MCU2 och CCS-Uppgradering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenem
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 nov 2023 01:06

MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av kenem »

Hej!

Jag bytte in min Model 3 SR+ mot en Model S 100d 2017 och har snabbt märkt att den behöver MCU2 samt CCS uppgradering då nuvarande skärmen laggar väldigt mycket.

Det jag är nyfiken över är ifall dessa uppgraderingar lägger till någon typ av andrahands värde? Då det är ändå en kost på 25.000kr man behöver investera. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av fth »

CCS är ju en no-brainer, den gör bilen betydligt mer användbar även för dig, jag vet inte om det garanterat höjer andrahandsvärdet, men det borde det göra.

MCU2 är jag mer tveksam till, jag har själv fortfarande MCU1 på min 2016 X och tycker det funkar helt ok, vad är det som laggar?

Navigeringen brukar bli rejält rappare om man tar bort historiken på destinationer, dom slöar ner av någon anledning, det är det enda jag retat mig på och det är som sagt lätt åtgärdat.


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenem
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 nov 2023 01:06

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av kenem »

Jag ska ta bort historiken och kolla om det hjälper till. Men alla animationer allmänt laggar. Samt så har jag fått gul ram runt om skärmen som skall tydligen vara någonting "vanligt fel" på mcu1.

Bilar 1000km engång i månaden, så tänkte att CCS kan vara rejäl uppgradering men en tesla-advisor sade att jag inte borde ha stora förhoppningar dock känns det som om jag borde? :lol:
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av frippe »

kenem skrev: 11 dec 2023 21:36
Jag ska ta bort historiken och kolla om det hjälper till. Men alla animationer allmänt laggar. Samt så har jag fått gul ram runt om skärmen som skall tydligen vara någonting "vanligt fel" på mcu1.

Bilar 1000km engång i månaden, så tänkte att CCS kan vara rejäl uppgradering men en tesla-advisor sade att jag inte borde ha stora förhoppningar dock känns det som om jag borde? :lol:
CCS ger enbart tillgång till fler laddplatser och inte någon direkt prestandaförbättring på laddkurvor.
Nu har en 100d ganska bra räckvidd så behovet av alla tätare laddplatser kanske inte finns där. Men samtidigt missar du möjligheten på alla nya laddplatser, de har bara CCS och inte teslas gamla typ 2 variant.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kenem
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 nov 2023 01:06

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av kenem »

Okej, jag förstår. För någon som är "nybörjare", hur långt tid skulle det ta ladda från t.ex 10-80% på Tesla Supercharger med CCS?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av fth »

kenem skrev: 11 dec 2023 21:36
Jag ska ta bort historiken och kolla om det hjälper till. Men alla animationer allmänt laggar. Samt så har jag fått gul ram runt om skärmen som skall tydligen vara någonting "vanligt fel" på mcu1.

Bilar 1000km engång i månaden, så tänkte att CCS kan vara rejäl uppgradering men en tesla-advisor sade att jag inte borde ha stora förhoppningar dock känns det som om jag borde? :lol:
Gula ramen var iaf tidigare giltigt skäl till gratis byte av MCU, dock endast till MCU1, för uppgradering behövde man betala en mellanskillnad, kolla om dom kan byta till en ny skärm gratis, det brukar löna sig att stå på sig.

CCS är som sagt en "no-brainer", alla nya SuC är v3 (eller v4) som endast har CCS, utan denna uppgradering så begränsar du dig rejält, du kan ju dessutom inte utnyttja någon annan snabbladdare än gamla SuC v2 då.

Som tidigare har påpekats så påverkar inte CCS-uppgraderingen hastigheten på laddningen, men du får alltså tillgång till väsentligt mycket fler laddare, jag skulle inte vilja åka på långresa idag utan denna möjlighet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av Gustafsson »

Gul ram var problem även med mcu2. Den beror på att limmet i kanten på skärmen gulnar. Min fick UV- behandling på Tesla så försvann problemet. Tittar man noga blev det istället en något ljusare ram, antar att UV även bleker pigmenten i skärmen, men den syns knappt dock.
Det har funnits perioder efter någon uppdatering där CCS laddat betydligt snabbare på v3 (som ju bara har CCS) än på v2, vilka ju har både typ2 och CCS kontakttypen. Där har jag inte märkt någon skillnad i laddhastighet med eller utan adapter. Jag brukar välja typ2 varianten på dessa för att inte belasta laddporten i onödan. Med adapter blir tyngden på porten och hävarmen om man går emot större och risken för skada ökar.
Förvånande att det fortfarande finns bilar som inte har CCS uppgraderingen f.ö.
mcu1 är rejält segare än mcu2. Värst är väl om mcu1 inte har uppgraderat sin minneskrets, vilket jag dock tror är gratis att göra. Då kan den sluta fungera helt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 12 dec 2023 10:25
Gul ram var problem även med mcu2. Den beror på att limmet i kanten på skärmen gulnar. Min fick UV- behandling på Tesla så försvann problemet. Tittar man noga blev det istället en något ljusare ram, antar att UV även bleker pigmenten i skärmen, men den syns knappt dock.
Det har funnits perioder efter någon uppdatering där CCS laddat betydligt snabbare på v3 (som ju bara har CCS) än på v2, vilka ju har både typ2 och CCS kontakttypen. Där har jag inte märkt någon skillnad i laddhastighet med eller utan adapter. Jag brukar välja typ2 varianten på dessa för att inte belasta laddporten i onödan. Med adapter blir tyngden på porten och hävarmen om man går emot större och risken för skada ökar.
Förvånande att det fortfarande finns bilar som inte har CCS uppgraderingen f.ö.
mcu1 är rejält segare än mcu2. Värst är väl om mcu1 inte har uppgraderat sin minneskrets, vilket jag dock tror är gratis att göra. Då kan den sluta fungera helt.
CCS på V3 har absolut snabbare under en (mycket) kort period, jag tror jag var en av dom första som fick uppgraderingen genomförd, och jag testade några gånger att byta mellan kontakterna på ett par olika v2, det blev klart högre effekt med adaptern. Det försvann dock efter några veckor, jag antar att det var någon uppgradering av mjukvara i bil och/eller SuC som jämnade ut detta.

eMMC-fixen var en tvingande återkallelse så den bör redan vara genomförd, och är den inte det så skall det vara kostnadsfritt.

MCU1 är ju väsentligt segare än MCU2, men för det jag använder den till så funkar den helt ok, jag har iaf inte haft några starka skäl att uppgradera. Värt att veta är dock att man också får betydligt färre uppdateringar av mjukvaran med MCU1 om man tycker det är viktigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av mans71 »

fth skrev: 12 dec 2023 10:52
Gustafsson skrev: 12 dec 2023 10:25
Gul ram var problem även med mcu2. Den beror på att limmet i kanten på skärmen gulnar. Min fick UV- behandling på Tesla så försvann problemet. Tittar man noga blev det istället en något ljusare ram, antar att UV även bleker pigmenten i skärmen, men den syns knappt dock.
Det har funnits perioder efter någon uppdatering där CCS laddat betydligt snabbare på v3 (som ju bara har CCS) än på v2, vilka ju har både typ2 och CCS kontakttypen. Där har jag inte märkt någon skillnad i laddhastighet med eller utan adapter. Jag brukar välja typ2 varianten på dessa för att inte belasta laddporten i onödan. Med adapter blir tyngden på porten och hävarmen om man går emot större och risken för skada ökar.
Förvånande att det fortfarande finns bilar som inte har CCS uppgraderingen f.ö.
mcu1 är rejält segare än mcu2. Värst är väl om mcu1 inte har uppgraderat sin minneskrets, vilket jag dock tror är gratis att göra. Då kan den sluta fungera helt.
CCS på V3 har absolut snabbare under en (mycket) kort period, jag tror jag var en av dom första som fick uppgraderingen genomförd, och jag testade några gånger att byta mellan kontakterna på ett par olika v2, det blev klart högre effekt med adaptern. Det försvann dock efter några veckor, jag antar att det var någon uppgradering av mjukvara i bil och/eller SuC som jämnade ut detta.

eMMC-fixen var en tvingande återkallelse så den bör redan vara genomförd, och är den inte det så skall det vara kostnadsfritt.

MCU1 är ju väsentligt segare än MCU2, men för det jag använder den till så funkar den helt ok, jag har iaf inte haft några starka skäl att uppgradera. Värt att veta är dock att man också får betydligt färre uppdateringar av mjukvaran med MCU1 om man tycker det är viktigt.

/fth
Att man får färre uppdateringar tycker jag är bra så jag behåller gärna MCU1 därför, iaf. till dess Tesla låter uppdateringar vara valbart. Sen är det många som tycks ha fått seg app/uppkoppling efter utbyte till MCU2 så det är ännu en grej som gör att jag personligen har valt att behålla MCU1. Med nytt 3:e partsminne så är MCU1 rimligt snabb.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: MCU2 och CCS-Uppgradering

Inlägg av tomla »

Byta till MCU2 är också helt klart värt pengarna.
* Ny MCU för en liten peng. Massa ny hårdvara som borde betyda förlängd hållbarhet.
* Innan så hade jag små fel ifrån sensorerna som försvann med bytet.
Skriv svar