Laddkaos?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Laddkaos?

Inlägg av larjon »

Ni som inte kör Tesla, är hans upplevelse representativ? Är det ofta så här illa?

https://www.m3.se/article/2176521/en-he ... erige.html
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddkaos?

Inlägg av Niklas Z »

Samma snubbe igen.
Jag kör ju Tesla, så jag känner inte alls igen mig i det han beskriver och det var ju inte Teslaförare du vände dig till, men jag laddar ofta på andra stationer än Teslas och det fungerar bra. Största nackdelen med andra operatörers stationer är förvärmningen. Alltför ofta saknas de i navigatorn, så att batteriet inte förvärms på rätt sätt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Laddkaos?

Inlägg av Pasjostrom »

Jag tycker att upplevelsen låter orimlig. Jag kör visserligen Tesla och laddar nästan enbart på SuC, men har gjort just Stockholm-Sundsvall (t/r) många gånger senaste åren. Typiskt sett laddar jag antingen en gång lite längre till 90-95% (i Sundsvall) vilket tar ca 40-50min. Eller så gör jag två kortare laddstopp på 10-15min.

Funkar kanon!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laddkaos?

Inlägg av bjelkeman »

De få gånger jag provat något som inte är en Tesla laddare har det varit trasigt, struligt, långsamt eller kö. Jag tror jag laddat utan problem, men på 50 kW en gång i Visby och vid färjan.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Laddkaos?

Inlägg av Honkan »

Nu har jag ju en Tesla men jag kan uppleva ibland att den bara laddar 65kw men då byter jag bara laddstation så funkar det fint med typ 150kw så jag tror ibland så funkar inte lastbalanseringen på Teslas SuC eller nåt.

Men som tjänstebilsförare så är Tesla sjukt smidigt i alla fall… kollegorna som har P2 klagar konstant på mjukvara m.m.

Men nästa bil blir nog något med lite högre komfort dock som EV9 eller Ex90
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Laddkaos?

Inlägg av macky »

larjon skrev: 22 dec 2023 00:42
Ni som inte kör Tesla, är hans upplevelse representativ? Är det ofta så här illa?

https://www.m3.se/article/2176521/en-he ... erige.html
Har kört elbil sen hösten 2019, e-tron 55 och nu en GT samt en Cupra Born. Kan inte säga att det är representativt alls för mina audis. 2019 var det ont om laddare men inga elbilar så man fick planera av den anledningen. Runt 2021 blev det ju kaostrångt då antalet non-tesla exploderade. Ionity hade sina 4 laddare som inte räckte till. Det man var orolig för var mest köer. Jag har personligen aldrig haft tekniska problem annat än att byta laddare ngn gång.
Sen öppnade tesla sina laddare, andra aktörer satsade och Ionity ökade antalet laddare. Så nu finns det ju laddare.
Jag är van vid e-tron 55 som inte är effektiv men aldrig svek gällande laddning och levererade minst 25-30 mil oavsett väder. Har du bara kört ngn timme innan så laddar den på som den ska och stoppet blir snabbt.

Har gjort långresa på vintern med min Cupra och då kan jag känna igen upplevelsen där man efter 3 timmars körning får laddning på 50kW istf för 120 eller vad den nu toppar på med varmt batteri. Helt plötsligt så har man lagt drygt en timme mer på sin långresa än planerat.

Summa summarum, hänger mest på bilens kvaliteter numera om du ska ha det drägligt. Vi kör inte långt med Cupran på vintern av den anledningen.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Laddkaos?

Inlägg av Dodde »

Har bara haft MEB-bilar och de funkar perfekt när det är över 14 grader varmt och man laddar på IONITY. Ska man däremot köra till fjällen och det är kallt så krävs det lite tålamod, lägg där till kö på IONITY och alla som ska stå och fippla med appar, ladda till 100% etc. Ja då är det lite jobbigare men allt handlar om inställning och förberedelser.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Laddkaos?

Inlägg av larjon »

Tack för svar!
Jag har i princip uteslutande laddat på SuC på långresor under mina 18 månader med elbil och det har ju varit problemfritt (både roadtrips söderut på sommaren och fjällresor på vintern). Det är snarare så att man behöver avbryta sin lunch lite kvickt för att flytta på bilen när den har laddat till 80%.
Enda gången jag inte använt SuC är på Gotland och där funkade det fint vid McDonald's.Trots att det bara fann tre-fyra laddare där då, så var det ingen kö.

Det är intressant att höra hur det funkar med andra bilar eftersom man kanske blir sugen på något annat än Tesla när det är dags att byta.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddkaos?

Inlägg av jonasl »

Ett av problemen verkar ju vara att han är ovan och inte vet hur han ska ladda för att få det att lira bra. Det är inte smart att sladda in med halvfullt batteri och tänka att man ska ladda fullt.

Sen har jag ju ingen aning om hur det är att köra annat än Tesla, men de gånger jag låtit andra behov än laddningen styra var vi laddar har det fungerat smärtfritt. Dessutom dräller det ju av rätt snabba laddare nu, bara under de ca 3 år jag kört elektriskt har utvecklingen varit massiv. I början behövde vi toppa upp på 50kW-laddare ibland och det var rätt segt, det händer inte numera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Laddkaos?

Inlägg av macky »

jonasl skrev: 22 dec 2023 11:08
Ett av problemen verkar ju vara att han är ovan och inte vet hur han ska ladda för att få det att lira bra. Det är inte smart att sladda in med halvfullt batteri och tänka att man ska ladda fullt.

Sen har jag ju ingen aning om hur det är att köra annat än Tesla, men de gånger jag låtit andra behov än laddningen styra var vi laddar har det fungerat smärtfritt. Dessutom dräller det ju av rätt snabba laddare nu, bara under de ca 3 år jag kört elektriskt har utvecklingen varit massiv. I början behövde vi toppa upp på 50kW-laddare ibland och det var rätt segt, det händer inte numera.
Precis, man behöver ju lära känna bilen lite och anpassa sig efter det. Men det är såklart bättre press att såga det lite mer än nödvändigt.
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Laddkaos?

Inlägg av kaffekoko »

Blir folk fortfarande förvånande att det är jobbigt att ladda deras icke-tesla på långresa? Varför tror de att folk väljer Tesla? För att vi ogillar skinnklädsel, HUD-display, bra kundservice etc? Man gör kompromisser när man väljer bil. Väljer man bort sveriges bästa och mest utbyggda laddnätverk som funkar sömlöst med bilen kan man inte komma och grina sen att det är jobbigt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Laddkaos?

Inlägg av iAkita »

Antingen lider karln av självskadebeteende och/eller har ett behov av att framställa sig själv som genomkorkad, eller också jagar han klick och vet hur man får dem. Det är ju inte direkt första gången han skriver osakliga elbilskritiska artiklar.

Jag får inte siffrorna att gå ihop. Han spenderade 73% under 20 mil på vägen upp och skriver att han inte körde snabbare än 90 km/h, vilket ger en räckvidd på ca 27 mil. Sen på tillbakavägen menar han att han kom 13 mil mellan två laddstopp, trots att bilen bara var laddad till 28%. Oklart hur mycket han kom fram med, men även om det var så lågt som 0% skulle det innebära att bilen hade en räckvidd på 46 mil på nervägen. Alltså 70% längre än på uppvägen. Någon som på riktigt tror på dessa siffror?

Jag har kört elbil sen 2016, mellan 2500-3000 mil om året (inte Tesla). Ändå har jag inte lyckats uppleva sammanlagt så många problem som skribenten gör på några få resor. Det ska medges att det förr i tiden var både besvärligt och nervöst i vissa delar av landet, när det bara fanns enstaka 50 kW laddare att förlita sig på. De senaste åren har det gått som en dans, om man inte medvetet söker problem vill säga. Men då blir det inte heller några artiklar eller klick.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Laddkaos?

Inlägg av current »

Kör man en elbil som en fossilbil så kommer man få problem. Det handlar om att komma in med låg SOC och ladda till max 60-80% beroende på laddkurvan. Så farten till Gävle var för låg, bättre komma in med 0-10% i batteriet. Sen laddar man inte till 90% eller 100% det är ju att kasta bort tid. Men jag håller ändå med i det stora att det är för krångligt och dyrt att åka långt om man kör något annat än Tesla. Min kollega har precis sålt hans ID4 och skaffat laddhybrid, jag har också sålt familjens elbil och kommer köra fossilt på långresorna. Vi kör dock elbil lokalt vilket står för den största delen av vår totala körsträcka (vi har två bilar).

Gällande mat instämmer jag till 100% Vi har kört elbil sen 2019 och förra sommaren var första gången vi körde fossilt (hyrbil), helt underbara pärlor man kunde hitta längst vägen när man inte var tvingad till att ladda där man äter.

Andra bilmärken tycker jag fungerar okej så länge man har kunskap och har rätt bil. Nissan är kända för att ladda långsamt. Hade man kört en BMW i4, BMW iX, Audi Q8 55 så är det inga som helst problem med laddhastigheten. Däremot blir det idag mycket planerande med elbil, och man behöver stanna på vissa ställen.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Laddkaos?

Inlägg av larjon »

iAkita skrev: 22 dec 2023 15:39

Jag har kört elbil sen 2016, mellan 2500-3000 mil om året (inte Tesla). Ändå har jag inte lyckats uppleva sammanlagt så många problem som skribenten gör på några få resor. Det ska medges att det förr i tiden var både besvärligt och nervöst i vissa delar av landet, när det bara fanns enstaka 50 kW laddare att förlita sig på. De senaste åren har det gått som en dans, om man inte medvetet söker problem vill säga. Men då blir det inte heller några artiklar eller klick.
Skönt att höra! Jag har ju som sagt bara testat SuC och då har det varit friktionsfritt. Tyckte att hans anekdot lät lite skum. Dels fick jag inte heller ihop det, och dels för att jag också har känslan av att det finns väldigt många ställen att ladda på nuförtiden.

current skrev: 22 dec 2023 16:21

Andra bilmärken tycker jag fungerar okej så länge man har kunskap och har rätt bil. Nissan är kända för att ladda långsamt. Hade man kört en BMW i4, BMW iX, Audi Q8 55 så är det inga som helst problem med laddhastigheten. Däremot blir det idag mycket planerande med elbil, och man behöver stanna på vissa ställen.
Håller med om att det är lite extra planerande, dock väldigt marginellt. Jag är en sån person som gärna tar en kortare paus efter runt 3 timmar ändå. :)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddkaos?

Inlägg av martinot »

larjon skrev: 22 dec 2023 00:42
Ni som inte kör Tesla, är hans upplevelse representativ? Är det ofta så här illa?

https://www.m3.se/article/2176521/en-he ... erige.html
Är känd kritiker mot elbilar.

Gillar även inte bidrag för elbilar, laddinfrastruktur eller "grön teknik":

https://www.m3.se/article/2168503/gron- ... engar.html
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Laddkaos?

Inlägg av Verdi_ »

Verkar inte helt lätt idag.
IMG_20231222_184933.png
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Laddkaos?

Inlägg av Verdi_ »

larjon skrev: 22 dec 2023 00:42
Ni som inte kör Tesla, är hans upplevelse representativ? Är det ofta så här illa?

https://www.m3.se/article/2176521/en-he ... erige.html

Jag har ytterst begränsad erfarenhet av icke-SuC laddning. Har snabbladdare en enda gång i hela mitt liv då jag behövt betala för mig. I Lofsdalen på en Incharge-laddare. Det var ingen positiv upplevelse. Var två kablar och den ena var tydligen trasig utan att man fick ett riktigt felmeddelande.

Jag har även försökt få igång laddningen på SuC med min i3. Det gick inte heller bra.

Summa summarum så är jag livrädd för att byta bil. Tesla tillverkar inget jag vill ha och de andra verkar så krångliga.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddkaos?

Inlägg av NiklasTesla »

larjon skrev: 22 dec 2023 00:42
Ni som inte kör Tesla, är hans upplevelse representativ? Är det ofta så här illa?

https://www.m3.se/article/2176521/en-he ... erige.html
Kör ca 4000mil med elbil per år och håller man sig till Teslas SuC nätverk är det enklare än att köra bensinbil (pga räckviddsberäkning i Teslas GPS och status i realtid på laddarna).

En artikel om att allt gick smidigt genererar inga klick inga klicka ingen valuta. Journalistiken har problem idag samt MVH
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Laddkaos?

Inlägg av roffe_s »

Numera 3 500 mil/år med en PS2 i landets nordligaste delar och känner inte igen bilden. När vi skaffade bilen var det vissa utmaningar och då framför allt med att hitta snabbladdare, norr om Sundsvall fanns det inget snabbare än 50kW så länge som SuC var otillgängligt. Tyvärr var många av dessa även enstaka laddstolpar och det kändes inte bra om någon av dessa var nere. Nu när SuC öppnat och Ionity fått upp tempot i investeringarna är det inga problem längre. Etableringen av Eviny/Bilkraft har också blivit en hit som verkligen hjälp upp situationen.

På hemresan när jag hämtat bilen strulade en InCharge i Ö-vik och sedan har jag hoppat över en laddning på Ionity Sundsvall på grund av kö och i stället valt SuC. I övrigt har jag aldrig köat vid en laddare.

Så jag delar definitivt inte artikelförfattarens bild. Med PS2:an var laddtiden Stockholm - Piteå ca 1h 15 minuter i höstas, enligt ABRP kommer den nya bilen vi snart hämtar att klara samma resa på under en timmes laddtid. I mina trakter skulle jag säga att det inte skiljer mycket mellan olika elbilsfabrikat numera.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Laddkaos?

Inlägg av pjuur »

38 mil enkel resa och med en bil som ska klara 53 mil på pappret låter ju inte omöjligt trots Nissan tänker jag.
Men lite konstigt att den bara visar 35 mil vid 100% när han ger sig iväg? Då hade jag nog börjat tänka till...
Härlig positiv krönikör-ton i texten :lol:


Kört en del långresor med en M3 SR LFP nu under vintern och trots navigering till SuC i över en timme så är det sällan jag upplever att det levereras mer än 60-90kW om temperaturen är runt nollan och neråt. Under en resa till Sälen nu i början på December när det var runt -10 till -15 så lyckades förvärmningen inte tina upp batteriet mellan SuC Kristinehamn och SuC Malung, tror jag fick 60kW när jag kom till Malung. Men det kan ju bero på mycket mer än bara batteriets temperatur. Dock är det sällan jag tycker det krämas på mindre än 100kW så fort det är över någon plusgrad ute.

Nu undviker jag ofta Ionity pga pris och stök men tycker många andra laddare är otroligt mycket smidigare än vad jag först trodde pga vad jag läst innan jag skaffade elbil. Vid >15min kö idag på SuC Mantorp vände jag och sladdade bort till Circle K, laddade hem appen, la till kortet och startade laddningen helt utan bekymmer. Trist att bryggkaffet var slut bara. Såg förövrigt att det går att aktivera Autocharge i Circle K charge appen, kul om det är lika smidigt som Teslas Plug and Charge!

Vet inte om det är bra eller dåligt men brukar försöka navigera till en SuC ganska nära (0-10mil) för att aktivera förvärmningen och sen svänga av till vilken laddstation som nu finns där jag vill stanna. Inbillar mig att det hjälper mer än inget. :D
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Laddkaos?

Inlägg av larjon »

roffe_s skrev: 23 dec 2023 08:24
Numera 3 500 mil/år med en PS2 i landets nordligaste delar och känner inte igen bilden. När vi skaffade bilen var det vissa utmaningar och då framför allt med att hitta snabbladdare, norr om Sundsvall fanns det inget snabbare än 50kW så länge som SuC var otillgängligt. Tyvärr var många av dessa även enstaka laddstolpar och det kändes inte bra om någon av dessa var nere. Nu när SuC öppnat och Ionity fått upp tempot i investeringarna är det inga problem längre. Etableringen av Eviny/Bilkraft har också blivit en hit som verkligen hjälp upp situationen.

På hemresan när jag hämtat bilen strulade en InCharge i Ö-vik och sedan har jag hoppat över en laddning på Ionity Sundsvall på grund av kö och i stället valt SuC. I övrigt har jag aldrig köat vid en laddare.

Så jag delar definitivt inte artikelförfattarens bild. Med PS2:an var laddtiden Stockholm - Piteå ca 1h 15 minuter i höstas, enligt ABRP kommer den nya bilen vi snart hämtar att klara samma resa på under en timmes laddtid. I mina trakter skulle jag säga att det inte skiljer mycket mellan olika elbilsfabrikat numera.
Det var det jag misstänkte och tack för att du bekräftar det.
Får förmoda att det är som andra påpekat, att artikelförfattaren helt enkelt är ute efter så många klick som möjligt. Alternativt att det berodde på okunskap.

Vilken bil har ni beställt?
Svart Model Y Performance
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Laddkaos?

Inlägg av roffe_s »

larjon skrev: 23 dec 2023 23:40
roffe_s skrev: 23 dec 2023 08:24
Numera 3 500 mil/år med en PS2 i landets nordligaste delar och känner inte igen bilden. När vi skaffade bilen var det vissa utmaningar och då framför allt med att hitta snabbladdare, norr om Sundsvall fanns det inget snabbare än 50kW så länge som SuC var otillgängligt. Tyvärr var många av dessa även enstaka laddstolpar och det kändes inte bra om någon av dessa var nere. Nu när SuC öppnat och Ionity fått upp tempot i investeringarna är det inga problem längre. Etableringen av Eviny/Bilkraft har också blivit en hit som verkligen hjälp upp situationen.

På hemresan när jag hämtat bilen strulade en InCharge i Ö-vik och sedan har jag hoppat över en laddning på Ionity Sundsvall på grund av kö och i stället valt SuC. I övrigt har jag aldrig köat vid en laddare.

Så jag delar definitivt inte artikelförfattarens bild. Med PS2:an var laddtiden Stockholm - Piteå ca 1h 15 minuter i höstas, enligt ABRP kommer den nya bilen vi snart hämtar att klara samma resa på under en timmes laddtid. I mina trakter skulle jag säga att det inte skiljer mycket mellan olika elbilsfabrikat numera.
Det var det jag misstänkte och tack för att du bekräftar det.
Får förmoda att det är som andra påpekat, att artikelförfattaren helt enkelt är ute efter så många klick som möjligt. Alternativt att det berodde på okunskap.

Vilken bil har ni beställt?
Zeekr 001 Privilege. Vi har uppenbarligen lite svårt att avvika från Geely-spåret :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Laddkaos?

Inlägg av thorenj »

Jag har kört elbil sedan 2013 och har sammanlagt haft färre problem under alla år än vad denne figur lyckas med på en enda resa. Inte första gången han skriver sådana här texter heller.

Det har varit en del Tesla, men mest andra märken och icke-SUC. Det strul som tagit längst tid att lösa var när en laddare i Askersund hade blivit vandaliserad så att skärmen inte fungerade. Telefonkö hos Incharge gjorde att det dröjde 10-15 minuter, men sedan startade kundtjänst laddningen, dessutom utan kostnad.
Enda gången jag helt misslyckats med att ladda var vid Varberg Nord. Ionity/Virta fick av någon anledning inte kontakt med min kortutgivare, men det var bara att ta Clever-laddaren bredvid även om den är "lite" långsammare.

Antingen har karln en helt sanslös otur, eller så letar han efter varje tillfälle att skapa problem åt sig själv för att få fler klick - ni får bedöma själva men jag vet vad jag tror...
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Laddkaos?

Inlägg av BTC »

Förutom det uppenbara (artikeln skrevs naturligtvis för att dra in klick), så tror jag mycket hänger på att man så att säga ser det man vill se.

Har en kompis med elbil (icke-Tesla) och han lär vara en av ytterst få elbilsägare som kommer byta tillbaka till sur-diesel nästa gång. Han tycks verkligen alltid stöta på strul när han ska ladda. Är det inte oändliga köer så är det trasiga stationer eller långsam laddning. (Det sistnämnda är en direkt konsekvens av att han inte förstått hur laddkurvan fungerar). Då han inte gör mer än en handfull långresor per år blir det så oerhört tydligt att han (om än omedvetet) bestämt sig på förhand.

Vår familj kör också icke-Tesla med ungefär samma körmönster och upplever det hela mest som ett icke-problem. Visst har vi stött på krånglande laddare genom åren men oftast finns det då andra i närheten som löser saken galant. Det mest störande är utan tvekan alla jäkla appar. Att man inte ska kunna dra sitt betalkort och sedan är det klart -det är faktiskt störande.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Laddkaos?

Inlägg av DanneLKPG »

Jag har ingen Tesla och tycker att det har blivit bättre. Så många clickbait-artiklar där man märker att den som gjort "testet" medvetet försvårar för sig själv.

Min första elbil var en BMW i3S 120Ah och när vi skulle till fjällen så fanns det väldigt få laddare och det var bara 1 på varje ställe. Extremt irriterande om man dök upp precis efter att någon annan startat laddningen. När vi skulle hem från Kläppen så var den berömda ensamma snabbladdaren i Vansbro ur funktion så då fick vi sänka farten och åka till nästa fungerande i Karlstad utan värme.

Nu för tiden så har vi en IONIQ 5 och när den var ny så ingick 1 år IONITY. Då kände man sig nästan tvingad att ladda där för att allt annat var så mycket dyrare. Då var det ibland kö, fast bara på IONITY. När abonnemanget tog slut så började vi ladda där det är ledigt istället. Ser fortfarande köer på IONITY, men åker några meter längre och tar Cirkle K, OKQ8, Tesla eller liknande istället. Ibland har det varit fullt, men inte fått vänta särskilt länge på nästa lediga. Jag upplever att det satts upp många laddare under dessa åren jag kört elbil och fler lär det bli. Ser fram emot den dagen då man kan stanna på vilken mack eller matställe som helst utan att behöva kolla innan om det finns laddare. Önskar även fler destinationsladdare som inte är överprisade. Många hotellkedjor och parkeringar tar ut ett högre pris per kWh än vad snabbladdning kostar.

Tyvärr är det svårt att bygga bort problemet med folk som ska ladda till 100% på CCS trots väntande bilar. Hade önskat att det går över till ett okej minutpris efter 80% så att slöladdande bilar kanske överväger att byta till Typ2 istället om man nu måste ha 100%...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar