Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQC
Med inställningen kortaste väg och undvik färjor verkar det kunna bli så. Men som hemväg vid 16-17 tiden är det nog inget bra val. För mig mitt på dagen brukar det skilja några minuter bara.
Re: Mercedes EQC
När den ger mig fel väg, så tittar jag på estimerad tid jag är hemma t.ex.Off Grid Byggaren skrev:Med inställningen kortaste väg och undvik färjor verkar det kunna bli så. Men som hemväg vid 16-17 tiden är det nog inget bra val. För mig mitt på dagen brukar det skilja några minuter bara.
Sedan när jag skitit i alla förslagen och är framme, så är det minst 30 snabbare än omvägen.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQC
Har EQC online trafikinformation i GPS:en?
Det går ju inte att köra på GPS i Stockholmstrafiken, jag kollar alltid trafiken.nu innan jag åker och har sedan Audi GPS med vy översikt för trafikläget uppe.
Det går ju inte att köra på GPS i Stockholmstrafiken, jag kollar alltid trafiken.nu innan jag åker och har sedan Audi GPS med vy översikt för trafikläget uppe.
Re: Mercedes EQC
Ja den ska ta in trafik-info från nånstans.Off Grid Byggaren skrev:Har EQC online trafikinformation i GPS:en?
Det går ju inte att köra på GPS i Stockholmstrafiken, jag kollar alltid trafiken.nu innan jag åker och har sedan Audi GPS med vy översikt för trafikläget uppe.
Re: Mercedes EQC
Säkringen går sannolikt av en anledning, dvs strömpeak och då går pumpen trögt eller möjligen för länge (läckage).Gargamel skrev:Jippi, väntar på vägassistans igen, säkringen på luftpumpen pajat igen
Jäkligt trist!
Tesla Y LR -22 EAP
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQC
Ja du verkar ha otur med din EQC.
Men när en säkring har gått, så har ju själva säkringen fungerat.
Uppenbarligen är det något knas på luftpumpen.
Men när en säkring har gått, så har ju själva säkringen fungerat.
Uppenbarligen är det något knas på luftpumpen.
Re: Mercedes EQC
Ska in på verkstan på torsdag för detta.Off Grid Byggaren skrev:Ja du verkar ha otur med din EQC.
Men när en säkring har gått, så har ju själva säkringen fungerat.
Uppenbarligen är det något knas på luftpumpen.
---
Det börjar nog bli dags att titta på en ny bil, då det bara är 1.5 år kvar på leasingen.
Funderar lite på om jag ska gå tillbaka till diesel/bensin, om det är -10 eller kallare så är jag tvungen i denna EQC ladda vid snabbladdare varje dag, det blir många timmar vid laddstolpen som jag skulle spara.
Re: Mercedes EQC
Imorgon em blir det sk på vägen hem, dem hämtar den imorgon kl 10MWall skrev:Vad blir det istället? SL?Gargamel skrev:Så är min eqc såld till Riddermarks bil.
Re: Mercedes EQC
Har en EQC sedan i torsdags. Sjukt imponerad av komforten. Appen är helt ok. På klassiska bilegenskaper är den bra. Drivlinan verkar också helt ok. Åkte 20 mil idag med en förbrukning på 21,1kw/100km. Bra tycker jag för typen av bil.
Har en TM3 sedan 2019. Den blir kvar som andrabil/långfärdsbil.
Provade en Y, men om man inte behöver räckvidden och bagaget är EQCn ett bättre val imo.
Har en TM3 sedan 2019. Den blir kvar som andrabil/långfärdsbil.
Provade en Y, men om man inte behöver räckvidden och bagaget är EQCn ett bättre val imo.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Mercedes EQC
Efter lite mer pendlingsmil kan jag konstatera att förbrukningen är 40-50% högre än TM3 LR AWD -19. Fortfarande helt ok med tanke på biltyp. Den är sjukt mycket tystare och mjukare i fjädring.
Adaptiv farthållare fungerar mycket bättre. Sänker farten innan skylten och klarar därmed fartkameror. Däremot är självkörningen otroligt dålig och pendlar mellan linjerna. Som tur är går den stänga av.
Appen fungera bra. Bättre än i min I3. Men inte lika bra som i Teslan.
Spotify klient finns inte. Alla digitala tjänster ingår i 3 år. Sedan är det ett par tusen / år för att få app/navigation/ mm att fungera fullt ut. Här märks tydligast hur mycket längre fram Tesla är. Service krävs varje år… /2000mil
Två helt olika bilar med olika fördelar. Största missen tycker jag dock att totala bagagevolymen och även kupéutrymmen i TM3 är så överlägsen EQCn.
Adaptiv farthållare fungerar mycket bättre. Sänker farten innan skylten och klarar därmed fartkameror. Däremot är självkörningen otroligt dålig och pendlar mellan linjerna. Som tur är går den stänga av.
Appen fungera bra. Bättre än i min I3. Men inte lika bra som i Teslan.
Spotify klient finns inte. Alla digitala tjänster ingår i 3 år. Sedan är det ett par tusen / år för att få app/navigation/ mm att fungera fullt ut. Här märks tydligast hur mycket längre fram Tesla är. Service krävs varje år… /2000mil
Två helt olika bilar med olika fördelar. Största missen tycker jag dock att totala bagagevolymen och även kupéutrymmen i TM3 är så överlägsen EQCn.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- Electrifyme
- Teslaägare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 05 dec 2018 13:48
- Ort: Luleå
Re: Mercedes EQC
Någon som upplevt att tillgänglighetsststus i bilens navigator kring InCharges laddare försvunnit?
MER, Eon och Virta fungerar perfekt, dvs antalet laddpunkter och upptagen/ledig syns online i bilens navigator.
MER, Eon och Virta fungerar perfekt, dvs antalet laddpunkter och upptagen/ledig syns online i bilens navigator.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Mercedes EQC
Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Mercedes EQC
Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Mercedes EQC
Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Mercedes EQC
Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Re: Mercedes EQC
Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
taliz skrev: ↑16 dec 2023 11:27Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45
Ser att du är tillbaks i en Model Y.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.
Vill dock minnas att du gillade EQC mer än E-Tron när de kom ut på marknaden. Eller var det bara för att reta mati?
Re: Mercedes EQC
Jo, en beggad EQC hade nog gjort jobbet fint, skulle jag tro. Tänk dock på att du kan förvänta dig att komfortköra 25 mil motorväg på vintern och 35 på sommaren. Alltså, du kan pressa så du kommer längre, jag har kört 29 mil i -21 med EQCn utan att slå av på farten, men utan att behöva tänka så är det de siffrorna du får vänja dig vid. EQCn laddar på pappret ganska långsamt, men den är väldigt konsekvent och har väldigt platt kurva. Kör man Tesla så stannar man och laddar 10 minuter en gång i timman (drygt). Med en EQC är det bättre att stanna 25 minuter varannan timma.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
E-tron är säkert bra, men den är väldigt törstig, även jämfört med EQC. Laddar bra gör den också, men räknat med den högre förbrukningen så laddar den begränsat mycket fortare än EQC. Dessutom hade jag inte köpt en begagnad för de verkar koka batterierna, vilket även MEB-bilarna verkar göra. Taycan är toppen att köra, men förvänta dig sådär räckvidd och mycket krångel efter vad min granne säger.
Om du ska köra 50+ mil med bara kort förarbyte så är det nog fortfarande förbränningsmotor som gäller. Förmodligen klarar en Model S LR av nyaste snitt det där på sommaren, men antagligen inte ens den det på vintern. EQE sedan klarar det kanske även den på sommaren, men inte på vintern. Räkna med ett eller flera kortare stopp. För en del kanske det är ett problem, men för min del gör det inget.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Mercedes EQC
Är det Taxi du kör, eller vad är det som får dig att köra mer än 50 mil om dagen om man får undra (lättare att komma med bra förslag om man förstår din användning lite mer)?Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Tror EQC oavsett blir helt fel bli med väldigt kort räckvidd, halvtörstig och dessutom långsam snabbladdning (annars så gillar jag Mercedes, och har haft 4 st. E-klass på raken fram tills i år).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Ja, gillade interiören och körkänslan bättre i den. Men den långsamma laddningen sänker allt.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 12:54taliz skrev: ↑16 dec 2023 11:27Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28
Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.
Vill dock minnas att du gillade EQC mer än E-Tron när de kom ut på marknaden. Eller var det bara för att reta mati?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Mercedes EQC
Gbg - Sto, Gbg - Malmö tor på en dag.martinot skrev: ↑16 dec 2023 14:51Är det Taxi du kör, eller vad är det som får dig att köra mer än 50 mil om dagen om man får undra (lättare att komma med bra förslag om man förstår din användning lite mer)?Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Tror EQC oavsett blir helt fel bli med väldigt kort räckvidd, halvtörstig och dessutom långsam snabbladdning (annars så gillar jag Mercedes, och har haft 4 st. E-klass på raken fram tills i år).
Tex
Inte taxi.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Mercedes EQC
Gillar inte Audi’s stolar o inredning.taliz skrev: ↑16 dec 2023 11:27Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45
Ser att du är tillbaks i en Model Y.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.
MB har klass som Audi saknar, omtanken i detaljerna är kanon i en MB.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp