Någon med OBDC i Sigtuna?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Fredriksv »

Hej!

Har en Model S85 2014 som batteriet har säckat ihop på. (Bilen har uppgraderad MCU om det kan vara relevant). Håller som bäst på att ta ner batteriet ur bilen, men har precis förstått att jag kan identifiera vilken modul i batteriet som pajat med ScanMyTesla. Är det någon vänlig själ med OBDC interface och app som för en kopp kaffe vill läsa ut statusen innan batteriet "åker i backen".
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av dstr »

Fredriksv skrev: 08 aug 2023 10:27
Hej!

Har en Model S85 2014 som batteriet har säckat ihop på. (Bilen har uppgraderad MCU om det kan vara relevant). Håller som bäst på att ta ner batteriet ur bilen, men har precis förstått att jag kan identifiera vilken modul i batteriet som pajat med ScanMyTesla. Är det någon vänlig själ med OBDC interface och app som för en kopp kaffe vill läsa ut statusen innan batteriet "åker i backen".
Mvh
Fredrik
Alternativt, köp Tesla toolbox en timme?
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Fredriksv »

Bra förslag! Behöver man någon kabel till dator för Toolbox 3 eller vad krävs förutom att köpa en timma? Och är det någon som vet vad HV Battery Shipping Evaluation Tool är för något?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av NEO »

Har du vägarna förbi Västerås har jag både ScanMyTesla och OBD adapter till gamla S. Gör det gratis såklart.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Fredriksv »

Jag ska dit, men bilen rör sig inte ur fläcken.. :-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Tars »

Jag kan hämta upp den. Ska förbi Västerås sen hem på torsdag. Sigtuna alltså
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Derek Hansen
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 aug 2023 10:44

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Derek Hansen »

Jag ska dit Jag har också en ScanMyTesla-adapter Behöver du datorkabel till Toolbox 3 eller vad som krävs annat än att köpa en timme
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Richardk »

Fredriksv skrev: 08 aug 2023 10:27
Hej!

Har en Model S85 2014 som batteriet har säckat ihop på. (Bilen har uppgraderad MCU om det kan vara relevant). Håller som bäst på att ta ner batteriet ur bilen, men har precis förstått att jag kan identifiera vilken modul i batteriet som pajat med ScanMyTesla. Är det någon vänlig själ med OBDC interface och app som för en kopp kaffe vill läsa ut statusen innan batteriet "åker i backen".
Mvh
Fredrik
Hur har det gått?
Fått fram vilken modul som är kass?
Nästa steg?
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Fredriksv »

Hej!
Ursäkta lite sent svar... Saker tar tid när man gör 1000 saker samtidigt!

Öppnade batteriet och mätte på respektive modul där alla är i princip på samma spänning. Min idé om att en modul skull ha 1-2 volt lägre spänning var inte sann. Har tagit isär packet och bestämt mig för att göra batterilager av det istället.
Batterilagret byggt och ingångkört, alla moduler fungerar.... Kopplat till växelriktare till huset. Kört 30 kWh på en dag under höglasttid och laddat på under natten då elen var någorlunda prisvärd...
IMG20231103210717.jpg
Köpte en BMS som kan prata direkt med Teslas balanseringskort på respektive batteripack och har använt originalkablage som satt i bilen för att koppla ihop alltsammans.

Nu har BMSen kommit och jag kopplat ihop alltsammans, det visar sig att 2 moduler har udda cellspänning på cellgrupp 6. Ena packet visar 0.8V och ett annat visar 2.4V. Det är dock inte sant då det är BMS balanskortet som har blivit fuktskadat. Klassiskt fel verkar det som. Kondensator C27 ärgat och påverkar spänningsmätningen till det sämre för själva mätningen.
IMG20231103210717.jpg
Någon som har ett par nya balanseringskort att sälja från ett gamla Model S batterpack?
/Fredrik
IMG20231119010522.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19597
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Bjelke »

Den där behövde man inte vara elektronik-expert på för att se att den inte mår så bra :shock: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av fth »

Bjelke skrev: 20 nov 2023 19:16
Den där behövde man inte vara elektronik-expert på för att se att den inte mår så bra :shock: :lol:
Nej, och är det bara det som är fel så är det väl inte så svårt att löda dit en ny kondensator?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av mans71 »

Ok, så batteriet blev hemmabatteri - men vad hände med bilen då? Intressant att höra om du köpt ett annat batteri och isf. hur proceduren var att byta.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 20 nov 2023 19:16
Den där behövde man inte vara elektronik-expert på för att se att den inte mår så bra :shock: :lol:
Nejnej, ”Within spec” enligt Tesla 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Fredriksv »

fth skrev: 20 nov 2023 19:19
Bjelke skrev: 20 nov 2023 19:16
Den där behövde man inte vara elektronik-expert på för att se att den inte mår så bra :shock: :lol:
Nej, och är det bara det som är fel så är det väl inte så svårt att löda dit en ny kondensator?

/fth
Det var tyvärr supersvårt, för det gröna du ser är själva lödpadden som totalt ärgat bort så det finns absolut inte någon som helst koppar kvar på kreskortet att löda på. :-)

Tur att det finns nya (begagnade) lösa kort att få tag på...
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av bjornnilsson »

Om du mot förmodan inte kikat på det här med att etsa egna kretskort så bidrar jag med följande:

Kanske ett nytt roligt hobbyprojekt om det är svår att få tag på begagnade lösa kort.. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Någon med OBDC i Sigtuna?

Inlägg av Fredriksv »

Jo, etsa egna kretskort gjorde jag hemma i föräldrarhemmets bastu när jag var 13 år gammal. På den tiden var det kort till Canal Digital och Viasat som stod högt på listan. Slutade ofta med stänkt och fula fläckar på byxorna... :-)

Numera ritar jag schema och layoutar kretskort dagarna i ända som levebröd. :-)
Skriv svar