Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av ReNewAble »

Xanthopteryx skrev: 12 dec 2023 21:17
taliz skrev: 06 dec 2023 22:59
jonasl skrev: 06 dec 2023 21:53
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.

Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Har en Volvo V90 II.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
Beklagar sorgen, ska vi hjälpa till att bära kistan?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av snowtroll »

cazorp skrev: 10 dec 2023 17:08
- Döda vinkeln-varning i backspeglarna, nu måste man blinka och titta i mitten av bilen för att se om det är någon i döda-vinkeln.
vi blev räddade på Autobahn tack vare kamera systemet:
3-filigt, låg i mitten. såg att det började köa upp med en massa röda ljus på bilarna i vår fil.
tänkte, smidigast kliva över i vänster fil som fortfarande var tom i stort sett... en bra bit frammåt.
beslut taget, kollar backspegeln vänster, kollar över vänster axel - båda ser OK 👍 - slår på blinkers och påbörjar filbyte...
Hinner precis komma över linjen en bit så varnar bilen plötsligt med signal och styr genast tillbaka till mittfilen och bromsar... för fartanpassning.
.... hinner knappt fatta vad som händer och plötsligt kom en bil i herrejösses fart och kör om oss och alla andra i den filen vi var på väg in i Puhh!!! fifan det var NÄRA!!! adrenalin på topp med hög puls!!! hade 100% gått åt h-vete om vi fortsatt filbytet.

i o med detta var bilen mentalt avbetald (gratis! typ) och tveklöst bästa bil ever !!!❤️

döda vinkeln varning... funkar? 👉🏻✅ klockrent check på den, och mer än så ❤️
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 2 gång.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av taliz »

Xanthopteryx skrev: 12 dec 2023 21:17
taliz skrev: 06 dec 2023 22:59
jonasl skrev: 06 dec 2023 21:53
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.

Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Har en Volvo V90 II.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
10k mil, dvs du har bränt 7-10 kubik diesel. Dvs 150-250k kr.
Jag har spenderat under 2k på samma sträcka. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Xanthopteryx »

Nope. 0,62. Det är ju fyrhjulsdrift så drar upp lite.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll.

Men detta lämpar sig bättre i en annan tråd.

2000 kronor är en omöjlighet för den sträckan om du inte råkar ha helt gratis el av någon märklig anledning. Även med elpris 0 så ligger skatter och avgifter så du hamnar på grovt räknat minst 20.000. Med 0 kr/kWh.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Xanthopteryx skrev: 12 dec 2023 22:04
Jag behöver inte köra 0-100 på 5 sekunder. Fem behöver det i vardagen.
Och diesel är sjukt smidigt. 100-120 mil på hm tank. Det bara funkar. [...
Gör det?
Global warming set to break key 1.5C limit for first time
https://www.bbc.com/news/science-environment-65602293
RUSSIA'S WAR IN UKRAINE SHOWS THE COST OF FOSSIL FUELS
https://www.climaterealityproject.org/b ... ssil-fuels
Undrar vad alla de små gulliga barnen tycker om det här?

Tänker då särskilt på barnen i Ukraina.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Xanthopteryx skrev: 12 dec 2023 22:43
Nope. 0,62. Det är ju fyrhjulsdrift så drar upp lite.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll. [Min u.] [...
Räknades det månne även på CO2-utsläppen?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Xanthopteryx »

Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Varför köpte vi ny undrar ni säkert då?
För att den andra dog en tragisk irreparabel död på motorvägen (Citat från skadeverkstad efter en snabb titt: "Jag tänker inte ens räkna på det här."). Tyvärr. Hastigt och olustigt.
Planen för denna bil är att behålla MINST 10 år. Så som den rullat hittills ser jag inga problem med 15 år. Känns fortfarande som ny efter över sex år.
Dessutom används extrema mängder fossil olja i din vardag. För tillverkning och reparation av din bil, till datorn du sitter på nu, till alla prylar du köper, transporten (beställer ni via nätet? Har ni räknat på utsläppen för det?), avfallshantering (hur mycket skräp slänger ni i återvinning och sopor varje vecka?), matsvinn (33 kilo ätbar mat och dryck slänger svenskarna i snitt, per person, per år! - hur mycket slänger du?), och avfall är drygt 450 kg per person och år(!), och så vidare.
Så för att sammanfatta: Batteribil är bra för vissa och skitkass för vissa men det är definitivt något som gärna blir en form av greenwashing. Du blir inte miljövänlig för att du byter din fullt fungerande diesel-/bensinbil mot en batteribil.

Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner. Nu handlade det om funktioner som saknas på en Model Y och där påstod någon att en radar är värdelös och slutar fungera direkt vilket inte är fallet och det påpekade jag.
Att Tesla har tagit bort radar är enbart på grund av komponentbrist där Tesla ville fortsätta trycka ut så många bilar som möjligt. Likaså med parkeringssensorerna - komponentbristen gjorde att man rundade det genom att ta bort dessa för att fortsätta leverera så mycket som möjligt.
Radar är dock på väg tillbaka (har de inte redan börjat montera in det tro, om jag minns rätt?) och ge det lite tid så kommer nog parkeringssensorerna också tillbaka.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Collin87 »

Xanthopteryx skrev: 13 dec 2023 07:49
Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Varför köpte vi ny undrar ni säkert då?
För att den andra dog en tragisk irreparabel död på motorvägen (Citat från skadeverkstad efter en snabb titt: "Jag tänker inte ens räkna på det här."). Tyvärr. Hastigt och olustigt.
Planen för denna bil är att behålla MINST 10 år. Så som den rullat hittills ser jag inga problem med 15 år. Känns fortfarande som ny efter över sex år.
Dessutom används extrema mängder fossil olja i din vardag. För tillverkning och reparation av din bil, till datorn du sitter på nu, till alla prylar du köper, transporten (beställer ni via nätet? Har ni räknat på utsläppen för det?), avfallshantering (hur mycket skräp slänger ni i återvinning och sopor varje vecka?), matsvinn (33 kilo ätbar mat och dryck slänger svenskarna i snitt, per person, per år! - hur mycket slänger du?), och avfall är drygt 450 kg per person och år(!), och så vidare.
Så för att sammanfatta: Batteribil är bra för vissa och skitkass för vissa men det är definitivt något som gärna blir en form av greenwashing. Du blir inte miljövänlig för att du byter din fullt fungerande diesel-/bensinbil mot en batteribil.

Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner. Nu handlade det om funktioner som saknas på en Model Y och där påstod någon att en radar är värdelös och slutar fungera direkt vilket inte är fallet och det påpekade jag.
Att Tesla har tagit bort radar är enbart på grund av komponentbrist där Tesla ville fortsätta trycka ut så många bilar som möjligt. Likaså med parkeringssensorerna - komponentbristen gjorde att man rundade det genom att ta bort dessa för att fortsätta leverera så mycket som möjligt.
Radar är dock på väg tillbaka (har de inte redan börjat montera in det tro, om jag minns rätt?) och ge det lite tid så kommer nog parkeringssensorerna också tillbaka.
Väldigt OT hela denna rant.

Men jag tycker du skall söka mer fakta och räkna om dina uppgifter.

Det räcker inte att du räknar på vad tillverkningen av din bil släppt ut tillsammans med utsläpp när du kör.
Du måste också räkna med Well to tank och tank to wheel osv.
Finns gott om studier som bevisar att det är mindre miljövidrigt att skrota en fossilare i förtid för att istället välja elbil.
Inget av detta har påverkat mitt val, bekvämligheten med en tyst, icke vibrerande och icke illaluktande bil gör att jag aldrig kan tänka mig en ice igen.

Behåll gärna din fossilbrännare, men osanningar kan du nog hålla för dig själv.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3338
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Niklas Z »

Xanthopteryx skrev: 13 dec 2023 07:49
Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Det du skriver är fel. Självklart har man räknat på helheten och de beräkningarna visar tydligt att elbilar är bättre, även på marknader där elen till stor del produceras av fossila bränslen.
Framför allt är det helt tokigt att tänka att man ska hålla liv i bilen i 20 år eller mer, om det är en fossilbil. Det är inte alls tillverkningen av bilen som orsakar mest utsläpp, det är körningen. I fossilbilens fall orsakar körningen (såvida den inte skrotas nästan omedelbart) många gånger mer utsläpp än tillverkningen. Det är även så att produktionen av bensin eller diesel orsakar mer utsläpp än produktionen av bilen. Faktum är att utsläppen från framställningen av bensin och diesel till en ICE-bil under dess livstid orsakar mer utsläpp än produktionen av batteriet till en elbil.
Det finns åtskilliga rapporter som visar detta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7639
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev: 12 dec 2023 22:16
mikebike skrev: 07 dec 2023 20:47
taliz skrev: 06 dec 2023 22:59
jonasl skrev: 06 dec 2023 21:53
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.

Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Idag har jag kört drygt 3 mil, mest på E18.
3 gånger sänkte farthållaren hastigheten p.g.a. dålig sikt. Det snöade lite lätt vid ett tillfälle, de andra två tillfällena var i tunnlarna vid Tensta.
Detta hände (naturligtvis) aldrig när bilen använde radarn.
Koppla in min radar, förbannade Tesla! :evil:
20231207_144407.jpg
Körde igår 65 mil Malmö-Hamburg i duggregn och dimma. 95% av körningen på autopilot eller adaptiv farthållare upp till 150km/h. Inga problem alls än några sakta inbromsningar när några lastbilar började glida för långt ut mot min fil. Bilen betedde sig förutsägbart och stabilt. Fick trycka några gånger extra för att aktivera vindrutetorkarn när det var väldigt fint duggregn.
Kul för dig, men det hjälper inte mig ett dugg.

Har du mätt vilket avstånd (i sekunder) din bil håller till bilen framför vid god sikt och vid regn?

PS. Visst är AP begränsad till 140 km/tim numera?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Freez »

Xanthopteryx skrev: 13 dec 2023 07:49
Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Varför köpte vi ny undrar ni säkert då?
För att den andra dog en tragisk irreparabel död på motorvägen (Citat från skadeverkstad efter en snabb titt: "Jag tänker inte ens räkna på det här."). Tyvärr. Hastigt och olustigt.
Planen för denna bil är att behålla MINST 10 år. Så som den rullat hittills ser jag inga problem med 15 år. Känns fortfarande som ny efter över sex år.
Dessutom används extrema mängder fossil olja i din vardag. För tillverkning och reparation av din bil, till datorn du sitter på nu, till alla prylar du köper, transporten (beställer ni via nätet? Har ni räknat på utsläppen för det?), avfallshantering (hur mycket skräp slänger ni i återvinning och sopor varje vecka?), matsvinn (33 kilo ätbar mat och dryck slänger svenskarna i snitt, per person, per år! - hur mycket slänger du?), och avfall är drygt 450 kg per person och år(!), och så vidare.
Så för att sammanfatta: Batteribil är bra för vissa och skitkass för vissa men det är definitivt något som gärna blir en form av greenwashing. Du blir inte miljövänlig för att du byter din fullt fungerande diesel-/bensinbil mot en batteribil.

Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner. Nu handlade det om funktioner som saknas på en Model Y och där påstod någon att en radar är värdelös och slutar fungera direkt vilket inte är fallet och det påpekade jag.
Att Tesla har tagit bort radar är enbart på grund av komponentbrist där Tesla ville fortsätta trycka ut så många bilar som möjligt. Likaså med parkeringssensorerna - komponentbristen gjorde att man rundade det genom att ta bort dessa för att fortsätta leverera så mycket som möjligt.
Radar är dock på väg tillbaka (har de inte redan börjat montera in det tro, om jag minns rätt?) och ge det lite tid så kommer nog parkeringssensorerna också tillbaka.

Om du vill få en snabb inblick i hur en elbil jämför mot en bensin- eller dieselbil i utsläpp kan du enkelt själv få fram informationen i det nya verktyget [url]How clean are electric cars?[/https://www.transportenvironment.org/di ... tric-cars/] från den Europeiska paraplyorganisationen Transport & Environment (T&E)

Enligt deras senaste analys (2022) presenterar dem att den genomsnittliga elbilen i Europa är tre gånger renare än motsvarande bensinbil, och släpper ut 69% mindre koldioxid. (beräknad över hela livscykeln)

Läs mer här: https://www.eways.se/elbil-miljovanlig/
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Ilduce77 »

Xanthopteryx skrev: 12 dec 2023 21:17
taliz skrev: 06 dec 2023 22:59
jonasl skrev: 06 dec 2023 21:53
Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.

Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
Har en Volvo V90 II.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
Blicken
Pilen
Filen
Melon Must
Inlägg: 220
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Melon Must »

Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7639
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av mikebike »

Melon Must skrev: 14 dec 2023 11:24
Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av taliz »

Xanthopteryx skrev: 12 dec 2023 22:43
Nope. 0,62. Det är ju fyrhjulsdrift så drar upp lite.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll.

Men detta lämpar sig bättre i en annan tråd.

2000 kronor är en omöjlighet för den sträckan om du inte råkar ha helt gratis el av någon märklig anledning. Även med elpris 0 så ligger skatter och avgifter så du hamnar på grovt räknat minst 20.000. Med 0 kr/kWh.
0,62 får du kanske på långresa. Korta sträckor(vilket är majoriteten av de allra flesta resor) drar den betydligt mer.
Men även med 0,62 i förbrukning och dieselpris på säg 24kr/l så blir det 150k i diesel på 10k mil.

Jag har nästan gratis el ja, betalar i snitt ca 50kr/mån. Så det är definitivt inte normalt. Men även med normala priser så skulle det kostat under 40k för 10k mil(med rörligt pris och ladda på natten kan man komma ner under 10k).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Lankan
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 nov 2023 16:28

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Lankan »

nogren skrev: 07 dec 2023 20:43
Maw skrev: 07 dec 2023 14:42
mikebike skrev: 07 dec 2023 08:50
JockeSund skrev: 07 dec 2023 08:20
Kanske inte hör till ämnet i sig här nu.
Men ang parkeringssensorer som inte finns.

Jag har inte läst mig på allting om bilen och ska hämta den inom kort. Men finns parking assist på bilen och hur funkar det i så fall utan sensorer? Går det på kameror helt och hållet?
Ja, det går på kameror och det finns som sagt ingen i fronten.
Om man med Park Assist menar självparkerande så finns väl inte det?
Korrekt.

I utökande autopilotpaketet:

"Kommande:
Autoparkering
Summon
Smart Summon"
Men detta finns i bilarna med sensorer till och 2022?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2258
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av frippe »

Melon Must skrev: 14 dec 2023 11:24
Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Å andra sidan är flera av de sakerna inte specifika för en Volvo eller en bensin/dieselbil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10924
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Jerker »

Xanthopteryx skrev: 13 dec 2023 07:49
Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner.
Spot on.
Användarvisningsbild
cazorp
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 maj 2023 11:05

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av cazorp »

I leklådan så skulle jag utöver favoriten "La Cucaracha" även vilja ha glassbilens hemska trudelutt, vore hysteriskt kul.

Kan vi starta ett upprop tro?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av SwedishAdvocate »

cazorp skrev: 16 dec 2023 16:14
I leklådan så skulle jag utöver favoriten "La Cucaracha" även vilja ha glassbilens hemska trudelutt, vore hysteriskt kul.

Kan vi starta ett upprop tro?
Jag trodde att det gick att spela vad som helst från typ mobilen eller något annat slags digitalt lagringsmedium. Har de tagit bort den möjligheten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1269
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 14 dec 2023 11:37
Melon Must skrev: 14 dec 2023 11:24
Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.

Nästan det enda jag saknar från min enda Volvo, en XC70 classic -16 med "sportstolar" är just dessa. Var de ännu bättre i gamla V70N?

I vilket fall är stolarna i Volvon de enda jag haft som jag haft noll problem med smärta i. Jag får ofta ont i höger skinka. Tror det heter piriformis syndrom eller nåt. Har med ischiasnerven att göra. Blir aldrig av med det helt men det varierar hur stora besvär jag har.

Rent generellt verkar en mer SUV-ig körställning mildra besvären så jag lutar åt att ändå skaffa nåt sånt nästa gång. Hade ganska stora problem med mina 3-serie bilar och kände att det var samma med i4 så tyvärr går den bort.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7639
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 16 dec 2023 17:17
mikebike skrev: 14 dec 2023 11:37
Melon Must skrev: 14 dec 2023 11:24
Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.

Nästan det enda jag saknar från min enda Volvo, en XC70 classic -16 med "sportstolar" är just dessa. Var de ännu bättre i gamla V70N?

I vilket fall är stolarna i Volvon de enda jag haft som jag haft noll problem med smärta i. Jag får ofta ont i höger skinka. Tror det heter piriformis syndrom eller nåt. Har med ischiasnerven att göra. Blir aldrig av med det helt men det varierar hur stora besvär jag har.

Rent generellt verkar en mer SUV-ig körställning mildra besvären så jag lutar åt att ändå skaffa nåt sånt nästa gång. Hade ganska stora problem med mina 3-serie bilar och kände att det var samma med i4 så tyvärr går den bort.
Jag bröt ryggen 2001 och därefter är jag en smula krokig, så jag är nog inte representativ, men även min fru tycker att stolarna var bäst i V70:n.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Magnus71
Inlägg: 147
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Magnus71 »

Inte 100% topic men nästan.

Har en TM3 LR sedan 2019. När vi skaffade en till elbil så provade vi en Y.
Men tveksam komfort och avsaknaden av Matrix led gjorde att vi valde en Mercedes EQC istället. Teslan har blivit kvar som andrabil och långfärdsbil pga laddningen. Konstig kombo - jag vet.
Men lamporna på EQC:n är bara sjukt bra. Teslan har bra halvljus och helljus. Men adaptiva lampor som har helljus i de områden som man annars bara haft halvljus i är grymt.



När Y kommer med adaptiva lampor och kanske lite bättre komfort så byter jag direkt. Fram tills dess kör vi vidare med fossilkonverterad elbil med begränsad räckvidd.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Piggelin
Inlägg: 608
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Piggelin »

SwedishAdvocate skrev: 12 dec 2023 22:55

Undrar vad alla de små gulliga barnen tycker om det här?

Tänker då särskilt på barnen i Ukraina.
"Nomea, 16, slet i gruvan - med sin bebis pả ryggen
• Mineral till elbilar "Hon fảr sanden i ögonen"
https://special.aftonbladet.se/story/jleydo
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1269
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?

Inlägg av Verdi_ »

Piggelin skrev: 16 dec 2023 20:31
SwedishAdvocate skrev: 12 dec 2023 22:55

Undrar vad alla de små gulliga barnen tycker om det här?

Tänker då särskilt på barnen i Ukraina.
"Nomea, 16, slet i gruvan - med sin bebis pả ryggen
• Mineral till elbilar "Hon fảr sanden i ögonen"
https://special.aftonbladet.se/story/jleydo

Gruvan är inte problemet utan bara ett symptom. Tar du bort gruvan får de det ännu sämre.

Problemet är djupare. De har skövlat för mycket regnskog på Madagaskar vilket innebär mindre nederbörd och svält. Nu måste de försöka ställa om vilket inte är helt lätt.
Skriv svar