Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

erfaren bilmek skrev: 21 dec 2023 16:51
Tycker att du har träffat huvudet på spiken.

Det tillför inget till slutprodukten är helt korrekt!
De glömmer bara de som ligger bakom slutprodukten. De är inga datorer, utan människor.

Tyvärr tycker för många liknande. Glimmergrossisterna som får råvarorna från Madagaskar. De är ett mer än ett utmärkt exempel på att även den slutprodukten påverkas ej.
Så som i en brittiskt grovt satirisk skämtprogram på TV jag minns. En torsk var hos psykologen. Ha sa: Det spelar ingen roll vem jag ligger med bara jag får u_____ing.
Jag tror vi är överens om det första.

När det däremot gäller att människor på en svensk arbetsplats skulle bli bortglömda per automatik för att man inte är fackligt ansluten så håller jag inte med. Det finns gott om fackligt anslutna arbetsplatser med sunkig kultur där mängder med människor inte mår bra. Det finns även arbetsplatser med övervägande fackanslutna individer som har det fantastiskt.

På Tesla har man förstått det här med att det är individerna som skapar bra kundupplevelser och därför satsar man extra på dessa individer som gör skillnad. Ifall halva Teslas arbetskår hade strejkat hade jag stått på mig i att det rätta är att fackansluta. Nu är det inte så, så därför hävdar jag motsatsen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Metallare skrev: 21 dec 2023 17:24
Så varför skulle någon här har stort förtroende i dina uttalanden om man har endast forumspost bakom en nickname att luta sig emot?
Om man har varit med här ett tag, d v s långt längre än strejken, så vet man att fth kommer med sakliga inlägg i många olika frågor. Det är en anledning till att någon (jag t ex) har stort förtroende för fth:s uttalanden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

viewtopic.php?p=769001#p769001

Strejkvakterna börjar tröttna i Umeå. Börjar knaka ännu mer i fogarna.
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

iAkita skrev: 20 dec 2023 23:36
ReNewAble skrev: 20 dec 2023 23:04
erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 19:57
fth skrev: 20 dec 2023 14:56
erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:45
Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.

Enskilda avtal skriver de själva på.

Inte ens jämförbart.
Jag har alltså tillgång till Teslas avtal och kan bedöma vad som ingår och inte. Av dom 71 sidorna i avtalet så är t.ex. >40 sidor uppförandekod, anti-korruptionsdokument etc. på två språk, svenska och engelska, som förstås är lokala dokument som reglereras utanför KA, för Volvo AB motsvarar detta t.ex. 46 sidor (Volvokoncernens uppförandekod/Volvo Group Code of Conduct).

Den totala mängden sidor som reglerar anställningsvillkoren och övriga villkor för en anställd i ett kollektivanslutet företag är betydligt större än dom för Tesla, jag gjorde en snabb sammanställning för en mekaniker i Volvo AB, och kommer fram till >150 sidor i en rättvis jämförelse.

Antalet sidor som artikeln lyfter fram är alltså fullkomligt irrelevant, vilket dom fackjurister som uttalar sig förstås är fullt medvetna om.

Ett par av klausulerna i Teslas avtal är som sagt tveksamma, de som berör konkurrerande verksamhet och immaterialrätt, i övrigt är artikeln en ren partsinlaga från facket.

/fth
Det du skriver är fullständigt irrelevant tyvärr.
Själv har jag jobbat på cirka 10 olika arbetsplatser. De flesta rätt var och är stora företag och koncerner, även internationella, även från USA


Det du skriver om ovan Code of Conduct, policyer, följa ISO9001, 14001, rutiner, anti korruption osv. står inte med i själva anställningsavtalet.
De finns vid sidan om och de är levande dokument som förändras. Ibland behöver man svara på att man läst dem och förstår.

Om Tesla har 70 sidor i anställningsavtalen så är det bisarrt och inhumant och jag hoppas innerligt att Tesla får till sig en pekpinne här. Komma hit och tro att man kan skapa sina egna regler i Sverige och kontakta Regeringen trots att det är Riksdagen som bestämmer.
70 sidor i anställningsavtalet är trots allt mycket bättre än kollektivavtalets mer än 130 sidor (huvudavtal + branschspecifikt avtal) som man måste sätta sig in i om man inte känner till det sedan tidigare.

Jag har rekryterat flera personer från utlandet som ser frågande ut när de får anställningsavtalet och undrar var villkoren står. Då får jag hänvisa dem till Teknikavtalet på 124 sidor….
Det här har avhandlats otaliga gånger i tråden men tål att upprepas. Att skriva på ett avtal med bilagor bestående av resultatet av en redan genomförd förhandling mellan fack och arbetsgivaren är naturligtvis mindre krävande än att sätta sig in i ett 70-sidigt avtal som inte granskat av någon arbetstagarrepresentant. Ska man dessutom sen försöka omförhandla detta när om man hittar något problematiskt, när motparten är den arbetsgivare man precis blivit erbjuden jobb hos, så känns det inte som man har särskilt stora förutsättningar att lyckas. I synnerhet om arbetsgivaren är Tesla.

Hur kan det inte vara uppenbart för alla en en av många fördelar med kollektivavtal är att man som arbetssökande behöver gå igenom och sätta sig in i betydelsen av tiotals sidor juridisk text innan man skriver på? Finns det någon som på riktigt tror att merparten av Teslas mekaniker har detaljstuderat samtliga villkor i ett så omfattande avtal, och sen gjort en amatörjuridiska analys av innehållet och fått till stånd en förändring? Jag skulle inte gjort det iallafall.
Vem förutom media och facket har synpunkter på avtalet? Ingen av de som är berörda och det är det som är det väsentliga
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

Sfbones skrev: 21 dec 2023 17:58
viewtopic.php?p=769001#p769001

Strejkvakterna börjar tröttna i Umeå. Börjar knaka ännu mer i fogarna.
Underbart :lol:. ”För våra barn och barnbarn” jösses :lol:
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

jonsalgerier skrev: 20 dec 2023 19:33
Metallare skrev: 20 dec 2023 16:57
jonsalgerier skrev: 19 dec 2023 09:28
Metallare skrev: 18 dec 2023 18:29
jonsalgerier skrev: 17 dec 2023 23:11


Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.
Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.

Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
Vi diskuterar ju en opinionsmätning. Om vi skall bortförklara resultatet med att de som röstar inte förstår sina anställningsförutsättningar och därför röstar "fel" går det att vända åt exakt vilket håll man vill för att få fram önskat resultat.

Men allt det här blir en lång schrödingers-katt-diskussion beroende på vad som faktiskt är sant bortom de eventuella fasader som Tesla och facket lägger ut. Vi diskuterar in absurdum hur det är om den ena sidan far med osanning eller den andra och förklarar situationen med en förutfattad sanningshalt på hur en aktör förmodligen borde agera ställd inför liknande förutsättningar.

Så för att göra det enklare kan vi slänga bort lådan och bara diskutera vår ståndpunkt beroende på om katten levt eller inte.

Jag kan börja,

OM det visar sig att mer än 50% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är markant sämre än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar ELLER att det finns allvarliga arbetsmiljöproblem som inte åtgärdas:

DÅ är jag också helt för strejken.

Så, nu är det din tur..

OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns:

är du då emot strejken?

Jag misstänker att svaret är nej... men jag blir mer än gärna motbevisad.
Det är ju redan en bra början.
Jag ändra din andra OM från strejk till "vill ha KA" + din OCH, då är mitt svar att man borde titta lite närmare på det beslutsorgan inom Metall, som har fattat den beslut.

Jag ändra den förutsättning som du skrev pga. de uppgifter om hot som kom fram om AT deltar i strejken.

Det är just därför jag anser att man inte kan bedömmer läget endast efter antal strejkande.

Sen har jag lite svårt att svara på din frågan om man tittar på fördelningen.

Hur faller din bedömningen om du har en SC där det är majoriteten som strejka medans andra SC inte gör det.

Vilken sida ska man då väljer?

Nej nej! Ändra inget.
Poängen är att:
OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns

Då har facket ljugit på tre synnerligen allvarliga punkter i den här konflikten. Då faller övrig argumentation platt. Man kan inte komma och säga att ja jo.. vi ljög här.. men resten är sanning...

Detta är också något som det faktiskt går att verifiera och troligtvis kommer att bekräftas antingen under konfliktens gång eller i eftermälet.
Det kommer omöjligt gå att få någon tillförlitlighet i hur stor del av de anställda som hemligen vill ha ett KA men inte är villiga att strejka för det.

Så frågan står kvar:
OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns

Tycker du i så fall ändå att strejken är riktig?

Vad som händer på enskilda SC spelar ingen roll i det här avseendet. Där råder samstämmiga uppgifter. "På vissa SC strejkar en stor del av personalen" har båda sidor sagt.
Du kommer inte få något svar från mig, om du säger jag få inte ändra din påstående.
Anledningen är de berättelse om hot när man gå och strejka för sin rätt.

Eftersom jag tycker det skulle man betänka att en del våga inte strejka pga. av det hotet.

Och jag tycker det spelar en viktigt roll att titta också på enskilda SC. Då kan man nämligen tolka olika: SC där en stor del har gått ut i strejk har cheferna inte hotat om indragna förmåner, medans på SC där det är bara få som våga strejka har det förekommit den formen av hot.

