Helt klart - han gillar inte Tesla
Moderator: Redaktion
Helt klart - han gillar inte Tesla
Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Han kanske har rätt ändå?
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Han kanske har rätt ändå?
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 3 gång.
Model 3 LR -21
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Har missar helt laddnätverket och integrationen från Teslas bilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresator-ake skrev: ↑13 nov 2023 16:40Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Model 3 LR -21
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:45Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresator-ake skrev: ↑13 nov 2023 16:40Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)RagWal skrev: ↑13 nov 2023 16:48Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:45Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresator-ake skrev: ↑13 nov 2023 16:40Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
Model 3 LR -21
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Aha då är det inte ombordladdaren som används utan vid snabbladdning så sitter laddarenElectron skrev: ↑13 nov 2023 16:52Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)RagWal skrev: ↑13 nov 2023 16:48Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:45Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresator-ake skrev: ↑13 nov 2023 16:40Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
ute i något skåp, det hänger alltså på bilens batteri och kylning (eller förvärmning
Oftast) hur mycket effekt den kan ta emot.
Ombordladdaren används när man laddar hemma, dvs väldigt låg effekt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Du vet ju själv inte vad en ombordladdare är och vad den används till.Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:45Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresator-ake skrev: ↑13 nov 2023 16:40Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Det är nog du som inte fattat det här med ombordladdaren.Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:52Lite skillnad att kunna ta emot 250 kW/h mot hälften (i bästa fall)RagWal skrev: ↑13 nov 2023 16:48Vad är det jag missat/inte fattar med ombordladdaren som är så bra?Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:45Jag tycker han inte fattat det här med ombordladdaren som smiskar de flesta märken. Har en bekant som har en Skoda Suv- han är inte glad när han ska ut på långresator-ake skrev: ↑13 nov 2023 16:40Han har inte fattat att det finns mååånga saker kvar som legacy automakers måste fixa innan elbilar är rimligt kostnadseffektiva. Supermanifold/octovalve och megacasting är bara de första sakerna som poppar upp. Den som kollar weberauto och munrolive vet vad jag talar om.
Han får ladda läääääänge vid varje stopp.
EDIT: Och inte det här med kW och kWh heller.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.martinot skrev: ↑13 nov 2023 17:19Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Model 3 LR -21
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Han har ju en del poänger i texten som man till viss del kan hålla med om, men avslutningen
Den uttjatade profetian om dom traditionella tillverkarnas överlägsenhet map produktion och att dom minsann kommer att köra över Tesla så snart dom bara behagar ta elbilar på allvar har ju gång på gång visat sig vara fullständigt felaktig. Ford säljer idag sina EV med -72% (!) marginal, övriga traditionella tillverkare särredovisar inte EV-segmentet men har sannolikt också negativa marginaler, VW backade nyligen från sin målsättning att uppnå "paritet" EV-ICE map marginaler till 2025, etc etc.
Nej, visst finns det fullvärdiga alternativ till Tesla för konsumenten idag, men att dom gamla drakarna skulle ha "lärt sig läxan" håller iaf inte jag med om alls, ingen av dessa ser väl egentligen ut att ha en hållbar väg till lönsamhet utan ICE?
/fth
stämmer ju inte alls.[...]de stora traditionella biltillverkarna har lärt sig läxan.
Den uttjatade profetian om dom traditionella tillverkarnas överlägsenhet map produktion och att dom minsann kommer att köra över Tesla så snart dom bara behagar ta elbilar på allvar har ju gång på gång visat sig vara fullständigt felaktig. Ford säljer idag sina EV med -72% (!) marginal, övriga traditionella tillverkare särredovisar inte EV-segmentet men har sannolikt också negativa marginaler, VW backade nyligen från sin målsättning att uppnå "paritet" EV-ICE map marginaler till 2025, etc etc.
Nej, visst finns det fullvärdiga alternativ till Tesla för konsumenten idag, men att dom gamla drakarna skulle ha "lärt sig läxan" håller iaf inte jag med om alls, ingen av dessa ser väl egentligen ut att ha en hållbar väg till lönsamhet utan ICE?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Japp. Som jag fattat det efter att ha snackat med en nära kompis som är CTO för en underleverantör i bilindustrin så är det också mycket lättare för Tesla att anpassa funktioner osv när man har full kontroll på både hårdvara och mjukvara. Mycket svårare för legacy när de har ett antal underleverantörer vars prylar sen måste kommunicera med varandra.tesla newbie skrev: ↑13 nov 2023 21:28Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Jamen är det så? Läste att Hertz återkallar sin jätteorder på 100 000 Teslor. Den angivna anledningen till återkallelsen är att fordonen inte lever upp till förväntningarna jämfört med deras bensinbilar..
https://www.autoblog.com/2023/10/29/her ... 25oMqAfzik
https://www.autoblog.com/2023/10/29/her ... 25oMqAfzik
Model 3 LR -21
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Svårt att säga. Framgår ju inte i artikeln vad som gått sönder på bilarna.Electron skrev: ↑13 nov 2023 22:16Jamen är det så? Läste att Hertz återkallar sin jätteorder på 100 000 Teslor. Den angivna anledningen till återkallelsen är att fordonen inte lever upp till förväntningarna jämfört med deras bensinbilar..
https://www.autoblog.com/2023/10/29/her ... 25oMqAfzik
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Exakt, det är därför Tesla har ”camp mode”, “sentry mode” och låter bilägaren programmera egna bilnycklar. Tappar man ett av nyckelkorten till sin Tesla kan man enkelt ta bort det i bilen, köpa ett nytt i Tesla shopen och lägga till det nya i bilen på en minut. Tappar man bilnyckeln till många andra bilar, blir det oftast en kostsam affär som kräver verkstadsbesök.Legato skrev: ↑13 nov 2023 21:53Japp. Som jag fattat det efter att ha snackat med en nära kompis som är CTO för en underleverantör i bilindustrin så är det också mycket lättare för Tesla att anpassa funktioner osv när man har full kontroll på både hårdvara och mjukvara. Mycket svårare för legacy när de har ett antal underleverantörer vars prylar sen måste kommunicera med varandra.tesla newbie skrev: ↑13 nov 2023 21:28Skulle säga att funktionsmässigt så ligger Tesla på vissa plan nu efter legacy auto. Jag tänker då på fungerande regnsensor till exempel. Dock ska sägas att detta verkar variera enormt mellan olika bilar. Min funkar faktiskt bra för det mesta. Där Tesla ligger enormt långt före, bortsett från det som redan nämnts, är elektronikarkitekturen i bilen. Man pratar nu i bilbranschen om att går över till Zonal based architecture. Alltså att en kontrollenhet styr alla funktioner i en zon i bilen istället för att ha en kontrollenhet per funktion. Detta har Tesla haft sedan 2018! Till exempel har Model 3 och Y en styrenhet som heter VCLeft. Den styr allt på den vänstra sidan av bilen, som speglar, dörrlås, förarsäte, elbaklucka m.m. I bilar från legacy auto har man istället styrenheter per funktion , så man har en styrenhet för förarsätet, en för elbakluckan osv. Fördelen med Teslas system är att man slipper mycket redundant hårdvara. Samma processor kan styra både bakluckan och stolsinställningen. Kabeldragningen i bilen blir också mycket enklare. Detta är, misstänker jag, en starkt bidragande orsak till att Teslas bilar inte väger speciellt mycket mer än en ICE-bil i motsvarande storlek. Kablage och styrenheter står för en stor del av en bils vikt
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Jepp, tappade en nyckel till min E-tron. Fick beställa ny då jag inte gillar ha nycklar på vift.
Själva nyckel-ämnet kostade 5500:- sen skulle dom programera den och det kostade ytterligare 1500:-
Själva nyckel-ämnet kostade 5500:- sen skulle dom programera den och det kostade ytterligare 1500:-
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Gör så - grym bilElectron skrev: ↑13 nov 2023 18:48Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.martinot skrev: ↑13 nov 2023 17:19Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Som sagt, han har kanske rätt… Min M3 är väl liten, har kollat in MY men månadskostnaden drar iväg. Markfrigång är inte så mycket bättre. Funkar sådär när man ska ut i skogen…Frippanecci skrev: ↑13 nov 2023 23:31Gör så - grym bilElectron skrev: ↑13 nov 2023 18:48Japp - jag kommer skaffa en Dodge RAM när avtalet löper ut.martinot skrev: ↑13 nov 2023 17:19Ett underbart och träffsäkert beskrivet lägesrapport om elbilar vs dieselbilar. Kan rekommendera alla att läsa ovan debattartikel från M3. Detta visar på att de är med i tiden och fattat tekniken. Precis som det sig bör vara för en ledande tekniktidning. Mycket bra!Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Ganska galet att RAM är godkända och registrerade som miljöfordon, då de går att köra på E85 och vanlig bensin eller en kombination av dem båda.
Ger en vägskatt på cirka 2 791 kr per år. Hepp.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Och till Tesla kostar två nyckelkort 360:- https://shop.tesla.com/sv_se/product/nyckelkort
Dock ska sägas att om man tappar bort båda nyckelkorten så behöver man besöka SC. Det går att programmera via Teslas toolbox, men den åtgärden får endast göras av Teslas personal.
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Han kanske har rätt ändå?
Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Du menar att bilen har regnsensor idag?wannabee skrev: ↑15 nov 2023 09:56Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Han kanske har rätt ändå?
Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Model 3 LR -21
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Har aldrig haft nån bil med regnsensorElectron skrev: ↑08 dec 2023 17:32Du menar att bilen har regnsensor idag?wannabee skrev: ↑15 nov 2023 09:56Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Han kanske har rätt ändå?
Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Re: Helt klart - han gillar inte Tesla
Näe precis - det har du inte idag heller.wannabee skrev: ↑08 dec 2023 18:37Har aldrig haft nån bil med regnsensorElectron skrev: ↑08 dec 2023 17:32Du menar att bilen har regnsensor idag?wannabee skrev: ↑15 nov 2023 09:56Nästan inget av det där har med mig att göra, köpte Tesla Y för storleken (ville inte ha 3) , ville slippa åka till macken och göda arabländerna, snabbladdat har jag inte behövt ännu. Förra bilen som jag hade ett par decennier hade varken regncensor eller någon färddator eller bättre säten/inredning än Tesla har idag Inköpspriset är inte känsligt, men när den väl är köpt så uppskattas lågt pris per mil (min snålhet).Electron skrev: ↑13 nov 2023 16:31Finns många journalister som inte gillar elbilar, speciellt Tesla.
https://www.m3.se/article/2135433/tack- ... an-er.html
Förövrigt så skrev han den här begåvade artikeln:
https://www.m3.se/article/2083820/du-so ... lurad.html
Han kanske har rätt ändå?
Har laddare i garaget, så 10 mil bort och samma tillbaka så behöver jag inte ens öka laddningen kvällen före via mobilen.
Model 3 LR -21