Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 18 dec 2023 19:04
roffe_s skrev: 18 dec 2023 18:37
Japp, gäller enligt mig båda parter.
Dock bara en part som bestämmer hur stridsåtgärderna skall utvecklas i detta fall. Tesla har tackat nej till kollektivavtal med anställda som stöd. Alltså bär IF Metall fullständigt ansvar för vilka åtgärder man väljer att verkställa för att ändra både Teslas och dess anställdas åsikt.

Att påverka enskilda privatpersoner, företagare och dessutom Werksta samt Hydro Extrusions kunde man ha undvikt medan man eskalerar på ett sätt som påverkar Tesla mer direkt. Kan inte föreställa mig att du tycker annorlunda. Det är hemskt hur vissa har påverkats oproportionerligt mycket så tidigt i konflikten.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 18:37
Mmm, men enligt uppgifter i tråden har även medarbetare i andra länder flugits in för att stärka upp. Bedömningen sker normalt utifrån när läget för "business as usual" övergår till något annat. Exakt vad som hänt har nog bara parterna koll på, och de gömmer korten väl.
Du får gärna peka på uppgifter som påvisar detta istället för att hänvisa i tråden. Men oavsett så är detta inte så ovanligt att göra, strejk eller ej. Många svenska företag lånar ut och lånar in medarbetare. Sedan om Tesla gör det i större omfattning än tidigare är upp till dig att bevisa då du framför det.

Men min poäng kvarstår, det är våra medmänniskor som arbetar och som vill arbeta. Alltså, IF Metall borde ha sökt stöd från dessa anställda innan man initierar något.

roffe_s skrev: 18 dec 2023 18:37
Njae, i min värld har IF Metall funnits i detta land under hela tiden som vår modell för arbetsmarknaden vuxit fram. Att modellen fungerar och hanteras av de flesta arbetsgivare indikeras bland annat av våra mycket låga siffror för strejkdagar. Min uppriktiga uppfattning är att Tesla klantat till det rätt mycket för sig själv genom att inte göra ett förarbete och en noggrann analys av alla marknadsförutsättningar innan sin etablering. Det kan hantera sin affär efter eget huvud, men jag tycker onekligen synd om alla drabbade kunder.

Men vi behöver inte vara överens om allt, jag förstår Din inställning och tror att även Du kan förstå mitt tankesätt.
Och jag har siffror som visar att trots dessa få strejkdagar har vi det inte mätbart bättre jämfört med våra grannländer. Utan det är snarare tvärtom. Skall vi mäta siffror föreslår jag att vi jämför hela bilden. Har tidigare presenterat detta men kan göra det igen om så önskas.

Missförstå mig inte, säger absolut inte att vi har det dåligt. Säger bara man inte kan peka på få strejkdagar som ett mått på att modellen fungerar.
Njae, att Tesla skulle exponera sig för lovliga stridsåtgärder vid en förhandlingsvägran med IF Metall måste ha varit väl känt för bolaget redan innan etableringen.

När det gäller eventuellt strejkbryteri hoppas jag att det av mitt förra svar framgick att hur det verkligen ligger till vet nog bara parterna. Jag är inte en part i detta varför jag inte bär någon bevisbörda.

Det är okey att vilja arbeta men inte till hur dåliga villkor som helst. Därför behöver arbetsmarknaden också en maktbalans för att inte utnyttjande av arbetstagaren ska förekomma, som t ex lönedumpning och oskäliga arbetsvillkor (t ex bygg- och städbranschen).

Mmm, men att blanda in valutautveckling, BNP, energikostnader etc i diskussionen är ovidkommande då de beror på så många fler faktorer än endast arbetsmarknadsmodellen. Antal strejkdagar är entydig statistik, den påverkas endast av relationen mellan arbetsmarknadens parter. Därför är den, i mitt tycke, den allra tydligaste parametern vi har för att bedöma fredspliktens funktion.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:20

Och de som hävdar att man kan enkelt byta jobb om man inte gillar villkoren hos Tesla tror alltså att man helt enkelt avskriva 20.000$ ?

Det är då säkert bara små pengar för de, att de tror att en bilmekaniker helt enkelt struntar i den summa.
Konflikten handlar ju till stor del om att Tesla inte betalar ”bra” löner och pensioner (enligt IF Metall), så varför skulle de där $20k spela någon roll när andra företag betalar ännu mer?
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:11
Så Facket ljuger alltså?
Om du tolkar det så.
Metallare skrev: 18 dec 2023 19:11
Jaha, därför har de kört andra anställda till drabbade SC för att de respektera strejkrätten?
Ja, Tesla har respekterat strejkrätten. Att de kört anställda nu i konflikten har jag aldrig påstått. Har bara sagt att Tesla gjort så tidigare för att stötta och utbilda. Det är inget ovanligt med andra ord.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Legato skrev: 18 dec 2023 15:42
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:23
Legato skrev: 16 dec 2023 20:22
Metallare skrev: 16 dec 2023 18:16
slugger75 skrev: 16 dec 2023 15:17


Ha ha exakt!
Om det nu är jätteviktigt att inte investera i företag utan kollektivavtal så verkar det ju dumt att de har gjort just det. Varför tänkte de inte på det innan liksom?
Jag tror nu mer på att det är viktigt att investera i företag som inte ligger i tvist med någon, som kan påverka deras investering.

I fallet Tesla är det nu den tvist med facket som påverkar. I ett annat fall kan det likväl vara en uppmärksammat rättstavat, eller kanske en patenttvist, eller vad som helst.

Ni skulle på sådana nyheter gå ett steg tillbaka och inte vara alltför fokuserat på det enskilde händelse som pågår.
Underhållande om du tror att de är bättre än marknaden på att avgöra kursreaktioner med anledning av konflikt. Verkligheten är givetvis den eviga dubbelmoralen.
Vad tror du händer med aktiekursen om Tesla bestämmer sig för att lämna svenskt marknad?
Du menar alltså på fullt allvar att du tror dessa pensionsfonder är duktigare på att analysera detta än marknaden i stort?
Och du menar att allas analyser på marknaden måste kommer till samma resultat?

Då undrar jag varför ibland några rekommenderar att sälja medans kursen därefter stiger ytterligare, eller några rekommenderar att behålla aktier när kursen faller ytterligare och kanske aldrig återhämtar sig.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andreasson »

Jag är så glad och tacksam att jag har hållit mig långt ifrån fackföreningar under mitt drygt fyrtioåriga yrkesliv. Så de bär sig åt..! Det är helt otroligt! Jag tror att detta kommer att fortsätta ett par år till och faktiskt bli till en valfråga om svenska modellen/sympatiåtgärder etc. Facket undergräver just nu den svenska modellen som de så hårt vill hålla fast vid. Undrar om de förstår det själva??

Det är nog dags att börja fila på "Svenska modellen" år 2023 och lägga 30-talets version till handlingarna..!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Andreasson skrev: 18 dec 2023 19:31
Jag är så glad och tacksam att jag har hållit mig långt ifrån fackföreningar under mitt drygt fyrtioåriga yrkesliv. Så de bär sig åt..! Det är helt otroligt! Jag tror att detta kommer att fortsätta ett par år till och faktiskt bli till en valfråga om svenska modellen/sympatiåtgärder etc. Facket undergräver just nu den svenska modellen som de så hårt vill hålla fast vid. Undrar om de förstår det själva??

Det är nog dags att börja fila på "Svenska modellen" år 2023 och lägga 30-talets version till handlingarna..!
Tror att Veli-Pekka kommer gå till historien som mannen som dödade den svenska modellen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Njae, att Tesla skulle exponera sig för lovliga stridsåtgärder vid en förhandlingsvägran med IF Metall måste ha varit väl känt för bolaget redan innan etableringen.
Det har inte varit känt för någon av oss att man skulle göra det utan stöd från majoriteten av de anställda.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
När det gäller eventuellt strejkbryteri hoppas jag att det av mitt förra svar framgick att hur det verkligen ligger till vet nog bara parterna. Jag är inte en part i detta varför jag inte bär någon bevisbörda.
Den som påstår något har alltid bevisbördan.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Det är okey att vilja arbeta men inte till hur dåliga villkor som helst. Därför behöver arbetsmarknaden också en maktbalans för att inte utnyttjande av arbetstagaren ska förekomma, som t ex lönedumpning och oskäliga arbetsvillkor (t ex bygg- och städbranschen).
Det är ingen som påstår att vi skall kämpa för dåliga villkor. Dessa förekommer väl inte i våra grannländer?
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Mmm, men att blanda in valutautveckling, BNP, energikostnader etc i diskussionen är ovidkommande då de beror på så många fler faktorer än endast arbetsmarknadsmodellen. Antal strejkdagar är entydig statistik, den påverkas endast av relationen mellan arbetsmarknadens parter. Därför är den, i mitt tycke, den allra tydligaste parametern vi har för att bedöma fredspliktens funktion.
Det är därför man använder köpkraftsparitet (PPP) för att utjämna de skillnader du nämner. BNP, exempelvis, är ett viktigt mått som man skall kunna använda. Att påstå att vår svenska modell inte påverkar BNP och inte kan utgöra grund för diskussionen skulle vara väldigt felaktigt. Det må bero på många faktorer men det inkluderar modellen.

Och att enbart bedöma fredsplikten är väldigt bristfälligt. Till vilken kostnad skall vi eftersträva fredsplikt?
Love_O
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:20
fth skrev: 18 dec 2023 14:02
spacecoin skrev: 18 dec 2023 13:46
Du hade väl en kompis hos Tesla som kan tala om vad det står i avtalet?
Jag har beskrivit det flera gånger ovan tror jag, men det är väldigt enkelt:
- det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.

Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier).

/fth
Och de som hävdar att man kan enkelt byta jobb om man inte gillar villkoren hos Tesla tror alltså att man helt enkelt avskriva 20.000$ ?

Det är då säkert bara små pengar för de, att de tror att en bilmekaniker helt enkelt struntar i den summa.
Fast hur går den logiken ihop ? Sen är det ju inte så att det blir av med något, det blir ju inte tilldelade något om det slutar, precis som på många andra företag i Sverige gör. Du får först en pott som säkert har ett motkrav att du är anställd 1 år, sen tillfaller det precis som FTH säger % per år. Vill du sluta innan du uppnått den högsta ”nivån” så är ju det fine. Du kan inte förlora något du aldrig haft.

Och OM det nu är så att det anställda har det så himla dåligt på tesla så får det ju något bättre på annat ställe som har KA så jag ser liksom inte problemet. Var kvar och jobba eller avsluta anställningen och byt jobb. Så gör det flesta andra som jag känner ?
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 17:10
Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Vem säger att Elon vägrar samarbeta med någon annan än sig själv? Det han inte verkar vilja göra är att samarbeta med en tredje part (fackförbund) som inte har några direkta incitament att hjälpa till att driva företaget framåt. Att alla anställda får RSU:er tyder ganska kraftigt på att man vill förmedla att alla anställda kan och skall ha incitament att driva Tesla framåt, så om något verkar de främja samarbeta mer än vanligt.

Historier om hot osv finns från båda sidorna men verkar inte finnas speciellt mycket bevis för det så det skall man nog inte lägga allt för mycket vikt vid.
Vad är då det stora problemet?

Det påstås att deras villkor är likvärdigt eller bättre, sen kan de ju har en verkstadsklubb som driver de fackliga frågor och då stå avdelningen och facket helt utanför (bara hjälper till med utbildningar för aktiva)

Så vad är då med det i åtanke så svårt att signera KA och driver frågan om lokala klubbar?

Kan ju inte vara så svårt, blir det bara om man inte vill medbestämmande av sina medarbetare.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MangeT »

Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:56
Vad är då det stora problemet?

Det påstås att deras villkor är likvärdigt eller bättre, sen kan de ju har en verkstadsklubb som driver de fackliga frågor och då stå avdelningen och facket helt utanför (bara hjälper till med utbildningar för aktiva)

Så vad är då med det i åtanke så svårt att signera KA och driver frågan om lokala klubbar?

Kan ju inte vara så svårt, blir det bara om man inte vill medbestämmande av sina medarbetare.
Frågan är snarare varför de skulle gå med på det? Nu finns det inget avtal och då måste man logiskt kunna motivera varför det skulle vara bättre att förändra nuläget. Och ”skriv på annars gör vi livet surt för er” är inte ett bra argument.

Det har inte presenterats några bevis på att det finns stort stöd bland de anställda för ett kollektivavtal så varför skall de teckna ett? Tesla säger nog nej till många förfrågningar som de inte ser någon nytta med för bolaget eller dess anställda.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:56
OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 17:10
Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Vem säger att Elon vägrar samarbeta med någon annan än sig själv? Det han inte verkar vilja göra är att samarbeta med en tredje part (fackförbund) som inte har några direkta incitament att hjälpa till att driva företaget framåt. Att alla anställda får RSU:er tyder ganska kraftigt på att man vill förmedla att alla anställda kan och skall ha incitament att driva Tesla framåt, så om något verkar de främja samarbeta mer än vanligt.

Historier om hot osv finns från båda sidorna men verkar inte finnas speciellt mycket bevis för det så det skall man nog inte lägga allt för mycket vikt vid.
Vad är då det stora problemet?

Det påstås att deras villkor är likvärdigt eller bättre, sen kan de ju har en verkstadsklubb som driver de fackliga frågor och då stå avdelningen och facket helt utanför (bara hjälper till med utbildningar för aktiva)

Så vad är då med det i åtanke så svårt att signera KA och driver frågan om lokala klubbar?

Kan ju inte vara så svårt, blir det bara om man inte vill medbestämmande av sina medarbetare.
Det kanske är så att de anställda på Tesla inte vill ha IF Metalls deal med pension och försäkringar när de anser att de har det bättre nu.

Frivilligt är tydligen ett för svårt ord för IF Metall.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Love_O
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:56
OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 17:10
Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Vem säger att Elon vägrar samarbeta med någon annan än sig själv? Det han inte verkar vilja göra är att samarbeta med en tredje part (fackförbund) som inte har några direkta incitament att hjälpa till att driva företaget framåt. Att alla anställda får RSU:er tyder ganska kraftigt på att man vill förmedla att alla anställda kan och skall ha incitament att driva Tesla framåt, så om något verkar de främja samarbeta mer än vanligt.

Historier om hot osv finns från båda sidorna men verkar inte finnas speciellt mycket bevis för det så det skall man nog inte lägga allt för mycket vikt vid.
Vad är då det stora problemet?

Det påstås att deras villkor är likvärdigt eller bättre, sen kan de ju har en verkstadsklubb som driver de fackliga frågor och då stå avdelningen och facket helt utanför (bara hjälper till med utbildningar för aktiva)

Så vad är då med det i åtanke så svårt att signera KA och driver frågan om lokala klubbar?

Kan ju inte vara så svårt, blir det bara om man inte vill medbestämmande av sina medarbetare.
Det största problemet är ju som nämnts tusen gånger. Facket har ju inte tillräckligt med medlemmar med sig. Finns ju bara Umeå som skulle kunna bilda lokal klubb. Resterande är ju inte tillräckligt många. FÖR DET FINNS LÅGT INTRESSE!
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:56
OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 17:10
Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Vem säger att Elon vägrar samarbeta med någon annan än sig själv? Det han inte verkar vilja göra är att samarbeta med en tredje part (fackförbund) som inte har några direkta incitament att hjälpa till att driva företaget framåt. Att alla anställda får RSU:er tyder ganska kraftigt på att man vill förmedla att alla anställda kan och skall ha incitament att driva Tesla framåt, så om något verkar de främja samarbeta mer än vanligt.

Historier om hot osv finns från båda sidorna men verkar inte finnas speciellt mycket bevis för det så det skall man nog inte lägga allt för mycket vikt vid.
Vad är då det stora problemet?

Det påstås att deras villkor är likvärdigt eller bättre, sen kan de ju har en verkstadsklubb som driver de fackliga frågor och då stå avdelningen och facket helt utanför (bara hjälper till med utbildningar för aktiva)

Så vad är då med det i åtanke så svårt att signera KA och driver frågan om lokala klubbar?

Kan ju inte vara så svårt, blir det bara om man inte vill medbestämmande av sina medarbetare.
Varför inte låta de anställda rösta anonymt om KA röstar majoriteten nej så kan IF metall lägga ner och om de röstar ja så kör på med strejken och ytterligare sympatiåtgärder
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 18:14
Metallare skrev: 18 dec 2023 18:06
Då hoppas jag för dig att du aldrig behöver den försäkring du har valt att avsluta.
Är en väldigt dyr försäkring givet vad kostnaden vid ”utnyttjande” är och sannolikheten för att man behöver utnyttja den, jag hade aldrig betalat för en försäkringsprodukt med de siffrorna i var fall.
Jag har nu försökt flera svar på detta men misstänker att allt som jag skriver anmälda du igen som personligt påhopp, så det slutar med att jag hoppas för din del att du aldrig råka ha en situation där du behöver hjälp från någon annan ...
Tror dessutom att de flesta hellre går till en annan arbetsgivare och tar ett hopp upp i lön än att dra en konflikt vidare oavsett om det är facket eller än själv som skulle driva det.
Säkert, speciellt när man ska avskriva några tusenlapper om man säger upp sig, 80.000 SEK är ju bara småpengar för en industriarbetare....
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:27
Legato skrev: 18 dec 2023 15:42
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:23
Legato skrev: 16 dec 2023 20:22
Metallare skrev: 16 dec 2023 18:16


Jag tror nu mer på att det är viktigt att investera i företag som inte ligger i tvist med någon, som kan påverka deras investering.

I fallet Tesla är det nu den tvist med facket som påverkar. I ett annat fall kan det likväl vara en uppmärksammat rättstavat, eller kanske en patenttvist, eller vad som helst.

Ni skulle på sådana nyheter gå ett steg tillbaka och inte vara alltför fokuserat på det enskilde händelse som pågår.
Underhållande om du tror att de är bättre än marknaden på att avgöra kursreaktioner med anledning av konflikt. Verkligheten är givetvis den eviga dubbelmoralen.
Vad tror du händer med aktiekursen om Tesla bestämmer sig för att lämna svenskt marknad?
Du menar alltså på fullt allvar att du tror dessa pensionsfonder är duktigare på att analysera detta än marknaden i stort?
Och du menar att allas analyser på marknaden måste kommer till samma resultat?

Då undrar jag varför ibland några rekommenderar att sälja medans kursen därefter stiger ytterligare, eller några rekommenderar att behålla aktier när kursen faller ytterligare och kanske aldrig återhämtar sig.

Nej, det har jag såklart aldrig påstått.

Du är mer än lovligt naiv om du tror att just dessa förvaltare kommit till samma slutsats exakt i samband med strejken. Det är helt uppenbart att det är ett rent politiskt ställningstagande, inget annat.

Ungefär lika ansvarslöst sådant som strejken i sig. Att sätta pensionerna på spel som politisk manifestation är såklart rent trams. I åratal har det varit ok att Tesla ej haft KA, plötsligt blev det tydligen väldigt viktigt... :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Njae, att Tesla skulle exponera sig för lovliga stridsåtgärder vid en förhandlingsvägran med IF Metall måste ha varit väl känt för bolaget redan innan etableringen.
Det har inte varit känt för någon av oss att man skulle göra det utan stöd från majoriteten av de anställda.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
När det gäller eventuellt strejkbryteri hoppas jag att det av mitt förra svar framgick att hur det verkligen ligger till vet nog bara parterna. Jag är inte en part i detta varför jag inte bär någon bevisbörda.
Den som påstår något har alltid bevisbördan.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Det är okey att vilja arbeta men inte till hur dåliga villkor som helst. Därför behöver arbetsmarknaden också en maktbalans för att inte utnyttjande av arbetstagaren ska förekomma, som t ex lönedumpning och oskäliga arbetsvillkor (t ex bygg- och städbranschen).
Det är ingen som påstår att vi skall kämpa för dåliga villkor. Dessa förekommer väl inte i våra grannländer?
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Mmm, men att blanda in valutautveckling, BNP, energikostnader etc i diskussionen är ovidkommande då de beror på så många fler faktorer än endast arbetsmarknadsmodellen. Antal strejkdagar är entydig statistik, den påverkas endast av relationen mellan arbetsmarknadens parter. Därför är den, i mitt tycke, den allra tydligaste parametern vi har för att bedöma fredspliktens funktion.
Det är därför man använder köpkraftsparitet (PPP) för att utjämna de skillnader du nämner. BNP, exempelvis, är ett viktigt mått som man skall kunna använda. Att påstå att vår svenska modell inte påverkar BNP och inte kan utgöra grund för diskussionen skulle vara väldigt felaktigt. Det må bero på många faktorer men det inkluderar modellen.

Och att enbart bedöma fredsplikten är väldigt bristfälligt. Till vilken kostnad skall vi eftersträva fredsplikt?
Instämmer till fullo.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Njae, att Tesla skulle exponera sig för lovliga stridsåtgärder vid en förhandlingsvägran med IF Metall måste ha varit väl känt för bolaget redan innan etableringen.
Det har inte varit känt för någon av oss att man skulle göra det utan stöd från majoriteten av de anställda.
Det har jag svårt att förstå. Fackförbunden företräder per definition sina medlemmar, när det finns ett tillräckligt antal på en arbetsplats eller ett företag önskar de normalt förhandla om ett kollektivavtal. Så har det alltid fungerat.
Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
När det gäller eventuellt strejkbryteri hoppas jag att det av mitt förra svar framgick att hur det verkligen ligger till vet nog bara parterna. Jag är inte en part i detta varför jag inte bär någon bevisbörda.
Den som påstår något har alltid bevisbördan.
Bad jag Dig bevisa Ditt påstående om att det inte blivit någon förändring alls när det gäller bemanning från Teslas sida sedan strejkutbrottet? Så länge vi inte har hårda fakta diskuterar vi hypoteser och teorier.
Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Det är okey att vilja arbeta men inte till hur dåliga villkor som helst. Därför behöver arbetsmarknaden också en maktbalans för att inte utnyttjande av arbetstagaren ska förekomma, som t ex lönedumpning och oskäliga arbetsvillkor (t ex bygg- och städbranschen).
Det är ingen som påstår att vi skall kämpa för dåliga villkor. Dessa förekommer väl inte i våra grannländer?
Nu svarade jag angående behovet av en maktbalans mellan parterna. Men även våra grannar brottas med samma bekymmer som oss när det gäller arbetskraft som arbetar för oskäliga villkor. Även här behöver arbetsmarknadens parter jobba tillsammans för att undvika ojämlika arbetskraftrelationer.

Men låt oss återvända till konflikten IF Metall - Tesla nu. Båda parter har sin ståndpunkt och konflikten lär fortgå under lång tid så länge parterna inte börjar prata med varandra.
Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Mmm, men att blanda in valutautveckling, BNP, energikostnader etc i diskussionen är ovidkommande då de beror på så många fler faktorer än endast arbetsmarknadsmodellen. Antal strejkdagar är entydig statistik, den påverkas endast av relationen mellan arbetsmarknadens parter. Därför är den, i mitt tycke, den allra tydligaste parametern vi har för att bedöma fredspliktens funktion.
Det är därför man använder köpkraftsparitet (PPP) för att utjämna de skillnader du nämner. BNP, exempelvis, är ett viktigt mått som man skall kunna använda. Att påstå att vår svenska modell inte påverkar BNP och inte kan utgöra grund för diskussionen skulle vara väldigt felaktigt. Det må bero på många faktorer men det inkluderar modellen.

Och att enbart bedöma fredsplikten är väldigt bristfälligt. Till vilken kostnad skall vi eftersträva fredsplikt?
Svarade jag verkligen så? Vad jag svarade är att inte någon annan indikator är så entydig som antalet bortfallna strejkdagar. I ingen av de andra indikatorerna kan Du isolera påverkan av endast arbetsmarknadsmodellen och -politiken. Jag tror inte att jag sa något annat. När det gäller samhällsekonomiska vinsten av fredsplikten kan vi ju börja med att ta ca 100 000 arbetsdagar x ett genomsnittligt produktionsvärde (säg t ex BNP) per arbetsdag. Det blir i vart fall en hyfsad slant till att börja med. Frågar Du arbetsgivaren är varje utebliven strejkdag väldigt värdefull.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 18 dec 2023 20:11

Jag har nu försökt flera svar på detta men misstänker att allt som jag skriver anmälda du igen som personligt påhopp, så det slutar med att jag hoppas för din del att du aldrig råka ha en situation där du behöver hjälp från någon annan ...
Vad har en "försäkring" med att hamna i en situation där man behöver hjälp från någon annan? Med en försäkring köper man sig hjälp på egen hand, och som försäkring tycker jag personligen att fackavgiften är för dyr för vad jag får.

Och från någon som hamnat i olika situationer genom livet kan jag säga att det finns ändå ingen som hjälper dig, man får lösa allt själv för andra människor ger blanka fan i dina problem om de inte tjänar på det.
Metallare skrev: 18 dec 2023 20:11
Säkert, speciellt när man ska avskriva några tusenlapper om man säger upp sig, 80.000 SEK är ju bara småpengar för en industriarbetare....
IF Metall säger att andra bolag betalar mer, så om en anställd hade fått 80k av att arbeta kvar hos Tesla borde ju den arbetsgivaren de går till betala mer än så. Eller menar du att IF Metall ljuger när de påstår att Tesla betalar sämre?
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

roffe_s skrev: 18 dec 2023 20:33
Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Njae, att Tesla skulle exponera sig för lovliga stridsåtgärder vid en förhandlingsvägran med IF Metall måste ha varit väl känt för bolaget redan innan etableringen.
Det har inte varit känt för någon av oss att man skulle göra det utan stöd från majoriteten av de anställda.
Det har jag svårt att förstå. Fackförbunden företräder per definition sina medlemmar, när det finns ett tillräckligt antal på en arbetsplats eller ett företag önskar de normalt förhandla om ett kollektivavtal. Så har det alltid fungerat.
Man kan ta in fakta och göra en egen slutsats eller låta bli. Valet är ens eget.
Faktum kvarstår om facket hade haft majoritet bland sina medlemmar hade man gått ut med fakta för att understödja strejken man har dragit igång.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Marjan skrev: 18 dec 2023 20:46
roffe_s skrev: 18 dec 2023 20:33
Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Njae, att Tesla skulle exponera sig för lovliga stridsåtgärder vid en förhandlingsvägran med IF Metall måste ha varit väl känt för bolaget redan innan etableringen.
Det har inte varit känt för någon av oss att man skulle göra det utan stöd från majoriteten av de anställda.
Det har jag svårt att förstå. Fackförbunden företräder per definition sina medlemmar, när det finns ett tillräckligt antal på en arbetsplats eller ett företag önskar de normalt förhandla om ett kollektivavtal. Så har det alltid fungerat.
Man kan ta in fakta och göra en egen slutsats eller låta bli. Valet är ens eget.
Faktum kvarstår om facket hade haft majoritet bland sina medlemmar hade man gått ut med fakta för att understödja strejken man har dragit igång.
Nu saknar ju facket alla möjligheter att företräda icke medlemmar, så ropet på lokala majoriteter är endast något som existerar i denna tråd. När facken bedömer att de har ett tillräckligt antal medlemmar lämnar de in en förhandlingsframställan. På något annat sätt har det aldrig, vad jag vet, fungerat i modern tid.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

roffe_s skrev: 18 dec 2023 21:02
Marjan skrev: 18 dec 2023 20:46
roffe_s skrev: 18 dec 2023 20:33
Leon skrev: 18 dec 2023 19:39
roffe_s skrev: 18 dec 2023 19:25
Njae, att Tesla skulle exponera sig för lovliga stridsåtgärder vid en förhandlingsvägran med IF Metall måste ha varit väl känt för bolaget redan innan etableringen.
Det har inte varit känt för någon av oss att man skulle göra det utan stöd från majoriteten av de anställda.
Det har jag svårt att förstå. Fackförbunden företräder per definition sina medlemmar, när det finns ett tillräckligt antal på en arbetsplats eller ett företag önskar de normalt förhandla om ett kollektivavtal. Så har det alltid fungerat.
Man kan ta in fakta och göra en egen slutsats eller låta bli. Valet är ens eget.
Faktum kvarstår om facket hade haft majoritet bland sina medlemmar hade man gått ut med fakta för att understödja strejken man har dragit igång.
Nu saknar ju facket alla möjligheter att företräda icke medlemmar, så ropet på lokala majoriteter är endast något som existerar i denna tråd. När facken bedömer att de har ett tillräckligt antal medlemmar lämnar de in en förhandlingsframställan. På något annat sätt har det aldrig, vad jag vet, fungerat i modern tid.
Problemet är väl att de totalt missbedömt vad tillräckligt många medlemmar är.

Deras desperata rekrytering med gratis medlemskap och 130% i strejkersättning talar ju sitt tydliga språk. De har dragit igång något utan täckning.

Dessutom har de ju snart med deras sympatiåtgärder lyckats göra fler av deras medlemmar arbetslösa än det jobbar potentiella medlemmar på Tesla.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

niklas12 skrev: 18 dec 2023 20:09
Varför inte låta de anställda rösta anonymt om KA röstar majoriteten nej så kan IF metall lägga ner och om de röstar ja så kör på med strejken och ytterligare sympatiåtgärder
De behöver inte ens köra på med strejken då.
Elon Musk har själv föreslagit sådana omröstningar och lovat skriva på om majoriteten röstar för.
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

TiborBlomhall skrev: 18 dec 2023 21:21
niklas12 skrev: 18 dec 2023 20:09
Varför inte låta de anställda rösta anonymt om KA röstar majoriteten nej så kan IF metall lägga ner och om de röstar ja så kör på med strejken och ytterligare sympatiåtgärder
De behöver inte ens köra på med strejken då.
Elon Musk har själv föreslagit sådana omröstningar och lovat skriva på om majoriteten röstar för.
Ja och nu har IF metall drivit det så långt så att de kan inte backa utan att tappa ansiktet.
Och då kör man på rätt ner i diket i full fart :roll:
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

TiborBlomhall skrev: 18 dec 2023 21:21
niklas12 skrev: 18 dec 2023 20:09
Varför inte låta de anställda rösta anonymt om KA röstar majoriteten nej så kan IF metall lägga ner och om de röstar ja så kör på med strejken och ytterligare sympatiåtgärder
De behöver inte ens köra på med strejken då.
Elon Musk har själv föreslagit sådana omröstningar och lovat skriva på om majoriteten röstar för.

Han har även sagt för ett år sedan att han skulle lämna Twitter/X om folk röstade bort honom. Har det hänt? :roll:
Skriv svar