Hur mycket sanning det är i detta tolkningen vet jag inte, men jag tycker ändå att det är en rimligt tolkning utifrån det vi vet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Metallare skrev: 21 dec 2023 17:17
Jag undrar mig lite gran vad du förväntar dig, Tesla håller tyst om allt och motparten yttrar sig fritt.
Det är för att Tesla än så länge är den vuxna i rummet. Dom har sagt nej tack till kollektivavtal. De anställda säger Tack, det är bra.

Ändå fortsätter IF Metall veva på som en bortskämd barnunge och gräver sin grop.

Den blir bara djupare och djupare, och IF Metall är helt själva i gropen. Inga politiker sluter upp bakom tramset och inte ens de anställda på Tesla är med. Nu har man inte ens tillräckligt med strejkvakter själv, vilket inte är så konstigt eftersom man inte har några anställda att tala om med sig.

Desperationen i vädjan till att andra ska ställa upp, 22 mil därifrån, är ett tecken på att vi nått början på slutet.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

OfarligTesla skrev: 20 dec 2023 20:11
frippe skrev: 20 dec 2023 19:57
Nej det är snarare så att behovet av långtgående klausuler i ett AA för en bilmekaniker är betydligt lägre än för en individ inom utvecklingsavdelning eller i en ledande ställning. Så behovet är helt olika, det var du som drog in en anspelning på deras eventuella intelligens.

Nja, om du hade velat hålla den andre nöjd hade du knappast fört in klausuler som inte håller i rätten, för då finns de där av en uppenbar anledning att skrämmas.
Ja och Tesla verkar använda samma avtal för alla anställda och särskiljer inte någon vilket är vanligt på många arbetsplatser. De arbetsplatser jag varit på har använt samma standardavtal oavsett vilken tjänst man haft, kollektivavtalet som man måste läsa igenom är även det detsamma oavsett tjänst. Så jag kan inte förstå vad som är konstigt med att alla på en arbetsplats har samma avtal. Och nej det var inte jag som drog in en anspelning på eventuell intelligens, det är det LO-facken som gjort.

Ingen organisation är väl perfekt såklart och saker kommer kunna leta sig in, men rent logiskt så har arbetsgivaren direkta incitament att hålla den anställda nöjd. Det är inte lika klart var fackens incitament att göra något bra för den anställde skulle komma ifrån, vilket väl är varför de verkar göra mycket som mest berikar dem själva på de anställdas bekostnad.
Det finns två anledningar: att inkluderar i en AA ett levande dokument är i sig konstigt, eftersom om du ändrar i någon policy, reglering eller så krävs det egentligen att du signerar ett ändringsavtal, och theoretisk omförhandla med var och en sin anställningsavtal.

Sen är det ju så att om "vanligt" avtal ändras har var och en extra möjlighet att säger upp avtalet, men i så fall kommer den 6 månaders karens i spelet, som spelar in i resonemanget.

Gör man det så?

Om det bara stå att KA tillämpas så gå det at omförhandla ett sådant avtal med ATO utan att det kräver ändringen i AA och i slutändan eftersom man är överens behöver man som AG inte fruktar uppsägningar pga. en sådant ändring.

Att man signera ett ändringsavtal när man byter tjänst inom bolag är däremot inget konstigt.

Och återigen, varför ska man lägga som företaget pengar på att utbilda folk inom t.ex. GDPR om deras arbetsuppgifter inte kräver någon sådant?

Men om man nu tycker det är bra att alla ha samma avtal incl. avtal om saker som inte berörs av avtalade arbetsuppgifter skulle man likadant också kräver att alla utbildningar ska hållas för alla oavsett avtalade arbetsuppgifter.

Betyder sen att alla bilmek behöver också kunna alla arbetsuppgifter från inköp/sälj/ekonomi o.s.v.

De utbildningar blir isf. väldigt dyrt.

Det slutar återigen i samma fråga: varför ska man slutar avtal om saker som inte behövs i den anställning man avtala om?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Metallare skrev: 21 dec 2023 18:55
Det slutar återigen i samma fråga: varför ska man slutar avtal om saker som inte behövs i den anställning man avtala om?
Varför ska man då ha ett kollektivavtal för kollektivet som inte berör alla enskilda individer?

edit: och om man drar det till sin spets, om nu Tesla har samma bilagor till alla anställda, så har dom ju redan ett grundavtal för kollektivet. Tack, det är bra.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

OfarligTesla skrev: 21 dec 2023 00:12
iAkita skrev: 20 dec 2023 23:36
Det här har avhandlats otaliga gånger i tråden men tål att upprepas. Att skriva på ett avtal med bilagor bestående av resultatet av en redan genomförd förhandling mellan fack och arbetsgivaren är naturligtvis mindre krävande än att sätta sig in i ett 70-sidigt avtal som inte granskat av någon arbetstagarrepresentant. Ska man dessutom sen försöka omförhandla detta när om man hittar något problematiskt, när motparten är den arbetsgivare man precis blivit erbjuden jobb hos, så känns det inte som man har särskilt stora förutsättningar att lyckas. I synnerhet om arbetsgivaren är Tesla.

Hur kan det inte vara uppenbart för alla en en av många fördelar med kollektivavtal är att man som arbetssökande behöver gå igenom och sätta sig in i betydelsen av tiotals sidor juridisk text innan man skriver på? Finns det någon som på riktigt tror att merparten av Teslas mekaniker har detaljstuderat samtliga villkor i ett så omfattande avtal, och sen gjort en amatörjuridiska analys av innehållet och fått till stånd en förändring? Jag skulle inte gjort det iallafall.
Varför skulle det vara mindre krävande? Ett avtal är ett avtal som du såklart måste veta vad du förbinder dig till och istället för att du har att göra med en part som har egna motiv och agerar för sitt eget bästa så har du med kollektivavtal flera sådana parter.

Personligen skulle jag säga att det snarare blir mer komplext när man måste undersöka vilka rättigheter till egna beslut över anställningen man avsäger sig när man går med på att anställningen omfattas av kollektivavtalet. Med kollektivavtal är det också många saker som inte går att förhandla om vilket gör det extra viktigt att man hittar dem innan man påbörjar anställningen, har man bara arbetsgivaren som motpart så är nästan allt förhandlingsbart. Det blir extra viktigt om man har ett arbete eller jämför två olika erbjudanden då det kan göra stor skillnad.
Allt som stå i KA gå att förhandla om!

Problemet att gör detta är bara att du måste först få fram ett majoritet som tycker likadant som du, för att ge ATO i uppdrag att omförhandla en punkt.

Och det är den delen som du anser är så jobbigt, eftersom det fler som måste kommer överens inte bara du och din AG.

Sen är det i slutändan det enda "hot" du har i dina förhandlingar är att säga upp dig i protest, men det kort kan du inte spelar hur ofta som helst och du är också begränsat i dina fordringar eftersom du har bara det ena kort du kan spela.

ATO och AG har i sina förhandlinga mycket mer spelrum att hitta en kompromiss där båda sidor få igenom något som de önskar och anser som är viktigt.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

agehall skrev: 21 dec 2023 08:04
Metallare skrev: 20 dec 2023 22:01
Jag läser och förstå också vad du skriver men har lite svårt att tro att Tesla inte skulle försöker tolka det annorlunda med tanke på hur många advokatstimmar de har använd för att tysta ner problemet med autopiloten ...
Tesla får tolka hur de vill - Svensk lag gäller i Sverige och det kommer de inte runt. Det finns inte mycket att vinna på att hämnas mot anställda som vill lämna i god tro. Finns gott om exempel på där folk går mellan konkurrenter trots sådana här avtal utan problem. Dock blir det stora problem den dag det upptäcks att någon tagit med sig information de inte borde till sin nya arbetsgivare. nVidia sitter väl i en sådan sits just nu, där en anställd verkar ha tagit med sig IP från sitt förra jobb.
Metallare skrev: 20 dec 2023 22:01

Jag hittar inte något bra länk till det och det var ett bra tag jag hadde nog sett och hört det på you tube, men här har du ett bra exempel om hur Tedla bruka reagerar mot kritist journalism:

"Enligt tidningens chefredaktör Sebastian Matthes har man bett Tesla att bemöta de synnerligen allvarliga påståendena och uppgifterna i dataläckan. Företaget ska då ha svarat med att anklaga tidningen för datastöld och krävt att uppgifterna raderas."

https://www.m3.se/article/1932356/enorm ... ister.html

Det är därför jag kan lika bra föreställa mig, att de åtminstone hota med advokat om du ta direkt ett nytt jobb efter har blivit sparken.
Det är ju precis för att förhindra denna typ av läckage av information arbetsgivare ser till att anställda skriver på dessa avtal. Om du frågar mig är det högst tveksamt att skicka denna typ av läckt information från ett företag till tidningar. Har det skett oegentligheter så skickar man informationen till polis/åklagare, annars bryter man bara mot sekretessavtal.
Metallare skrev: 20 dec 2023 22:01
Du få ju kommer ihåg att vi prata här om industriarbetare och inte om studerade jurister.
Ja? Vad försöker du antyda? Majoriteten av alla människor på jorden är inte jurister. Om man tycker att något verkar svårt och komplext, så kan man ta hjälp för att lösa problemet. Här kan tex facket fylla en funktion för att titta igenom anställningskontrakt innan man skriver på. Jag gissar att Tesla inte tar in dig i ett rum och tvingar dig skriva på kontraktet där och då för att du ska få jobbet.
Nu överdriver du, men tillbaks till realiteten: vad tror du hur mycket tid Tesla ge att överväga om man vill ingå denna kontrakt eller ej?

