Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 18 dec 2023 00:18
martinot skrev: 17 dec 2023 23:52
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29

Enklast är nog att kontrollera om företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation. Är dom det är det sannolikt att man har.
1. Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

2. Är detta verkligen en 100% korrelation med att bolaget har KA?
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29
Men är företaget medlem i en arbetsgivarorganisation är oddsen låga för att dom har ett KA.
Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

Sedan räcker inte att ha bra "odds". Vill ha fakta. Känns som att få deklarerar sin hållning på sina webbsidor kring KA nu när jag letat runt.

Som sagt; här behövs ett enklare förfarande! Oavsett vems sida man står på;

Både för de som endast vill handla från företag med KA (som facket tycker man skall ha koll på), och de av oss som vill undvika det (för att minska riskerna med dessa situationer som vi nu bevittnat för TS i denna tråden).
Om man har tecknat KA eller inte skulle då behöva vara en offentlig uppgift. Kanske en väg att gå. Men det är ju alltid förknippat med ett visst jobb om man vill vara säker på att den man tänker göra affärer med uppfyller dina egna kriterier. Att någon annan skulle göra jobbet åt dig är ju inte troligt.
Noterar att du inte har något vettigt förslag på en lösning, och att de saknas en bra sådan. Är som sagt inte bara jag. Berör i stort sett alla. IF Metall själva kräver att vi köpare/konsumenter skall ha koll på detta. Detta måste bli enklare för både företag och privatpersoner att kunna ta reda på. Annars riskerar man att hamna i situationer som denna i tråden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11066
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Min bil är fast

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 18 dec 2023 21:54
Fredrik j skrev: 18 dec 2023 00:18
martinot skrev: 17 dec 2023 23:52
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29

Enklast är nog att kontrollera om företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation. Är dom det är det sannolikt att man har.
1. Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

2. Är detta verkligen en 100% korrelation med att bolaget har KA?
Fredrik j skrev: 17 dec 2023 23:29
Men är företaget medlem i en arbetsgivarorganisation är oddsen låga för att dom har ett KA.
Hur kontrollerar man det på ett enkelt och smidigt sätt utan att fråga?

Sedan räcker inte att ha bra "odds". Vill ha fakta. Känns som att få deklarerar sin hållning på sina webbsidor kring KA nu när jag letat runt.

Som sagt; här behövs ett enklare förfarande! Oavsett vems sida man står på;

Både för de som endast vill handla från företag med KA (som facket tycker man skall ha koll på), och de av oss som vill undvika det (för att minska riskerna med dessa situationer som vi nu bevittnat för TS i denna tråden).
Om man har tecknat KA eller inte skulle då behöva vara en offentlig uppgift. Kanske en väg att gå. Men det är ju alltid förknippat med ett visst jobb om man vill vara säker på att den man tänker göra affärer med uppfyller dina egna kriterier. Att någon annan skulle göra jobbet åt dig är ju inte troligt.
Noterar att du inte har något vettigt förslag på en lösning, och att de saknas en bra sådan. Är som sagt inte bara jag. Berör i stort sett alla. IF Metall själva kräver att vi köpare/konsumenter skall ha koll på detta.
Det enda du kan göra är att försöka göra undersökningen själv från fall till fall. Eller vad är det du söker?
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

Fick igår sms från tesla då dom fortfarande inte verkar löst lösningen mot Carpay / volvofinans:

"vi har tyvärr inte något framgångsexempel med ditt leasingbolag i nuläget. men vi gör vad vi kan"

Känns förjävligt just nu, Vin kod borttagen då bilen gått till annan och bilen känns väldigt långt bort nu...

Blir förmodligen ingen bil detta år och undrar om det ens kommer kunna ske q1 av 2024 - för tesla lär ju inte vika sig. Frågan är varför dom personligen inte hämtat posten själva på postnord? - Dom bör väl lagmässigt inte kunna hålla den?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

De vill hämta dem där eller hos skylttilverkaren men de säger nej till det. Posten skyller på strejken då de sympatistrejkar och säger att ingen får befatta sig med Teslas post. Trots att de i princip tar i den för att förvara den och lika gärna kunde stå o peka på den bara när Tesla hämtar den. Så Tesla har stämt posten för det helt enkelt, men det kommer att ta tid innan ärendet avgörs i alla domstolar.

Frågan är ju om Carpay verkligen är uttagna i strejk och varför de inte låter dig hämta bilen. Komplett är den ju. Skylten är ju inte teslas utan den förser ju Transportsstyrelsen bilen med för att den skall kunna rulla i trafik. Det är en gåta varför Carpay lägger sig i.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Min bil är fast

Inlägg av Earplugged »

https://www.linkedin.com/posts/carpayfl ... er_android

Hittade detta inlägg på LinkedIn :D
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Min bil är fast

Inlägg av termosen »

Earplugged skrev: 20 dec 2023 16:23
https://www.linkedin.com/posts/carpayfl ... er_android

Hittade detta inlägg på LinkedIn :D

vI äR nEuTrAlA i KoNfLiKtEn
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Min bil är fast

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Earplugged skrev: 20 dec 2023 16:23
https://www.linkedin.com/posts/carpayfl ... er_android

Hittade detta inlägg på LinkedIn :D
:lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Min bil är fast

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pejvic skrev: 20 dec 2023 09:56
Det är en gåta varför Carpay lägger sig i.
Eller hur?
:lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Min bil är fast

Inlägg av Earplugged »

termosen skrev: 20 dec 2023 16:27
Earplugged skrev: 20 dec 2023 16:23
https://www.linkedin.com/posts/carpayfl ... er_android

Hittade detta inlägg på LinkedIn :D

vI äR nEuTrAlA i KoNfLiKtEn
Ja när man trodde man sett och hört det mesta i konflikten så går dom ut och gör reklam för hur bra de kan hantera kundernas registreringsskyltar samtidigt som det är helt omöjligt att hantera skyltar om de skall sättas på fel bilmärke....

Vad blir nästa steg? Nej vi skickar ingen skylt till din cykelhållare för den är tillverkad av Thule.... måste vara Volvo original....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Min bil är fast

Inlägg av SIR N »

Earplugged skrev: 20 dec 2023 16:23
https://www.linkedin.com/posts/carpayfl ... er_android

Hittade detta inlägg på LinkedIn :D
Kunde inte låta bli att lägga till en kommentar. Vi får se om den får vara kvar.

linkedink.png
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

SIR N skrev: 20 dec 2023 17:14
Earplugged skrev: 20 dec 2023 16:23
https://www.linkedin.com/posts/carpayfl ... er_android

Hittade detta inlägg på LinkedIn :D
Kunde inte låta bli att lägga till en kommentar. Vi får se om den får vara kvar.


linkedink.png
Tänkte precis skriva här att någon hjälte har kommenterat vad alla tänker! 😂😂

Hoppas du får svar! Och då kan ifrågasätta deras neutralitetspolitik
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

Såg i teslagruppen på facebook att NF Fleet har ändrat sig angående ta emot skyltar och dom som har det leasingbolaget har bokat upphämtning nästa vecka!

Tror dock inte carpay fleet är lika villiga (VOLVO FINANS!!)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Jojjeselbil skrev: 21 dec 2023 20:16
Såg i teslagruppen på facebook att NF Fleet har ändrat sig angående ta emot skyltar och dom som har det leasingbolaget har bokat upphämtning nästa vecka!
Härligt! Tack för uppdateringen. Mycket goda nyheter!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Min bil är fast

Inlägg av Honkan »

Men om de har kopplingar till Volvo så känns det ju väldigt logiskt att man vill motarbeta Tesla! Är väl sånt man måste ta till när sitt flaggskepp är försenat 1,5 år :lol:
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Min bil är fast

Inlägg av lem »

Arval leasingbolag kan hantera skyltar.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av P_EL »

Går inte detta att lösa genom att skaffa en personlig skylt och koppla den till bilen som ska hämtas ut?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lig-skylt/
Model S90D -16
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Min bil är fast

Inlägg av lem »

P_EL skrev: 22 dec 2023 08:39
Går inte detta att lösa genom att skaffa en personlig skylt och koppla den till bilen som ska hämtas ut?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lig-skylt/
Jag flyttade personlig skylt i går. Databasen för ägarbyte uppdateras klockan 1930. Någon timme senare kan man göra skyltflytt.
Många leasingföretag vill stå som ägare och då måste skylten (ordinarie skylt) landa hos leasing bolaget.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Min bil är fast

Inlägg av SIR N »

lem skrev: 22 dec 2023 08:48
P_EL skrev: 22 dec 2023 08:39
Går inte detta att lösa genom att skaffa en personlig skylt och koppla den till bilen som ska hämtas ut?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lig-skylt/
Jag flyttade personlig skylt i går. Databasen för ägarbyte uppdateras klockan 1930. Någon timme senare kan man göra skyltflytt.
Många leasingföretag vill stå som ägare och då måste skylten (ordinarie skylt) landa hos leasing bolaget.
Man måste få hem klisterlappen som ska sitta i bakre sidorutan också. Så ett par dagar tar det innan posten levererat och du kan kan köra med flyttad skylt.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Min bil är fast

Inlägg av lem »

SIR N skrev: 22 dec 2023 09:13
lem skrev: 22 dec 2023 08:48
P_EL skrev: 22 dec 2023 08:39
Går inte detta att lösa genom att skaffa en personlig skylt och koppla den till bilen som ska hämtas ut?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lig-skylt/
Jag flyttade personlig skylt i går. Databasen för ägarbyte uppdateras klockan 1930. Någon timme senare kan man göra skyltflytt.
Många leasingföretag vill stå som ägare och då måste skylten (ordinarie skylt) landa hos leasing bolaget.
Man måste få hem klisterlappen som ska sitta i bakre sidorutan också. Så ett par dagar tar det innan posten levererat och du kan kan köra med flyttad skylt.
Petitesser! Gamla lappen från Bettan som i sju år legat i handskfacket får duga så länge!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

lem skrev: 22 dec 2023 08:26
Arval leasingbolag kan hantera skyltar.
Snyggt att ännu ett leasingbolag kan lyckas lösa detta. Goda nyheter! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

UPDATE: Tesla vet inte hur man ska få igenom skyltarna med Volvo Finans som leasingbolag, de andra har gått med på och skyltar/bilar ska börja rulla ut nästa vecka.
Carpay (volvo finans) är riktigt svåra att jobba med och gör det svårare till och med....

Så vi som beställt med carpay får ingen bil på ett tag....
Erxon
elbilist
Inlägg: 413
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Min bil är fast

Inlägg av Erxon »

Jojjeselbil skrev: 23 dec 2023 10:56
UPDATE: Tesla vet inte hur man ska få igenom skyltarna med Volvo Finans som leasingbolag, de andra har gått med på och skyltar/bilar ska börja rulla ut nästa vecka.
Carpay (volvo finans) är riktigt svåra att jobba med och gör det svårare till och med....

Så vi som beställt med carpay får ingen bil på ett tag....

Undrar hur man tänkte i styrelserummet på Carpay/Volvofinans när man tog beslutet?

Om vi krånglar nu för de som beställt en Tesla så mycket som möjligt så till slut avbokar de bilen och väljer en annan och förhoppningsvis väljer man då en Volvo.

Scenario 1 kommer troligen att inträffa men troligen inte #2
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Min bil är fast

Inlägg av lem »

Förvånar mig att volvo finans vägrar skylthantering men tar i tesla. Logiskt vore att man säger man bara finansierar tex Volvo. Att obstruera med en sådan petitess som skyltar är ovärdigt.

GoAround: Skriv bilen på brukaren, begär skylt, flytta om bilen till bolaget, klappat och klart!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Min bil är fast

Inlägg av bylund »

lem skrev: 23 dec 2023 11:34
Förvånar mig att volvo finans vägrar skylthantering men tar i tesla. Logiskt vore att man säger man bara finansierar tex Volvo. Att obstruera med en sådan petitess som skyltar är ovärdigt.

GoAround: Skriv bilen på brukaren, begär skylt, flytta om bilen till bolaget, klappat och klart!
Frågan är om det upplägget är immunt mot momssmitta. Kanske är det det då brukaren aldrig egentligen ägt bilen? Uppriktig fråga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Min bil är fast

Inlägg av lem »

Vad är det för direktkanal som vissa företag har mot transportstyrelsen för att beställa skyltar på bilar man inte äger?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Skriv svar