Nej, självklart inte, förbundsjurist är dock en senior position som kräver lång erfarenhet, och ett av grundkraven för jobbet är förstås förmågan att läsa och tolka just precis denna typ av dokument, kan man inte det så är man på fel plats.
/fth
Moderator: Redaktion
Nej, självklart inte, förbundsjurist är dock en senior position som kräver lång erfarenhet, och ett av grundkraven för jobbet är förstås förmågan att läsa och tolka just precis denna typ av dokument, kan man inte det så är man på fel plats.
Det finns en del reservationer i texten, och det är inte full lön, men i princip ja, om Tesla mot förmodan skulle välja att aktivera denna klausul, vilket dom förstås inte kommer att göra.Metallare skrev: ↑21 dec 2023 12:41Så du tolka det så, att de är arbetsbefriad ett halv år till efter de har blivit sparken på vilken grund som helst?
Och hur blir det om en anställd vill byta jobb för hen tycker inte längre det är roligt, säger de upp sig och efter uppsägningstid är de ett halvt år arbetsbefriad med full lön innan de få börjar en liknande anställning hos någon annan?
Om nu bara resten kunde utesluta sig själva så vore det här över.Magnus71 skrev: ↑21 dec 2023 13:25Nu utersluter IF Metall medlemmar som inte stödjer strejken. Oklart hur många som det gäller.
Men man kan nu verkligen undra hur många medlemmar på Tesla som IF Metall nu kämpar för.
https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/
Jaså så du jobbar inte på ett företag med kollektivavtal? För om din arbetsplats har ett kollektivatal så är det en bilaga till ditt anställningsavtal och alltså är det mycket längre än en a4-sida.Metallare skrev: ↑21 dec 2023 12:57Jaha, jag antar då att du jobbar någonstans som enkel arbetare och tycker därför att det är helt vanligt för den typ av jobb ...
Eller jobbar du som lite högre uppsatt tjänstemän och försöker därför jämföra det med hur det ska vara ute på golvet?
Jag kan i alla fall säger att min anställningsavtal är 1 a4 sida, jag har inget med GDPR då jag inte hantera personuppgifter i min tjänst, inget med penningtvätt, då jag inte jobbar ekonomisk, klagåmålhanteringen är också andra som har det som uppgift o.s.v.
Men jag är ju också bara enkelt industrimontör, så varför skulle min AG lägga tid och pengar på utbildning och regelverk, avtal kring uppgifter som inte förekomma på jobbet?
Det är tyvärr omöjligt i detta fallet då det finns anställda, fackligt engagerade, mullvadar planterade av IFM sedan innan strejken.MartinG skrev: ↑21 dec 2023 13:47Om nu bara resten kunde utesluta sig själva så vore det här över.Magnus71 skrev: ↑21 dec 2023 13:25Nu utersluter IF Metall medlemmar som inte stödjer strejken. Oklart hur många som det gäller.
Men man kan nu verkligen undra hur många medlemmar på Tesla som IF Metall nu kämpar för.
https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/
Det är ju märkligt att han försöker antyda att medlemmarna är så rädda för Tesla att de inte vågar strejka och då utesluts de istället för att IF Metall hjälper dem.Magnus71 skrev: ↑21 dec 2023 13:25Nu utersluter IF Metall medlemmar som inte stödjer strejken. Oklart hur många som det gäller.
Men man kan nu verkligen undra hur många medlemmar på Tesla som IF Metall nu kämpar för.
https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/
Metallarna har inte mycket support i kommentarerna heller..JonasH skrev: ↑21 dec 2023 13:56Det är ju märkligt att han försöker antyda att medlemmarna är så rädda för Tesla att de inte vågar strejka och då utesluts de istället för att IF Metall hjälper dem.Magnus71 skrev: ↑21 dec 2023 13:25Nu utersluter IF Metall medlemmar som inte stödjer strejken. Oklart hur många som det gäller.
Men man kan nu verkligen undra hur många medlemmar på Tesla som IF Metall nu kämpar för.
https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/
Känns som det skarvas ordentligt och att sanningen kommer fram i artikeln. Om han talar sanning så är ett medlemskap i IF Metall inte mycket värt.
Att IF Metall säger sig inte förstå varför anställda vill arbeta i stället för att strejka för ett avtal de inte vill ha visar tydligt hur de står från verkligheten. I 5 år har de försökt övertala Teslas anställda att gå med i facket/stödja kollektivavtal. En majoritet ville inte då, och en majoritet vill det inte nu heller. Varför ge sig på ett företag där mottot är att hjälpa planeten att gå över till förnybar energi samt där anställda är nöjda? Varför inte Amazon, som är känt för att behandla sina anställda som skit? Jag kan se fördelen med kollektivavtal, men inte med dessa drastiska utpressningsmetoder. Vi lever fortfarande i en demokrati.
Själva poängen är ju att ett kollektivavtal är just kollektivt, så man ser ju såklart till att påverkar kollektivet till att ha samma syn som en själv om man vill det, så att de utsedda förhandlarna förhandlar åt det hållet. Fackförbunden är trots allt organisationer som bygger på medlemsdemokrati, och de är knappast omöjliga att påverka, om man får stöd från andra medlemmar.
I praktiken leder dock "other people's money" till sämre utfall än om man får hantera sin egen ekonomi. Därför är lönerna högre i företag utan kollektivavtal.bylund skrev: ↑21 dec 2023 15:19Själva poängen är ju att ett kollektivavtal är just kollektivt, så man ser ju såklart till att påverkar kollektivet till att ha samma syn som en själv om man vill det, så att de utsedda förhandlarna förhandlar åt det hållet. Fackförbunden är trots allt organisationer som bygger på medlemsdemokrati, och de är knappast omöjliga att påverka, om man får stöd från andra medlemmar.
Som medlem kan man göra mer än att bara betala medlemsavgiften. Har man de anslutna kollegornas förtroende kan man ju rentav bli nämnda fackrepresentant.
Jag förstår inte riktigt varför du tror att det inte finns i deras tankevärld. Varför tror du alla regler om stridsåtgärder finns? Det är väletablerat vad som händer om någon vägrar förhandla.
Du tror inte anledningen till att företag utan kollektivavtal har högre lön för att de nästan alltid är olika former av konsult, PR eller IT företag vilka som bransch har bra över medellönen?
MartinG skrev: ↑21 dec 2023 15:35I praktiken leder dock "other people's money" till sämre utfall än om man får hantera sin egen ekonomi. Därför är lönerna högre i företag utan kollektivavtal.bylund skrev: ↑21 dec 2023 15:19Själva poängen är ju att ett kollektivavtal är just kollektivt, så man ser ju såklart till att påverkar kollektivet till att ha samma syn som en själv om man vill det, så att de utsedda förhandlarna förhandlar åt det hållet. Fackförbunden är trots allt organisationer som bygger på medlemsdemokrati, och de är knappast omöjliga att påverka, om man får stöd från andra medlemmar.
Som medlem kan man göra mer än att bara betala medlemsavgiften. Har man de anslutna kollegornas förtroende kan man ju rentav bli nämnda fackrepresentant.
Svar Ja.uncle_bob skrev: ↑20 dec 2023 20:18Så du menar att det är att föredra att skriva på en A4 som förpliktar dig att fortsatt följa ett halvt dussin dokument som av motparten fritt kan förändras över tid än att skriva på ett längre avtal som inte kan förändras utan förhandling med dig?erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 19:57
Det du skriver är fullständigt irrelevant tyvärr.
Själv har jag jobbat på cirka 10 olika arbetsplatser. De flesta rätt var och är stora företag och koncerner, även internationella, även från USA
Det du skriver om ovan Code of Conduct, policyer, följa ISO9001, 14001, rutiner, anti korruption osv. står inte med i själva anställningsavtalet.
De finns vid sidan om och de är levande dokument som förändras. Ibland behöver man svara på att man läst dem och förstår.
Om Tesla har 70 sidor i anställningsavtalen så är det bisarrt och inhumant och jag hoppas innerligt att Tesla får till sig en pekpinne här. Komma hit och tro att man kan skapa sina egna regler i Sverige och kontakta Regeringen trots att det är Riksdagen som bestämmer.
Även om du inte hanterar personuppgifter i din tjänst så behöver företaget du arbetar för informera dig om hur de hanterar dina personuppgifter. De har också en skyldighet att vid kontroll kunna bevisa att de delgett dig detta. Det måste inte hanteras via bilaga till anställningsavtal, men det är ett alternativ.Metallare skrev: ↑21 dec 2023 12:57Jag kan i alla fall säger att min anställningsavtal är 1 a4 sida, jag har inget med GDPR då jag inte hantera personuppgifter i min tjänst, inget med penningtvätt, då jag inte jobbar ekonomisk, klagåmålhanteringen är också andra som har det som uppgift o.s.v.
Men jag är ju också bara enkelt industrimontör, så varför skulle min AG lägga tid och pengar på utbildning och regelverk, avtal kring uppgifter som inte förekomma på jobbet?
Jag tror du har rätt. Så rätt man nu kan ha när man generaliserar. Jag lägger till följande:slugger75 skrev: ↑21 dec 2023 11:01Jag har funderat på det här med begreppet "frivillighet" och hur man kan uppfatta det olika. Jag tror att jag först nu förstår vad IF Metall/de fackligt positiva/strejkförespråkarna menar och hur de resonerar.
Först, så här ser jag på frivilligheten:
Om en arbetsgivare vill ha ett kollektivavtal så tecknar man det, annars gör man det inte. Punkt slut.
Så här tror jag facket m.fl. ser på det:
Att teckna kollektivavtal är frivilligt. Företag kan flyga under radarn ett tag och det går bra, men om det är så att facket kontaktar arbetsgivaren med budskapet att nu är det dags att teckna kollektivavtal, ja då är det inte frivilligt att bara säga nej tack. Den dagen man blir kontaktad så innebär det rent praktiskt att det "är tänkt" att en förhandling ska inledas, som ska leda till att arbetsgivare och arbetstagare tillsammans enas om ett kollektivavtal. Alternativet att arbetsgivaren säger nej tack finns liksom inte i fackförespråkarnas tankevärld. Det är därför det blir kortslutning nu när Tesla säger nej tack. Så är det inte tänkt att systemet ska fungera, enligt dem.
Tycker att du har träffat huvudet på spiken.bjornnilsson skrev: ↑21 dec 2023 16:40Jag tror du har rätt. Så rätt man nu kan ha när man generaliserar. Jag lägger till följande:slugger75 skrev: ↑21 dec 2023 11:01Jag har funderat på det här med begreppet "frivillighet" och hur man kan uppfatta det olika. Jag tror att jag först nu förstår vad IF Metall/de fackligt positiva/strejkförespråkarna menar och hur de resonerar.
Först, så här ser jag på frivilligheten:
Om en arbetsgivare vill ha ett kollektivavtal så tecknar man det, annars gör man det inte. Punkt slut.
Så här tror jag facket m.fl. ser på det:
Att teckna kollektivavtal är frivilligt. Företag kan flyga under radarn ett tag och det går bra, men om det är så att facket kontaktar arbetsgivaren med budskapet att nu är det dags att teckna kollektivavtal, ja då är det inte frivilligt att bara säga nej tack. Den dagen man blir kontaktad så innebär det rent praktiskt att det "är tänkt" att en förhandling ska inledas, som ska leda till att arbetsgivare och arbetstagare tillsammans enas om ett kollektivavtal. Alternativet att arbetsgivaren säger nej tack finns liksom inte i fackförespråkarnas tankevärld. Det är därför det blir kortslutning nu när Tesla säger nej tack. Så är det inte tänkt att systemet ska fungera, enligt dem.
Tesla är ett företag som ständigt eliminerar Waste. I denna konfliktsituation är IF Metall samma sak som just Waste. Att tacka ja till att ingå i någon slags relation med IF Metall tillför inget till slutprodukten för Tesla. Tvärtom, detta lägger istället på komplexitet. Hade det av någon anledning redan funnits ett fackligt avtal så hade Tesla skalat bort detta det första man gjort på ett eller annat sätt, precis som Tesla skalade bort spakarna runt ratten på min bil eller någon skyddsplåt i bottenplattan på Model 3 som ingen visste varför den hade smugit sig in i designen sedan tidigare. Jag har själv inte längre någon fysisk nyckel till bilen. Behövs det inte = ta bort det.
Anledningen till att Tesla tackar nej till ett frivilligt avtal med IF Metal är, som jag ser det, för att Tesla gjort analysen att detta inte tillför slutprodukten någon uppenbar fördel. Detta har konstaterats förut i denna tråd, men förmodligen är detta väldigt svårt att acceptera ifall man har som utgångspunkt att facket är en nödvändig parameter för att driva företag i Sverige.
Så för att repetera: Tesla bygger sina produkter så lean som möjligt. För att göra detta så skalar Tesla ständigt bort lager på lager. Detta gör man kontinuerligt. Precis som man alltid gör i produktionsprocessen hos Tesla, eller på vilket mjukvarubolag som helst, bolag som tänker agile, vilket alla framgångsrika mjukvarubolag gör numera. Därav kommer ett frivilligt fackligt avtal mellan IF Metall och Tesla aldrig bli verklighet.
Tittar vi framåt så ser vi förmodligen en framtid där IF Metall blir mer och mer frustrerade när Tesla fortsätter att ta sig förbi de blockers som Metall försöker sätta upp. Och jag är fortsatt totalt oförstående kring vad IF Metall tänker att de ska vinna på att driva denna konflikt.
Vilka änglar. Dom är goda på IF Metall!Darko Davidovic säger dock att ett uteslutningsärende för strejkbryteri ändå inte är helt svart-vitt. Han menar att man i varje fall måste ta hänsyn till bakgrunden. Det kan finnas förmildrande omständigheter.
– Ett ärende jag känner till är ett migrationsärende. Går den medlemmen i konflikt så skickas hela familjen hem. Då har han inget val. Självklart utesluts han inte ur IF Metall.
Tjoa, men det blir aldrig någon förhandling med Tesla om det, eftersom det gäller endast det som Tesla tycker och skriva i avtal ...fth skrev: ↑20 dec 2023 11:18Formuleringen i detta avtal är dock extremt bred och omfattande.uncle_bob skrev: ↑20 dec 2023 10:48Det är inte unikt med immaterialrätterna, man skriver så för att helgardera inför framtida verksamhet och inte behöva räkna upp varje enskilt fall, rätt eller fel får man ju ta ställning till när man skriver på och har man en såpass uppstyrd hobby att man ställer ut och säljer bilder så får man set till att få ett tillägg i avtalet som godkänner det och ev frånsäga sig rätten att sälja bilreklambilder om motparten kräver det alternativt avstå anställning där.
Arbetstagaren skriver över alla immaterialrättigheter till Tesla, utan kompensation, för allt arbete, oavsett natur, som utförs av arbetstagaren, ensamt eller tillsammans med andra, under anställningen, även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen.
Detta är förstås helt orimligt och skulle aldrig hålla vid en prövning, väldigt märkligt faktiskt.
/fth
Jag undrar mig lite gran att det tog så långt tid innan någon kommer med denn påstående, att man få betald attvskriva här bara för att man är för strejk och för KA.Andreasson skrev: ↑20 dec 2023 11:24Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.
Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Undrar vilket fack du placerar mig i som nybliven ägare och bra timing till strejken blev medlemfth skrev: ↑20 dec 2023 11:35Fenomenet med nytillkomna medlemmar som bara är intresserade av strejken har diskuterats flera gånger i tråden ovan, men den är ju lång och följer man den inte slaviskt så är det förstås lätt att missa detta.Andreasson skrev: ↑20 dec 2023 11:24Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.
Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Jag kan dock meddela att känslan du fått i din spaning inte är riktigt korrekt, jag för statistik över dessa medlemmar (som jag kallar "one trick ponies") och det väger ganska jämnt mellan dom som är för Tesla och dom som är för IF Metall i konflikten, för närvarande faktiskt något övervikt för "Tesla-klacken".
/fth
Har du ens kollat upp priset för en ny Model 3? Knappast "lyxbil". Medelsvensson-bil snarare. Du kan kanske söka jobb på Tesla så kanske du har råd med en "lyxbil" sen.Metallare skrev: ↑21 dec 2023 17:07Jag undrar mig lite gran att det tog så långt tid innan någon kommer med denn påstående, att man få betald attvskriva här bara för att man är för strejk och för KA.Andreasson skrev: ↑20 dec 2023 11:24Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.
Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Sen har du rätt, att jag inte har någon Tesla, men det är helt enkelt för att jag som industriarbetare inte har råd att överhuvudtaget fundera på ett sådant bil, så jag nöja mig nu med min lilla elbil som jag har råd att finansiera och som är också tillräckligt för min behov att arbetspendla, då behöver jag inte har någon form av lyxbil.
Och efter jag har läst här I tråden (också från sidan ett) vad "Teslaägare " så tycker och tänker har jag också för mog dragit den slutsatsen att jag vill inte synas i en bil som är förknippat med det tänkandet.
I den länkade artikeln är det inte LO:s avtalssekreterare som uttalar sig och inte heller IF:s avtalssekreterare eller IF:s förbundsjurist.fth skrev: ↑20 dec 2023 14:19Detta har avhandlats utförligt ovan och det finns absolut en del tveksama klausuler i avtalen, totalt sett är avtalen dock varken särskilt anmärkningsvärda eller särskilt omfattande.erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:12Kort besök hör igen.
Det blir värre och värre.
De som är emot strejken kan läsa här. Hoppas de ändrar sig nu.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markn ... r-AA1lKUWZ
Inte konstigt att det är rätt få som strejkar på Tesla. De är skraja på riktigt.
Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
Det är också en bra idé att inte bara läsa uttalanden från ena sidan i konflikten, LO:s avtalssekreterare är part i målet, och att detta skulle vara "vidriga avtal" finns det förstås inget som helst stöd för.
/fth
Haha vilka syltryggar. Reglerna verkade ju så solklara. Är du medlem och vägrar strejka så utesluts du. Ja, om du inte är invandrare förstås, då är det ok att du inte strejkar.Sfbones skrev: ↑21 dec 2023 16:55Lite mer information om strejkbrytarna som uteslutits:
https://www.arbetsvarlden.se/flera-utes ... -pa-tesla/
Vilka änglar. Dom är goda på IF Metall!Darko Davidovic säger dock att ett uteslutningsärende för strejkbryteri ändå inte är helt svart-vitt. Han menar att man i varje fall måste ta hänsyn till bakgrunden. Det kan finnas förmildrande omständigheter.
– Ett ärende jag känner till är ett migrationsärende. Går den medlemmen i konflikt så skickas hela familjen hem. Då har han inget val. Självklart utesluts han inte ur IF Metall.
Jag undrar lite om du skulle våga göra den offentligt.fth skrev: ↑20 dec 2023 14:56Jag har alltså tillgång till Teslas avtal och kan bedöma vad som ingår och inte. Av dom 71 sidorna i avtalet så är t.ex. >40 sidor uppförandekod, anti-korruptionsdokument etc. på två språk, svenska och engelska, som förstås är lokala dokument som reglereras utanför KA, för Volvo AB motsvarar detta t.ex. 46 sidor (Volvokoncernens uppförandekod/Volvo Group Code of Conduct).erfaren bilmek skrev: ↑20 dec 2023 14:45Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.
Enskilda avtal skriver de själva på.
Inte ens jämförbart.
Den totala mängden sidor som reglerar anställningsvillkoren och övriga villkor för en anställd i ett kollektivanslutet företag är betydligt större än dom för Tesla, jag gjorde en snabb sammanställning för en mekaniker i Volvo AB, och kommer fram till >150 sidor i en rättvis jämförelse.
Antalet sidor som artikeln lyfter fram är alltså fullkomligt irrelevant, vilket dom fackjurister som uttalar sig förstås är fullt medvetna om.
Ett par av klausulerna i Teslas avtal är som sagt tveksamma, de som berör konkurrerande verksamhet och immaterialrätt, i övrigt är artikeln en ren partsinlaga från facket.
/fth