Finns det tillräckligt med utrymme att leta upp någon som ju också behöver först lite tid att sätta sig in I denna kontrakt för att kunna ge råd?

Sen vet jag inte hur Tesla rekryterar, men gissa att det ske direkt, så är det ju återigen frågan hur mycket tid få man att resonera om denna kontrakt?

Hos oss ske de flesta rekryteringar på golvet via bemanningsbolag, så de har varit hos oss ett tag innan AG bestämmer sig att offerera en anställning, ändå få man tid att bestämmer sig som AT om man nu vill eller inte, säkert inte evigheter, men jag har varit med om en som behövde en vecka för att få sin önskat rådgivning om den avtal och det var inget problem för min AG att vänta så länge.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Metallare skrev:

Allt som stå i KA gå att förhandla om!

Problemet att gör detta är bara att du måste först få fram ett majoritet som tycker likadant som du, för att ge ATO i uppdrag att omförhandla en punkt.
Majoriteten bland Teslas anställda säger Tack, det är bra. Börja respektera det om ni nu jobbar med demokrati.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 956
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Metallare skrev: 21 dec 2023 19:29
Nu överdriver du, men tillbaks till realiteten: vad tror du hur mycket tid Tesla ge att överväga om man vill ingå denna kontrakt eller ej?
Nej, jag överdriver inte alls. Och det är intressant hur du undviker att besvara frågorna utan istället kommer med motfrågor.

Jag skulle gissa på att det inte är ett problem att få minst 5 arbetsdagar på sig att fatta ett beslut. Jag har själv aldrig blivit nekad mer tid när jag bett om det från en potentiell arbetsgivare. Om de verkligen vill anställa dig så är de även intresserade av att du ska känna dig trygg i det du skriver på.
Metallare skrev: 21 dec 2023 19:29
Finns det tillräckligt med utrymme att leta upp någon som ju också behöver först lite tid att sätta sig in I denna kontrakt för att kunna ge råd?
Om det inte fanns skulle iallafall inte jag skriva på. Det är ingen som tvingar någon att skriva på även om Tesla säger att erbjudandet bara gäller i 5 minuter.
Metallare skrev: 21 dec 2023 19:29
Sen vet jag inte hur Tesla rekryterar, men gissa att det ske direkt, så är det ju återigen frågan hur mycket tid få man att resonera om denna kontrakt?
Jag vet inte heller, men om de fungerar som andra amerikanska företag har de säkert rekryterare som bedöms på hur mycket personal de kan rekrytera och hur länge personalen stannar.
Metallare skrev: 21 dec 2023 19:29
Hos oss ske de flesta rekryteringar på golvet via bemanningsbolag, så de har varit hos oss ett tag innan AG bestämmer sig att offerera en anställning, ändå få man tid att bestämmer sig som AT om man nu vill eller inte, säkert inte evigheter, men jag har varit med om en som behövde en vecka för att få sin önskat rådgivning om den avtal och det var inget problem för min AG att vänta så länge.
Det är ju ett snyggt sätt att fuska med anställningsvillkor. Bara de som ”håller måttet” får vettiga villkor - resten är konsulter som inte har någon trygghet alls.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

fth skrev: 21 dec 2023 13:13
Metallare skrev: 21 dec 2023 12:37

Säger du det sista tilla alla studerade jurister som uttrycker sig att någon lagtext, eller avtal är svårt att läsa?
Nej, självklart inte, förbundsjurist är dock en senior position som kräver lång erfarenhet, och ett av grundkraven för jobbet är förstås förmågan att läsa och tolka just precis denna typ av dokument, kan man inte det så är man på fel plats.

/fth
Jag lyssna på en podcast där en före detta domare uttalar sig om lagförslag o.s.v., och även där förekommer det att han menar de är svårläst just för att de inte ska kunna tolkas olika oavsett situationen.


Och med dina uttalande om förutsättningarna till det jobbet är det ännu konstigare att du förolämpa hans uttalande i saken så strikt.

Men ja, du påstår ju att du har tillgång till denna avtal i frågan och fullt förtroende i din egen förmåga att läsa, förstå detta dokument samt kan tillgodose alla tolkningsvarianter ...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Metallare skrev: 21 dec 2023 19:29

Hos oss ske de flesta rekryteringar på golvet via bemanningsbolag, så de har varit hos oss ett tag innan AG bestämmer sig att offerera en anställning, ändå få man tid att bestämmer sig som AT om man nu vill eller inte, säkert inte evigheter, men jag har varit med om en som behövde en vecka för att få sin önskat rådgivning om den avtal och det var inget problem för min AG att vänta så länge.
Självklart inte.
Det var ju inte bråttom för det fattades inte folk eftersom han redan arbetade där. Det var ju bara en förändring av anställningsform.
Model Y P
Model S P
Model S P
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

OfarligTesla skrev: 21 dec 2023 13:54
Metallare skrev: 21 dec 2023 12:57
Jaha, jag antar då att du jobbar någonstans som enkel arbetare och tycker därför att det är helt vanligt för den typ av jobb ...

Eller jobbar du som lite högre uppsatt tjänstemän och försöker därför jämföra det med hur det ska vara ute på golvet?

Jag kan i alla fall säger att min anställningsavtal är 1 a4 sida, jag har inget med GDPR då jag inte hantera personuppgifter i min tjänst, inget med penningtvätt, då jag inte jobbar ekonomisk, klagåmålhanteringen är också andra som har det som uppgift o.s.v.

Men jag är ju också bara enkelt industrimontör, så varför skulle min AG lägga tid och pengar på utbildning och regelverk, avtal kring uppgifter som inte förekomma på jobbet?
Jaså så du jobbar inte på ett företag med kollektivavtal? För om din arbetsplats har ett kollektivatal så är det en bilaga till ditt anställningsavtal och alltså är det mycket längre än en a4-sida.
Nej.
Anställningsavtal och KA är två olika avtal.
Skillnad är att i min Anställningsavtal är det reglerat att KA gäller.

Och till skillnad från dig tycker jag att det är bra att villkoren i just KA är förhandlat av folk som har mycket mer erfarenhet kring anställningsvilkor, rimlighet o.s.v.

Så om du fråga om jag har läst KA när jag tog min anställning så är svaret nej, för jag lita på det folk som har förhandlat fram det.

Om du fråga om jag har läst KA så är svaret ja, eftersom jag fick en utbildning från facket när jag antog min roll som Skyddsombud, och jag har inte hittat någon punkt i den där jag tycker att det är dåligt.

Det egentligen roliga är att jag hadde också en gång en föreläsning från en jurist från AG föreningen, hela den kan man sammanfatta med: samarbeta med de fackliga och kom överens med de då nå ni det bästa resultat.

Sen tror jag nog också att du inte jobba som industriarbetare och därmed harbhelt olika förutsättningar när det kommer till förhandlingen med din AG vilket du inte se eller inte tänker på i din bedömning kring KA.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Elmil skrev: 21 dec 2023 14:35
JonasH skrev: 21 dec 2023 13:56
Magnus71 skrev: 21 dec 2023 13:25
Nu utersluter IF Metall medlemmar som inte stödjer strejken. Oklart hur många som det gäller.
Men man kan nu verkligen undra hur många medlemmar på Tesla som IF Metall nu kämpar för.
https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/
Det är ju märkligt att han försöker antyda att medlemmarna är så rädda för Tesla att de inte vågar strejka och då utesluts de istället för att IF Metall hjälper dem.

Känns som det skarvas ordentligt och att sanningen kommer fram i artikeln. Om han talar sanning så är ett medlemskap i IF Metall inte mycket värt.
Metallarna har inte mycket support i kommentarerna heller..
Att IF Metall säger sig inte förstå varför anställda vill arbeta i stället för att strejka för ett avtal de inte vill ha visar tydligt hur de står från verkligheten. I 5 år har de försökt övertala Teslas anställda att gå med i facket/stödja kollektivavtal. En majoritet ville inte då, och en majoritet vill det inte nu heller. Varför ge sig på ett företag där mottot är att hjälpa planeten att gå över till förnybar energi samt där anställda är nöjda? Varför inte Amazon, som är känt för att behandla sina anställda som skit? Jag kan se fördelen med kollektivavtal, men inte med dessa drastiska utpressningsmetoder. Vi lever fortfarande i en demokrati.
Den kommentar du citera är det vanliga whataboutism, och sen kan man ju tänker olika om det påstående att man hjälpa planeten mycket genom att översvämma den med dyra lyxbilar för att den har ett annat drivmedel.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

MartinG skrev: 21 dec 2023 15:35
bylund skrev: 21 dec 2023 15:19
HenrikC skrev: 21 dec 2023 10:58
Ett anställningsavtal kan förhandlas, men hur förhandlar man som anställd de delar som ingår i kollektivavtalet? Tar i fackrepresentanten i mötet? Genuin fråga, jag vet inte.
Själva poängen är ju att ett kollektivavtal är just kollektivt, så man ser ju såklart till att påverkar kollektivet till att ha samma syn som en själv om man vill det, så att de utsedda förhandlarna förhandlar åt det hållet. Fackförbunden är trots allt organisationer som bygger på medlemsdemokrati, och de är knappast omöjliga att påverka, om man får stöd från andra medlemmar.

