Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Min bil är fast

Inlägg av roffe_s »

Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 18:57
Min tanke är såhär, rätta mig om jag är ute och cyklar.

Jag har hittat en tesla med samma spec och 400mil hos en billåteförsäljare, så jag kan ta den smällen att inte få en helt ny, men tror ni det går bra?

För den har regskyltar och är leveransklar, och går allt smidigt så har jag den teslan i veckan.
Har inte bolaget någon särskild policy om att bilen måste vara ny och den tilltänkta bilen inte är momssmittad (varit privatägd) borde det fungera. Och säkert vara den smidigaste lösningen :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8719
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pontus »

Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 16:15
Pontus skrev: 17 dec 2023 16:04
Det bästa om det är möjligt är väl att försöka få företaget att byta leasingbolag. Något måste dom ju göra för sina anställda. När nuvarande inte kan leverera så borde det ju inte finnas något avtal som binder.
Har pratat med vdn och det är inte möjligt att byta leasingbolag, alla drivmedelskort och allt är kopplat och funkar bra med carpay…

Carpay säger att det är tesla som ej kan leverera, carpay har beställt en fullständig bil (med regskylt etc) och nu är det tesla som ej kan leverera och dom får lösa detta åt mig så snabbt dom kan (snabbt går det med att skriva på ka såklart)
Carpay blandar sig inte i med något, dom har beställt bilen och gjort sitt, nu ska leverantörn fixa resten…
Tack för uppgifterna, då ska i varje fall jag se till att aldrig göra affärer med dom om vi skulle byta någon gång på jobbet.
Att bara svara med ett så stelbent svar till en kund gör mig upprörd när dom kan lösa det om dom vill. De känns som att om man skulle få något annat problem så kan man inte räkna med någon hjälp ifrån Carpay i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 16:15
Pontus skrev: 17 dec 2023 16:04
Det bästa om det är möjligt är väl att försöka få företaget att byta leasingbolag. Något måste dom ju göra för sina anställda. När nuvarande inte kan leverera så borde det ju inte finnas något avtal som binder.
Har pratat med vdn och det är inte möjligt att byta leasingbolag, alla drivmedelskort och allt är kopplat och funkar bra med carpay…

Carpay säger att det är tesla som ej kan leverera, carpay har beställt en fullständig bil (med regskylt etc) och nu är det tesla som ej kan leverera och dom får lösa detta åt mig så snabbt dom kan (snabbt går det med att skriva på ka såklart)
Carpay blandar sig inte i med något, dom har beställt bilen och gjort sitt, nu ska leverantörn fixa resten…
Skitsnack och 100% bull av Carpay.

Precis som Carpay skyller på att de inte bryr sig om att Tesla har problem med Postnords leveranser, så borde er VD/företag tala om att de inte bryr sig om att Carpay har problem med sina leveranser till de.

What goes around comes around.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev: 17 dec 2023 17:53
Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 16:15
Pontus skrev: 17 dec 2023 16:04
Det bästa om det är möjligt är väl att försöka få företaget att byta leasingbolag. Något måste dom ju göra för sina anställda. När nuvarande inte kan leverera så borde det ju inte finnas något avtal som binder.
Har pratat med vdn och det är inte möjligt att byta leasingbolag, alla drivmedelskort och allt är kopplat och funkar bra med carpay…

Carpay säger att det är tesla som ej kan leverera, carpay har beställt en fullständig bil (med regskylt etc) och nu är det tesla som ej kan leverera och dom får lösa detta åt mig så snabbt dom kan (snabbt går det med att skriva på ka såklart)
Carpay blandar sig inte i med något, dom har beställt bilen och gjort sitt, nu ska leverantörn fixa resten…
Låter som att du fixar en fin löneförhöjning med ett byte av jobb i så fall, vad är det för vek VD som inte ställer krav på att en leverantör skall leverera det man avtalat.
Exakt.

Carpay själva ställer ju just liknande krav på Tesla. Men själva struntar Carpay högaktningsfullt i att stå för sina egna åtaganden till sina kunder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 17 dec 2023 18:03
martinot skrev: 17 dec 2023 15:16
Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 14:14
R_Edvinsson skrev: 17 dec 2023 14:04
Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 13:34


Företaget har avtal med carpay så kan ej välja annat leasingbolag, har möjlighet att byta bilmärke…
beställde teslan i slutet av november och tesla ringde i fredags och sa att den har kommit men de ej går att lämna ut den då carpay nekar att få skyltarna skickade till sig…
Ta emot bilen utan plåtar och anmäl dem ”stulna”.
Om Carpay inte kan hantera att skicka skyltar till dig i det fallet så sitter ju varenda kund till dem med en tesla i riskzonen att få en obrukbar bil på obestämd framtid om skyltarna skulle stjälas från deras bilar.

Då sitter vi på en riktig bomb om vi skall vara ärliga.
Får inte ta emot bilen utan regplåtar, ägaren får göra det (carpay) men dom har avslagit det förslaget.
Dom har sagt till tesla och mig ”bilen är beställd komplett och ska levereras så, vi tar inget ansvar att tesla inte kan genomföra det”

Dom vill inte ha skyltarna skickade till sig, det är det som är problemet.
Tesla sa att alla andra leasinbolag har gått med på detta och det har funkat hur bra som helst men carpay fleet har tackat nej och står fast vid det beslutet då dom stöttar kollektivavtal.

Och då är min tanke om det kommer lösa sig 28:de att det bestäms att postnord måste släppa skyltarna eller om jag ska välja någon annan bil…

Är nog helt klart ett politiskt beslut hos Carpay. Praktiskt så kan de helt säkert lösa det, som alla andra leasingbolag kan (eller som någon påpekade om skyltarna stulits, vilket händer).

Detta är sannolikt endast en medveten principsak från Carpay att bråka med Teslakunder (troligen efter stora påtryckningar från IF Metall).

Sorry! Trist att din arbetsgivare valt just de som leasingbolag! :(

Man märker att det är farligt och riskfyllt att ha leverantörer med KA, eller med stora kopplingar till de stora mäktiga facken. Inte bra som kund med sådana leverantörer. Något jag själv hädanefter skall se upp med på mitt bolag med (som jag själv styr och äger). Helt klart varnings/riskflagg med leverantörer som har KA.

Finns det något enkelt sett att ta reda på vilka företag som är bundna av KA/facket, och vilka som är mer fria (som mer troligen prioriterar mig som kund)?

Tips mottages gärna!
Det är väl bara att skriva in i förfrågan när du ber om offert?
Är ju enklare att veta på förhand innan så man inte lägger energi på att offerter att köpa från företag med KA.

Dessutom är det u inte alla försäljningslösningar som är offerbaserade.

Men borde finns någon lista eller databas med detta. Bra både för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag med KA, och även bra för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag utan KA.

Win-win för alla parter om denna informationen finns/fanns lätt tillgänglig. Som nu är det en enorm gråzon och risk.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 17 dec 2023 22:58
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 18:03
martinot skrev: 17 dec 2023 15:16
Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 14:14
R_Edvinsson skrev: 17 dec 2023 14:04


Ta emot bilen utan plåtar och anmäl dem ”stulna”.
Om Carpay inte kan hantera att skicka skyltar till dig i det fallet så sitter ju varenda kund till dem med en tesla i riskzonen att få en obrukbar bil på obestämd framtid om skyltarna skulle stjälas från deras bilar.

Då sitter vi på en riktig bomb om vi skall vara ärliga.
Får inte ta emot bilen utan regplåtar, ägaren får göra det (carpay) men dom har avslagit det förslaget.
Dom har sagt till tesla och mig ”bilen är beställd komplett och ska levereras så, vi tar inget ansvar att tesla inte kan genomföra det”

Dom vill inte ha skyltarna skickade till sig, det är det som är problemet.
Tesla sa att alla andra leasinbolag har gått med på detta och det har funkat hur bra som helst men carpay fleet har tackat nej och står fast vid det beslutet då dom stöttar kollektivavtal.

Och då är min tanke om det kommer lösa sig 28:de att det bestäms att postnord måste släppa skyltarna eller om jag ska välja någon annan bil…

Är nog helt klart ett politiskt beslut hos Carpay. Praktiskt så kan de helt säkert lösa det, som alla andra leasingbolag kan (eller som någon påpekade om skyltarna stulits, vilket händer).

Detta är sannolikt endast en medveten principsak från Carpay att bråka med Teslakunder (troligen efter stora påtryckningar från IF Metall).

Sorry! Trist att din arbetsgivare valt just de som leasingbolag! :(

Man märker att det är farligt och riskfyllt att ha leverantörer med KA, eller med stora kopplingar till de stora mäktiga facken. Inte bra som kund med sådana leverantörer. Något jag själv hädanefter skall se upp med på mitt bolag med (som jag själv styr och äger). Helt klart varnings/riskflagg med leverantörer som har KA.

Finns det något enkelt sett att ta reda på vilka företag som är bundna av KA/facket, och vilka som är mer fria (som mer troligen prioriterar mig som kund)?

Tips mottages gärna!
Det är väl bara att skriva in i förfrågan när du ber om offert?
Är ju enklare att veta på förhand innan så man inte lägger energi på att offerter att köpa från företag med KA.

Dessutom är det u inte alla försäljningslösningar som är offerbaserade.

Men borde finns någon lista eller databas med detta. Bra både för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag med KA, och även bra för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag utan KA.

Win-win för alla parter om denna informationen finns/fanns lätt tillgänglig. Som nu är det en enorm gråzon och risk.
Enklast är nog att kontrollera om företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation. Är dom det är det sannolikt att man har.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:06
martinot skrev: 17 dec 2023 22:58
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 18:03
martinot skrev: 17 dec 2023 15:16
Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 14:14


Får inte ta emot bilen utan regplåtar, ägaren får göra det (carpay) men dom har avslagit det förslaget.
Dom har sagt till tesla och mig ”bilen är beställd komplett och ska levereras så, vi tar inget ansvar att tesla inte kan genomföra det”

Dom vill inte ha skyltarna skickade till sig, det är det som är problemet.
Tesla sa att alla andra leasinbolag har gått med på detta och det har funkat hur bra som helst men carpay fleet har tackat nej och står fast vid det beslutet då dom stöttar kollektivavtal.

Och då är min tanke om det kommer lösa sig 28:de att det bestäms att postnord måste släppa skyltarna eller om jag ska välja någon annan bil…

Är nog helt klart ett politiskt beslut hos Carpay. Praktiskt så kan de helt säkert lösa det, som alla andra leasingbolag kan (eller som någon påpekade om skyltarna stulits, vilket händer).

Detta är sannolikt endast en medveten principsak från Carpay att bråka med Teslakunder (troligen efter stora påtryckningar från IF Metall).

Sorry! Trist att din arbetsgivare valt just de som leasingbolag! :(

Man märker att det är farligt och riskfyllt att ha leverantörer med KA, eller med stora kopplingar till de stora mäktiga facken. Inte bra som kund med sådana leverantörer. Något jag själv hädanefter skall se upp med på mitt bolag med (som jag själv styr och äger). Helt klart varnings/riskflagg med leverantörer som har KA.

Finns det något enkelt sett att ta reda på vilka företag som är bundna av KA/facket, och vilka som är mer fria (som mer troligen prioriterar mig som kund)?

Tips mottages gärna!
Det är väl bara att skriva in i förfrågan när du ber om offert?
Är ju enklare att veta på förhand innan så man inte lägger energi på att offerter att köpa från företag med KA.

Dessutom är det u inte alla försäljningslösningar som är offerbaserade.

Men borde finns någon lista eller databas med detta. Bra både för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag med KA, och även bra för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag utan KA.

Win-win för alla parter om denna informationen finns/fanns lätt tillgänglig. Som nu är det en enorm gråzon och risk.
Enklast är nog att kontrollera om företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation. Är dom det är det sannolikt att man har.
1. Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

2. Är detta verkligen en 100% korrelation med att bolaget har KA?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

Så Carpay kan alltså aldrig fixa registreringsskyltar till någonsomhelst bil de har i sin flotta om skyltarna skulle bli stulna?
Ja isåfall har de väl sin sista kund här nu i fredags?

Eller tänkte chefen ha dem kvar?
Haft alla 3/Y
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

pejvic skrev: 17 dec 2023 23:18
Så Carpay kan alltså aldrig fixa registreringsskyltar till någonsomhelst bil de har i sin flotta om skyltarna skulle bli stulna?
Ja isåfall har de väl sin sista kund här nu i fredags?

Eller tänkte chefen ha dem kvar?
Jag kan inte hämta ut bilen utan regskylt och säga att dom är stulna, det är carpay som kan göra de (anmäla regskylten stulen) så man kommer inte runt de…
Dom har full kontroll……….

Frågade tesla om jag fick de men de gick ej leverera ut den till mig utan carpays tillstånd vilket de ej gav tesla då den ej hade regskylt och carpay tänker ej blanda sig i med regskyltar.. så blev tvärnej där.
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 17 dec 2023 23:11
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:06
martinot skrev: 17 dec 2023 22:58
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 18:03
martinot skrev: 17 dec 2023 15:16



Är nog helt klart ett politiskt beslut hos Carpay. Praktiskt så kan de helt säkert lösa det, som alla andra leasingbolag kan (eller som någon påpekade om skyltarna stulits, vilket händer).

Detta är sannolikt endast en medveten principsak från Carpay att bråka med Teslakunder (troligen efter stora påtryckningar från IF Metall).

Sorry! Trist att din arbetsgivare valt just de som leasingbolag! :(

Man märker att det är farligt och riskfyllt att ha leverantörer med KA, eller med stora kopplingar till de stora mäktiga facken. Inte bra som kund med sådana leverantörer. Något jag själv hädanefter skall se upp med på mitt bolag med (som jag själv styr och äger). Helt klart varnings/riskflagg med leverantörer som har KA.

Finns det något enkelt sett att ta reda på vilka företag som är bundna av KA/facket, och vilka som är mer fria (som mer troligen prioriterar mig som kund)?

Tips mottages gärna!
Det är väl bara att skriva in i förfrågan när du ber om offert?
Är ju enklare att veta på förhand innan så man inte lägger energi på att offerter att köpa från företag med KA.

Dessutom är det u inte alla försäljningslösningar som är offerbaserade.

Men borde finns någon lista eller databas med detta. Bra både för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag med KA, och även bra för de företag/privatpersoner som endast vill handla med företag utan KA.

Win-win för alla parter om denna informationen finns/fanns lätt tillgänglig. Som nu är det en enorm gråzon och risk.
Enklast är nog att kontrollera om företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation. Är dom det är det sannolikt att man har.
1. Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

2. Är detta verkligen en 100% korrelation med att bolaget har KA?
Nej, helt säker kan du inte vara. Men är företaget medlem i en arbetsgivarorganisation är oddsen låga för att dom har ett KA.
Vill du vara helt säker så är det nog fråga företaget som gäller. Många deklarerar ju också sin hållning på sina websidor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29

Enklast är nog att kontrollera om företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation. Är dom det är det sannolikt att man har.
1. Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

2. Är detta verkligen en 100% korrelation med att bolaget har KA?
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29
Men är företaget medlem i en arbetsgivarorganisation är oddsen låga för att dom har ett KA.
Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

Sedan räcker inte att ha bra "odds". Vill ha fakta. Känns som att få deklarerar sin hållning på sina webbsidor kring KA nu när jag letat runt.

Som sagt; här behövs ett enklare förfarande! Oavsett vems sida man står på;

Både för de som endast vill handla från företag med KA (som facket tycker man skall ha koll på), och de av oss som vill undvika det (för att minska riskerna med dessa situationer som vi nu bevittnat för TS i denna tråden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Min bil är fast

Inlägg av Maw »

Trist läge och enklast är väl att välja ett annat bilmärke. Vilka alternativ finns det för dig?

Tyvärr tror jag Tesla straffar ut sig genom sitt beteende. Väldigt många företag förespråkar kollektivavtal eftersom det skapar ordning och reda. Att Tesla försöker smita undan uppskattas inte. Min arbetsgivare (stort börsbolag) har Tesla som alternativ för tjänstebil och personalbil men jag misstänker att det kommer ändras om Tesla fortsätter strula.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 18 dec 2023 00:01
Trist läge och enklast är väl att välja ett annat bilmärke. Vilka alternativ finns det för dig?

Tyvärr tror jag Tesla straffar ut sig genom sitt beteende. Väldigt många företag förespråkar kollektivavtal eftersom det skapar ordning och reda. Att Tesla försöker smita undan uppskattas inte. Min arbetsgivare (stort börsbolag) har Tesla som alternativ för tjänstebil och personalbil men jag misstänker att det kommer ändras om Tesla fortsätter strula.
Enklast är nog att få arbetsgivaren att välja ett seriösare bolag som leverantör av bilarna, alternativt välja en vettig arbetsgivare som håller leverantörer till sina avtal. Bra att det kommer fram att Carpay är oseriösa iaf, så kan man se till att många håller sig undan dem.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

Jojjeselbil skrev: 17 dec 2023 23:26
pejvic skrev: 17 dec 2023 23:18
Så Carpay kan alltså aldrig fixa registreringsskyltar till någonsomhelst bil de har i sin flotta om skyltarna skulle bli stulna?
Ja isåfall har de väl sin sista kund här nu i fredags?

Eller tänkte chefen ha dem kvar?
Jag kan inte hämta ut bilen utan regskylt och säga att dom är stulna, det är carpay som kan göra de (anmäla regskylten stulen) så man kommer inte runt de…
Dom har full kontroll……….

Frågade tesla om jag fick de men de gick ej leverera ut den till mig utan carpays tillstånd vilket de ej gav tesla då den ej hade regskylt och carpay tänker ej blanda sig i med regskyltar.. så blev tvärnej där.
Men det gör ju att de inte är lösningsorienterade?
Och därmed kommer ingen använda dem mer?

Eller erkänner de att de är emot Tesla helt enkelt för att de är Volvoägda?

Ett stort finansbolag kan väl ändå inte rata vissa bilar? Vart skall detta sluta?

Kan ju lika gärna sluta med att de ratar kunder för att de röstar fel mm.


Jag ser liksom ingen annan lösning:

A: de kan ej hjälpa till med en simpel skylt. Och därmed kanske inget annat heller:

- ingen vill använda dem.

Eller:
De ratar vissa märken på bilar:

- ingen vill använda dem.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 17 dec 2023 23:52
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29

Enklast är nog att kontrollera om företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation. Är dom det är det sannolikt att man har.
1. Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

2. Är detta verkligen en 100% korrelation med att bolaget har KA?
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29
Men är företaget medlem i en arbetsgivarorganisation är oddsen låga för att dom har ett KA.
Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

Sedan räcker inte att ha bra "odds". Vill ha fakta. Känns som att få deklarerar sin hållning på sina webbsidor kring KA nu när jag letat runt.

Som sagt; här behövs ett enklare förfarande! Oavsett vems sida man står på;

Både för de som endast vill handla från företag med KA (som facket tycker man skall ha koll på), och de av oss som vill undvika det (för att minska riskerna med dessa situationer som vi nu bevittnat för TS i denna tråden).
Om man har tecknat KA eller inte skulle då behöva vara en offentlig uppgift. Kanske en väg att gå. Men det är ju alltid förknippat med ett visst jobb om man vill vara säker på att den man tänker göra affärer med uppfyller dina egna kriterier. Att någon annan skulle göra jobbet åt dig är ju inte troligt.
Användarvisningsbild
RazDuv
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 aug 2020 08:00

Re: Min bil är fast

Inlägg av RazDuv »

Autoplan vägrar också gå med på Teslas förslag om nummerskyltshantering...
___________
Model S LR -20
VW e-Up! -15
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

RazDuv skrev: 18 dec 2023 11:20
Autoplan vägrar också gå med på Teslas förslag om nummerskyltshantering...
Jag pratade länge med tesla nu på morgonen, och tydligen så ska leverasnavdelningen skicka ett sms med hur vi med leasingsbolag som ej samarbetar ska gå vidare.
Frunken
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Min bil är fast

Inlägg av Frunken »

Jojjeselbil skrev: 18 dec 2023 11:24
RazDuv skrev: 18 dec 2023 11:20
Autoplan vägrar också gå med på Teslas förslag om nummerskyltshantering...
Jag pratade länge med tesla nu på morgonen, och tydligen så ska leverasnavdelningen skicka ett sms med hur vi med leasingsbolag som ej samarbetar ska gå vidare.
Bra, jag hoppas verkligen det löser sig för dig (och alla andra som fastnat)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

Eftersom det lär röra sig om rätt många bilar så kan jag bara se en möjlighet isåfall.
Och det är att Tesla reggar bilen på ett bolag innan kunden tar den via sitt leasingbolag.
Mittenföretaget kan ju då beställa skyltar.

Men Carpay och Autoplan gör ju endast detta för att djävlas. Det finns ingen somhelst vinning eller mening för dem
Dessutom förlorar de själva ekonomiskt på det också.

Säg en enda vinnare, jag kommer på 4 förlorare

1. Leasingbolaget
2. Kunden
3. Tesla
4. miljön (för alla dubbla skyltar som får tryckas upp).

Skrik till om någon kommer på en vinnare på att de nekar att lämna skyltar till en kund.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Min bil är fast

Inlägg av spacecoin »

pejvic skrev: 18 dec 2023 14:25
Säg en enda vinnare, jag kommer på 4 förlorare

1. Leasingbolaget
2. Kunden
3. Tesla
4. miljön (för alla dubbla skyltar som får tryckas upp).

Skrik till om någon kommer på en vinnare på att de nekar att lämna skyltar till en kund.
Om du tänker lite så kan du nog komma på något. Tips: Det börjar på "M"och slutar på "etall".
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

spacecoin skrev: 18 dec 2023 14:32
pejvic skrev: 18 dec 2023 14:25
Säg en enda vinnare, jag kommer på 4 förlorare

1. Leasingbolaget
2. Kunden
3. Tesla
4. miljön (för alla dubbla skyltar som får tryckas upp).

Skrik till om någon kommer på en vinnare på att de nekar att lämna skyltar till en kund.
Om du tänker lite så kan du nog komma på något. Tips: Det börjar på "M"och slutar på "etall".
Och om man kopplar leasingbolagen till det, via ägarbilden mm, vilket man kan göra, så är det inget annat än vidrigt.
Man får ont i magen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Min bil är fast

Inlägg av gellerstam »

RazDuv skrev: 18 dec 2023 11:20
Autoplan vägrar också gå med på Teslas förslag om nummerskyltshantering...
Å nu måste jag beställa ny plåtar till min Tesla bara för att de på Autoplan ska få skicka skyltar till en Teslaförare. Ska skriva och säga att mina blivit förstörda och behöver bytas ut. Kan ju använda dem på Cyckelhållaren sen. :-)

LOL
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

Om bara alla kunde göra så.
Tänk om vi fick alla 50.000 ägare i Sverige att beställa skyltar.
Man kan beställa nya skyltar hos transportsstyrelsen utan motivation
Haft alla 3/Y
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

Pratade med Tesla idag - tacksam över att dom är så trevliga i telefon - jag är ju inte den enda som ringer om detta.

Tydligen har min bil blivit ersatt av en annan påväg från Berlin - då min inte kunde levereras PGA Carpay - trist då VIN och Reg var ganska tilltalande :D

Men han hoppades på en lösning innan nyår (lät rätt optimistisk - så dom kanske har ett ess någonstans)

nu med samma RN nummer men bortkopplat från VIN i appen -" lämnat fabriken men jag ser inte var den är"

Ingen återkoppling från Carpay trots jag bett om det som kund.

Trist, hamnar jag i position att välja detta i koncern någon gång kommer jag aldrig välja Carpay med deras usla kundservice.
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

Sp00nkeen skrev: 18 dec 2023 18:05
Pratade med Tesla idag - tacksam över att dom är så trevliga i telefon - jag är ju inte den enda som ringer om detta.

Tydligen har min bil blivit ersatt av en annan påväg från Berlin - då min inte kunde levereras PGA Carpay - trist då VIN och Reg var ganska tilltalande :D

Men han hoppades på en lösning innan nyår (lät rätt optimistisk - så dom kanske har ett ess någonstans)

nu med samma RN nummer men bortkopplat från VIN i appen -" lämnat fabriken men jag ser inte var den är"

Ingen återkoppling från Carpay trots jag bett om det som kund.

Trist, hamnar jag i position att välja detta i koncern någon gång kommer jag aldrig välja Carpay med deras usla kundservice.
Jag fick inget vin kopplat till mitt rn-nummer, men jag fick levdatum 11-21dec och det är borta nu.
Nu står det inget datum alls..

Jag pratade också med tesla och fick svar att det inte är möjligt att få bilen innan årsskiftet…

Pratade också med två olika på carpay och båda har väldigt dålig ton från start till slut, jag frågade om någon uppdatering och fick svar ”kontakta tesla, vi har beställt och det är deras ansvar att leverera nu, inte vi”

Tesla kunde inte hjälpa mig så mycket i telefonen, kul att du fick lite hopp om att få den snart, mitt försvann efter att han sa att det förmodligen inte finns någon chans att få den innan årskiftet…
Skriv svar