Beklagar sorgen, ska vi hjälpa till att bära kistan?Xanthopteryx skrev: ↑12 dec 2023 21:17Har en Volvo V90 II.taliz skrev: ↑06 dec 2023 22:59Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.jonasl skrev: ↑06 dec 2023 21:53Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Moderator: Redaktion
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
vi blev räddade på Autobahn tack vare kamera systemet:
3-filigt, låg i mitten. såg att det började köa upp med en massa röda ljus på bilarna i vår fil.
tänkte, smidigast kliva över i vänster fil som fortfarande var tom i stort sett... en bra bit frammåt.
beslut taget, kollar backspegeln vänster, kollar över vänster axel - båda ser OK - slår på blinkers och påbörjar filbyte...
Hinner precis komma över linjen en bit så varnar bilen plötsligt med signal och styr genast tillbaka till mittfilen och bromsar... för fartanpassning.
.... hinner knappt fatta vad som händer och plötsligt kom en bil i herrejösses fart och kör om oss och alla andra i den filen vi var på väg in i Puhh!!! fifan det var NÄRA!!! adrenalin på topp med hög puls!!! hade 100% gått åt h-vete om vi fortsatt filbytet.
i o med detta var bilen mentalt avbetald (gratis! typ) och tveklöst bästa bil ever !!!
döda vinkeln varning... funkar? klockrent check på den, och mer än så
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 2 gång.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
10k mil, dvs du har bränt 7-10 kubik diesel. Dvs 150-250k kr.Xanthopteryx skrev: ↑12 dec 2023 21:17Har en Volvo V90 II.taliz skrev: ↑06 dec 2023 22:59Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.jonasl skrev: ↑06 dec 2023 21:53Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
Jag har spenderat under 2k på samma sträcka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Nope. 0,62. Det är ju fyrhjulsdrift så drar upp lite.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll.
Men detta lämpar sig bättre i en annan tråd.
2000 kronor är en omöjlighet för den sträckan om du inte råkar ha helt gratis el av någon märklig anledning. Även med elpris 0 så ligger skatter och avgifter så du hamnar på grovt räknat minst 20.000. Med 0 kr/kWh.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll.
Men detta lämpar sig bättre i en annan tråd.
2000 kronor är en omöjlighet för den sträckan om du inte råkar ha helt gratis el av någon märklig anledning. Även med elpris 0 så ligger skatter och avgifter så du hamnar på grovt räknat minst 20.000. Med 0 kr/kWh.
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Gör det?Xanthopteryx skrev: ↑12 dec 2023 22:04Jag behöver inte köra 0-100 på 5 sekunder. Fem behöver det i vardagen.
Och diesel är sjukt smidigt. 100-120 mil på hm tank. Det bara funkar. [...
Global warming set to break key 1.5C limit for first time
https://www.bbc.com/news/science-environment-65602293
Undrar vad alla de små gulliga barnen tycker om det här?RUSSIA'S WAR IN UKRAINE SHOWS THE COST OF FOSSIL FUELS
https://www.climaterealityproject.org/b ... ssil-fuels
Tänker då särskilt på barnen i Ukraina.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Räknades det månne även på CO2-utsläppen?...Xanthopteryx skrev: ↑12 dec 2023 22:43Nope. 0,62. Det är ju fyrhjulsdrift så drar upp lite.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll. [Min u.] [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Varför köpte vi ny undrar ni säkert då?
För att den andra dog en tragisk irreparabel död på motorvägen (Citat från skadeverkstad efter en snabb titt: "Jag tänker inte ens räkna på det här."). Tyvärr. Hastigt och olustigt.
Planen för denna bil är att behålla MINST 10 år. Så som den rullat hittills ser jag inga problem med 15 år. Känns fortfarande som ny efter över sex år.
Dessutom används extrema mängder fossil olja i din vardag. För tillverkning och reparation av din bil, till datorn du sitter på nu, till alla prylar du köper, transporten (beställer ni via nätet? Har ni räknat på utsläppen för det?), avfallshantering (hur mycket skräp slänger ni i återvinning och sopor varje vecka?), matsvinn (33 kilo ätbar mat och dryck slänger svenskarna i snitt, per person, per år! - hur mycket slänger du?), och avfall är drygt 450 kg per person och år(!), och så vidare.
Så för att sammanfatta: Batteribil är bra för vissa och skitkass för vissa men det är definitivt något som gärna blir en form av greenwashing. Du blir inte miljövänlig för att du byter din fullt fungerande diesel-/bensinbil mot en batteribil.
Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner. Nu handlade det om funktioner som saknas på en Model Y och där påstod någon att en radar är värdelös och slutar fungera direkt vilket inte är fallet och det påpekade jag.
Att Tesla har tagit bort radar är enbart på grund av komponentbrist där Tesla ville fortsätta trycka ut så många bilar som möjligt. Likaså med parkeringssensorerna - komponentbristen gjorde att man rundade det genom att ta bort dessa för att fortsätta leverera så mycket som möjligt.
Radar är dock på väg tillbaka (har de inte redan börjat montera in det tro, om jag minns rätt?) och ge det lite tid så kommer nog parkeringssensorerna också tillbaka.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Varför köpte vi ny undrar ni säkert då?
För att den andra dog en tragisk irreparabel död på motorvägen (Citat från skadeverkstad efter en snabb titt: "Jag tänker inte ens räkna på det här."). Tyvärr. Hastigt och olustigt.
Planen för denna bil är att behålla MINST 10 år. Så som den rullat hittills ser jag inga problem med 15 år. Känns fortfarande som ny efter över sex år.
Dessutom används extrema mängder fossil olja i din vardag. För tillverkning och reparation av din bil, till datorn du sitter på nu, till alla prylar du köper, transporten (beställer ni via nätet? Har ni räknat på utsläppen för det?), avfallshantering (hur mycket skräp slänger ni i återvinning och sopor varje vecka?), matsvinn (33 kilo ätbar mat och dryck slänger svenskarna i snitt, per person, per år! - hur mycket slänger du?), och avfall är drygt 450 kg per person och år(!), och så vidare.
Så för att sammanfatta: Batteribil är bra för vissa och skitkass för vissa men det är definitivt något som gärna blir en form av greenwashing. Du blir inte miljövänlig för att du byter din fullt fungerande diesel-/bensinbil mot en batteribil.
Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner. Nu handlade det om funktioner som saknas på en Model Y och där påstod någon att en radar är värdelös och slutar fungera direkt vilket inte är fallet och det påpekade jag.
Att Tesla har tagit bort radar är enbart på grund av komponentbrist där Tesla ville fortsätta trycka ut så många bilar som möjligt. Likaså med parkeringssensorerna - komponentbristen gjorde att man rundade det genom att ta bort dessa för att fortsätta leverera så mycket som möjligt.
Radar är dock på väg tillbaka (har de inte redan börjat montera in det tro, om jag minns rätt?) och ge det lite tid så kommer nog parkeringssensorerna också tillbaka.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Väldigt OT hela denna rant.Xanthopteryx skrev: ↑13 dec 2023 07:49Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Varför köpte vi ny undrar ni säkert då?
För att den andra dog en tragisk irreparabel död på motorvägen (Citat från skadeverkstad efter en snabb titt: "Jag tänker inte ens räkna på det här."). Tyvärr. Hastigt och olustigt.
Planen för denna bil är att behålla MINST 10 år. Så som den rullat hittills ser jag inga problem med 15 år. Känns fortfarande som ny efter över sex år.
Dessutom används extrema mängder fossil olja i din vardag. För tillverkning och reparation av din bil, till datorn du sitter på nu, till alla prylar du köper, transporten (beställer ni via nätet? Har ni räknat på utsläppen för det?), avfallshantering (hur mycket skräp slänger ni i återvinning och sopor varje vecka?), matsvinn (33 kilo ätbar mat och dryck slänger svenskarna i snitt, per person, per år! - hur mycket slänger du?), och avfall är drygt 450 kg per person och år(!), och så vidare.
Så för att sammanfatta: Batteribil är bra för vissa och skitkass för vissa men det är definitivt något som gärna blir en form av greenwashing. Du blir inte miljövänlig för att du byter din fullt fungerande diesel-/bensinbil mot en batteribil.
Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner. Nu handlade det om funktioner som saknas på en Model Y och där påstod någon att en radar är värdelös och slutar fungera direkt vilket inte är fallet och det påpekade jag.
Att Tesla har tagit bort radar är enbart på grund av komponentbrist där Tesla ville fortsätta trycka ut så många bilar som möjligt. Likaså med parkeringssensorerna - komponentbristen gjorde att man rundade det genom att ta bort dessa för att fortsätta leverera så mycket som möjligt.
Radar är dock på väg tillbaka (har de inte redan börjat montera in det tro, om jag minns rätt?) och ge det lite tid så kommer nog parkeringssensorerna också tillbaka.
Men jag tycker du skall söka mer fakta och räkna om dina uppgifter.
Det räcker inte att du räknar på vad tillverkningen av din bil släppt ut tillsammans med utsläpp när du kör.
Du måste också räkna med Well to tank och tank to wheel osv.
Finns gott om studier som bevisar att det är mindre miljövidrigt att skrota en fossilare i förtid för att istället välja elbil.
Inget av detta har påverkat mitt val, bekvämligheten med en tyst, icke vibrerande och icke illaluktande bil gör att jag aldrig kan tänka mig en ice igen.
Behåll gärna din fossilbrännare, men osanningar kan du nog hålla för dig själv.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Det du skriver är fel. Självklart har man räknat på helheten och de beräkningarna visar tydligt att elbilar är bättre, även på marknader där elen till stor del produceras av fossila bränslen.Xanthopteryx skrev: ↑13 dec 2023 07:49Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Framför allt är det helt tokigt att tänka att man ska hålla liv i bilen i 20 år eller mer, om det är en fossilbil. Det är inte alls tillverkningen av bilen som orsakar mest utsläpp, det är körningen. I fossilbilens fall orsakar körningen (såvida den inte skrotas nästan omedelbart) många gånger mer utsläpp än tillverkningen. Det är även så att produktionen av bensin eller diesel orsakar mer utsläpp än produktionen av bilen. Faktum är att utsläppen från framställningen av bensin och diesel till en ICE-bil under dess livstid orsakar mer utsläpp än produktionen av batteriet till en elbil.
Det finns åtskilliga rapporter som visar detta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Kul för dig, men det hjälper inte mig ett dugg.ReNewAble skrev: ↑12 dec 2023 22:16Körde igår 65 mil Malmö-Hamburg i duggregn och dimma. 95% av körningen på autopilot eller adaptiv farthållare upp till 150km/h. Inga problem alls än några sakta inbromsningar när några lastbilar började glida för långt ut mot min fil. Bilen betedde sig förutsägbart och stabilt. Fick trycka några gånger extra för att aktivera vindrutetorkarn när det var väldigt fint duggregn.mikebike skrev: ↑07 dec 2023 20:47Idag har jag kört drygt 3 mil, mest på E18.taliz skrev: ↑06 dec 2023 22:59Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.jonasl skrev: ↑06 dec 2023 21:53Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
3 gånger sänkte farthållaren hastigheten p.g.a. dålig sikt. Det snöade lite lätt vid ett tillfälle, de andra två tillfällena var i tunnlarna vid Tensta.
Detta hände (naturligtvis) aldrig när bilen använde radarn.
Koppla in min radar, förbannade Tesla!
20231207_144407.jpg
Har du mätt vilket avstånd (i sekunder) din bil håller till bilen framför vid god sikt och vid regn?
PS. Visst är AP begränsad till 140 km/tim numera?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Xanthopteryx skrev: ↑13 dec 2023 07:49Ja, har ni räknat på utsläpp av partiklar, koldioxid, hantering av uttjänta prylar, förtida skrotning när batteriet blir för dåligt eller går sönder, laddstationer, infra för laddning och så vidare? Dessutom, fundera på var elen kommer ifrån? Jaha, vattenkraft säger ni. Men tar vi 1 MWh el och laddar batterier med så har vi 1 MW mindre att exportera till länder som bränner kol exempelvis.
Batteribilar har sina fördelar och nackdelar. Dieselbilar har sina fördelar och nackdelar. Så är det bara Ingen är bra till allt. Extra dåligt är det med batteribil när man saknar vettig möjlighet att ladda hemma och på jobbet. Men fungerar det bra i din egen vardag så är det ju jättebra, men det betyder inte att det fungerar för någon annan. Och rent ekonomiskt är det inte något jätteklipp om man inte kör väldigt mycket, men snittet i Sverige ligger på drygt1.200 mil per bil och år. Bensinbilar ligger kring 900 och diesel kring 1400.
Vill man vara miljövänlig skall man INTE ha bil. Svårare än så är det inte.
Vill man vara mindre miljövidrig men ändå ha bil så skall man hålla sin befintliga bil igång så länge som möjligt. Reparera, reparera, reparera, ... Håll den vid liv i 20 år eller mer. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil.
Varför köpte vi ny undrar ni säkert då?
För att den andra dog en tragisk irreparabel död på motorvägen (Citat från skadeverkstad efter en snabb titt: "Jag tänker inte ens räkna på det här."). Tyvärr. Hastigt och olustigt.
Planen för denna bil är att behålla MINST 10 år. Så som den rullat hittills ser jag inga problem med 15 år. Känns fortfarande som ny efter över sex år.
Dessutom används extrema mängder fossil olja i din vardag. För tillverkning och reparation av din bil, till datorn du sitter på nu, till alla prylar du köper, transporten (beställer ni via nätet? Har ni räknat på utsläppen för det?), avfallshantering (hur mycket skräp slänger ni i återvinning och sopor varje vecka?), matsvinn (33 kilo ätbar mat och dryck slänger svenskarna i snitt, per person, per år! - hur mycket slänger du?), och avfall är drygt 450 kg per person och år(!), och så vidare.
Så för att sammanfatta: Batteribil är bra för vissa och skitkass för vissa men det är definitivt något som gärna blir en form av greenwashing. Du blir inte miljövänlig för att du byter din fullt fungerande diesel-/bensinbil mot en batteribil.
Men, detta är nog fel tråd för sådana här diskussioner. Nu handlade det om funktioner som saknas på en Model Y och där påstod någon att en radar är värdelös och slutar fungera direkt vilket inte är fallet och det påpekade jag.
Att Tesla har tagit bort radar är enbart på grund av komponentbrist där Tesla ville fortsätta trycka ut så många bilar som möjligt. Likaså med parkeringssensorerna - komponentbristen gjorde att man rundade det genom att ta bort dessa för att fortsätta leverera så mycket som möjligt.
Radar är dock på väg tillbaka (har de inte redan börjat montera in det tro, om jag minns rätt?) och ge det lite tid så kommer nog parkeringssensorerna också tillbaka.
Om du vill få en snabb inblick i hur en elbil jämför mot en bensin- eller dieselbil i utsläpp kan du enkelt själv få fram informationen i det nya verktyget [url]How clean are electric cars?[/https://www.transportenvironment.org/di ... tric-cars/] från den Europeiska paraplyorganisationen Transport & Environment (T&E)
Enligt deras senaste analys (2022) presenterar dem att den genomsnittliga elbilen i Europa är tre gånger renare än motsvarande bensinbil, och släpper ut 69% mindre koldioxid. (beräknad över hela livscykeln)
Läs mer här: https://www.eways.se/elbil-miljovanlig/
MY RWD Vit 2023
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
BlickenXanthopteryx skrev: ↑12 dec 2023 21:17Har en Volvo V90 II.taliz skrev: ↑06 dec 2023 22:59Nä radarn hjälper inte i dåligt väder, tvärtom.jonasl skrev: ↑06 dec 2023 21:53Håller med om det mesta, men just snöväder var inte radar-farthållarens bästa gren på vår förrförra bil, från VAG. Slutade funka fortare än kvickt i vissa väderförhållanden.
Däremot kan jag inte minnas att jag hade problem med radarn i snöväder med förra Teslan. Hade den dock bara ett år så jag vet inte om jag råkade ut för så mycket snöoväder.
Minsta lilla snö så funkar de inte.
I Alla väder, och så menar jag ALLA väder jag åkt i har främre och bakre radar fungerat klockrent!
Hela fronten har kunnat vara helt igenmurad, men radarn rullar på utan något bekymmer. Haft exakt 0 falsklarm eller uteblivna larm på döda vinkel.
Det bara fungerar helt enkelt. I ösregn, i toksnö, i blötsörja, i underkylt.
Alltid.
Jag överdriver inte alltså. Alltid!
Snart 10.000 mil.
Pilen
Filen
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.Melon Must skrev: ↑14 dec 2023 11:24Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
0,62 får du kanske på långresa. Korta sträckor(vilket är majoriteten av de allra flesta resor) drar den betydligt mer.Xanthopteryx skrev: ↑12 dec 2023 22:43Nope. 0,62. Det är ju fyrhjulsdrift så drar upp lite.
Då är det inklusive värmare.
Vad ligger din på, inklusive värmare alltså? Du vet väl att den drar el för värme vid laddning. Och att du tappar r räckvidd vid stillastående.
Men den biten missar många.
Plus att vi fick mycket mer bil för pengarna.
Jag gjorde matten. Skulle ta oss cirka 10 år att gå plus minus noll.
Men detta lämpar sig bättre i en annan tråd.
2000 kronor är en omöjlighet för den sträckan om du inte råkar ha helt gratis el av någon märklig anledning. Även med elpris 0 så ligger skatter och avgifter så du hamnar på grovt räknat minst 20.000. Med 0 kr/kWh.
Men även med 0,62 i förbrukning och dieselpris på säg 24kr/l så blir det 150k i diesel på 10k mil.
Jag har nästan gratis el ja, betalar i snitt ca 50kr/mån. Så det är definitivt inte normalt. Men även med normala priser så skulle det kostat under 40k för 10k mil(med rörligt pris och ladda på natten kan man komma ner under 10k).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Men detta finns i bilarna med sensorer till och 2022?nogren skrev: ↑07 dec 2023 20:43Korrekt.Maw skrev: ↑07 dec 2023 14:42Om man med Park Assist menar självparkerande så finns väl inte det?mikebike skrev: ↑07 dec 2023 08:50Ja, det går på kameror och det finns som sagt ingen i fronten.JockeSund skrev: ↑07 dec 2023 08:20Kanske inte hör till ämnet i sig här nu.
Men ang parkeringssensorer som inte finns.
Jag har inte läst mig på allting om bilen och ska hämta den inom kort. Men finns parking assist på bilen och hur funkar det i så fall utan sensorer? Går det på kameror helt och hållet?
I utökande autopilotpaketet:
"Kommande:
Autoparkering
Summon
Smart Summon"
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Å andra sidan är flera av de sakerna inte specifika för en Volvo eller en bensin/dieselbil.Melon Must skrev: ↑14 dec 2023 11:24Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
I leklådan så skulle jag utöver favoriten "La Cucaracha" även vilja ha glassbilens hemska trudelutt, vore hysteriskt kul.
Kan vi starta ett upprop tro?
Kan vi starta ett upprop tro?
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Jag trodde att det gick att spela vad som helst från typ mobilen eller något annat slags digitalt lagringsmedium. Har de tagit bort den möjligheten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
mikebike skrev: ↑14 dec 2023 11:37Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.Melon Must skrev: ↑14 dec 2023 11:24Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.
Nästan det enda jag saknar från min enda Volvo, en XC70 classic -16 med "sportstolar" är just dessa. Var de ännu bättre i gamla V70N?
I vilket fall är stolarna i Volvon de enda jag haft som jag haft noll problem med smärta i. Jag får ofta ont i höger skinka. Tror det heter piriformis syndrom eller nåt. Har med ischiasnerven att göra. Blir aldrig av med det helt men det varierar hur stora besvär jag har.
Rent generellt verkar en mer SUV-ig körställning mildra besvären så jag lutar åt att ändå skaffa nåt sånt nästa gång. Hade ganska stora problem med mina 3-serie bilar och kände att det var samma med i4 så tyvärr går den bort.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Jag bröt ryggen 2001 och därefter är jag en smula krokig, så jag är nog inte representativ, men även min fru tycker att stolarna var bäst i V70:n.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 17:17mikebike skrev: ↑14 dec 2023 11:37Stolarna i mina Volvo har varit bättre än Teslas, bäst var de i V70N. Sportstolarna i mina senare Volvo har inte varit lika bra.Melon Must skrev: ↑14 dec 2023 11:24Vad jag inte saknar från Volvon
- Åka och Tanka som det första man måste göra när man har bråttom iväg någonstans eller ska på långresa.
- Pingpong autostyrning
- Dieslvärmare som laddar ur batteriet vid korta distanser till skidbacken.
- Kliva in i en varm bil på sommaren
- Ljudet
- Vibrationerna
- Årlig service
- Kamremsbyte för flera års elkostnad för att köra elbil
- Autostyrning som bara stänger av sig när det blir för smalt, svänger för mycket. (Vibrerar i ratten som varning men det märktes knappt)
- Autmatlådans växlingar
- ”Infotainmentsystem” som är ett skämt
- CarPlay, Google-kartan syns inte på telefonen när den är inkopplad
- jävligt förvirrande menysystem på nyare Volvo. Ju nyare desto sämre.
- Hur lång tid det händer något när man trycker gasen i botten. Känns som det är ett fel på bilen nu man byter till fossilt eller hybridfossil.
- Lukten inne i bilen från lastbilar och trafik. Luktar inget I Teslan med filter.
- 50 mil sträckkörning. Är mer utvilad nu när man tar en bensträckare efter tre timmar.
Dock har samtliga haft svankstöd även i passagerarstolen.
Nästan det enda jag saknar från min enda Volvo, en XC70 classic -16 med "sportstolar" är just dessa. Var de ännu bättre i gamla V70N?
I vilket fall är stolarna i Volvon de enda jag haft som jag haft noll problem med smärta i. Jag får ofta ont i höger skinka. Tror det heter piriformis syndrom eller nåt. Har med ischiasnerven att göra. Blir aldrig av med det helt men det varierar hur stora besvär jag har.
Rent generellt verkar en mer SUV-ig körställning mildra besvären så jag lutar åt att ändå skaffa nåt sånt nästa gång. Hade ganska stora problem med mina 3-serie bilar och kände att det var samma med i4 så tyvärr går den bort.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Inte 100% topic men nästan.
Har en TM3 LR sedan 2019. När vi skaffade en till elbil så provade vi en Y.
Men tveksam komfort och avsaknaden av Matrix led gjorde att vi valde en Mercedes EQC istället. Teslan har blivit kvar som andrabil och långfärdsbil pga laddningen. Konstig kombo - jag vet.
Men lamporna på EQC:n är bara sjukt bra. Teslan har bra halvljus och helljus. Men adaptiva lampor som har helljus i de områden som man annars bara haft halvljus i är grymt.
När Y kommer med adaptiva lampor och kanske lite bättre komfort så byter jag direkt. Fram tills dess kör vi vidare med fossilkonverterad elbil med begränsad räckvidd.
Har en TM3 LR sedan 2019. När vi skaffade en till elbil så provade vi en Y.
Men tveksam komfort och avsaknaden av Matrix led gjorde att vi valde en Mercedes EQC istället. Teslan har blivit kvar som andrabil och långfärdsbil pga laddningen. Konstig kombo - jag vet.
Men lamporna på EQC:n är bara sjukt bra. Teslan har bra halvljus och helljus. Men adaptiva lampor som har helljus i de områden som man annars bara haft halvljus i är grymt.
När Y kommer med adaptiva lampor och kanske lite bättre komfort så byter jag direkt. Fram tills dess kör vi vidare med fossilkonverterad elbil med begränsad räckvidd.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
"Nomea, 16, slet i gruvan - med sin bebis pả ryggenSwedishAdvocate skrev: ↑12 dec 2023 22:55
Undrar vad alla de små gulliga barnen tycker om det här?
Tänker då särskilt på barnen i Ukraina.
• Mineral till elbilar "Hon fảr sanden i ögonen"
https://special.aftonbladet.se/story/jleydo
Re: Reflektioner: Vad saknar jag på Model Y efter en månads körning?
Piggelin skrev: ↑16 dec 2023 20:31"Nomea, 16, slet i gruvan - med sin bebis pả ryggenSwedishAdvocate skrev: ↑12 dec 2023 22:55
Undrar vad alla de små gulliga barnen tycker om det här?
Tänker då särskilt på barnen i Ukraina.
• Mineral till elbilar "Hon fảr sanden i ögonen"
https://special.aftonbladet.se/story/jleydo
Gruvan är inte problemet utan bara ett symptom. Tar du bort gruvan får de det ännu sämre.
Problemet är djupare. De har skövlat för mycket regnskog på Madagaskar vilket innebär mindre nederbörd och svält. Nu måste de försöka ställa om vilket inte är helt lätt.