Som medlem kan man göra mer än att bara betala medlemsavgiften. Har man de anslutna kollegornas förtroende kan man ju rentav bli nämnda fackrepresentant.
I praktiken leder dock "other people's money" till sämre utfall än om man får hantera sin egen ekonomi. Därför är lönerna högre i företag utan kollektivavtal.
Det är upp till var och en att ställa upp som löneförhandlare om man nu tycker man kan det så mycket bättre.

Och i slutändan gäller också för företag utan KA att det finns en pott att fördela i lönehöjningen som i det fallet helt bestämms från AG utan insyn från AT representant, så du tycker att du lyckas få högre lön så händer det bara på bekostnad av någon annan som är inte så lyckat i sina förhandlingar.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Arctic Drifter skrev: 21 dec 2023 16:24
Metallare skrev: 21 dec 2023 12:57
Jag kan i alla fall säger att min anställningsavtal är 1 a4 sida, jag har inget med GDPR då jag inte hantera personuppgifter i min tjänst, inget med penningtvätt, då jag inte jobbar ekonomisk, klagåmålhanteringen är också andra som har det som uppgift o.s.v.

Men jag är ju också bara enkelt industrimontör, så varför skulle min AG lägga tid och pengar på utbildning och regelverk, avtal kring uppgifter som inte förekomma på jobbet?
Även om du inte hanterar personuppgifter i din tjänst så behöver företaget du arbetar för informera dig om hur de hanterar dina personuppgifter. De har också en skyldighet att vid kontroll kunna bevisa att de delgett dig detta. Det måste inte hanteras via bilaga till anställningsavtal, men det är ett alternativ.

Till och med stora stygga vargen informerar om detta innan man skapar ett konto:
2023-12-21.jpg
Nja då tror vi nog olika på det som skrevs om innehållet i avtalen.

Jag tolkade det så att det handlar om regelverket inom GDPR som ska följas när man behandlar Uppgifter som omfattas av GDPR.

Inte att man godkänner att egna uppgifter få behandlas enligt detta regelverket.

Är det bara det sistnämnda är det inga konstigheter som du säger men jag tolkade det uttalande i frågan inte så att det är det sistnämnda.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Sfbones skrev: 21 dec 2023 17:14
Metallare skrev: 21 dec 2023 17:07
Andreasson skrev: 20 dec 2023 11:24
Jag har följt den här tråden sen den startade, men hållit mig diskret i bakgrunden utan att höja min röst alltför mycket. Jag har dock en liten spaning:
1. Många av de som hörs mest i tråden och som är allmänt Tesla-kritiska, är nytillkomna medlemmar, som bara verkar ha strejken som intresse.
2. De kör heller inte Tesla, vad det verkar.
3. De skriver endast i strejktrådarna.
4. Av någon anledning verkar många av dem vara måna om att berätta vilket yrke de har redan i sitt profilnamn. Det har jag aldrig sett tidigare... Då har jag ändå varit med i klubben sen 2015.
5. De verkar också ha hur mycket tid som helst att lägga på inlägg, så många som de producerat på bara några veckor.

Det kanske är så att dessa sitter avlönade på IF Metalls kontor som opinionsbildare och för att på något sätt lära sig mer om "fienden", när bolaget konflikten handlar om tiger som muren...??
Jag undrar mig lite gran att det tog så långt tid innan någon kommer med denn påstående, att man få betald attvskriva här bara för att man är för strejk och för KA.

Sen har du rätt, att jag inte har någon Tesla, men det är helt enkelt för att jag som industriarbetare inte har råd att överhuvudtaget fundera på ett sådant bil, så jag nöja mig nu med min lilla elbil som jag har råd att finansiera och som är också tillräckligt för min behov att arbetspendla, då behöver jag inte har någon form av lyxbil.

Och efter jag har läst här I tråden (också från sidan ett) vad "Teslaägare " så tycker och tänker har jag också för mog dragit den slutsatsen att jag vill inte synas i en bil som är förknippat med det tänkandet.
Har du ens kollat upp priset för en ny Model 3? Knappast "lyxbil". Medelsvensson-bil snarare. Du kan kanske söka jobb på Tesla så kanske du har råd med en "lyxbil" sen.
Jaha drygt 400k är alltså nästan medelsvenson?

Kanske har vi olika uppfattning var medelsvenson är lokaliserat och för vad han spenderar sina pengar.

Jag kan I alla fall säger att jag inte se ofta Teslor under den tiden där industriarbetare pendla inte heller på industriparkeringar och om då är det mest reserverade parkeringsplatser som man brukar göra för lite högre rankade tjänstemän.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 21 dec 2023 19:59
Nej.
Anställningsavtal och KA är två olika avtal.
Skillnad är att i min Anställningsavtal är det reglerat att KA gäller.

Och till skillnad från dig tycker jag att det är bra att villkoren i just KA är förhandlat av folk som har mycket mer erfarenhet kring anställningsvilkor, rimlighet o.s.v.

Så om du fråga om jag har läst KA när jag tog min anställning så är svaret nej, för jag lita på det folk som har förhandlat fram det.

Om du fråga om jag har läst KA så är svaret ja, eftersom jag fick en utbildning från facket när jag antog min roll som Skyddsombud, och jag har inte hittat någon punkt i den där jag tycker att det är dåligt.

Det egentligen roliga är att jag hadde också en gång en föreläsning från en jurist från AG föreningen, hela den kan man sammanfatta med: samarbeta med de fackliga och kom överens med de då nå ni det bästa resultat.

Sen tror jag nog också att du inte jobba som industriarbetare och därmed harbhelt olika förutsättningar när det kommer till förhandlingen med din AG vilket du inte se eller inte tänker på i din bedömning kring KA.
Varför skulle man lita på att folk som såklart har förhandlat ett avtal för sitt eget bästa skulle gjort det bra för dig? Om en kompis kom till mig med ett avtal som de ber mig skriva under hade jag läst igenom det även om jag litade på dem, om en främling kommer med ett hade jag lusläst det innan jag skrev under. Kollektivavtalet är framtaget av två främlingar så det ser jag som självklart att man granskar det noga.

Jag hittade många dåliga saker i mitt kollektivavtal allt från att de försämrar min pension för att själva tjäna på det, har väldigt lång uppsägningstid, sänkt lön för extra pensionsinbetalning och mycket mer.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

G-Johansson skrev: 21 dec 2023 17:21
https://da.se/2023/12/inhyrda-kan-tas-t ... te-liksom/

Kan inte låta bli. Men oj va bra det är bara man har KA. Eller?
Så klart, om man som du tror att KA betyder att inget kommer förändras någon gång och allt är bara frid och fröjd pga. KA.

Välkommen i realiteten, det är inte så varken man ha KA eller ej.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

bylund skrev: 21 dec 2023 17:46
Metallare skrev: 21 dec 2023 17:24
Så varför skulle någon här har stort förtroende i dina uttalanden om man har endast forumspost bakom en nickname att luta sig emot?
Om man har varit med här ett tag, d v s långt längre än strejken, så vet man att fth kommer med sakliga inlägg i många olika frågor. Det är en anledning till att någon (jag t ex) har stort förtroende för fth:s uttalanden.
Köper jag som argument, men du glömmer bort att allt det här gå att läsa utan ens vara anmält, så måste man först studera halva forumet för att få förtroende på någon speciellt är det mycket mer förväntat än att förvänta sig förtroende för namngivna jurister / journalister.

Det är där skillnaden ligger.

Jag känner varken fth eller de jurister med koppling till facket närmare, medans det är sistnämndes position och namngivning som skapa för min del mer förtroende I respektive uttalanden.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

dstr skrev: 21 dec 2023 18:52
Metallare skrev: 21 dec 2023 17:17
Jag undrar mig lite gran vad du förväntar dig, Tesla håller tyst om allt och motparten yttrar sig fritt.
Det är för att Tesla än så länge är den vuxna i rummet. Dom har sagt nej tack till kollektivavtal. De anställda säger Tack, det är bra.

Ändå fortsätter IF Metall veva på som en bortskämd barnunge och gräver sin grop.

Den blir bara djupare och djupare, och IF Metall är helt själva i gropen. Inga politiker sluter upp bakom tramset och inte ens de anställda på Tesla är med. Nu har man inte ens tillräckligt med strejkvakter själv, vilket inte är så konstigt eftersom man inte har några anställda att tala om med sig.

Desperationen i vädjan till att andra ska ställa upp, 22 mil därifrån, är ett tecken på att vi nått början på slutet.
Kan man tolka så om man är nu så starkt emot facket och KA.

Men att det handlar om ett upprop från kommunal har du väl märkt eller?

Sen är det endast din tolkning av uppropet, utan insyn i mer hur det ser ut kring bemanning av strejkvakter, som gör att du vill att realiteten ska ser så ut.

Jag har inga fler insyn så jag våga inte tolka något hur den bemanning ser ut, det få metalls ansvariga jobba med inte jag.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av leiflodde »

Personligen tycker jag vi skall sluta mata "trollen" blev medlemmar för några veckor sedan och de skriver bara i "strejktrådarna".

Så till "trollen" skriv gärna vem ni är er bakgrund och vad er agenda är, absolut fritt att skriva vad man vill men ni "sticker" ut.
Skriv svar