Sentry mode sämre

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av Rimlig »

renes skrev:
Rimlig skrev: 12 dec 2023 14:28
Det borde finnas gott om utrymme att förbättra logiken / AI för att förstå när den ska spela in, och kanske bara spela in från den/de kameror där det faktiskt är rörelse för att spara utrymme..
Det tror jag inte vore en bra idé. Man ser ju ofta registreringsnummer och hela personen på andra kameror när de kommer eller går. Jag tror det bara blir bättre när även sidokamerorna (B-pillar) kommer att registreras, som jag såg nämnt någonstans.

Förresten, just utrymme börjar bli en nästan trivial kostnad. Själv köpte jag 1 TB SSDs eftersom de inte är mycket dyrare än mindre drives.
Jo, fast jag om den faktiskt spelar in när det ÄR rörelse (dvs kan vara flera kameror samtidigt) så borde väl den då fånga det. Men visst, det kanske är onödigt komplext. Låt den spela in rubbet - lagringsutrymme finns ju om man har en SSD av rimlig storlek.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av xms67 »

Jag håller med om att man inte behöver titta på de olika händelserna. Men ändå bättre om den blir lite mer okänslig och spelar in mer nödvändig information. Sedan får den ju såklart inte blir helt dum och inte spelar in nästan något alls. Men tycker att det finns stor förbättringspotential. Har ju slagit på min och ska se om det blivit någon skillnad och vad jag tycker om det nu.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av AAKEE »

Jag kände mig nödgad att visa att bilen inte drar mer ström pga sentry-händelser.
Facebookryktet är att det är mängden sentryhändelser som avgör förbrukningen.

Vilket det såklart inte är, utan det som drar ström är att hela bilen är vaken som drar ström, och bilens huvudprocessor som med ”AI” ska lista ut om det är ett sentryevent eller ej.

Jag fick lov att springa runt och grimasera och hoppa som en tok i 5 x 1 minut. Det blev triggat i sida men det var inte lätt.
Framför triggades bilen betydligt lättare, och bakom var det lite trångt i garaget så det triggade varje gång jag gick förbi bakom.

Jag har en känsla att parkeringssensorerna var grymt bra på att trigga sentry, men utan dem…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 12 dec 2023 18:40
Jag kände mig nödgad att visa att bilen inte drar mer ström pga sentry-händelser.
Facebookryktet är att det är mängden sentryhändelser som avgör förbrukningen.

Vilket det såklart inte är, utan det som drar ström är att hela bilen är vaken som drar ström, och bilens huvudprocessor som med ”AI” ska lista ut om det är ett sentryevent eller ej.

Jag fick lov att springa runt och grimasera och hoppa som en tok i 5 x 1 minut. Det blev triggat i sida men det var inte lätt.
Framför triggades bilen betydligt lättare, och bakom var det lite trångt i garaget så det triggade varje gång jag gick förbi bakom.

Jag har en känsla att parkeringssensorerna var grymt bra på att trigga sentry, men utan dem…
Det går väl några Ws när den blinkar med helljusen. ;)
Eller har de slutat med det?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 12 dec 2023 20:41

Det går väl några Ws när den blinkar med helljusen. ;)
Eller har de slutat med det?
Det är ju därför den inte gärna vill göra något event! Kostar 0.008 Watttimmar (2 st x 0.5s x 30W) :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av AAKEE »

Min bil har slutat starta sentry vid parkering.

Sentry är på med undantag. Även aktiverat i mobilen men när man parkerar gårxden och sover, startar ej sentry :oops:

Irriterande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 12 dec 2023 00:18
[

Det varierar nog mellan bilarna.
Jag har inte haft en enda filmsnutt på någon som parkerat bredvid bilen eller någon som gått mellan bilarna. Man måste ta i handtagen för att den ska spara ett klipp från sidokamerorna.

Har fått ett enda klipp på en person som gick precis framför bilen. Ingenting bakom eller vid sidorna.
Har vart på en weekend med Sebtry på.
Jag har då fått klipp med sidosentry där folk kliver ut-/in- i bilarna. Den tog inte alla bilar som kom och gick men väl någon i-/urstigning i sida. Faktiskt de som var relativt nära min bil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1078
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av holden »

Så om AI-algoritmen för att detektera sådant som faktiskt är värt att filma ur ett Sentry-perspektiv förbättras blir folk sura för att dom inte kan kika på en massa meningslösa klipp - svårlöst dilemma.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 17 dec 2023 19:43
Så om AI-algoritmen för att detektera sådant som faktiskt är värt att filma ur ett Sentry-perspektiv förbättras blir folk sura för att dom inte kan kika på en massa meningslösa klipp - svårlöst dilemma.
Vi har troligen fler folk med skador men inget sentryklipp nu än tidigare.
Hårddisk är billigt så att fintuna den så den är lagom känslig bör int göras fortare än koden ”klarar”.

Det verkar som USS var enkelt att mäta in vad som var nära och inte.


Hundra ”tomklipp” gör inget bara den får med när bilen skadas på ett av klippen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1078
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av holden »

AAKEE skrev: 17 dec 2023 20:03
holden skrev: 17 dec 2023 19:43
Så om AI-algoritmen för att detektera sådant som faktiskt är värt att filma ur ett Sentry-perspektiv förbättras blir folk sura för att dom inte kan kika på en massa meningslösa klipp - svårlöst dilemma.
Vi har troligen fler folk med skador men inget sentryklipp nu än tidigare.
Hårddisk är billigt så att fintuna den så den är lagom känslig bör int göras fortare än koden ”klarar”.

Det verkar som USS var enkelt att mäta in vad som var nära och inte.


Hundra ”tomklipp” gör inget bara den får med när bilen skadas på ett av klippen.
Källa på det?

Oddsen för att det ska hända något är ju till att börja med mikroskopiska vilket gör att hela funktionen har begränsat värde, sedan ska det då fastna på film och vara så tydligt att det ger något bevisvärde.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 2 gång.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 17 dec 2023 20:13
AAKEE skrev: 17 dec 2023 20:03
holden skrev: 17 dec 2023 19:43
Så om AI-algoritmen för att detektera sådant som faktiskt är värt att filma ur ett Sentry-perspektiv förbättras blir folk sura för att dom inte kan kika på en massa meningslösa klipp - svårlöst dilemma.
Vi har troligen fler folk med skador men inget sentryklipp nu än tidigare.
Hårddisk är billigt så att fintuna den så den är lagom känslig bör int göras fortare än koden ”klarar”.

Det verkar som USS var enkelt att mäta in vad som var nära och inte.


Hundra ”tomklipp” gör inget bara den får med när bilen skadas på ett av klippen.
Källa på det?
Blir inte så lätt!

Men för två år sedan översvämmades Facebookgrupperna av de som hade tex dörruppslag på film.

Nu översvämmas de av de som inte har det på film…(men har dörruppslagen :-( )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5337
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 17 dec 2023 18:37
Nicke Nyfiken skrev: 12 dec 2023 00:18
[

Det varierar nog mellan bilarna.
Jag har inte haft en enda filmsnutt på någon som parkerat bredvid bilen eller någon som gått mellan bilarna. Man måste ta i handtagen för att den ska spara ett klipp från sidokamerorna.

Har fått ett enda klipp på en person som gick precis framför bilen. Ingenting bakom eller vid sidorna.
Har vart på en weekend med Sebtry på.
Jag har då fått klipp med sidosentry där folk kliver ut-/in- i bilarna. Den tog inte alla bilar som kom och gick men väl någon i-/urstigning i sida. Faktiskt de som var relativt nära min bil.
Har varit ute i julhandeln på flera köpcenter med galen trafik på karkeringarna, men har fortfarande bara fått mig själv på film när jag dragit i dörrhandtaget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av Mickep »

Kommer cybertruck få dörruppslag? Eller snarare hur kommer dörrarna som stått bredvid en cybertruck att se ut? hål rätt igenom :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sentry mode sämre

Inlägg av AAKEE »

Min bil har slutat ha sentry på på fruns jobb.
Vi var iväg på en weekend i helgen, då funkaterade det varje gång på rätt många olika platser.

Undrar om bilen själv lagt till frugans jobb som arbete eller favorit fast den inte får det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar