Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Piggelin »

Honkan skrev: 16 dec 2023 11:27
Undra om zeekr kommer med något som kan konkurera med Polestar 3 och EX90 för typ 250 000 billigare så kommer det bli en hit.

Intressant med Gellys interna kanabalisering men är ju lite som VW som har Porsche och Audi
Va? Zeekr är ju ett lyxigare och dyrare märke än Volvo enligt Geely, kolla bara på EX30 och dess Zeekr syskon X.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

Piggelin skrev: 18 dec 2023 13:59
Honkan skrev: 16 dec 2023 11:27
Undra om zeekr kommer med något som kan konkurera med Polestar 3 och EX90 för typ 250 000 billigare så kommer det bli en hit.

Intressant med Gellys interna kanabalisering men är ju lite som VW som har Porsche och Audi
Va? Zeekr är ju ett lyxigare och dyrare märke än Volvo enligt Geely, kolla bara på EX30 och dess Zeekr syskon X.
Mnja, X ger väl lite större bil med mer premium material och mer utrustning, till ett lägre pris än motsvarande EX30.
Men visst, det finns ingen barskrapad X motsvarande basmodellen av EX30.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Piggelin »

taliz skrev: 18 dec 2023 14:59
Mnja, X ger väl lite större bil med mer premium material och mer utrustning, till ett lägre pris än motsvarande EX30.
Men visst, det finns ingen barskrapad X motsvarande basmodellen av EX30.

Nej Zeekr är dyrare, Geely vill positionera dem över Volvo.

"Zeekr X Long Range kostar från 550 000 kronor och Zeekr X Privilege AWD från 595 000 kronor. Jämfört med motsvarande motorisering hos Volvo EX30 är det ett prispåslag på 61 000 respektive 36 000 kronor för Zeekr X."
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

Piggelin skrev: 18 dec 2023 15:08
taliz skrev: 18 dec 2023 14:59
Mnja, X ger väl lite större bil med mer premium material och mer utrustning, till ett lägre pris än motsvarande EX30.
Men visst, det finns ingen barskrapad X motsvarande basmodellen av EX30.

Nej Zeekr är dyrare, Geely vill positionera dem över Volvo.

"Zeekr X Long Range kostar från 550 000 kronor och Zeekr X Privilege AWD från 595 000 kronor. Jämfört med motsvarande motorisering hos Volvo EX30 är det ett prispåslag på 61 000 respektive 36 000 kronor för Zeekr X."
Nä, X "privilege awd' är listad för 595. Motsvarande EX30 är listad för 597(twin motor performance ultra).
Då är EX30 fysiskt mindre med sämre materialval samt saker som HUD, display bakom ratten etc saknas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

Ni som beställt 001 eller X, fick ni någon rabatt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Nix, ingen rabatt. Finns nått erbjudande att dom inkluderar dragkrog nu för Long Range och Performance modellerna av 001.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 13 dec 2023 17:25
roffe_s skrev: 13 dec 2023 17:17
Tack :) Har börjat peta i försäkringar - alltid ett knepigt kapitel med en helt ny bilmodell. Känner igen det från min Polestar. Är det någon av Er övriga som kollat upp ett pris?
Jag tog en av demobilarnas regnr och fick runt 331 kr/mån (if) 2000 mil med 15% rabatt.
Fick en quote från Länsförsäkringar idag på 478kr/mån för 1000 mil med 20% rabatt. Då va det med någon "MER"-försäkring också.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Eldsig
Inlägg: 197
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Vasaru skrev: 18 dec 2023 16:37
dm4 skrev: 13 dec 2023 17:25
roffe_s skrev: 13 dec 2023 17:17
Tack :) Har börjat peta i försäkringar - alltid ett knepigt kapitel med en helt ny bilmodell. Känner igen det från min Polestar. Är det någon av Er övriga som kollat upp ett pris?
Jag tog en av demobilarnas regnr och fick runt 331 kr/mån (if) 2000 mil med 15% rabatt.
Fick en quote från Länsförsäkringar idag på 478kr/mån för 1000 mil med 20% rabatt. Då va det med någon "MER"-försäkring också.
Storstad? Har du slagit på nåt regnr på demobil eller eget?
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

Eldsig skrev:
Vasaru skrev: 18 dec 2023 16:37
dm4 skrev: 13 dec 2023 17:25
roffe_s skrev: 13 dec 2023 17:17
Tack :) Har börjat peta i försäkringar - alltid ett knepigt kapitel med en helt ny bilmodell. Känner igen det från min Polestar. Är det någon av Er övriga som kollat upp ett pris?
Jag tog en av demobilarnas regnr och fick runt 331 kr/mån (if) 2000 mil med 15% rabatt.
Fick en quote från Länsförsäkringar idag på 478kr/mån för 1000 mil med 20% rabatt. Då va det med någon "MER"-försäkring också.
Storstad? Har du slagit på nåt regnr på demobil eller eget?
Växjö, och på demobil
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Eldsig
Inlägg: 197
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Ok. Gävle här. Jag får 363kr/mån TH 1500-2000mil, inklusive "stor", förmånskund m.m.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

taliz skrev: 18 dec 2023 15:27
Ni som beställt 001 eller X, fick ni någon rabatt?
Jag beställde i somras och fick då 4 månaders fri laddning, 1 års Premium Datapaket samt 3 års fri service. Premium datapaket ingår fortfarande vid nybeställning, så värdemässigt totalt ca 7000 kr..
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 19 dec 2023 12:04
taliz skrev: 18 dec 2023 15:27
Ni som beställt 001 eller X, fick ni någon rabatt?
Jag beställde i somras och fick då 4 månaders fri laddning, 1 års Premium Datapaket samt 3 års fri service. Premium datapaket ingår fortfarande vid nybeställning, så värdemässigt totalt ca 7000 kr..
Jag blev kontaktad av leveransavdelningen idag, tydligen väntar de på klartecken från Transportstyrelsen för att kunna börja leveranserna. Hoppet om leverans i december lever fortfarande men tiden börjar väl rinna ut för leverans denna vecka.

Jaja, PS2:an funkar utmärkt som vinterbil så länge - vi får se vad som händer under årets sista skälvande dagar :)

EDIT - Fick precis ett förslag på ca 460:-/månad för 3 500 mil/år och alla tillägg (assistans, hyrbil etc). Det känns ju bra :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Hej,

I väntan på att det skall hända något med leveranser så kan jag väl kasta in en pinne i brasan så det kanske blir lite fart i tråden, nästan helt OT dock..

Har sedan två år letat ersättare till min nuvarande Audi A3 Quattro SB 2.0 Tdi av 2015 års modell. Audin beställde jag ny och fick speca den som jag ville, fullspec men missade (läs snålade) med tre saker:

- Rs3'an istället
- Matrixljus
- Backkamera

Allt ovan har jag dock klarat mig utan, bilen har gått 24000 mil och är den bästa bil jag hittills haft, är så nöjd. Nåväl, efter 8 år tyckte jag väl att det måste finnas bättre bilar, något bör ha hänt under denna tid så jag började provköra:

- Audi RSQ3
- Macan GTS
- Boxster GTS
- Ionic 5
- Kona
- Mach E
- Taycan 4S CT
- Tesla Model Y Performance
- Zeekr 001 Performance/Privilege

+ många fler jag inte kommer ihåg eftersom de var så intetsägande. Som jag tidigare nämnt prioriterar jag körskänsla samt väghållning och av ovan provkörda bilar var det endast tre som kvalade vidare, Boxstern, Taycanen och 001'an. Inte för att de är nära varandra, Porsche är mil bättre men 001'an är mer mångsidig och känns närmare min Audi (Boxstern diskvalificerar sig pga utrymme/användningsområde). Dessvärre är ingen bil en ren ersättning till nuvarande Audi och det beror naturligtvis till stor del att jag kan bilen utan och innan, vet precis hur den fungerar i alla väderlag, reglage kan användas utan att jag behöver titta, tänka eller leta osv. Det är också en bil jag kör, dvs bilen kör inte mig, finns inga varningar, ljud eller begränsningar samt att jag har en vanlig enkel farthållare utan avståndskontroll (helt suveränt). Kräver aktiv förare hela tiden och man är alert. Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..

