Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av Pasjostrom »

Jag behöver beställa en ny tjänstebil och mitt företag har avtal med CarPay. Jag vill beställa en Tesla men på grund av strejken och problemen med reg-skyltar så säger CarPay att de inte kan få några Tesla levererade och vägrar därför beställa Tesla.

Är det fler än jag som sitter i samma sits? Vad kan vi göra för att trycka på leasingbolaget att vara lite lösningsorienterade kring detta?

Uppenbarligen finns vägar runt detta så jag hoppas situationen löser sig snarast, annars tvingas jag beställa en snikversioner av XC40 eller Enyaq som är de enda andra bilar som mitt företag godkänner :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av martinot »

Läste i en annan tråd där det postades ett tips om att NF Fleet https://nffleet.se (Nordea/ALD) löst detta med att kunna leasa ut Tesla och ordna nummerplåtar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av Jojjeselbil »

Pasjostrom skrev: 21 dec 2023 17:46
Jag behöver beställa en ny tjänstebil och mitt företag har avtal med CarPay. Jag vill beställa en Tesla men på grund av strejken och problemen med reg-skyltar så säger CarPay att de inte kan få några Tesla levererade och vägrar därför beställa Tesla.

Är det fler än jag som sitter i samma sits? Vad kan vi göra för att trycka på leasingbolaget att vara lite lösningsorienterade kring detta?

Uppenbarligen finns vägar runt detta så jag hoppas situationen löser sig snarast, annars tvingas jag beställa en snikversioner av XC40 eller Enyaq som är de enda andra bilar som mitt företag godkänner :(
Jag beställde en Tesla i mitten av november som skulle bli levererad 11-21 dec, men detta har inte skett.
Jag har ringt och pratat med både Tesla och Carpay varje dag nu i två veckor...

Carpay är väldigt beslutna att inte gå med på någon lösning, sjukt att dom nu vägrar beställa tesla..
NF fleet nekade också i början men har nu lyssnat på sina kunder och gått med på en lösning och alla som har beställt med NF Fleet får hämta sina bilar nu.
Nämnde detta till carpay som inte kommer gå med på något med tesla, utan dom hävdar att de har beställt bilen komplett och tesla få lösa den (komplett i detta fall är bil med regskyltar)
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av ONSatan »

Jojjeselbil skrev: 21 dec 2023 23:06
Pasjostrom skrev: 21 dec 2023 17:46
Jag behöver beställa en ny tjänstebil och mitt företag har avtal med CarPay. Jag vill beställa en Tesla men på grund av strejken och problemen med reg-skyltar så säger CarPay att de inte kan få några Tesla levererade och vägrar därför beställa Tesla.

Är det fler än jag som sitter i samma sits? Vad kan vi göra för att trycka på leasingbolaget att vara lite lösningsorienterade kring detta?

Uppenbarligen finns vägar runt detta så jag hoppas situationen löser sig snarast, annars tvingas jag beställa en snikversioner av XC40 eller Enyaq som är de enda andra bilar som mitt företag godkänner :(
Jag beställde en Tesla i mitten av november som skulle bli levererad 11-21 dec, men detta har inte skett.
Jag har ringt och pratat med både Tesla och Carpay varje dag nu i två veckor...

Carpay är väldigt beslutna att inte gå med på någon lösning, sjukt att dom nu vägrar beställa tesla..
NF fleet nekade också i början men har nu lyssnat på sina kunder och gått med på en lösning och alla som har beställt med NF Fleet får hämta sina bilar nu.
Nämnde detta till carpay som inte kommer gå med på något med tesla, utan dom hävdar att de har beställt bilen komplett och tesla få lösa den (komplett i detta fall är bil med regskyltar)
OM du beställde i november så var du väl medveten om strejken?

(Men jag förstår känslan! Beställde själv först en ID4 som jag efter låååång tid gav upp att vänta på, beställde en LR och följde den förmodade båten i princip i realtid. Olidligt!)
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av Jojjeselbil »

ONSatan skrev: 21 dec 2023 23:23
Jojjeselbil skrev: 21 dec 2023 23:06
Pasjostrom skrev: 21 dec 2023 17:46
Jag behöver beställa en ny tjänstebil och mitt företag har avtal med CarPay. Jag vill beställa en Tesla men på grund av strejken och problemen med reg-skyltar så säger CarPay att de inte kan få några Tesla levererade och vägrar därför beställa Tesla.

Är det fler än jag som sitter i samma sits? Vad kan vi göra för att trycka på leasingbolaget att vara lite lösningsorienterade kring detta?

Uppenbarligen finns vägar runt detta så jag hoppas situationen löser sig snarast, annars tvingas jag beställa en snikversioner av XC40 eller Enyaq som är de enda andra bilar som mitt företag godkänner :(
Jag beställde en Tesla i mitten av november som skulle bli levererad 11-21 dec, men detta har inte skett.
Jag har ringt och pratat med både Tesla och Carpay varje dag nu i två veckor...

Carpay är väldigt beslutna att inte gå med på någon lösning, sjukt att dom nu vägrar beställa tesla..
NF fleet nekade också i början men har nu lyssnat på sina kunder och gått med på en lösning och alla som har beställt med NF Fleet får hämta sina bilar nu.
Nämnde detta till carpay som inte kommer gå med på något med tesla, utan dom hävdar att de har beställt bilen komplett och tesla få lösa den (komplett i detta fall är bil med regskyltar)
OM du beställde i november så var du väl medveten om strejken?
Det var jag, men ville ha tesla och trodde inte leaasingbolaget skulle hålla skyltarna....
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av Pasjostrom »

Att CarPay ägs av Volvofinans kanske är en förklaring, men jäkligt trist att de tagit ställning i strejken tycker jag.

Själv jobbar jag på ett stort bolag med hundratals tjänstebilar (~500 bilar i Sverige), har pratat med de som är ansvariga för leasingbolaget men de säger att det inte är möjligt/rimligt att byta…

Vi kan väl hålla varandra uppdaterade om något ändras!?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av lem »

Arval går utmärkt. De skriver bilen på sig själva och ber att få skyltar som de skickar vidare.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av Sp00nkeen »

lem skrev: 22 dec 2023 13:08
Arval går utmärkt. De skriver bilen på sig själva och ber att få skyltar som de skickar vidare.
Har någon löst avral med carpay? Sitter i samma sits då koncernen är knuten till carpay, pratade med tesla igår som sökte vår avtals-ansvarige för en lösning. Tydligen sitter vi i koncernen och väntar på ~10 bilar. Hoppas någon högt uppsatt väntar och tar beslut att lösa detta…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av martinot »

lem skrev: 22 dec 2023 13:08
Arval går utmärkt. De skriver bilen på sig själva och ber att få skyltar som de skickar vidare.
Riktigt bra! Läste om samma sak i en annan tråd. Kul att det blir allt fler leasingbolag som kan prioritera sina kunder istället för att ta parti för IFM i konflikten. Skall själv checka in deras sida https://www.arval.se/om-arval/om-arval när jag får tid. Ingår tydligen i BNP Paribas-gruppen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Alla vi som väntar på/vill beställa Tesla genom leasingbolag

Inlägg av Pasjostrom »

Enligt vår HR-avdelning kommer CarPay eventuellt börja godkänna Tesla-ordrar igen någon gång i januari.

På vårt intranät har de nu skrivit:
”Preliminärt finns ersättningsmodeller tillgängliga för beställning i januari. Vi återkommer med uppdaterad information så fort vi vet mer.”

Jag vet inte exakt vad detta betyder, normalt har ju Tesla få bilar att leverera första månaden i kvartalet. Vi får se vad som händer…
Skriv svar