31
Electron skrev: 13 nov 2023 18:48
martinot skrev: 13 nov 2023 17:19
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!
Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.
Gör så - grym bil :lol: ;)
Som sagt, han har kanske rätt… Min M3 är väl liten, har kollat in MY men månadskostnaden drar iväg. Markfrigång är inte så mycket bättre. Funkar sådär när man ska ut i skogen…
Ganska galet att RAM är godkända och registrerade som miljöfordon, då de går att köra på E85 och vanlig bensin eller en kombination av dem båda.
Ger en vägskatt på cirka 2 791 kr per år. Hepp.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av tesla newbie »

current skrev: 13 nov 2023 23:29
Jepp, tappade en nyckel till min E-tron. Fick beställa ny då jag inte gillar ha nycklar på vift.

Själva nyckel-ämnet kostade 5500:- sen skulle dom programera den och det kostade ytterligare 1500:-
Och till Tesla kostar två nyckelkort 360:- https://shop.tesla.com/sv_se/product/nyckelkort

Dock ska sägas att om man tappar bort båda nyckelkorten så behöver man besöka SC. Det går att programmera via Teslas toolbox, men den åtgärden får endast göras av Teslas personal.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av wannabee »

Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

wannabee skrev: 15 nov 2023 09:56
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Du menar att bilen har regnsensor idag? 😂😂
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av wannabee »

Electron skrev: 08 dec 2023 17:32
wannabee skrev: 15 nov 2023 09:56
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Du menar att bilen har regnsensor idag? 😂😂
Har aldrig haft nån bil med regnsensor :mrgreen:
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Helt klart - han gillar inte Tesla

Inlägg av Electron »

wannabee skrev: 08 dec 2023 18:37
Electron skrev: 08 dec 2023 17:32
wannabee skrev: 15 nov 2023 09:56
Electron skrev: 13 nov 2023 16:31
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html

Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html

Han kanske har rätt ändå?
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag ;) Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).

Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Du menar att bilen har regnsensor idag? 😂😂
Har aldrig haft nån bil med regnsensor :mrgreen:
Näe precis - det har du inte idag heller.
Model 3 LR -21
Skriv svar