Jag bävar dock för alla nya elektroniska system och framför allt touchknappar på ratten..

Hur har ni tänkt?

God Jul!
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..
Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.

Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

martinot skrev: 22 dec 2023 12:13
dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..
Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.

Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
...
Jag bävar dock för alla nya elektroniska system och framför allt touchknappar på ratten..

Hur har ni tänkt?

God Jul!
Tvärtom för mig! Jag har alltid dragits åt ny teknik och facinerats av vad den kan göra. När jag för 4 år sedan skaffade min Tesla som förmånsbil var det till stor del för att det var marknadens då bästa elbil, men framförallt för att den kom med ett löfte om häftig teknik (sen kan vi ju diskutera hur bra den är i en annan tråd ;) )

När jag läste om 001 första gången och att den var framtagen för teknikälskare så blev jag givetvis intresserad :) Det tillsammans med att jag upplevde den som trevlig att köra och jag tycker den ser schysst ut fick mig att öppna plånboken.

Sen håller jag med dig om att touchknapparna på ratten kanske kunde gjorts bättre, men tror nog man lär det sig rätt snabbt.
Vill ha bilen nu ... kom igen nu Transportstyrelsen :)
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
Hej,

I väntan på att det skall hända något med leveranser så kan jag väl kasta in en pinne i brasan så det kanske blir lite fart i tråden, nästan helt OT dock..

Har sedan två år letat ersättare till min nuvarande Audi A3 Quattro SB 2.0 Tdi av 2015 års modell. Audin beställde jag ny och fick speca den som jag ville, fullspec men missade (läs snålade) med tre saker:

- Rs3'an istället
- Matrixljus
- Backkamera

Allt ovan har jag dock klarat mig utan, bilen har gått 24000 mil och är den bästa bil jag hittills haft, är så nöjd. Nåväl, efter 8 år tyckte jag väl att det måste finnas bättre bilar, något bör ha hänt under denna tid så jag började provköra:

- Audi RSQ3
- Macan GTS
- Boxster GTS
- Ionic 5
- Kona
- Mach E
- Taycan 4S CT
- Tesla Model Y Performance
- Zeekr 001 Performance/Privilege

+ många fler jag inte kommer ihåg eftersom de var så intetsägande. Som jag tidigare nämnt prioriterar jag körskänsla samt väghållning och av ovan provkörda bilar var det endast tre som kvalade vidare, Boxstern, Taycanen och 001'an. Inte för att de är nära varandra, Porsche är mil bättre men 001'an är mer mångsidig och känns närmare min Audi (Boxstern diskvalificerar sig pga utrymme/användningsområde). Dessvärre är ingen bil en ren ersättning till nuvarande Audi och det beror naturligtvis till stor del att jag kan bilen utan och innan, vet precis hur den fungerar i alla väderlag, reglage kan användas utan att jag behöver titta, tänka eller leta osv. Det är också en bil jag kör, dvs bilen kör inte mig, finns inga varningar, ljud eller begränsningar samt att jag har en vanlig enkel farthållare utan avståndskontroll (helt suveränt). Kräver aktiv förare hela tiden och man är alert. Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..

Jag bävar dock för alla nya elektroniska system och framför allt touchknappar på ratten..

Hur har ni tänkt?

God Jul!
Ptjaa, jag har väl aldrig riktigt känt lockelsen i en sportbil då jag inte har plats för dem. Dessutom har jag kört mycket hoj både på bana och landsväg sedan mitten av 00-talet vilket stillat mitt lystmäte på prestanda och kurvtagning. De senaste åren har bankörningen fått stå tillbaka, men två hojar av fabrikat Triumph (en Tiger 1200 XCA och Speed Triple 1200RS för den ev intresserade) samsas om utrymmet i garaget.

Däremot har vi alltid haft hyfsade bruksbilar (fyrhjulsdriften har varit ett krav på denna sidan av sekelskiftet), fabrikaten har i modern tid varit BMW 3-serie, Mercedes E-klass, Audi A6, en hög med Volvo V70/V90 och nu senast vår Polestar 2 LRDM eller hur man nu skriver den kombinationen. Som gammal motorcyklist smälte ju hjärtat fullständigt när den senaste gick att beställa med Öhlinsdämpare så det fick bli en Performance inklusive uppgraderingen till 350kW.

Vi kör rätt mycket per år - 1:abilen rullar ca 3 500 mil/år numera (tidigare uppemot 5k mil) och har dottern i hufvudstaden 90 mil bort. Så bilen ska funka att åka långt med och vara komfortabel. Däremot vill jag ha ett styvare och sportigare chassi för körning på mindre landsvägar och ibland någon isbana - helt enkelt bara för att det är kul :) Jag har egentligen varit väldigt nöjd med Polestar och hade skrivit upp mig för en trea. Tyvärr blev den som bekant sen och jag tycker Polestaren behöver dela milen med något annat fordon. När jag tittar mig runt var det ett antal parametrar jag villhöver i en bil:

+ Tillräckligt med effekt
+ LED Matrix (typ Polestar) underlättar sjukt mycket vid körning i mörkret vintertid.
+ Ett bra chassi och ett konsekvent system för fyrhjulskrafset.
+ Propra materialval invändigt - det är där jag tillbringar min tid ;)
+ Inget onödigt skrammel och rassel, bilen ska vara bra ihopskruvad!
+ Vettig tillgång till service och underhåll.
+ Bra röstassistent och Navi (här är Polestar med Google-assistenten svårslagen, det vet jag)
+ En app som (även) kan hantera laddkurva
+ HUD
+ Halvkombi (vi har två pälsklingar)
+ Elektrisk utfällbar dragkrok
+ Vettigt ljudsystem vid normala lyssningsnivåer
+ Laddlucka vänster bak

Spel och glitter i granen i mjukvaran är personligen fullständigt ointressant och dessutom lär mjukvaruuppdateringar lösa de flesta glitchar över tid. Min bil är i huvudsak fortfarande ett fordon, inte en IT-plattform.

PS2:an har ju permanent fyrhjulsdrift vilket jag körmässigt uppskattat. Det kostar effektivitet men bilen är klippstabil, något understyrd vid insvängning men styr sedan ut med bakänden när man ger mer gas. Ungefär som ur-quattron om Du har provat en sådan. Vikten får man leva med, jag tycker den är skoj på landsväg. Men det är ju offrat på energieffektivitets altare nu även för Polestar.

Polestar 4 var ett starkt kort men är lite tveksam hur jyckarna skulle gilla mörkret utan baklucka. Sedan fick jag syn på 001:an som tickade i många av mina boxar - dessutom till en schysst prislapp. Tillhörigheten till Geely och att den delar plattform med PS4 är helt klart en fördel i min bok. Så jag skrev upp mig på intresselistan och när sedan en del tester kom ut beslutade jag att det fick bli en order när tillfälle gavs. Så bilen var beställd redan innan jag provkörde en timme.

Av elbilarna har jag testat någon av Audis SUV samt deras värsting, Model 3 LR (två av bröderna kör sådana), Tesla S Plaid (via en kompis), Volvos elbilar, E-niro, EV6, ID.4 och säkert några till jag hunnit glömma. Man som sagt - Som Du hör är jag inte helt brydd och köper bilar jag gillar, sedan lär jag mig leva med dem. När det gäller mjuka värderingar underlättas beslutet att köpa en bil tillverkad i Kina av att Geely-koncernen faktiskt sysselsätter mer än 43 000 medarbetare i Sverige, som alla betalar skatt och bidrar till AB Sveriges finanser.

Med det sagt ser jag mycket fram emot 001:an. Provkörningen gav mersmak och med en hemresa om 90 mil lär jag ju bekanta mig med den. Sedan blir det spännande att se om det räcker för att få koll på de haptiska rattknapparna... ;)

God jul till Dig och Er andra också!
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Donk »

dm4 skrev: 22 dec 2023 12:35
martinot skrev: 22 dec 2023 12:13
dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..
Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.

Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?

Jag har inte beställt än men det kan ev bli en 001 till våren för min del. Det som lockar mig är att specen är väldigt lik min personliga elbils-måttstock, Tesla Model S, gällande batteri, prestanda, storlek mm, men i en annan lite finare och modernare förpackning. Otroligt fin kvalitetskänsla inuti (förutom då just touch-knapparna på ratten) och snygg design både interiört och exteriört. Väldigt mycket utrustning inkl det som man saknar på Teslan, sensorer, 360-kamera, headup-display mm och mycket trevlig att köra. Dessutom sannolikt några hundratusen billigare än jämförbara alternativ. Nedsidan är såklart oprövat kinesiskt (!) märke med allt vad det innebär om osäkert andrahandsvärde, service, etiska aspekter etc. Ingen möjlighet till takräcke samt endast 22” vinterhjul är också uppenbara nedsidor. Sen är jag lite fundersam till infotainmentsystemet och autopiloten som inte funkade helt på demobilen jag provade.
Men ska bli kul att få lite riktig feedback från kunder nu under vintern så kan man ta beslut senare. Vill också se ljusa klädseln live innan ev beställning, är inte alls förtjust i koppar/brons-inläggen på den vanliga mörka interiören.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 22 dec 2023 13:09
Tvärtom för mig! Jag har alltid dragits åt ny teknik och facinerats av vad den kan göra. När jag för 4 år sedan skaffade min Tesla som förmånsbil var det till stor del för att det var marknadens då bästa elbil, men framförallt för att den kom med ett löfte om häftig teknik (sen kan vi ju diskutera hur bra den är i en annan tråd ;) )

När jag läste om 001 första gången och att den var framtagen för teknikälskare så blev jag givetvis intresserad :) Det tillsammans med att jag upplevde den som trevlig att köra och jag tycker den ser schysst ut fick mig att öppna plånboken.

Sen håller jag med dig om att touchknapparna på ratten kanske kunde gjorts bättre, men tror nog man lär det sig rätt snabbt.
Vill ha bilen nu ... kom igen nu Transportstyrelsen :)
Ja, du har en poäng där, lite teknikintresserad är man ju ;)

Leverans, till mig sade de att ev kan bli i december vilket troligtvis innebär att det inte blir så, räknar med tidigast 2 veckan januari men jag kan ju ha fel.
Zeekr 001 2023
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Donk skrev: 22 dec 2023 13:41
Otroligt fin kvalitetskänsla inuti (förutom då just touch-knapparna på ratten) och snygg design både interiört och exteriört. Väldigt mycket utrustning inkl det som man saknar på Teslan, sensorer, 360-kamera, headup-display mm och mycket trevlig att köra. Dessutom sannolikt några hundratusen billigare än jämförbara alternativ. Nedsidan är såklart oprövat kinesiskt (!) märke med allt vad det innebär om osäkert andrahandsvärde, service, etiska aspekter etc. Ingen möjlighet till takräcke samt endast 22” vinterhjul är också uppenbara nedsidor. Sen är jag lite fundersam till infotainmentsystemet och autopiloten som inte funkade helt på demobilen jag provade.
Håller med, men 'nedsidan' ser jag som positiv, får en bil inte många andra har (än). Dock troligt att A3'an får vara standby utifall att ..
Zeekr 001 2023
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 22 dec 2023 13:23

Med det sagt ser jag mycket fram emot 001:an. Provkörningen gav mersmak och med en hemresa om 90 mil lär jag ju bekanta mig med den. Sedan blir det spännande att se om det räcker för att få koll på de haptiska rattknapparna... ;)

God jul till Dig och Er andra också!
Hopp, ena dottern flyttade hem från Umeå någon månad sedan så nu slipper jag 100 mil enkel väg för besök, därav vågade jag mig på en elbil ;)
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Donk skrev: 22 dec 2023 13:41
dm4 skrev: 22 dec 2023 12:35
martinot skrev: 22 dec 2023 12:13
dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..
Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.

Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?

Jag har inte beställt än men det kan ev bli en 001 till våren för min del. Det som lockar mig är att specen är väldigt lik min personliga elbils-måttstock, Tesla Model S, gällande batteri, prestanda, storlek mm, men i en annan lite finare och modernare förpackning. Otroligt fin kvalitetskänsla inuti (förutom då just touch-knapparna på ratten) och snygg design både interiört och exteriört. Väldigt mycket utrustning inkl det som man saknar på Teslan, sensorer, 360-kamera, headup-display mm och mycket trevlig att köra. Dessutom sannolikt några hundratusen billigare än jämförbara alternativ. Nedsidan är såklart oprövat kinesiskt (!) märke med allt vad det innebär om osäkert andrahandsvärde, service, etiska aspekter etc. Ingen möjlighet till takräcke samt endast 22” vinterhjul är också uppenbara nedsidor. Sen är jag lite fundersam till infotainmentsystemet och autopiloten som inte funkade helt på demobilen jag provade.
Men ska bli kul att få lite riktig feedback från kunder nu under vintern så kan man ta beslut senare. Vill också se ljusa klädseln live innan ev beställning, är inte alls förtjust i koppar/brons-inläggen på den vanliga mörka interiören.
Ptjaa, jag har inte hört något från dem så jag antar att de tråcklat på mina 20-tums fälgar med dubbade vinterdäck vid det här laget. Men snart vet vi.

Jag blev förresten kontaktad av leveransavdelningen tidigare i veckan, hoppet om december kvarstod i alla fall då. Så vi får väl se, vi sitter ju inte i sjön men det vore ju kul att börja vänja in sig med bilen.
Jag
dm4 skrev: 22 dec 2023 14:21
roffe_s skrev: 22 dec 2023 13:23

Med det sagt ser jag mycket fram emot 001:an. Provkörningen gav mersmak och med en hemresa om 90 mil lär jag ju bekanta mig med den. Sedan blir det spännande att se om det räcker för att få koll på de haptiska rattknapparna... ;)

God jul till Dig och Er andra också!
Hopp, ena dottern flyttade hem från Umeå någon månad sedan så nu slipper jag 100 mil enkel väg för besök, därav vågade jag mig på en elbil ;)
Ingen minns en fegis, när vi hämtat PS2:an och det blev -25 tog vi en tur till Arvidsjaur bara för att prova deras då nya 150 kW laddare. Sicket tok, hade den varit ur drift hade det blivit en lång väntan…

Då vi åker ned till dotra brukar laddtiden vara drygt en timme numera. Enligt ABRP ska Zeekr klara det resan med en laddtid under timman, men då kanske vi inte talar vintertid 🙂
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

Ni där uppe i norr har inte hört talas om de där maskinerna som snabbt tar sig över långa avstånd? Flygplan tror jag det heter? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 22 dec 2023 14:48
Jag blev förresten kontaktad av leveransavdelningen tidigare i veckan, hoppet om december kvarstod i alla fall då. Så vi får väl se, vi sitter ju inte i sjön men det vore ju kul att börja vänja in sig med bilen.
Jag
Ja, de har ringt ett par gånger, meddelat samma sak som till er, dvs att bilen finns i Haninge och att de väntar på transportstyrelsen, dock oklart varför, dessutom ville de veta vilken framförhållning jag behöver att hämta bilen. Nåväl, nu är det helg och avkoppling, hämta bil andra veckan januari, iaf om jag får bestämma!
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

taliz skrev: 22 dec 2023 14:51
Ni där uppe i norr har inte hört talas om de där maskinerna som snabbt tar sig över långa avstånd? Flygplan tror jag det heter? :lol:
Tss, tänk på miljön, Taliz ;)

Med tanke på att en förälder på besök till en dotter även betraktas som hantverkare brukar bilen vara tämligen fullastad med verktyg och diverse material…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar