Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 19 dec 2023 23:55
Upprepa gärna FTHs undersökning av hur många "one trick ponys" som enbart verkar ha registrerat sig för att diskutera strejken, och hur många av dessa som var på fackets respektive Teslas sida. För mig framstå det som om det är minst lika många som trollat sig in här för att försöka övertyga andra om Teslas fantastiska villkor, utan att för den delen ha någon som helst insyn i dem.
Jag har uppdaterat statistiken då och då, det är just nu svag övervikt för ”Tesla-ponnies” i antal medlemmar, och svag övervikt för ”IF Metall-ponnies” i antal inlägg, totalt sett ganska jämnt alltså.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Per S
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 aug 2021 08:43
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Per S »

Kriper skrev: 19 dec 2023 22:11
Cool and normal. "Platt organisation"
https://www.dn.se/ekonomi/teslas-hemlig ... tsmarknad/

DN har tagit del av hemliga anställningskontrakt som anställda på Tesla får skriva på när de påbörjar sin anställning. Kontrakten är olika långa beroende på när personen blivit anställd, det kan röra sig om kontrakt på 40–70 A4-sidor.
Darko Davidovic är förbundsjurist på IF Metall. De längsta anställningskontrakt han har stött på tidigare på svensk arbetsmarknad har varit på fyra–fem sidor.
– Det handlar om affärstext och juridiskt text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic om Teslas kontrakt.
Upplever inte att det är speciellt anmärkningsvärt, jobbade på ett amerikanskt mjukvaruföretag mitten 2010 talet och var tvungen skriva på 6 olika dokument rörande allt ifrån hur de äger allt jag gör och hur jag skall uppföra mig mot kollegor och kunder. Var nog närmare 80 sidor totalt.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

https://sverigesradio.se/artikel/tystna ... a-livet-ut

Om det stämmer och gäller även bil mek då är den så ofta hävda punkten att "enkelt byta jobb" int så enkelt som de som hävdar tror och vill ha.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Metallare skrev: 20 dec 2023 06:32
https://sverigesradio.se/artikel/tystna ... a-livet-ut

Om det stämmer och gäller även bil mek då är den så ofta hävda punkten att "enkelt byta jobb" int så enkelt som de som hävdar tror och vill ha.
Pga sekretess? Kan man inte byta jobb för att man skrivit på ett sekretessavtal?

Gör det verkligen inte svårare att byta jobb.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20


Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Jag har inte hittat någon varsel om uppsägning hos Hydro Extrusion.

Det enda jag har hittat var från 2020, så det tror jag nog inte att det är en konsekvens av den rådande konflikt.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Metallare skrev: 20 dec 2023 07:42
JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24



Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Jag har inte hittat någon varsel om uppsägning hos Hydro Extrusion.

Det enda jag har hittat var från 2020, så det tror jag nog inte att det är en konsekvens av den rådande konflikt.
Skrev han att det hade skett konsekvenser eller kommer ske?
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Collin87 skrev: 20 dec 2023 07:35
Metallare skrev: 20 dec 2023 06:32
https://sverigesradio.se/artikel/tystna ... a-livet-ut

Om det stämmer och gäller även bil mek då är den så ofta hävda punkten att "enkelt byta jobb" int så enkelt som de som hävdar tror och vill ha.
Pga sekretess? Kan man inte byta jobb för att man skrivit på ett sekretessavtal?

Gör det verkligen inte svårare att byta jobb.
Enligt det man kan läsa före paywall hos DN få de inte jobba i 6 månader för ett konkurrerande företaget.

Och det nästa: om det stämmer med 70 sidor arbetskontrakt, vad tror du hur många industriarbetare har den förmåga att förstå vartenda meningen i den?

Det gör det bara enklare för chefer att påstå saker, för att kunna sätta press.

Det blir inte ens viktigt om det stämmer vad chefen säger, för även om du är 100% säkert att det är fel betyder det tvist som sällan leder till något gott för AT.

Och gäller det uttalande även om man blir sparken blir det ju ännu värre, eftersom vilken väg vill du gå som bil mek, om du inte få jobba för någon annan i 6 månader?
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Collin87 skrev: 20 dec 2023 07:43
Metallare skrev: 20 dec 2023 07:42
JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32


Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Jag har inte hittat någon varsel om uppsägning hos Hydro Extrusion.

Det enda jag har hittat var från 2020, så det tror jag nog inte att det är en konsekvens av den rådande konflikt.
Skrev han att det hade skett konsekvenser eller kommer ske?
Har du läst citatet?

"Det har hänt nu ..."

Så inte det kommer hända utan det har redan skett.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

https://timbro.se/smedjan/den-svenska-m ... -85-aring/
Den svenska modellen är en trött 85-åring

Mytbildningen kring den svenska modellen har tagit överhanden i beskrivningarna av hur arbetsmarknaden fungerar. Det konstaterar Adam Danieli med anledning av att det i dag är 85 år sedan Saltsjöbadsavtalet undertecknades.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Collin87 skrev: 20 dec 2023 07:35
Metallare skrev: 20 dec 2023 06:32
https://sverigesradio.se/artikel/tystna ... a-livet-ut

Om det stämmer och gäller även bil mek då är den så ofta hävda punkten att "enkelt byta jobb" int så enkelt som de som hävdar tror och vill ha.
Pga sekretess? Kan man inte byta jobb för att man skrivit på ett sekretessavtal?

Gör det verkligen inte svårare att byta jobb.
Frågan är ju i vilken utsträckning man kan använda erfarenheter man skaffat sig under sin tid hos tesla.
Hur ser nästa arbetsgivare på att det finns dubbla lojaliteter?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

iAkita skrev: 19 dec 2023 23:20
Vara koscher? I vilket fall, är man mån om sin ESG-score gäller det att ha koll på även underleverantörer och andra bolag man har kontrakt/agreements med. Det duger inte att säga en sak i sin policy, och sen ha överenskommelser med andra företag som inte följer denna policy. Den nu aktuella glimmer-diskussionen är ett utmärkt exempel på det.
Menar du att det skulle vara ok att stå som brukare till en produkt, men inte ok att finansiera produkten hos produktens tillverkare?

Väljer man att köra Tesla så har man nog inga som helst problem med att finansiera den hos Tesla heller.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Metallare skrev: 20 dec 2023 07:42
JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24



Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Jag har inte hittat någon varsel om uppsägning hos Hydro Extrusion.

Det enda jag har hittat var från 2020, så det tror jag nog inte att det är en konsekvens av den rådande konflikt.
Pratade faktiskt med VDn på hydro för ett par veckor sedan i ett annat ärende. Strejken togs upp och han var uppenbart störd och var ärlig med att det kommer bli tufft under 2024, dom håller på att se över hur de kan behålla så många som möjligt.

Ett avtal man tappar ger inte effekt från dag ett, AB behöver kontrollera och räkna på effekterna innan man säger upp kompetent personal.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Metallare skrev: 20 dec 2023 07:47
Och gäller det uttalande även om man blir sparken blir det ju ännu värre, eftersom vilken väg vill du gå som bil mek, om du inte få jobba för någon annan i 6 månader?
I Sverige fungerar det inte så. En tidigare arbetsgivare kan inte hindra dig från att ta ett nytt jobb om de avskedat dig utan att ersätta dig. Med andra ord, om du får sparken, så kan du antingen gå direkt till en annan arbetsgivare eller så får din fd arbetsgivare ersätta dig under karenstiden.

Givetvis ska man dock respektera tystnadsplikt mot sina arbetsgivare, oavsett om man skrivit på ett avtal om det eller inte. Det man gör för sin arbetsgivare tillhör arbetsgivaren om inget annat sägs. Jag ser tystnadspliktsavtal etc mer som ett förtydligande av detta för att inga missförstånd ska ske.


Och angående att deras anställningsavtal är långa - ja det är nog lite overkill för en vanlig mekaniker, men de brukar inte vara supersvåra att läsa och förstå. Jag har ca 20 sidor i mitt avtal + det KA vi har. KA var betydligt mer komplicerat att läsa än mitt anställningsavtal. De 20 sidor jag har är ju grundliga och exemplifierar en massa saker. När man förstått vad en viss sektion handlar om så kan man ju rätt raskt gå vidare. Om man sedan vill fördjupa sig i något så är avtalet ganska heltäckande och man kan lätt hitta vad man vill läsa på om.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 20 dec 2023 07:47

Enligt det man kan läsa före paywall hos DN få de inte jobba i 6 månader för ett konkurrerande företaget.

Och det nästa: om det stämmer med 70 sidor arbetskontrakt, vad tror du hur många industriarbetare har den förmåga att förstå vartenda meningen i den?

Det gör det bara enklare för chefer att påstå saker, för att kunna sätta press.

Det blir inte ens viktigt om det stämmer vad chefen säger, för även om du är 100% säkert att det är fel betyder det tvist som sällan leder till något gott för AT.

Och gäller det uttalande även om man blir sparken blir det ju ännu värre, eftersom vilken väg vill du gå som bil mek, om du inte få jobba för någon annan i 6 månader?
Det är inget konstigt med ”non-compete” klausuler även om kollektivavtal finns, har vänner som har 12 månader i sina avtal, krävs dock att arbetsgivaren betalar lön under tiden.

Sedan är det inget konstigt med avtal på 60-70 sidor, totalt är det kollektivavtal jag omfattas av på över 150 sidor och ändras hela tiden utan att jag kan påverka det. Skulle tro att det kollektivavtal som IF Metall vill få igenom hamnar i samma härad som Teslas avtal så de anställda måste ändå läsa så mycket.

Facket är också mer troliga att hitta på saker som är dåligt för mig än vad min arbetsgivare är så det är extra viktigt att lusläsa kollektivavtalet och dess förändringar.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elix747 »

Metallare skrev: 20 dec 2023 07:42
JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24



Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Jag har inte hittat någon varsel om uppsägning hos Hydro Extrusion.

Det enda jag har hittat var från 2020, så det tror jag nog inte att det är en konsekvens av den rådande konflikt.

Inhyrd personal har fått gå hem. Dvs arbetstillfällen i Vetlanda har gått förlorade.

https://www.vetlandaposten.se/2023-12-0 ... -bemanning
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Metallare skrev: 20 dec 2023 07:49
Collin87 skrev: 20 dec 2023 07:43
Metallare skrev: 20 dec 2023 07:42
JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36


Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Jag har inte hittat någon varsel om uppsägning hos Hydro Extrusion.

Det enda jag har hittat var från 2020, så det tror jag nog inte att det är en konsekvens av den rådande konflikt.
Skrev han att det hade skett konsekvenser eller kommer ske?
Har du läst citatet?

"Det har hänt nu ..."

Så inte det kommer hända utan det har redan skett.
Det är ditt sätt att tolka just den biten.

Det jag är rätt säker på att JonasH menar är att det som redan har hänt nu är att dom tappat en betydande del av sin orderbok både på Hydro och Werksta.

Och det kommer få konsekvenser.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 20 dec 2023 08:09
Metallare skrev: 20 dec 2023 07:47
Och gäller det uttalande även om man blir sparken blir det ju ännu värre, eftersom vilken väg vill du gå som bil mek, om du inte få jobba för någon annan i 6 månader?
I Sverige fungerar det inte så. En tidigare arbetsgivare kan inte hindra dig från att ta ett nytt jobb om de avskedat dig utan att ersätta dig. Med andra ord, om du får sparken, så kan du antingen gå direkt till en annan arbetsgivare eller så får din fd arbetsgivare ersätta dig under karenstiden.

Givetvis ska man dock respektera tystnadsplikt mot sina arbetsgivare, oavsett om man skrivit på ett avtal om det eller inte. Det man gör för sin arbetsgivare tillhör arbetsgivaren om inget annat sägs. Jag ser tystnadspliktsavtal etc mer som ett förtydligande av detta för att inga missförstånd ska ske.


Och angående att deras anställningsavtal är långa - ja det är nog lite overkill för en vanlig mekaniker, men de brukar inte vara supersvåra att läsa och förstå. Jag har ca 20 sidor i mitt avtal + det KA vi har. KA var betydligt mer komplicerat att läsa än mitt anställningsavtal. De 20 sidor jag har är ju grundliga och exemplifierar en massa saker. När man förstått vad en viss sektion handlar om så kan man ju rätt raskt gå vidare. Om man sedan vill fördjupa sig i något så är avtalet ganska heltäckande och man kan lätt hitta vad man vill läsa på om.
Fast man kan inte frivilligt byta jobb inom 6 månader utan sanktioner, om man till exempel inte trivs med villkoren eller önskar ett kollektivavtal. Detta har varit ett av huvudargumenten för många i tråden - är man inte nöjd med villkoren kan man alltid byta jobb. Då det finns anställda hios Tesla som är beroende av sammanhängande arbetstid för att få permanent uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap sätter det dem i en situation där de är helt i händerna på Teslas goda vilja (eller inte så goda vilja).

Vad det gäller tystnadsplikten är det att den är livslång som en del verkar reagera på. Menar du att det är standard? Sen förstår jag inte varför fokus läggs på just den delen. Det absolut märkligaste är att det tvingar anställda att frånsäga sig rätten till immateriella rättigheter. Inte bara inom med Teslas verksamhets närliggande områden, utan ALLA immateriella rättigheter. Helt i sin ordning och standardförfarande det också, eller?

Till sist blir det märkligt att du kommenterar hur lätt- eller svårlästa villkoren i Teslas anställningsavtal är utan att ha läst dem. Jag tror nog att de som faktiskt läst dem och uttalat sig om dem är bättre på att avgöra detta. Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3390
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Maw »

pejvic skrev: 19 dec 2023 21:02
https://www.dn.se/ekonomi/teslas-hemlig ... tsmarknad/

Här menar metall på att de anställda inte ens förstår vad de skriver på…
Jag läste precis att anställningsavtalet är 70 sidor med juridisk text så…. Nä, chansen att de anställda förstår helt vad de skriver på är nog minimal om det stämmer
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

iAkita skrev: 20 dec 2023 08:54
Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Måste verkligen Tesla tas i försvar attackeras till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

iAkita skrev: 20 dec 2023 08:54

Fast man kan inte frivilligt byta jobb inom 6 månader utan sanktioner, om man till exempel inte trivs med villkoren eller önskar ett kollektivavtal. Detta har varit ett av huvudargumenten för många i tråden - är man inte nöjd med villkoren kan man alltid byta jobb. Då det finns anställda hios Tesla som är beroende av sammanhängande arbetstid för att få permanent uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap sätter det dem i en situation där de är helt i händerna på Teslas goda vilja (eller inte så goda vilja).

Vad det gäller tystnadsplikten är det att den är livslång som en del verkar reagera på. Menar du att det är standard? Sen förstår jag inte varför fokus läggs på just den delen. Det absolut märkligaste är att det tvingar anställda att frånsäga sig rätten till immateriella rättigheter. Inte bara inom med Teslas verksamhets närliggande områden, utan ALLA immateriella rättigheter. Helt i sin ordning och standardförfarande det också, eller?

Till sist blir det märkligt att du kommenterar hur lätt- eller svårlästa villkoren i Teslas anställningsavtal är utan att ha läst dem. Jag tror nog att de som faktiskt läst dem och uttalat sig om dem är bättre på att avgöra detta. Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Som tidigare nämnt av flera, en sådan sanktion/karens mot att ta anställning hos konkurrent kan inte påföras en arbetstagare utan att arbetsgivaren betalar ersättning under perioden oavsett vad som står i avtalet. Det är inte helt ovanligt med direktöversatta amerikanska avtal med den typen av formuleringar men det håller inte i en svensk domstol.

Angående utländska medborgare med hopp om permanent uppehållstillstånd så har det ingen relevans med kollektivavtal, har du fått arbetstillstånd i Sverige så gäller det endast samma samma arbetsgivare och tjänst de första 24 månaderna, villhöver du byta jobb under den perioden måste du ansöka om ett nytt arbetstillstånd för den nya arbetsgivaren/tjänsten.

Sen tycker jag du har helt rätt i att det är viktigt att man är medveten om vilka avtal man ingår och hur de begränsar en, att frånsäga sig immaterialrätten på det sättet som bilmekaniker kan absolut anses som extremt men ser man tesla som ett it-företag skulle jag säga att det inte är något konstigt. Samtidigt så kan man ju alltid säga upp sig om man kommit på nästa wordfeud och lansera det efter anställningen har upphört, alternativt (och här kanske det blir lite svårt på TM Sweden med VD's begränsade mandat gällande täckande av avtal) söka upp en firmatecknare och säga att man har en idé man skulle vilja utveckla på fritiden som inte konkurrerar med arbetsgivarens affär och att man vill ha ett skriftligt tillstånd att göra det, får man ja, inga problem, får man nej får man överväga om man vill fortsätta jobba där.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Jag har som sagt tillgång till anställningsavtal och det är förstås en hel del överdrifter och vinklingar i artikeln enligt ovan.

Det faktiska anställningsavtalet består av sju (7) sidor, där arbetsuppgifter, tider, villkor etc reglereras, här finns även konkurrensklausulen, som är tämligen standardmässigt formulerad.

Sen finns ett antal bilagor med diverse information, t.ex. ett par sidor mer detaljerad arbetsbeskrivning, ingående beskrivning av vinstdelningsprogrammet, "Benefits Summary" som beskriver övriga anställningsförmåner, några ytterligare sidor med detaljerade beskrivningar av policy för semesteruttag, övertid, OB etc.

Sen följer dom största bilagorna som handlar om etiskt affärsuppträdande, antikorruption etc, dom är dessutom bifogade både på svenska och engelska, och därför utgör bulken av dokumentet.

Jag antar att det är dessa som avses i artikeln när IF Metalls förbundsjurist skriver att han "som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger". :roll:

Det sista uttalandet får ses som en ren partsinlaga, jag hävdar att om man som förbundsjurist har svårt att läsa dessa dokument så bör man söka ett nytt jobb. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

uncle_bob skrev: 20 dec 2023 09:23
Som tidigare nämnt av flera, en sådan sanktion/karens mot att ta anställning hos konkurrent kan inte påföras en arbetstagare utan att arbetsgivaren betalar ersättning under perioden oavsett vad som står i avtalet. Det är inte helt ovanligt med direktöversatta amerikanska avtal med den typen av formuleringar men det håller inte i en svensk domstol.
Exakt, det är också fallet här, sannolikt direktöversatt från amerikanska avtal utan närmare analys av svenska förhållanden.

Ersättning under karensperioden är dock tydligt beskrivet i avtalet, vilket jag tror tillhör undantagen.

Jag har själv haft liknande klausuler historiskt, men jag har alltid ignorerat dom eftersom jag vet att dom inte är värda pappret dom är skrivna på.

I en bransch där dessa klausuler är ovanliga så kan jag dock absolut förstå att formuleringarna kan låta skrämmande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:23
Metallare skrev: 18 dec 2023 21:59
JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48
Metallare skrev: 18 dec 2023 17:42
JonasH skrev: 17 dec 2023 15:57


Problemet är väl att nuvarande system tolkas olika av parterna. Tesla tycker det är frivilligt och IF Metall tycker att det är frivilligt så länge man skriver på.

Här behövs förtydligande från riksdagen enligt mig.
Och vad ska de i dina ögon förtydligar?

Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.

Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Detta borde inte vara så svårt att förstå.

IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?

I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.

Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Inte allt som haltar er ett liknande.
Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Jep och det betyder att båda agera med nackdel för kunderna. Att lägga allt ansvar bara på en är fel.

Det är Teslas vägran att förhandla som har lett till det hela.

Och jag tror om de hadde kunnat bevisa i de förhandlingar att allt är bra och att de vittnesuppgifter som facket har publicerat hadde varit så falska hadde metall inte tagit till stridsåtgärder.

Så det är den förhandlingsvägran som har satt igång allt.

Nu återstår att se om det blir någon rättstvist angående föreningsrätten, men då är jag nästan övertygat att om de blir så och Tesla döms blir det här I forumet bara samma sak att det är Tesla som ska bestämmer och det är fel från facket att driva den saken.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

Metallare skrev: 20 dec 2023 09:33

Jep och det betyder att båda agera med nackdel för kunderna. Att lägga allt ansvar bara på en är fel.

Det är Teslas vägran att förhandla som har lett till det hela.

Och jag tror om de hadde kunnat bevisa i de förhandlingar att allt är bra och att de vittnesuppgifter som facket har publicerat hadde varit så falska hadde metall inte tagit till stridsåtgärder.

Så det är den förhandlingsvägran som har satt igång allt.

Nu återstår att se om det blir någon rättstvist angående föreningsrätten, men då är jag nästan övertygat att om de blir så och Tesla döms blir det här I forumet bara samma sak att det är Tesla som ska bestämmer och det är fel från facket att driva den saken.
Personligen blir jag bara gladare för varje punkt i den här konflikten som tas upp i domstol, oavsett vilken sida som driver den enskilda frågan. Föredrar att det reds ut i domstol framför media.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Som en liten motvikt kan jag berätta att Motorbranschavtalet som IF Metall vill att Tesla skall skriva på består av 72 sidor. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar